Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal

Disszemináció - Erasmus+

erasmus-logo02

A honlapunkon található projekteket az Európai Bizottság támogatta. Az alábbiakban korábbi mobilitásokon részt vett kollégák beszámolóit olvashatják. 

A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.

 

szerda, 23 augusztus 2023 11:45

English Language Course Rovinjban

Írta:
Idén nyáron először vettem részt Erasmus +programon. Rovinjban voltam 2023. augusztus 4-től 13-ig. A kurzus neve English Language Course –Intermediate level volt. Előzetesen szintfelmérő tesztet kellett kitölteni, ennek alapján soroltak be minket különböző csoportokba. A kurzus első nap egy közös vacsorával kezdődött egy helyi étteremben. A csoportunkban 11 hallgató vett…
szerda, 23 augusztus 2023 07:37

Nyelvi képzés Rómában

Írta:
Nyelvi képzés Rómában (Barta László beszámolója) Iskolánk sikeres Erasmus pályázatának köszönhetően egy hetet töltöttem júliusban Rómában, a Leonardo da Vinci Nyelviskola olasz nyelv és kultúra képzésén. Mivel nagyon szeretem az olasz életérzést, egy hétig nagyon komolyan vettem a „Ha Rómában vagy, élj úgy, mint a rómaiak” mondást. Ennek szellemében érkezésemkor…
szerda, 23 augusztus 2023 07:17

Inkluzív nevelés és oktatás, Rovinj

Írta:

Disszemináció

2023. július 16-22-ig az Erasmus program keretében ismét egy fantasztikus továbbképzésen vehettem részt Rovinjban, „Inkluzív nevelés és oktatás” címmel. A Gyermekek Házának két kiváló pedagógusa: Kókayné Lányi Marietta és Szabóné Vajna Kinga mentorok vezetésével.

Ezúton is szeretném megköszönni a lehetőséget a tapasztalatszerzésre.

A továbbképzés folyamán találkozhattunk, ismerkedhettünk Erdélyből, Horvátországból és Olaszországból érkezett kollegákkal, velük beszélgetve, esetenként együtt dolgozva ismeretet szerezhettünk az ő tanítási módszereikről, oktatási rendszerükről is.

Fejlesztő- pedagógusként az inklúzió , az inkluzív nevelés elkötelezett híve vagyok. Kíváncsian vártam ezt a továbbképzést, hiszen az előadók iskolája, oktatási módszereik, szemléletük a méltányosságon alapuló, befogadó iskolai környezet kialakításának elméletével és gyakorlati módszereivel ismertetett meg.

Különösen tetszett és újdonság volt számomra a többszíntű intelligenciára épülő tanulásszervezés, amely az egyéni képességeket, erősségeket veszi figyelembe a differenciált tanulásszervezés során. A kooperatív technikák, a gyermekek aktivitására építő tanulásszervezés tudatosan háttérbe szorítja a kudarcokat, segíti az együttműködést, a tudásmegosztást,  egymás elfogadását, segítését, a környezet pozitív visszajelzésein, illetve az apró de gyakori sikereken keresztül ébreszti fel és tartja szinten a folyamatos tudásvágyat. Ennek következményeként nem csupán az új ismereteket sajátítják el a tanulók, de könnyen átélik közben az alkotás szépségét, dinamikusan fejlődnek a kognitív és értelmi képességek.

Új, legikább csapatépítő, közösségformáló és együttmöködést/elfogadást segítő játékok tanulására, tanításának kipróbálására volt lehetőségem játékosként és játékvezetőként, melyet be tudok építeni mindennapi munkám során a differenciált fejlesztő- órák tervezésébe és a fejlesztés menetébe. Az adott oktatási cél eléréséhez leginkább illő játékok, kooperatív technikák kiválasztására, gyűjtésére, megosztására is kaptunk ötleteket.

Mindezek mellet a továbbképzés a digitalis kompetencia fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektetett, hiszen a játékok kiválasztása, megosztása a világhálón és elektronikus levelezési rendszerben történt. Bizonyos játékok/feladatok játszhatók/megoldhatók táblagépen és egyéb elektrotechnikai eszközökön is.

Összességében elmondható, hogy a tanfolyamon elsajátított módszerek, játékok inspirálnak arra, hogy fejlesztő-pedagógiai munkám során éljek az inkluzív nevelést elősegítő kooperatív módszerek, valamint a többszíntű intelligenciára épülő tanulásszervezés  nyújtotta tanulmányi előmenetelt is növelő hatékony lehetőségével.  

Kászonyi Ildikó (fejlesztő- differenciáló pedagógus) - Fóti Fáy András Általános Iskola

szerda, 23 augusztus 2023 05:24

Dublin, a nyüzsgő multikulturális város

Írta:
Dublin 2023. július 30. - augusztus 12. Immár 3. alkalommal vettem részt Erasmus+ résztvevőként tanár továbbképzésen Írországban. A képzés címe: 2 WEEK COURSE FOR EUROPEAN TEACHERS EFFECTIVE TEACHING WITH DIGITAL TECHNOLOGY volt, s ennek megfelelően a digitális kompetenciáim és az angol nyelvtudásom mélyült.S bár az órák 9.30-17 óra között voltak,…
kedd, 22 augusztus 2023 19:36

Asszertív kommunikáció

Írta:

Asszertív kommunikáció

Az Erasmus + programnak köszönhetően 1 hetet tölthettem a horvátországi Rovinjban. A kedves, hangulatos tengerparti városka gimnáziuma kiváló helyszíne volt a továbbképzésnek. Minden a kényelmünket és a gondtalan tanulásunkat szolgálta. A gimnáziumban befizethettünk reggelire és ebédre, valamint remek kirándulásokra.

A csoporttal már vasárnap este egy közös vacsorán találkoztunk. Akkor még csak óvatosan méregettük egymást. Legfőbb témánk az utazás és a szállás volt.

Másnaptól azonban elkezdődött a közös munka. Különböző iskolákból érkeztünk, különböző beosztásokban dolgozunk, de nagyon gyorsan egymásra tudtunk hangolódni. Ezt segítette vezetőnk Szász Ramóna sok ötletes feladata. Ügyelt rá, hogy szinte mindig más-más csoportban dolgozzunk. Nemcsak az együttműködési készségünket fejlesztette, hanem az önismeretünket is.

Alapos tudományos ismereteket szereztünk, sok hasznos szakirodalom került szóba.

A feladatok újszerűek, érdekesek és tanulságosak voltak. Kedves vicces pillanatainkra sokáig fogok emlékezni. Kiváló csoporttársakkal és kedves, céltudatos, jól felkészült és nagyon asszertív  csoportvezetővel töltve ezt a hetet csak úgy repült az idő.

A délutánokat aktív pihenéssel töltöttük: lubickoltunk a tengerben, kirándultunk, hajókáztunk, felfedeztük az Óváros hangulatos kis sikátorait, finom ételeket ettünk.

Szombatra sajnos elromlott az idő, így a közös hajózás helyett még egy ráadás napon vettünk részt. Olyan játékokat játszottunk, amelyekkel a tanítványainkat is együttműködésre késztethetjük.

Nagyon köszönöm, hogy egy ilyen jól szervezett, nagyon hasznos és  emlékezetes  továbbképzésen vehettem részt.

 

Botosné Varga Sára

Dunakeszi Szent István Általános Iskola

Kissné Mészáros Edina – 2023.07.31.-08.05. Athén, Görögország Erasmus+ - Digital Education Tools for Beginners Ez a második esztendő, amikor Erasmus-os képzésen veszek részt. Ez év augusztus elején a történelem egyik legjelentősebb városa Athén, Görögország fővárosa volt a választott továbbképzésem helyszíne. A Digital Education Tools for Beginners képzésen román, spanyol és…
kedd, 22 augusztus 2023 18:29

Asszertív kommunikáció

Írta:

Asszertív kommunikáció - Hogyan kommunikáljunk hatékonyan és erőteljesen, és legyünk győztesek. írta: Benkó Róbert

Az első ERASMUS+ program amin részt vettem, az Rovinjba került megrendezésre 2023.07.30.-08.05. közötti héten. A tanfolyam címe: Asszertív kommunikáció - Hogyan kommunikáljunk hatékonyan és erőteljesen, és legyünk győztesek. A képzés rendkívül jól elő volt készítve, és a szervezés nem hagyott maga után kívánnivalót. A Jutaki Bt. hibátlanul szervezte meg a képzést.

A képzés azért keltette fel a figyelmemet, mert tisztában vagyok vele, hogy a megfelelő kommunikáció a tanári szakmában elkerülhetettlen, legyen szó diákkal, kollégával, intézményvezetővel vagy akár szülőkkel való kommunikációról. Bíztam benne, hogy a kurzus nagyon sok gyakorlatot, illetve technikai elemet fog tartalmazni. Nem kellett csalódnom! Trénerünk nagyon sokoldalú volt, és különböző, nagyon színes módszertani repertoárral érkezett közénk.

Szász Ramóna trénert, és a többi résztvevőt a kurzus első napján vasárnap délután ismertük meg, egy foglalkozás és az azt követő vacsora alkalmával.

A munka másnap délelőtt folytatódott Rovinjban található gimnáziumban. A tantermünk tágas és jól felszerelt volt, alkalmas arra, hogy a sok gyakorlati feladatunkhoz megfelelő teret biztosítson. A nap folyamán megismerkedtünk az asszertív kommunikáció jelentésével, és azzal is szembesültünk, hogy elválaszthatatlan az önismeretünktől. Kommunikációs csapdákat ismertünk meg, és rá kellett jönnünk, hogy az agresszív kommunikáció szavainak milyen hatása lehet a másik emberre.

Kedden az agresszív kommunikáció, és annak az ellenszereiről beszéltünk. Majd rátértünk arra, hogy mikor, miként is kell NEM-et mondanunk, miként kezeljük indulatainkat kommunikációnk közben. Rengeteg gyakorlati feladatot kombinálta Ramóna azzal, hogy szinte mindig más csoporttagokkal kerültünk párba, egy csoportba, így egyre jobban ráhangolódtunk egymásra. Nagyon jól összekovácsolódott a csoport.

