A honlapunkon található projekteket az Európai Bizottság támogatta. Az alábbiakban korábbi mobilitásokon részt vett kollégák beszámolóit olvashatják.
A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.
Intenzív angol nyelvi kurzus Izlandon B1-ről B2-re
Írta: Rákosné Varga EditÉletemben először vettem részt Erasmus tanártovábbképzésen, ezért izgalommal vegyes lelkesedéssel vágtam bele a nagy kalandba. Mivel angoltudásom erősen megkopott az évek alatt, a képzést megelőző hetekben már lelkesen tanulgattam, s részt vettem a pályázatíró kollégám által szervezett angolórákon is.
A képzés egy intenzív grammatikai, szövegértésfejlesztő, nyelvvizsgaelőkészítő jellegű tanfolyam volt Reykjavík központjában. A kezdeti félelmem pillanatok alatt elszállt, köszönhetően a profi és mindenről gondoskodó szervezésnek, a felkészült és rendkívül empatikus tanári vezetésnek. Különleges élmény volt együtt dolgozni Európa különböző országából érkező pedagóguskollégákkal, megismerni tanítási módszereiket, hagyományaikat, kultúrájukat. Kiemelt célom, hogy angoltudásomat tovább fejlesztve részt vehessek a jövőben más szakmai-módszertani képzéseken – fejlesztve ezzel saját kompetenciáimat s hozzájárulva intézményem fejlődéséhez is.
Izland pedig egyszerűen lenyűgöző, szavakat is nehéz találni a természeti szépségeire. Kötelező látogatni valók vannak bőven: gejzírek, vízesések, vulkánok, termálfürdők, tengerpartok, fjordok, gleccserek. Érdemes a város közeli tájakat vagy akár az egész szigetet is bebarangolni, ha van rá lehetőség – helyenként megdöbbentően különleges, már-már holdbéli tájakon is járhat az utazó.
Mi tanárok példát mutatunk, egy életre elköteleztük magunkat a tanulás/tanítás mellett,
élvezettel vetjük bele magunkat az újabbnál-újabb pedagógiai feladatokba, módszertani játékokba.
Az Áldás Utcai Általános Iskola Erasmus+ nyertes pályázatával tanulhattam két hétig Rovinjban, ahol délelőtt angol nyelvtanfolyamon, délután, az Engedd, hogy csináljam… A matematika tanítása pedagógusok részére mobilitáson vehettem részt fantasztikus előadókkal.
Minden képzési órán, az örömteli, motivált légkörben pedagógustársaimmal, újra gyerekek lehettünk, absztrakciós folyamattal matematikai tapasztalatokat kaptunk, és játékosan oldottunk meg szinte mindent. A hívószavak - : kép a fejben, tapasztalat, játék, tevékenykedtetés, … -gondosan lejegyzetelve várják az új tanévet. Annyi kreatív ötletet kaptunk, hogy már alig várom, hogy kipróbálhassam a diákjaimmal.
Trénerünk, Oravecz Márta vezette órákon a szociális kompetenciák fejlődése teljes mértékben megvalósult, melyet a kooperatív tevékenység, a felnőttkori közös tanulás generált.
A hangulat vidám, kellemes, nyitott pedagógustársakkal élvezhettem a Varga Tamás és C. Naményi Eszter nevéhez fűződő matematikatanítási módszer és más, inkább verbalitásra támaszkodó
módszerek összehasonlítását.
Az angol nyelvi órákat mindig az izgalom előzte meg, mert anyanyelvi tanárunk nem kímélt minket, minden apró dologra kíváncsi volt, amire mi „nem is” gondoltunk volna, azonnal leállította ha magyarul próbáltunk valamit megkérdezni társainktól, csak
Gyakorlati feladatként Rovinj turisztikai feltérképezését kaptuk. A beszédközpontúság jellemezte óráinkat, persze a nyelvtant is folyamatosan javította J
Számomra az egyik legérdekes feladat Einstein matematikai rejtvénye volt, melyet angolul megoldani nagy kihívást jelentett.
A tananyagi témakörök, munkaformák változatosak voltak. Sok ötletet viszek haza.
Az utolsó tanítási napon Rovinj történetét, legendáját ismerhettük meg angolul, az óvárost bejártuk az oktatónk, - Matea- idegenvezetésével.
Természetesen a hallottakról kahoot csapatversenyt szervezett angol nyelvi tanárokkal közösen.:)
Rovinj az Isztria-félsziget nyugati partján fekszik Rovinj. Érdekessége, hogy a város egy kis félszigeten helyezkedik el. Számos szűk, sikátor kaszabolja keresztül Rovinj labirintus jellegű óvárosát és nagyon tiszta strandok találhatók a környéken. Érdekesség, hogy sok utca a tengerbe fut bele. Lenyűgöztek ezek a kis tengeri utcák. Három utca vezet felfele a Szent Eufémia templomhoz. Sokszor jó meredekek ezek az utcák. Jól csúsznak a fényesre koptatott macskakövek, így óvatosan haladtunk felfele és lefele.
Az óvárosban az Eufémia templom, ami külön nevezetesség. Érdekes látnivaló a torony tetején álló Szent Eufémia szobor, hiszen a szobor nem a szentély felé néz, hátat fordít annak és a helyi uralkodó szélirányt mutatja a hajósoknak.
A mobilitás alatt Véghné Juhász Krisztina szervező, túrákkal, kirándulásokkal, hajóutakkal, színesítette a szabadidő kínálatot, akinek külön köszönök minden programot és odafigyelést. Emlékezetes hajós programmal zártuk a két hetes mobilitást.
Szeretném ezt a képzést ajánlani minden pedagógustársamnak, amely a feltöltődés feladatát maradéktalanul teljesítette.
Mi tanárok példát mutatunk, egy életre elköteleztük magunkat a tanulás/tanítás mellett,
élvezettel vetjük bele magunkat az újabbnál-újabb pedagógiai feladatokba, módszertani játékokba.
Az Áldás Utcai Általános Iskola Erasmus+ nyertes pályázatával tanulhattam két hétig Rovinjban, ahol délelőtt angol nyelvtanfolyamon, délután, az Engedd, hogy csináljam… A matematika tanítása pedagógusok részére mobilitáson vehettem részt fantasztikus előadókkal.
Minden képzési órán, az örömteli, motivált légkörben pedagógustársaimmal, újra gyerekek lehettünk, absztrakciós folyamattal matematikai tapasztalatokat kaptunk, és játékosan oldottunk meg szinte mindent. A hívószavak - : kép a fejben, tapasztalat, játék, tevékenykedtetés, … -gondosan lejegyzetelve várják az új tanévet. Annyi kreatív ötletet kaptunk, hogy már alig várom, hogy kipróbálhassam a diákjaimmal.
Trénerünk, Oravecz Márta vezette órákon a szociális kompetenciák fejlődése teljes mértékben megvalósult, melyet a kooperatív tevékenység, a felnőttkori közös tanulás generált.
A hangulat vidám, kellemes, nyitott pedagógustársakkal élvezhettem a Varga Tamás és C. Naményi Eszter nevéhez fűződő matematikatanítási módszer és más, inkább verbalitásra támaszkodó
módszerek összehasonlítását.
Az angol nyelvi órákat mindig az izgalom előzte meg, mert anyanyelvi tanárunk nem kímélt minket, minden apró dologra kíváncsi volt, amire mi „nem is” gondoltunk volna, azonnal leállította ha magyarul próbáltunk valamit megkérdezni társainktól, csak
Gyakorlati feladatként Rovinj turisztikai feltérképezését kaptuk. A beszédközpontúság jellemezte óráinkat, persze a nyelvtant is folyamatosan javította J
Számomra az egyik legérdekes feladat Einstein matematikai rejtvénye volt, melyet angolul megoldani nagy kihívást jelentett.
A tananyagi témakörök, munkaformák változatosak voltak. Sok ötletet viszek haza.
Az utolsó tanítási napon Rovinj történetét, legendáját ismerhettük meg angolul, az óvárost bejártuk az oktatónk, - Matea- idegenvezetésével.
