Egyéb nyelvterület (324)
Hidvégi Jakab
Erasmus beszámoló, 2023
Az Erasmus+ pályázat keretében a Rákospalotai Meixner Általános Iskola tanáraként vettem részt az “English Language Development for Teachers and Staff - Intermediate Level" nevű nyelvi képzésen Rovinj-ban. Az egy hetes továbbképzésen a nyelvművelés mellett megismertem a legendás szépségű tengerparti várost és természeti környezetét.
Ez előző képzéseimtől eltérően nem szemléletformáló módszerekkel foglalkoztam, hanem angol nyelvi tudásomat feljlesztettem. Célom volt a nyelvtani hibáimon javítani, szókincsemet bővíteni. A kurzus végére magabiztosabbá váltam, több igeidőt tudtam helyesen használni, mint korábban. Tankönyv segítségével haladtunk, de a képző ötletesen, változatos feladatokkal színesítette a tanulás, remek témákat jártunk körbe a reggeli bemelegítő feladatok alkalmával. A 6 fős csoport tagjai az első pillanatban egy kellemes és támogató légkört alakított ki, ami egész héten segítette a feszültségmentes tanulást. Egy délelőttöt a város megismerésével, történelmi érdekességeinek megismerésével töltöttük A szervezők délutáni programokkal is készültek, de a viharos időjárás miatt ezeken nem tudtam részt venni, pedig szívesen bejártam volna az Isztriai félsziget természeti és történelmi érdekességeit. Amikor az időjárás engedte, szabadidőmben a pipás búvárkodással próbálkoztam, egy alkalommal pedig kerékpárral jártam be csodálatos, tengerparton kígyózó utat. A kurzus végére tervezett hajókirándulást a viharjelzés miatt lemondták, így az órák szüneteiben megismert kollégákkal nem tudtunk elmenni a záróprogramra.
Visszagondolva az egy hetes továbbképzést nagyon hasznosnak találtam és a többiekkel eltöltött idő sok élménnyel gazdagított, remek embereket ismertem meg. Ha lehetőségem lesz, jövőre is jelentkezni fogok a rovinj-i kurzusok egyikére.
Hidvégi Jakab
Erasmus beszámoló, 2023
Az Erasmus+ pályázat keretében a Rákospalotai Meixner Általános Iskola tanáraként vettem részt az “English Language Development for Teachers and Staff - Intermediate Level" nevű nyelvi képzésen Rovinj-ban. Az egy hetes továbbképzésen a nyelvművelés mellett megismertem a legendás szépségű tengerparti várost és természeti környezetét.
Ez előző képzéseimtől eltérően nem szemléletformáló módszerekkel foglalkoztam, hanem angol nyelvi tudásomat feljlesztettem. Célom volt a nyelvtani hibáimon javítani, szókincsemet bővíteni. A kurzus végére magabiztosabbá váltam, több igeidőt tudtam helyesen használni, mint korábban. Tankönyv segítségével haladtunk, de a képző ötletesen, változatos feladatokkal színesítette a tanulás, remek témákat jártunk körbe a reggeli bemelegítő feladatok alkalmával. A 6 fős csoport tagjai az első pillanatban egy kellemes és támogató légkört alakított ki, ami egész héten segítette a feszültségmentes tanulást. Egy délelőttöt a város megismerésével, történelmi érdekességeinek megismerésével töltöttük A szervezők délutáni programokkal is készültek, de a viharos időjárás miatt ezeken nem tudtam részt venni, pedig szívesen bejártam volna az Isztriai félsziget természeti és történelmi érdekességeit. Amikor az időjárás engedte, szabadidőmben a pipás búvárkodással próbálkoztam, egy alkalommal pedig kerékpárral jártam be csodálatos, tengerparton kígyózó utat. A kurzus végére tervezett hajókirándulást a viharjelzés miatt lemondták, így az órák szüneteiben megismert kollégákkal nem tudtunk elmenni a záróprogramra.
Visszagondolva az egy hetes továbbképzést nagyon hasznosnak találtam és a többiekkel eltöltött idő sok élménnyel gazdagított, remek embereket ismertem meg. Ha lehetőségem lesz, jövőre is jelentkezni fogok a rovinj-i kurzusok egyikére.
Hidvégi Jakab
Erasmus beszámoló, 2023
Az Erasmus+ pályázat keretében a Rákospalotai Meixner Általános Iskola tanáraként vettem részt az “English Language Development for Teachers and Staff - Intermediate Level" nevű nyelvi képzésen Rovinj-ban. Az egy hetes továbbképzésen a nyelvművelés mellett megismertem a legendás szépségű tengerparti várost és természeti környezetét.
Ez előző képzéseimtől eltérően nem szemléletformáló módszerekkel foglalkoztam, hanem angol nyelvi tudásomat feljlesztettem. Célom volt a nyelvtani hibáimon javítani, szókincsemet bővíteni. A kurzus végére magabiztosabbá váltam, több igeidőt tudtam helyesen használni, mint korábban. Tankönyv segítségével haladtunk, de a képző ötletesen, változatos feladatokkal színesítette a tanulás, remek témákat jártunk körbe a reggeli bemelegítő feladatok alkalmával. A 6 fős csoport tagjai az első pillanatban egy kellemes és támogató légkört alakított ki, ami egész héten segítette a feszültségmentes tanulást. Egy délelőttöt a város megismerésével, történelmi érdekességeinek megismerésével töltöttük A szervezők délutáni programokkal is készültek, de a viharos időjárás miatt ezeken nem tudtam részt venni, pedig szívesen bejártam volna az Isztriai félsziget természeti és történelmi érdekességeit. Amikor az időjárás engedte, szabadidőmben a pipás búvárkodással próbálkoztam, egy alkalommal pedig kerékpárral jártam be csodálatos, tengerparton kígyózó utat. A kurzus végére tervezett hajókirándulást a viharjelzés miatt lemondták, így az órák szüneteiben megismert kollégákkal nem tudtunk elmenni a záróprogramra.
Visszagondolva az egy hetes továbbképzést nagyon hasznosnak találtam és a többiekkel eltöltött idő sok élménnyel gazdagított, remek embereket ismertem meg. Ha lehetőségem lesz, jövőre is jelentkezni fogok a rovinj-i kurzusok egyikére.
Komplex 3+T program és intenzív nyelvtanulás Rovinjban
Írta: Héger Judit MónikaKét hetet töltöttem Rovinj gyönyörű városában az Erasmus+ -nak köszönhetően.
Első alkalommal vettem részt mobilitási programokon.
Megérkezésem után felderítettem a „terepet”; gyalogosan közelítettem meg az iskolát, ahol megismerkedtem a szervezőkkel és a csoporttársaimmal.
Az esti vacsora kiváló alkalmat teremtett a bemutatkozásra.
Az első héten (július 16-23-ig) Orbán Sándor osztotta meg harminc éves tapasztalatait velem és társaimmal a tehetségek felkutatásának, felfedezésének és fejlesztésének területén. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy részt vehettem az óráin. Szemléletesen, rengeteg példával, anyaggal, gyakorlati bemutatóval alátámasztva tárta elénk, hogyan „varázsolhatjuk elő” tanítványainkból a tehetséget. Számomra nemcsak gondolatindító volt a közös munka, hanem sok ötletet is adott a további munkámhoz.
A második héten (július 24-30-ig) az angoltudásomat csiszolhattam, gyarapíthattam a horváth Diána vezetésével. Nagyon jól éreztem magam az óráin; vidám, mosolygós egyéniségével minden nyelvi nehézségen átsegített. Az „otthoni” felkészülést, ismétlést segítette a kapott munkatankönyv, amely a további tanulmányaimhoz is hasznos lesz.
A képzést közös hajókirándulással zártuk, amelynek során-oktatóinkkal együtt- kötetlen formában beszélhettük meg, értékelhettük a mobilitás során szerzett ismereteinket, élményeinket.
