Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal

2018. szeptember 09., vasárnap 10:57

Új utak a pedagógiában: Canterbury mesék megelevenedése digitális formában

Írta: Gellén Dóra
  • Helyszín: Pilgrims-Canterbury-Nagy-Britannia

Kalandom 2018. július 28-án kezdődött. Vonattal felutaztam Pestre, ahol a nagynénémnél töltöttem egy éjszakát az utazás előtt. A másnapi 6:30-as Ryanair FR8354-es járatával szándékoztam repülni, ám hajnalban kaptam egy sms-t a légitársaságtól, miszerint törölték a járatom. Szerencsémre nem egyedül voltam ebben a helyzetben. Egy másik magyar kollégámmal szerveztük az utazást, és így az újratervezésnek is együtt láttunk neki.

Végül 30-án sikerült eljutnunk Canterburybe egy Wizzair géppel, melynek járatszáma W6 2206 volt. A gép 15:15-kor indult, és 16:50- re ért Angliába. Innentől kezdve nagyon könnyedén alakult az utazásunk. A lutoni reptérről buszra szálltunk, ami kivitt minket a vasútállomásra. Innen St. Pancrasba utaztunk, majd átszállás követően megérkeztünk Canterburybe, ahol egy helyi busszal jutottunk ki az egyetemre. A szállásunkat a sötétben nehezen találtuk meg, de odaérve nagyon kedves emberek fogadtak a késői óra ellenére is. Néhány szót követően a lakótársaimmal egyeztettünk a holnapi kelést illetően, és megbeszéltük, hogy másnap közösen sétálunk el a főépülethez.

A következő reggel egy erdőn keresztül vezető negyed órás sétán volt alkalmam kicsit jobban megismerkedni a csoportom tagjaival, és igyekeztem bepótolni az előző napi tananyagot. A tényleges első napom csodás volt a Pilgrims egyetemen. Megkaptam a mappámat, mely minden hasznos információt tartalmazott, valamint a hétfői tananyagot is odaadta a kurzus oktatója, Isil Boy Ergul, aki Törökországból költözött Angliába. A kurzusom a mobil technológiák alkalmazásáról szólt az angol nyelvtanításban. Az órák reggel 9:00-től kezdődtek, és másfél órásak voltak. Fél órás szünet követte az első órát, majd egy másfél órás ebédszünet a másodikat. A tanítás 15:30-kor végződött.

Ezen az első napon betekintést nyertünk a 21. századi mobil technológiákba, valamint abba, hogy hogyan is tudjuk ezeket az alkalmazásokat használni a tanításban, az angol órákon. Nagyon sokat beszélgettünk a kollégákkal és megvitattuk egymás ötleteit. Igazi interaktív órákon vettem részt. A csoport létszáma 20 fő volt, és sokféle nemzetiségű tanító és tanárból tevődött össze, többek között dánokból, németekből, spanyolokból, olaszokból, portugálokból, szlovákokból, arabokból és magyarokból is. A tanfolyamon minden korosztály fellelhető volt. Volt köztünk egy diplomával még nem rendelkező leendő pedagógus is. Lenyűgöző dolgokat tudtam meg a más országokban történő angol tanításról. A csoporttal mindenhová együtt mentünk, még ebédelni is, ami a campus területén könnyedén megoldható volt. Délután pedig lementünk Canterburybe egy hajótúrára, majd sétáltunk egy nagyot. Gyönyörű volt mind Canterbury, mind az egyetem, nem tudtam betelni vele!

Az utána lévő napon tovább bővítettük tudásunkat az appokról. Különösen a legújabb trendek és alkalmazások voltak terítéken. Főbb témánk a digitális történetmesélés volt, valamint az, hogy hogyan is tudjuk majd ezeket kreatívan és játékosan használni a tanítás során. A használt alkalmazások és weboldalak listája: Edmodo, Linoit, Wordart, Kahoot, Quizlet, Poll everywhere, Toontastic, Morfo. Nagyon ajánlom az összeset, hiszen az utolsót kivéve ingyenesek! A Toontastic nevezetű alkalmazással csoportmunkában mi is készítettünk egy rövid kis történetet. Általában csoport vagy páros munkákban dolgoztunk, talán ezért is kerültünk olyan közel egymáshoz egy röpke hét alatt. A csoport igazi kis osztállyá alakult, ahol mindenki segítette a másikat. Isil, az oktatónk pedig az Edmodo nevezetű alkalmazáson keresztül kommunikált velünk, illetve mi is ezen osztottuk meg egymással elkészült munkáinkat. Az órák után ismét nyakunkba vettük a várost, és besétáltunk Canterburybe, ahol a katedrális alaposabb szemrevételezését tűztük ki célul. A városon át haladva mindannyian úgy éreztük, mintha egy időutazáson vettünk volna részt a régi épületekkel és a hozzájuk tartozó történetekkel együtt.

A másnapi órákon újabb appok és játékok használatát sajátítottuk el, továbbá ezeknek az alkalmazásoknak a lehetséges kiterjesztését a tanítási folyamatba. Ezek az appok a Quiver, a Quiver masks, az Animal 4D+, a Humanoid 4D+, az Octaland 4D+ és a Holo. Csütörtök estére közös búcsúvacsorát szerveztünk, mivel ez volt a legalkalmasabb időpont mindenki számára. A programon nemcsak a kurzus vezetője vett részt, a férje és a kisfiúk is eljött. Az este alatt nemcsak az oktatás, hanem kötetlenebb témák is előkerültek, főleg a másnapi prezentáció készenlétéről folyó csevegések.

Az utolsó napon bemutattuk egymásnak a héten tanultakról készített prezentációinkat és összefoglaltuk, hogyan is tudjuk majd integrálni az appokat a tanításban. A nap végén – az igazgató jelenlétében – vehettük át okleveleinket. Délután elutaztunk Whitstable-be a tengerpartra, ami negyed órára volt az egyetemtől busszal. Itt egy kicsit kikapcsolódtunk és próbáltuk feldolgozni a hét csodálatos élményeit.

Szombaton korán keltünk, mert el kellett érnünk a Wizzair 14:45-ös járatát Londonban. A canterbury-i vasútállomástól St. Pancrasba, onnan pedig a lutoni Airport Parkwaybe érkeztünk. Az utazás gördülékenyen telt. A repülő 18:10-re ért Magyarországra. A reptérhez Zöldtranszfert foglaltam, mely hazavitt Szegedre. Miután hazaérkeztem és letettem csomagjaim, csak akkor döbbentem rá, hogy életem egyik legszebb élményét élhettem át ezen a héten.

A Tisza-parti Általános Iskola (Szeged) Erasmus+ oldalaának elérhetősége: ttp://www.tiszaparti.hu/index.php/iskolankrol/erasmus/