Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal

szerda, 19 július 2023 07:55

Innovatív tanítási technikák és a Wild Atlantic Way

Írta:

A Corrib-folyó torkolatánál, az Atlanti óceán partján található Galway, Írország nyugati partvonalán az egyik legismertebb kikötőváros, az ország kulturális fővárosa. Két egyetem, számtalan gasztro pub, egy várostörténeti múzeum, a Miasszonyunk Mennybemenetele és Szent Miklós-székesegyház mellett Galway-ben található az Atlantic Language School egyik oktatási központja is, ahol 2023. július 10-14. egy öt napos tanártovábbképzésen vehettem részt.

Az Innovative Teaching Methodologies for Secondary Teachers nevet viselő kurzust Nancy Angeloni amerikai származású kolléganő vezette, nemzetközi csoportunkban öt olasz kolléga, egy cseh, egy osztrák, egy német, egy litván és két magyar tanár vett részt a képzési napokon. A 21. századi középfokú oktatási környezetekben hatékonyan alkalmazható tanítási technikákat, munkaformákat és tanítási stratégiákat elemeztük, hasonlítottuk össze és próbáltuk ki mind az öt nap, reggel kilenc és délután fél egy között. A kollégák közötti szakmai párbeszédnek jó alapot szolgáltatott a résztvevők országaiban lévő oktatási rendszerek összehasonlítása. Megismerkedtünk a tartalomalapú nyelvoktatás (CLIL) alapvetéseivel, a tanulási célok, nyelvi tartalom és információs műveltség fejlesztésének kölcsönhatásaival. A tanulók előzetes tudásának aktivizálására alkalmazható tanórai tevékenységtípusokat vizsgáltunk, a „4C” alapelv (content - tartalom, communication - kommunikáció, cognition - megismerés, culture - kultúra) gyakorlatba ültetése mentén. Lehetőség nyílt a feladatközpontú nyelvtanítás (task-based language teaching) alapelveinek, eljárásainak és gyakorlatainak áttekintésére és kipróbálására társtanítás keretében. Szót ejtettünk a projekt alapú nyelvoktatásról, a virtuális tanulási környezetben zajló nyelvtanítást támogató digitális felületekről, valamint a nyelvtanulói tevékenységet előtérbe helyező tanórai feladattípusokról. A tanulási eredmények értékelésének és elemzésének kritériumait gyűjtöttük össze, értékelési skálák használatát próbáltuk ki, valamint a tanári visszajelzés és tanulói teljesítményértékelés, társértékelés pedagógiai lehetőségeit vizsgáltuk.

Szállásom a modern Westwood Residence-ben volt, a képzőhelytől fél órányi buszútra. Szintén nemzetközi társasággal osztoztunk egy tágas apartmanon, mindenki egy-egy jól felszerelt és összkomfortos szobában lakott.

A hétfői képzési nap délutánján szervezett gyalogos városnézésre indultunk és felfedeztük Galway főbb látnivalóit, valamint sok érdekességet megtudtunk a város történelméről. Helyi idegenvezetőnk sok-sok történetet megosztott a séta résztvevőivel. Esténként kulináris kalandozások során kóstoltunk helyi ételeket és hallgattuk a trad music-ot. A helyiek vendégszeretete, valamint az idegenforgalomhoz való különlegesen pozitív viszonyuk nagyon kellemes élményt jelentett számomra. Szerda délután pedig eddigi utazásaim egyik legkiemelkedőbb buszos kirándulása következett. Szintén szervezett keretek között látogattunk el a Wild Atlantic Way részét képező Moher-sziklákhoz. Sofőrünk, egyben idegenvezetőnk mindent megtett, hogy maradandó élményekben részesüljünk: a buszon töltött időben a hely földrajzi jellegét mutatta be, valamint anekdotákat mesélt aaz itteni életről. A sziklafalon gyalog sétáltunk miközben a táj, a különlegesen verőfényes napsütés, valamint az atlanti szél teljesen magával ragadott.  A Moher-sziklákhoz vezető úton megálltunk a Dunguaire kastélynál is.

A Galwayben található Atlantic Language School képzését azoknak a kollégáknak ajánlom, akik egy különleges helyszínen, barátságos környezetben szeretnék magukat fejleszteni, az ír kultúra és vendéglátás legjavát megtapasztalva. Érdemes olyan képzést választani, ami időben párhuzamosan zajlik a minden évben megrendezésre kerülő nemzetközi művészeti fesztivállal (Galway International Arts Festival) azért, hogy a képzési napok délutánjain színházi és bábelőadásokon, filmvetítéseken, valamint utcai bemutatókon is lehetőség nyíljon a lelki-szellemi feltöltődésre.