A hét közepén már a belső igényeink, szükségleteink, érzéseink hatékony kifejezésénél tartottunk és ehhez kapcsolódott az asszertív testbeszéd. A testbeszédhez kapcsolódó gyakorlat volt talán a legszínesebb gyakorlatok egyike.

Csütörtökön miután tudatosult bennünk, hogy önazonosak csak megfelelő önismeret birtokában lehetünk, így önismereti gyakorlatokat végeztünk, illetve coach-on vettünk részt, amit én nagyon érdekesnek és izgalmasnak, sőt, megdöbbentőnek találtam. Nagyon élveztem ezeket a foglalkozásokat.

Pénteken összefoglaltuk a hetet majd végül olyan foglalkozások következtek, ami abban segít, hogy hogyan kapcsolódjunk, figyeljünk, illetve működjünk együtt azzal, akivel kommunikálunk, vagy éppen hallgatjuk.

Sajnos a szombatra tervezett hajókirándulás a rossz időjárási körülmények miatt elmeredt, helyette a délutáni csoporttal kiegészülve játékos foglalkozáson vettünk részt az iskolába.

Rendkívül hasznosnak érzem az egész hetet, amihez természetesen hozzájárult, hogy nagyon sok kollégát ismertem meg az ország sok pontjáról, ugyanúgy, mint a határokon kívülről. A délutáni feltöltődéshez jobb helyszín talán nem is lehetett volna, mint ez a csodás Isztriai városka, színes házaival, felejthetetlen utcácskáival és csodás strandjaival.

Köszönöm a lehetőséget az ERASMUS+-nak!

Benkó Róbert Nézsai Mikszáth Kálmán Szlovák Nemzetiségi Általános Iskola

Az Erasmus+ pályázat keretében 2023. augusztus 6-12-ig Rovinjban tölthettem egy csodálatos hetet. A továbbképzést a JUTAKI Bt. - Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért szervezte. Minden információt, dokumentációt, segítséget időben megkaptunk. Az oktatás és a programok is zökkenőmentesen zajlottak. A helyszínen Véghné Juhász Krisztina mindig a rendelkezésünkre állt, mindig számíthattunk rá.

Ez volt életem első (remélem, hogy nem az utolsó) Erasmus+ képzése, ezért nagy izgalommal vártam a programot, mely megérkezésünk után egy finom, közös vacsorával és ismerkedéssel kezdődött, majd hétfőn az iskolában folytatódott.

A Tanári jóllét (Well-being): tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére kurzus minden várakozásomat felülmúlta. A képzés tartalmas és érdekes volt, a mindennapi élet és a munka területén hasznosítható tudással látott el. Fontos kiemelnem, hogy nem csak elméleti, hanem gyakorlati tudásra is szert tettem a tanfolyam ideje alatt. Ehhez kellett a trénerünk, Szász Ramóna szaktudása és profizmusa.

Minden nap izgatottam vártam, hogy a képzési tervünkben található témakörök mit is takarnak pontosan, és hogyan fogjuk ezeket feldolgozni. Ramóna személyisége és a kollégák érdeklődése nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy az órák jó hangulatban teltek, érdeklődve hallgattuk az előadásokat, csináltuk végig a feladatokat. Többször és szívesen dolgoztunk csoportban vagy párban, érdekes volt megismerni az ország minden részéről érkező kollégák tapasztalatait, véleményeit.

A továbbképzés során sokat tanultam önmagamról, mi az, ami motivál, miért fontos a tudatosság, a pozitív pszichológia, az asszertív kommunikáció, a stresszkezelés. Megtanultam, hogyan és mikor mondjak nem-et, hogyan alkalmazzam ezeket a technikákat a különböző szituációkban. Úgy érzem, hogy mentálisan és érzelmileg is sikerült megújulnom. Ez fontos lépés, hiszen, a pedagógus “jólléte” szükséges ahhoz, hogy a diákok is jól érezzék magukat az iskolában.

Ezalatt az egy hét alatt rengeteg olyan témával foglalkoztunk, ami segíteni fog a kihívások leküzdésében. A mi „segítő szakmánkban” gyakori jelenség a kiégés. Feltártuk a lehetséges okokat, a fázisait, és ami a legfontosabb, megoldási javaslatokat is kaptunk.

A mentorálás és coaching során olyan stratégiákat sajátítottam el, melyek segítségével a motivációm új erőre kapott, megtanulhattam, hogyan tarthatom meg a határaimat és hogyan hozzam ki a legtöbbet magamból.

Biztos vagyok benne, hogy az itt szerzett ismeretek, tapasztalatok hosszú távon is segítségemre lesznek az életem és a munkám során.

Rengeteg élményt köszönhetek ennek az egy hétnek, melyhez hozzájárult a képzés helyszíne, Rovinj is. A festői szépségű városban hatalmas sétákat tettünk, megcsodáltuk a szűk, macskaköves utcák spalettás házait, a tengerpartot, a Szent Eufémia-székesegyházat, a naplementét. Mivel gyönyörű időnk volt, többször a strandon folytattuk a beszélgetést a kollégákkal.

A képzés mellett több fakultatív kirándulásra is jelentkezhettek a résztvevők, melyhez segítséget Véghné Juhász Krisztinától kaptunk. A képzés egy közös hajókirándulással zárult, mely során Vrsar településre hajóztunk át, útközben pedig megcsodáltuk a Lim fjordot, fürödtünk a tengerben, és egy finom ebédet is elfogyasztottunk.

Köszönöm ezt a fantasztikus lehetőséget a szervezőknek (JUTAKI Bt.) és a trénerünknek (Szász Ramóna). Hálás vagyok, hogy ilyen nagyszerű képzésen vehettem részt, és ennyi élménnyel gazdagodhattam.  Bízom, benne, hogy a jövőben lesz még lehetőségem Erasmus+ képzésen részt venni.  

Vassné Szabó Dóra

Már régóta terveim között szerepelt, hogy részt vegyek egy Erasmus tanfolyamon külföldön. Ez az álmom idén valóra vált, mivel iskolánk, a Szent Ágoston Keresztény Általános Iskola és Gimnázium ebben az évben csatlakozott az Erasmus+ programhoz. Több munkatársammal sikerült elutaznunk a festői szépségű Rovinjba. Angol tanítóként és tanárként a Learner Autonomy…
kedd, 22 augusztus 2023 13:16

Angol intenzív kurzus Dublinban

Írta:
Életem első Erasmus + programján vettem részt Kolléganőmmel (barátnőmmel) Dublinban. Utazás előtt sokat gondolkoztam, hogyan tudjuk megoldani az előttem álló ismeretlen feladatokat. Kár volt aggódnom, a helyiek segítségével, kedvességével könnyedén sikerült. A repülőtérről a Dublin Express segítségével egyszerűen be lehet jutni a városba. Szállásunka New Mill nevű kollégiumban volt. Elhelyezkedéséből…
kedd, 22 augusztus 2023 13:16

Angol intenzív kurzus Dublinban

Írta:
Életem első Erasmus + programján vettem részt Kolléganőmmel (barátnőmmel) Dublinban. Utazás előtt sokat gondolkoztam, hogyan tudjuk megoldani az előttem álló ismeretlen feladatokat. Kár volt aggódnom, a helyiek segítségével, kedvességével könnyedén sikerült. A repülőtérről a Dublin Express segítségével egyszerűen be lehet jutni a városba. Szállásunka New Mill nevű kollégiumban volt. Elhelyezkedéséből…
kedd, 22 augusztus 2023 12:53

Angol nyelvtanfolyam Dublinban

Írta:
Írországi angol nyelvtanfolyam 2023 nyarán egy kéthetes angol nyelvtanfolyamon vettem részt Írország fővárosában, Dublinban. A tanfolyamot egy nemzetközi nyelviskola, a Atlas Language School szervezte. A tanfolyamon 10-12 fős csoportokban tanultunk, minden csoportnak két angol anyanyelvű tanára volt. A tanfolyam napi 4 órás volt, reggel 9-től délután 1-ig. A tananyag a…
2023. július 17. és 28. között Máltán vettem részt a vallettai Easy School of Languages nyelviskola szervezésében az Advanced Digital Technologies in the Classroom című továbbképzésen. A kurzus minden reggel 9 órakor kezdődött és 14:30-ig tartott, 2 szünettel. A kurzus oktatója Ed Vassallo volt, aki tökéletesen átadott minden tudnivalót, amit…
kedd, 22 augusztus 2023 09:32

Angol nyelvtanfolyam Dublinban

Írta:
2023. július 24-28. között vettem részt az Atlas Language School dublini, általános angol nyelvi képzésén. Azért választottam ezt a nyelviskolát, mert jó ajánlásokkal rendelkezik, és azért esett a választásom Dublinra, mert földrajz szakos tanárként régi álmom volt, hogy egy kicsit betekinthessek Írország életébe. A nyelviskola, Dublin Portobello városrészében, gyakorlatilag a…
A reneszánsz fővárosában - Erasmus+ mobilitás Firenzében (Toscana, Olaszország) 2023. nyarán, július 31. és augusztus 4. között egyhetes Erasmus+ „Mobility of learners and staff in school education” programon vettem részt Olaszországban, Toszkána tartomány székhelyén, Firenzében, az Europass Teacher Academy európai továbbképző intézmény egyik kurzusán, melynek angol megnevezése „Tablets and Smartphones:…
Gimnáziumunk sikeres Erasmus+ akkreditációjának köszönhetően egy egyhetes módszertani képzésen vettem részt Barcelonában. A média és IKT az oktatásban című képzést azért választottam, mert angol és német nyelvtanárként az IKT-s eszközöket, médiatartalmakat a tanórákon a tevékenységek sokszínűbbé tételére, a munkaformák színesítésére tudom majd használni. A képzésre sajnos alacsony számú jelentkező volt,…
(Horvátországban, július 31-augusztus 5-ig.) Az ég a felhőkkel, a fénnyel fantasztikus játékokra képes. Napról napra így szórakozik és szórakoztat minket, akik vagyunk olyan szerencsések, hogy látjuk (mert nem, mondjuk, egy kínai nagyvárosban élünk). S ez a játék nemcsak szórakozást biztosít, hanem arra is lehetőséget, hogy pozitív osztálytermi légkör megteremtésében vagy…
hétfő, 21 augusztus 2023 21:10

Egy varázslatos hét Rovinjban

Írta:

Egy varázslatos hét Rovinjban

Írta: Horváth Gabriella

Első alkalommal volt szerencsém részt venni Erasmus képzésen a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium képviseletében. A 21. századi tanár- diákközpontú oktatás Carl R. Rogers alapelveivel az oktatásban című kurzus helyszíne a festői szépségű Rovinj volt. Az egy hétig tartó képzést Szász Ramóna  vezette. Mentoromban egy magasan kvalifikált, ugyanakkor közvetlen, barátságos, szimpatikus embert ismerhettem meg. Nemcsak elméleti tudását osztotta meg a hallgatósággal, hanem rengeteg személyes tapasztalatot, élményét mesélte el nekünk, amit eddigi pályafutása során élt meg mind tanárként, mind coachként. A képzés során lehetőség nyílt arra, hogy a tanfolyam résztvevői egymással is megoszthassák tapasztalataikat, így sok ötletet hallhattunk egymástól, amit szintén be tudunk építeni saját pedagógiai munkánkba. A 23 résztvevő kolléga a legkülönbözőbb iskolatípusokból érkezett, mégis a beszélgetések során az vált számomra világossá, hogy mindenki hasonló problémákkal találja szembe magát munkája során, mindenkiben a tenni akarás, a jobbító szándék dominált, ezért is jelentkeztek erre a képzésre.  A tanfolyamon hallottak részben megerősítettek abban, hogy jó úton járok, de továbbgondolásra késztet a kurzus témája. Tulajdonképpen egy belső, önismereti utazásra inspirál mind az, amit egy hét alatt megismertünk Rogers diákközpontú módszertanáról. Nagyon pozitív hatással volt rám többek között az, hogy a körülöttem lévő emberek milyen értékesek, tehetségesek, már ez az érzés is igen inspiráló számomra. Jó dolog ennyi hasonlóan gondolkodó, új emberrel megismerkedni! (ha lehet ezt így egy hét távlatából kijelenteni?!) Igen örvendetes volt számomra, hogy nem egyedül utaztam a tanfolyamra, hanem két kolléganőm társaságában, akikkel végre a délelőtti előadás után volt idő úgy ”isten igazából” kibeszélni magunkat! Ezt a munkahelyünkön csak futólag tehetjük meg, ezért arra is alkalmas volt ez az egy hét, hogy még jobban megismerjük egymást! A szabad délutánokon együtt barangoltuk be a környéket, vagy fedeztük fel a szebbnél szebb fürdőző helyeket. Úgy érzem, ez az együtt töltött hét még inkább összehozott minket!

Igazán hálás vagyok a lehetőségért, hogy életemben először részt vehettem egy ilyen továbbképzésen! Bízom benne, hogy jövőre ismételten megpályázhatom az Erasmus valamelyik felnőtt képzését, mert fantasztikus élményeket adott ez az egy hét!

hétfő, 21 augusztus 2023 20:18

Project-based Learning, Galway Atlantic

Írta:
Idén, csakúgy mint a tavalyi évben a galway-i Atlantic Language Schoolban pályáztam meg egy kurzust. Miért mentem vissza Galway-ba? Több oka is van. Tavaly nem csalódtam, szuper volt a kurzus és a szállás is, valamint teljesen magával ragadott a város hangulata, és a környező vidék, a Burren és a moheri…
hétfő, 21 augusztus 2023 18:36

Spanyol nyelvi képzés Málagában

Írta:
Az Erasmus+-nak köszönhetően 2023. július 31 – augusztus 11. között lehetőséget kaptam, hogy részt vegyek egy kéthetes intenzív spanyol nyelvtanfolyamon Málagában, a Malaca Instituto nevű intézményben. Mivel a spanyol nyelv tanulása már évek óta a hobbim, de eddig csak autodidakta módon gyakoroltam, nagyon megörültem, amikor megtudtam, hogy idén nyáron részt…
2023. július 2-15-ig vettem részt Corkban egy kéthetes nagyon érdekesnek hangzó kurzuson, a Practical Ideas for Teaching Higher Level Learners címűn, az ACET szervezésében. Nagyon megörültem, amikor megtaláltam ezt a kurzust, mert iskolánkban már nem csak az angol tagozatosok körében, de a matematika és természettudományos tagozaton is egyre nagyobb az…
Idén nyáron másodszor vettem részt tanári tréningen Máltán az Erasmus program keretében, 2023. július 31. és augusztus 4. között. Angol nyelvtanfolyamon voltam július 31-augusztus 4.-ig az Easy School of Languages nyelviskola szervezésében. Előzetesen szintfelmérő tesztet kellett kitölteni, ennek alapján soroltak be minket különböző csoportokba. Én egy intermediate Go B2 csoportba…

2023. július 22-től július 30-ig részt vehettem a Jutaki Kereskedelmi és Szolgáltató Bt. felnőttképzésében Rovinjban az Erasmus + program támogatásával mind a Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola fejlesztőpedagógusa. Hogy bővítsem fejlesztőpedagógusi eszköztáramat a „ Matekos Játék, Játékos Matek – képesség fejlesztő tevékenységek, Játékok, feladatok, alsóspedagógusok számára című egy hetes kurzusra jelentkeztem, melyet Oravecz Márta és Dr Kivovicsné Horváth Ágnes matematika szakos tanítók tartottak magyar nyelven. 2018 óta az ERASMUS + program keretében mindketten több kurzust vezettek trénerként.

A kurzus ugyan magyar nyelven folyt, de az idegen nyelvű környezetben, a mindennapi kommunikációban folyamatosan gyakorolhattam nyelvtudásomat, kapcsolatokat építhettem csoporttársaimmal. Rovinjban a képzést befogadó iskolaépület – ahol a képzés volt – egy ebédlővel, tornapályával, klímával, IKT
eszközökkel jól felszerelt, három emeletes épület volt, mely a tanulási igényeinket maximálisankiszolgálta. Ivóvíz vételi, reggeli és ebéd lehetőséget biztosítottak számunkra a délelőtti tanulás mellett – ezzel is megkönnyítve számunkra az amúgy is gyorsan futó időt.
Nagyon jó választás volt számomra ez a képzés, mert a két remek mentorral felépített órák során sok új és régi matekos játékot ismerhettem meg és próbálhattam ki páros és csoportmunkában. Készíthettem egyszerű eszközöket a matematikai tananyag játékos megtanításához. Sok új dolgot tanultam, melyeket jól fogok tudni kamatoztatni a következő tanév során, mint fejlesztő pedagógus.
Megtapasztalhattam, hogy az „únt, utált matematika” lehet szerethető tantárgy, csak éppen nem értelmetlen gyakorlással kell helyettesíteni az értő tanulást. Mindenki szeret játszani. A játék azonban nem pusztán haszontalan időtöltés, hanem a megfelelően vezetett és jól összeállított játékok nagyon komoly fejlesztő hatásúak. A saját élményen alapuló képzések segítenek a pedagógusoknak abban, hogy a játékos oktatás egyes elemeit saját maguk kipróbálják és így sokkal hatékonyabban tudják beépíteni a szakmai munkájuk során a hétköznapok tevékenységei közé. A módszertani struktúrák jól rendszerezik ezeket az egymásra épülő játékokat, melyek során az alsós gyermekek sokkal hatékonyabban tanulhatják meg az egyes matematikai szabályokat és azokat készség szinten tudják majd alkalmazni sokkal hatékonyabban, mint az korábban elképzelhető volt.
Oravecz Márta 1-2 osztályra lebontva megmutatta hogyan lehet a gyerekekkel élményszerűvé tenni a matematika tantárgyat úgy, hogy eljátszom, lejátszom a folyamatokat, miközben a legfontosabb módszertani eszközként a tevékenykedtetést használom fel akár egy mértékegység átváltásnál, akár a szorzótábla tanításánál.
Dr Kivovicsné Horváth Ágnes matematika tanár megmutatta,hogyan épül az 1-2 osztály témáira spirálisan a 3-4 osztály tananyaga. Megmutatta, hogy lehet a kicsiknek szánt játékokat továbbfejleszteni, nehezíteni, hogy 3-4 osztályban is játszhatóvá váljanak. Megmutatta, hogyan lehet elsajátítani a matematika tudást, hogy az idő elrepül s a gyerek észre sem veszi, hogy játékosan mennyi mindent megtanult, megtapasztalt. A délelőttöket azért is élveztem, mert a két mentor felváltva tartotta meg óráit a délelőtt során és ez változatosságot, fenntartott figyelmet vitt bele a tanulás folyamatába. Így nagyon gyorsan eltelt a hét, melyet nagyon sajnáltam: tanultam volna még.

A tanulási hét során a délutáni szabadidő alatt lehetőségem nyílt megismerkedni a horvát kultúrával.
A szervezett programok ideje alatt közelebbi barátságot kötöttünk a képzés többi résztvevőjével és az itt élő horvát emberekkel. Élvezhettük vendégszeretetüket, megtapasztaltuk segítőkészségüket. Megismerkedtünk az ország történelmével, felfedeztük gazdag épített örökségét.

Iskolámból többen is részt vettek több turnusban és több csoportban Rovinjban a program keretében különböző képzéseken. A szabadidős programok lehetőséget nyújtottak kötetlen beszélgetésekre, a munkatársak jobb megismerésére, ami úgy érzem a következő tanévben segíteni fog a közös munkában mindannyiunk számára.

Sok ilyen élményteli, magas színvonalú képzést kívánok a többi résztvevőnek is. Remélem, hogy a jövőben lesz még lehetőségem részt venni hasonló jól szervezett, magas színvonalú képzésen az ERASMUS + program keretében.

Asszertív kommunikáció– Hogyan kommunikáljunk hatékonyan és erőteljesen, és legyünk győztesek Rovinjban vehettem részt egy egyhetes továbbképzésen, mely az Erasmus + keretein belül, a Jutaki Bt szervezésében valósult meg. A kurzuson az Asszertív kommunikációval ismerkedhettem meg, az oktató Szász Ramóna volt. Az első napi közös vacsora remek hangolódást adott az egész…

A Budafoki Kossuth Lajos Magyar- Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola pedagógusaként, Rovinjban vettem részt életem első, rövid futamidejű Erasmus + programjában, Holisztikus innováció című pályázatunk keretében.

A tanfolyamunk szervezőjének Véghné Juhász Krisztinának (Jutaki Bt.) és segítőinek köszönhetően már jóval a tanfolyam előtt rengeteg információval rendelkeztem a képzéssel és minden egyébbel kapcsolatban. Segítőkészségét ott létünk során is megtapasztalhattuk, hiszen szinte állandóan rendelkezésünkre állt.

Alsós tanítóként „Az egészség érték„ megnevezésű képzésen vettem részt, amelynek vezetője Szentgyörgyi Krisztina, már a bemelegítő játékokkal megkezdte a csapatépítést, amelyet egész héten át szépen alakított, így már a tanfolyam elején egy jól együttműködő, egymás irányába kifejezetten figyelmes társaságot hozott létre. Végig oldott, felszabadult hangulatban tanulhattunk. Személyében egyébként is egy nagyon jó előadót ismertem meg, aki emellett még kifejezetten empatikus, figyelmes ember is. Tudását pedig mindig érthetően, egyértelműen, magabiztosan adta át nekünk, közben folyamatosan figyelve kérdéseinkre, mindenre igyekezett választ adni, megoldással szolgálni.  Kurzusunk első részében az egészséggel, az egészséges életmóddal foglalkoztunk, amelynek során eddigi ismereteinket, nem csak a Krisztina által tanítottakkal egészítettük ki, hanem egymás jó gyakorlatait is megismerhettük. Különösen jó volt, hogy mi résztvevők, különböző életkorú gyermekeket tanítunk, így alsós tanítóként betekintést nyerhettem, milyen pl. egy középiskolában megrendezett egészségnap. Megismerhettem az ő életükben előforduló egészséggel kapcsolatos problémákat is. Tanfolyamunk második fele az elsősegélynyújtásról szólt. Kifejezetten gyakorlatorientált volt, Krisztina pedig folyamatosan ellenőrzött bennünket, hogy helyesen rögzüljenek bennünk a tennivalók. Gyakoroltuk pl. az újraélesztést különböző életkorú személyek esetén, de kipróbáltuk azt is, milyen módszerrel lehet kiszedni autóból a sérültet.

Nagyon tartalmas hét volt, sok információval, tudással, élménnyel gazdagodva tértem haza. Az pedig csak hab a tortán, hogy egy közös vacsorán és egy hajóúton is részt vehettünk. Rovinj, ez a hangulatos városka önmagában is varázslatos, de számomra most telt meg tartalommal igazán.

 A gödi Huzella Tivadar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola némettanáraként Erasmus ösztöndíjasként egyhetes továbbképzésen vettem részt Bécsben. A JUTAKI Bt. augusztusra meghirdetett kurzusának témája: Bécs-egy utazás Ausztria történelmén és kultúráján át. Ugyan nem ez volt az első találkozásom az osztrák fővárossal, de az itt eltöltött hét alatt nagyon sok információval…

Életemben először vettem részt Erasmus tanártovábbképzésen, ezért izgalommal vegyes lelkesedéssel vágtam bele a nagy kalandba. Mivel angoltudásom erősen megkopott az évek alatt, a képzést megelőző hetekben már lelkesen tanulgattam, s részt vettem a pályázatíró kollégám által szervezett angolórákon is.

A képzés egy intenzív grammatikai, szövegértésfejlesztő, nyelvvizsgaelőkészítő jellegű tanfolyam volt Reykjavík központjában. A kezdeti félelmem pillanatok alatt elszállt, köszönhetően a profi és mindenről gondoskodó szervezésnek, a felkészült és rendkívül empatikus tanári vezetésnek. Különleges élmény volt együtt dolgozni Európa különböző országából érkező pedagóguskollégákkal, megismerni tanítási módszereiket, hagyományaikat, kultúrájukat. Kiemelt célom, hogy angoltudásomat tovább fejlesztve részt vehessek a jövőben más szakmai-módszertani képzéseken – fejlesztve ezzel saját kompetenciáimat s hozzájárulva intézményem fejlődéséhez is.

Izland pedig egyszerűen lenyűgöző, szavakat is nehéz találni a természeti szépségeire. Kötelező látogatni valók vannak bőven: gejzírek, vízesések, vulkánok, termálfürdők, tengerpartok, fjordok, gleccserek. Érdemes a város közeli tájakat vagy akár az egész szigetet is bebarangolni, ha van rá lehetőség – helyenként megdöbbentően különleges, már-már holdbéli tájakon is járhat az utazó.

http://www.kossuthisk.hu/palyazatok/

vasárnap, 20 augusztus 2023 15:49

Matematika és Angol-Rovinjban

Mi tanárok példát mutatunk, egy életre elköteleztük magunkat a tanulás/tanítás mellett,

élvezettel vetjük bele magunkat az újabbnál-újabb pedagógiai feladatokba, módszertani játékokba.  

Az Áldás Utcai Általános Iskola Erasmus+ nyertes pályázatával tanulhattam két hétig Rovinjban, ahol délelőtt angol nyelvtanfolyamon, délután, az Engedd, hogy csináljam… A matematika tanítása pedagógusok részére mobilitáson vehettem részt fantasztikus előadókkal.

Minden képzési órán, az örömteli, motivált légkörben pedagógustársaimmal, újra gyerekek lehettünk, absztrakciós folyamattal matematikai tapasztalatokat kaptunk, és játékosan oldottunk meg szinte mindent.  A hívószavak - : kép a fejben, tapasztalat, játék, tevékenykedtetés, … -gondosan lejegyzetelve várják az új tanévet. Annyi kreatív ötletet kaptunk, hogy már alig várom, hogy kipróbálhassam a diákjaimmal.

Trénerünk, Oravecz Márta vezette órákon a szociális kompetenciák fejlődése teljes mértékben megvalósult, melyet a kooperatív tevékenység, a felnőttkori közös tanulás generált.

A hangulat vidám, kellemes, nyitott pedagógustársakkal élvezhettem a Varga Tamás és C. Naményi Eszter nevéhez fűződő matematikatanítási módszer és más, inkább verbalitásra támaszkodó

módszerek összehasonlítását. 

Az angol nyelvi órákat mindig az izgalom előzte meg, mert anyanyelvi tanárunk nem kímélt minket, minden apró dologra kíváncsi volt, amire mi „nem is” gondoltunk volna, azonnal leállította ha magyarul próbáltunk valamit megkérdezni társainktól, csak

Gyakorlati feladatként Rovinj turisztikai feltérképezését kaptuk. A beszédközpontúság jellemezte óráinkat, persze a nyelvtant is folyamatosan javította J 

Számomra az egyik legérdekes feladat Einstein matematikai rejtvénye volt, melyet angolul megoldani nagy kihívást jelentett.

A tananyagi témakörök, munkaformák változatosak voltak. Sok ötletet viszek haza.

Az utolsó tanítási napon Rovinj történetét, legendáját ismerhettük meg angolul, az óvárost bejártuk az oktatónk, - Matea- idegenvezetésével.

Természetesen a hallottakról kahoot csapatversenyt szervezett angol nyelvi tanárokkal közösen.:)

Rovinj az Isztria-félsziget nyugati partján fekszik Rovinj. Érdekessége, hogy a város egy kis félszigeten helyezkedik el. Számos szűk, sikátor kaszabolja keresztül Rovinj labirintus jellegű óvárosát és nagyon tiszta strandok találhatók a környéken. Érdekesség, hogy sok utca a tengerbe fut bele. Lenyűgöztek ezek a kis tengeri utcák. Három utca vezet felfele a Szent Eufémia templomhoz. Sokszor jó meredekek ezek az utcák. Jól csúsznak a fényesre koptatott macskakövek, így óvatosan haladtunk felfele és lefele.

Az óvárosban az Eufémia templom, ami külön nevezetesség. Érdekes látnivaló a torony tetején álló Szent Eufémia szobor, hiszen a szobor nem a szentély felé néz, hátat fordít annak és a helyi uralkodó szélirányt mutatja a hajósoknak.

A mobilitás alatt Véghné Juhász Krisztina szervező, túrákkal, kirándulásokkal, hajóutakkal, színesítette a szabadidő kínálatot, akinek külön köszönök minden programot és odafigyelést. Emlékezetes hajós programmal zártuk a két hetes mobilitást.

Szeretném ezt a képzést ajánlani minden pedagógustársamnak, amely a feltöltődés feladatát maradéktalanul teljesítette.

vasárnap, 20 augusztus 2023 15:49

Matematika és Angol-Rovinjban

Mi tanárok példát mutatunk, egy életre elköteleztük magunkat a tanulás/tanítás mellett,

élvezettel vetjük bele magunkat az újabbnál-újabb pedagógiai feladatokba, módszertani játékokba.  

Az Áldás Utcai Általános Iskola Erasmus+ nyertes pályázatával tanulhattam két hétig Rovinjban, ahol délelőtt angol nyelvtanfolyamon, délután, az Engedd, hogy csináljam… A matematika tanítása pedagógusok részére mobilitáson vehettem részt fantasztikus előadókkal.

