A honlapunkon található projekteket az Európai Bizottság támogatta. Az alábbiakban korábbi mobilitásokon részt vett kollégák beszámolóit olvashatják.
A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.
Miben rejlik a finn csoda? Ismerkedés Finnország oktatási rendszerével
Írta: Erdélyi ÁgnesA Budapest XVIII. Kerületi Csontváry Kosztka Tivadar Általános Iskola intézményvezető-helyetteseként Erasmus+ pályázatunk első akkreditációs évében, 2023.április 16-22 között, a finn oktatási rendszerrel ismerkedtem Helsinkiben.
Megismerkedhettünk a finn történelemmel, az alapokkal, az oktatásuk keretrendszerével. Espoo-ban, Helsinki külvárosában nézhettünk meg két iskolát, ahol 1-6. évfolyamig tanulnak a gyerekek illetve Urjala városában egy vidéki iskolát, aminek van általános- és középiskolai része is. Az iskolák csodás környezetben, fenyvesekkel körülvéve helyezkednek el. Az igazgatók kedvesen fogadtak minket, bemutatták iskolájuk működését, majd diákok vezettek körbe minket, hogy személyesen is megtapasztaljuk az elhangzottakat. Néhány tanítóval tudtunk beszélgetni is, akik a helyi sajátosságokat is bemutatták. Megcsodálhattuk az épületek felszereltségét, a lenyűgöző közösségi tereket, ahol a gyerekek szabadon mozoghattak.
Az iskolai látogatásokon túl tartalmas városnézéseken vehettünk részt. Helsinki, Tampere és Tallinn főbb nevezetességeit idegenvezetők segítségével ismerhettük meg.
Inspirációt kaptam, és azt tervezem, hogy beépítek a mindennapi gyakorlatomba olyan elemeket, amik függetlenek lehetnek a fenntartótól, anyagi forrást kevésbé igényelnek. Igazgatóhelyettesként arra törekszem, hogy a kollégáimmal is megosszam a tapasztalataim, és anyagi forrást is találjak arra, hogy a közösségi tereket egy kicsit megváltoztathassuk. A differenciáló tanítás, tanulás fontos eleme, hogy elkülönülten is tudjanak a gyerekek dolgozni.
A Budapest XVIII. Kerületi Csontváry Kosztka Tivadar Általános Iskola megbízott intézményvezetőjeként Erasmus + pályázatunk első akkreditációs évében, 2023.április 16-22 között, a finn oktatási rendszerrel ismerkedtem Helsinkiben. Régi vágyam teljesült azzal, hogy bepillantást nyerhettem a finn oktatási csoda alapjaiba. A plenáris előadásokon megismerkedtünk Finnország történelmével, kultúrájával és a finn oktatási rendszerrel. A képzés leghasznosabb része az iskolalátogatás volt. Espooban egy alapképzéses, alsó tagozatos iskolát, Urjalában egy általános és középiskolát, majd Espooban egy alsó-felső tagozatos iskolát látogattunk meg. Mindenütt lehengerlő tárgyi-technikai feltételeket tapasztaltunk az iskolákban. Ezt kiegészítette az intézményvezetők tájékoztatója az oktatáspolitikai, oktatásirányítási koncepciókról, majd a tanítók/tanárok saját beszámolója a módszertanról. Igyekeztem megfejteni, hogy miben rejlik a csoda, ami a 7. nap végére körvonalazódott számomra. Mivel a legtöbb hozzátevő nem rajtam múlik, gondolataimat arra fókuszáltam, amit én magam meg tudok valósítani a mindennapos pedagógiai gyakorlatomban és az iskolai szokásokban.
Bármerre jártunk az országban nyugalom, bizalom, kiegyensúlyozottság áradt mindenhonnan. Igyekeztem ezekkel az energiákkal feltöltekezni és a tanév hátralévő részében tanítványaim és kollégáim felé kisugározni.
Érzelmek kommunikációja és tavaszvárás Bécsben
Írta: Szántai-Kiss MónikaJól indult a július! A Szegedi Nemzetközi Általános Iskola második sikeres Erasmus+ pályázata lehetővé tette, hogy a tanári kar és a vezetőség minden tagja továbbképzésen vegyen részt. Igazgatóként fontosnak tartottam a coaching témáját, amelybe mélyebben bele szeretném ásni magam a jövőben. A ITC International által szervezett prágai kurzus, mely a Coaching Strategies for Schools (Coaching stratégiák iskolák számára) nevet viselte, tökéletes alapot adott hosszabbtávú céljaim eléréséhez.
Kissé rendhagyó résztvevő voltam a kurzuson, ugyanis kislányommal együtt kellett mennem. A képzővel előzetesen megbeszéltem a helyzetemet és már akkor nagyon szimpatikusak voltak, amikor megengedték, hogy egy 8 éves is részt vehessen a kurzuson, ahol egyébként ő volt a sztár.
A kurzus hétfőtől péntekig tartott egy modern, belvárosi irodaházban. Az időbeosztás ideális volt: jutott idő munkára, pihenésre, kirándulásra.
A kurzust vezető két képző rendkívül nyitott, barátságos, jól kommunikáló szakember volt és sok hasznos információval láttak el nem csupán a képzés témáját illetően, de Prágáról és a látnivalókról is. Az ITC International az első nap közös városnézést szervezett, így a tíz résztvevő jobban megismerkedhettek egymással és a várossal is.
A képzésen a Coaching alapjaival ismerkedtünk meg. Érdekes volt látni, hogy menni területet érint a Coaching, milyen sokat alkalmazzák (és kellene alkalmazniuk) ezen módszereket a tanároknak a mindennapi életükben. Vezetőként rengeteg hasznos és praktikus készséget, tudást hoztam magammal vissza, amely a kollégákkal folytatott munkát segít hatékonyabbá, a velük való kapcsolatot kiegyensúlyozottabbá tenni.
Számos praktikák, tanácsot vitattunk meg különböző problémás helyzetek kezelésére. Sok volt a csoportmunka, a hangzavar, a teljes csendben való fejtőrés, tervezés, elmélyülés, a nevetés.
Leginkább a kommunikáció témájában tudtam leginkább elmélyülni, az ebben a témában tanultakat érzem a leginkább hasznosnak a munkámban.
Prága pedig egy varázslatos város! Az épületek, a rengeteg látnivaló, a hangulat… Csodálatos volt!
Napi átlag 13 km-t tettünk meg lábon.
Lehet, hogy éppen ezért de a kislányomnak a képzés tetszett a legjobban.
Egyéni beszámoló Stockholmból, 2022. március 27. - április 2.
Írta: Jászainé Orbán ZsuzsaKurzus és job shadowing az Azori-szigeteken
Írta: Korponay-Szabó PéterKalandra fel!
IKT-eszközök használata nem csak történelemórákon
A címben jelölt témában 2022. július 3-tól július 9-ig Erasmus+ továbbképzésen vehettem részt Rovinj városában, a budapesti Xántus János Két Tanítási Nyelvű Gimnázium magyartanáraként. Ez a festői városka az Isztriai-félszigeten található, sokáig olasz fennhatóság alatt állt. Amint a helyi újság (1.) híradásából kiderül, több mint 350 tanár vett részt Magyarországról, Olaszországból, Belgiumból, Lengyelországból, Romániából és Németországból az Erasmus+ nyári iskola első alkalommal megrendezett továbbképzésén Rovinjban, július 3. és 24. között, a házigazda iskola, a Zvane Črnje Secondary fogadókészségének, valamint a Hungary Expert és az EGInA Italia támogatásának köszönhetően.
A Budapesttől kb. 650 km-re található város jól megközelíthető autóval és tömegközlekedési eszközzel egyaránt, naponta több Flixbusz is indul Budapestről. A továbbképzés helyszíneként a fent említett gimnázium patinás épülete szolgált, melynek falán ismerős citatum található: Nem az iskolának, az életnek tanulunk.
Az oktatás 8.30-tól 13.30-ig tartott. Tanfolyamunk résztvevői magyarországi általános és középiskolai, humán szakos tanárok voltak, nagyon hamar kellemes munkalégkör alakult ki.
