Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal

Egyéb nyelvterület (329)

Júliusban egyhetes matematikatanároknak szóló Erasmus + kurzuson vettem részt, Rovinjban. A kurzust (EduBase-Egy sokoldalú segítőtárs a matematika oktatásban) azért választottam, hogy megismerjek és megtanuljak egy olyan oktatási platformot, amit be tudok építeni a tanításomban. S ehhez minden segítséget megkaptam a trénerjeimtől, Jakucs Erikától és Pereczes Mariannától, akik a Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanárai. Ez egy olyan platform, ahol feladatokat tudok programszerűen megírni, generálni, órai munkára, gyakorlásra, számonkérésre, bajnokságra. S nagyon alkalmas egyéni útvonalak kialakítására is.

A kurzuson a csapatépítés már vasárnap elkezdődött, helyszíne a Restaurant Mikula volt. A tanfolyam helyszíne egy patináns helyi gimnázium, ahol több csoportban folyt képzés, magyar vagy angol nyelven, mivel a résztvevők és a tanárok is több országból érkeztek, Romániából, Olaszországból, Magyarországról.

A tanítás minden nap 8.30-kor kezdődött s kb. 14 óráig tartott. Ez az egy hét elég volt arra, hogy a megismerkedjek az EduBase felülettel.

A kurzus alatt megtanultam: a regisztráció többféle útját, csoport készítését, paraméterek bevezetését, matematikai képletek beírását KaTeX-ben. Egyszerű feladatok szerkesztését, beállításait, majd paraméterezését a megoldási lépések hozzáadásával. Volt olyan nap, amikor fontosabb feladattípusokat néztünk meg a Melyiket mire használjam? kérdésre válaszolva. Az említett típusokra feladatokat írtunk, s e feladatsorok összeállításának módjait tanultam meg. Utolsó napra még egy bajnokság és a vizsgasor feladatainak összeállítása volt kitűzve, amit mindenki sikeresen teljesített és megosztott a csoport tagjaival.

A hét délutánjain pedig szabadidős program keretein belül megismertük Rovinj történelmi városrészét (óváros), kétórás hajókázás közben delfineket néztünk és a közös vacsorák csapatépítő jelleggel bírtak. A tengerparton is többször pihentünk. Utolsó nap még egy közös hajókirándulás is várt ránk a közeli Vrsar városkába.

Összefoglalva nagyon tartalmas, hasznos kurzus volt, köszönöm a lehetőséget az iskolámnak és a mobilitás szervezőjének.

Rovinj Erasmus+, Játék kaleidoszkóp avagy kicsik és nagyok
játékai

Rovinjban vettem részt a Játék kaleidoszkóp avagy kicsik és nagyok játékai egyhetes tanfolyamon. Nagyszerű játékos csapatba kerültem. Ahogyan a cím is mutatja egy játékos kurzus 2023. július 16-22-ig tartó továbbképzés volt az Erasmus szervezésében Rovinjban. Amikor rutinos Erasmusosként továbbképzést kerestem magamnak, nagyon nehéz dolgom volt, mert rendkívül sok képzést találtam, ami érdekelt. Végül a „Játék-kaleidoszkóp: Kicsik és nagyok játékai” -ra esett a választásom. Nagyon jó választás volt az előző matematika képzéseket követően. Márk
tematikája alapján, minden nap kezdetén újabb és újabb csoportos közösségépítő játékkal találkozhattunk, illetve már korábban megismert játékot játszhattunk újra, melyet játéktörténeti szempontból is megismerhettünk. A társasjátékok között az eddig ismertek mellett, sok ókori alapjátékkal is játszhattam, melyek többsége számomra eddig ismeretlenek voltak. Márk nagyon érdekes, lebilincselő előadásokat tartott, melyeket élvezetesen tárt elénk, mutatott be. A csoporttársaimmal „hatalmasakat” játszottunk önfeledt hangulatban, ahol oldott környezetben cseréltük ki meglátásainkat, tapasztalatainkat, ismeretségeket kötöttünk, átbeszéltük a közös problémáinkat. A tanfolyam mellett, lehetőség volt arra is, hogy a szabadidőnkben ismerkedjünk Horvátország gyönyörű tájaival, a környező városokkal. Felejthetetlen élményt nyújtott a hajókiránduláson a „delfinek tánca”. A kivilágított Eufrémia Székesegyház csodálatos látványt nyújtott
számunkra. Szombaton elindultunk hajókirándulásra. A part mentén csorogtunk a Lim Fjordhoz, majd Vrsar városában fürdőzésre, várost nézni kötöttünk ki. A „sirályok kavalkádja” közbeni ebéd is emlékezetes marad számomra, hisz egyik társunk adott nekik az ételből és szinte „megszálltak” minket. A családom nagy örömére otthon a gyermekeimmel is gyakran játszunk az itt
megismert játékokkal is. Osztálykarácsonyra egy lelkes szülőpáros segítségével elkészíttettük az egyik játékot, melyet tanítványaimmal kipróbáltunk és azóta is nagy örömmel játszunk a péntek délutáni önálló játékos órákon.
Sok mindent tanultam, amit a munkám során is kamatoztatni tudok, a gyerekek társas élményeit is bővíthetem és a társas nyújtotta alkalmazkodás képességét is gyakorolhatják a gyerekeink.

csütörtök, 02 május 2024 12:00

Szlovákiai diákmobilitás

Írta:

2023-1-HU01-KA122-SCH-000124648-„Élménypedagógia és szociális kompetenciák fejlesztése a tanulási folyamatok hatékonyabbá tételéért” projekt keretében bullying témakörben diákmobilitáson vettem részt 2024. március 20-27. között Szlovákiában.

4 tanár kíséretével 15 tanuló vehetett részt a programon. Két kolléga job-shadowing szerepkörben utazott velünk.

A programra 5-6. tagozatról választottuk ki  az utazó gyerekeket.

A kiutazást alapos szervezés és felkészülés előzte meg, koordinátorunk Ungár Ágnes az iskola igazgatója irányítása alatt.

Rodinná škola, magyarul Családi iskola volt a fogadó intézményünk. Ez egy magániskola, ahol a Montessori pedagógiát alkalmazzák.

A partnerintézmény kiválasztásának fő szempontja volt, hogy hasonló módszertanú, pedagógiájú és méretű iskolával ismerkedhessünk meg.

A fogadásunkra az egész iskola összegyűlt, az igazgatóhelyesük egy prezentációval mutatta be nekünk Besztercebányát majd jégtörős játékok segítségével megkezdték a gyerekek az ismerkedést.

A hét során a bullying témához kapcsolódóan workshopokon vettek részt a gyerekek és az iskolai életbe is betekinthettünk tanórákon való részvétellel.

Az ottartózkodásunk alatt az iskolai programokon kívül számos kulturális és történelmi helyszínt is felkerestünk.

Ilyen volt például a Zólyomlipcsei vár, a garamszegi fatemplom, amely arról híres, hogy egyetlen vasszög nélkül épült. A templom 2008. óta része az UNESCO kulturális világörökségnek. Érdekessége, hogy máig működő evangélikus közösség tartja életben a hagyományokat. Garamszeg másik turisztikai látványossága a várkastély, a Water Castle és a Soós-Géczy kastély, mely történetéből Jókai Mór is ihletődött A lőcsei fehér asszony című regényében.

Szlovákia csodálatos turisztikai látványosságán túl a helyiek vendégszeretete és nyugodt, kiegyensúlyozott élete nagy hatással volt mind a gyerekekre és felnőttekre egyaránt.

csütörtök, 21 március 2024 10:01

Ismét egy tartalmas hét Rovinjban

Írta:

Ismét egy tartalmas hét Rovinjban

2023. július 16-22-ig ismét egy remek továbbképzésen vehettem részt az Erasmus szervezésében Rovinjban.

Tavaly tavasszal, mikor az - Erasmus nyújtotta - számomra kedvező továbbképzést kerestem nagyon nehéz dolgom volt, mert rendkívül sok érdekes tanfolyamot találtam, ami felkeltette az érdeklődésemet. Végül a „Játék-kaleidoszkóp: Kicsik és nagyok játékai” -ra esett a választásom. Nem bántam meg. Márk vezetésével sok csoportos közösségépítő játékkal ismerkedhettem meg, illetve már korábban megismert játékot eleveníthettem fel remek társaságban. A társasjátékok között az eddig ismertek mellett, sok számomra eddig ismeretlen játékot is kipróbálhattam. Márk nagyon érdekes, lebilincselő előadásokat tartott. Látszott, hogy nagyon szereti ezt a témát.

A csoporttársaimmal közösen jó hangulatban nagyon jókat játszottunk, ismeretséget kötöttünk, és kicseréltük tapasztalatainkat, átbeszéltük a közös problémáinkat. Sokfelől érkeztünk, de mindannyian hasonló kihívásokkal néztünk szembe.

Nem csalódtam, ebben az évben is élveztem a továbbképzés minden pillanatát. Mindezt ebben a csodálatos kisvárosban Rovinjban.

A tanfolyam mellett, lehetőség volt arra is, hogy a szabadidőnkben ismerkedjünk Horvátország gyönyörű tájaival, a környező városokkal.

Hazatérésem után több játékot is beszereztem a tanfolyamon megismertek közül. Vannak olyanok, melyeket a diákjaimnak, és van, amit a családomnak vásároltam meg.

Szeptember óta heti egy alkalommal játékfoglalkozást tartok az iskolánkban, mely nagyon népszerű a gyerekek körében. A családom nagy örömére otthon a gyermekeimmel is gyakran játszunk az itt megismert játékokkal is.

Az ősszel bemutató órát is tartottam a kollégáimnak, ahol a tanfolyamon megismert játékokat mutattuk be a tanítványaimmal. Remélem, hogy kedvet csináltunk, hogy ők is csatlakozzanak az Erasmus által felkínált lehetőségekhez.

Nagyon örülök, hogy ismét lehetőségem nyílt arra, hogy Erasmus által szervezett továbbképzésen vegyek részt. Köszönöm szépen a lehetőséget!

Az Erasmus + tanártovábbképzésén vettem részt 2023. 07.23-29-ig Rovinjban. A kurzus témája a 21. századi tanár Diákközpontú oktatás Carl. R. Rogers alapelvei az oktatásban volt. Remekül illeszkedett az eddigi tanulmányaimhoz, és ahhoz a szemléletmódhoz, melyet az általános iskolában, ahol tanítok, képviselek. Iskolánk integráló, sokféle atipikus fejlődésű gyermek fordul meg a tanítványok között. Kiemelten fontosnak tartom, hogy a gyermeket megismerve az ő igényeihez alkalmazkodva, intellektusának megfelelő, játékos, tevékenykedtető, megfigyeléseken és tapasztalaton alapuló élmény alapú tanórákat tartsak nekik. Ehhez több tanfolyamot elvégeztem: autisták, hallássérültek, mozgáskorlátozottak, magatartás, beilleszkedési, tanulási nehézséggel küzdő gyermekek, szakvizsgákat tettem: fejlesztő-differenciáló pedagógia és atipikus fejlődés szakterületen) és tanítói diplomám mellett egy óvodapedagógusit is elvégeztem. Úgy vélem, ez hasznos, különösen az 1-2. osztályosokkal.

A szervezés kiváló volt, mindenről értesítést, hasznos tudnivalókat küldtek már az utazást megelőzően is, felajánlották segítségüket a szálláskeresésben is. A tanórák délelőtt voltak, reggelit és ebédet is biztosítottak számunkra. Első este egy étteremben közös beszélgetés során ismerkedtünk meg egymással. Sokféle helyről, több típusú intézményből érkeztünk (gyógypedagógusok, középiskolai tanárok, tanítók), ezt nagyon jónak tartottam, többféle aspektusból közelítettük meg ugyanazt a feladatot, új ötleteket adtunk át egymásnak. Rendkívül jó tematikát állított fel előadónk. Első nap csoportokat alakítottunk, szerződést kötöttünk. Aznap megismerkedtünk a 21. századi kihívásokkal az oktatásban, megoldásokat kerestünk, ötleteket kaptunk. Ezen a napon esett szó a humanisztikus pszichológia lényegéről, hasznáról az oktatásban, valamint Carl. R. Rogers alapelveiről, gyakorlati tippekről. A továbbiakban az előadások témái a következők voltak: A diákközpontú oktatás jellemzői, pozitív viselkedésváltoztató hatása, tanulási stílusok és intelligencia típusok beazonosítása, erről való ismeret alkalmazása az órán, az önálló tanulás megtanítása a diákoknak, saját kezdeményezésű tanulás. a tanár, mint facilitátor az oktatásban, empátia, érzelmi intelligencia fejlesztése a diákokban, pozitív, támogató csoportdinamikák és alkalmazásuk a hatékony közös tanulásért, tanári és tanulói jóllét, tudatosság, kiégés, stresszkezelés, konfliktuskezelés, időgazdálkodás, a tanulók  teljesen funkcionáló emberré formálása, a tanulás szabadsága a 21. században, az oktatás újra keretezése, igazodás a modern korhoz.

Délutánra közös programokra lehetett jelentkezni, delfintúra, látogatás más városokba.

Záró programként közös ebéddel egybekötött hajókiránduláson vettünk részt Vrsarban, megtekintve a helyi látványosságokat.

A képzés során olyan újfajta szemléletmódot kaptam, mely által másként látom a tanulás folyamatában a pedagógus szerepét, nagyobb hangsúlyt fektetve arra, hogy a gyerekek egymásnak is jól át tudják adni a megismert tananyagot, valamint a tanár személyisége, oktatásban való viszonya minként változtatja meg, gyakorol pozitív hatást a diákok magatartására.

Nagyon köszönöm, hogy részt vehettem a képzésen, a tantestületben, szülőknek is átadom az itt elsajátítottakat.

Volford Éva Erzsébet: Asszertív kommunikáció Rovinjban

 

2023. nyarán vettem részt egy egyhetes mobilitáson Rovinjban, Horvátországban.

Az Asszertív kommunikáció elnevezésű képzéssel párhuzamosan sok más képzés is zajlott a helyszínen, Rovinj óvárosának szomszédságában, így számos lehetőség nyílt más nemzetek hallgatóival is megismerkedni, beszélgetni, tapasztalatokat cserélni nemzetközi szinten is.

A képzés népszerűsége miatt nemcsak délelőtti, hanem délutáni csoport is indult, ahol a délelőtti csoportnál megvalósult elméleti tudnivalókat és gyakorlati feladatokat ismertette meg velünk kitűnő kurzusvezetőnk Szász Ramóna.

Ramóna az első pillanattól kezdve remekül vezette a kurzust és nagyon gyorsan együttműködő-, egymás iránt nyitott- és elfogadó csapattá alakultunk. A tanórákon kívül is szívesen töltöttük el együtt a szabadidőnket akár városnézésről, akár koncertről volt szó a Szent Eugénia székesegyházban.

A rengeteg játék, páros- és csapatfeladat során észrevétlenül sajátítottuk el a tanfolyam anyagát, melyet nemcsak pedagógusként, hanem a mindennapi életben is remekül lehet használni.

A Jutaki Bt., mint a mobilitás szervezője és lebonyolítója csodás helyszínen, remek oktatóval szervezte meg a képzést.

Sajnos a viharos időjárás miatt az utolsó napra tervezett hajókirándulás elmaradt, de helyette egy felejthetetlen, vidám, csapatjátékokra épülő összefoglalásban, visszatekintésben, lezárásban volt részünk.

https://madach-szeged.edu.hu/erasmus/

Csodálatos napokat töltöttem az Erasmus+ -nak köszönhetően Rovinj gyönyörű városában. Egy 7 napos képzés keretében a kommunikáció szerteágazó területén barangoltam, szakmailag és emberileg is rendkívüli tréneremmel, Lukács Gabriellával és elhivatott, kreatív, csupa mosoly kollégáimmal. A képzés magas színvonala és jókedvű légköre, a város apró utcáinak felfedezése, az új barátok megismerése örök élmény marad számomra.

A kurzusnak egy impozáns épületben helyet kapó gimnázium szolgáltatta a helyszínt, amely minden szempontból megfelelt a mai kor követelményeinek. Idén a „Tanári kommunikáció” képzésre esett a választásom, mert úgy éreztem, a mai felgyorsult világunkban, ahol már szinte alig szánunk időt a közvetlen verbális kommunikációra, különösen fontos, hogy közlendőnket világosan, érthetően, egyértelműen fejezzük ki partnereink felé.

Szerettem volna felfrissíteni és bővíteni azokat a technikákat, amellyel a tanári kommunikációmat erősíthetem, fenntarthatom a figyelmet, hatékonyan átadhatom az információt. Minden elvárásom maradéktalanul teljesült.

Köszönöm a lehetőséget iskolámnak, és minden közreműködőnek!

A képzésről:

Először vehettem részt az Erasmus+ pályázaton. A JUTAKI Bt. szervezésében, Véghné Juhász Krisztina vezetésével, egy maximálisan jól előkészített és a tanfolyam ideje alatt probléma mentesen levezetett programon vehettem részt. A csoportunk 23 főből állt.

Tudatosan választottam olyan képzést, amellyel nem csak az agyammal, hanem inkább a lelkemmel, a szívemmel ültem be, ezeknek a részeimnek a fejlesztését, emlékeztetését vártam, hogy „megmozgassák”. Bár a tanfolyam leírása tartalmazta, hogy miként előzzük meg a szakmai kiégést, mint negatív pedagógiai folyamatot, alapvetően még harminc év után, a pedagógiai pályán is lelkesedéssel, kíváncsisággal fogadok számomra érdekes, új dolgokat.

Ramóna személyében egy olyan embert ismertem meg, aki a fentekben felsorolt témakörökben hitelesen, szakmailag kompetensen vezetett bennünket. Személyisége nem volt tolakodó, inkább elfogadó, befogadó, támogató és a sok csoportos, páros és egyéni munkát úgy vezényelte le a háttérben, hogy azt éreztem, öt napon át úgy dolgozhattam a személyiségemen, hogy pedagógusként és magán emberként is újjászületett emberként vehettem át a tanfolyamot elvégzéséről szóló tanúsítványomat.

A képzést tartalma szerint két nagy egységre tudnám bontani. A megjelölt témakörök elején egy rövid előadást hallgattunk meg az adott területről, majd következtek az egyéni, páros vagy csoportos munkák. Ezek a részek voltak nagyon tanulságosak számomra. Gyakran nehéz volt szétválasztani, hogy most a munkámmal vagy az életem más területével kapcsolatos problémákkal szembesültem, majd kaptam nagyon hasznos, gyakorlati, módszertani segítséget.

A legjobban az asszertív kommunikációt és „Miként mondjunk nemet?” részeket vártam. Vallom, hogy mind a munkámban, mind az életem más területein a megfelelő kommunikáció a kulcsszó. A hét előrehaladtával rájöttem, hogy ez a probléma nagyon összetett. Ramóna zseniálisan építette fel a hét tematikáját, így péntekre világossá vált számomra, hogy a többi tematikus rész is hozzájárult, hogy új ismeretek, technikák segítségével még jobban boldoguljak nemcsak a kommunikáció területén.

A hét teljességét adta a csodálatos Rovinj, ahol a képzés zajlott. A főszervező Véghné Juhász Krisztina gondoskodott az általa szervezett vacsorával, a környéket bemutató kirándulásokkal és az eseményt lezáró hajóúttal, hogy a tanulás után feltöltődve, teli élményekkel kapcsolódjunk ki.

Nagyon hálás lennék, ha ez a kiscsoport jövőre, Ramóna vezetésével tovább „képezné” magát, hogy a tanév mindennapjaiban is megvalósuljon a „tanári jóllét”.

Köszönöm mind a szervezőknek (JUTAKI Bt.), mind a trénerünknek (Szász Ramóna), hogy részt vehettem ezen a továbbképzésen! Nagyon remélem, hogy lesz még máskor más típusú Erasmus+ képzésen részt venni.

hétfő, 16 október 2023 13:33

Asszertív kommunikáció

Írta:

A továbbképzés programja az alábbi témakörökből épült fel: asszertivitás, hatékony önkifejezési
módszerek, érzelmi intelligencia a kommunikációban, aktív hallgatás, együttműködés, csoportos és
egyéni feladatok, projekt munkák.
Sok gyakorlati feladat segítségével megtanultam a problémás helyzetek kialakulásának felismerését,
megelőzését. A tanfolyam célja, hogy a kommunikáló felek mindkét fél érdekeit figyelembe véve
minden esetben eljussanak a közös álláspontra és olyan megoldás szülessen , mely mindkét félnek
elfogadható. A tanfolyam részben kommunikációs, részben pszichológián alapuló ismereteket
tartalmaz, így segíti a felek közötti együttműködést. Nagy részben önismereti tréning is, mivel fel
kell ismernünk, mely kommunikációs stratégiánk helytelen illetve nem célravezető.
Olyan kollégákkal ismerkedhettem meg az Erasmus tanfolyam alatt, akik külföldön élnek (Erdély,
Oroszország, Anglia), így összehasonlíthattuk tapasztalatainkat és a kultúrális, társadalmi
különbségekből adódó nézeteket áttekinthettük.
Az asszertív kommunikáció segítségével a napi munkában előforduló konfliktushelyzeteket
(szülővel, diákkal, kollégákkal) könnyebb már átlátni és megbeszélni. Etika és magyar órákon is
használható ismereteket, játékos feladatokat sajátítottam el a tanfolyam alatt, mely a gyermekek
közötti konfliktushelyzetek megoldásában is segítségére lesz a tanulóknak.

Játsszunk szakmát!

Horvátország, Rovinj

2023. július 30. – augusztus 5.

2023 augusztusában a Játsszunk szakmát! – játékos módszerek és digitális eszközök a pályaorientációs tevékenységekben című kurzuson vettem részt a horvát tengerpart csodálatos városában, Rovinjban. A képzést izgatottan vártam, hiszen ez volt az első Erasmus+ mobilitásom. Kíváncsi voltam, milyen tevékenységek várnak rám az ötnapos kurzus alatt, milyen lesz a tréner személyisége, milyen kollégákkal fogom eltölteni a hetet? Kétségeim rögtön az első napon eloszlottak, éreztem, hogy sokat fogok tanulni és nagyon jól fogom érezni magam a következő pár napban.

Mivel a kurzus magyar nyelvű volt, csoporttársaim is magyar iskolákból jöttek. Különféle iskolatípusokból érkeztünk - általános iskola, gimnázium, szakképző iskola, technikum – illetve voltak köztünk kollégiumi nevelőtanárok is. Nagyon érdekes volt, ahogy a közoktatás különböző területéről kapcsolódtunk rá a tanfolyam témájára és különösen üdítő volt, hogy gyönyörű környezetben, pozitív légkörben, kipihenten, motiváltan, vidáman tanultunk együtt a hét folyamán.

A tanfolyam során az iskolai pályaorientációs tevékenységeket jártuk körül, megismertük annak online és hagyományos környezetben megvalósítható módszereit, eszközeit. Úgy gondolom, hogy pedagógusként kiemelt szerepünk van a pályaorientációs folyamatban, a diákok továbbtanulásban való hatékony támogatásában, a lehetőségek megismertetésében, iránymutatásban. Szorosan kapcsolódik ehhez a tevékenységhez az önismeret, a tanulási motiváció fejlesztése is.  

Különösen tetszett az online kitölthető POM - Pályaorientációs Mérő- és Támogatóeszköz, mely önértékelésen alapuló kérdéssorokból (érdeklődés, kompetencia, személyes tulajdonságok) és egy gyakorlati tudást mérő MTMI-feladatsorból áll. Alkalmazását a 7., de leginkább a 10-11. évfolyamon nagyon hasznosnak tartanám. Véleményem szerint, nagymértékben segítené a pályaválasztás előtt álló diákokat döntésük meghozatalában.

A mérőeszköz fejlesztésében trénerünk, Szabadiné Viszmeg Erzsébet is részt vett. Benne egy igazi, elhivatott pedagógust ismerhettem meg, aki a hét folyamán igyekezett minden gyakorlati és elméleti tudását átadni nekünk, még a tanfolyam témáján túl is.

Aminek különösen örülök, hogy a kurzus során olyan alkalmazásokkal, módszerekkel ismerkedtem meg, melyeket osztályfőnöki és szaktanári munkámban egyaránt tudok hasznosítani.

1. oldal / 24