Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal

Disszemináció - Erasmus+

erasmus-logo02

A honlapunkon található projekteket az Európai Bizottság támogatta. Az alábbiakban korábbi mobilitásokon részt vett kollégák beszámolóit olvashatják. 

A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.

 

csütörtök, 31 augusztus 2023 07:18

Tanári jóllét

Írta:

2023 augusztusában, hatodika és tizenkettedike között „Tanári jóllét” címen egy kurzuson vettem részt a horvátországi Rovinjban az Erasmus program jóvoltából. Nagy örömömre szolgált a helyszín kiválasztása – hiszen régi vágyam volt Isztriát felfedezni!

A város és környéke bővelkedik a középkori műemlékekben! Rovinj (Rovigno) óvárosának szűk utcáin, sikátoraiban az ember visszaálmodhatja magát a középkorba, s mindent átitat a könnyed, mediterrán hangulat, életstílus. Isztria települései két nyelv és kultúra - a horvát és az olasz - metszéspontján helyezkednek el. A félsziget hosszú évszázadokon keresztül megosztott volt: a tengerparti területeket a velencei dózsék igazgatták, s a „városokon” (itt nincsenek is falvak, csupán 100-200 lakosú kisvárosok, egy-két kivételtől eltekintve) rajta hagyta keze nyomát az olasz kultúra, ahogy ezt volt alkalmam megtapasztalni egy kirándulás alkalmával a hegyek ölelésében rejtező Groznjan (Grisignana) és Motovun (Montona) esetében. Habár az olaszokat elűzték 1945 után, napjaink horvát politikáját dicséri, hogy az egykor olasz nyelvű városokban minden felirat kétnyelvű.

Természetesen nem csupán nyaralni mentem, hanem tanulni is. A kurzus segítséget ígért azoknak a tanároknak, akik érzelmileg és mentálisan igyekeznek megújulni annak érdekében, hogy leküzdhessék a stresszt, illetve hogy motiváltak maradjanak munkájuk végzése során. Az előadó, Szász Ramóna, aki kellő kedvességgel és beleérző készséggel vezette a foglalkozásokat, elsősorban az önismeret elmélyítésére sarkallt bennünket: keressük meg a személyiség „erős és „gyenge” oldalait, illetve hogy magunk találjunk rá azokra a motiváló faktorokra, amelyek előre visznek munkánk során. Olyan technikákról hallhattunk, melyek elmélyítik empatikus készségeinket, segítenek kezelni a munkahelyi stresszt, és segítenek elkerülni a kiégés folyamatát. Ízelítőt kaphattunk az asszertív kommunikációból is – ez számomra lényegében ismeretlen fogalom és terep volt, s talán hasznát látom a későbbiekben a tanári munkám folyamán

Az oktatás helyszínének kiválasztása a célnak megfelelő volt. Egy nagy, századfordulós középiskola tantermében zajlott a továbbképzés, megoldott volt a légkondicionálás, és a termet felszerelték projektorral, így az előadás követhető volt a kivetítésen keresztül is. Egyáltalán, a szervezésre semmi panasz nem lehet! A továbbképzést lebonyolító szervezet megoldotta az étkezésünket, és lehetőséget biztosított minden délután egy-egy útra Rovinj környezetében, illetve a zárónapon hajókirándulást tehettünk a közeli Vrsar községbe. A foglalkozásokon és a fakultatív programokon jó közösséggé formálódtunk mi, tanárok. Az előadások magyar nyelven folytak, így nem voltak a csoportokban más nyelvűek, nem alakulhattak ki kapcsolatok nem magyar anyanyelvűekkel, de barátságok azért köttettek hazánkfiai között.

Mindent összevetve: hasznosan és kellemesen telt ez az augusztusi hét, és remélem, a későbbiek során lesz még alkalom a folytatásra itt, vagy Európa más tájain.

                                                                                                                               Zsibói Gergely

Salgótarján, 2023. augusztus 25.

Culture and Heritage in Iceland A sustainable lifestyle connected with the local environment Izland 2023.07.23-29. Nagyon hálás vagyok az Erasmus programnak, mert olyan álmom vált valóra, amit e nélkül nem tehettem volna meg. Eljutottam Izlandra egy olyan kurzusra, amely bemutatta az ország kultúráját és hagyományait. Több éve vagyok koordinátora az…
csütörtök, 31 augusztus 2023 04:36

Introduction to Educational Neuroscience

Írta:
Introduction to Educational Neuroscience Horvátország, Rovinj 2023.08.05-13. Csizmadia Krisztina Erika A kurzus címe lehet, hogy többeket megrémíthet, hogy ebből semmit nem fog megérteni, de ezt teljes mértékben megcáfolom. Az angol nyelvű tanfolyam anyaga időszerű, mely segít abban, hogy jobban megértsük diákjaink reakcióit és hatékonyabban tudjuk őket fejleszteni. Előadónk, Gordana Dobravac…
szerda, 30 augusztus 2023 20:48

Tanártovábbképzés Bécsben

Írta:
Deutschlehrerkurs 2023 2023 júlis 17-től 28-ig kéthetes némettanár-továbbképzésen vettem részt Bécsben. A kurzus középpontjába – a módszertani továbbképzés mellett – országismereti és kulturális témák is kerültek. Délelőttönként két blokkban tantermi körülmények között cseréltük ki ismereteiknek és fejlesztettük gyakorlati módszereinket a némettanítás területén. Rengeteg tippet, ötletet és hasznos tananyagot kaptunk. Mindkét…

Vonások és fogások-Az írás és fogalmazás tanításának jelentősége az anyanyelv tanításában alsós pedagógusok számára

2023 július 16. és 22. között részt vettem egy horvátországi 7 napos továbbképzésen az Erasmus+ program keretében, Rovinjban. Izgatottan és tele kíváncsisággal vártam, hiszen ez volt nekem az első ilyen külföldi továbbképzés. A hangulatos, tengerparti város egyik gimnáziuma adott otthont a képzéseknek.
Érkezés után regisztráltunk majd egy kis ismerkedés következett. Nagyon sok helyről érkeztek a továbbképzésekre, még határon túlról is. Megismerkedtünk mentorainkkal, csoporttársainkkal, bebarangoltuk az iskolát és környékét.
Az ismerkedést hangulatos tengerparti étteremben folytattuk, a Da Piero Restaurantban,kicsit lazábban, felszabadultabban egy jó kis vacsora mellett. Itt a város hangulata, a tenger látványa, az ételek íze, a hangok és illatok, a társakkal való beszélgetés elfeledtette az utazás fáradalmait és csak azt éreztem, alig várom már a holnapi napot.
A tanfolyam időpontja 8.30-tól 12.45-ig tartott. Mentoraink Oravecz Márta és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes, a pedagóguspályán sokunk számára ismert előadók voltak. Előadásaikat felváltva tartották. Már a 2.napon hatalmas tudásukkal, tapasztalatukkal, gyakorlatukkal elbűvölték a tanfolyam résztvevőit. Lelkesedésükkel, felkészültségükkel hatalmas tudásukat osztották meg velünk. A tematika felépítése nagyon jó volt, fokozatosan haladtunk az egyszerűtől bonyolult felé, a kezdetektől egészen az írásig, a szavaktól egészen a fogalmazásig.
Mártival az írástanulás folyamatát beszéltük meg az alapoktól, a kezdetektől egészen a mondatok írásáig, míg Ágival a fogalmazás módszertani alapelveitől egészen a szöveg mikro-és makrószerkezetéig jutottunk el.
Sok új játékot, motivációs gyakorlatot ismerhettünk meg. Az órák jó hangulatban teltek. A téma érdekessége, előadásmódja lekötötte figyelmünket. Az elméletben szerzett tudást ki is próbálhattuk játékos keretek között. Játszva tanulni?-vagy tanulva játszani?-nem is tudom, de az elmélet és gyakorlat összekapcsolásának elve nagyon érvényesült, figyelembe véve a gyerekek egyéni és életkori sajátosságait. Sokszor dolgoztunk csoportban, párban és önállóan is.
Úgy tanultunk új ismereteket, építettük a már meglévőkre, hogy közben észre sem vettük. Ismereteinket elmélyítettük, rendszereztük. Ezek az ismeretek hasznosak és alkalmazhatóak a munkánk során, nem csak magyar órán, hanem más órákon is. Jó érzés volt megtapasztalni, hogy mennyire játékosan lehet a fogalmazást is és az írást is tanítani.
Egész héten felszabadult, derűs légkör, jó hangulat ,játék és tanulás uralta a kurzust, a mentorok által elmesélt személyes élménbeszámolókkal és tapasztalatokkal fűszerezve. A csapat összekovácsolódott. Jó volt a nyári szünetben újra gyerek lenni, iskolapadban ülni, Márti és Ági tanítványa lenni.
Szombaton, a tanfolyam lezárásaként hajókiránduláson vettünk részt, amikor megcsodálhattuk még Vrsar városát és a Lim fjordot, és a viszontlátás reményében elbúcsúztunk csoporttársainktól is.
A beszámolóm lezárásaként hálás köszönettel tartozom a szervezőknek, a kurzus vezetőinek és a koordinátoromnak, akik minden apró részletre odafigyelve, mindig segítőkészen és rugalmasan megtettek mindent, hogy ez a hét feledhetetlen legyen számomra.

 

A kurzus címe: English Language Development and an Introduction to CLIL Methodology for Secondary School Teachers Helyszín: Valetta, Easy School of Languages Időpont: 2023.július 10-14. Kolléganőmmel, Kárpáti Mátyás Andreával együtt vettünk részt az első külföldi továbbképzésünkön. Az angol nyelvi tanfolyam délelőtt 2-szer 90 perc volt, majd délután a CLIL módszertannal…
A kurzus címe: English Language Development and an Introduction to CLIL Methodology for Secondary School Teachers Helyszín: Valetta, Easy School of Languages Időpont: 2023.július 10-14. Kolléganőmmel, Kárpáti Mátyás Andreával együtt vettünk részt az első külföldi továbbképzésünkön. Az angol nyelvi tanfolyam délelőtt 2-szer 90 perc volt, majd délután a CLIL módszertannal…
szerda, 30 augusztus 2023 15:53

Vonások és fogások

Írta:

Egyéni beszámoló – Horvátország, Rovinj

2023. 07. 15-én kora reggel izgatottan keltünk útra férjemmel és két lánykánkkal, Horvátország Rovinj városát megcélozva.

Utazásunk kellemesen, jó hangulatban telt.

Szerencsésen, gondosan kiválasztott apartmanunk ablakából és a teraszról is csodálatos kilátás nyílt a tengerre, s nem mellesleg mindössze 4 perc sétára helyezkedett el az iskolától ahová jártam.