A kurzust vezető Krizsán Pál személyében rendkívül felkészült, lelkes, agilis szakembert ismertünk meg. A hét folyamán 25-30 internetes felületet, alkalmazást ismertünk meg, melyek egyrészt színesíthetik a tanítási órák menetét, megkönnyítik az ismeretek gyakorlását, ellenőrzését, motiválják a tanulókat az egyes felületek az önművelésre, valamint a tanár számára adnak segítséget az internetes tartalmak tárolásában, felkeresésében. Rengeteg információt, ötletet, gyakorlati tanácsot kaptunk, ezek kipróbálására, begyakorlására időre és további tanárok közötti tapasztalatcserére van szükség.
Az iskola büféje adott lehetőséget reggelire, ebédre, a tanfolyamon pedig bőséges mennyiségben állt rendelkezésünkre ivóvíz, ami a közel 40 fokos hőségben nagyon jólesett.
Délután lehetőségünk volt a város nevezetességeinek a megtekintésére: az óváros legmagasabb pontján lévő, a város védőszentjéről elnevezett Szent Eufémia-székesegyház, a középkori eredetű ódon városi házak, macskaköves utcák, a velencei hatást tükröző Szent Kereszt kapu és az Óratorony, a városi piac, a hajókikötő megannyi hangulatos élményt ad. A város ad ihletet, alkotó környezetet tavasztól őszig Győrfi András magyar festőművésznek is, akinek hangulatos műterme a magyar látogatók számára kedvelt célpont.
A kurzus utolsó napján kaptuk meg a tanúsítványt, majd egy hajókirándulás zárta a programot. Mind szakmai, mind kulturális, mind az emberi kapcsolatok szempontjából rendkívül tartalmas, építő jellegű volt ez a továbbképzés. Köszönet érte az Ersamus+nak, a szervezőknek, saját iskolám támogatásának, valamint a sok-sok segítséget adó koordinátornak.
Felhasznált forrás: Az IstraIN helyi újságban Suzana Modrušan cikke, 2022. július 24.
https://www.istrain.hr/index.php/istrain-arhiva/35035-dani-erasmusa-u-rovinju-okupili-350-ucitelja-iz-brojnih-zemalja
Erasmus+ képzés Rovinjban
2022. nyarán részt vettem egy szakmai továbbképzésen Rovinjban, az Eramus+ keretében. A kurzus szervezője a „JUTAKI Bt. – Hungary Expert a Tanárokért és Diákokért” volt. A kurzus címe: Matekos játék, játékos matek – képességfejlesztő játékos tevékenységek, játékok, feladatok az alsó tagozaton. Fantasztikus napokat töltöttem ott július 17-23. között.
A szervezés kiváló volt. A koordinátorok minden segítséget megadtak ahhoz, hogy az induláshoz szükséges előkészületek és a szükséges dokumentumok rendben legyenek. Előzetesen messenger csoportban is összekapcsolódtunk, ahol minden kérdésünkre, kérésünkre azonnal választ kaptunk. A továbbképzés rendhagyóan vasárnap kezdődött. Ismerkedési estre invitáltak minket, megismerkedtünk az osztálytársakkal. A szélrózsa minden irányából érkeztek kollégák, legnagyobb örömünkre Erdélyből is érkeztek. Ami összekötött minket, az a magyar nyelv.
A szervezők bemutatták a trénereket: Oravecz Mártát és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnest, és ismertették a heti óratervet, tematikát. Izgatottan vártam a trénerekkel való órákat, hiszen két olyan szaktekintély állt előttünk, akikre méltán lehetünk büszkék. Nemcsak szakmai tudásuk és elkötelezettségük példaértékű, hanem emberségük is. Miután megismertük a tantermünket, mindenki bemutatkozott és bemutatta azt is, hogy honnan érkezett. Az este vacsorával zárult egy helyi specialitásokat is készítő étteremben. Fantasztikus volt! Jónak tartottam, hogy ismerkedésként kötetlenül, felszabadultan tudtunk beszélgetni nemcsak szakmai dolgokról, hanem a magunkról is.
Az órák időpontja először meglepett engem. Minden nap 12.30 és 15.30 között voltak. Sikerült ehhez alkalmazkodni, hiszen az adott héten több kurzus is volt délelőtt, délután. A témakör, a matekos játék, kiválasztása tudatos volt részemről. Jelenleg első osztályt zártam, életkori sajátosság a játék. Szerettem volna bővíteni szakmai tudásomat olyan ismeretekkel, játékokkal, amelyek gazdagítják az órákra való felkészülésem repertoárját.
Hétfőtől – péntekig tanultunk. Minden egyes napon összhangban és arányosan váltakozott az elméleti és gyakorlati oktatás. Megértettük a tanult játékok hátterét is, megtanultuk, hogyan legyünk velük a leghatékonyabbak. Az alap az volt, hogy minden a kisiskolások életkori sajátosságaira épül. Évfolyamonként bővítjük és bonyolítjuk a játékokat, összetettségük is változik az évek során. Izgalmas volt számunkra is játszani, hiszen őszintén mondhatom, játék közben mi is gyerekekké váltunk. Tapasztalatokat cseréltünk, megosztottuk egymással a jó gyakorlatokat. Lehetőség volt arra is, hogy egy-egy általunk jól bevált játékot megtanítsunk egymásnak. A trénerek nyitottak voltak, mindig alkalmazkodtak a csoport dinamikájához, kiválóan kihasználták az adott lehetőségeket a fejlődésre, és rugalmasak voltak. Hálás vagyok, amiért velük lehettem egy hétig. A megszerzett elméleti és gyakorlati tudást tudom majd a munkámban alkalmazni, és megosztani a kollégáimmal.
A kurzus zárásaként hajókirándulást szerveztek. Kiváló csapatépítő program volt. Az Adria csodálatos! A környező kisvárosok ugyanazt a hangulatot árasztják, mint Rovinj. A hajóról leugrálva megmártózni a tengerben, illetve a hajón elköltött ebéd is igazi kuriózumnak tekinthető. Méltóképpen lett befejezve a tanfolyam. Bármikor visszamennék!
Szívből ajánlom mindenkinek az Erasmus+ képzéseket! A jövőben szeretnék részt venni hasonló kurzusokon! A szakmai tudásunk bővítésének ez az egyik legjobb és leghatékonyabb módja! Köszönöm szépen a lehetőséget!
2022. július 27. Tirol Enikő
Rovinj, a festői szépségű kicsiny város, az Isztriai –félszigeten terül el. Az utcák többféle stílust képviselő épületei, lépcsősorai ódon hangulatot árasztanak. Fényesre koptatott kövei az idő múlását juttatják eszembe. A szűk utcácskák és sikátorok kacskaringós szépsége egy életre beleitta magát az emlékezetembe. A festői tengerparton szebbnél szebb hajók sorakoznak fel a mólókon. Ebben a kis ékszerdobozban, Horvátország egyik legszebb városában, az Adriai-tenger partján töltöttem el két hetet, és vettem részt az Erasmus segítségével egy továbbképzésen 2022. július 10-23-ig.
Mikor tudomásomra jutott, hogy lehetőség lesz magyar nyelven is az Erasmus programhoz kapcsolódni nagyon megörültem. Már régóta a pályán lévő alsó tagozatos matematikát tanító pedagógusként így a következő tanfolyamot választottam:
A tanfolyamom címe „ Engedd, hogy csináljam.. A matematika tanítása az alsó tagozatban 1-2. osztályos pedagógusok részére, kiegészítve angol nyelvtanfolyammal. Ahogy a címe is elárulja, az 1.és 2. osztályos Varga Tamás féle matematikatanítási módszertant ismerhettük meg, eleveníthettük fel O. Márta segítségével. Mindezt sokféle ismert és kevésbé ismert eszköz, változatos, játékos módszerek segítségével. Márta tudása, lendülete, tájékozottsága, kreativitása mindjárt magával ragadott. A továbbképzés minden percét élveztem. Itt alkalmam nyílt arra, hogy új ismereteket szerezzek, a régieket felfrissítsem és rendszerezzem.
Az angol nyelvtanfolyam is nagyon tanulságos volt számomra. Megerősítette bennem azt az elhatározást, hogy ezen a területen még fejlődnöm kell. Így hazatérve azóta is folytatom a nyelv tanulását.
Lehetőségem nyílt arra is, hogy ismeretséget kössek hasonló érdeklődésű kollégákkal is. A tanfolyam nagyon jó, „ családias” légkörben zajlott.
Szeptemberben 1. osztályban fogom ismét a matematikát tanítani. Munkám során jól tudom majd hasznosítani az itt tanultakat. Köszönöm szépen a lehetőséget.
Egyéni beszámoló-and English Language Development for Educational Staff Málta:2022.06.27-07.10
Írta: Halmosné Morvai ÉvaTeaching Strategies, Conflict Management and Emotional Literacy
Írta: Krizsán ErikaWien erleben: eine Reise durch die Kultur und Geschichte Österreichs (Landeskunde)
Keszeics MariannaThe Playground Classroom: Methodology for Primary Level
Gyurkityné Szekeres EnikőApproaching Multicultural Issues and Mixed Ability Classes
Írta: Parseghian Harout2022 júliusának 3. hetében az Erasmus+ pályázatnak köszönhetően vettem részt egy továbbképzésen. Mivel ez volt az első mobilitásom, ezért izgatottan vártam. A választásom az „1-ről a 2-re, avagy hogyan lehet az egyszerűt jól megértve nehezebb problémákkal megbirkózni – matematika középiskolásoknak” című kurzusra esett. Azért döntöttem ezen kurzus mellett, mert egyrészt magyar nyelvű volt, másrészt pedig a matematika tanításához kapcsolódott.
Maga az elindulás nem volt zökkenőmentes, hiszen járattörlés miatt az indulás előtt 4 órával át kellett foglalnom a jegyemet. Szerencsére sikerült, így időben útra tudtam kelni. A szállás remek volt, és közel volt az iskolához, ahol a képzés zajlott.
Az első nap az ismerkedésé volt. Megismerhettem a kurzuson résztvevő kollégákat és trénerünket Dobos Sándort, a budapesti Fazeka Gimnázium tanárát. Sándor a kurzus előtt vett részt diákjaival az Oslóban megrendezett Nemzetközi Matematikai Diákolimpiáról, ahonnan hozott is egy feladatot, mely illeszkedett a kurzus tematikájába. A feladat megoldása végig kísérte az egész kurzust. A rövid ismerkedés után csoporttársaimmal és a többi kurzus résztvevőivel egy közös vacsorán vehettem részt.
Maga az elméleti/gyakorlati képzés hétfőtől péntekig tartott, minden nap 8:30-tól 13:30-ig, így a délutánok szabadok voltak. A terem az intézmény legfelső emeletén helyezkedett el, ahonnan csodálatos kilátás nyílt az óvárosra és a tengerre. Az iskola menzáján lehetőségem volt reggelit és ebédet rendelni, ami praktikusnak bizonyult. A kurzuson feladatokat oldottunk meg, melyek igen változatosak voltak, a matematika különböző területeiről indultak, azonban a legtöbb esetben rekurzióhoz vezetettek. Játékos feladataink is voltak, például inverz lottóztunk, vagyis megnéztük, hogy hány szelvényt kell kitölteni ahhoz, hogy legyen olyan szelvény, amelyen nincs nyerőszám. Hanoi tornyait rendezgettük papírcsíkokkal, majd képletet adtunk arra, hogy a korongok számától függően hány lépésre van szükség. Az utolsó napon az érettégi vizsga jelenlegi lebonyolításáról is beszélgettünk, mi az, amivel egyetértünk és mi az, amin esetleg változtatnánk. A kurzus zárásaként szombaton a kurzusokon részt vevő kollégákkal egy hajóúton vettünk részt. Behajóztunk a Lim fjordba, megnéztük Vrsar-t. A fjord felé hajózva találkoztunk több hajóval, is, de az egyikre külön felfigyeltünk, hiszen a hajó neve Matek volt, mely horvátul azt jelenti Társ. A városnézés után tovább hajóztunk, majd egy öbölben horgonyoztunk le. Itt lehetőség volt fürdeni, a bátrabbak akár a hajóról is beugrálhattak a kristálytiszta vízbe.
Mivel a délutánok szabadok voltak így lehetőségem nyílt Rovinj és környékének felfedezésére. Bebarangoltam az óvárost és annak zeg-zugos kis utcáit, megnéztem a Szent Eufémia templomot, melynek tornyába fel is lehetett menni, ahonnan gyönyörű kilátás nyílt Rovinjra és az Adriai tengerre. Lehetőségem volt ellátogatni Porec-be és a Brijuni szigetekre is. Természetesen a tengerben való fürdőzés sem maradhatott el, a nagy melegben igazán hűsítő volt a víz. Esténként megízlelhettem a helyi specialitásokat. Összességében egy élménydús képzésen és utazáson vehettem rész.
2022 novemberének utolsó hetében egyhetes job shadowing programon vettem részt a csehországi Gymnázium Příbramban. Földrajz-angol szakos tanárként nemcsak az érdekelt, hogy milyen módszerekkel, taneszközökkel és szemlélettel tanítják a földrajzot, hanem az is, hogy milyen formában jelenik meg az idegen nyelv a földrajzoktatásban. A job shadowingra egy korábbi, angliai CLIL-továbbképzésen megismert kollégát kértem fel, aki földrajztanárként rengeteg angol nyelvű segédanyagot, digitális eszközt használ, egyes diákcsoportokkal pedig a CLIL mentén dolgozza fel a földrajzi témák egy részét.
Příbram egy nagyjából harmincezres, dombsági környezetben fekvő egykori bányászváros, Prágától egy órányi utazásra található. Az itteni diákok jelentős része később a fővárosban folytatja tanulmányait, de eleve sokan ingáznak a két város között. A nyolcévfolyamos gimnázium jó hangulatú, színes, a tanulók alkotásaival és külföldi utazások képeivel díszített iskolaépületben működik, a kollégák nagy hangsúlyt fektetnek a nyelvoktatásra, a nemzetközi kapcsolatokra és az oktatást kiegészítő programokra (sítábor, túrakör, zenekar, iskolatévé, sport).
A földrajzoktatás jól felszerelt, tágas, IKT-eszközökkel ellátott szaktantermekben történik, tankönyvek helyett elsősorban nyomtatott atlaszokat, feladatlapokat használnak, a tananyagmegosztás Google Classroomon keresztül történik. A tanári óraszámok hasonlóak a magyar tanárokéhoz, de a tantervi kötöttségek és adminisztratív terheik jóval kisebbek, így több időt tudnak tehetséggondozásra, készülésre fordítani. A földrajzos kollégákkal ötleteket, tananyagokat cseréltünk, új térképes alkalmazásokat, kétnyelvű oktatásra adaptált taneszközöket ismertem meg, összehasonlítottuk a két ország érettségi vizsgarendszerét és az idegen nyelven történő ismeretszerzés lehetőségeit.
Óralátogatásokon vettem részt (a földrajz mellett angol, biológia, történelem, zene és társadalomismeret órákon), meglátogattam az iskola heti rendszerességű Erasmus klubját, de egy kisebb diákcsoport földrajz érettségi felkészülésébe is bepillantást nyertem. Érkezésem apropóján Magyarországgal kapcsolatos tematikus beszélgetésekre is sor került, ahol aktuális társadalmi kérdésekről, oktatásról, turizmusról beszélgettem a diákokkal. Az órák közötti időt tapasztalatcserével és az inspirálóan jól felszerelt földrajz szertár taneszközeinek (tankönyvek, atlaszok, segédletek, magazinok) megismerésével töltöttem. Jó volt látni, hogy számos témában hasonló megközelítést és tananyagokat használunk, a tanítási gyakorlatom több elemét felismertem, de új ismeretekre is szert tettem, elsősorban a középiskolai földrajzoktatásból kiszoruló regionális földrajz tanításával kapcsolatban.
Már többször volt lehetőségem Comenius/Erasmus mobilitás keretében utazni, diákokat kísérni, kurzust látogatni, de ez a Csehországban eltöltött hét tette egyértelművé, hogy szakmailag a job shadowing a leghasznosabb számomra, ezért a jövőben elsősorban ezeket a programlehetőségeket fogom keresni.
Komplex 3+T Rovinjban
Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal