Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal

Egyéb nyelvterület (324)

hétfő, 14 augusztus 2023 09:06

Angol nyelvi kurzus Rovinj-ban

Írta:

Hidvégi Jakab 

Erasmus beszámoló, 2023

Az Erasmus+ pályázat keretében a Rákospalotai Meixner Általános Iskola tanáraként vettem részt az “English Language Development for Teachers and Staff - Intermediate Level" nevű nyelvi képzésen Rovinj-ban. Az egy hetes továbbképzésen a nyelvművelés mellett megismertem a legendás szépségű tengerparti várost és természeti környezetét.

Ez előző képzéseimtől eltérően nem szemléletformáló módszerekkel foglalkoztam, hanem angol nyelvi tudásomat feljlesztettem. Célom volt a nyelvtani hibáimon javítani,  szókincsemet bővíteni. A kurzus végére magabiztosabbá váltam, több igeidőt tudtam helyesen használni, mint korábban. Tankönyv segítségével haladtunk, de a képző ötletesen, változatos feladatokkal színesítette a tanulás, remek témákat jártunk körbe a reggeli bemelegítő feladatok alkalmával. A 6 fős csoport tagjai az első pillanatban egy kellemes és támogató légkört alakított ki, ami egész héten segítette a feszültségmentes tanulást. Egy délelőttöt a város megismerésével, történelmi érdekességeinek megismerésével töltöttük  A szervezők délutáni programokkal is készültek, de a viharos időjárás miatt ezeken nem tudtam részt venni, pedig szívesen bejártam volna az Isztriai félsziget természeti és történelmi érdekességeit. Amikor az időjárás engedte, szabadidőmben a pipás búvárkodással próbálkoztam, egy alkalommal pedig kerékpárral jártam be csodálatos, tengerparton kígyózó utat.  A kurzus végére tervezett hajókirándulást a viharjelzés miatt lemondták, így az órák szüneteiben megismert kollégákkal nem tudtunk elmenni a záróprogramra. 

Visszagondolva az egy hetes továbbképzést nagyon hasznosnak találtam és a többiekkel eltöltött idő sok élménnyel gazdagított, remek embereket ismertem meg. Ha lehetőségem lesz, jövőre is jelentkezni fogok a rovinj-i kurzusok egyikére.

hétfő, 14 augusztus 2023 09:06

Angol nyelvi kurzus Rovinj-ban

Írta:

Hidvégi Jakab 

Erasmus beszámoló, 2023

Az Erasmus+ pályázat keretében a Rákospalotai Meixner Általános Iskola tanáraként vettem részt az “English Language Development for Teachers and Staff - Intermediate Level" nevű nyelvi képzésen Rovinj-ban. Az egy hetes továbbképzésen a nyelvművelés mellett megismertem a legendás szépségű tengerparti várost és természeti környezetét.

Ez előző képzéseimtől eltérően nem szemléletformáló módszerekkel foglalkoztam, hanem angol nyelvi tudásomat feljlesztettem. Célom volt a nyelvtani hibáimon javítani,  szókincsemet bővíteni. A kurzus végére magabiztosabbá váltam, több igeidőt tudtam helyesen használni, mint korábban. Tankönyv segítségével haladtunk, de a képző ötletesen, változatos feladatokkal színesítette a tanulás, remek témákat jártunk körbe a reggeli bemelegítő feladatok alkalmával. A 6 fős csoport tagjai az első pillanatban egy kellemes és támogató légkört alakított ki, ami egész héten segítette a feszültségmentes tanulást. Egy délelőttöt a város megismerésével, történelmi érdekességeinek megismerésével töltöttük  A szervezők délutáni programokkal is készültek, de a viharos időjárás miatt ezeken nem tudtam részt venni, pedig szívesen bejártam volna az Isztriai félsziget természeti és történelmi érdekességeit. Amikor az időjárás engedte, szabadidőmben a pipás búvárkodással próbálkoztam, egy alkalommal pedig kerékpárral jártam be csodálatos, tengerparton kígyózó utat.  A kurzus végére tervezett hajókirándulást a viharjelzés miatt lemondták, így az órák szüneteiben megismert kollégákkal nem tudtunk elmenni a záróprogramra. 

Visszagondolva az egy hetes továbbképzést nagyon hasznosnak találtam és a többiekkel eltöltött idő sok élménnyel gazdagított, remek embereket ismertem meg. Ha lehetőségem lesz, jövőre is jelentkezni fogok a rovinj-i kurzusok egyikére.

hétfő, 14 augusztus 2023 09:06

Angol nyelvi kurzus Rovinj-ban

Írta:

Hidvégi Jakab 

Erasmus beszámoló, 2023

Az Erasmus+ pályázat keretében a Rákospalotai Meixner Általános Iskola tanáraként vettem részt az “English Language Development for Teachers and Staff - Intermediate Level" nevű nyelvi képzésen Rovinj-ban. Az egy hetes továbbképzésen a nyelvművelés mellett megismertem a legendás szépségű tengerparti várost és természeti környezetét.

Ez előző képzéseimtől eltérően nem szemléletformáló módszerekkel foglalkoztam, hanem angol nyelvi tudásomat feljlesztettem. Célom volt a nyelvtani hibáimon javítani,  szókincsemet bővíteni. A kurzus végére magabiztosabbá váltam, több igeidőt tudtam helyesen használni, mint korábban. Tankönyv segítségével haladtunk, de a képző ötletesen, változatos feladatokkal színesítette a tanulás, remek témákat jártunk körbe a reggeli bemelegítő feladatok alkalmával. A 6 fős csoport tagjai az első pillanatban egy kellemes és támogató légkört alakított ki, ami egész héten segítette a feszültségmentes tanulást. Egy délelőttöt a város megismerésével, történelmi érdekességeinek megismerésével töltöttük  A szervezők délutáni programokkal is készültek, de a viharos időjárás miatt ezeken nem tudtam részt venni, pedig szívesen bejártam volna az Isztriai félsziget természeti és történelmi érdekességeit. Amikor az időjárás engedte, szabadidőmben a pipás búvárkodással próbálkoztam, egy alkalommal pedig kerékpárral jártam be csodálatos, tengerparton kígyózó utat.  A kurzus végére tervezett hajókirándulást a viharjelzés miatt lemondták, így az órák szüneteiben megismert kollégákkal nem tudtunk elmenni a záróprogramra. 

Visszagondolva az egy hetes továbbképzést nagyon hasznosnak találtam és a többiekkel eltöltött idő sok élménnyel gazdagított, remek embereket ismertem meg. Ha lehetőségem lesz, jövőre is jelentkezni fogok a rovinj-i kurzusok egyikére.

Két hetet töltöttem Rovinj gyönyörű városában az Erasmus+ -nak köszönhetően.

Első alkalommal vettem részt mobilitási programokon.

Megérkezésem után felderítettem a „terepet”; gyalogosan közelítettem meg az iskolát, ahol megismerkedtem a szervezőkkel és a csoporttársaimmal.

Az esti vacsora kiváló alkalmat teremtett a bemutatkozásra.

Az első héten (július 16-23-ig) Orbán Sándor osztotta meg harminc éves tapasztalatait velem és társaimmal a tehetségek felkutatásának, felfedezésének és fejlesztésének területén. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy részt vehettem az óráin. Szemléletesen, rengeteg példával, anyaggal, gyakorlati bemutatóval alátámasztva tárta elénk, hogyan „varázsolhatjuk elő” tanítványainkból a tehetséget. Számomra nemcsak gondolatindító volt a közös munka, hanem sok ötletet is adott a további munkámhoz.

A második héten (július 24-30-ig) az angoltudásomat csiszolhattam, gyarapíthattam a horváth Diána vezetésével. Nagyon jól éreztem magam az óráin; vidám, mosolygós egyéniségével minden nyelvi nehézségen átsegített. Az „otthoni” felkészülést, ismétlést segítette a kapott munkatankönyv, amely a további tanulmányaimhoz is hasznos lesz.

A képzést közös hajókirándulással zártuk, amelynek során-oktatóinkkal együtt- kötetlen formában beszélhettük meg, értékelhettük a mobilitás során szerzett ismereteinket, élményeinket.

