Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal

Metodikai és mentális felfrissülés Düsseldorfban

Írta: Borbély Ildikó
  • Helyszín: IIK, Düsseldorf, Németország

Iskolánk Erasmus +KA1 pályázatának köszönhetően szeptemberben egy hetet töltöttem Düsseldorfban az IIK módszertani továbbképzésén. Ez a hét egyben hasznos és nagy élmény volt számomra, többféle szempontból. :  1. A képzés sokoldalú, élvezetes és nagyon színvonalas volt. 2. A helyszínválasztásnál szempont volt nekem, hogy a Ruhr-vidéken a Rajnánál még nem jártam és nyelvtanárként fontosnak tartom a célnyelvi ország ismeretét. 3. Szállásadóimban és a tanfolyamon részt vevő 8 kollégámban remek embereket ismertem meg!

A továbbiakban ezeken a pontokon megyek végig.

1. A továbbképzésen új ötleteket kaphattunk ahhoz, hogyan tehetjük színesebbé és kreatívabbá a nyelvoktatást, mindezt interaktív módszerek, eszközök bevetésével. Naponta 9.15-től 17.15-ig változatos workshopokon vettünk részt. Köztük szerepelt pl. a kreatív írás, ország ismeret érdekesen online, hogyan motiváljunk mai német popzenével és hogyan didaktizáljunk slágerszövegeket, hogyan tanítsunk nyelvtant kommunikatív módon vagy, hogy milyenek a jó bemelegítő gyakorlatok. A tanárok mind magukkal ragadóak voltak, a tanult módszereket mind kipróbálhattuk, rengeteget dolgoztunk csoportmunkában és párban. Munka illetve az együtt töltött ebédidő közben tapasztalatot cserélhettünk a Svájcban, Dániában, Koszovóban, Horvátországban, Romániában, Vietnámban és Magyarországon zajló nyelvoktatásról. Egyik délelőtt 5 órát hospitáltunk a nyelviskolában. Megismertünk továbbá sok hasznos weboldalt és applikációt. Külön hozadéka volt a tanfolyamnak, hogy a tanárok szívesen tanítottak nekünk újdonságokat a mai német szlengből, szívesen meséltek érdekességeket Düsseldorf mai kulturális és hétköznapi életéről.

2. Az utazás és a város

Utazás előtt bosszankodtam, milyen kevés közvetlen repülőjárat van Budapesttől Düsseldorfig. Mivel nem akartam későn érkezni, az átszállás mellett döntöttem, ami először fárasztónak tűnt. Utólag úgy érzem, kár lett volna kihagynom, mert a vonatút során Németországból még többet láthattam és tapasztalhattam, amit a nyelvtanítás során hasznosítani tudok. Düsseldorf egy mindig pezsgő, lüktető, multikulturális város, a gyönyörű óvárosa ugyanúgy magával ragadó, mint a modern városrészek. Fontos kereskedelmi és közlekedési csomópont, a kultúra és a divat fellegvára, varázslatos és utánozhatatlan rajnai hangulattal! A nyelviskolából egy délután elvittek minket városnézésre, ahol sokat hallhattunk a város történetéről és meghívtak minket egy híres düsseldorfi Altbierre! Jó volt ezt a várost napról napra jobban felfedezni, az életébe belekóstolni, korunk aktuális európai helyzetéről egy újabb szeletet látni.

3. Emberi kapcsolatok és nyelvhasználat

Privát szálláson kértem elhelyezést, hogy minél többet kommunikálhassak, és belepillantást nyerhessek a németek mindennapjaiba. Düsseldorf gyönyörű kertvárosi részén laktam 3 másik kollégámmal együtt egy idős házaspárnál. Ez fantasztikus lehetőség volt, hogy reggelinél, az IIK felé útközben a buszon rengeteget beszélgessünk németül, új kifejezéseket tanuljunk egymástól, többet halljunk a különböző országok kultúrájáról, iskolarendszeréről. Így a célnyelvi országban tanulva adott volt, hogy teljes mértékben a nyelvre, az új ismeretekre, a város szépségeire figyelhessek, elmélyedhessek azokban.

A szálláson csodás reggeliket kaptunk, minden élményszerűen ízléses volt, szállásadóink közvetlenek, kedvesek és nagyon kommunikatívak voltak. Ezeket az új kapcsolatokat a jövőben is ápolni fogjuk.

Összegezve, ez a hét sok új ötletet kínált módszertani repertoárom szélesítéséhez, nyelvi kompetenciám fejlődött, szakmailag és mentálisan olyan felfrissülést kaptam, amit a tanítás során, hosszú távon kamatoztatni tudok, a tanultakat átadom kollégáimnak. A nyelvtanároknak időnként el kell jutniuk egy kicsit megújulni a célnyelvi országokba, mert egészen más beszélni ízekről úgy, hogy azt személyesen megkóstolhattuk.  Avagy  a személyes tapasztalat hitelessé tesz!