Minden képzési órán, az örömteli, motivált légkörben pedagógustársaimmal, újra gyerekek lehettünk, absztrakciós folyamattal matematikai tapasztalatokat kaptunk, és játékosan oldottunk meg szinte mindent.  A hívószavak - : kép a fejben, tapasztalat, játék, tevékenykedtetés, … -gondosan lejegyzetelve várják az új tanévet. Annyi kreatív ötletet kaptunk, hogy már alig várom, hogy kipróbálhassam a diákjaimmal.

Trénerünk, Oravecz Márta vezette órákon a szociális kompetenciák fejlődése teljes mértékben megvalósult, melyet a kooperatív tevékenység, a felnőttkori közös tanulás generált.

A hangulat vidám, kellemes, nyitott pedagógustársakkal élvezhettem a Varga Tamás és C. Naményi Eszter nevéhez fűződő matematikatanítási módszer és más, inkább verbalitásra támaszkodó

módszerek összehasonlítását. 

Az angol nyelvi órákat mindig az izgalom előzte meg, mert anyanyelvi tanárunk nem kímélt minket, minden apró dologra kíváncsi volt, amire mi „nem is” gondoltunk volna, azonnal leállította ha magyarul próbáltunk valamit megkérdezni társainktól, csak

Gyakorlati feladatként Rovinj turisztikai feltérképezését kaptuk. A beszédközpontúság jellemezte óráinkat, persze a nyelvtant is folyamatosan javította J 

Számomra az egyik legérdekes feladat Einstein matematikai rejtvénye volt, melyet angolul megoldani nagy kihívást jelentett.

A tananyagi témakörök, munkaformák változatosak voltak. Sok ötletet viszek haza.

Az utolsó tanítási napon Rovinj történetét, legendáját ismerhettük meg angolul, az óvárost bejártuk az oktatónk, - Matea- idegenvezetésével.

Természetesen a hallottakról kahoot csapatversenyt szervezett angol nyelvi tanárokkal közösen.:)

Rovinj az Isztria-félsziget nyugati partján fekszik Rovinj. Érdekessége, hogy a város egy kis félszigeten helyezkedik el. Számos szűk, sikátor kaszabolja keresztül Rovinj labirintus jellegű óvárosát és nagyon tiszta strandok találhatók a környéken. Érdekesség, hogy sok utca a tengerbe fut bele. Lenyűgöztek ezek a kis tengeri utcák. Három utca vezet felfele a Szent Eufémia templomhoz. Sokszor jó meredekek ezek az utcák. Jól csúsznak a fényesre koptatott macskakövek, így óvatosan haladtunk felfele és lefele.

Az óvárosban az Eufémia templom, ami külön nevezetesség. Érdekes látnivaló a torony tetején álló Szent Eufémia szobor, hiszen a szobor nem a szentély felé néz, hátat fordít annak és a helyi uralkodó szélirányt mutatja a hajósoknak.

A mobilitás alatt Véghné Juhász Krisztina szervező, túrákkal, kirándulásokkal, hajóutakkal, színesítette a szabadidő kínálatot, akinek külön köszönök minden programot és odafigyelést. Emlékezetes hajós programmal zártuk a két hetes mobilitást.

Szeretném ezt a képzést ajánlani minden pedagógustársamnak, amely a feltöltődés feladatát maradéktalanul teljesítette.

Az Aquincum Angol – Magyar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola alsós angol tagozatos tanítójaként vettem részt 2023 július 23 - 29-ig tartó Játék - kaleidoszkóp – Játékkultúra az alsó tagozaton című képzésen Rovinjban.

A mesés környezetben megtartott tanfolyamon való részvétel során rengeteg pozitív élménnyel és tudással gazdagodtam, mely köszönhető a Jutaki-Bt. szervezésésnek és természetesen Móricz Márknak, aki fantasztikus energiával, fiatalos lendülettel és végtelen nagy szakmai tudással adta át mindazt, amivel nemcsak én, hanem minden csoporttársam gazdagodott az egy hét során.

A tanfolyam nagyon jól felépített volt. A hét első napján ismerkedős játékok halmazával kezdtünk. Érdekes volt számomra a hétféle játékos archetípus megismerése, mely által választ kaptunk arra, hogy mivel nem vagyunk egyformák, így „ ...nem mindenkinek való minden játék.” (Móricz M.) . A tanfolyam következő napjaiban megtudtuk, hogy vannak oktató és szórakoztató játékok. Megismerkedtünk a játékok evolúciójával; a játékok kultúrában betöltött szerepével; beszéltünk a népi játékokról. Megbeszéltük a játszó csoportok fogalmát; a játékok szereplőinek fontosságát; az „előnyadás pedagógiáját”. Olyan érdekes kérdésekre is kerestük a választ, hogy „Hagyjuk – e nyerni a gyereket?” Megismerkedtünk az alapvető játékélményekkel, illetve a játékkultúrával az iskolában, a csoportban.

Köszönhetően Márknak, csodálatosan jó arányban volt felépítve a tanfolyam napjai során az érdekes elméleti rész és a sok-sok játékos gyakorlat. Nagyon sok játékot kipróbáltunk mi magunk is, mely során egy kicsit újra gyerekek lehettünk és felnőttként is mindig gyermeki  izgalommal vártuk a játékok kimenetelét.

A Játékkaleidoszkóp tanfolyam végére a játékokkal kapcsolatos hozzáállásom nagyon pozitív irányban változott. Törekszem a jövőben munkám során a nevelés és oktatás területén minden tanult hasznos dolgot alkalmazni, mely által nemcsak színesebbé és érdekesebbé tudom tenni óráimat, hanem a tanítványaim személyiségét is sokféle képpen tudom fejleszteni. Bízom benne, hogy a gyerekek, a közösség a sok-sok jókor és jól alkalmazott játék során megtanulják egymást elfogadni és tisztelni, pozitív, szeretetteljes légkört tudunk kialakítani és mindemellett önállóságra is tudom a gyermekeket nevelni.

Nagyon hálás vagyok, hogy részt vehettem ezen a nagyszerű tanfolyamon és bízom benne, hogy jövőre lesz folytatása a Játék - kaleidoszkópnak.

 

Az Aquincum Angol – Magyar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola alsós angol tagozatos tanítójaként vettem részt 2023 július 23 - 29-ig tartó Játék - kaleidoszkóp – Játékkultúra az alsó tagozaton című képzésen Rovinjban.

A mesés környezetben megtartott tanfolyamon való részvétel során rengeteg pozitív élménnyel és tudással gazdagodtam, mely köszönhető a Jutaki-Bt. szervezésésnek és természetesen Móricz Márknak, aki fantasztikus energiával, fiatalos lendülettel és végtelen nagy szakmai tudással adta át mindazt, amivel nemcsak én, hanem minden csoporttársam gazdagodott az egy hét során.

A tanfolyam nagyon jól felépített volt. A hét első napján ismerkedős játékok halmazával kezdtünk. Érdekes volt számomra a hétféle játékos archetípus megismerése, mely által választ kaptunk arra, hogy mivel nem vagyunk egyformák, így „ ...nem mindenkinek való minden játék.” (Móricz M.) . A tanfolyam következő napjaiban megtudtuk, hogy vannak oktató és szórakoztató játékok. Megismerkedtünk a játékok evolúciójával; a játékok kultúrában betöltött szerepével; beszéltünk a népi játékokról. Megbeszéltük a játszó csoportok fogalmát; a játékok szereplőinek fontosságát; az „előnyadás pedagógiáját”. Olyan érdekes kérdésekre is kerestük a választ, hogy „Hagyjuk – e nyerni a gyereket?” Megismerkedtünk az alapvető játékélményekkel, illetve a játékkultúrával az iskolában, a csoportban.

Köszönhetően Márknak, csodálatosan jó arányban volt felépítve a tanfolyam napjai során az érdekes elméleti rész és a sok-sok játékos gyakorlat. Nagyon sok játékot kipróbáltunk mi magunk is, mely során egy kicsit újra gyerekek lehettünk és felnőttként is mindig gyermeki  izgalommal vártuk a játékok kimenetelét.

A Játékkaleidoszkóp tanfolyam végére a játékokkal kapcsolatos hozzáállásom nagyon pozitív irányban változott. Törekszem a jövőben munkám során a nevelés és oktatás területén minden tanult hasznos dolgot alkalmazni, mely által nemcsak színesebbé és érdekesebbé tudom tenni óráimat, hanem a tanítványaim személyiségét is sokféle képpen tudom fejleszteni. Bízom benne, hogy a gyerekek, a közösség a sok-sok jókor és jól alkalmazott játék során megtanulják egymást elfogadni és tisztelni, pozitív, szeretetteljes légkört tudunk kialakítani és mindemellett önállóságra is tudom a gyermekeket nevelni.

Nagyon hálás vagyok, hogy részt vehettem ezen a nagyszerű tanfolyamon és bízom benne, hogy jövőre lesz folytatása a Játék - kaleidoszkópnak.

 

Szakmai továbbképzés Máltán 2023. 05.15. és 05. 19. között Írta: Czupy Szilvia 2023 májusában A neurodiverzitás felkarolása – A speciális oktatási szükségletek (SEN) támogatása az osztályteremben elnevezésű Erasmus+ továbbképzésen vettem részt Máltán az ETI Malta nevű intézményben St Juliansben. Mivel először voltam Erasmus+ továbbképzésen, biztonságot és segítséget jelentett számomra, hogy…
2023. július 16-22. között Rovinjba (Horvátország) pedagógus továbbképzésen vettem részt. Életemben először utaztam külföldre, emiatt nagyon vártam az utazást, a képzést, és persze, hogy láthassam a tengert. Izgatottan készültem a nagy útra, az új ismeretek elsajátítására, egy új hely felfedezésére. A szállást saját magunknak foglaltuk, kicsit messze volt az iskolától.…
2023 júliusának végén, az Erasmus+ pályázatnak köszönhetően Horvátország egyik legromantikusabb városában, Rovinjban vettem részt az „English Language Course- Beginner Level” elnevezésű egyhetes tanfolyamon. A macskaköves sikátorok, a színes házikók, az ódon városfalak egy pillanat alatt elvarázsolták az idelátogató turistákat éppen úgy, mint a tanulni vágyó sikeres pályázókat. Ráadásul Rovinjban minden…
2023. augusztus 6-12. között vettem részt az Erasmus+ keretein belül, a Hungary Expert tanártovábbképzés pályázati tanácsadó saját szervezésű, magyar nyelvű képzésén Rovinjban. Az elmúlt több mint 35 év tanítási gyakorlat után azt éreztem, hogy ezt nekem találták ki. Az elmúlt időszakban, a tanári pályát ért nehézségek után már nagyon izgatottan…

Az Erasmus+ pályázat keretében 2023.07.30 - 2023.08.05. között első alkalommal vettem részt külföldi pedagógus továbbképzésen, a gyönyörű Rovinj városában. A képzés szervezője a JUTAKI BT. – Hungary Expert for Teachers. A szervezés és a lebonyolítás tökéletes volt.

A Kalandra fel! – IKT a tanórákon 2.0 című képzésen vettem részt. A kurzus vezetője Krizsán Pál mesterpedagógus, digitális szaktanácsadó, aki széleskörű szakmai tudással és nemzetközi tapasztalatokkal rendelkezik az oktatást támogató alkalmazások területén. Lelkesedésével, humorával, segítőkészségével élménnyé tette a tanulás folyamatát.

A képzésnek egy csodálatos iskolaépület szolgált helyszínéül, tágas és jól felszerelt légkondicionált termekkel. A remekül megszervezett kurzus az első napon egy általános ismertetővel kezdődött, majd egy ismerkedési esttel folytatódott egy helyi étteremben, ahol nagyon finom vacsorát kaptunk.

Ezen a kurzuson továbbfejlesztettük tudásunkat a kollaboratív felületek, tabletek tanórai használatával kapcsolatban. Több nagyon hasznos oktatástechnológiai platformmal ismerkedtünk meg. A hét folyamán olyan alkalmazások használatát sajátítottuk el, amelyek megkönnyítik a képek, videók, virtuális túrák további hivatkozásokkal és információkkal való kiegészítését. Betekintést kaptunk a szerzői jogi rendszer, Creative Commons alkalmazásába, és több a témát érintő kérdést beszéltünk meg. Új, a tanulói kreativitást fejlesztő játékos alkalmazásokkal, webes felületek használatával ismerkedtünk meg. A multimédia témaköréhez tartozó alkalmazások használatával is foglalkoztunk, hang- és video fájlokat szerkesztettünk.

IKT eszköztáram sok új programmal gazdagodott, melyek segítségével multimédiás, interaktív, webes tartalmak készíthetők. Játékos tanulásra, motiválásra, gyakorlásra, prezentálásra, kreativitás fejlesztésére kitűnően alkalmasak.

A képzés ideje alatt nagyon hasznos applikációk használatát sajátítottam el, melyek segítségével érdekesebb, látványosabb, s nem utolsó sorban hatékonyabb lehet az ismeretszerzés folyamata.

Sok élménnyel és tudással gazdagodtam, megtekintettem Rovinj város fő nevezetességeit, gyakorolhattam idegen nyelvi tudásomat. A különböző területekről érkező kollégákkal hasznos tapasztalatcserét valósítottunk meg, az együttműködés során szakmai kapcsolatok alakultak ki közöttünk. Rovinj tökéletes helyszínül szolgált a kulturális ismeretek szerzésével összekötött szakmai továbbképzésre.

Köszönöm a szervezőknek, Véghné Juhász Krisztinának és munkatársainak a kiválóan szervezett, professzionális munkájukat, és segítőkészségüket!

csütörtök, 17 augusztus 2023 16:09

Rovinj - Kalandosan

Írta:

Idén nem angol, hanem magyar nyelvű tanfolyamot választottam, hiszen kolléganőm agyon dicsérte a kurzust, az oktatót és nem utolsó sorban a helyszínt is, így egyértelműnek láttam, hogy nekem is ott a helyem! A Kalandra fel! c. tanfolyam valóban nem okozott csalódást. 

1 hét alatt arról szerezhettem tudást, hogy hogyan használhatjuk az okos eszközöket és applikációkat a tanítás során. Tavaly is hasonló tematikájún voltam, de mégis sok újdonságot tanultam. Az egyes applikációkat először megnéztük a diákok szemszögéből, tehát mi is „játszottunk”. Ezután az oktató rövid videókat mutatott az ő tanóráiról. Láttuk ő hogyan alkalmazza az appokat és hogy a gyerekek hogyan viszonyulnak ezekhez, mik a reakcióik. Ez volt az egyik legjobb rész, hiszen sokat beszélt a saját tapasztalatairól, mind negatív, mind pozitív irányban. Ezután részletesen átnéztük az adott app működését és saját magunk is elkészítettünk a saját tárgyunkhoz megfelelő feladatot, játékot. Megismerkedtem a Kahoot, Quizlet, LearningApps, EdPuzzle, Okosdoboz és a Flippity használatával, illetve még sok mással is. Az egyik kedvencem a QR kód kereső játék volt. Csapatokban bejártuk az iskolát QR kódokat keresve, amit, ha beolvastunk, 1 kérdésre kellett választ találni. 

Délutánonként a tengerparton napozva pihentem ki az év fáradalmait, esténként pedig a várost felderítve merítettem erőt a következőhöz. 

Nem mondom, hogy nem fáradtam el, de másnak is ilyen jellegű fáradalmakat kívánok. Kellemest a hasznossal! Hálás vagyok a lehetőségért, hogy Rovinjban tanulhattam, pihenhettem!

csütörtök, 17 augusztus 2023 16:09

Rovinj - Kalandosan

Írta:

Idén nem angol, hanem magyar nyelvű tanfolyamot választottam, hiszen kolléganőm agyon dicsérte a kurzust, az oktatót és nem utolsó sorban a helyszínt is, így egyértelműnek láttam, hogy nekem is ott a helyem! A Kalandra fel! c. tanfolyam valóban nem okozott csalódást. 

1 hét alatt arról szerezhettem tudást, hogy hogyan használhatjuk az okos eszközöket és applikációkat a tanítás során. Tavaly is hasonló tematikájún voltam, de mégis sok újdonságot tanultam. Az egyes applikációkat először megnéztük a diákok szemszögéből, tehát mi is „játszottunk”. Ezután az oktató rövid videókat mutatott az ő tanóráiról. Láttuk ő hogyan alkalmazza az appokat és hogy a gyerekek hogyan viszonyulnak ezekhez, mik a reakcióik. Ez volt az egyik legjobb rész, hiszen sokat beszélt a saját tapasztalatairól, mind negatív, mind pozitív irányban. Ezután részletesen átnéztük az adott app működését és saját magunk is elkészítettünk a saját tárgyunkhoz megfelelő feladatot, játékot. Megismerkedtem a Kahoot, Quizlet, LearningApps, EdPuzzle, Okosdoboz és a Flippity használatával, illetve még sok mással is. Az egyik kedvencem a QR kód kereső játék volt. Csapatokban bejártuk az iskolát QR kódokat keresve, amit, ha beolvastunk, 1 kérdésre kellett választ találni. 

Délutánonként a tengerparton napozva pihentem ki az év fáradalmait, esténként pedig a várost felderítve merítettem erőt a következőhöz. 

Nem mondom, hogy nem fáradtam el, de másnak is ilyen jellegű fáradalmakat kívánok. Kellemest a hasznossal! Hálás vagyok a lehetőségért, hogy Rovinjban tanulhattam, pihenhettem!

Wien erleben – eine Reise durch die Geschichte und Kultur Österreichs A Szegedi Tömörkény István Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Technikum akkreditációs Erasmus+ pályázata révén 2023. július 31. és augusztus 5. között részt vehettem egy bécsi országismereti kurzuson. Régi vágyam volt eljutni az osztrák fővárosba olyan módon, ahogy azt a tanfolyam…
csütörtök, 17 augusztus 2023 08:04

Methodology and Language Development - Dublin

Írta:
Methodology and Language Development - Dublin Hosszas szervezés után, 2023 júliusában sikerült az Erasmus+ pályázat keretében két hetet Írországban, Dublinban, tölteni, ahol a Methodology and Language Development című kurzuson vettem részt. A szakmai megújuláson túl, a célom volt, hogy új módszerek és eszközöket sajátítsak el, amelyekkel a diákjaimat motiválhatom a…

2023 augusztus 7-12-ig egy újabb Erasmus+ úton vehettem részt, immáron 6. alkalommal. A kurzus, amelyet választottam a finn oktatási modell csodáját mutatta be, angol nyelven. Már voltak előzetes ismereteim a témával kapcsolatban, hiszen rengeteg cikk, videó, szakirodalom taglalja az ország oktatási rendszerének sikerességét. Az utazásom célja az volt, hogy személyes tapasztalatokat gyűjtsek a finn kultúráról, miért is olyan boldogok az itt élő emberek, és a kurzus által olyan módszertani ötletekkel gazdagodjak, amelyet az iskolában én is tudok hasznosítani.

Az oktatás az első két napon délutánonként, majd a további napokon délelőtt zajlott. Az első nap meglepetten tapasztaltam a tekintélyes 21 fős létszámunkat, amely igazi nemzetiségi kavalkád volt. Többek között tanultam együtt ír, osztrák, spanyol, olasz, holland és svéd származású tanárokkal, és rajtam kívül két magyarral. A finn oktatási rendszer népszerűségét mutatja, hogy egy egyetemi tanár is részt vett a kurzuson, aki szintén hasznosítani szerette volna az itt tanultakat.

A tanfolyam azzal indult, hogy mindenki a saját iskolájáról egy bemutató prezentációt tartott, amellyel betekinthettünk más országok iskolarendszerébe, tanulhattunk egymásról-egymástól, és azt is megtapasztalhattuk, hogy máshol milyen problémák jelentkeznek az oktatás területén.

A bevezetést követően elkezdődött a tanulás: a tanfolyam többek között kitért a kulturális sajátosságokra, az iskolák működésére, a tanárok helyzetére és közben választ kaphattunk a feltett kérdéseinkre is. A tanárunk Mia, egy fiatal, nagy tudású hölgy volt, aki közvetlenül beszélt mindenről, és a szünetekben emberként is jobban megismerhettük.

Közösségi programokon is részt vettünk a hét folyamán: kedden egy walking tour alkalmával sok érdekes információt hallhattunk az idegenvezetőnktől a városról, szerdán pedig a Nemzeti Könyvtárat látogattuk meg, amely maga volt a csoda! A könyvtár nagyon modern, amely nem csak egy hatalmas könyvekkel teli szobát rejtett, hanem többek között játék-szobákat, digitális termeket, ahol az embereknek lehetőségük nyílik poadcast-eket fölvenni, hangszereket kipróbálni, zenét szerezni, és még karaokézni is. Emellett pedig különböző workshopok, előadások, koncertek színesítik a könyvtárat, és van egy külön étterme is! Elképesztő volt mindezt látni, mert egy álomnak tűnt az egész, főként azért, mert a könyvtár ingyenes mindenkinek. Úgy vélem, az a cél, hogy a gyerekek-felnőttek szeressenek könyvárba járni, olvassanak, és ez a gondolkodásmód hatásos: rengeteg ember jár ide, és élvezik az itt eltöltött időt.  A könyvtár mellett pedig a sok múzeum, amely a városban található, további kulturális lehetőségeket biztosít, amelyeket én is meglátogattam a hét során. Mindemellett hajóra szállni is érdemes, mert csodálatos félszigeteket-szigeteket láthatunk, járhatunk be.

A hét során megértettem, hogy miért is olyan boldogok a finnek. Azért, mert tesznek azért, hogy így legyen. Az emberek rendkívüli módon figyelnek a környezetükre: mindenhol tisztaság, tiszta levegő érezhető, és szelektíven gyűjtik a hulladékokat. Az emberek elfogadóak, tisztelettudóak egymással, és rendkívül barátságosak. Az autósok nyugodtan közlekednek, és ha azt látják, a zebra felé közelít egy járókelő, azonnal megállnak. Mindenki a pozitív gondolkodás híve, élvezik az életet, és ezt az időjárási viszontagságok sem tudják elrontani. A tanárunkat megkérdeztem az egyik nap, hogy miért van ez így. A válasz az oktatásban keresendő: kiskoruktól kezdve a gyereket a környezettudatos magatartásra, egymás tiszteletére tanítják, és az a legfontosabb nekik, hogy a gyerekek boldogok legyenek. Teszik mindezt a szülőkkel együtt, közösen.

Fantasztikus volt látni a hét során, hogy egy jó oktatási rendszer mennyi változást hozhat egy társadalom életébe. Rendkívüli élményekkel gazdagodtam, amit az Erasmus+ program nélkül nem élhettem volna át. Köszönöm a szervezők munkáját, különösen Fucskó Panniét!

szerda, 16 augusztus 2023 10:36

Intenzív angol nyelvi kurzus Cipruson

Írta:
Az Erasmus+ pályázat keretein belül egy angol nyelvtanfolyamon vettem részt Cipruson. Ahhoz nem voltam elég bátor, hogy egyedül nekivágjak a külföldi útnak, így egy kollégámmal, aki ráadásul barátom is együtt mentünk ki. A reptérről a szállásra való eljutást nekünk kellet megoldani, ami zökkenőmentesen sikerült. Magától az utazástól nem féltem, de…

A Matekos játék, játékos matek – képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára című továbbképzésen vettem részt 2023. július 23-29 között az Erasmus+ keretein belül, amit a Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért tanárképző intézmény szervezett. Először utaztam Rovinjba és vettem részt mobilitási programban, így izgatottan vártam.

Vasárnap délután a regisztráció után megismerkedtünk a tanfolyam résztvevőivel, valamint a trénerekkel, Oravecz Mártával és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnessel. Később egy csodálatos vacsora keretein belül kötetlenebb formában folytattuk az ismerkedést.

Az órák a délelőtti, illetve a kora délutáni órákban zajlottak. Minden nap két részből állt. A két trénerünk mindig váltotta egymást, Oravecz Márta az 1-2. osztályban alkalmazható játékokat, játékos feladatokat mutatta be, Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes pedig a 3-4. osztályban.

Minden nap izgatottan vártam az órákat, hogy milyen új módszerekkel, játékokkal ismerkedünk meg. Napjaink nagyon jó hangulatban teltek, jó kis csapattá váltunk. Újra gyerekeknek érezhettük magunkat, mindenki igazán beleélte magát a játékba, játékos tevékenységekbe. A feladatokhoz legtöbb esetben mi készítettük el az eszközöket, amelyeket roppan egyszerűen a gyerekekkel is elkészíthetünk, így még izgalmasabb lesz számukra a közös tevékenység.

Hétfőn beszélgettünk az általános készségfejlesztésről, a gondolkodás műveleteiről és fejlesztéséről. Megvitattuk a tájékozódás fontosságát, illetve megismerkedtünk a labirintus játékokkal.

Kedden a logikai készletek alkalmazásáról és nélkülözhetetlen szerepéről a matematika tanításában esett szó. Számomra újdonság volt az, hogy milyen sok helyzetben, illetve mennyire sokoldalúan lehet őket alkalmazni.

A szerdai nap középpontjában a dobókockás, dominós játékok álltak. Ezek közül a kedvenceim: Dienes Zoltán kockajátéka, közelítő játék dobókockával, Tenzi, Malac, Latolgató.

Csütörtökön a táblázatok, számegyenesek fontosságáról győződtünk meg, illetve megismerkedtünk ezek alkalmazását játékokkal, játékos feladatokkal. Itt szeretném kiemelni a Trópusi eső játékos tevékenységet, a Hajtogató játékot.

Pénteken együttműködésre épülő tevékenységeket, játékokat próbálhattunk ki.

Délutánonként lehetőségünk nyílt felfedezni Rovinj meseszép belvárosát, fürödni az Adriai-tengerben, valamint felfedezni a környező települések nevezetességeit. A szakmai programokon kívül a szervezők változatos és színes szabadidős programokat szerveztek, melyek remek lehetőséget adtak a környék felfedezésére, az ismerkedésre. Nagy pozitívum számomra az is, hogy megismerkedtem más iskolákból, más várósokból, sőt más országokból érkezett kollégákkal, így határon túli kapcsolatokat is kialakíthattam.

A továbbképzés egy feledhetetlen hajókirándulással zárult, mely során ellátogattunk Vrsar városába.

Szeretném megköszönni a szervezőknek, illetve az oktatóknak ezt a fantasztikus tanfolyamot. Rengeteg új módszerrel, játékokkal ismerkedtem meg, melyeket alig várok, hogy alkalmazzak a munkám során.

Remélem, hogy a jövőben is lehetőségem lesz további kurzusokon fejleszteni szakmai tudásomat.

Eger, 2023. augusztus 16. 

kedd, 15 augusztus 2023 16:46

Sun. Sea. English. Cyprus.

A pécsi Cserepka Iskola angoltanáraként két élményekben gazdag hetet töltöttem el Csodálatos Ciprus szigetén, Limassol városában. Az ICT Tools for Teaching and Learning kurzuson vettem részt, mely nemcsak nyelvtanároknak szólt. A kurzusom célja az volt, hogy megismerjek további alkalmazásokat a tanulói motiváció fenntartására, a tanórai kooperációra, a gamifikáció megvalósítására, és…
kedd, 15 augusztus 2023 16:46

Sun. Sea. English. Cyprus.

A pécsi Cserepka Iskola angoltanáraként két élményekben gazdag hetet töltöttem el Csodálatos Ciprus szigetén, Limassol városában. Az ICT Tools for Teaching and Learning kurzuson vettem részt, mely nemcsak nyelvtanároknak szólt. A kurzusom célja az volt, hogy megismerjek további alkalmazásokat a tanulói motiváció fenntartására, a tanórai kooperációra, a gamifikáció megvalósítására, és…
kedd, 15 augusztus 2023 16:46

Sun. Sea. English. Cyprus.

A pécsi Cserepka Iskola angoltanáraként két élményekben gazdag hetet töltöttem el Csodálatos Ciprus szigetén, Limassol városában. Az ICT Tools for Teaching and Learning kurzuson vettem részt, mely nemcsak nyelvtanároknak szólt. A kurzusom célja az volt, hogy megismerjek további alkalmazásokat a tanulói motiváció fenntartására, a tanórai kooperációra, a gamifikáció megvalósítására, és…
kedd, 15 augusztus 2023 16:46

Sun. Sea. English. Cyprus.

A pécsi Cserepka Iskola angoltanáraként két élményekben gazdag hetet töltöttem el Csodálatos Ciprus szigetén, Limassol városában. Az ICT Tools for Teaching and Learning kurzuson vettem részt, mely nemcsak nyelvtanároknak szólt. A kurzusom célja az volt, hogy megismerjek további alkalmazásokat a tanulói motiváció fenntartására, a tanórai kooperációra, a gamifikáció megvalósítására, és…

Első alkalommal és nagy izgalommal indultam Rovinjba, mert 2023. július 23-29 között Erasmus+ tanár továbbképzésen vettem részt, amit a Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért tanárképző intézmény szervezett. Akit érdekel a digitális eszközök használata a tanórákon ajánlom Krizsán Pál kurzusát: Kalandra fel! - IKT a tanórákon 1.0 – Játék – élmény – tanulás.

A képzés anyagát, időbeosztását profi módon állította össze. A tanfolyam résztvevői az oktatás számos területéről és különböző ismeretekkel érkeztek, mégis mindenki megtalálhatta a számítását. Az előadónk mindenben támogatott bennünket és egymást is segítettük az oktatás során. Jó volt megismerkedni más intézményben tanító kollégákkal, eszmét cserélni az oktatási módszerekről, lehetőségekről, valamint az örömökről és a nehézségekről.

Az egy hét alatt rengeteg programmal, applikációval ismerkedtünk meg. Először a programok tanórai használatának lehetőségeit, a tanulói felületet használtuk. Ezután a tanári oldalon regisztráltunk, és feladatot szerkesztettünk. Az oktatónk felhívta a figyelmünket a lehetőségekre és a buktatókra. Hangsúlyozta, hogy mindig valamilyen pedagógiai célt szolgálnak a programok, a tanárt nem helyettesíti, viszont színesebbé, a tanulók számára vonzóbbá teszi az oktatást.

Foglalkoztunk a Symbaloo, Padlet, Lino, Classroom, Mentimeter, NKP oldal, WordWall, LearningApps, Okos doboz, PurposeGames, StudyStack, Bubbl.us, QRcode Monkey, Educaplay, Meme generator- imgflip, Crossword Puzzle Maker, Crossword Labs, Edpuzzle, Jigsaw Planet, WordArt, Flippity, Plickers, Quizlet, Wizer.me, Kahoot, Quizizz, programokkal és felületekkel. A tanulók motivációjának növeléséhez biztosan használni fogom a most megismert lehetőségeket az oktatás során.

Nagyon jónak tartottam a kurzus időbeosztását, mert a kora délutáni befejezése után lehetőségünk volt felfedezni Horvátországban néhány Rovinjhoz közeli várost, fürdeni a tengerben, és megkóstolni a jellegzetes ételeket, ízeket. Részt vettünk közös vacsorán és hajókiránduláson. A sok-sok impulzus hatására nemcsak az oktatásunk színesedik, hanem más ország kultúrájába való bepillantással szélesedik a látókörünk.

A tanfolyamnak van folytatása, ami jövő nyáron is megszervezésre kerül. Nagyon szeretnék azon is részt venni!

Köszönöm a vérbeli pedagógusnak, Krizsán Pálnak a fantasztikus oktatást; és a Hungary Expert csapatának a profi szervezést!

kedd, 15 augusztus 2023 12:33

Jókor, jó helyen

Szubjektív beszámoló a Csapatépítés: együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák elnevezésű kurzusról Rovinjban, 2023. augusztus 6. és 12. között

Ha Rovinj városát kell egyetlen szóban jellemeznem, az ízlés szó jut szembe, vagy még inkább a jóízlés. A kurzus szervezői nagyon jó érzékkel választották helyszínnek Isztria egyik legfontosabb települését. A csodálatos fekvésű, öblökkel, félszigetekkel és szigetekkel, hatalmas parkokkal (és a lényeg), nagy tengerparti sávval rendelkező város a hagyományos turisztikai beágyazottságon túl tud valamit, ami még az Adria nagyszerű „ékszerdobozai” között is egyedi: kultúrateremtő, hiszen lakosai maguk is a legtágabb értelemben kultúrafüggők, ami látszik a régi és az új épületek összeillésén, az emberléptékűségen, és az ökológiai szempontok maximális tiszteletben tartásán. A rovinjiak egyszerűen szeretik városukat, megbecsülik értékeit, és vigyáznak rá. Nincs olyan porta, ahol ne lenne szelektív hulladékgyűjtés, nincs szemét, az autósok tiszteletben tartják a gyalogosokat azzal, hogy kivétel nélkül megállnak a gyalogátkelőhelyen, és még a távolabbi tengerpart elhagyott épületei, standjai között sem éreztem gondatlanságot: a békés enyészetnek kitett maradványokat vagy a természet, vagy strandolók vették birtokukba.

Ugyanez a gondosság érződik a kurzus szűkebb helyszínéül szolgáló, városközpontban lévő iskolán, mely ideális helyszínnek bizonyult a kurzus lebonyolítása szempontjából: tágas kiszolgáló terek, légkondicionált, kiválóan felszerelt osztálytermek álltak rendelkezésre a kurzusok vezetői és résztvevői számára, attól függetlenül, hogy a kurzus éppen a személyközi kommunikációt vagy az infokommunikációs eszközöket részesítette előnyben: az épített környezeten az is látszott, hogy a város nem sajnálja a pénzt sem arra, hogy az iskola terei kifogástalan állapotban várják évközben a diákokat, tanárokat, nyáron pedig a kurzusok közönségét. Ennek legjobb példája, hogy a csodás sportudvart a diákok nyáron is birtokba veszik, gyakorta láttunk kosarazó fiatalokat az udvaron.

Azok közé tartozom, akik nem egy számukra idegen témában szerettek volna ismereteket, tapasztalatokat szerezni, hanem egy nagyon is jól ismert terepen kívántam tovább elmélyedni: majd harminc éve dolgozom drámatanárként (az ének-zene tanításával és a zenei alkotó- és előadóművészettel párhuzamosan, ebbéli tudásomat éppen a drámával „keresztezve”, egyben kreatív zenetanárként), színjátszó csoportok vezetőjeként, így a csapatépítés tematikája számomra nem volt ismeretlen. Itt ugyanazt írom, mint amit a kurzuson válaszoltam az ilyen irányú kérdésre a saját céljaimmal kapcsolatban, szintén egyetlen szóban kifejezve: „vérfrissítésre” vágytam saját, kissé megfáradt praxisomban, és ezt a célt az Uhrin Csaba kollégám által vezetett kurzus maradéktalanul be is töltötte. Sőt: mikor a kurzusra készültem nem gondoltam volna, hogy 80-85%-ban számomra vagy teljesen ismeretlen, vagy ugyan már ismert, mégis, szerkezetében-céljában az általam megszokottól eltérő formátumú játékokat, gyakorlatokat tapasztalhatok meg a kurzus folyamán. Nagyon tetszett Uhrin Csaba játékvezetési stílusa is: a nagyszámú játék és gyakorlat vezetése közben sosem éreztette azt, hogy „nála van a bölcsek köve”. Lényegében mindnyájan tehettünk javaslatokat (néha én egy-egy hasonló gyakorlatot, gyakorlat-variációt meg is mutathattam); mély figyelemmel volt arra, hogy mikor fáradunk el, mikor kell egy-egy feszültebb pillanatot egy másik játékkal feloldani, miközben természetesen nem vált kérdésessé az ő vezetői státusza. Mivel a csoportban heten voltunk (szerencsére jó arányban: a kurzusvezetővel együtt négy hölgy és négy férfi), jó néhány gyakorlat nem tudta az eredeti teljes vagy félosztályos formáját mutatni: ilyenkor Csaba szépen végigsorolta az összes eshetőséget, problémát, amivel a játékot vezető tanár az osztályteremben szembesülhet. Nagyon tetszett az is, hogy Csaba – bár tradicionálisan drámás eszközökkel dolgozik – több társművészeti eszközt is bevetett, nyilván ezt a tematika is indokolta, hiszen a csapatépítés részét képezhetik másféle diszciplinák is. Leginkább a képzőművészeti vonal erősödött fel ezen a téren. Egy alkalommal megadott témák kapcsán egy spontán rajzos nonverbális dialógusból, párokban dolgozva, a lapokat továbbadva, a rajzos megoldásokat képregény-szerűn kiegészítve négy összefüggő történet kerekedett ki. De ugyanilyen egymásra hangoltságot kívánó, revelatív végeredményű feladat volt az is, amikor pusztán A4-es lapokból, csak ragasztót és gyurmát használva egy tornyot kellett építenünk. Jelentem két részre osztott csoport mindét tornya elérte a plafont (ha lett volna még hová felelé, túl is nyúlt volna rajta). Uhrin Csaba kurzusvezető tevékenységét leginkább az minősíti, hogy a hét végére, a tanult játékok-gyakorlatok hatására tényleges és valódi csapattá értünk, akik szívesen maradtak együtt a kurzust záró hajókiránduláson, sőt, néhányan még utána is. És akiknek nemcsak informálisan, de szakmai téren is "közük lett egymáshoz", dolgozzanak bár a közoktatás különböző területein, különböző pozíciókban, más-más korosztályokkal. Úgy gondolom, egy egyhetes kurzus nem nagyon adhat többet ennél.

Bár jómagam családosként, fiammal, és autóval érkezve nem vettem részt a kiegészítő programokon, úgy gondolom, hogy az előkészítés, a szervezés, az olajozott lebonyolítás, valamint a kurzus nyitó- és záróakkordjai minden tekintetben professzionális, figyelmes és odaadó háttérmunkára utalnak. (Az első napi vacsorát részben elmosó viharról senki nem tehetett, cserébe viszont a hajókirándulást, az ezzel egybekötött városnézést, nyílt tengeri fürdőzést és az edédet a legragyogóbb időben, sziporkázó napsütésben élvezhettük.) Véghné Juhász Krisztinát, a kurzus főszervezőjét bármilyen kéréssel, bármikor meglehetett találni, mindenre volt válasza, megoldása. Diszkrét jelenléte végig megnyugtató volt, ezt úgy tudnám jellemezni ezúttal két szóban: empátia és professzionalizmus. Amennyiben módom lesz rá, máskor is szívesen visszatérnék a cég által szervezett kurzusokra, akár ide Rovinjba, akár máshová.

Pap Gábor (Papesz)

zene- és drámatanár, Vörösmarty Gimnázium

hétfő, 14 augusztus 2023 21:10

Rovignói puliszka

Írta:
Corso di lingua italiana-kurzusra érkeztem Rovinjba. Mint kiderült rögtön az elején, ketten leszünk a kurzuson. Kis szorongás előzi meg az ilyen helyzeteket: milyen lesz a tanár, milyen lesz a kurzustársam? Az is különös volt eddigi erasmusos tapasztalataimhoz képest, hogy szinte mindenki magyar volt. Ennek oka persze az volt, hogy maga…