Köszönettel tartozom a szervezőknek, akik a két hét során igyekeztek mindenben a rendelkezésünkre állni; segíteni abban, hogy mind a képzéseken, mind a szabadidős programokon jól érezzük magunkat.

Remélem, hogy lesz még alkalmam további mobilitási programokon részt venni!

Életem első Erasmus+ képzésén vettem részt idén Rovinjban. A kurzus 2023.07.23-29-ig tartott.

Ez a tanfolyam egy két hetes képzés második részét (is) képezte. Ennek ellenére nem éreztem magam lemaradva, hisz Orbán Sándor tréner az előző hetet átbeszélve, minden szükséges információval ellátott minket, hogy az alapoktól kezdve megértsük a kapcsolatokat és a miérteket.

Nagyon tartalmas hetet éltem meg. A vasárnapi találkozótól kezdve, a reggeli séták az iskolába, a jó hangulatú, minőségi órák, a szombati hajókirándulás (ami mellesleg a fiaim egyik legnagyobb emléke lett),  a jókedvű kollégák. Szuper embereket ismerhettem meg az ország minden területéről és külföldről. Délutánonként volt lehetőségünk megismerkedni a várossal és a tenger szépségeivel. A családommal felejthetetlen napokat töltöttünk itt el.

A helyi gimnázium jól felszerelt, légkondicionált termében folyt az oktatás. Jól felépítve, az alapoktól vettük át a tananyagot, technikákat, Orbán Sándor Komlex 3+T módszerét. Előtérben a képességterületek párhuzamos fejlesztése volt; a testi, érzelmi és értelmi képességeké. Ezek egyidejű fejlesztésével rengeteg képesség alakul, fejlődik, mint pl. elemző logikai gondolkodás, figyelemkoncentráció,  kitartás,... A cél: projektpedagógia keretében a diákok projektmunkán keresztül való azonosítása és fejlesztése, tapasztalat alapú tanulás keretében. Átbeszéltük a projekt megvalósításának lépéseit, ezzel együtt az értéklés szempontjait is. Minden kérdésünkre választ kaptunk a gyakorlati és elméleti részeken. Ezen módszer egyik hozadéka is, hogy közös munkára, kollegalitásra ösztönöz.  Láthattunk pillanatképeket a tervezés-szervezés-elemzés-kivitelezés mozzanataiból, és betekintést nyerhettünk a diákok és felkészítőik sikereibe is.

Nagyon hasznos ismeretekre tettem szert ezen öt nap alatt. Igyekszem minél több dolgot hasznosítani a tanultakból, hogy minél több tehetséget tudjunk azonosítani.

Kösznöm mindenkinek, aki segített, hogy részt vehettem ezen a tanfolyamon!

vasárnap, 13 augusztus 2023 05:46

Tanulói autonómia - Rovinj

Írta:

Az Erasmus+ pályázat keretében 2023. július 16-22-ig Rovinjban tölthettem egy csodálatos hetet. A továbbképzést a JUTAKI Bt. -Hungary Expert for Teachers and Students szervezte. Nagyon köszönöm Véghné Juhász Krisztinának és a JUTAKI Bt. munkatársainak segítőkészségét és a tökéletes szervezést.

Rovinj a tanfolyam, a fakultatív programok és az utazás szempontjából is remek választás. A szakmai megújulás és fejlődés mellett lehetőségem volt a környék felfedezésére, feltöltődésre és a szabadidő minőségi eltöltésére.

A Tanulói autonómia című képzést választottam, ahol Szász Ramóna tréner segítségével először a tanulói autonómia fogalmával ismerkedhettünk meg. A diákközpontú oktatásban a tanulók képesek felelősséget vállalni saját fejlődésükért, tanáraik aktív partnereivé válnak a tanulási folyamat során. Különféle tanulási technikákat ismerhettem meg, amelyek segítik a tanulók önállóságát, hatékony tanulási stratégiák kialakítását és erősségeik felismerését a hatékony és élményszerű tanulás érdekében. Sokat tanultam Ramónától és a többi kollégától. A délelőtti órákon sok hasznos ötlettel gazdagodtam, amelyeket szeptembertől beépíthetek pedagógiai munkámba.

A JUTAKI Bt. minden délutánra szervezett fakultatív programot számunkra. Vasárnap este finom vacsorával fogadtak minket egy helyi étteremben. Délutánonként megismerkedhettünk a környék nevezetességeivel, valamint tengeri kajakozás és naplementetúra delfinekkel is szerepelt a programok között. A továbbképzés utolsó napján egész napos hajókirándulás keretében ellátogattunk Vrsar városába. A fakultatív programok nagyon hasznosnak bizonyultak számomra, hiszen itt nem csak a saját képzésemen résztvevő kollégákkal cserélhettem tapasztalatokat, hanem az ország egész területéről és külföldről is érkeztek trénerek és kollégák. A nyelvgyakorlás mellett más nemzetek oktatási rendszerébe is betekintést nyerhettem, hasznos tapasztalatokat szerezhettem.

Először vehettem részt Erasmus+ képzésen. Köszönöm a lehetőséget és a szervezők lelkiismeretes munkáját, a sok segítséget. Remélem, hogy a jövőben is lehetőségem nyílik további képzéseken fejleszteni szakmai tudásomat, pedagógiai módszereimet és új kollégákat megismerni.

Esztergom, 2023. 08. 11.

szombat, 12 augusztus 2023 20:37

Rovinj, ami elvarázsolt

Írta:

Életem első Erasmus ösztöndíjával a festői szépségű Rovinjban jártam 2023. július 23-29. között. A képzés témája, amelyen részt vettem, napjaink komoly kihívásából merített. Milyen a jó, a hatékony 21.századi iskola és a benne tanító pedagógus, mi a legfőbb célja az iskolai oktató-nevelő munkának? A kurzus vezérfonalát Carl R. Rogers alapelvei jelentették, és ezekre épülve élesedett ki a diákközpontú oktatás lényege. A tanfolyamon megismerkedtünk többek között a Rogersi alapelvekkel, kitértünk a tanulást befolyásoló tényezőkre, a diákok "működésére", tanulási stratégiákra, szó volt konfliktuskezelési stílusokról, időgazdálkodásról, és mindenekelőtt a tanulóközpontú oktatás lényegéről. Előadás, csoportmunka, egymástól tanulás - így tudnám összefoglalni a legfőbb módszereket, amelyek az új ismeretek elsajátítását, meglévők tudatosítását, a hangsúlyok megtalálását elősegítették. A csoport sokszínű volt, ötletgazdag, pozitív beállítottságú és nagy szakmai tapasztalattal rendelkezett. Örömmel töltött el, mennyi megújulásra kész, a diákközpontú gondolkodást előtérbe helyező tanárkolléga van, és hogy a hasonló gondolkodás milyen sok téren megmutatkozik.

A továbbképzés délelőtt zajlott, a 3. emeleti, korszerű tanteremből a szünetekben lehetőség adódott megcsodálni a várost és a tengert, és a csábító kilátás Rovinj és környékének további megismerésére ösztönzött.  Rovinj számomra csodaszép a hangulatos utcáival, színes és spalettás házaival, tengerpartjával, történelem tanárként pedig elvarázsoltak a környező települések történelmi látnivalói, pl. az ókort megelevenítő pulai amfiteátrum és a diadalív, a középkor hangulatát idéző Motovun és Groznjan. A Jutaki Bt. figyelmet fordított a közösségépítő programokra is. Az első napi ismerkedő vacsora jól indította a hetet, a záró napi hajókirándulás, amely a csodás Lim Fjordot is megmutatva elvitt Vrsar mesés városába, igazán emlékezetessé tette a hetet.

Hogy mit hoztam haza Rovinjból? Mi van a bőröndömben? Van benne tudás; tapasztalat; a sok okosságot tartalmazó jegyzetfüzetem, amely segít majd emlékezni; könyvajánlások; az Erasmus-program iránti elköteleződés; új kapcsolatok, elérhetőségek; öröm, hogy a részese lehettem ennek a nyári feltöltő továbbképzésnek; fényképek történelmi helyekről, amelyeket fel tudok használni a tanítás során ...És mi van még benne? Egy pici varázslat is a szívemben.

 

 

Matekos játék, játékos matek- képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára

2023. július 23-29. Rovinj, Horvátország

1 hetes 35 órás képzés

Trénerek: Oravecz Márta és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes

A kurzusunk július 23-án délután kezdődött az iskolában, ahol találkozhattunk trénereinkkel és a kurzusunk többi hallgatójával.

Sokan érkeztek Magyarországról, de Romániából és Ukrajnából is voltak résztvevők.

Még ezen a napon együtt vacsoráztunk egy közeli étteremben, ahol tovább folytatódott az ismerkedés kötetlenebb formában.

Hétfőtől kezdődött a tanulás. A délelőtt mindig két részből állt. A két nagyszerű trénerünk váltotta egymást. Oravecz Márta az 1-2 osztályban alkalmazható módszereket és játékokat ismertette velünk, Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes pedig a 3-4. osztályos gyerekeknél alkalmazhatóakat.

A módszertani alapelvek mindkettőjüknél azonosak voltak, melynek lényege a cselekvő tapasztalatszerzés és kapcsolódás a környező valósághoz. Ez nagy mértékben igazodik az alsó tagozatos iskolás gyerekek életkori sajátosságaihoz.

A kurzus során megtapasztalhattuk azt is, hogy milyen újra gyerekként részt venni egy foglalkozáson, de utána minden esetben, miután kipróbáltuk a matekos játékokat, tudatosítottuk pedagógusként, hogy az adott játékkal mit és hogyan fejlesztünk a gyerekeknél.

A megismert játékok során sok esetben magunk készítettük el a szükséges eszközöket is. A tevékenység, a manipuláció közben minél több érzékszervünket használva. Közben elkerülhetetlen volt a kooperáció és az együttműködés. Mindezt oldott, játékos, örömteli légkörben tehettük, ahogy a gyerekekkel is történik.

Sok játéknál kiemelt szerepet kapott a mozgás, a nagymozgásoktól kezdve a finommotoros mozgásformákig.

Minden esetben a valóságból indultunk ki és így jutottunk az absztrakcióig.

Első nap általánosságban volt szó a különbözőkészségek fejlesztéséről és a gondolkodás műveleteiről. Illetve még tájékozódást segítő játékokat próbáltunk ki.

Kedden logikai készletekkel ismerkedtünk és magunk is készítettünk néhányat.

Szerdán dobókockás, dominós játékoké volt a főszerep.

Csütörtökön különféle számegyeneseket készítettünk, táblázatokkal játszottunk és megismertük a „Hajtogató”-t, amit a szorzás, osztás összefüggéseinek láttatásához kiválóan lehet használni.

Pénteken együttműködésre épülő tevékenységeket és játékokat próbálhattunk ki.

A kurzus során meggyőződhettünk arról, hogy a tevékenységnek és a játéknak az oktató – nevelő folyamatba való tudatos, célravezető beépítése elengedhetetlen.

A képzésünk egy felejthetetlen közös hajókirándulással zárult szombaton.

Budapest, 2023. 08. 12.

Csoma Csilla

s.k.

péntek, 11 augusztus 2023 11:07

„Játszunk szakmát”

Írta:

Az Erasmus+ pályázat jóvoltából, lehetőségem nyílt egy, hétnapos továbbképzésen való részvételre. A képzés témája „Játszunk szakmát” ahol játékos módszerek és digitális eszközök, programok, megismerésével nyújthatunk segítséget a diákoknak a pályaválasztásban. A megismert eszközök segítségével gyorsabban és hatékonyabban tudjuk feltárni a diákok érdeklődését, kompetenciáit, személyes tulajdonságaikat. Magyarország különféle iskolarendszeréből, különböző oktatási formában dolgozó kollégák osztották meg tapasztalatainkat a diákok pályaválasztási problémáiról. A tanfolyamot elképesztően felkészült, szakmáját magas szinten művelő, kiváló előadói készségekkel bíró kolléga, Szabadiné Viszmeg Erzsébet tartotta. Oktatónk felkészültségét igazolja, hogy izgalmas feladatokkal készült a pályaorientációs foglalkozásokra, gyakorlati példákon keresztül, IKT eszközök bemutatásával és kipróbálásával és online mérőeszközök használatával ismertetett meg bennünket. A továbbképzés órarendjét már emailben előre megkaptuk, így lehetőségünk volt előzetesen felfrissíteni tudásunkat ebben a témakörben. A feladatokat csoportban, vagy egyénileg oldottunk meg. A csoporttársunk pályaorientációs bemutatója jó példázza, az egymástól való tanulás, ismeretszerzés jó gyakorlatát. Külön hasznosnak találtam, hogy a megismert pályaorientációs online mérőeszközök segítségével egy konkrét tanulónak adhattunk segítséget szituációs tanácsadás keretében. A tanfolyam nagyon sok hasznos információval gazdagította tudásomat, de a felejthetetlen emlékhez a természeti környezet is hozzájárult. A tanfolyam Horvátországban egy varázslatos kisvárosban Rovinj-ban került megszervezésre. A várost a tenger, a hegyek és a lenyűgöző környezet veszi körül, és rendkívül gazdag természeti szépségekben. A kiváló szervezés, a tanfolyamkörülményei, és az izgalmas tananyag feledhetetlenné tette a kurzust, amiért külön köszönet a szervezőknek.

péntek, 11 augusztus 2023 07:05

Matekos játék, játékos matek

Írta:

2023.07.23-29, Rovinj, Horvátország

Egy továbbképzésen vettem részt, Matekos játék, játékos matek – képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára, az Erasmus+ keretein belül. A szervező a Jutaki Bt volt.

Vasárnap a regisztráció után megismerkedtünk a trénerekkel, Oravec Mártával és Dr. Kivovicsné Horvát Ágnessal, valamint a kurzus résztvevőivel. Általánosan minden résztvevő azt fogalmazta meg, hogy azért választotta ezt a kurzust, mert a kisiskolások lételeme a játék. A játékok segítenek fejleszteni a gyermekek tanuláshoz szükséges képességeket, készségeket. Megismerkedtünk a képzés helyszínével, majd egy kellemes vacsorán folytatódott az ismerkedés.

Az általános készségfejlesztés elméleti alapjait a gyakorlatban, játékokon keresztül kipróbáltuk. Üzenet a háton, Kapuőr, Mi van a zsákban? játékokat emelném ki. Valamint a Hol hagytam? és a Formás lépegetőt. Ezek a közös játékok fejlesztik a türelmet, kitartást, barátságot.

A hétköznapokban sajnos megfeledkezünk arról, hogy azok a készletek, amelyek rendelkezésünkre állnak az iskolában több lehetőséget rejtenek. A Spagetti játék, amelyet a színes rudakkal játszottunk, nagyon jó sorozat megállapítására. Az egyszerű sokszor jobb. Nagyon örültem a zsinóros-tapogatós készlet bemutatásának. Ezt biztosan el fogom készíteni a gyerekekkel is. A periodikusság megállapítására szolgáló mozgásos tevékenységet is be fogom építeni munkámba.

Az együttműködésre épülő tevékenységeket, játékokat is kipróbáltuk, megtapasztaltuk. Ketten többen. Számok bontott alakjai kártyajátékok segítségével. Kombinatorika parkettázással. Lényegkiemelés párkereső játékkal. Tulajdonság visszafejtése.

A búcsú előtt a többi kurzus résztvevőivel egy gyönyörű hajókirándulás keretein belül folytattuk az ismerkedést, kapcsolatteremtést.

Egész héten lelkesen és élvezettel vettünk részt minden tevékenységben. Megismertük a játék és a játékosság közötti különbséget. Az általam megfogalmazott cél, hogy ezután is játékkal, játékosan tudjam megtámogatni diákjaimat a matematika tanításban teljesen megvalósult, mert nagy gyakorlati tudással felvértezve kezdem a következő tanévet a kurzusnak köszönhetően.

Tőke Éva

Szent Ágoston Keresztény Általános Iskola és Gimnázium

9. oldal / 24