Köszönettel tartozom a szervezőknek, akik a két hét során igyekeztek mindenben a rendelkezésünkre állni; segíteni abban, hogy mind a képzéseken, mind a szabadidős programokon jól érezzük magunkat.
Remélem, hogy lesz még alkalmam további mobilitási programokon részt venni!
Projektoktatás alkalmazása a tehetséggondozásban: természettudományok, IT, sport és művészet a tehetségazonosítás szolgálatában
Írta: Pocsai-Farkas ZsuzsannaÉletem első Erasmus+ képzésén vettem részt idén Rovinjban. A kurzus 2023.07.23-29-ig tartott.
Ez a tanfolyam egy két hetes képzés második részét (is) képezte. Ennek ellenére nem éreztem magam lemaradva, hisz Orbán Sándor tréner az előző hetet átbeszélve, minden szükséges információval ellátott minket, hogy az alapoktól kezdve megértsük a kapcsolatokat és a miérteket.
Nagyon tartalmas hetet éltem meg. A vasárnapi találkozótól kezdve, a reggeli séták az iskolába, a jó hangulatú, minőségi órák, a szombati hajókirándulás (ami mellesleg a fiaim egyik legnagyobb emléke lett), a jókedvű kollégák. Szuper embereket ismerhettem meg az ország minden területéről és külföldről. Délutánonként volt lehetőségünk megismerkedni a várossal és a tenger szépségeivel. A családommal felejthetetlen napokat töltöttünk itt el.
A helyi gimnázium jól felszerelt, légkondicionált termében folyt az oktatás. Jól felépítve, az alapoktól vettük át a tananyagot, technikákat, Orbán Sándor Komlex 3+T módszerét. Előtérben a képességterületek párhuzamos fejlesztése volt; a testi, érzelmi és értelmi képességeké. Ezek egyidejű fejlesztésével rengeteg képesség alakul, fejlődik, mint pl. elemző logikai gondolkodás, figyelemkoncentráció, kitartás,... A cél: projektpedagógia keretében a diákok projektmunkán keresztül való azonosítása és fejlesztése, tapasztalat alapú tanulás keretében. Átbeszéltük a projekt megvalósításának lépéseit, ezzel együtt az értéklés szempontjait is. Minden kérdésünkre választ kaptunk a gyakorlati és elméleti részeken. Ezen módszer egyik hozadéka is, hogy közös munkára, kollegalitásra ösztönöz. Láthattunk pillanatképeket a tervezés-szervezés-elemzés-kivitelezés mozzanataiból, és betekintést nyerhettünk a diákok és felkészítőik sikereibe is.
Nagyon hasznos ismeretekre tettem szert ezen öt nap alatt. Igyekszem minél több dolgot hasznosítani a tanultakból, hogy minél több tehetséget tudjunk azonosítani.
Kösznöm mindenkinek, aki segített, hogy részt vehettem ezen a tanfolyamon!
Az Erasmus+ pályázat keretében 2023. július 16-22-ig Rovinjban tölthettem egy csodálatos hetet. A továbbképzést a JUTAKI Bt. -Hungary Expert for Teachers and Students szervezte. Nagyon köszönöm Véghné Juhász Krisztinának és a JUTAKI Bt. munkatársainak segítőkészségét és a tökéletes szervezést.
Rovinj a tanfolyam, a fakultatív programok és az utazás szempontjából is remek választás. A szakmai megújulás és fejlődés mellett lehetőségem volt a környék felfedezésére, feltöltődésre és a szabadidő minőségi eltöltésére.
A Tanulói autonómia című képzést választottam, ahol Szász Ramóna tréner segítségével először a tanulói autonómia fogalmával ismerkedhettünk meg. A diákközpontú oktatásban a tanulók képesek felelősséget vállalni saját fejlődésükért, tanáraik aktív partnereivé válnak a tanulási folyamat során. Különféle tanulási technikákat ismerhettem meg, amelyek segítik a tanulók önállóságát, hatékony tanulási stratégiák kialakítását és erősségeik felismerését a hatékony és élményszerű tanulás érdekében. Sokat tanultam Ramónától és a többi kollégától. A délelőtti órákon sok hasznos ötlettel gazdagodtam, amelyeket szeptembertől beépíthetek pedagógiai munkámba.
A JUTAKI Bt. minden délutánra szervezett fakultatív programot számunkra. Vasárnap este finom vacsorával fogadtak minket egy helyi étteremben. Délutánonként megismerkedhettünk a környék nevezetességeivel, valamint tengeri kajakozás és naplementetúra delfinekkel is szerepelt a programok között. A továbbképzés utolsó napján egész napos hajókirándulás keretében ellátogattunk Vrsar városába. A fakultatív programok nagyon hasznosnak bizonyultak számomra, hiszen itt nem csak a saját képzésemen résztvevő kollégákkal cserélhettem tapasztalatokat, hanem az ország egész területéről és külföldről is érkeztek trénerek és kollégák. A nyelvgyakorlás mellett más nemzetek oktatási rendszerébe is betekintést nyerhettem, hasznos tapasztalatokat szerezhettem.
Először vehettem részt Erasmus+ képzésen. Köszönöm a lehetőséget és a szervezők lelkiismeretes munkáját, a sok segítséget. Remélem, hogy a jövőben is lehetőségem nyílik további képzéseken fejleszteni szakmai tudásomat, pedagógiai módszereimet és új kollégákat megismerni.
Esztergom, 2023. 08. 11.
Életem első Erasmus ösztöndíjával a festői szépségű Rovinjban jártam 2023. július 23-29. között. A képzés témája, amelyen részt vettem, napjaink komoly kihívásából merített. Milyen a jó, a hatékony 21.századi iskola és a benne tanító pedagógus, mi a legfőbb célja az iskolai oktató-nevelő munkának? A kurzus vezérfonalát Carl R. Rogers alapelvei jelentették, és ezekre épülve élesedett ki a diákközpontú oktatás lényege. A tanfolyamon megismerkedtünk többek között a Rogersi alapelvekkel, kitértünk a tanulást befolyásoló tényezőkre, a diákok "működésére", tanulási stratégiákra, szó volt konfliktuskezelési stílusokról, időgazdálkodásról, és mindenekelőtt a tanulóközpontú oktatás lényegéről. Előadás, csoportmunka, egymástól tanulás - így tudnám összefoglalni a legfőbb módszereket, amelyek az új ismeretek elsajátítását, meglévők tudatosítását, a hangsúlyok megtalálását elősegítették. A csoport sokszínű volt, ötletgazdag, pozitív beállítottságú és nagy szakmai tapasztalattal rendelkezett. Örömmel töltött el, mennyi megújulásra kész, a diákközpontú gondolkodást előtérbe helyező tanárkolléga van, és hogy a hasonló gondolkodás milyen sok téren megmutatkozik.
A továbbképzés délelőtt zajlott, a 3. emeleti, korszerű tanteremből a szünetekben lehetőség adódott megcsodálni a várost és a tengert, és a csábító kilátás Rovinj és környékének további megismerésére ösztönzött. Rovinj számomra csodaszép a hangulatos utcáival, színes és spalettás házaival, tengerpartjával, történelem tanárként pedig elvarázsoltak a környező települések történelmi látnivalói, pl. az ókort megelevenítő pulai amfiteátrum és a diadalív, a középkor hangulatát idéző Motovun és Groznjan. A Jutaki Bt. figyelmet fordított a közösségépítő programokra is. Az első napi ismerkedő vacsora jól indította a hetet, a záró napi hajókirándulás, amely a csodás Lim Fjordot is megmutatva elvitt Vrsar mesés városába, igazán emlékezetessé tette a hetet.
Hogy mit hoztam haza Rovinjból? Mi van a bőröndömben? Van benne tudás; tapasztalat; a sok okosságot tartalmazó jegyzetfüzetem, amely segít majd emlékezni; könyvajánlások; az Erasmus-program iránti elköteleződés; új kapcsolatok, elérhetőségek; öröm, hogy a részese lehettem ennek a nyári feltöltő továbbképzésnek; fényképek történelmi helyekről, amelyeket fel tudok használni a tanítás során ...És mi van még benne? Egy pici varázslat is a szívemben.
Matekos játék, játékos matek- képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára - Csoma Csilla disszemináció
Írta: Csoma CsillaMatekos játék, játékos matek- képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára
2023. július 23-29. Rovinj, Horvátország
1 hetes 35 órás képzés
Trénerek: Oravecz Márta és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes
A kurzusunk július 23-án délután kezdődött az iskolában, ahol találkozhattunk trénereinkkel és a kurzusunk többi hallgatójával.
Sokan érkeztek Magyarországról, de Romániából és Ukrajnából is voltak résztvevők.
Még ezen a napon együtt vacsoráztunk egy közeli étteremben, ahol tovább folytatódott az ismerkedés kötetlenebb formában.
Hétfőtől kezdődött a tanulás. A délelőtt mindig két részből állt. A két nagyszerű trénerünk váltotta egymást. Oravecz Márta az 1-2 osztályban alkalmazható módszereket és játékokat ismertette velünk, Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes pedig a 3-4. osztályos gyerekeknél alkalmazhatóakat.
A módszertani alapelvek mindkettőjüknél azonosak voltak, melynek lényege a cselekvő tapasztalatszerzés és kapcsolódás a környező valósághoz. Ez nagy mértékben igazodik az alsó tagozatos iskolás gyerekek életkori sajátosságaihoz.
A kurzus során megtapasztalhattuk azt is, hogy milyen újra gyerekként részt venni egy foglalkozáson, de utána minden esetben, miután kipróbáltuk a matekos játékokat, tudatosítottuk pedagógusként, hogy az adott játékkal mit és hogyan fejlesztünk a gyerekeknél.
A megismert játékok során sok esetben magunk készítettük el a szükséges eszközöket is. A tevékenység, a manipuláció közben minél több érzékszervünket használva. Közben elkerülhetetlen volt a kooperáció és az együttműködés. Mindezt oldott, játékos, örömteli légkörben tehettük, ahogy a gyerekekkel is történik.
Sok játéknál kiemelt szerepet kapott a mozgás, a nagymozgásoktól kezdve a finommotoros mozgásformákig.
Minden esetben a valóságból indultunk ki és így jutottunk az absztrakcióig.
Első nap általánosságban volt szó a különbözőkészségek fejlesztéséről és a gondolkodás műveleteiről. Illetve még tájékozódást segítő játékokat próbáltunk ki.
Kedden logikai készletekkel ismerkedtünk és magunk is készítettünk néhányat.
Szerdán dobókockás, dominós játékoké volt a főszerep.
Csütörtökön különféle számegyeneseket készítettünk, táblázatokkal játszottunk és megismertük a „Hajtogató”-t, amit a szorzás, osztás összefüggéseinek láttatásához kiválóan lehet használni.
Pénteken együttműködésre épülő tevékenységeket és játékokat próbálhattunk ki.
A kurzus során meggyőződhettünk arról, hogy a tevékenységnek és a játéknak az oktató – nevelő folyamatba való tudatos, célravezető beépítése elengedhetetlen.
A képzésünk egy felejthetetlen közös hajókirándulással zárult szombaton.
Budapest, 2023. 08. 12.
Csoma Csilla
s.k.
Az Erasmus+ pályázat jóvoltából, lehetőségem nyílt egy, hétnapos továbbképzésen való részvételre. A képzés témája „Játszunk szakmát” ahol játékos módszerek és digitális eszközök, programok, megismerésével nyújthatunk segítséget a diákoknak a pályaválasztásban. A megismert eszközök segítségével gyorsabban és hatékonyabban tudjuk feltárni a diákok érdeklődését, kompetenciáit, személyes tulajdonságaikat. Magyarország különféle iskolarendszeréből, különböző oktatási formában dolgozó kollégák osztották meg tapasztalatainkat a diákok pályaválasztási problémáiról. A tanfolyamot elképesztően felkészült, szakmáját magas szinten művelő, kiváló előadói készségekkel bíró kolléga, Szabadiné Viszmeg Erzsébet tartotta. Oktatónk felkészültségét igazolja, hogy izgalmas feladatokkal készült a pályaorientációs foglalkozásokra, gyakorlati példákon keresztül, IKT eszközök bemutatásával és kipróbálásával és online mérőeszközök használatával ismertetett meg bennünket. A továbbképzés órarendjét már emailben előre megkaptuk, így lehetőségünk volt előzetesen felfrissíteni tudásunkat ebben a témakörben. A feladatokat csoportban, vagy egyénileg oldottunk meg. A csoporttársunk pályaorientációs bemutatója jó példázza, az egymástól való tanulás, ismeretszerzés jó gyakorlatát. Külön hasznosnak találtam, hogy a megismert pályaorientációs online mérőeszközök segítségével egy konkrét tanulónak adhattunk segítséget szituációs tanácsadás keretében. A tanfolyam nagyon sok hasznos információval gazdagította tudásomat, de a felejthetetlen emlékhez a természeti környezet is hozzájárult. A tanfolyam Horvátországban egy varázslatos kisvárosban Rovinj-ban került megszervezésre. A várost a tenger, a hegyek és a lenyűgöző környezet veszi körül, és rendkívül gazdag természeti szépségekben. A kiváló szervezés, a tanfolyamkörülményei, és az izgalmas tananyag feledhetetlenné tette a kurzust, amiért külön köszönet a szervezőknek.
2023.07.23-29, Rovinj, Horvátország
Egy továbbképzésen vettem részt, Matekos játék, játékos matek – képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára, az Erasmus+ keretein belül. A szervező a Jutaki Bt volt.
Vasárnap a regisztráció után megismerkedtünk a trénerekkel, Oravec Mártával és Dr. Kivovicsné Horvát Ágnessal, valamint a kurzus résztvevőivel. Általánosan minden résztvevő azt fogalmazta meg, hogy azért választotta ezt a kurzust, mert a kisiskolások lételeme a játék. A játékok segítenek fejleszteni a gyermekek tanuláshoz szükséges képességeket, készségeket. Megismerkedtünk a képzés helyszínével, majd egy kellemes vacsorán folytatódott az ismerkedés.
Az általános készségfejlesztés elméleti alapjait a gyakorlatban, játékokon keresztül kipróbáltuk. Üzenet a háton, Kapuőr, Mi van a zsákban? játékokat emelném ki. Valamint a Hol hagytam? és a Formás lépegetőt. Ezek a közös játékok fejlesztik a türelmet, kitartást, barátságot.
A hétköznapokban sajnos megfeledkezünk arról, hogy azok a készletek, amelyek rendelkezésünkre állnak az iskolában több lehetőséget rejtenek. A Spagetti játék, amelyet a színes rudakkal játszottunk, nagyon jó sorozat megállapítására. Az egyszerű sokszor jobb. Nagyon örültem a zsinóros-tapogatós készlet bemutatásának. Ezt biztosan el fogom készíteni a gyerekekkel is. A periodikusság megállapítására szolgáló mozgásos tevékenységet is be fogom építeni munkámba.
Az együttműködésre épülő tevékenységeket, játékokat is kipróbáltuk, megtapasztaltuk. Ketten többen. Számok bontott alakjai kártyajátékok segítségével. Kombinatorika parkettázással. Lényegkiemelés párkereső játékkal. Tulajdonság visszafejtése.
A búcsú előtt a többi kurzus résztvevőivel egy gyönyörű hajókirándulás keretein belül folytattuk az ismerkedést, kapcsolatteremtést.
Egész héten lelkesen és élvezettel vettünk részt minden tevékenységben. Megismertük a játék és a játékosság közötti különbséget. Az általam megfogalmazott cél, hogy ezután is játékkal, játékosan tudjam megtámogatni diákjaimat a matematika tanításban teljesen megvalósult, mert nagy gyakorlati tudással felvértezve kezdem a következő tanévet a kurzusnak köszönhetően.
Tőke Éva
Szent Ágoston Keresztény Általános Iskola és Gimnázium
Még...
Az erasmus+ program keretében vehettem részt Rovinjban egy fantasztikus továbbképzésen 2023. július 23-29-ig. Ahogy a címe is jelzi, a tavalyi képzésünk folytatása volt. Jakucs Erika és Pereczes Marianna garantálta a megszokott magas színvonalat. Olyan ötleteket tanultunk, amikkel felfedeztethetjük a tananyagot a gyerekekkel, főként az 5-6. évfolyamon. Pl. a transzformációk felfedeztetésére Escher-ábrákat, a gyerekeket színes pólóba öltöztetve eljátszani a ponthalmazokat, a bolond király kőműveseként háromszögekből és négyszögekből járdákat építeni. Nagyon jó hangulatban teltek az órák, ittuk az előadóink minden szavát. Nagyon várom a folytatást! A sok-sok matematika mellett délutánonként fürödhettünk is a tengerben, városnéztünk. A rendkívüli színvonalú szervezésnek köszönhetően középkori városokba is utazhattunk. Nagyon köszönjük a Jutaki Bt-nek!
Nem csak füzet és ceruza – 2 hét a csodás Rovinjban
Írta: Szolnoki-Bánki GittaErasmus pályázat keretében 2023. július 16-29-ig 2 hetes továbbképzésen vettem részt a horvátországi Rovinjban. A továbbképzést a JUTAKI Bt. - Hungary Expert for Teachers and Students hirdette és szervezte meg. Nagyon sok segítséget kaptam tőlük és koordinátoromtól a kiutazás megszervezésétől kezdve egészen a tanfolyam végéig, így minden gördülékeny volt. Rovinj az egyik legszebb város, ahol valaha életemben jártam, így igazán ideális helyszíne volt ennek a szakmai továbbképzésnek. Magyarország minden szegletéből és a határon túlról is érkeztek kollégák, ami nagyszerű lehetőség volt a tapasztalatcserére.
A szakmai programokon túl a szervezők változatos és színes fakultatív programokat kínáltak, melyek kiváló lehetőséget adtak a környék felfedezésére, az ismerkedésre és a szabadidő aktív és minőségi eltöltésére.
Oktatóink Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta két örökifjú, gyermekközpontú ember, akik irigylésre méltó lendülettel és őszinte lelkesedéssel adták át több évtizedes szakmai tapasztalatuk egy részét. A tanfolyam során a 6-10 éves korosztály tevékenységgel és játékkal támogatott anyanyelvi és matematikai neveléséhez kaptam elméleti és gyakorlati segítséget, melyeket nagyon jól fogok tudni adaptálni tanitói és fejlesztőpedagógiai munkámba. Ági és Márti tarsolyában elképesztően sok játék van, s nagyon hálás vagyok, hogy közülük sokat megismerhettem, kipróbálhattam. Napjaink nagyon jó hangulatban teltek, sokat nevettünk, igazi csapattá kovácsolódtunk, s megtapasztalhattuk a játék vitathatatlanul jótékony hatásait, mint a lelkesedés, a közösségi összetartozás érzése, a siker vagy éppen a kudarc, vereség érzésének méltósággal viselése. Az ismeretszerzés leghatékonyabb módjának tartottam eddig is a játékot, s mostani élményeim ebben megerősítettek. Soha nem fogom elfelejteni, amikor utolsó előtti nap zárszóként Márti azt mondta: „Holnap csak játszani fogunk”, mind felkaptuk a fejünket, és visszakérdeztünk, pont, mint a gyerekek, hogy Tényleg? És tényleg. Boldog napok voltak.
Köszönet még egyszer mindenkinek, aki hozzájárult ahhoz, hogy résztvehessek ebben a kalandban.
Varázslóként Rovinjban - A Komplex 3+T program megismerése
Írta: Mohácsi JuditAz idén harmadik alkalommal vehettem részt Erasmus pályázaton. Mivel mindig is fontosnak tartottam a folyamatos fejlődést, a megújulást, a tapasztalatszerzést és -cserét pedagógiai munkám során, így ebben az évben is nagy örömmel töltött el, hogy új ismeretekkel gazdagodhatok a pályázat keretein belül.
Munkám során igyekszem előtérbe helyezni a tehetségfejlesztést, a tehetségek kiaknázását. Tanulmányi versenyekre készítek föl gyerekeket, dráma szakkört vezetek, az egészséges életmódra nevelés keretein belül túrakört és -tábort szervezek. Nagy hangsúlyt fektetek a különböző képességek fejlesztésére, így számomra a legjobb alkalom volt, hogy Orbán Sándor: Varázsold elő a tanítványodból a talentumot – Komplex 3+T program c. egyhetes, a tehetségazonosítás, -fejlesztés és –gondozás témájában megtartott kurzusára jelentkezzek. A képzés magyar nyelven folyt a festői szépségű Rovinjban. A kurzus a városközpontban, a helyi gimnáziumban kapott helyet. A helyszín minden 21. századi követelménynek megfelelt.
Az első napon megismerkedtünk a Komplex 3+T módszer elméleti kérdéseivel. Később már gyakorlati síkon közelítettük meg a különböző képességterületek (szomatikus, affektív, kognitív) fejlesztésének lehetőségeit. Párban, illetve csoportos munkában zajlott a különböző képességterületek kibontakoztatását segítő feladatok elvégzése. Rajzoltunk, festettünk az affektív képesség fejlesztése érdekében. Kutatást végeztünk egy megadott témában, ehhez plakátot készítettünk, előadást tartottunk, hogy a kognitív képességünk minden fázisát kipróbálhassuk. Játékos, ügyességi feladatokkal szomatikus képességünket erősítettük.
A kurzus vezetője, Orbán Sándor, aki ezt a módszert kitalálta, kidolgozta és jelenleg is sikeresen alkalmazza. Személyében egy elhivatott, munkájában sikeres, magával ragadó embert ismerhettünk meg. Ebben a pár napban igyekezett átadni a sok éves tapasztalatán nyugvó ismereteit. Fantasztikus volt hallgatni történeteit, sikereit. A kurzuson 15-en vettünk részt az ország minden tájáról és határon túlról. Napjaink vidám hangulatban teltek, így elég gyorsan elröpült ez az egy hét.
Az óráink délelőtt voltak megtartva, így a nap további része nyújtott alkalmat a város és környékének felfedezésére. A tanfolyam szervezői, kiváló koordinátorai élménydús fakultatív programokat is szerveztek számunkra. Lehetőség nyílt ellátogatni a szomszédos Pulába és Porec-be, egy esti hajózás keretén belül delfineket figyelhettünk meg. A kurzusunk egy élménydús hajóúttal zárult a Rovinjhoz közeli Limski-fjord, valamint Vrsar városának felfedezésével.
Boldog vagyok, hogy egy hasznos és élményekkel teli hetet tölthettem a csodálatos Rovinjban. Sok ismerettel gazdagodtam, és bízom benne, hogy ezek az ismeretek segítségemre lesznek az oktató-nevelő munkám során a tehetségazonosításban és tehetséggondozásban.
Köszönettel tartozom az iskolánk kiváló koordinátorainak, Dobos Edinának és Zalánki Juditnak, valamint a tanfolyam szervezőjének, Véghné Juhász Krisztinának, a JUTAKI BT. – Hungary Expert for Teachers ügyvezetőjének.
Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal