Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal

The English Language Course in Canterbury

Írta: Csertán Judit
  • Helyszín: Pilgrims-Canterbury-Egyesült Királyság

A 2018-as Erasmus+ pályázat keretében a dél-angliai kenti egyetemen működő Pilgrims nyelviskola két-hetes nyelvkurzusán vettem részt. A Pannonhalmi Bencés Gimnázium történelem-latin szakos tanáraként szerettem volna bővíteni angol nyelvi ismereteimet. Kiutazásom előtt a nyelviskola és a tanárom külön is kapcsolatba lépett velem, tudakolva nyelvi készségeimet, elvárásaimat, aminek a kurzus folyamán ők is, én is igyekeztem megfelelni. Az utazás megtervezése és az ottlét megkönnyítése céljából részletes információkkal láttak el (odajutás lehetőségei, a campus térképe, programjavaslatok a környéken).
    A Pilgrims nyelviskola több évtizede foglalkozik tanári továbbképzésekkel, egyszerre több témában is indítanak kurzust. Legalább százan gyűltünk össze a legkülönfélébb európai és Európán kívüli országokból, így a program nemzetközisége két héten át igen intenzívnek bizonyult.
        A nyelvi csoportban egy osztrák, két szlovák és két magyar kolléga vett részt. Tanárunk a lengyel származású, angolul kiválóan beszélő Marta Bujakowska volt, aki kimagasló érzelmi intelligenciával, kedvesen, de határozottan vezette a két hetes tanulási folyamatot.  Kreatívan alkalmazkodott a csoport tagjainak eltérő igényeihez és tudásszintjéhez. Jellemző rá az első órán felírt jelmondata: „If you are not making mistake, you are not trying hard enough.” Folyamatos pozitív visszajelzéseivel és támogató attitűdjével hamar elűzte a csoport tagjaiból a nyelvtanulást gátló félelmeket.
A legtöbb feladatott játékosan és változatos módszertannal oldottuk meg. Mivel a csoport nem volt nagy létszámú, leginkább együtt vagy párokra osztva dolgoztunk. Rengeteget beszélgettünk oldott légkörben a legkülönfélébb témákról. Filmrészleteket néztünk, zenéket hallgattunk, írtunk történeteket, múzeumban jártunk, ahol a tanárnő által feladott rejtvényeket kellett megfejtenünk. Egy angol teaházban a tipikus helyi ételekkel és étkezési szokásokkal ismerkedtünk meg. Összességében elmondhatom, hogy miközben a csoport összeszokott és egyre jobban élvezte egymás társaságát, egy nagyon eredeti tanáregyéniséget ismerhettünk meg, akitől sok szakmai fogást, módszertani ötletet leshettünk el.
      A tanítás multimédiás eszközökkel kiválóan felszerelt, kellemes teremben zajlott reggel 9-től délután fél 4-ig, egy fél órás kávé- és egy másfél órás ebédszünettel. Az ebédet mindenki igényei szerint költhette el az egyetem változatos étkezési lehetőségeit kihasználva.
    A nyelviskola délután 4-től és este 8-kor is ajánlott fel különböző programokat: módszertannal kapcsolatos tudnivalókat, országismereti előadásokat, de volt lehetőség rész venni egy izgalmas jóga órán és egy vidám skót esten is.
   A Pilgrims szervezésében részt vehettünk egy idegenvezetésen Canterburyben, melyet egy, a városban élő, a város minden apró zegzugát alaposan ismerő történelemtanárnő vezetett, illetve eveztünk (puntingoltunk) a városon átfolyó Stour folyócskán. Többször ellátogattunk a katedrálisban tartott Evensong-ra, megnéztük az ősi St. Augustine’s Abbey romjait és a St. Martin’s Church-t, ez utóbbi Anglia legrégebb óta folyamatosan működő plébániája. Egy-egy délután lehetőség nyílott valamely közelebbi angol városka megtekintésére, így látogattunk el a középkorias Chilham-be, a tengerparti Whitstable és Broadstairs városába, hétvégén pedig Doverba, Anglia legnagyobb kiterjedésű várához és az ún. fehér sziklákhoz.
    Az általam választott kollégiumi szálláson egy hat szobás házban két hétig együtt lakhattam egy magyar, két szlovák, egy spanyol és egy olasz kollégával, akikkel reggelinél és vacsoránál sokat beszélgettünk, sőt közös programokat is szerveztünk. A szállás az órák helyszínétől 15 percnyi sétára esett, mindez igen üdítőnek bizonyult, mert a rekkenő melegben egy kis erdőn át vitt az út. Maga a campus óriási területet foglal el, mindennel felszerelt, a várostól 40 perces kényelmes sétára esik. Igen érdekes volt megtapasztalni belülről, milyen lehet egy angol egyetemista élete az egyetemi campuson.
     A Pilgrims csapata kedvesen segítette mindennapjainkat, a programok szervezését profi módon intézték, megpróbáltak a jelen lévőkből közösséget formálni, így az utolsó nap végén egy kisebbfajta ünnepségen búcsúztunk el egymástól.
    Összességében nagyon nagy hatást tett rám ez a két hét. Azon kívül, hogy az angol nyelvtudásom biztosabbá vált, rengeteg igen kedves külföldi és magyar kollégával kerültem kapcsolatba, lehetőségem nyílt arra, hogy megismerjem más tanárok munkáját és életét, egy kicsit bepillanthattam Anglia hétköznapjaiba, és főleg megtapasztalhattam egy érett pedagógusszemélyiség, tanárom Marta munkáján keresztül a tanítás és a tanulás szépségét és örömét.

Az intézmény képes beszámoló blogja az ERASMUS+2018-ról az alábbi linken található.