Természetesen a hallottakról kahoot csapatversenyt szervezett angol nyelvi tanárokkal közösen.:)
Rovinj az Isztria-félsziget nyugati partján fekszik Rovinj. Érdekessége, hogy a város egy kis félszigeten helyezkedik el. Számos szűk, sikátor kaszabolja keresztül Rovinj labirintus jellegű óvárosát és nagyon tiszta strandok találhatók a környéken. Érdekesség, hogy sok utca a tengerbe fut bele. Lenyűgöztek ezek a kis tengeri utcák. Három utca vezet felfele a Szent Eufémia templomhoz. Sokszor jó meredekek ezek az utcák. Jól csúsznak a fényesre koptatott macskakövek, így óvatosan haladtunk felfele és lefele.
Az óvárosban az Eufémia templom, ami külön nevezetesség. Érdekes látnivaló a torony tetején álló Szent Eufémia szobor, hiszen a szobor nem a szentély felé néz, hátat fordít annak és a helyi uralkodó szélirányt mutatja a hajósoknak.
A mobilitás alatt Véghné Juhász Krisztina szervező, túrákkal, kirándulásokkal, hajóutakkal, színesítette a szabadidő kínálatot, akinek külön köszönök minden programot és odafigyelést. Emlékezetes hajós programmal zártuk a két hetes mobilitást.
Szeretném ezt a képzést ajánlani minden pedagógustársamnak, amely a feltöltődés feladatát maradéktalanul teljesítette.
Játék - kaleidoszkóp – Játékkultúra az alsó tagozaton
Pócsi VeronikaAz Aquincum Angol – Magyar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola alsós angol tagozatos tanítójaként vettem részt 2023 július 23 - 29-ig tartó Játék - kaleidoszkóp – Játékkultúra az alsó tagozaton című képzésen Rovinjban.
A mesés környezetben megtartott tanfolyamon való részvétel során rengeteg pozitív élménnyel és tudással gazdagodtam, mely köszönhető a Jutaki-Bt. szervezésésnek és természetesen Móricz Márknak, aki fantasztikus energiával, fiatalos lendülettel és végtelen nagy szakmai tudással adta át mindazt, amivel nemcsak én, hanem minden csoporttársam gazdagodott az egy hét során.
A tanfolyam nagyon jól felépített volt. A hét első napján ismerkedős játékok halmazával kezdtünk. Érdekes volt számomra a hétféle játékos archetípus megismerése, mely által választ kaptunk arra, hogy mivel nem vagyunk egyformák, így „ ...nem mindenkinek való minden játék.” (Móricz M.) . A tanfolyam következő napjaiban megtudtuk, hogy vannak oktató és szórakoztató játékok. Megismerkedtünk a játékok evolúciójával; a játékok kultúrában betöltött szerepével; beszéltünk a népi játékokról. Megbeszéltük a játszó csoportok fogalmát; a játékok szereplőinek fontosságát; az „előnyadás pedagógiáját”. Olyan érdekes kérdésekre is kerestük a választ, hogy „Hagyjuk – e nyerni a gyereket?” Megismerkedtünk az alapvető játékélményekkel, illetve a játékkultúrával az iskolában, a csoportban.
Köszönhetően Márknak, csodálatosan jó arányban volt felépítve a tanfolyam napjai során az érdekes elméleti rész és a sok-sok játékos gyakorlat. Nagyon sok játékot kipróbáltunk mi magunk is, mely során egy kicsit újra gyerekek lehettünk és felnőttként is mindig gyermeki izgalommal vártuk a játékok kimenetelét.
A Játékkaleidoszkóp tanfolyam végére a játékokkal kapcsolatos hozzáállásom nagyon pozitív irányban változott. Törekszem a jövőben munkám során a nevelés és oktatás területén minden tanult hasznos dolgot alkalmazni, mely által nemcsak színesebbé és érdekesebbé tudom tenni óráimat, hanem a tanítványaim személyiségét is sokféle képpen tudom fejleszteni. Bízom benne, hogy a gyerekek, a közösség a sok-sok jókor és jól alkalmazott játék során megtanulják egymást elfogadni és tisztelni, pozitív, szeretetteljes légkört tudunk kialakítani és mindemellett önállóságra is tudom a gyermekeket nevelni.
Nagyon hálás vagyok, hogy részt vehettem ezen a nagyszerű tanfolyamon és bízom benne, hogy jövőre lesz folytatása a Játék - kaleidoszkópnak.
Játék - kaleidoszkóp – Játékkultúra az alsó tagozaton
Pócsi VeronikaAz Aquincum Angol – Magyar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola alsós angol tagozatos tanítójaként vettem részt 2023 július 23 - 29-ig tartó Játék - kaleidoszkóp – Játékkultúra az alsó tagozaton című képzésen Rovinjban.
A mesés környezetben megtartott tanfolyamon való részvétel során rengeteg pozitív élménnyel és tudással gazdagodtam, mely köszönhető a Jutaki-Bt. szervezésésnek és természetesen Móricz Márknak, aki fantasztikus energiával, fiatalos lendülettel és végtelen nagy szakmai tudással adta át mindazt, amivel nemcsak én, hanem minden csoporttársam gazdagodott az egy hét során.
A tanfolyam nagyon jól felépített volt. A hét első napján ismerkedős játékok halmazával kezdtünk. Érdekes volt számomra a hétféle játékos archetípus megismerése, mely által választ kaptunk arra, hogy mivel nem vagyunk egyformák, így „ ...nem mindenkinek való minden játék.” (Móricz M.) . A tanfolyam következő napjaiban megtudtuk, hogy vannak oktató és szórakoztató játékok. Megismerkedtünk a játékok evolúciójával; a játékok kultúrában betöltött szerepével; beszéltünk a népi játékokról. Megbeszéltük a játszó csoportok fogalmát; a játékok szereplőinek fontosságát; az „előnyadás pedagógiáját”. Olyan érdekes kérdésekre is kerestük a választ, hogy „Hagyjuk – e nyerni a gyereket?” Megismerkedtünk az alapvető játékélményekkel, illetve a játékkultúrával az iskolában, a csoportban.
Köszönhetően Márknak, csodálatosan jó arányban volt felépítve a tanfolyam napjai során az érdekes elméleti rész és a sok-sok játékos gyakorlat. Nagyon sok játékot kipróbáltunk mi magunk is, mely során egy kicsit újra gyerekek lehettünk és felnőttként is mindig gyermeki izgalommal vártuk a játékok kimenetelét.
A Játékkaleidoszkóp tanfolyam végére a játékokkal kapcsolatos hozzáállásom nagyon pozitív irányban változott. Törekszem a jövőben munkám során a nevelés és oktatás területén minden tanult hasznos dolgot alkalmazni, mely által nemcsak színesebbé és érdekesebbé tudom tenni óráimat, hanem a tanítványaim személyiségét is sokféle képpen tudom fejleszteni. Bízom benne, hogy a gyerekek, a közösség a sok-sok jókor és jól alkalmazott játék során megtanulják egymást elfogadni és tisztelni, pozitív, szeretetteljes légkört tudunk kialakítani és mindemellett önállóságra is tudom a gyermekeket nevelni.
Nagyon hálás vagyok, hogy részt vehettem ezen a nagyszerű tanfolyamon és bízom benne, hogy jövőre lesz folytatása a Játék - kaleidoszkópnak.
Szakmai továbbképzés Máltán 2023. 05.15. és 05. 19. között
Czupy SzilviaRovinj – „Tanári jóllét – tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére”
Írta: Együdné Szegedi AndreaKalandra fel! - IKT a tanórákon 2.0, Rovinj
Írta: Kruzslikné Pintér BeatrixAz Erasmus+ pályázat keretében 2023.07.30 - 2023.08.05. között első alkalommal vettem részt külföldi pedagógus továbbképzésen, a gyönyörű Rovinj városában. A képzés szervezője a JUTAKI BT. – Hungary Expert for Teachers. A szervezés és a lebonyolítás tökéletes volt.
A Kalandra fel! – IKT a tanórákon 2.0 című képzésen vettem részt. A kurzus vezetője Krizsán Pál mesterpedagógus, digitális szaktanácsadó, aki széleskörű szakmai tudással és nemzetközi tapasztalatokkal rendelkezik az oktatást támogató alkalmazások területén. Lelkesedésével, humorával, segítőkészségével élménnyé tette a tanulás folyamatát.
A képzésnek egy csodálatos iskolaépület szolgált helyszínéül, tágas és jól felszerelt légkondicionált termekkel. A remekül megszervezett kurzus az első napon egy általános ismertetővel kezdődött, majd egy ismerkedési esttel folytatódott egy helyi étteremben, ahol nagyon finom vacsorát kaptunk.
