Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal

hétfő, 10 augusztus 2020 17:26

DOREA – Problem solving and decision making

Írta: Vígh-Németh Nóra
2019 nyarán Cipruson töltöttem egy hetet az Erasmus program keretein belül.
Azért választottam ezt a tanfolyamot, mert osztályfőnökként segítséget nyújthat a kamasz gyerekek problémáinak megoldásában, illetve engem mindig is nagyon érdekelt a pszichológia. Egy picit azonban tartottam attól, hogy angol nyelven biztosan meg fogom-e érteni a szaknyelvet, esetleg nem lesz-e kissé „száraz” a tananyag. Ezek a félelmeim már az első oktatási napon teljesen elmúltak.
Vasárnap délután érkeztem Limassolba a Pefkos Hotelbe. Elfoglaltam a szobát, majd egy kis pihenő után felfedeztem a környéket és a hotelt. Nagyon hangulatos szállás volt, erkélyes szobával, nagy társalgóval és medencével. A büféreggelit és a vacsorát itt kaptam minden nap.
Hétfőn reggel taxi jött értem a hotelhez, ami bevitt az iskolába. Mivel az oktatás helyszínétől elég messze voltunk, így az iskola minden napra megszervezte a transzfer járatot a szállás és az iskola között.
Az iskolában megismerkedtünk a tanfolyam szervezőivel és az oktatónkkal, Panayiotis Proestos-sal. Az oktatáson még 5 magyar és 4 román kolléga vett részt. Az első pár feladat után eloszlott minden kételyem affelől, hogy jó tanfolyamot választottam-e. Úgy tanultunk, hogy közben szabadon, kötetlenül beszélgethettünk, ha nem értettünk valamit, megkérdeztük és máshogy magyarázta az oktató.
A tananyagot nagyon jó feladatok, játékok és szituációs gyakorlatok színesítették. Tanultunk a kommunikáció folyamatáról, jelentőségéről; az érzelmekről, azok szerepéről a döntéseink meghozatalában; az empátiáról; hibáinkról, amit elkövethetünk pedagógusként a problémák megoldásakor, illetve ezek kiküszöböléséről. A szituációs játékok sokszor szórakoztatóak voltak, de olykor elgondolkodtató témát dolgoztunk fel. A játékok, feladatok során egy kicsit gyereknek éreztem magam, ami még inkább segít abban, hogy az iskolai élet mindennapos problémáit a gyerekek szemszögéből is lássam. Ezen felül az elgondolkodtató feladatok, feldolgozott történetek után saját magamat is jobban megismertem, tisztábban látom az erősségeimet, gyengeségeimet.
Az oktatás után minden nap elsétáltam a tengerpartra, közben megismertem Limassol belvárosát és nevezetességeit: végigmentem a híres Promenade-on, megnéztem az Agia Napa templomot, majd a nagy kikötőt és a szoborparkot a tengerparton.
Pénteken kirándulni mentünk a csoporttal egy híres vidékére Ciprusnak. Először egy ókori városállamot, Kouriont látogattuk meg, amely a tengerparton helyezkedik el. Ezután egy borvidékre mentünk, ahol kóstolót is tartottak nekünk. Végül egy nagyon hangulatos kis faluban, Omodosban volt egy kis szabadidőnk, illetve itt kaptuk az ebédet. Visszafelé még betértünk egy vízeséshez, ami gyönyörű volt.
Szombaton kora délután indult a repülő haza, így pakolás után még egy rövid sétát tettem a szállás környékén. Óriási élményekkel tértem haza, mind Ciprusról, a kirándulásról és az egész heti oktatásról. Nagyon jól éreztem magam, nagyon sokat tanultam, és alig várom, hogy hasznosítani tudjam a tanultakat az iskolában.