A képzés másnap, azaz vasárnap délelőtt regisztrációval kezdődött, majd este a tengerpart egyik remek éttermében kellemes vacsorával folytatódott. Itt lehetőségünk nyílt kicsit megismerkedni a csoporttársakkal, trénerekkel.

A kurzus, amin részt vettem: Vonások és fogások – Az írás és fogalmazás tanításának jelentősége az anyanyelv tanításában alsós pedagógusoknak - egyszerűen zseniális volt. Minden pillanatában érdekes, szuper játékos, interaktív. Trénereink:  Oravecz Márta (írás,) és Kivovicsné Horváth Ágnes (fogalmazás) egészen új, játékos módszereken keresztül mutatták meg a fogalmazás és írás előkészítésének alapjait. Ezen ismeretek birtokában itthon egyszerűbbé, a gyerekek számára is közérthetőbbé, átláthatóbbá tehetjük ezt a - korántsem egyszerű – területet.

Dolgoztunk önállóan, párban, és kisebb csoportokban is. Nagy örömömre szolgált, hogy sok volt a csapatot is jól építő, aktívan munkáltató, mozgásos feladat.  Mindeközben ismerkedtünk, sokat nevettünk, egymást segítettük, bátorítottuk bizonyos interaktív feladatokban. Jómagam is kicsit jobban megismerkedtem a - szintén Budapesten tanító - nagyon kedves padtársammal.

Továbbképzésem során alaposan, gondosan megtervezett órákon vettem részt, ahol trénereim rendkívül felkészülten, egyszerű, de annál nagyszerűbb eszközök sokaságát megmutatva oktattak.

Kollégáim, azaz csoporttársaim Magyarország legkülönbözőbb régióiból – Szeged környékéről, Pest megyéből, a Nyírségből érkeztek, de jöttek néhányan Kárpátaljáról is.

Az órák hétfőtől péntekig de. 8:30-tól 12:45-ig tartottak. Nagyon tetszett ez a délelőtti tanulás, mert minden nap szabad maradt a teljes délutánom. A családom eközben vidáman pancsikolt a tenger szebbnél-szebb strandjain, de szívesen indultak útnak velem még egyszer – délutánonként is -.

A strandolás, napfürdőzés mellett többször is végigjártuk Rovinj Óvárosának csodás, hangulatos, szűk utcácskáit, kikötőit.

Mindent összevetve: felejthetetlen 1 hetes élményben volt részem Rovinjban, mely egy remek továbbképzés mellett, a családi nyaralásomnak is csodás helyszínéül szolgált.

Készítette: Farkasné Droppa Erika

2023. 07. 24.

szerda, 30 augusztus 2023 15:13

Varázslat és csoda

Írta:

Varázslat és csoda  

                                                                                

Hogyan varázsold elő a talentumot a tanítványaidból? – ez volt életem első külföldi képzésének témája, melyre az Erasmus+ pályázat segítségével jutottam el Rovinjba, július közepén.

Igyekeztem olyan kurzust keresni, ami illeszkedik projektünk témájához, és számomra is érdekes, így esett a választásom a Komplex 3-T módszer megismerésére. A képzés magyar nyelvű volt, de több országból érkezett kollégával dolgoztunk együtt minden délelőtt.

Rendkívül érdekes módszerről van szó, melynek kidolgozója volt a mi oktatónk, Orbán Sándor, aki 3 évtizede alakítja és használja ezt a módszert nagy sikerrel. Rengeteg tapasztalatot, megélt esetet, sikert ismertünk meg általa. Többféle munkaformában, változatos módszerekkel mélyedtünk el a témában. A tanulók motivációjának megtalálásától a komplex fejlesztésig rengeteg felvetést, kérdést boncolgattunk. Nagyon tetszett, hogy a napok múlásával egyre több gyakorlatot csináltunk, így megismertük a módszert a másik, vagyis a tanulók oldaláról is. Bátran kérdezhettünk, minden felvetésre kaptunk választ. Nagyon jól dolgozott együtt a csoport is, sok szakmai kérdést tudtunk átbeszélni.

Délutánonként a csodálatos tengerparton pihentünk, töltődtünk. A kék tenger, a hatalmas sziklák és a zöld növényzet találkozása szemkápráztató volt. A városnak több strandja is van, mi igyekeztünk mindegyiket kipróbálni.

Esténként indultunk a város felfedezésére. A szűk kis utcák, színes káprázatos házaikkal elbűvöltek minket, a hömpölygő tömegben mosolygós arcok néztek vissza. Igazi kis ékszerdoboz ez a város, melynek legmagasabb pontján álló templom este csodás megvilágítást kapott, csakúgy mint a tengerpart egy szakasza, amely felett sziklákon üldögélve lehetett időzni.

A héten eljutottunk Pulába is, ami számomra az amfiteátrum miatt volt hatalmas élmény, de a város központja, hangulatos utcái is mesébe illőek voltak.

Nagyon örülök, hogy megismerhettem ezt a módszert, és ilyen mesés környezetben

tanulhattam!

2023. július 30-án érkeztem meg Málta fővárosába Vallettába, hogy részt vehessek a Digital Technology in the Classroom 5 napos képzésen. A továbbképzés eredeti helyszíne Málta nyugatibb részén elhelyezkedő St. Paul’s Bay lett volna, viszont néhány nappal a kezdés előtt kaptunk egy értesítést, hogy az iskola épületében tűzeset volt, így az…

Játék-kaleidoszkóp- Játékkultúra az alsó tagozaton

 

Az Erasmus+ pályázat keretén belül első alkalommal vettem részt külföldi pedagógus továbbképzésen (2023.07.23 - 2023.07.29. között) Horvátország Rovinj városában.

A képzés szervezője a JUTAKI Kereskedelmi és Szolgáltató BT. – Hungary Expert for Teachers and Students.

Szervezésben segítségemre volt Véghné Juhász Katalin, akinek köszönhetően gördülékenyen zajlott a képzés és a hozzá tartozó programok lebonyolítása.

A kurzus melyen lehetőségem volt részt venni Játék-kaleidoszkóp- Játékkultúra az alsó tagozaton címmel indult. Vezetője Móricz Márk volt. Képzés indulása előtti napon volt szerencsém vele és csoporttársaimmal találkozni egy általános ismertető, bevezető alkalom kapcsán. Pozitív kezdete volt ez az alkalom a kurzusnak. Márk személyében egy humoros, kötetlen embert ismertem meg, aki már ezen az alkalmon lendületesen, jókedvűen oldotta a hangulatot.

Talijanska Srednja Škola épülete volt az oktatás helyszíne. Az iskola épülete klimatizált, jól felszerelt tanteremmel biztosította a tanulás lehetőségét.

A foglalkozások délelőtt zajlotta oktatóm felszabadultsága, energikussága lehetővé tette az önfeledt, szabad tanulást. Az alkalmak során egy tematika alapján haladtunk végig a különböző játékokon. Megismerkedhettünk a különböző játékostípusokkal. Megtapasztalhattuk saját magunk is melyik típusba tartozunk. Kipróbálhattuk a nekünk legjobban megfelelő játékokat. Ez segített abban is, hogy megérthessük nem minden játék való mindenkinek, de ez nem baj. A játék élvezetének érdekében figyelembe kell venni a különböző igényeket, hogy a játék élménye valóban pozitív legyen.

A kurzus során számos olyan mozgásos játékot próbálhattunk ki magunk is, amit a tanulók is élvezhetnek és még tanulnak is belőle. Különböző ismerkedős játékokat játszottunk, amivel közelebb kerültünk egymáshoz, sokat nevettünk és szórakoztunk.

Megismerkedtünk a játékok fejlődésével és azok mai alkalmazásával. Betekintést kaptunk különböző szakmai anyagokba, amik segítenek a játékok megfelelő kiválasztásában és egy közösség játékkészletének összeállításában.

Ismeretet kaptunk arról pedagógusként milyen módszerekkel fejleszthetjük a gyerekeket, melyek azok a játékok, amikkel hasznosan tölthetik a gyerekek szabadidejüket és melyek azok, amiket tanítási óra keretén belül is tudunk alkalmazni.

A képzés szinte elröppent. Minden alkalommal gazdagodtam nem csak tudással, hanem élményekkel is. Megtapasztaltam az önfeledt játék élményét, elsajátítottam a játékkészítés trükkjeit. Megtanulhattam hogyan válasszunk játékot, hol játsszuk, mikor játsszuk, mivel játsszuk és kivel/kikkel játsszuk.

A tanfolyamot azoknak ajánlom, akik szeretik a jó játékokat, szeretnek új emberekkel játszani és tapasztalatot szerezni különböző társasjátékok, csoportjátékok és csapatjátékok kipróbálásában.

Köszönöm a lehetőséget, a jövőben is szeretnék az Erasmus + program keretén belül hasonló tapasztalat/tudásszerző képzésen, részt venni.

Ebben a tanévben, kicsit megirigyelve néhány kollégám korábbi külföldi kalandozását, én is úgy döntöttem, hogy megpróbálok bejutni az Erasmus+ egyik pedagógustovábbképzési programjába. Angol nyelvtanárként az idegen nyelven való tanulás nem jelentett akadályt, csak egy számomra érdekesnek és a továbbiakban hasznosnak tűnő képzést kellett találnom. Nagy örömömre a listán megtaláltam a…
Ebben a tanévben, kicsit megirigyelve néhány kollégám korábbi külföldi kalandozását, én is úgy döntöttem, hogy megpróbálok bejutni az Erasmus+ egyik pedagógustovábbképzési programjába. Angol nyelvtanárként az idegen nyelven való tanulás nem jelentett akadályt, csak egy számomra érdekesnek és a továbbiakban hasznosnak tűnő képzést kellett találnom. Nagy örömömre a listán megtaláltam a…
2023. július 31. - augusztus 5. között vettem részt az Easy School of Languages nyelviskola angol nyelvi általános kurzusán. A választásom azért esett a 2004-ben alapított Máltai székhelyű nyelviskolára, mert magas szintű nyelvoktatást nyújt mind a diákok, és mind a tanárok számára. Mára az iskola a tanárképzés- és fejlesztés fő…
Iskolánk az idei tanévben először nyert Erasmus+ pályázatot, aminek keretein belül alkalmam nyílt Írországba látogatni. A kurzus fő fókusza az ír kultúra megismerése és a nyelvfejlesztés volt, különböző innovatív módszerek alkalmazásával. Július első napján utaztunk Írországba, és bár ez két nappal a tanfolyam kezdete előtt volt (szombaton), végül örülök, hogy…
Szerencsésnek érzem magam, hogy az iskolánk nyertes Erasmus+ pályázatnak köszönhetően lehetőségem nyílt angol nyelvterületre ellátogatni, egy különleges szigetország fővárosába, Dublinba. A kurzus fő célja, hogy a nyelvi készségeket fejlesztése mellett az ír kultúrával is megismerkedjünk. Az utazást természetesen repülőgéppel tudtuk megszervezni és a komfortos utazás érdeke miatt már a szombati…
Szerencsésnek érzem magam, hogy az iskolánk nyertes Erasmus+ pályázatnak köszönhetően lehetőségem nyílt angol nyelvterületre ellátogatni, egy különleges szigetország fővárosába, Dublinba. A kurzus fő célja, hogy a nyelvi készségeket fejlesztése mellett az ír kultúrával is megismerkedjünk. Az utazást természetesen repülőgéppel tudtuk megszervezni és a komfortos utazás érdeke miatt már a szombati…
Szerencsésnek érzem magam, hogy az iskolánk nyertes Erasmus+ pályázatnak köszönhetően lehetőségem nyílt angol nyelvterületre ellátogatni, egy különleges szigetország fővárosába, Dublinba. A kurzus fő célja, hogy a nyelvi készségeket fejlesztése mellett az ír kultúrával is megismerkedjünk. Az utazást természetesen repülőgéppel tudtuk megszervezni és a komfortos utazás érdeke miatt már a szombati…
Szerencsésnek érzem magam, hogy az iskolánk nyertes Erasmus+ pályázatnak köszönhetően lehetőségem nyílt angol nyelvterületre ellátogatni, egy különleges szigetország fővárosába, Dublinba. A kurzus fő célja, hogy a nyelvi készségeket fejlesztése mellett az ír kultúrával is megismerkedjünk. Az utazást természetesen repülőgéppel tudtuk megszervezni és a komfortos utazás érdeke miatt már a szombati…
Szerencsésnek érzem magam, hogy az iskolánk nyertes Erasmus+ pályázatnak köszönhetően lehetőségem nyílt angol nyelvterületre ellátogatni, egy különleges szigetország fővárosába, Dublinba. A kurzus fő célja, hogy a nyelvi készségeket fejlesztése mellett az ír kultúrával is megismerkedjünk. Az utazást természetesen repülőgéppel tudtuk megszervezni és a komfortos utazás érdeke miatt már a szombati…
Görögország páratlan természeti és történelmi szépségekkel rendelkező ország, ahova bármikor visszamennék. Az emberek kedvesek, vidámak, barátságosak. Athén igazi nagyváros az összes szépségével és problémájával. Az iskolánk a Szegedi Madách Imre Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola ettől az évtől akkreditáltatta magát az Erasmus + programban, ezért a vállalásnak megfelelően igyekeztem…
szerda, 30 augusztus 2023 10:43

Málta felfedezése

Írta:
Az Aquincum Angol – Magyar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola alsós tanítójaként először vettem részt 2023. július 3 - 14-ig tartó Fluency and Englisch Languange Development képzésen. A tanfolyam Máltán, St. Julians-ben egy szép, sok turistával körülvett tengerparti városban, az ETI szervezésében valósult meg. Málta a Földközi-tenger gyöngyszeme, Szicíliától délre…
Írország, Dublin, Atlas Language School: Sustainability and Environment in Education A PROGRAM LEÍRÁSA 2023. július 3-tól 14-ig egy Sustainability and Environment in Education című kurzuson vettem részt Dublinban. Családnál kerestem szállást és busszal jártam be naponta a nyelviskolába. AZ ISKOLA Az Atlas Language School egy patinás, Dublin központjában elhelyezkedő épületben…
Csodálatos hetet tölthettem el Görögországban Santorini szigetén 2023. július 16-22. között. Az Erasmus program keretében megvalósuló képzés témája " Technology / ICT & Media in Education " volt. A kurzus egy kisebb városkában, Messáriában zajlott . Mivel a szigeten a tömegközlekedés nagyon átlátható és viszonylag olcsó volt,így könnyen eljutottam a…
szerda, 30 augusztus 2023 07:03

Palermo kettős arca

Palermo kettős arca Az iskolánk ettől az évtől akkreditáltatta magát az Erasmus + programban, a Szegedi Madách Imre Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola tanáraként kerültem Palermoba, július 30-augusztu 5 Erasmus Learning Academy képzésére. Mobilitásom végig a kettősségről szólt minden téren. A város egyszerre gyönyörű és csúnya, pompás és szegény,…
Július 1-jén utaztam Máltára, hogy részt vegyek a július 3-14 között az Erasmus+ program keretében, az ETI szervezésében, tartandó továbbképzésen, melynek helyszíne St. Julian’s-ben volt. A továbbképzés címe: The Playground Classroom- Primary teaching. Én a módszertani képzés kéthetes verzióját választottam, de hasonló tematikában vannak egyhetes képzések is. A csoportunkban is…

Matekos játék, játékos matek

Képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára

2023. július 23-29 között a JUTAKI Bt- HUNGARY EXPERT szervezésében 1 hetes képzésen vehettem részt Rovinjban. A tanfolyam fókuszában az 1-4. osztályos matematikaoktatás volt, játékos feladatokkal.

2022-ben már részese lehettem Rovinjban egy két hetes képzésnek, mégpedig az Engedd, hogy csináljam! című tanfolyamnak. Ekkor közelebbről is megismerhettem az idei képzés oktatóját, Oravecz Mártát. Nagyon magával ragadó személyisége, a képzésen tanultak segítettek abban, hogy ezen a nyáron olyan képzést válasszak, melyben ismét tőle tanulhatok új módszereket.

A tanfolyamot Dr. Kivovicsné Horváth Ágnessel tartották. Márti az 1-2., Ági a 3-4. osztályos matematikaoktatás rejtelmeibe vezetett be bennünket.

A képzés első napján – a regisztráció után - megismerkedtünk az oktatókkal, s csoporttársainkkal. A tagok között voltak fővárosiak, vidékiek, Kárpátaljáról, Délvidékről. Többen voltunk olyanok, akik már többször részt vettek Erasmus+ képzésen, de sokak elsőként voltak részesei ezen képzések egyikén. Egy közös cél biztos, hogy volt a csoportban: a motiváltság.

Csapatépítésként közös vacsorával folytattuk az első napot.

Június 24-étől 5 napon keresztül a tanító helyett a tanuló szerepkörében vettem részt a képzésen, melynek minden percét nagyon élveztem.

Előadóink hangsúlyozták, hogy a matematikaoktatás során nagyon fontos a cselekedtető tapasztalatszerzés, mégpedig a saját tapasztalatszerzés. Mely során különböző érzékszervek kapcsolódása, a sokféle eszköz használata elengedhetetlen. A kisgyermek mindig a konkrétból indul ki, s végül eljut az elvont gondolkodás szintjére. A tevékenység és a manipuláció a legfontosabb eszközünk alsó tagozatban a nevelés és az oktatás folyamatában. Ezen belül is kiemelkedő szerepet kap az alkotás, a játékos tevékenység és a játék. Mindig az előzményekre építünk, s ráépítünk a tanultakra. A tanórákon fontos az örömteli légkör, a vita lehetősége, a humor. Mindez elősegítheti a matematika, mint tantárgy megszeretését.

Mindezen gondolatok – úgy vélem – minden tantárgy esetében megállják a helyüket. Hiszen az alsó tagozatos pedagógusok egyik kiemelkedő feladata a tanulás megszerettetése a gyerekek számára.

Az öt nap során, ahogy a tanfolyam címe is sugallja - Matekos játék, játékos matek - a játékos tevékenységre fókuszáltunk. Megbeszéltük a „játék”, a „játékos” és a „nem játék” kifejezések közötti fontos tartalmi különbségeket. Majd az előre ismertetett tematika szerint haladva számos olyan játékot, illetve játékos tevékenységet tanultunk meg, melyeket saját pedagógiai környezetünkben fogunk tudni majd használni.

A játékok mellett tisztáztuk a gondolkodás műveletét, feladatát, típusait, illetve fajtáit. A logikus és a kritikus gondolkodás fajtáit, az absztrahálás és  az összehasonlítás fontosságát is.

Számtalan játékot ismerhettünk meg.

Így például a tevékenységgel, mozgással, érzékeléssel kapcsolatos játékokat.

Az iskolai eszközökkel való játékok, mint például a logikai készlet, a színesrúd készlet a dobókocka is rengeteg játékos feladatot rejt magában, melyekkel matematikai készségeket, képességeket fejleszthetünk, oktathatunk.

S ki gondolná, hogy a hétköznapi életben fellelhető számtalan eszköz, mint például a gomb, a tojástartó, a kupak, a csipesz stb. használata is segíti a matematikai törvényszerűségek, analógiák megértését.

A tanfolyam végére kiderült számunkra, hogy a játék, mind amellett, hogy szórakoztató és közösségépítő, nagyon fontos szerepe van a 6-10 éves gyerekek nevelésében és oktatásában.

Fejleszti erkölcsi érzéküket, segíti az éntudatos és a magabiztosság kifejlődését, emellett a másokkal való együttműködésre is tanít. Az óra eleji játék felkeltheti a gyermekek érdeklődését az adott témakör iránt, vagy lezárhat egy-egy tanulási szakaszt.

A képzés során mi /pedagógusok/ is gyermeki lelkesedéssel vettünk részt a feladatok megoldásában, a játékok kipróbálásában.

A tanfolyam alatt fejlődött a kezdeményezőkészségem és a vállalkozói készségem is.

A továbbképzés elvégzésével tanóráimon alkalmazni tudom a különböző technikákat, melyekkel a gyermekek matematikai kompetenciáit fejleszthetem:

  • a tanulás iránti érdeklődés és nyitottság felkeltése
  • a tanulók pozitív hozzáállása az adott tantárgyhoz
  • kognitív képességek fejlesztése
  • problémamegoldó gondolkodás fejlesztése
  • matematikai kompetenciák fejlesztése
  • cselekvő tapasztalatszerzés
  • jó gyakorlatok alkalmazása

Emellett céljaim között szerepel a tanult módszerek adaptivitása iskolánk alsó tagozatán.

Ennek színterei:

  • munkatársi értekezlet
  • workshop a kollégákkal

Nagyon tartalmas és eredményes képzésen vagyok túl. Sok kollégával ismerkedhettem meg, s ezáltal bővült szakmai „hálózatom” is. A közös facebook csoportunk garancia arra, hogy kapcsolatunk (emberi/szakmai) ne csak erre a hétre redukálódjon.

Minden alsós kollégának szeretném ajánlani ezt a képzést, hiszen a pedagógiai eszköztár bővítése, egy másik szemlélet megismerése csakis hasznos lehet számunkra.

Szeretném megköszönni Heinczinger-Nedeczky Anitának és a JUTAKI Bt- HUNGARY EXPERT részéről Véghné Juhász Krisztinának, aki segítőkészen támogatott a képzés előtt és közben egyaránt, s ezáltal részese lehettem ennek a magas színvonalú képzésnek!

Scheibli Zsuzsanna

kedd, 29 augusztus 2023 17:51

Nyelvtanulás Rovinjban

Írta:

A budapesti, 3. ker.-i Pais Dezső Általános Iskola igazgatójaként vettem részt az iskolánk Erasmus+ pályázatának az összeállításában és megvalósításában egyaránt.

Iskolánk pályázatának két hangsúlyos pillére van: a szakmódszertani megújulás és az angol nyelv tanulása, gyakorlása.

Én az angolnyelv-tanfolyamot választottam, ugyanis az iskolánkban 2. éve zajlik a bilingual-oktatás, és a vendégtanárok miatt egyre fontosabbá válik a nyelv ismerete és használata. A tanfolyam Horvátország egyik épen fennmaradt középkori városában, Rovinjban zajlott, pontosabban a város egyik korszerűsített iskolaépületében.

Sok éve már a pályán vagyok, s ebből kifolyólag számtalan képzést és továbbképzést is elvégeztem az elmúlt évtizedekben, amelyek közül viszonylag kevés olyan volt, amely ennyi év után megmaradt az emlékezetemben. A jelenlegi angolnyelv-tanfolyam biztosan azok közé fog tartozni, amelyre mindig szívesen fogok visszagondolni úgy tanulás szempontjából, mint emberi oldaláról. Már a kezdetektől nagyon profi módon zajlott a szervezőkkel a kommunikáció. Eleve az online- és felhőalapú információmegosztás sokat segített a gyors és hatékony kommunikációban, ill. a felmerülő kérdések és feladatok megoldásában. A szervezők jártassága és a partneri viszonyulása mindig átsegített minden elbizonytalanodáson vagy váratlan nehézségen. Számomra ez egy olyan továbbképzés volt, ahol azt éreztem, hogy itt most én vagyok fontos, az én kompetenciafejlesztésem van a középpontban. Ezt erősítette a helyszín kiválasztása is: az iskola igényesen felszerelt és korszerű volt, ahol mindvégig figyeltek a jóllétünkre és a tisztaságra. De nem csak a környezet volt igényes, hanem maga az oktató is. Személyében egy empatikus és nagyon jól felkészült szakembert ismertem meg. Magyarázatai pontosak és könnyen érthetőek voltak, ugyanis a gyakorlati nyelvhasználatból indult ki, amely sokkal érthetőbbé tette mindenki számára az új elemeket.

Az isztriai napfény, a mediterrán ételek, a vendégfogadók szívélyessége és nem utolsó sorban a tenger mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy egy jól sikerült továbbképzés élményével térhessek haza.

 

kedd, 29 augusztus 2023 17:09

Játék, határok nélkül

Rovinj- Játék határok nélkül
2023. július 23-29. között az Erasmus + támogatásával egyhetes továbbképzésen vettem részt Horvátországban, Rovinj városában. Jelenlegi osztályomban, akik idén voltak elsősök nagyon szerették a délutáni foglalkozások közötti társasjátékokkal való időtöltést. Mivel én magam úgy gondolom, hogy játékkal rengeteg minden fejleszthető, emellett a képzés mellett, melynek címe -Játék- kaleidoszkóp, játékkultúra alsó tagozaton- döntöttem. Izgatottan vártam a képzésem indulását, hiszen kíváncsi voltam, milyen plusz módszerekkel, technikákkal gyarapíthatom tudásomat játékok terén. Képzés első napján a regisztrációt és az eligazítást követően ismerkedős vacsorán vehettünk részt egy tengerparti étteremben. A helyszínül szolgáló intézmény megfelelő körülményeket biztosított számunkra, tágas tanterem, mozgósítható asztalok, klimatizált helyiség. A mi képzésünk délelőtt zajlott és tizennyolcan vettünk részt benne. Trénerünk, Móricz Márk személyében volt hivatalos.
Hihetetlen átadó, játékos személyiségével, precízen, jól felépítve tematikáját ismertetett meg bennünket a játékos archetípusokkal (stratégiai, harcos, kalandor, szociális, fenegyerek, építész, nyomozó).
Egy színskála segítségével besoroltuk magunkat a ránk jellemző kategóriákba, majd az azonos archetípusú társainkkal kisebb csoportokba vergődve, körforgás-szerűen próbálhattuk ki az asztalokra kihelyezett, négyfelé csoportosított játékokat.
Belépő feladatunk az volt, még mielőtt elkezdtük volna a képzést, mindegyikünknek meg kellet vizsgálnia egy kaleidoszkópot, melyet, ha mozgattunk a benne levő kristályok különböző kombinációjú mandala képeket mutatott. Ezt követően eszköz nélküli ismerkedős játékokat játszva ismerkedtünk egymással. Mondanom sem kell, mindegyik önfeledt szórakozást jelentett számunkra. A kurzus három részre volt osztva, két beiktatott rövid szünetekkel karöltve. Ezekben a szünetekben volt alkalmunk egy kicsit jobban megismerni a csoport többi tagját, illetve tapasztalatokat átadni egymásnak. Számomra a legimpozánsabb az volt, amit átbeszéltünk elméleti részt, azt gyakorlatban is alkalmazni tudtuk. Arányában is teljesen megfelelő mértékben, kevesebb elméleti és több gyakorlati részre volt osztva a tanfolyam. Rátértünk arra, milyen helyzetben kell a gyermeket nyerni hagyni, vagy hogyan tud a kicsi és a nagy együtt játszani. Beszéltünk a játékos szereplőkről, majd azokat csoportba is osztottuk: csaló, győztes- és vesztes, szemlélők, játékosok-és játékvezetők, játékrontók. Áttekintettük a játékkultúra történetét, fejlődését és a modern játékokat. Ősi játékokon belül megnéztük az ősi táblajátékokat. Ezek után a játékok közti kapcsolatot elemeztük: játékcsaládok és játékváltozatok. Megbeszéltük hogyan válasszunk játékot, hol játszunk, mikor és mivel játszunk. Rengeteg körjátékot, csapatjátékot játszottunk, legfőképpen olyat, melyek nem igényelnek eszközöket, mint például a Bökős-játék.

A képzés utolsó napján egy hajókiránduláson vettünk részt. A kirándulás alkalmával ellátogattunk Vrsar városába, ahol megnézhettük a város szépségeit, magával ragadó panorámáját a nyílt tengerrel. A hajóról ugrálva fürödhettünk a kristálytiszta vízben, ha szerencsénk volt delfinekkel is találkozhattunk az utunk során.
A délutáni szabadidőnkben pedig lehetőségünk nyílt megismerni Isztria látnivalóit. Ellátogattunk Pulába, ahol megnézhettük az Amfiteátrumot. Elutazhattunk Prementurába, azon belül a varázslatos szépségű Kamenjak- félszigetet. Itt megcsodálhattuk a Kék-barlangot és felfedezhettük ennek a szigetnek növény és madárfaját.
Hatalmas élmény volt a kurzus, fontos volt számomra a szakmai tapasztalatszerzés, új ismeretek szerzése. Kiváló kurzusvezetővel, nagyon jó csapattal tanulhattam együtt. Hálás vagyok a képzés megszervezéséért, lebonyolításáért a szervezők segítőkész és lelkes hozzáállásért! Örülök, hogy részese lehettem a 2023-as Erasmus + pályázatnak és a Jutaki Bt-nek, hogy tudásomat, tapasztalatomat fejleszthettem. Bízom benne, hogy a jövőben is lesz alkalmam ilyen tapasztalatszerzésben és ilyen jellegű képzésen részt venni!

Fiedlerné Pálfalvi Tímea, Vác

kedd, 29 augusztus 2023 15:06

Egy hét Terceira szigetén

2023. augusztus 20-ától és 26-áig az Erasmus+ Mobilitási program keretein belül lehetőségem nyílt az Azori-szigetek egyikén, Terceirán, Angra do Heroísmo városába látogatni. A Pricalica által szervezett „Technology and Media in Education” kurzus fókuszában a tanórákon, illetve otthoni projektek megvalósításakor használható applikációk álltak. A kurzus első napján a részvevők bemutatták az…
Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy IT tanácsadó és továbbképző cég Illion városában. 2023-ban pedig általános iskolai és gimnáziumi tanárok számára meghirdetett egy, a digitális történetmesélésről szóló képzést. Európa több pontján ráleltek a hirdetésre, és egy kis csapat jelentkezett is a 2023. július 10. és 14. között megszervezett…

A Horvátországban, Rovinjban 2023.08.06-08.12-ig lebonyolított 2023-1-HU01-KA122-SCH-000124543 számú Erasmus+ projektjének keretében megrendezésre kerülő továbbképzési hét első napja ismerkedéssel, a fontos információk közlésével indult. A beiratkozásnál minden felmerülő kérdésre pontos választ kaptunk, megtudtuk az adott napra vonatkozó konkrétumokat, melyeket információs táblák segítségével egész héten naprakészen követhettünk. A délután folyamán találkoztunk mind az oktatónkkal, mind a csoporttársakkal, és egy hangulatos étteremben fogyaszthattuk el a helyi specialitást is tartalmazó finom vacsoránkat.

A kurzus több oldalról közelítette meg a témát. A hétfői nap körbejárta a tehetséggondozás kérdéskörét, rámutatva arra, hogy mi a különbség a legtöbb esetben megvalósuló, illetve a jelenleg bemutatott tehetséggondozás, mint hatékony alternatíva között. A nap főként elméleti oktatással zajlott, a zárásként pedig csoportmunkában kezdtünk bele az egész héten át futó Mars projekt megvalósításába, annak kezdő lépéseibe. Ekkor már jobban megismerhettük egymást és az előadónkat is. Orbán Sándor tanár úr kiemelkedő személyiség. Elhivatottsága minden napunkat átjárta. Egyszerűen, logikusan beszélt, építette fel a hetet.  A bemutatottak alapján is láthattuk, hogy a tehetséggondozás terén milyen óriási gyakorlatra tett szert, és milyen kiemelkedő eredményeket ért el, mind az elmúlt évtizedekben, mind ér el jelenleg is. Mindez nem csak a jelenlegi iskolájában valósul meg, hanem társintézményekben. Hatása a Rovinjban található iskolák esetében is igen motiváló volt, kiemelkedő eredményeket értek el mindenütt. A csoport összetétele változatos volt, több szaktanár a saját maga által oktatott tantárgyai, felkészültsége révén más és más oldalról tudta megközelíteni a felvetett problémákat.  A délután közös szervezése egy fantasztikus hajós kirándulásra vitt minket, ahol a tenger vizében úszkáló delfineket nézhettünk meg óriási lelkesedéssel.

A keddi nap a tehetséggondozás témakörében az újabb szemléletű projektoktatásra fókuszált. Ebben az esetben is megmutatva az alkalmazott projektoktás folyamatát, lépéseit, de továbbmenve, azokat a fontos különbségeket is, melyek túlmutatnak a pillanatnyilag, aktuálisan elért projekteredményeken, az elkészült produktumokon. A le nem záródó, hanem folyamatosan előremutató alternatíva fokozza a diákok szellemi képességeit, kreativitását, miközben egyesíti a művészeteket, sportot, természettudományos alapokat. Az előzetesen elkezdett projektfeladattal szintet léptünk, a csoportmunkában létrehozott alapokat közösen elemeztük, egyeztettük, és plakát formájában egy lehetséges Marstelep létrehozásának, működésének a kritériumait vázoltuk fel kreatív módon. A délután egy nagyon jó hangulatú csapatépítő, késő esti sétával zárult ebben a különlegesen szép városban.

A hét középső napja komoly feladattal, a tervezett telep makettjének megvalósításával indult. A kapott alapanyagok hulladékok, ezek újrahasznosításával, a bennük rejlő lehetőségekre alapozva kreatívan és ami fontos, közösen megalkotott terepasztal készült el. Ezek után néztük át fotókkal, és a tanárunk szemléletes előadásával azt a folyamatot, mely során az e témában megvalósuló iskolai fejlesztésben a gyerekek lépésről lépésre egyre magasabb szintre emelték a saját projektjüket.

Csütörtökön az önálló feladatmegoldáson, a saját fantáziánkon alapuló tervezésen volt a hangsúly. Közösen, az egész csoport részvételével kellett kitalálnunk egy olyan folyamatosan fejleszthető, hosszútávon végigvihető projektet, mely alappilléreit dolgoztuk ki. Végignéztük a felmerülő buktaókat, milyen vonalon fejleszthetők általuk a diákok, milyen témakörök kapcsolhatók be a választott projektbe a kezdet kezdetétől. Felnőtt fejjel gondolkodtunk, hiszen egy ökofalu létrehozása kapcsán ötleteltünk. Mint szembesültünk vele, az előttünk lévő csapat is e téren kezdte ezt a munkát. Ez kicsit mutatja azt is, hogy a mi korosztályunkban tudatosult a környezetvédelem fontossága, az igény arra vonatkozóan, hogy környezetbarát életet éljünk. A diákoknál ez még nem feltétlenül van így, hiszen ismereteik alapján, korukból adódóan nem biztos, hogy ez a téma megmozgatja a fantáziájukat, viszont falusi iskolában felkarolhatónak ítélem meg.

A hét utolsó oktatási napján áttekintettük a teljes hét tartalmát. Előadónk újra végigvezetett a megismertek mentén, végezetül bemutatva azokat a kiemelkedő eredményeket, melyeket azok a diákok értek el, kik részt vettek e folyamatban. A csoport minden tagja egyetértett abban, hogy e tehetséggondozási forma kiemelkedően hatékony. Több csoporttag már az előző év alapozó tanfolyamán is részt vett, ebben az évben pedig folytatta a technika megismerését. Sok helyről érkeztünk, különböző intézményekből. Volt, aki határon túlról, Komárnóból. Mindannyian megismerhettük egy olyan lehetőséget, melyet alkalmazni tudunk a saját viszonyaink között, a saját iskolánkban. Akár tanórai keretek között, akár nagyobb léptékben, a kollégákkal összehangoltan egy közös cél, a diákok tehetségének kibontakoztatása érdekében.

E csodaszép helyet zárásként még jobban megismerhettük. Közös hajókirándulással zárta a teljes közösség ezt az emlékezetes hetet. A tanfolyam lebonyolításáért, a szervezésekért külön köszönet illeti a Jutaki Bt. munkatársait is, akik folyamatosan rendelkezésünkre álltak, és minden téren számíthattunk segítségükre. Részünkről még többet kaptunk e lehetőség által, hiszen a tantestületünk 10 tagja vett részt ezen a mobilitási programon. Bár különböző vonalon bővíthettük tudásunkat, az együtt töltött idő pozitív és megerősítő hatással volt az amúgy is összetartó tantestületünkre. Mindehhez Rovinj mesebeli keretet adott.  Mindannyian várjuk, hogy a tanultakat bemutathassuk a többiek számára, és a jövőben is lehetőségünk legyen egy ilyen élményre, gyakorlatra.

Tanári kommunikáció Rovinjban

Július 23-29.között vettem részt Rovinjban az Erasmus + tanártovábbképzés  2023-1-HU01-KA121-SCH-000126119-es pályázata  keretében egy felejthetetlen héten. Ez a 3. Erasmusos utazásom, és az eddigi angol nyelvű kurzusok után most  egy magyar nyelvű képzést választottam, a Jutaki bt. szervezésében. A képzésem címe Tanári kommunikáció, mely során  a drámapedagógia módszereire épülő improvizációs gyakorlatokkal, játékokkal, jelenetekkel dolgoztuk fel a kommunikáció, érzelmek, konfliktusok , konfliktusmegoldások, közösségépítés témakörét. Trénerünknek, Lukács Gabriellának köszönhetően , aki a Holdkő Alapítvány és a Rogers Intézet munkatársa, számos komoly és vidám feladattal, mély beszélgetéssel, páros és kiscsoportos módszerrel találkoztunk, melyeket saját magunkon kipróbálva, átélve, majd a keletkezett érzelmeket , tapasztalásokat elemezve pedagógiai munkánkban is nagyon jól tudunk hasznosítani. Az ország minden részéről érkező 14 fő között hamar nagyon szoros kapcsolat alakult ki és a gátlásokat elfelejtve őszintén tudtunk egymással, egymásnak játszani. A képzés után felfedezhettem Rovinj bájos óvárosát, építészeti, kulturális és gasztronómiai sajátosságait ,és megismerkedhettem az azúrkék tenger minden csodájával. A képzés utolsó napja egy fantasztikus hajóút volt, amin minden csoport részt vett, így utoljára még együtt tölthettünk egy szép napot. A képzésekhez igyekeztek a szervezők minden szükséges feltételt biztosítani (ivóvíz,klíma,tárgyi és digitális eszközök, étkezés) , melyek jól szolgálták a csoportokban zajló munkát. A nemzetközi környezet lehetővé tette az idegen nyelvi kommunikációt,kapcsolatteremtést is. Nagyon jó csoportban, kiváló trénerrel dolgozhattam együtt , maradandó emlékeket szerezve.

Honlapunk : https://gyakorlo.uni-eszterhazy.hu/

kedd, 29 augusztus 2023 11:06

Tanári jóllét

Írta:

Tanári Jóllét         Írta: Richter Márta


A győri Örömhír Általános Iskola sikeres pályázatának köszönhetően először vettem részt
kolléganőmmel az ERASMUS + programján. A képzés csodálatos horvátországi helyszínen
zajlott, a festőien szép Rovinjban.
Az utazást Flix busszal oldottuk meg, az út hosszú volt, de kárpótolta a város gyönyörű
látványa, amikor megérkeztünk. Vasárnap kezdődött a képzés egy ismerkedéssel egybekötött
vacsorával.
Számomra nagyon sokat jelentett ez a program, mivel sok új dolgot tanultam, az emberi
kapcsolatokról, önismeretre tettem szert, továbbá nagyon jól hasznosítható időgazdálkodási
tippeket is kaptam. Az asszertív kommunikáció új távlatokat nyitott előttem abban, hogy
hogyan kell konfliktusainkat a legkisebb stresszel, de a határainkért kiállva rendezni úgy,
hogy mind a két fél nyertes legyen. Oktatónk Szász Ramona tapasztalt, jól felkészült,
dinamikus, jó előadói képeséggel rendelkező tréner. Élvezettel hallgattuk az előadásait,
nagyon sok gyakorlati feladattal tette érthetővé számunkra az előadottakat, és mélyítette a
tudásunkat. Sokszor párban vagy csoportosan oldottuk meg a számunkra kijelölt feladatokat,
ezen beszélgetések során más intézmények és tantestületek életébe is bepillantást nyerhettünk.
A képzés szépen felújított iskolaépületben volt, amely maximálisan biztosította a tanfolyam
kényelmét.
Hétfőtől péntekig délelőttönként vettünk részt a foglalkozásokon. A délutánokat a Jutaki Bt.
jóvoltából városnéző- és hajókirándulásokkal tölthettük. Az idegenvezető közreműködésével
az istriai-félsziget történelmével és helyi jellegzetességeivel is megismerkedhettünk. A város
gasztronómiai különlegeségeit is megkóstoltuk, esténként élveztük a tenger hűsítő hullámait a
strandon, gyönyörködtünk a csodálatos naplementékben. Este az utcazenészek jó hangulatot
teremtő játékát élvezhettük. Pulában a napjainkig fennmaradt, rómaiak által épített arénát
látogattuk meg. Az utolsó napon, szombaton, a képzés összes résztvevője, három hajóval,
egy kiránduláson finom ebéddel búcsúzott a várostól és egymástól. A hajók kikötöttek Vrsar
városába és meglátogattuk a Lim fjordot.
Ez a program minden várakozásomat felülmúlta, nagyon szép hetet töltöttünk itt a
kolléganőmmel, testileg, lelkileg feltöltődve jöttünk haza. Köszönöm a szervezőknek és az
előadóknak a színvonalas munkájukat.
Győr, 2023.08.27.

Megnézed a kilincset, mielőtt lenyomod, hogy belépj egy ajtón? Férfi vagy nő vezette a buszt, amivel reggel munkába mentél? Nap mint nap automata üzemmódban létezünk, legtöbb cselekedetünk automatikus, berögzült. Napi rutinok, fontos teendők, a fejünkben gondolatok kavarodnak, multitasking…, így élünk. Pihenésre van szükségünk. Nemcsak a testünknek, az agyunknak is. Ki…

Iskolám, az Egri Lenkey János Általános Iskola több éve pályázik sikerrel az Erasmus+ továbbképzési programra. A múlt tanévben akkreditációt is kapott, így tantestületünk tagjainak könnyebbé vált a kurzusokra való jelentkezés. Én is jelentkeztem. Mindenképpen magyar nyelvű képzés volt számomra a legmegfelelőbb, melynek keretében lappangó angol nyelvtudásomat is feleleveníthettem. Így esett a választásom a fent megnevezett rovinji képzésre.

A továbbképzésre 2023. július 15. és 29. között került sor. Az első nap, vasárnap közös vacsorával indult, melynek alkalmával az ország különböző részeiről és a határon túlról érkező kollégákkal összeismerkedtünk, és megosztottuk egymással tanítási tapasztalatainkat, megfogalmaztuk a képzéssel kapcsolatos elvárásinkat.

A nyelvtanfolyam a délelőtti órákra esett. A nyelvi szintfelmérő teszt alapján a középhaladó csoportba osztottak be. Tanárunk egy fiatal horvát hölgy volt, akivel csak angolul tudtuk a gondolatainkat megosztani. Az órák jó hangulatban, sok humorral fűszerezve teltek. A változatos, beszélgetésre ösztönző feladatokkal hamar bővült szókincsünk és fejlődött nyelvi kifejezőkészségünk. A záróteszt előtt városnéző sétán vettünk részt angol nyelvű idegenvezetéssel, és az itt elhangzottakból vizsgáztunk. Nagy öröm volt számomra, hogy minden kérdésre tudtam a választ.

Ebéd után kezdődtek a matematikaóráink melynek keretében megismerhettük a Varga Tamás és C. Neményi Eszter nevéhez fűződő valóságból kiinduló cselekvő tapasztalatszerzésen alapuló matematikatanítási szemléletet.  Kurzusvezetőnk, Oravecz Márta volt, aki társszerzője annak a tankönyvcsaládnak, mely erre a módszerre épül. Óráin megtapasztalhattuk, mennyire fontos, hogy a matematikai fogalmakat a valóságból vett példákból sok játékkal színesítve alakítsuk ki. Legfontosabb vezérgondolata a „kép a fejben”, mely minden matematikai művelet alapja. Nagy lelkesedéssel és gyermeki örömmel vettünk részt ezeken az érdekes, érzékszerveinket is igénybe vevő matematikaórákon. Rakosgattuk, válogattuk a logikai lapokat, piros-kék korongokat; szőnyegeztünk, mértünk színes rudakkal, saját készítésű mérőszalaggal; műveletek végeztünk a dobókockákkal kidobott számokkal; tükörrel kerestünk érdekes alakzatokat. Ezeket az eszközöket mi is használjuk a saját óráinkon, viszont a kurzus keretében tudatosan felépítve, szorosan kapcsolódva a matematikai műveletekhez komplexen és változatos formában tanulhattuk meg az alkalmazásukat. Különösen nagy élmény volt, hogy a magyar és a francia kártyát is a matematikatanulás szolgálatába állítottuk. Ezen kívül mindenféle tárgyat felhasználtunk a műveletek modellezésére: gomb, gémkapocs, gyufa, pálcika, kupakok, bábuk és még sok más, a háztartásban megtalálható eszköz. Nagymozgásos játékokkal, feladatokkal készítettük elő a matematikai relációkat, láb- és kézujjaink segítségével megkönnyítettük az összeadás, kivonás, szorzás műveletét. Oktatónk gazdag szakmai tapasztalata, tudása, lendületes előadásmódja, szeretetteljes hozzáállása bennünk is megerősítette a matematikatanítás cselekvésen alapuló módszerének fontosságát.

A fakultatív kirándulásokon az Isztriai-félsziget nyugati részének jelentősebb kulturális, építészeti és természeti örökségeit ismerhettük meg angol nyelvi idegenvezetéssel. Számomra hatalmas élményt jelentettek ezek a rövid utazások.

Ha lehetőségem adódik, jövőre is részt szeretnék venni az Erasmus+ által felkínált képzések valamelyikén, és kollégáimat is buzdítom, hogy jelentkezzenek bátran, mert új lendületet kaphatnak szakmai megújulásukhoz, valamint hazai és nemzetközi kapcsolatokat építhetnek ki. A jó gyakorlatok megosztása által tanítási módszereink is bővülnek, amely hozzájárul, hogy tanítványainkban sikeresebben keltsük fel tudás iránti vágyukat.

A képzés szervezőinek nagyon hálásan köszönöm, hogy a kurzus alatt mindenben a rendelkezésünkre álltak és mindenben segítettek. Külön köszönet a jó hangulatú, élményekben gazdag kirándulásokért.

2023 tavaszán pályáztam a Károli Gáspár Református Egyetemen az Erasmus+ programban való részvételre, és nagy örömömre sikerrel jártam. Mivel a nyelv egy folyamatosan változó, élő dolog, nagyon fontosnak tartom, hogy ezeket a változásokat kövessem, így sok időt töltök azzal, hogy filmeket, sorozatokat nézek francia nyelven, youtubon keresek folyamatosan újabb és…
2023. július 31. és augusztus 12. között töltöttem el két hetet Dublinban a CES Dublin „Methodology and Language Development” kurzusán. Sokan, sok szépet leírtak már a városról, a környék látványosságairól, sőt még a tanfolyamról is ezen a felületen, így ezeket nem ismétlem meg. Az alábbiakban talán néhány tippel szolgálhatok még…
Egyhetes képzésen vettem részt az Easy School of Languages oktatási központban Valettában 2023.07.10-14-ig. A kurzus címe, digitális kultúra használata az osztályteremben. A csoportunkban összesen heten voltunk. Volt köztünk egy idősebb nyugdíjas hölgy Németországból, aki a korát meghazudtolva aktív és érdeklődő volt az új ismeretek iránt. A csoport korosztályát tekintve nagyon…
Harmath Gábor Making the most of new technologies, apps and social media in the classroom Beszámoló az ERASMUS+ tanári mobilitás továbbképzés programjáról Az ERASMUS+ továbbképzési program keretében 2023. 07.30. és 2023. 08. 05. között Bolognában, Olaszországban részt vettem az ELA-Erasmus Learning Academy szervezésében egy angol nyelvű kurzuson, melynek címe: „Making…
kedd, 29 augusztus 2023 08:53

Tanári jóllét kurzus Rovinj-ban

Írta:

2023. augusztus 6-12. között, egy Erasmus+ mobilitás keretében, lehetőségem volt részt venni a „Tanári jóllét”: tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére című kurzuson.

A kurzusosokat szervező Hungary Expert kínálatából nagyon tudatosan nem tantárgyi/szakmódszertani továbbképzést választottam, hanem olyat, amely elvégzése által saját személyiségemet fejleszthetem. Pedagógusként a tantárgyi és módszertani tudásom mellett a személyiségem is a munkaeszközöm, így saját mentális jóllétemre való tudatos odafigyelés a kiégés megelőzésének és a hatékony, örömteli munkavégzés feltétele. A kurzus tematikája megszólított és a gyakorlatban is maximálisan beváltotta a hozzá fűzött előzetes reményeimet.

Kiindulópontunk az önismeret fontossága volt, hasznos feladatokat kaptunk az erősségeink és fejlesztendő területeink beazonosításához, céljaink meghatározásához, a „mit” és „hogyan” mellett a „miért”-jeink definiálásához. Mindezek, valamint a (tanári) önismereti napló és a naplózás gyakorlatának megismerése biztosan segítségemre lesz abban, hogy a továbbiakban tudatosabban és eredményesebben határozzam meg a személyes és szakmai céljaimat, valamint nyomon kövessem azok megvalósulását. Az itt elsajátítottakat a tanári munkámban is alkalmazni tudom, például biztosan szeretném megismertetni az érettségire készülő diákjaimmal a célállítás SMART-modelljét, mellyel – úgy vélem - egyénivé, a belső motivációra épülővé, koncentráltabbá, fejlődésfókuszúvá tehetjük az érettségi vizsgára való felkészülést.

Hasznos volt rálátni a személyiségfejlesztés, a karrierépítés és az érzelmi intelligencia közötti szoros kapcsolatra. Szemléletemet gazdagította, hogy kurzuson szó esett a negatív automatikus gondolatok monitorozásáról, az önmagunkkal való belső kommunikációra, a gyakorta kritikus hangokra történő odafigyelés fontosságáról, a vágyott jövőkép vizualizációjáról, a tanult optimizmus gyakorlatáról, az értő figyelem hasznosságáról, kapcsolatalakító hatásairól.

A célállítás mellett arról is tanultunk és csoportos szituációs feladatokban tesztelhettük, miként tudjuk céljainkat, szándékainkat asszertív módon, önmagunk és a másik érdekeit is figyelembe véve kommunikálni, érvényre juttatni, „win-win” helyzeteket teremteni. Megállapíthattam, hogy ez nem is olyan könnyű, de szerencsére tanulható.

A csoportunk egyik leginkább várt témája a nemet mondás és az énhatárok védelme volt. Körüljártuk azon lehetséges tudatos és tudattalan okokat, amelyek miatt nehezen megy a nemet mondás, ötleteket gyűjtöttünk, javaslatokat kaptunk arra, hogyan tudjuk magunkat ezen helyzetekre felkészíteni, megerősíteni, érzelmi-lelki határainkat mások felé egyértelműen kommunikálni, azokat tartani, a határsértéseket megelőzni.

Trénerünk, Szász Ramóna kedves, mosolygós személyiségével oldott hangulatot, érzelmileg biztonságos közeget teremtett. Sokéves tapasztalata garantálta a szakmai hitelességet és gyakorlatorientáltságot. Figyelemmel volt arra, mely témakörök érdeklik leginkább a csoportot, ezek nagyobb hangsúlyt kaptak a kurzus során, emellett szakirodalom ajánlásával segítette az érintett témákban való későbbi egyéni elmélyedést.

A 23 fős csoportunk lendületesen, együttműködve, egymás iránti érdeklődéssel és nyitottsággal, sokat nevetve dolgozott, tanultunk egymástól, felismerésekkel, ötletekkel, „megoldókulcsokkal” gazdagodtunk.  Az egyéni, páros és csoportos feladatok, saját élményű gyakorlatok a csoporttársaim megismerése mellett az önmagamra való reflektálásra késztettek, segítséget adtak ahhoz, hogy a kizökkenjek a szokásos, rutinszerű működésmódomból, bátorságot és biztonságot adtak ahhoz, hogy a megismert gyakorlatokat a későbbiekben is alkalmazzam, kollégáimnak, tanítványaimnak továbbadjam.

A képzés helyszíne az Adria egyik gyöngyszeme, Rovinj volt. A nyüzsgő, életvidám, napsütéses város, a csodálatos tengerpartjával kiválóan lehetőséget adott a feltöltődésre, tökéletesen illett a tanári jóllét kurzus tematikájához.

Délutánjaimat Rovinj nevezetességeinek és a környező települések (Motovun, Porec, Pula) felfedezésével töltöttem egyéni és csoportos kirándulás keretében. A kirándulások és a tanfolyamok szervezésének és lebonyolításának lelke Véghné Juhász Krisztina volt, akinek segítőkészségére, kedvességére, profizmusára köszönettel gondolok.

A kurzus lezárulta után az új ismeretségek örömével, a fejlődés és belső változás beindulásának megélésével, valamint a következő évben való visszatérés vágyával és szándékával indultam haza Rovinjból. Pedagógus kollégáimat szeretettel bátorítom ezen tanfolyam elvégzésére, jómagam pedig örömmel vennék részt ennek a kurzusnak a folytatásán.

Istenes Mónika (Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zenei AMI, Budapest)

kedd, 29 augusztus 2023 07:58

Varázslat Rovinjban

Horvátország, Erasmus+ 2023

Varázslat Rovinjban

Idén nyáron az Erasmus+ pályázat keretein belül egy magyar nyelvű tanfolyamon vehettem részt Rovinjban. 

A címe „Varázsold elő tanítványodból a talentumot” – Komplex3+ T program.

Bátran állíthatom nemcsak a tanfolyam varázsolt el, hanem maga a városka is, lenyűgöző fekvésével, hangulatos utcáival és nyüzsgő kikötőivel.

Az Isztriai- félsziget egyik csodás kis ékszerdoboza ez a város. A mediterrán életérzés, az olaszos hangulatú óváros, a kristálytiszta tenger azonnal rabul ejtett érkezésünkkor.

A tanfolyamunk egy helyi középiskola patinás falai közt zajlott.

A csoportunk 15 fős volt. Európa különböző pontjairól érkeztünk a tanfolyamra, hogy megismerkedhessünk kurzusvezetőnk, Orbán Sándor speciális módszerével, a Komplex3+ T programmal. Annak különösen örültem, hogy a csoportban sok rajzszakos kolléga volt, így hamar, egy hullámhosszra kerültünk a hét folyamán.

A tanfolyam alatt megtudtuk, hogy a tehetséggondozást holisztikus szemléletben – a test- lélek- szellem egységben érdemes fejleszteni, így tudunk a tehetséges diákokból a legtöbb képességet elővarázsolni.

Nagyon szimpatikus számomra ennél a módszernél, hogy többféle tudományág  (fizika, kémia, földrajz, biológia, informatika stb.) és művészeti területek (rajz, zene) és a sport együtt alkalmazva, egymást segítve működhet a tehetség kibontakoztatásában.

Azért komplex 3 módszer, mert három képességterületet fejleszt egyszerre.

A kognitív, affektív és szomatikus képességeket.

Az átfogó képességfejlesztés nélkül, sok gyermek tehetsége rejtve marad, ezzel a módszerrel viszont könnyen felszínre hozhatók ezen rejtett képességek.

Külön témánk volt a mozgáskoordináció. Az összetett sportmozgásnak jelentős hatása van az idegrendszer fejlődésére, ennek fejlesztéséről és fontosságáról sokat beszéltünk.

Gyakorlati feladatoknál ki is próbálhattuk hatékonyságát és tényleg működik!

Mint megtudtam, magát a módszert egy projekt keretein belül lehet legjobban megvalósítani.

Előny valamilyen kutatással kapcsolatos projektet kitalálni (Pl. Marson az élet), mivel a kutatás folyamata a diákokat a rendszerben való gondolkodásra készteti. Egy osztállyal már a felső tagozat elején, ötödikben el lehet kezdeni egy kitalált témát és azt akár nyolcadik osztály végéig fejleszteni, kivitelezni. A projekt folyamatosan alakul, változik, a gyerekek érdeklődési körétől függően. Ez különösen tetszett nekem, mert kellő szabadságot kapnak a diákok, de maga a téma mégis egy keretet biztosít számukra.

A tanfolyamot egy szombati hajókirándulással zártuk.

Hálás vagyok, hogy ismét részt vehettem egy Erasmus+ programon, továbbá külön köszönet Véghné Juhász Krisztinának és csapatának a profi szervezésért, mindenben készségesen segítettek a tanfolyam alatt az előkészítő és utó munkálatokban is.

Nyelvi és módszertani képzés Rómában (Bartáné Győrfi Marianna beszámolója) Iskolánk sikeres Erasmus pályázatának köszönhetően egy hetet töltöttem júliusban az örök városban, Rómában, ahol olasz nyelvi-kulturális és módszertani képzést szervezett a Leonardo da Vinci Nyelviskola. A délelőtti nyelvtanfolyamot egy apró, de annál temperamentumosabb nápolyi tanárnő, Rossana tartotta. A csoportban volt lengyel,…

A viharos éjszakai utazás után reggel kellemes időjárás fogadott minket Rovinjban. A szállásunk az óvárostól 15 perc távolságra volt, nem túl messze az iskolától. A szombati nap a város felfedezésével telt, bejártuk a sikátorokat és a tengerpartot egyaránt. Vasárnap délelőtt tele lelkesedéssel és kíváncsisággal mentünk el a regisztrációra. Tetszett az iskola épülete és találkoztam ismerősökkel is, akik szintén az én képzésemre jelentkeztek. Délután megismerhettem a tréneremet, aki ízelítőt adott a hét során feldolgozásra kerülő tananyagról, beszélt az egyéb programokról majd együtt átmentünk egy közös, ismerkedéses vacsora helyszínére. Útközben leszakadt az ég, hatalmas jégeső elől kellett menekülnünk. Hétfőn kezdődött a várva várt oktatás, 8.30-tól 12.45-ig tanultunk kisebb szünetekkel. Az első nap az önismereté volt. Tanári stressz elkerülése önismerettel, hatékony stratégiákkal. Motivációs eszközöket kerestünk és a motiváció pszichológiájáról beszélgettünk.  Kedden coachingoltunk, a miérteket kerestük, életünk meghatározó eseményeit elemeztük és az érzelmi intelligencia ismérveit kutattuk. Megpróbáltunk megszabadulni a negatív automatikus gondolatoktól és a kognitív torzításoktól, valós események feldolgozásával és szituációs gyakorlatokon keresztül. Szerdán a Carl Rogers-i pozitív pszichológiával foglalkoztunk, megbeszéltük, hogyan lehetünk empatikusak, játszottunk az értő figyelem fejlesztésére és sorra került a kiégés, aminek a leghatásosabb ellenszere a VÁLTOZÁS. Szó volt még a stressz managementről is, hatékony időgazdálkodási tippeket kaptunk.  Csütörtökön az asszertív kommunikáció következett, célok, jogok, jellemzők. A saját jogaim képviselete, hogy közben figyelembe vegyem a másikat, tiszteletben tartsam az ő véleményét is. Nagyon sok gyakorlati tanácsot kaptunk, amivel biztosan elérjük a célunkat. Megtanultunk nemet mondani, ami bizony sok esetben nem könnyű.  Pénteken a csoport dinamika megfigyelésére is szolgáló játékkal kezdtünk és probléma megoldási technikákat gyűjtöttünk. Ismét choachingoltunk-tárgyakká változtunk és ez által kutattuk, elemeztük önmagunkat. Majd következett a zseniális 4 évszak játék, amiben az erősségeink és a gyengeségeink domborodtak ki. A nap, illetve a hét zárásaként kisebb csoportokban értékelni kellett a képzést. Az én csoportom versbe szedte az élményeit. A délutáni programok is a „jóllét” jegyében teltek. A szállásunkon rendelkezésre álltak kerékpárok, amivel kisebb-nagyobb túrákat tettünk a félszigeten. Felderítettük a legszebb strandokat, este bebarangoltuk az óváros összes zegzugos utcáját. Voltunk hajókiránduláson delfineket csodálni és minden este gyönyörködtünk a naplementében. Finom pizzákat és fagylaltokat ettünk.   Szombaton, a kurzus záróprogramja Vrsar szigetére vitt el minket egy hajókirándulás keretében, ami hasonlított Rovinjra, csak kicsiben. Megnéztük a városka tetején álló templomot, felmásztunk a templom mellett álló toronyba, megcsodáltuk a gyönyörű kilátást a tengerre és a környező szigetvilágra. Fürödtünk a nyílt tengeren, ahol be lehetett ugrálni a hajóról a vízbe. Majd búcsúzóul kaptunk egy finom ebédet. Csodálatos volt számomra ez az egy hét. Rengeteg hasznos, gyakorlatias tanácsot kaptam a tréneremtől, amit szeretnék majd tovább adni a kollégáimnak.  Azért, hogy ők is „jóllétben” legyenek, mint önmagukkal, mint a kollégáikkal és nem utolsó sorban a tanítványaikkal. Megtapasztalhassák, hogy milyen jó érzéssel tölti el őket, egy pozitív pszichológián és asszertív kommunikáción alapuló kapcsolat.   Hálás vagyok és nagy köszönettel tartozom a szervezésért Véghné Juhász Krisztina és a „Hungary Expert a tanárokért és diákokért” csapatának, a tréneremnek, Szász Ramónának, az iskolám koordinátorainak Szászné Süle Annamáriának és Kissné Papp Gabriellának és mindazoknak, akik hozzásegítettek ehhez a felejthetetlen élményhez.    

Gödöllő,2023.08.15

https://godoll-petofi.hu/erasmus+/

Az ERASMUS+ tanári mobilitási pályázat lehetőséget nyújtott a számomra, hogy részt vegyek egy, egy hetes továbbképzésen Rovinjban 2023.08.06-12. között. Az egészség érték című képzésen vettem részt. A továbbképzéseknek egy helyi középiskola adott otthont, ami nem csak önmagában egy nagyon impozáns, jól felszerelt épület volt, hanem csodálatos kilátás nyílt az ablakból a tengerre.

A tanfolyam nagyon jó és aktuális témát dolgozott fel 35 órában, valamint a trénerünk egy hozzáértő és jó szakember volt, aki nagyon részletesen és alaposan, változatos módon adta át számunkra a tudást. A hét során több témát is érintettünk, a hét elején az intézményi egészségfejlesztési területekkel foglalkoztunk. Itt nagyon sokat ötleteltünk, közösen gondolkodtunk, hogy milyen innovatív tevekénységekkel lehet színesíteni, megújítani a saját iskolánk programjait az egészség nevelés terén.

A hét második felében már áttértünk az elsősegélynyújtási protokollokra, amit rengeteg gyakorlással el is sajátítottunk. Megtanultuk az eszméletlen beteg elsősegélynyújtását, stabil oldalfektetést, az újraélesztési protokollt, csecsemő-és kigyermekek újraélesztését, autóból mentést, vérzéscsillapítást, kötözési módokat. Az oktatónk egy olyan módszerrel tanított minket, amit ő maga is alkalmaz a gyakorlati óráin, a tanítványai körében nagy hatékonysággal. „Négyes oktatási módszer”

1 – folyamatában mutatja a gyakorlatot

2 – a részeire bontja és magyarázza

3 – a tanár végzi a tevékenységet és a tanuló utasít/magyaráz

4 – a tanuló végzi a gyakorlatot, miközben másik tanuló instruálja

Ez a módszer számomra nagyon szimpatikus volt, és én is szeretném a tanításban alkalmazni.