Ezen a kurzuson továbbfejlesztettük tudásunkat a kollaboratív felületek, tabletek tanórai használatával kapcsolatban. Több nagyon hasznos oktatástechnológiai platformmal ismerkedtünk meg. A hét folyamán olyan alkalmazások használatát sajátítottuk el, amelyek megkönnyítik a képek, videók, virtuális túrák további hivatkozásokkal és információkkal való kiegészítését. Betekintést kaptunk a szerzői jogi rendszer, Creative Commons alkalmazásába, és több a témát érintő kérdést beszéltünk meg. Új, a tanulói kreativitást fejlesztő játékos alkalmazásokkal, webes felületek használatával ismerkedtünk meg. A multimédia témaköréhez tartozó alkalmazások használatával is foglalkoztunk, hang- és video fájlokat szerkesztettünk.
IKT eszköztáram sok új programmal gazdagodott, melyek segítségével multimédiás, interaktív, webes tartalmak készíthetők. Játékos tanulásra, motiválásra, gyakorlásra, prezentálásra, kreativitás fejlesztésére kitűnően alkalmasak.
A képzés ideje alatt nagyon hasznos applikációk használatát sajátítottam el, melyek segítségével érdekesebb, látványosabb, s nem utolsó sorban hatékonyabb lehet az ismeretszerzés folyamata.
Sok élménnyel és tudással gazdagodtam, megtekintettem Rovinj város fő nevezetességeit, gyakorolhattam idegen nyelvi tudásomat. A különböző területekről érkező kollégákkal hasznos tapasztalatcserét valósítottunk meg, az együttműködés során szakmai kapcsolatok alakultak ki közöttünk. Rovinj tökéletes helyszínül szolgált a kulturális ismeretek szerzésével összekötött szakmai továbbképzésre.
Köszönöm a szervezőknek, Véghné Juhász Krisztinának és munkatársainak a kiválóan szervezett, professzionális munkájukat, és segítőkészségüket!
Idén nem angol, hanem magyar nyelvű tanfolyamot választottam, hiszen kolléganőm agyon dicsérte a kurzust, az oktatót és nem utolsó sorban a helyszínt is, így egyértelműnek láttam, hogy nekem is ott a helyem! A Kalandra fel! c. tanfolyam valóban nem okozott csalódást.
1 hét alatt arról szerezhettem tudást, hogy hogyan használhatjuk az okos eszközöket és applikációkat a tanítás során. Tavaly is hasonló tematikájún voltam, de mégis sok újdonságot tanultam. Az egyes applikációkat először megnéztük a diákok szemszögéből, tehát mi is „játszottunk”. Ezután az oktató rövid videókat mutatott az ő tanóráiról. Láttuk ő hogyan alkalmazza az appokat és hogy a gyerekek hogyan viszonyulnak ezekhez, mik a reakcióik. Ez volt az egyik legjobb rész, hiszen sokat beszélt a saját tapasztalatairól, mind negatív, mind pozitív irányban. Ezután részletesen átnéztük az adott app működését és saját magunk is elkészítettünk a saját tárgyunkhoz megfelelő feladatot, játékot. Megismerkedtem a Kahoot, Quizlet, LearningApps, EdPuzzle, Okosdoboz és a Flippity használatával, illetve még sok mással is. Az egyik kedvencem a QR kód kereső játék volt. Csapatokban bejártuk az iskolát QR kódokat keresve, amit, ha beolvastunk, 1 kérdésre kellett választ találni.
Délutánonként a tengerparton napozva pihentem ki az év fáradalmait, esténként pedig a várost felderítve merítettem erőt a következőhöz.
Nem mondom, hogy nem fáradtam el, de másnak is ilyen jellegű fáradalmakat kívánok. Kellemest a hasznossal! Hálás vagyok a lehetőségért, hogy Rovinjban tanulhattam, pihenhettem!
Idén nem angol, hanem magyar nyelvű tanfolyamot választottam, hiszen kolléganőm agyon dicsérte a kurzust, az oktatót és nem utolsó sorban a helyszínt is, így egyértelműnek láttam, hogy nekem is ott a helyem! A Kalandra fel! c. tanfolyam valóban nem okozott csalódást.
1 hét alatt arról szerezhettem tudást, hogy hogyan használhatjuk az okos eszközöket és applikációkat a tanítás során. Tavaly is hasonló tematikájún voltam, de mégis sok újdonságot tanultam. Az egyes applikációkat először megnéztük a diákok szemszögéből, tehát mi is „játszottunk”. Ezután az oktató rövid videókat mutatott az ő tanóráiról. Láttuk ő hogyan alkalmazza az appokat és hogy a gyerekek hogyan viszonyulnak ezekhez, mik a reakcióik. Ez volt az egyik legjobb rész, hiszen sokat beszélt a saját tapasztalatairól, mind negatív, mind pozitív irányban. Ezután részletesen átnéztük az adott app működését és saját magunk is elkészítettünk a saját tárgyunkhoz megfelelő feladatot, játékot. Megismerkedtem a Kahoot, Quizlet, LearningApps, EdPuzzle, Okosdoboz és a Flippity használatával, illetve még sok mással is. Az egyik kedvencem a QR kód kereső játék volt. Csapatokban bejártuk az iskolát QR kódokat keresve, amit, ha beolvastunk, 1 kérdésre kellett választ találni.
Délutánonként a tengerparton napozva pihentem ki az év fáradalmait, esténként pedig a várost felderítve merítettem erőt a következőhöz.
Nem mondom, hogy nem fáradtam el, de másnak is ilyen jellegű fáradalmakat kívánok. Kellemest a hasznossal! Hálás vagyok a lehetőségért, hogy Rovinjban tanulhattam, pihenhettem!
Wien erleben - eine Reise durch die Geschichte und Kultur Österreichs
Írta: Zsótér ÉvaMethodology and Language Development - Dublin
Írta: Duli AnnamáriaA finn oktatási rendszer bemutatása Helsinkiben
Írta: Zsuponyó Ágnes2023 augusztus 7-12-ig egy újabb Erasmus+ úton vehettem részt, immáron 6. alkalommal. A kurzus, amelyet választottam a finn oktatási modell csodáját mutatta be, angol nyelven. Már voltak előzetes ismereteim a témával kapcsolatban, hiszen rengeteg cikk, videó, szakirodalom taglalja az ország oktatási rendszerének sikerességét. Az utazásom célja az volt, hogy személyes tapasztalatokat gyűjtsek a finn kultúráról, miért is olyan boldogok az itt élő emberek, és a kurzus által olyan módszertani ötletekkel gazdagodjak, amelyet az iskolában én is tudok hasznosítani.
Az oktatás az első két napon délutánonként, majd a további napokon délelőtt zajlott. Az első nap meglepetten tapasztaltam a tekintélyes 21 fős létszámunkat, amely igazi nemzetiségi kavalkád volt. Többek között tanultam együtt ír, osztrák, spanyol, olasz, holland és svéd származású tanárokkal, és rajtam kívül két magyarral. A finn oktatási rendszer népszerűségét mutatja, hogy egy egyetemi tanár is részt vett a kurzuson, aki szintén hasznosítani szerette volna az itt tanultakat.
A tanfolyam azzal indult, hogy mindenki a saját iskolájáról egy bemutató prezentációt tartott, amellyel betekinthettünk más országok iskolarendszerébe, tanulhattunk egymásról-egymástól, és azt is megtapasztalhattuk, hogy máshol milyen problémák jelentkeznek az oktatás területén.
A bevezetést követően elkezdődött a tanulás: a tanfolyam többek között kitért a kulturális sajátosságokra, az iskolák működésére, a tanárok helyzetére és közben választ kaphattunk a feltett kérdéseinkre is. A tanárunk Mia, egy fiatal, nagy tudású hölgy volt, aki közvetlenül beszélt mindenről, és a szünetekben emberként is jobban megismerhettük.
