Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal

szerda, 06 szeptember 2023 08:47

Nyelvi és kulturális továbbképzés a smaragdzöld szigeten Cork városában, ( 2023. 07.17-28.)

Kifejezetten a nyelvi készségek fejlesztésére és a kulturális tartalomra hangsúlyt fektető képzésre esett a választásom Corkban, Írország délnyugati partvidékén. A CEC színvonalas, elismert iskola kiválónak bizonyult az előzetes információszerzés során. Általános iskolai angol tanítóként feltétlenül szükséges nemcsak szinten tartanom a nyelvtudásomat, hanem a XXI. századi elvárásoknak folyamatosan fejleszteni is azt. Ezért már február óta nyelvtanárhoz is járok, hogy jobban felfrissítsem a „megkopott” nyelvi készségeimet. A megnyert pályázat híre után elkezdtem szervezni az utazást. repülőjegyet, transzfert foglaltam, biztosítást kötöttem. Indulás előtt két héttel felvettem a kapcsolatot a képzővel és a fogadó családdal. Megírtam az iskola által küldött szintfelmérőt, amely eredménye B2+lett.

A CEC képző intézmény részéről minden héten történt egy visszajelzés a kompetenciáim fejlődéséről. Tanáraimnak írásban részletezve is továbbítani kellett a nálam tapasztalt nyelvi fejlődés változását. Erősségemnek bizonyult a spontán szituációs kommunikációs feladatok megoldása. A második hétre mérhetően sokat fejlődött a hallás utáni szóbeli szövegértésem a nemzetközi csoportösszetételnek köszönhetően. ( spanyol, olasz, francia, kolumbiai, mexikói, tokiói és taiwani csoporttársaim voltak) A kurzuson a nyelvi kompetenciafejlesztés volt fókuszban, de ellenére nagyon sok módszertani ötlettel lettem gazdagabb, amelyeket a felsőtagozaton saját munkám során is alkalmazni fogok. Egy francia és egy olasz kolleganővel is sikerült összebarátkoznom a kurzus során, akikkel későbbi együttműködés van kibontakozóban.

A CEC képzőhelytől egy E-learning platform hozzáférést is kaptam, amely 3 hónapig ingyenes. Tovább fejleszthetem a 4 féle nyelvi készséget önálló tanulási formában is, amit biztosan ki fogok használni.

Az iskola által szervezett programokon is részt vettem, így eljutottam Kinsalebe, ami egy 25km-re lévő kis halászfalu. Hangulatos kikötőjében és színes házaival tarkított utcácskáiban tettünk egy kellemes sétát. Majd a Charles Fort erődbe látogattunk el, ahol idegenvezető ismertette a történelmi tudnivalókat. Az út során kiderült, hogy Kinsaleben van Írország leghíresebb golfcsapata is és emiatt kedvelt célpontja az amerikaiaknak is- Itt a legdrágább az élet.

Szintén a CEC szervezésében. A 90 km-re lévő Bantry house and garden volt a programban, amely egy gyönyörű XVIII. századi családi birtok volt és a lenyűgöző Bantry öbölre nézett. Filmforgatási helyszínként éltük meg, annyira szép volt. Utána Glengarriffbe mentünk a part mentén, ahol a kézműves piacot és a Blue Pool-t (Kék medence) néztük meg. Az egész napos szemerkélő eső ellenére élményekkel dús napunk volt.

Egész napos kirándulást is kipróbáltunk a híres Moher sziklákhoz egy utazási irodával. Sajnos egész nap esett az eső és borult volt az idő, de sikerült sok birkát, tehenet is látnunk. A Burren nemzeti parkot is érintettük a kirándulás közben, ahol az ősi karsztköveket és az Atlanti óceánt láttuk. Felejthetetlen élmény marad.

Utolsó kirándulási célpontunk Cobh volt, ezúttal vonattal, amely többek között arról lett híres, hogy utoljára itt kötött ki a Titanic óceánjáró. Mivel tengeri kikötő is egyben, kb. 6 millió ír állampolgár kelt útra Amerikába, egy jobb élet reményében 1830-1914 között. Ezenkívül egy hatalmas római katolikus katedrálisban és sok színes, jellegzetes ír házikóban is gyönyörködhettünk. Megkóstoltuk az eredeti ír kávét is, hangulatos élőzene kíséretében egy ír pubban.

Összefoglalva, ez az Erasmusnak köszönhető két hét Írország sok szép, felejthetetlen élményt adott. Betekintést egy más kultúrába, más mentalitású, nagyon vendégszerető emberekre. Láthattam a csodálatosan zöld ír tájat, hallhattam jellegzetes ír zenét. Élveztem, hogy folyamatosan angolul beszélhetek.

Köszönöm a támogatást iskolám, a bajai Sugovica Sportiskolai Általános Iskola igazgatójának, hogy az Erasmus+ pályázatok segítségével támogatja a kollégák megújulását, fejlődését. A Tempus Közalapítványnak is köszönjük, hogy ezen a lehetőségen dolgoznak, valamint Förster Anitának a Hungary Experttől, akire a szervezéssel kapcsolatos kérdésekben támaszkodhattam.