Minden napot ráhangoló gyakorlatokkal, élménybeszámolókkal kezdtünk, majd átismételtük az előző napon tanultakat, megbeszéltük a felmerülő kérdéseket. A hét során nagyon jól összekovácsolódott kis csapat lettünk, de ez már az első pillanattól kezdve lehetett sejteni, hiszen mindenki nyitott és elfogadó személyiség volt. A csoporttársak többnyire testnevelő-biológia szakos tanárok voltak az ország különböző pontjairól. Összeségében egy nagyon jó hangulatú, interaktív továbbképzés volt, ahol könnyedén sajátítottuk el elméletben és gyakorlatban is a legfontosabbakat. Ez elsősorban a felkészült és alapos trénerünknek volt köszönhető, aki mindenre és mindenkire nagyon oda figyelt, fontos volt számára, hogy jól és hatékonyan tudjon együtt működni a csoport és a gyakorlatban is maximálisan elsajátítsunk mindent.

Rovinjba három másik kolléganőmmel, a férjemmel és a kiskutyámmal érkeztem. A kolléganőim is részt vettek továbbképzéseken más témákban. Egy nagyon szép és jól felszerelt apartmanban laktunk kicsit távolabb a nyüzsgő város zajától. A napi közlekedést, iskolába járást, városnézést, strandolást a szállásunkhoz tartozó kerékpárokkal oldottuk meg, ami nagyban megkönnyítette a nagyobb távolságok leküzdését. A közös reggeli után együtt tekertünk el az iskolába, ahol mindenki ment a saját kurzusára és haza is együtt mentünk. Otthon csodás ebéd várt minket, amit a férjem főzött a számunkra. Ebéd közben, mindig megbeszéltük a napi programot, ki hová szeretne menni, mit fog csinálni, illetve az iskolába tanultakról is beszámoltunk egymásnak. A hét során mindennap strandoltunk, nagyon finomakat ettünk, sokat sétáltunk ebben a csodálatos városkában. Még hívatlan vendégeink is voltak két kis skorpió személyében. Ez nagyon különleges élmény volt a számomra.

Az iskola több programot is szervezett, az első este az ismerkedést követően volt közös vacsora egy helyi étteremben, illetve az utolsó napon hajókiránduláson vehettünk rész, áthajóztunk egy szomszédos kis városkába Vrsarba, ahol volt lehetőség sétálgatni és gyönyörködni a tájban, majd a hajó lehorgonyzott és a gyönyörű kék tengerben fürdőztünk, nagyon finom ebédet kaptunk és tulajdon képen itt volt a búcsú, ennek a tartalmas és vidám hétnek a lezárása.

Rovinj az Isztriai-félsziget egyik leglátványosabb kis városkája, egy igazi turista paradicsom, ami egy félszigetre épült, szűk kis utcácskák szelik keresztül, kasul az óvárost, rengeteg étterem van a parton, nagy a nyüzsgés. Minden nap másik strandon fürödtünk és a tapasztalat az volt, hogy nagyon figyelnek a tisztaságra, nem nagyon szemetelnek az emberek, és ami a számunkra kardinális kérdés volt a KUTYA. Itt mindenki imádta a kutyusokat, az éttermekben nem is nagyon kellett szólni, szinte azonnal hozták a vizet, a strandokon is szívesen látták őket, úgyhogy a mi kis Bélink is remekül érezte magát egész héten.

Összegezve:

Csodás hetet tölthettem el Rovinjban. A kurzuson nagyon sok jó és értékes, sok oldalú kollégát ismerhettem meg, lehetőséget kaptam felfrissíteni, bővíteni a már meglévő tudásomat, tapasztalataimat a témában. Nem csak kaptam, hanem én is adhattam a többiek számára.  A tanulás mellett feltöltődtem és fantasztikus élményekkel gazdagodtam és bízom benne, hogy lesz még lehetőségem ilyen különleges helyen, ilyen rendkívüli körülmények között, nagy tudású emberektől tanulni.

https://godollo-petofi.hu/erasmus/

 

kedd, 29 augusztus 2023 06:16

Angol nyelvi kurzus Rovinjban

Írta:
A pécsi Cserepka Iskolából érkeztem Rovinjba 2023. július 21-én egy angol nyelvi képzésre. A kurzus a város gimnáziumában volt tartva, amely egy hatalmas, jól felszerelt, légkondicionált, igényes épület az óváros felett. Egyes termekből még a tengerre is rá lehetett látni. Nagyon hálás vagyok hogy részt vehettem, fantasztikus lehetőség a pedagógusok…
hétfő, 28 augusztus 2023 18:38

Rovinj - Vonások és fogások

Írta:

 

Az ERASMUS + program keretén belül a Nézsai Mikszáth Kálmán Szlovák Nemzetiségi Általános Iskola tanítójaként 2023. július 16-22-ig lehetőségem volt részt venni egy igazán izgalmas és rendkívül hasznos képzésen a Horvátországban, csodálatos Isztriai- félsziget egyik legszebb városában, Rovinjban. A továbbképzést a „JUTAKI Bt. – Hungary Expert a Tanárokért és Diákokért” szervezte.  A tanfolyam címe: Vonások és fogások- Az írás és fogalmazás tanításának jelentősége az anyanyelv tanításában.

A képzés a helyi gimnázium patinás épületében zajlott, ahol minden terem légkondicionált, így a júliusi melegben is kellemes környezetben tölthettük a képzés napjait.

A magyar nyelv és irodalom tantárgy az alsó tagozaton, az alapfokú képzés első nevelési-oktatási szakaszában komplex egységet alkot. Az olvasás és írás jelrendszerének tanítása párhuzamosan folyik a többi nyelvi készség és képesség, a szóbeli és írásbeli nyelvhasználati területek (beszéd, olvasás, hallott és olvasott szöveg értése, írás, helyesírás, szóbeli és írásbeli szövegalkotás) folyamatos fejlesztésével.
Az általam választott tanfolyam ezen területek közül a kevésbé népszerű, gyakran kitartó és nagy erőfeszítéseket igénylő írás, helyesírás, szó- és írásbeli szövegalkotás területek tanítását helyezte a középpontba.
A program 7 napból állt. Rengeteg színes kreatív feladatot ismerhettem meg, különböző játékos módszert mutattak be, melyeket könnyedén beilleszthetünk a mindennapjainkba, ezáltal is színesítve a tanórákat.

Szerencsésnek érzem magam mivel két fantasztikus pedagógustól tanulhattam ezen a tanfolyamon. A mentoraink Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta voltak. Magas szintű szakmai tudásuk mellett nagyon kedves, barátságos, szimpatikus pedagógusok.

Már az első napon rengetek ráhangoló játékkal vártak bennünket, hiszen céljuk a tevékenységgel és játékkal támogatott anyanyelvi neveléshez bővíteni ismereteinket. A barátságos légkörben tartott órákon olyan szervezési feladatokkal, képességfejlesztő tevékenységekkel, játékokkal ismerkedhettünk meg, amelyek nagy segítséget nyújtanak nekem abban, hogy a 6-10 éves gyermek aktív résztvevője lehessen a kommunikációnak tanóráimon. Az írástanítást az alapoktól egészen a kész szövegekig végig kísértük. Különböző finommozgás fejlesztésen, tájékozódás fejlesztésén, betűkön keresztül jutottunk el a szavakkal, szószerkezetekkel, mondatokkal és mondattömbökkel foglalkozó játékokig.

A csoport nagyon motivált és nyitott volt a játékos feladatokban való részvételre ill. a közös munkára. A tanórák nagyon jó hangulatban teltek.

     
A színvonalas órák mellett mindenképp írnék néhány sort a képző által szervezett fakultatív programokról is, amelyek már az első nap elkezdődtek és nagyon jónak bizonyultak. Már érkezésünk napján egy közös vacsorát szerveztek, amin mindenki részt vett így már az első nap is ismeretségek kötődtek más országok pedagógusaival is. Részt vehettünk egy egész napos hajókiránduláson, ezáltal megcsodálhattuk az Isztriai- félsziget nyugati részén található Vrsar városát.

A tanórák után lehetőségem volt a történelmi óváros felfedezésére, ami gyönyörű a maga csinos boltjaival és kis művészeti galériáival, éttermeivel, kávézóival. Színes házak, szorosan egymás mellé épített épültek, és keskeny, romantikus sikátorok szövik át az óvárost, ami engem nagyon lenyűgözött.

Meglátogattam a halászkikötő a Szent Eufémia-templomot, ahonnan fantasztikus kilátást nyílt a kéklő tengerre.

Egyik délután Pulába utaztunk, ahol az ókori arénát látogattuk meg.

Néhányszor sikerült kijutnom a helyi piacra is, és nem utolsó sorban rátalálni, szebbnél szebb tengerpartokra, ahol hűsölni lehetett.

Felejthetetlen élményekkel gazdagodtam. Köszönöm Erasmus+, hogy ennek a programnak részese lehettem. Remélem hamarosan visszatérhetek.

Amikor az álmok valóra válnak…..tantestületünk 5 fantasztikus pedagógusa álmodott egy nagyot és 2022. szeptemberében – októberében megírta és beadta a Hatvani 5. Számú Általános Iskola első ERASMUS+ tanári mobilitási pályázatát: Nemzetközi vizeken együtt egy 21. századi modern és digitálisan hatékony iskoláért. A közös gondolkodást, pályázatírást siker koronázta, valóban nemzetközi vizekre…
hétfő, 28 augusztus 2023 16:44

CREATIVE MINDS Iceland, Reykjavík

Írta:
2023. július 23-29.-ig volt lehetőségem részt venni az öt napos Creative Minds képzésben. A képzés Izland fővárosában, Reykjavíkban valósult meg, három kolléganőmmel érkeztünk a szigetországba. A páratlan lehetőség több élményt is tartogatott a számomra: egyrészt úticélunk sokak számára „bakancslistás” ország, nem sokan tehetik meg, hogy elutaznak erre a távoli, zord,…
hétfő, 28 augusztus 2023 16:41

Teacher wellbeing course - Rovinj

Írta:
A fóti Szent Ágoston Általános Iskola és Gimnázium tanáraként óriási öröm számomra, hogy az álmom, hogy 10 év után újra, már nem csak egyedül, de tanárkollegáimmal együtt Erasmus tanártovábbképzésen vegyek részt, teljesült!!! A kurzusom mottójához: „Boldog tanár, boldog diák” rám vonatkozó, első feléhez hűen, rengeteg olyan élményt szereztem, ismeretet tanultam,…