Közösségi programokon is részt vettünk a hét folyamán: kedden egy walking tour alkalmával sok érdekes információt hallhattunk az idegenvezetőnktől a városról, szerdán pedig a Nemzeti Könyvtárat látogattuk meg, amely maga volt a csoda! A könyvtár nagyon modern, amely nem csak egy hatalmas könyvekkel teli szobát rejtett, hanem többek között játék-szobákat, digitális termeket, ahol az embereknek lehetőségük nyílik poadcast-eket fölvenni, hangszereket kipróbálni, zenét szerezni, és még karaokézni is. Emellett pedig különböző workshopok, előadások, koncertek színesítik a könyvtárat, és van egy külön étterme is! Elképesztő volt mindezt látni, mert egy álomnak tűnt az egész, főként azért, mert a könyvtár ingyenes mindenkinek. Úgy vélem, az a cél, hogy a gyerekek-felnőttek szeressenek könyvárba járni, olvassanak, és ez a gondolkodásmód hatásos: rengeteg ember jár ide, és élvezik az itt eltöltött időt. A könyvtár mellett pedig a sok múzeum, amely a városban található, további kulturális lehetőségeket biztosít, amelyeket én is meglátogattam a hét során. Mindemellett hajóra szállni is érdemes, mert csodálatos félszigeteket-szigeteket láthatunk, járhatunk be.
A hét során megértettem, hogy miért is olyan boldogok a finnek. Azért, mert tesznek azért, hogy így legyen. Az emberek rendkívüli módon figyelnek a környezetükre: mindenhol tisztaság, tiszta levegő érezhető, és szelektíven gyűjtik a hulladékokat. Az emberek elfogadóak, tisztelettudóak egymással, és rendkívül barátságosak. Az autósok nyugodtan közlekednek, és ha azt látják, a zebra felé közelít egy járókelő, azonnal megállnak. Mindenki a pozitív gondolkodás híve, élvezik az életet, és ezt az időjárási viszontagságok sem tudják elrontani. A tanárunkat megkérdeztem az egyik nap, hogy miért van ez így. A válasz az oktatásban keresendő: kiskoruktól kezdve a gyereket a környezettudatos magatartásra, egymás tiszteletére tanítják, és az a legfontosabb nekik, hogy a gyerekek boldogok legyenek. Teszik mindezt a szülőkkel együtt, közösen.
Fantasztikus volt látni a hét során, hogy egy jó oktatási rendszer mennyi változást hozhat egy társadalom életébe. Rendkívüli élményekkel gazdagodtam, amit az Erasmus+ program nélkül nem élhettem volna át. Köszönöm a szervezők munkáját, különösen Fucskó Panniét!
Matekos játék, játékos matek (Rovinj)
Írta: Nagy-Füzesséry BernadettA Matekos játék, játékos matek – képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára című továbbképzésen vettem részt 2023. július 23-29 között az Erasmus+ keretein belül, amit a Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért tanárképző intézmény szervezett. Először utaztam Rovinjba és vettem részt mobilitási programban, így izgatottan vártam.
Vasárnap délután a regisztráció után megismerkedtünk a tanfolyam résztvevőivel, valamint a trénerekkel, Oravecz Mártával és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnessel. Később egy csodálatos vacsora keretein belül kötetlenebb formában folytattuk az ismerkedést.
Az órák a délelőtti, illetve a kora délutáni órákban zajlottak. Minden nap két részből állt. A két trénerünk mindig váltotta egymást, Oravecz Márta az 1-2. osztályban alkalmazható játékokat, játékos feladatokat mutatta be, Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes pedig a 3-4. osztályban.
Minden nap izgatottan vártam az órákat, hogy milyen új módszerekkel, játékokkal ismerkedünk meg. Napjaink nagyon jó hangulatban teltek, jó kis csapattá váltunk. Újra gyerekeknek érezhettük magunkat, mindenki igazán beleélte magát a játékba, játékos tevékenységekbe. A feladatokhoz legtöbb esetben mi készítettük el az eszközöket, amelyeket roppan egyszerűen a gyerekekkel is elkészíthetünk, így még izgalmasabb lesz számukra a közös tevékenység.
Hétfőn beszélgettünk az általános készségfejlesztésről, a gondolkodás műveleteiről és fejlesztéséről. Megvitattuk a tájékozódás fontosságát, illetve megismerkedtünk a labirintus játékokkal.
Kedden a logikai készletek alkalmazásáról és nélkülözhetetlen szerepéről a matematika tanításában esett szó. Számomra újdonság volt az, hogy milyen sok helyzetben, illetve mennyire sokoldalúan lehet őket alkalmazni.
A szerdai nap középpontjában a dobókockás, dominós játékok álltak. Ezek közül a kedvenceim: Dienes Zoltán kockajátéka, közelítő játék dobókockával, Tenzi, Malac, Latolgató.
Csütörtökön a táblázatok, számegyenesek fontosságáról győződtünk meg, illetve megismerkedtünk ezek alkalmazását játékokkal, játékos feladatokkal. Itt szeretném kiemelni a Trópusi eső játékos tevékenységet, a Hajtogató játékot.
Pénteken együttműködésre épülő tevékenységeket, játékokat próbálhattunk ki.
Délutánonként lehetőségünk nyílt felfedezni Rovinj meseszép belvárosát, fürödni az Adriai-tengerben, valamint felfedezni a környező települések nevezetességeit. A szakmai programokon kívül a szervezők változatos és színes szabadidős programokat szerveztek, melyek remek lehetőséget adtak a környék felfedezésére, az ismerkedésre. Nagy pozitívum számomra az is, hogy megismerkedtem más iskolákból, más várósokból, sőt más országokból érkezett kollégákkal, így határon túli kapcsolatokat is kialakíthattam.
A továbbképzés egy feledhetetlen hajókirándulással zárult, mely során ellátogattunk Vrsar városába.
Szeretném megköszönni a szervezőknek, illetve az oktatóknak ezt a fantasztikus tanfolyamot. Rengeteg új módszerrel, játékokkal ismerkedtem meg, melyeket alig várok, hogy alkalmazzak a munkám során.
Remélem, hogy a jövőben is lehetőségem lesz további kurzusokon fejleszteni szakmai tudásomat.
Eger, 2023. augusztus 16.
Kalandra fel! - IKT a tanórákon 1.0 – Játék – élmény – tanulás
Írta: Szabó EtelkaElső alkalommal és nagy izgalommal indultam Rovinjba, mert 2023. július 23-29 között Erasmus+ tanár továbbképzésen vettem részt, amit a Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért tanárképző intézmény szervezett. Akit érdekel a digitális eszközök használata a tanórákon ajánlom Krizsán Pál kurzusát: Kalandra fel! - IKT a tanórákon 1.0 – Játék – élmény – tanulás.
A képzés anyagát, időbeosztását profi módon állította össze. A tanfolyam résztvevői az oktatás számos területéről és különböző ismeretekkel érkeztek, mégis mindenki megtalálhatta a számítását. Az előadónk mindenben támogatott bennünket és egymást is segítettük az oktatás során. Jó volt megismerkedni más intézményben tanító kollégákkal, eszmét cserélni az oktatási módszerekről, lehetőségekről, valamint az örömökről és a nehézségekről.
Az egy hét alatt rengeteg programmal, applikációval ismerkedtünk meg. Először a programok tanórai használatának lehetőségeit, a tanulói felületet használtuk. Ezután a tanári oldalon regisztráltunk, és feladatot szerkesztettünk. Az oktatónk felhívta a figyelmünket a lehetőségekre és a buktatókra. Hangsúlyozta, hogy mindig valamilyen pedagógiai célt szolgálnak a programok, a tanárt nem helyettesíti, viszont színesebbé, a tanulók számára vonzóbbá teszi az oktatást.
Foglalkoztunk a Symbaloo, Padlet, Lino, Classroom, Mentimeter, NKP oldal, WordWall, LearningApps, Okos doboz, PurposeGames, StudyStack, Bubbl.us, QRcode Monkey, Educaplay, Meme generator- imgflip, Crossword Puzzle Maker, Crossword Labs, Edpuzzle, Jigsaw Planet, WordArt, Flippity, Plickers, Quizlet, Wizer.me, Kahoot, Quizizz, programokkal és felületekkel. A tanulók motivációjának növeléséhez biztosan használni fogom a most megismert lehetőségeket az oktatás során.
Nagyon jónak tartottam a kurzus időbeosztását, mert a kora délutáni befejezése után lehetőségünk volt felfedezni Horvátországban néhány Rovinjhoz közeli várost, fürdeni a tengerben, és megkóstolni a jellegzetes ételeket, ízeket. Részt vettünk közös vacsorán és hajókiránduláson. A sok-sok impulzus hatására nemcsak az oktatásunk színesedik, hanem más ország kultúrájába való bepillantással szélesedik a látókörünk.
A tanfolyamnak van folytatása, ami jövő nyáron is megszervezésre kerül. Nagyon szeretnék azon is részt venni!
Köszönöm a vérbeli pedagógusnak, Krizsán Pálnak a fantasztikus oktatást; és a Hungary Expert csapatának a profi szervezést!
Szubjektív beszámoló a Csapatépítés: együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák elnevezésű kurzusról Rovinjban, 2023. augusztus 6. és 12. között
Ha Rovinj városát kell egyetlen szóban jellemeznem, az ízlés szó jut szembe, vagy még inkább a jóízlés. A kurzus szervezői nagyon jó érzékkel választották helyszínnek Isztria egyik legfontosabb települését. A csodálatos fekvésű, öblökkel, félszigetekkel és szigetekkel, hatalmas parkokkal (és a lényeg), nagy tengerparti sávval rendelkező város a hagyományos turisztikai beágyazottságon túl tud valamit, ami még az Adria nagyszerű „ékszerdobozai” között is egyedi: kultúrateremtő, hiszen lakosai maguk is a legtágabb értelemben kultúrafüggők, ami látszik a régi és az új épületek összeillésén, az emberléptékűségen, és az ökológiai szempontok maximális tiszteletben tartásán. A rovinjiak egyszerűen szeretik városukat, megbecsülik értékeit, és vigyáznak rá. Nincs olyan porta, ahol ne lenne szelektív hulladékgyűjtés, nincs szemét, az autósok tiszteletben tartják a gyalogosokat azzal, hogy kivétel nélkül megállnak a gyalogátkelőhelyen, és még a távolabbi tengerpart elhagyott épületei, standjai között sem éreztem gondatlanságot: a békés enyészetnek kitett maradványokat vagy a természet, vagy strandolók vették birtokukba.
Ugyanez a gondosság érződik a kurzus szűkebb helyszínéül szolgáló, városközpontban lévő iskolán, mely ideális helyszínnek bizonyult a kurzus lebonyolítása szempontjából: tágas kiszolgáló terek, légkondicionált, kiválóan felszerelt osztálytermek álltak rendelkezésre a kurzusok vezetői és résztvevői számára, attól függetlenül, hogy a kurzus éppen a személyközi kommunikációt vagy az infokommunikációs eszközöket részesítette előnyben: az épített környezeten az is látszott, hogy a város nem sajnálja a pénzt sem arra, hogy az iskola terei kifogástalan állapotban várják évközben a diákokat, tanárokat, nyáron pedig a kurzusok közönségét. Ennek legjobb példája, hogy a csodás sportudvart a diákok nyáron is birtokba veszik, gyakorta láttunk kosarazó fiatalokat az udvaron.
Azok közé tartozom, akik nem egy számukra idegen témában szerettek volna ismereteket, tapasztalatokat szerezni, hanem egy nagyon is jól ismert terepen kívántam tovább elmélyedni: majd harminc éve dolgozom drámatanárként (az ének-zene tanításával és a zenei alkotó- és előadóművészettel párhuzamosan, ebbéli tudásomat éppen a drámával „keresztezve”, egyben kreatív zenetanárként), színjátszó csoportok vezetőjeként, így a csapatépítés tematikája számomra nem volt ismeretlen. Itt ugyanazt írom, mint amit a kurzuson válaszoltam az ilyen irányú kérdésre a saját céljaimmal kapcsolatban, szintén egyetlen szóban kifejezve: „vérfrissítésre” vágytam saját, kissé megfáradt praxisomban, és ezt a célt az Uhrin Csaba kollégám által vezetett kurzus maradéktalanul be is töltötte. Sőt: mikor a kurzusra készültem nem gondoltam volna, hogy 80-85%-ban számomra vagy teljesen ismeretlen, vagy ugyan már ismert, mégis, szerkezetében-céljában az általam megszokottól eltérő formátumú játékokat, gyakorlatokat tapasztalhatok meg a kurzus folyamán. Nagyon tetszett Uhrin Csaba játékvezetési stílusa is: a nagyszámú játék és gyakorlat vezetése közben sosem éreztette azt, hogy „nála van a bölcsek köve”. Lényegében mindnyájan tehettünk javaslatokat (néha én egy-egy hasonló gyakorlatot, gyakorlat-variációt meg is mutathattam); mély figyelemmel volt arra, hogy mikor fáradunk el, mikor kell egy-egy feszültebb pillanatot egy másik játékkal feloldani, miközben természetesen nem vált kérdésessé az ő vezetői státusza. Mivel a csoportban heten voltunk (szerencsére jó arányban: a kurzusvezetővel együtt négy hölgy és négy férfi), jó néhány gyakorlat nem tudta az eredeti teljes vagy félosztályos formáját mutatni: ilyenkor Csaba szépen végigsorolta az összes eshetőséget, problémát, amivel a játékot vezető tanár az osztályteremben szembesülhet. Nagyon tetszett az is, hogy Csaba – bár tradicionálisan drámás eszközökkel dolgozik – több társművészeti eszközt is bevetett, nyilván ezt a tematika is indokolta, hiszen a csapatépítés részét képezhetik másféle diszciplinák is. Leginkább a képzőművészeti vonal erősödött fel ezen a téren. Egy alkalommal megadott témák kapcsán egy spontán rajzos nonverbális dialógusból, párokban dolgozva, a lapokat továbbadva, a rajzos megoldásokat képregény-szerűn kiegészítve négy összefüggő történet kerekedett ki. De ugyanilyen egymásra hangoltságot kívánó, revelatív végeredményű feladat volt az is, amikor pusztán A4-es lapokból, csak ragasztót és gyurmát használva egy tornyot kellett építenünk. Jelentem két részre osztott csoport mindét tornya elérte a plafont (ha lett volna még hová felelé, túl is nyúlt volna rajta). Uhrin Csaba kurzusvezető tevékenységét leginkább az minősíti, hogy a hét végére, a tanult játékok-gyakorlatok hatására tényleges és valódi csapattá értünk, akik szívesen maradtak együtt a kurzust záró hajókiránduláson, sőt, néhányan még utána is. És akiknek nemcsak informálisan, de szakmai téren is "közük lett egymáshoz", dolgozzanak bár a közoktatás különböző területein, különböző pozíciókban, más-más korosztályokkal. Úgy gondolom, egy egyhetes kurzus nem nagyon adhat többet ennél.
Bár jómagam családosként, fiammal, és autóval érkezve nem vettem részt a kiegészítő programokon, úgy gondolom, hogy az előkészítés, a szervezés, az olajozott lebonyolítás, valamint a kurzus nyitó- és záróakkordjai minden tekintetben professzionális, figyelmes és odaadó háttérmunkára utalnak. (Az első napi vacsorát részben elmosó viharról senki nem tehetett, cserébe viszont a hajókirándulást, az ezzel egybekötött városnézést, nyílt tengeri fürdőzést és az edédet a legragyogóbb időben, sziporkázó napsütésben élvezhettük.) Véghné Juhász Krisztinát, a kurzus főszervezőjét bármilyen kéréssel, bármikor meglehetett találni, mindenre volt válasza, megoldása. Diszkrét jelenléte végig megnyugtató volt, ezt úgy tudnám jellemezni ezúttal két szóban: empátia és professzionalizmus. Amennyiben módom lesz rá, máskor is szívesen visszatérnék a cég által szervezett kurzusokra, akár ide Rovinjba, akár máshová.
Pap Gábor (Papesz)
zene- és drámatanár, Vörösmarty Gimnázium
Creative methodology - Módszertani kurzus angol nyelvtanároknak Máltán
Írta: Novák ÉvaHidvégi Jakab
Erasmus beszámoló, 2023
Az Erasmus+ pályázat keretében a Rákospalotai Meixner Általános Iskola tanáraként vettem részt az “English Language Development for Teachers and Staff - Intermediate Level" nevű nyelvi képzésen Rovinj-ban. Az egy hetes továbbképzésen a nyelvművelés mellett megismertem a legendás szépségű tengerparti várost és természeti környezetét.
Ez előző képzéseimtől eltérően nem szemléletformáló módszerekkel foglalkoztam, hanem angol nyelvi tudásomat feljlesztettem. Célom volt a nyelvtani hibáimon javítani, szókincsemet bővíteni. A kurzus végére magabiztosabbá váltam, több igeidőt tudtam helyesen használni, mint korábban. Tankönyv segítségével haladtunk, de a képző ötletesen, változatos feladatokkal színesítette a tanulás, remek témákat jártunk körbe a reggeli bemelegítő feladatok alkalmával. A 6 fős csoport tagjai az első pillanatban egy kellemes és támogató légkört alakított ki, ami egész héten segítette a feszültségmentes tanulást. Egy délelőttöt a város megismerésével, történelmi érdekességeinek megismerésével töltöttük A szervezők délutáni programokkal is készültek, de a viharos időjárás miatt ezeken nem tudtam részt venni, pedig szívesen bejártam volna az Isztriai félsziget természeti és történelmi érdekességeit. Amikor az időjárás engedte, szabadidőmben a pipás búvárkodással próbálkoztam, egy alkalommal pedig kerékpárral jártam be csodálatos, tengerparton kígyózó utat. A kurzus végére tervezett hajókirándulást a viharjelzés miatt lemondták, így az órák szüneteiben megismert kollégákkal nem tudtunk elmenni a záróprogramra.
Visszagondolva az egy hetes továbbképzést nagyon hasznosnak találtam és a többiekkel eltöltött idő sok élménnyel gazdagított, remek embereket ismertem meg. Ha lehetőségem lesz, jövőre is jelentkezni fogok a rovinj-i kurzusok egyikére.
Hidvégi Jakab
Erasmus beszámoló, 2023
Az Erasmus+ pályázat keretében a Rákospalotai Meixner Általános Iskola tanáraként vettem részt az “English Language Development for Teachers and Staff - Intermediate Level" nevű nyelvi képzésen Rovinj-ban. Az egy hetes továbbképzésen a nyelvművelés mellett megismertem a legendás szépségű tengerparti várost és természeti környezetét.
Ez előző képzéseimtől eltérően nem szemléletformáló módszerekkel foglalkoztam, hanem angol nyelvi tudásomat feljlesztettem. Célom volt a nyelvtani hibáimon javítani, szókincsemet bővíteni. A kurzus végére magabiztosabbá váltam, több igeidőt tudtam helyesen használni, mint korábban. Tankönyv segítségével haladtunk, de a képző ötletesen, változatos feladatokkal színesítette a tanulás, remek témákat jártunk körbe a reggeli bemelegítő feladatok alkalmával. A 6 fős csoport tagjai az első pillanatban egy kellemes és támogató légkört alakított ki, ami egész héten segítette a feszültségmentes tanulást. Egy délelőttöt a város megismerésével, történelmi érdekességeinek megismerésével töltöttük A szervezők délutáni programokkal is készültek, de a viharos időjárás miatt ezeken nem tudtam részt venni, pedig szívesen bejártam volna az Isztriai félsziget természeti és történelmi érdekességeit. Amikor az időjárás engedte, szabadidőmben a pipás búvárkodással próbálkoztam, egy alkalommal pedig kerékpárral jártam be csodálatos, tengerparton kígyózó utat. A kurzus végére tervezett hajókirándulást a viharjelzés miatt lemondták, így az órák szüneteiben megismert kollégákkal nem tudtunk elmenni a záróprogramra.
Visszagondolva az egy hetes továbbképzést nagyon hasznosnak találtam és a többiekkel eltöltött idő sok élménnyel gazdagított, remek embereket ismertem meg. Ha lehetőségem lesz, jövőre is jelentkezni fogok a rovinj-i kurzusok egyikére.
Hidvégi Jakab
Erasmus beszámoló, 2023
Az Erasmus+ pályázat keretében a Rákospalotai Meixner Általános Iskola tanáraként vettem részt az “English Language Development for Teachers and Staff - Intermediate Level" nevű nyelvi képzésen Rovinj-ban. Az egy hetes továbbképzésen a nyelvművelés mellett megismertem a legendás szépségű tengerparti várost és természeti környezetét.
Ez előző képzéseimtől eltérően nem szemléletformáló módszerekkel foglalkoztam, hanem angol nyelvi tudásomat feljlesztettem. Célom volt a nyelvtani hibáimon javítani, szókincsemet bővíteni. A kurzus végére magabiztosabbá váltam, több igeidőt tudtam helyesen használni, mint korábban. Tankönyv segítségével haladtunk, de a képző ötletesen, változatos feladatokkal színesítette a tanulás, remek témákat jártunk körbe a reggeli bemelegítő feladatok alkalmával. A 6 fős csoport tagjai az első pillanatban egy kellemes és támogató légkört alakított ki, ami egész héten segítette a feszültségmentes tanulást. Egy délelőttöt a város megismerésével, történelmi érdekességeinek megismerésével töltöttük A szervezők délutáni programokkal is készültek, de a viharos időjárás miatt ezeken nem tudtam részt venni, pedig szívesen bejártam volna az Isztriai félsziget természeti és történelmi érdekességeit. Amikor az időjárás engedte, szabadidőmben a pipás búvárkodással próbálkoztam, egy alkalommal pedig kerékpárral jártam be csodálatos, tengerparton kígyózó utat. A kurzus végére tervezett hajókirándulást a viharjelzés miatt lemondták, így az órák szüneteiben megismert kollégákkal nem tudtunk elmenni a záróprogramra.
Visszagondolva az egy hetes továbbképzést nagyon hasznosnak találtam és a többiekkel eltöltött idő sok élménnyel gazdagított, remek embereket ismertem meg. Ha lehetőségem lesz, jövőre is jelentkezni fogok a rovinj-i kurzusok egyikére.
A matematika felfedezése valódi örömforrás
Írta: Szegedi-Viczencz KatalinNagy örömmel és várakozással vettem részt idén nyáron 2023. július 23-29-ig egy felfedezőtúrán, melyen ismert matematikai törvények új megvilágításba kerültek. Két nagyszerű kolléganőnk Jakucs Erika és Pereczes Mariann tartotta Rovinj egy középiskolájában a Hungary Expert szervezésében. Tavaly is nagyon sok játékkerettel ismerkedtünk meg, amelyeket feltöltöttem otthon saját feladataimmal. Idén pedig újabb témaköröket beszéltünk át. Eljutottunk a háromszög szögösszegétől a síkot parkettázva Escherig, s a négyzetrácsot sokféleképpen használtuk. Néztünk számolós bűvésztrükköket, érdekes geometriai transzformációkat a síkon és a koordináta-rendszerben. Köszönjük nekik a vidám feladatokat, melyekkel gondolkodásra hívtak és mosolyt csaltak vele az arcunkra.
Délutánonként felfedeztük Rovinj bevárosát, feljutottam a Szent-Eufémia templom tornyába is, mely a nem tériszonyos turistáknak is kihívás lehet. Fürödhettünk a hullámzó tengerben és Motovun várába is felmászhattunk, gyönyörködve a kilátásban, mely egy középkori város hangulatával volt fűszerezve. Az utolsó napi hajókirándulás alkalmával pedig még többet beszélgethettem kedves tavalyról megismert és új kollégáimmal egy salátás sült hal mellett.
Köszönjük, hogy nagyszerű ötletekkel, feladatokkal térhettem haza várva, hogy megoszthassam ezt diákjaimmal, kollégáimmal. Másoknak is ajánlom ezt a továbbképzést, mely szakmailag és mentálisan is feltöltött, megéri az előtte és utólag is befektetett munkát! Köszönet még egyszer előadóinknak és szervezőinknek!
Komplex 3+T program és intenzív nyelvtanulás Rovinjban
Írta: Héger Judit MónikaKét hetet töltöttem Rovinj gyönyörű városában az Erasmus+ -nak köszönhetően.
Első alkalommal vettem részt mobilitási programokon.
Megérkezésem után felderítettem a „terepet”; gyalogosan közelítettem meg az iskolát, ahol megismerkedtem a szervezőkkel és a csoporttársaimmal.
Az esti vacsora kiváló alkalmat teremtett a bemutatkozásra.
Az első héten (július 16-23-ig) Orbán Sándor osztotta meg harminc éves tapasztalatait velem és társaimmal a tehetségek felkutatásának, felfedezésének és fejlesztésének területén. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy részt vehettem az óráin. Szemléletesen, rengeteg példával, anyaggal, gyakorlati bemutatóval alátámasztva tárta elénk, hogyan „varázsolhatjuk elő” tanítványainkból a tehetséget. Számomra nemcsak gondolatindító volt a közös munka, hanem sok ötletet is adott a további munkámhoz.
A második héten (július 24-30-ig) az angoltudásomat csiszolhattam, gyarapíthattam a horváth Diána vezetésével. Nagyon jól éreztem magam az óráin; vidám, mosolygós egyéniségével minden nyelvi nehézségen átsegített. Az „otthoni” felkészülést, ismétlést segítette a kapott munkatankönyv, amely a további tanulmányaimhoz is hasznos lesz.
A képzést közös hajókirándulással zártuk, amelynek során-oktatóinkkal együtt- kötetlen formában beszélhettük meg, értékelhettük a mobilitás során szerzett ismereteinket, élményeinket.
Köszönettel tartozom a szervezőknek, akik a két hét során igyekeztek mindenben a rendelkezésünkre állni; segíteni abban, hogy mind a képzéseken, mind a szabadidős programokon jól érezzük magunkat.
Remélem, hogy lesz még alkalmam további mobilitási programokon részt venni!
A 4Cs titkai Amszterdamban, a csatornák városában
Írta: Mayer Ákos PéternéProjektoktatás alkalmazása a tehetséggondozásban: természettudományok, IT, sport és művészet a tehetségazonosítás szolgálatában
Írta: Pocsai-Farkas ZsuzsannaÉletem első Erasmus+ képzésén vettem részt idén Rovinjban. A kurzus 2023.07.23-29-ig tartott.
Ez a tanfolyam egy két hetes képzés második részét (is) képezte. Ennek ellenére nem éreztem magam lemaradva, hisz Orbán Sándor tréner az előző hetet átbeszélve, minden szükséges információval ellátott minket, hogy az alapoktól kezdve megértsük a kapcsolatokat és a miérteket.
Nagyon tartalmas hetet éltem meg. A vasárnapi találkozótól kezdve, a reggeli séták az iskolába, a jó hangulatú, minőségi órák, a szombati hajókirándulás (ami mellesleg a fiaim egyik legnagyobb emléke lett), a jókedvű kollégák. Szuper embereket ismerhettem meg az ország minden területéről és külföldről. Délutánonként volt lehetőségünk megismerkedni a várossal és a tenger szépségeivel. A családommal felejthetetlen napokat töltöttünk itt el.
A helyi gimnázium jól felszerelt, légkondicionált termében folyt az oktatás. Jól felépítve, az alapoktól vettük át a tananyagot, technikákat, Orbán Sándor Komlex 3+T módszerét. Előtérben a képességterületek párhuzamos fejlesztése volt; a testi, érzelmi és értelmi képességeké. Ezek egyidejű fejlesztésével rengeteg képesség alakul, fejlődik, mint pl. elemző logikai gondolkodás, figyelemkoncentráció, kitartás,... A cél: projektpedagógia keretében a diákok projektmunkán keresztül való azonosítása és fejlesztése, tapasztalat alapú tanulás keretében. Átbeszéltük a projekt megvalósításának lépéseit, ezzel együtt az értéklés szempontjait is. Minden kérdésünkre választ kaptunk a gyakorlati és elméleti részeken. Ezen módszer egyik hozadéka is, hogy közös munkára, kollegalitásra ösztönöz. Láthattunk pillanatképeket a tervezés-szervezés-elemzés-kivitelezés mozzanataiból, és betekintést nyerhettünk a diákok és felkészítőik sikereibe is.
Nagyon hasznos ismeretekre tettem szert ezen öt nap alatt. Igyekszem minél több dolgot hasznosítani a tanultakból, hogy minél több tehetséget tudjunk azonosítani.
Kösznöm mindenkinek, aki segített, hogy részt vehettem ezen a tanfolyamon!
Az Erasmus+ pályázat keretében 2023. július 16-22-ig Rovinjban tölthettem egy csodálatos hetet. A továbbképzést a JUTAKI Bt. -Hungary Expert for Teachers and Students szervezte. Nagyon köszönöm Véghné Juhász Krisztinának és a JUTAKI Bt. munkatársainak segítőkészségét és a tökéletes szervezést.
Rovinj a tanfolyam, a fakultatív programok és az utazás szempontjából is remek választás. A szakmai megújulás és fejlődés mellett lehetőségem volt a környék felfedezésére, feltöltődésre és a szabadidő minőségi eltöltésére.
A Tanulói autonómia című képzést választottam, ahol Szász Ramóna tréner segítségével először a tanulói autonómia fogalmával ismerkedhettünk meg. A diákközpontú oktatásban a tanulók képesek felelősséget vállalni saját fejlődésükért, tanáraik aktív partnereivé válnak a tanulási folyamat során. Különféle tanulási technikákat ismerhettem meg, amelyek segítik a tanulók önállóságát, hatékony tanulási stratégiák kialakítását és erősségeik felismerését a hatékony és élményszerű tanulás érdekében. Sokat tanultam Ramónától és a többi kollégától. A délelőtti órákon sok hasznos ötlettel gazdagodtam, amelyeket szeptembertől beépíthetek pedagógiai munkámba.
A JUTAKI Bt. minden délutánra szervezett fakultatív programot számunkra. Vasárnap este finom vacsorával fogadtak minket egy helyi étteremben. Délutánonként megismerkedhettünk a környék nevezetességeivel, valamint tengeri kajakozás és naplementetúra delfinekkel is szerepelt a programok között. A továbbképzés utolsó napján egész napos hajókirándulás keretében ellátogattunk Vrsar városába. A fakultatív programok nagyon hasznosnak bizonyultak számomra, hiszen itt nem csak a saját képzésemen résztvevő kollégákkal cserélhettem tapasztalatokat, hanem az ország egész területéről és külföldről is érkeztek trénerek és kollégák. A nyelvgyakorlás mellett más nemzetek oktatási rendszerébe is betekintést nyerhettem, hasznos tapasztalatokat szerezhettem.
Először vehettem részt Erasmus+ képzésen. Köszönöm a lehetőséget és a szervezők lelkiismeretes munkáját, a sok segítséget. Remélem, hogy a jövőben is lehetőségem nyílik további képzéseken fejleszteni szakmai tudásomat, pedagógiai módszereimet és új kollégákat megismerni.
Esztergom, 2023. 08. 11.
Életem első Erasmus ösztöndíjával a festői szépségű Rovinjban jártam 2023. július 23-29. között. A képzés témája, amelyen részt vettem, napjaink komoly kihívásából merített. Milyen a jó, a hatékony 21.századi iskola és a benne tanító pedagógus, mi a legfőbb célja az iskolai oktató-nevelő munkának? A kurzus vezérfonalát Carl R. Rogers alapelvei jelentették, és ezekre épülve élesedett ki a diákközpontú oktatás lényege. A tanfolyamon megismerkedtünk többek között a Rogersi alapelvekkel, kitértünk a tanulást befolyásoló tényezőkre, a diákok "működésére", tanulási stratégiákra, szó volt konfliktuskezelési stílusokról, időgazdálkodásról, és mindenekelőtt a tanulóközpontú oktatás lényegéről. Előadás, csoportmunka, egymástól tanulás - így tudnám összefoglalni a legfőbb módszereket, amelyek az új ismeretek elsajátítását, meglévők tudatosítását, a hangsúlyok megtalálását elősegítették. A csoport sokszínű volt, ötletgazdag, pozitív beállítottságú és nagy szakmai tapasztalattal rendelkezett. Örömmel töltött el, mennyi megújulásra kész, a diákközpontú gondolkodást előtérbe helyező tanárkolléga van, és hogy a hasonló gondolkodás milyen sok téren megmutatkozik.
A továbbképzés délelőtt zajlott, a 3. emeleti, korszerű tanteremből a szünetekben lehetőség adódott megcsodálni a várost és a tengert, és a csábító kilátás Rovinj és környékének további megismerésére ösztönzött. Rovinj számomra csodaszép a hangulatos utcáival, színes és spalettás házaival, tengerpartjával, történelem tanárként pedig elvarázsoltak a környező települések történelmi látnivalói, pl. az ókort megelevenítő pulai amfiteátrum és a diadalív, a középkor hangulatát idéző Motovun és Groznjan. A Jutaki Bt. figyelmet fordított a közösségépítő programokra is. Az első napi ismerkedő vacsora jól indította a hetet, a záró napi hajókirándulás, amely a csodás Lim Fjordot is megmutatva elvitt Vrsar mesés városába, igazán emlékezetessé tette a hetet.
Hogy mit hoztam haza Rovinjból? Mi van a bőröndömben? Van benne tudás; tapasztalat; a sok okosságot tartalmazó jegyzetfüzetem, amely segít majd emlékezni; könyvajánlások; az Erasmus-program iránti elköteleződés; új kapcsolatok, elérhetőségek; öröm, hogy a részese lehettem ennek a nyári feltöltő továbbképzésnek; fényképek történelmi helyekről, amelyeket fel tudok használni a tanítás során ...És mi van még benne? Egy pici varázslat is a szívemben.
Sustainability and Environment in Education - Dublin, 2023
Írta: Andrea Tüske-HegedüsMatekos játék, játékos matek- képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára - Csoma Csilla disszemináció
Írta: Csoma CsillaMatekos játék, játékos matek- képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára
2023. július 23-29. Rovinj, Horvátország
1 hetes 35 órás képzés
Trénerek: Oravecz Márta és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes
A kurzusunk július 23-án délután kezdődött az iskolában, ahol találkozhattunk trénereinkkel és a kurzusunk többi hallgatójával.
Sokan érkeztek Magyarországról, de Romániából és Ukrajnából is voltak résztvevők.
Még ezen a napon együtt vacsoráztunk egy közeli étteremben, ahol tovább folytatódott az ismerkedés kötetlenebb formában.
Hétfőtől kezdődött a tanulás. A délelőtt mindig két részből állt. A két nagyszerű trénerünk váltotta egymást. Oravecz Márta az 1-2 osztályban alkalmazható módszereket és játékokat ismertette velünk, Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes pedig a 3-4. osztályos gyerekeknél alkalmazhatóakat.
A módszertani alapelvek mindkettőjüknél azonosak voltak, melynek lényege a cselekvő tapasztalatszerzés és kapcsolódás a környező valósághoz. Ez nagy mértékben igazodik az alsó tagozatos iskolás gyerekek életkori sajátosságaihoz.
A kurzus során megtapasztalhattuk azt is, hogy milyen újra gyerekként részt venni egy foglalkozáson, de utána minden esetben, miután kipróbáltuk a matekos játékokat, tudatosítottuk pedagógusként, hogy az adott játékkal mit és hogyan fejlesztünk a gyerekeknél.
A megismert játékok során sok esetben magunk készítettük el a szükséges eszközöket is. A tevékenység, a manipuláció közben minél több érzékszervünket használva. Közben elkerülhetetlen volt a kooperáció és az együttműködés. Mindezt oldott, játékos, örömteli légkörben tehettük, ahogy a gyerekekkel is történik.
Sok játéknál kiemelt szerepet kapott a mozgás, a nagymozgásoktól kezdve a finommotoros mozgásformákig.
Minden esetben a valóságból indultunk ki és így jutottunk az absztrakcióig.
Első nap általánosságban volt szó a különbözőkészségek fejlesztéséről és a gondolkodás műveleteiről. Illetve még tájékozódást segítő játékokat próbáltunk ki.
Kedden logikai készletekkel ismerkedtünk és magunk is készítettünk néhányat.
Szerdán dobókockás, dominós játékoké volt a főszerep.
Csütörtökön különféle számegyeneseket készítettünk, táblázatokkal játszottunk és megismertük a „Hajtogató”-t, amit a szorzás, osztás összefüggéseinek láttatásához kiválóan lehet használni.
Pénteken együttműködésre épülő tevékenységeket és játékokat próbálhattunk ki.
A kurzus során meggyőződhettünk arról, hogy a tevékenységnek és a játéknak az oktató – nevelő folyamatba való tudatos, célravezető beépítése elengedhetetlen.
A képzésünk egy felejthetetlen közös hajókirándulással zárult szombaton.
Budapest, 2023. 08. 12.
Csoma Csilla
s.k.
Az Erasmus+ pályázat jóvoltából, lehetőségem nyílt egy, hétnapos továbbképzésen való részvételre. A képzés témája „Játszunk szakmát” ahol játékos módszerek és digitális eszközök, programok, megismerésével nyújthatunk segítséget a diákoknak a pályaválasztásban. A megismert eszközök segítségével gyorsabban és hatékonyabban tudjuk feltárni a diákok érdeklődését, kompetenciáit, személyes tulajdonságaikat. Magyarország különféle iskolarendszeréből, különböző oktatási formában dolgozó kollégák osztották meg tapasztalatainkat a diákok pályaválasztási problémáiról. A tanfolyamot elképesztően felkészült, szakmáját magas szinten művelő, kiváló előadói készségekkel bíró kolléga, Szabadiné Viszmeg Erzsébet tartotta. Oktatónk felkészültségét igazolja, hogy izgalmas feladatokkal készült a pályaorientációs foglalkozásokra, gyakorlati példákon keresztül, IKT eszközök bemutatásával és kipróbálásával és online mérőeszközök használatával ismertetett meg bennünket. A továbbképzés órarendjét már emailben előre megkaptuk, így lehetőségünk volt előzetesen felfrissíteni tudásunkat ebben a témakörben. A feladatokat csoportban, vagy egyénileg oldottunk meg. A csoporttársunk pályaorientációs bemutatója jó példázza, az egymástól való tanulás, ismeretszerzés jó gyakorlatát. Külön hasznosnak találtam, hogy a megismert pályaorientációs online mérőeszközök segítségével egy konkrét tanulónak adhattunk segítséget szituációs tanácsadás keretében. A tanfolyam nagyon sok hasznos információval gazdagította tudásomat, de a felejthetetlen emlékhez a természeti környezet is hozzájárult. A tanfolyam Horvátországban egy varázslatos kisvárosban Rovinj-ban került megszervezésre. A várost a tenger, a hegyek és a lenyűgöző környezet veszi körül, és rendkívül gazdag természeti szépségekben. A kiváló szervezés, a tanfolyamkörülményei, és az izgalmas tananyag feledhetetlenné tette a kurzust, amiért külön köszönet a szervezőknek.
2023.07.23-29, Rovinj, Horvátország
Egy továbbképzésen vettem részt, Matekos játék, játékos matek – képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára, az Erasmus+ keretein belül. A szervező a Jutaki Bt volt.
Vasárnap a regisztráció után megismerkedtünk a trénerekkel, Oravec Mártával és Dr. Kivovicsné Horvát Ágnessal, valamint a kurzus résztvevőivel. Általánosan minden résztvevő azt fogalmazta meg, hogy azért választotta ezt a kurzust, mert a kisiskolások lételeme a játék. A játékok segítenek fejleszteni a gyermekek tanuláshoz szükséges képességeket, készségeket. Megismerkedtünk a képzés helyszínével, majd egy kellemes vacsorán folytatódott az ismerkedés.
Az általános készségfejlesztés elméleti alapjait a gyakorlatban, játékokon keresztül kipróbáltuk. Üzenet a háton, Kapuőr, Mi van a zsákban? játékokat emelném ki. Valamint a Hol hagytam? és a Formás lépegetőt. Ezek a közös játékok fejlesztik a türelmet, kitartást, barátságot.
A hétköznapokban sajnos megfeledkezünk arról, hogy azok a készletek, amelyek rendelkezésünkre állnak az iskolában több lehetőséget rejtenek. A Spagetti játék, amelyet a színes rudakkal játszottunk, nagyon jó sorozat megállapítására. Az egyszerű sokszor jobb. Nagyon örültem a zsinóros-tapogatós készlet bemutatásának. Ezt biztosan el fogom készíteni a gyerekekkel is. A periodikusság megállapítására szolgáló mozgásos tevékenységet is be fogom építeni munkámba.
Az együttműködésre épülő tevékenységeket, játékokat is kipróbáltuk, megtapasztaltuk. Ketten többen. Számok bontott alakjai kártyajátékok segítségével. Kombinatorika parkettázással. Lényegkiemelés párkereső játékkal. Tulajdonság visszafejtése.
A búcsú előtt a többi kurzus résztvevőivel egy gyönyörű hajókirándulás keretein belül folytattuk az ismerkedést, kapcsolatteremtést.
Egész héten lelkesen és élvezettel vettünk részt minden tevékenységben. Megismertük a játék és a játékosság közötti különbséget. Az általam megfogalmazott cél, hogy ezután is játékkal, játékosan tudjam megtámogatni diákjaimat a matematika tanításban teljesen megvalósult, mert nagy gyakorlati tudással felvértezve kezdem a következő tanévet a kurzusnak köszönhetően.
Tőke Éva
Szent Ágoston Keresztény Általános Iskola és Gimnázium
Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal