Egyéb nyelvterület (324)
LOGIKALAND -Rovinj- 2023
2023. 07. 16—22. Rovinjban (Horvátország) , a „Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért” szervezésében tanárképzési tanfolyamon vettem részt.
A tanfolyam neve: LOGIKALAND! Legyen élmény a matematika, játékok bűvöletében! Fejlesztés és tehetséggondozás matekos játékokkal, tevékenységekkel és feladatokkal.
Évtizedek óta tanítok- többek közt- matematikát 1-4 osztályokban. A fokozatosan nehezedő tananyag, illetve a logikus gondolkodás fejlesztése szükségessé teszi minél többféle , változatos, színes „játékok” alkalmazását. Ezek hiányában nagyon megcsappan a gyermekek érdeklődése a tantárgy iránt.
A legfőbb motivációm az volt, hogy bővítsem azon játékok körét, melyekkel élményszerűvé, élvezhetővé varázsolható a matematika.
A különböző kurzusokon magyar, illetve európai országokból érkezett kollégák vettek részt.
Szabadidőben zajlott beszélgetések során nagyon sok, mindennapi gyakorlatban hasznosítható ötletet osztottunk meg egymással.
A LOGIKALAND ! kurzust, melyen részt vettem Rácz Ildikó vezette. Ildikó ízig-vérig pedagógus. Mély elhivatottsága nagy hatással volt ránk.
A játékok, feladatok, tevékenységek, amelyekkel „megkínált” bennünket, változatosak, élvezetesek, elsőtől az utolsóig hasznosak. Valamennyit használni fogom matematika órákon. Felnőttként is teljes mértékben elmélyedtünk bennük. Gyakran megtörtént, hogy nem tudtuk abbahagyni az adott feladatot, míg meg nem találtuk a megoldást.
Minden szempontból hasznos, élményekben gazdag, sok ismeretet adó hét volt.
Örülök, hogy részt vehettem rajta.
Göd, 2023. 08. 05. Deák Gyöngyi
LOGIKALAND -Rovinj- 2023
2023. 07. 16—22. Rovinjban (Horvátország) , a „Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért” szervezésében tanárképzési tanfolyamon vettem részt.
A tanfolyam neve: LOGIKALAND! Legyen élmény a matematika, játékok bűvöletében! Fejlesztés és tehetséggondozás matekos játékokkal, tevékenységekkel és feladatokkal.
Évtizedek óta tanítok- többek közt- matematikát 1-4 osztályokban. A fokozatosan nehezedő tananyag, illetve a logikus gondolkodás fejlesztése szükségessé teszi minél többféle , változatos, színes „játékok” alkalmazását. Ezek hiányában nagyon megcsappan a gyermekek érdeklődése a tantárgy iránt.
A legfőbb motivációm az volt, hogy bővítsem azon játékok körét, melyekkel élményszerűvé, élvezhetővé varázsolható a matematika.
A különböző kurzusokon magyar, illetve európai országokból érkezett kollégák vettek részt.
Szabadidőben zajlott beszélgetések során nagyon sok, mindennapi gyakorlatban hasznosítható ötletet osztottunk meg egymással.
A LOGIKALAND ! kurzust, melyen részt vettem Rácz Ildikó vezette. Ildikó ízig-vérig pedagógus. Mély elhivatottsága nagy hatással volt ránk.
A játékok, feladatok, tevékenységek, amelyekkel „megkínált” bennünket, változatosak, élvezetesek, elsőtől az utolsóig hasznosak. Valamennyit használni fogom matematika órákon. Felnőttként is teljes mértékben elmélyedtünk bennük. Gyakran megtörtént, hogy nem tudtuk abbahagyni az adott feladatot, míg meg nem találtuk a megoldást.
Minden szempontból hasznos, élményekben gazdag, sok ismeretet adó hét volt.
Örülök, hogy részt vehettem rajta.
Göd, 2023. 08. 05. Deák Gyöngyi
LOGIKALAND -Rovinj- 2023
2023. 07. 16—22. Rovinjban (Horvátország) , a „Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért” szervezésében tanárképzési tanfolyamon vettem részt.
A tanfolyam neve: LOGIKALAND! Legyen élmény a matematika, játékok bűvöletében! Fejlesztés és tehetséggondozás matekos játékokkal, tevékenységekkel és feladatokkal.
Évtizedek óta tanítok- többek közt- matematikát 1-4 osztályokban. A fokozatosan nehezedő tananyag, illetve a logikus gondolkodás fejlesztése szükségessé teszi minél többféle , változatos, színes „játékok” alkalmazását. Ezek hiányában nagyon megcsappan a gyermekek érdeklődése a tantárgy iránt.
A legfőbb motivációm az volt, hogy bővítsem azon játékok körét, melyekkel élményszerűvé, élvezhetővé varázsolható a matematika.
A különböző kurzusokon magyar, illetve európai országokból érkezett kollégák vettek részt.
Szabadidőben zajlott beszélgetések során nagyon sok, mindennapi gyakorlatban hasznosítható ötletet osztottunk meg egymással.
A LOGIKALAND ! kurzust, melyen részt vettem Rácz Ildikó vezette. Ildikó ízig-vérig pedagógus. Mély elhivatottsága nagy hatással volt ránk.
A játékok, feladatok, tevékenységek, amelyekkel „megkínált” bennünket, változatosak, élvezetesek, elsőtől az utolsóig hasznosak. Valamennyit használni fogom matematika órákon. Felnőttként is teljes mértékben elmélyedtünk bennük. Gyakran megtörtént, hogy nem tudtuk abbahagyni az adott feladatot, míg meg nem találtuk a megoldást.
Minden szempontból hasznos, élményekben gazdag, sok ismeretet adó hét volt.
Örülök, hogy részt vehettem rajta.
Göd, 2023. 08. 05. Deák Gyöngyi
2023. 07. 10 – 07. 14.
International Training Centre – Prága, Csehország
AZ ITC által szervezett „ICT in Education” megnevezésű egyhetes programon vettem részt a cseh fővárosban.
A képzés helyszíne a Műszaki Egyetem épületében, egy rendkívül jól felszerelt előadóteremben helyezkedett el. A helyszíntől 20 perces gyalogos sétával a prágai vár, 10 perces metróúttal pedig az óváros is könnyen elérhető távolságban feküdt.
A napjaimat egy negyven perces üdítő sétával kezdtem az egyénileg szervezett szállásomtól (Hotel Klára), a Stromovkán keresztül, az intézményig. Ezután felfrissülten olyan információkkal gazdagodtam, mint e-learning platformok létrehozása, melyek hosszútávon hasznomra válnak, mivel ezek előmozdítják az oktatás minőségének javulását és segítenek a kulcskompetenciák fejlesztésében, valamint a szakmai együttműködést is megkönnyítik. Az interaktív taneszközöket, applikációkat először letölthettük, majd „learning by doing” megtapasztalhattuk az előnyeit: kreatív, gyors, minden tanulót képes bevonni tudásszinttől és szociális háttértől függetlenül.
Terítékre került a kifordított osztályterem (flipped classroom), melynek lényege, hogy a tanulók először házifeladat segítségével ismerkednek meg a tananyaggal, majd a tanórán mélyülnek el a témában. Ezek a feladatok Edpuzzle alkalmazással készültek, melyben videóanyagok épp úgy elhelyezhetők, mint szöveges vagy képi tartalmak, kérdésekkel, feladatokkal együtt. A tanórai feladatkiosztásnál már a Choiseboard volt segítségükre, itt a diákok maguk dönthetik el, hogy az otthon elsajátított tananyagot, milyen formában kívánják bemutatni. (Ez lehet bármilyen kreatív művészeti alkotás is.)
Ezen kívül a kurzus olyan aktuális problémákra is rávilágított, mint a mesterséges intelligencia és ennek elterjedt használata, ám ezt inkább lehetőségként, mint akadályként kezelte. A Chatgpt segítségével például óratervet, a leonardo.ai segítségével creative commons képeket is könnyen elő tudtunk állítani. A You glish alkalmazás segít autentikus szövegen keresztül bemutatni a különböző nyelvjárásokat, dialektusokat, kiejtés variánsait megismerni. Natural reader a gépelt szöveget érthető, értelmes, természetes beszéddé transzformálja. Tuna voice alkalmazással pedig a szöveget dalammá is alakíthatjuk. D-Id alkalmazás kiválóan alkalmazkodik rövid reklámok készítéséhez: ez az általunk készített arcképhez hangot és mimikát is kölcsönöz. Ám ezeken kívül napi rendszerességgel megújuló alkalmazásokat találunk a Futurepedia oldalon.
A játékosítás (gamefication) témáját is érintettük. A Goosechase program tette lehetővé jutalmak, ösztönző tartalmak megosztását a feladat elvégzése közben, valamint a deck.toys/dashboard alkalmazás is kiváló példával szolgált erre különböző számítógépes játékokon keresztül.
Interaktív dolgozat létrehozását támogatta a test.livesheets.com, mely lehetővé teszi pdf fájlok átkonvertálását. A Google új bővítménye az Insert Learning pedig különböző Wikipedia szövegekhez kínál a szövegbe integrálható többválasztós vagy kifejtendő kérdéslehetőséget.
A kódolás alapjait a Hour of code magyarázó videóival és sok gyakorlással sajátíthattuk el.
Digitális könyvet, lapozható oldalakkal, saját tartalommal a storyjumper alkalmazással készítettünk. Ennek előnye, hogy a könyvkészítő alkalmazással akár egyidejűleg többen is tudják szerkeszteni.
Érvek és ellenérvek gyűjtését a kialo-edu.com-on keresztül kérhetjük a tanulóktól.
Saját honlapot a weebly.com-on készíthetünk ingyenesen, gyorsan, könnyen, egyszerűen.
Interaktív prezentáció a Microsoft Sway alkalmazásával a nearpod.com-on keresztül videóval, kitölthető feladatlappal, többválasztási lehetőséggel, azonos időben látható eredményekkel kreálhatók.
A résztvevők összetétele igen vegyes volt: 1 olasz középiskolai matematika szakos, 1 portugál általános iskolai angol szakos, 1 spanyol technikumban robotika szakos, 1 spanyol középiskolai marketing és logisztika szakos, 1 szlovák általános iskolai informatika szakos tanár és 11 török vett részt a tanfolyamon. A török résztvevők valamennyien igazgatók vagy igazgatóhelyettesek voltak, de volt, aki háztartástant, szőnyegszövést vagy egyéb tradicionális mesterséget tanít. Közülük senki nem beszélt angolul, egyik tanárkolléga volt a tolmácsuk. Ez nem okozott különösebb gondot a képzés során. Úgy gondolom, angol nyelven egy igen széles és sokszínű tanárkörrel lehetett diskurzust folytatni.
Összeségében úgy érzem olyan ismeretekre tettem szert, amelyeket bármely tantárgy oktatása során sikeresen be tudok vetni és remélem a tanulók is úgy lelkesednek majd érte, ahogyan én tettem a továbbképzés során. Persze valószínűleg ebben nagyban hozzájárult, hogy az oktatók rendkívül ösztönzőek voltak, a képzésben résztvevők pedig nagyon jó hangulatot teremtettek.
21. századi tanár-diákközpontú oktatás a Carl R. Rogers alapelveivel az oktatásban
Írta: Mónus-Kiss BiborkaAz Erasmus+ továbbképzésén belül a 21. századi tanár-diákközpontú oktatás a Carl R. Rogers alapelveivel az oktatásban, Rovinjban megtartott kurzusán vettem részt.
(2023.07.23-29-ig)
A képzés helye egy gyönyörű középiskolában volt. Az iskola jól felszerelt, klimatizált tantermében. Az épület étkezőjében lehetőségünk nyílt a reggelink, és ebédünk nyugodt elfogyasztására is.
A tanfolyamot a Jutaki Bt. szervezte. A képzésünk ideje alatt végig mindent megtettek, hogy az oktatás, és a programok is zökkenőmentesen tudjanak lebonyolódni.
Rovinj az isztriai félsziget csodás gyöngyszeme. Rengeteg kulturális lehetőséggel, kirándulással, szórakozással stb.
A kurzusunkon 23 fővel voltunk jelen különböző általános, középiskolás, és gimnáziumi iskolákból. Szász Ramóna egy jól felkészült oktató, aki rendkívül intelligens, tájékozott, tapasztalt coach volt. Ő maga is dolgozott pedagógusként tehát nagyon remek képzésben lehetett részünk.
A képzésen rengeteget tanultunk, és megerősítést nyertünk, hogy már eddig is jó úton haladtunk a humanisztikus oktatásban. Számos ötletet kaptunk arról, hogy hogyan lehetünk minél diákközpontúbbak, illetve hogyan tehetnénk az iskolát a gyerekek számára pozitívabb hellyé.
Sokszor dolgoztunk csoportban, ami jól működött és sok tapasztalatcserére adott lehetőséget mindannyiunk számára. Nagyon sok új dolgot tanultam a kollégáktól is. Több hasznos gyakorlati és elméleti ötletet kaptam, amit tudok majd hasznosítani későbbi munkám során.
Egy hét Rovinjban az ERASMUS+ képzésen Játék kaleidoszkóp - Kicsik és nagyok játéka
Írta: Getzné Buczkó Ágnes2023. július 15-22. között egy továbbképzésen vettem részt az Erasmus+ keretén belül a horvátországi Rovinj városában. A kurzus témája: Játék kaleidoszkóp – Kicsik és nagyok játéka. Ilyen jellegű képzésen először vehettem részt, és nagy izgalommal vártam. Intézményünkből 7 pedagógus vehetett részt különféle képzésen.
A képzés nulladik napján a regisztrációt és eligazítást követően egy ismerkedős vacsorán vehettünk részt egy tengerparti étteremben. A képzés Rovinj egyik gimnáziumában volt, teljesen komfortos, légkondícionált termekben, ami a nagy hőség miatt elengedhetetlen volt. A mi képzésünk a délelőtti órákban volt. Hétfő reggel megkezdődött a kurzus, amin 24-en vettünk részt. A 35 órás képzést Móricz Márk vezette. Márk nagyon közvetlen volt, személyisége, lelkesedése már az első percben magával ragadott. Ez meghatározta az egész hetünket, amit napról napra megtapasztalhattunk, milyen felkészült kurzusvezetőt kaptunk, aki rengeteg munkát, energiát, időt fektetett a képzés előkészületeire.
Belépő feladatként mindegyikünk megvizsgált egy kaleidoszkópot, melyben a kristályok mozgatásával mandala képek jelentek meg. Ezután volt pár ismerkedős körjáték, ahol kicsit egymást is megismerhettük. Már az első percben rengeteget nevettünk, önfeledten szórakoztunk. Volt magyarul beszélő külföldi csoporttársunk is (erdélyi). A napi kurzus 3 részre volt osztva, 2 beiktatott szünettel. A szünetekben lehetőségünk nyílt kicsit megismerni társainkat, tapasztalatcserét váltani, kapcsolatokat építeni. Minden nap az elméleti részt megismerve alkalmaztuk a hallottakat gyakorlatban is. Átbeszéltük a játékos típusokat, amik 7 kategóriába lettek sorolva: stratégiai, kalandor, harcos, szociális, nyomozó, építész, fenegyerek. A kategóriák rövid elemzésének megismerése után besoroltuk magunkat, hogy jelenleg hova tartozunk. Ezután megkerestük a hasonló kategóriájú "társainkat", majd kisebb csoportokban körforgásban kipróbálhattuk az asztalokra kihelyezett, 8 felé csoportosított játékokat.
A következő elméleti részben átbeszéltük a játéktípusokat, amiket kaleidoszkópos szemlélet szerint 3 nagy csoportba sorolhatjuk: konfrontatív (fejlődés, előrelépés, nyerés), kompetitív (versenyzős játékok), kooperatív (siker együttműködve van). Nagyon sok játékban ezek kombinálva is előfordulnak.
Ezután rátértünk arra, hogy ha a játék típust ismerem, könnyebb társat választani. Beszéltünk arról, hogy milyen helyzetben hagyjuk nyerni a gyereket. Valamint, hogy hogyan tud együtt játszani kicsi és nagy. Beszéltünk az előnyadás pedagógiájáról, a társasjáték pedagógiájáról. Sorra vettük a szereplőket, amit 6 csoportra osztottunk (játékosok, játékvezetők, csaló, győztesek és vesztesek, játékrontó, szemlélők). Beszéltünk arról, mit tegyünk, ha valakinek "rossz" játékban lenni. Foglalkoztunk a játékkészítéssel és annak előnyeivel. Átbeszéltük a játékok "evolúcióját", amit ősi és modern játékokra bontottunk. Az ősi játékokon belül megnéztük az ősi táblajátékokat: világkép tükröző játékok, jósló játékok (mágikus játékok, életút megjelenítő játékok, életút játékok). A modern játékoknál megnéztük, melyik modern játéknak melyik az ősi változata. Ezután a játékok közti kapcsolatot elemeztük ki: játékcsaládok és játékváltozatok szempontjából. Beszéltünk arról, hogyan válogassunk játékot, hol játszunk, mikor játszunk, mivel játszunk, hogyan készült a képzés.
Rengetek körjátékot, csapatjátékot játszottunk. Sokféle kiscsoportos játékot kipróbálhattunk. Kipróbáltunk egy papíron vezethető játékot, ami online is játszható: Kartográfusokat. Az egész hét egy önfeledt, felszabadult, élményekkel teli ismeretszerzés volt, amit a kurzusvezetőnk, Márk magával ragadó odaadásának köszönhetünk. Márk szívvel-lélekkel minden tapasztalatát, ismeretét beletette ebbe a képzésbe, és a lehető legtöbb ismeretet átadta nekünk.
Képzésünk utolsó, záró napján egy hajókiránduláson vehettünk részt. A kirándulás alkalmával fürödhettünk a tengerben, kikötöttünk Vrsar városában, ahol megnézhettük az óváros szépségeit, majd a hajón elkészített ebéd elfogyasztása után visszahajózhattunk Rovinj kikötőjébe.
A képzés páratlan lehetőségeként a délutáni órákban lehetőségünk nyílt megismerni Rovinjt, valamint a környező városokat. Szállásunk Rovinj óvárosában, a Szent Eufémia Székesegyház alatt volt, ahova hangulatossikátorok vezettek. Pulában megnéztük az Amfiteátrumot, Mária Mennybemenetele Székesegyházat, Kastelt. Ellátogattunk Porec-be, ahova gyönyörű táj vezetett. Megnéztük az óvárost, a főteret, Szűz Mária Templomot kívülről, Ötszögletű bástyát, Euphrasius Bazilikát, Körbástyát.
Fájó szívvel búcsúztunk csoporttársainktól, kurzusvezetőnktől. Hatalmas élmény volt a kurzus, minden percét élveztem. Fontos volt számomra a szakmai tapasztalatszerzés, új ismeretek szerzése, ami minden várakozásomat felülmúlta. Az új ismeretanyag minden nap elindított bennem egy lelkesedést, ötletelést, amit már a jövőbeni felhasználáshoz alkalmazni tudok. Folyamatosan azt terveztem, hogy am képzésen szerzett tudást, ismereteket hogyan fogom alkalmazni helyi intézményünkben, valamint, hogy 1-1 játékot, ami már nem kapható, hogy tudok elkészíteni, megvalósítani. Ápolhattuk kapcsolatainkat nemzetközi szinten is az Erdélyből, Felvidékről érkező kollégákkal. A tanfolyam résztvevőivel és oktatóival való beszélgetések alatt megismertük egymást, majd napról-napra elmélyíthettük kapcsolatainkat. Kiváló kurzus vezetővel, nagyon jó csapattal tanulhattam együtt. Hiszem, hogy a résztvevők közül sokakkal fennmarad a kapcsolat a jövőben is.
Hálás vagyok a képzés megszervezéséért, lebonyolításáért, a szervezők segítőkész és lelkes hozzáállásáért!
Hálás vagyok, amiért részese lehettem a 2023-as ERASMUS+ pályázatnak, és Jutaki Bt-nek, hogy fejleszthettem tudásomat, tapasztalatomat, jobban megismerhettem saját személyiségemet! Fantasztikus élményekben volt részem!
Remélem, a jövőben is lesz lehetőségem ilyen tapasztalatokat szerezni, és hasonló képzésen részt venni!
Getzné Buczkó Ágnes
II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, Rád
Csapatépítés, együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák
Írta: Bacsáné Matus EleonóraPedagógiai megújulás és tanári fejlődés a Nézsai Szlovák Nemzetiségi Általános Iskola pedagógusainak
Erasmus + tanári mobilitás pályázatunk helyszíne a Horvátországi Rovinjban volt, a JUTAKI BT.- Hungary Expert for Teachers szervezésében.
Vasárnap délben érkezés után regisztráltunk a városi gimnáziumban, ahol az elkövetkező napokban a képzés is ott folytatódott. Megismerkedtünk személyesen is Véghné Juhász Krisztinával. Megbeszéltük az ebédelés menetét, illetve felvilágosítást kaptunk a lehetőségekről élőben is.
A délutáni órákban minden csoportnak találkozója volt a képzés oktatójával. Minket Uhrin Csaba várt, akivel bevonultunk a könyvtárba és igazából már kezdetét is vette az ismerkedés. A másfél órás mini csapatépítés után együtt mentünk a vacsorára, amely minden csoport számára különböző éttermekben volt. Mi egy nagyon hangulatos tengerparti étterembe kerültünk, ahol tovább folytathattuk az ismerkedést. Annyira jól sikerült ez az este, hogy nagy izgalommal vártam a másnapi képzés kezdetét.
Hétfőn reggel megérkeztünk és mindjárt bele is vágtunk a feladatokba. A neves ismerkedéssel kezdtük, ami nagyon jól sikerült. Végre nem egy névtáblával a mellünkön ismertük meg egymás nevét, hanem egy számomra nagyon szuper játékkal. Név+ valami rám jellemző gesztussal kellett bemutatkoznunk. Ezzel jó ideig eljátszottunk, sokat nevettünk, de a nap végére mindenkinek pontosan tudtam a keresztnevét. Játszottunk még a nevekkel a lebegő taps, pozitív névmozaik, új vezetéknév és névvesztés játékokkal is. A kő-papír-olló játék új értelmet kapott számomra. Sok mozgós feladat is volt, amiben nagyon sokat nevettünk. A nap végére azt éreztem, mintha napok óta ennek a csapatnak a tagja lennék és már régebben ismernénk egymást.
Kedden nagyon melegre érkeztünk a könyvtár termébe, a hőség és levegőtlenség szinte kibírhatatlan volt. Ennek ellenére próbáltuk nagyon jól érezni magunkat. Minden reggel gesztuskörrel kezdtünk, egy gesztussal kellett bemutatni az előző napi érzelmeinket. Ezen sokat nevettünk. Játszottunk a gombolyaggal, pókhálót készítettünk egymással, amelyben megosztottuk kedvenc, illetve kevésbé kedvenc élményeinket ez elmúlt időszakról. Kicsit furcsa volt szinte ismeretlen embereknek megnyílni, de utólag azt éreztem, hogy talán könnyebb is volt, mintha közvetlen ismerősnek mondanám. Ebben a játékban is közelebb kerültünk egymáshoz, jobban megismertük egymást. A szembecsukós játékkal tovább növeltük egymás felé a bizalmunkat. Összességében az egész nap kicsit lelkisre sikeredett, de ez szemmel láthatólag senkinek nem volt ellenére. A nap végére a melegtől jól lefáradtunk, délután kicsit el is pilledtem a szálláson.
Szerdán végre egy hűvösebb, légkondicionált termet kaptunk, egészen más hangulatban kezdődött a napunk. Szintén gesztuskörrel kezdtünk, ami mára már nagyon rutinossá és kifinomulttá vált. A papírral játszottunk egész nap, többféle játékban. Hajtogattunk a papírból egy ránk jellemző dolgot. Én egy papírcsónakot hajtogattam, mert nagy vágyam, hogy vitorlázzak. Miután ezt jól kibeszéltük, egy hógolyócsatával folytattuk a napot. Volt még robotháború szintén hógolyóval, illetve rabszolgajáték üzenetekkel. Csapatokba verődtünk és így egy képregényt rajzoltunk. Minden csapat egy jelenetet rajzolt, majd továbbadta és a másik csapatnak kellett tovább gondolni. A végén nagyon vicces rajzok kerekedtek, átbeszéltük, ki hogyan és mit szeretett volna közölni. A hangulatgéppel pedig tényleg tetőfokára hágott a jó hangulat. Ez a nap is nagyon vidáman telt.
Csütörtökön empátiafejlesztő feladatokkal indítottuk a napot és igazából egész hosszan játszottunk különböző szerepekben. Játszottunk csapatban, párban, illetve egyénileg is. A páros és csapatjátékoknál már annyira tudtunk egymással játszani, hogy nem számított, ki kivel kerül össze, mindenki nagyon jól tudott együtt dolgozni. A napot toronyépítéssel zártuk, ami jó kis kihívás volt a csapatok számára. Végül mindenkinek sikerült nagyot alkotni.
Péntek reggel már éreztük, hogy eljött az utolsó nap, a búcsúzás ideje. Kedves üzeneteket írtunk egymásnak és telefonszámot, email címet cseréltünk. Azért természetesen még mindig jókat játszottunk, Csaba próbálta feldobni a hangulatot egy kis mozgós usi-busi játékkal. A búcsúzás pillanataiban azért összeálltunk még egy csoportképre is és megkaptuk a tanúsítványt az elvégzett képzésről. Itt valószínűleg a búcsú miatt is nekem is honvágyam kezdett lenni, főleg, hogy nem voltam még ennyi időt távol a gyerekeimtől. Este aztán megbeszéltük, hogy mennyit alszunk még a találkozásig. Lelkesen készültem a másnapra, mert nagyon vártam a hajózást.
Szombat reggel a reggeli után indultunk is a kikötőbe. Izgultunk, hogy az időjárás nem szól-e bele a programba. Szerencsére szuper időnk lett. A hajókra való beosztásnál már nem igazán találkoztunk a csapattársainkkal, de együtt lehettünk a kollégáinkkal, akik szintén részt vettek más képzésekben. Nagyon jó volt velük is újra találkozni és élménybeszámolót tartani, legalábbis nagy vonalakban. A hajókirándulás fantasztikus volt, még delfineket is láttunk. A mi hajónkon egy magyar hajóinas is volt, aki sok mindent mondott el a látható természeti kincsekről. A kis tengerparti falucska Vrsar meglátogatása után, ahol nagyon finomat fagyiztunk, kávéztunk, tovább mentünk egy fjordhoz. Ott szintén kikötöttünk és elkészítették a finom ebédünket, illetve lábat lógathattunk a vízbe, a bátrabbak pedig a hajóról ugrálhattak is. Az ebéd elfogyasztása után vissza indultunk. Miután szerencsésen visszaértünk a verőfényes napsütésben, nem sokkal később nagyon borús lett az ég. Még az óvárosban sétálgattunk és beszereztük az ajándékokat a hazaiaknak.
Összegezve a hetet nagyon jól éreztem magam, nagyon sokat tanultam, amit hasznosítani is fogok a munkámban és a magánéletben is. Nagyon nagy köszönet Véghné Juhász Krisztinának a szervezésért és, hogy bármikor a segítségünkre volt. Ez nekem nagy biztonságot adott. Bízom benne, hogy a jövőben is lesz még lehetőség ilyen továbbképzésre. Tudnék még választani magamnak.ű
Rovinj-Matematika a játékon keresztül.
2023.07.23-30.
Az idén első alkalommal csatlakoztam az Erasmus programhoz.
A Horvát tengerpart csodálatos kisvárosában, Rovinjban került megrendezésre a Matekos játék, játékos matek elnevezésű kurzus, melyet már címe alapján hasznosnak véltem, hiszen mindennapi munkám során felhasználható ötleteket, módszereket vártam tőle.
A tanfolyam Rovinj központjában, egy jól felszerelt gimnáziumban zajlott, itt találkoztunk minden reggel a harminc résztvevővel és két fantasztikusan felkészült oktatónkkal, akiktől a hét minden napján újabb és újabb ötletet és módszert ismerhettünk meg a matematika sokszínű tanításával kapcsolatban. Ezeket a játékokat, játékos feladatokat nem csak elméletben ismertük meg, hanem a pedagógus kollegákkal közösen kipróbáltuk a gyakorlatban is.
Már a tanfolyam során rengeteg ötletem támadt a játékok mindennapi tanítási gyakorlatomba való bekapcsolásával kapcsolatban, hiszen ezek a módszerek nem csak a matematika tanítás kapcsán, hanem az alapkészségek fejlesztése során is remek lehetőséget biztosítanak a szinte észrevétlen tanulásra, fejlődésre.
Természetesen a tanulás mellett alkalom adódott a város megismerésére, a pihenésre és kikapcsolódásra is. A délutánokat a tengerparton tölthettük frissítő fürdőzéssel, az estéket pedig a hangulatos belvárosi séták tették kellemessé.
Összességében egy nagyon kellemes és hasznos hetet tölthettem Rovinjban, a résztvevő kollégáknak, és nem utolsó sorban fantasztikus oktatóinknak köszönhetően. Részemre a kurzus nem csak hogy beváltotta a reményeket, hanem felül is múlta, mind tudásban, mind hangulatban.
Köszönöm, hogy részese lehettem!
Sali Norbertv
Amikor újra lehetőséget kaptam, hogy részt vehessek az Erasmus+ által meghirdetett képzések valamelyikén, nem volt kérdés, hogy melyiket válasszam.
Oravecz Márta és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes személyiségükkel, a szakmai tudásukkal, tapasztalataikkal és azok átadásával, olyan hatással voltak rám, hogy elhatároztam, hogy az összes általuk tartott tanfolyamon részt szeretnék venni.
A matematika tantárgyhoz kapcsolódó tanfolyamok elvégzése után, így találtam rá a Vonások és fogások- Az írás és a fogalmazás jelentősége az anyanyelv tanításában alsós pedagógusok számára című képzésre, ahol a 6-10 éves gyermekek tevékenységgel és játékkal támogatott anyanyelvi neveléséhez kaptunk elméleti és gyakorlati oktatást. A képzésben nagy hangsúlyt kapott az írás előkészítő szakasza és a fogalmazás megszerettetése. Minden reggel izgatottan indultam az iskolába, hogy milyen új dolgot fogok majd tanulni. Valahogy a gyerekek is így érezhetnek? Nem győztem jegyzetelni, mert nagyon sok hasznos információt kaptunk, rengeteg jógyakorlattal. Különösen nagy élmény volt, hogy a legtöbb játékot mi magunk is eljátszhattuk, megtapasztalhattuk, így egy kicsit mi is gyerekek lehettünk. Az órák nagyon jó hangulatban teltek.
Az iskola épülete nem volt ismeretlen számomra, hiszen tavaly is itt, csak egy másik tanteremben gazdagíthattam tudásomat. A Horvát-Olasz Két Tanítási Nyelvű Gimnázium nagyon jól felszerelt tágas tantermekkel rendelkezik, méltán adva helyet az előadásoknak.
A csoportban húszan voltunk. Az ország különböző részeiről, a határon túlról is érkeztek kollégák, közülük többeket ismertem, még az előző évek tanfolyamairól. Nagyon jó volt őket ismét látni?
A szellemi feltöltődés után, délutánonként lehetőségünk volt a kikapcsolódásra is a meseszép Rovinjban. Azt gondoltam, hogy tavaly már megismertem ennek a csodás helynek minden titkát, történetét, kis utcáit. De rá kellett jönnöm, hogy akár hányszor próbálom felfedezni, mindig találtam valami plusz érdekességet, látnivalót.
Rengeteg programmal készültek a szervezők a Jutaki Bt. - Hungary Expert csapata. Az általuk szervezett bicikli bérlésnek kifejezetten örültem, mert így kerékpárral volt lehetőségem, olyan helyre is eljutni, ahová egyébként gyalog nem.
Az egyhetes képzés, miután bemutatták az iskolát és az oktatókat, egy vacsorával kezdődött, ahol isteni finom ételek mellett ismerkedhettünk, beszélgethettünk a tanfolyamon résztvevőivel. A tanfolyam egy remek hajókirándulással zárult. A kiránduláson megcsodálhattuk a közeli Lim-fjordot és Vrsar városát. A személyzet mindent megtett, hogy jól érezzük magunkat, a felszolgált ételek is kifogástalanok voltak.
Hálás vagyok azért, hogy részese lehettem ezen élményeknek, igazi kikapcsolódást és feltöltődést jelentett számomra. Köszönettel tartozom mindenkinek aki valamilyen formában segítette a szakmai tudásom fejlődését, és hogy mindezt egy ilyen csodálatos helyen tehettem meg. Külön szeretném kiemelni koordinátorunkat, Asztalosné Gáborik Gabriellát, akinek rengeteg munkája van abban, hogy ez megvalósulhatott!
Iskolánk honlapja: https://dunakeszi-szentistvan.hu/
Amikor újra lehetőséget kaptam, hogy részt vehessek az Erasmus+ által meghirdetett képzések valamelyikén, nem volt kérdés, hogy melyiket válasszam.
Oravecz Márta és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes személyiségükkel, a szakmai tudásukkal, tapasztalataikkal és azok átadásával, olyan hatással voltak rám, hogy elhatároztam, hogy az összes általuk tartott tanfolyamon részt szeretnék venni.
A matematika tantárgyhoz kapcsolódó tanfolyamok elvégzése után, így találtam rá a Vonások és fogások- Az írás és a fogalmazás jelentősége az anyanyelv tanításában alsós pedagógusok számára című képzésre, ahol a 6-10 éves gyermekek tevékenységgel és játékkal támogatott anyanyelvi neveléséhez kaptunk elméleti és gyakorlati oktatást. A képzésben nagy hangsúlyt kapott az írás előkészítő szakasza és a fogalmazás megszerettetése. Minden reggel izgatottan indultam az iskolába, hogy milyen új dolgot fogok majd tanulni. Valahogy a gyerekek is így érezhetnek? Nem győztem jegyzetelni, mert nagyon sok hasznos információt kaptunk, rengeteg jógyakorlattal. Különösen nagy élmény volt, hogy a legtöbb játékot mi magunk is eljátszhattuk, megtapasztalhattuk, így egy kicsit mi is gyerekek lehettünk. Az órák nagyon jó hangulatban teltek.
Az iskola épülete nem volt ismeretlen számomra, hiszen tavaly is itt, csak egy másik tanteremben gazdagíthattam tudásomat. A Horvát-Olasz Két Tanítási Nyelvű Gimnázium nagyon jól felszerelt tágas tantermekkel rendelkezik, méltán adva helyet az előadásoknak.
A csoportban húszan voltunk. Az ország különböző részeiről, a határon túlról is érkeztek kollégák, közülük többeket ismertem, még az előző évek tanfolyamairól. Nagyon jó volt őket ismét látni?
A szellemi feltöltődés után, délutánonként lehetőségünk volt a kikapcsolódásra is a meseszép Rovinjban. Azt gondoltam, hogy tavaly már megismertem ennek a csodás helynek minden titkát, történetét, kis utcáit. De rá kellett jönnöm, hogy akár hányszor próbálom felfedezni, mindig találtam valami plusz érdekességet, látnivalót.
Rengeteg programmal készültek a szervezők a Jutaki Bt. - Hungary Expert csapata. Az általuk szervezett bicikli bérlésnek kifejezetten örültem, mert így kerékpárral volt lehetőségem, olyan helyre is eljutni, ahová egyébként gyalog nem.
Az egyhetes képzés, miután bemutatták az iskolát és az oktatókat, egy vacsorával kezdődött, ahol isteni finom ételek mellett ismerkedhettünk, beszélgethettünk a tanfolyamon résztvevőivel. A tanfolyam egy remek hajókirándulással zárult. A kiránduláson megcsodálhattuk a közeli Lim-fjordot és Vrsar városát. A személyzet mindent megtett, hogy jól érezzük magunkat, a felszolgált ételek is kifogástalanok voltak.
Hálás vagyok azért, hogy részese lehettem ezen élményeknek, igazi kikapcsolódást és feltöltődést jelentett számomra. Köszönettel tartozom mindenkinek aki valamilyen formában segítette a szakmai tudásom fejlődését, és hogy mindezt egy ilyen csodálatos helyen tehettem meg. Külön szeretném kiemelni koordinátorunkat, Asztalosné Gáborik Gabriellát, akinek rengeteg munkája van abban, hogy ez megvalósulhatott!
Iskolánk honlapja: https://dunakeszi-szentistvan.hu/
Még...
Engedd, hogy csináljam! - Matematika módszertan kisiskolásokkal foglalkozó tanítóknak, nevelőknek, segítő szakembereknek 3-4. osztály - Utána angol nyelvtanfolyammal
Írta: Szalkai MáriaAz ERASMUS+ pályázatnak köszönhetően 2023. július 16-tól 29-ig a horvátországi Rovinjban a fenti címmel és tartalommal megszervezett kurzuson vehettem részt a JUTAKI Bt. szervezésében. Nagyon vártam a lehetőséget, hiszen tartalma tökéletesen illeszkedett jelenlegi iskolai munkámhoz.
Nagy várakozással és izgalommal indultam útnak. Minden igényt kielégítő szállást sikerült foglalni, amelytől egy kellemes sétányira volt csupán a képzésnek helyet adó iskola.
Tanfolyamom egy ismerkedős vacsorával indult, majd másnap a program kisebb csoportokban folytatódott.
A délelőttök angol nyelvi tanfolyammal kezdődtek. Nagy élmény volt számomra, hiszen most először tapasztalhattam milyen az, ha a tanárom nem beszéli a magyar nyelvet, tehát nekem kellett még nagyobb figyelemmel részt vennem a foglalkozásokon. Fiatal tanárnőnk változatos feladatokkal színesítette a tanórákat, melyen dolgoztunk párban és egyénileg is, kihívást jelentő feladatokat megoldva.
A matematika foglalkozásainkon a gyakorlatban jól használható feladatokat ismerhettünk meg és próbálhattunk ki. Trénerünk Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes volt, aki önzetlenül adta át nekünk jó gyakorlatait, „játékait”, tanítási praktikáit. Dolgoztunk egyénileg, párokban és csoportokban is, megtapasztalhattuk, hogy mennyire fontos a cselekedtetésből indított tapasztalatszerzés, a „tegyél részesévé és megjegyzem” gondolat. Megtanultuk, hogy milyen feladatokkal tehető könnyen elsajátíthatóvá egy-egy nehezebbnek vélt matematikai feladat, a logikus gondolkodás.
A két hét alatt sok gyakorlattal gazdagodtam, amely kipróbálása, megvalósítása iskolai munkámban számomra is izgalmas feladat lesz.
A szabadidőben felfedezhettem Rovinj és környéke építészeti csodáit, természeti és kulturális szépségeit.
A tanfolyam utolsó napján elhajóztunk a Lim fjordba, ahol strandolhattunk majd a hajón egy finom ebéd elfogyasztása után beszélgethettem, kapcsolatot építhettem magyar, olasz, horvát, ukrán kollégákkal, nagy hasznát véve az elsajátított angol nyelvi ismereteknek.
Bízom benne, hogy még lehetek részese hasonló programnak, amely lehetőséget ad a szemléletformálásra, a szakmai felfrissülésre és nem utolsó sorban megőriz a burn out-tól is!
Az Engedd, hogy csináljam! - Matematika módszertan kisiskolásokkal foglalkozó tanítóknak, nevelőknek, segítő szakembereknek 3-4. osztály - Utána angol nyelvtanfolyammal című képzést szeretettel ajánlom minden kollégának, aki új eljárásokat, gyakorlati megoldásokat szeretne megismerni, hogy velük gazdagíthassa matematikaóráinak tartalmát.
Köszönöm az Egri Lenkey János Általános Iskola vezetésének, koordinátoromnak Vargáné Bárdos Juditnak a lehetőség biztosítását, valamit a JUTAKI Bt. -Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért képviselőinek, Véghné Juhász Krisztinának a sikeres megvalósítást.
Várom a további lehetőségeket - célom: lifelong learning!
Seaside Summer School? Tengerparti tanár-továbbképzés?
Nos, ha egy évvel ezelőtt feltette volna nekem valaki a következő kérdést: "Mit szólnál egy olyan nyaraláshoz - mondjuk az Isztrián - ahol a délelőttjeidet egy gimnázium tantermében töltöd a laptopod előtt ülve, hogy szeptembertől friss erővel, új módszerekkel vághass neki a következő tanévnek? (...A délutánjaid szabadok, légkondi van!!!)"
Valljuk be őszintén, nem lettem volna elragadtatva az ötlettől...
Ám, mivel minden éremnek két oldala van, így is nézhetjük a dolgot: Milyen lehet egy tengerparti továbbképzés, ahol délelőtt "szakmámnak szolgálok", de a délutánjaim szabadok? (... És még légkondi is van!) No és ráadásul mindez ROVINJban!
Egészen eddig a tengerpartra csak nyaralni jártam. A továbbképzésekre pedig maradtak az egyéb unalmas helyszínek: Fülledt tantermű iskolák nyár végén, esetleg zsúfolt előadótermek valami könnyen megközelíthető oktatóközponban. Ám idén egy lelkes kollégám vette a fáradságot, és az Erasmus + pályázat keretében lehetőséget talált arra, hogy a tanulást összekössük a nyaralással – és én hálás vagyok, hogy rábólintottam!
A hét, amit Rovinjban töltöttem, legalább annyira volt hasznos, mint kellemes. A délelőtti oktatás szervezettsége, minősége kitűnő volt. Én, mint „újonc Erasmus-os”, külön megemlíteném a Jutaki Bt. képviselőjének, Véghné Juhász Krisztinának segítőkészségét, akihez már a tanfolyam előtti hetekben is fordulhattam a pályázattal kapcsolatos kérdéseimmel.
Trénerünk, Krizsán Pál személyében pedig egy nagytudású, felkészült pedagógust ismerhettem meg, aki nemcsak érthető magyarázataival, hanem szimpatikus személyiségével, intelligens humorával tette színesebbé a tanórákat és a tanfolyamot.
Én az utóbbi években már szinte csak digitális tankönyvek és tananyagok segítségével tanítok, ezért nagyon hasznosak voltak számomra az itt megismert új alkalmazások; és ha mindet talán nem is, de jónéhányat biztosan beépítek majd a tanóráimba, de akár egyéb iskolai program megszervezésénél is segítségemre lehetnek.
Rovinj óvárosának szűk utcái, a délutáni kirándulások a környékbeli városokba, és a tengerparti strandok mediterrán hangulata pedig valódi nyaralássá tették az ott töltött hetet.
Szóval tanulás és nyaralás egyszerre? Igen! Örömmel jelentem: Mindkét küldetés teljesítve! :)
Játék-kaleidoszkóp, játékkultúra az alsó tagozaton
Írta: Kapcsos AndreaA fóti Szent Ágoston Keresztény Általános Iskola és Gimnázium tanítójaként vettem részt másodmagammal a Jutaki Bt. által meghirdetett Játék-kaleidoszkóp, játékkultúra az alsó tagozaton elnevezésű kurzuson.
Megérkezésünk után azonnal nyakunkba vettük a várost és megcéloztuk a legmagasabb pontját, ahonnan gyönyörű volt a naplemente. A látványt egy gitáros zenélése tette még hangulatosabbá.
Vasárnap megismerkedtünk a vezetőnkkel Móricz Márkkal és a csoporttagokkal. Márk személyében egy igazi „nagy gyereket” ismerhettünk meg, aki rengeteg tudást adott át nekünk a hét folyamán.
Az első napi képzésre úgy mentünk be a terembe, hogy belenéztünk egy kaleidoszkópba és megbeszéltük, hogy kinek mit jelent játszani.
Megtudtuk, hogy 7 játékos típust lehet megkülönböztetni és egy diagramm segítségével megvizsgáltuk, hogy egyes játékos típusok milyen arányban vannak bennünk jelen.
Majd játéktípusokkal ismerkedtünk meg. Megbeszéltük, hogy játsszon-e a tanító vagy nem, mi az előnye, vagy a hátránya, ha játszik. Aztán megismertük a játékok evolúcióját, végül megpróbáltuk rendszerezni, hogy miből mennyit érdemes játszani és milyen képességeket fejleszthetünk egyes játékokkal. Azt a tanácsot kaptuk, hogy érdemes egy játéktanmenetet írni, hogy ne vesszünk el a végtelenben s egyben rendszerezve lássuk az éves munkát, honnan hová jutottunk el, mire lehet építeni a következő évben.
A képzés során átélhettük, milyen gyereknek lenni, segített jobban megismerni önmagunkat és a társainkat. Rengeteg játékot tanultunk, amit a tanítás során tudunk majd hasznosítani. Bízom benne, hogy a jövőben is alkalmunk lesz majd hasonló tanfolyamon részt venni, ahol sok színes egyéniségű kollégával ismerkedhetünk meg.
Szabad délutánokon a környék nagyobb városait is bejártuk, megnéztük Pulát és Porect is.
Köszönet a szervezőknek és trénerünknek Márknak, aki fantasztikus felkészültséggel, fiatalos lendülettel és végtelen szeretettel adta át nekünk azt a tudást, amit használni tudunk a mindennapjainkban.
Élmény volt ez a hét úgy szakmailag, mint nyaralás szempontjából.
Non scholae sed vitae discimus, avagy egy digitális bevándorló kalandjai
Írta: Baloghné Ignéczi KatalinKurzus címe, helye, ideje: IKT 1.0 Kalandra fel! Játék-élmény-tanulás. Rovinj, 2023. 07.23-29.
Seneca* jeles mondatát adtam a beszámolóm címéül - vajon időszerű manapság?
Őszintén szólva, nem jutott volna az eszembe csak úgy, hacsak nem ez az aranyigazság köszöntött volna a rovinji képzés helyszínéül választott patinás gimnáziumba érkezésemkor. Múlt-jelen-jövő…
Számomra különösen érdekesnek ígérkezett ez az egy hét, mert ez volt az első Erasmus+ alkalmam (remélem, nem az utolsó). A kurzusról egyik kedves kolléganőm mesélt, ő csigázta fel az érdeklődésemet: „Krizsán Pali” kedves, jófej, nagyon segítőkész – kell ennél több?
A mi 12+1 évfolyamos iskolánk, a Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola, (Budapest, 1022. Marczibányi tér 1. http://www.kodaly-bp.edu.hu/) a kezdetek óta résztvevője ennek a fantasztikus programnak, így lehettem én is részese ennek a kalandos hét napnak.
Már a kurzusleírás is sokatmondó: részletesen felkészít, mi várható, sőt, Pali már fel is vette velünk a kapcsolatot email-en és padleten keresztül https://padlet.com/ : bemutatkozhattunk fényképpel, 1-2 szóval. Gyakorlatilag így az első, ismerkedési napon már nem voltunk teljesen idegenek . Ezt is nagyon jónak tartottam – nagyobb diákoknál is lehet ezt alkalmazni feszültségoldásképpen, pl. gimibe lépésük előtt.
Környezettudatosként, zöld utazással mentem Horvátországba, oda-vissza „telekocsival”.
A legelső nap – vasárnap- történt meg a regisztráció, utána egy általános tájékoztatást kaptunk majd mindenki a saját termébe ment, ahol végre találkoztunk személyesen. A napot egy közös vacsora zárta egy tengerparti étterem hangulatos teraszán. Megbizonyosodhattunk afelől, hogy végig jó kezekben leszünk: a Hungary Expert A Tanárokért és a Diákokért szervezésében, Véghné Juhász Krisztina és munkatársai fáradhatatlan munkájának hála!
Mindennap 8.30 – 12:45 -ig tartottak az órák, közben két 15-perces szünettel, projektoros, légkondis, wifi-s teremben, kényelmünket szolgálta az is, hogy a folyóson mindig volt ballonos víz.
Az első nap fontos definíciók hangzottak el: mi is az IKT? Mivel tudjuk a mai diákok figyelmét még jobban felkelteni, hiszen tudjuk: a mai generáció a „digitális bennszülöttek (Digital Natives). Diákjaink ”anyanyelvi szinten” beszélik a számítógépek, videójátékok és az Internet digitális nyelvét.” **
Tisztázódott az is, hogy mi, a digitális bevándorlók, akik (jóval) előbb születtünk és akiket végül is lenyűgöztek a digitális világ vívmányai, ki több, ki kevesebb akcentussal vagyunk csak képesek ezeket adoptálni. Én tehát eldöntöttem, hogy minél jobban meg akarom ismerni ezt az univerzumot.
Rengeteg (29) alkalmazással foglalkoztunk; néhány kedvenc közülük:
https://www.symbaloo.com/ - online könyvjelző
https://en.linoit.com/ - faliújság
https://wordart.com/ - szófelhők (más néven címkefelhő, szókollázs) a szöveg vizuális megjelenítése
https://crosswordlabs.com/ - keresztrejtvény készítő
https://wordwall.net/ - saját interaktív oktatási anyagok létrehozása
https://makeitmeme.com/hu/ - mém készítő program
https://www.qrcode-monkey.com/ - QR kód készítés kincsvadászatra
A „kincsvadászat QR kóddal” gyerekszemmel is kipróbálhattuk: trénerünk a kurzus kezdete előtt eldugott az épületben 10 kódot 10 kérdéssel s párban oldottuk meg: ki lesz az első győztes? Megtapasztalhattuk, ez is kedvező lehetőség a diákok közt a kooperációra, az egészséges, kulturált versenyszellem kialakítására.
https://get.plickers.com/ - szavazórendszer. Élesben is „játszottunk” – nagyon élveztük.
Örömmel mondhatom, délutánonként is valóban csodálatos kalandokban volt részem: valamennyi szabadidőmben, kedves kolléganőm-lakótársam ösztönző erőjű szakmai tudásának és tudásszomjának hála, láthattam Hum, Porec, Pula, Rovinj többezer éves kincseit, tengerpartját, naplementéjét, zeg-zugos utcáit.
Az utolsó napi Hungary Expert által szervezett hajókirándulás tett méltó koronát erre a hétre: Vsar terepviszonyát jól tükrözi, hogy a telefonom egészség appja 10 emeletnek értékelte - holott konkrétan alig mentem fel lépcsőn.
A kurzuson tanultakat mindenképpen be fogom építeni a könyvtáróráimba, a könyvtár által szervezett vetélkedőkbe; továbbadom a kollégáimnak.
Summa summarum ez a hét bebizonyította, soha nem volt még ennyire aktuális: „Nem az iskolának, az életnek tanulunk” – a jelenben megvetve biztos talajon a lábunk, a diákság lábát, amire csak a jó pedagógus képes. Amennyiben ehhez a különböző, hatékony alkalmazások még segíthetnek, élnünk kell ezzel a lehetőséggel is.
Köszönöm az Erasmus+-nak, Hungary Expertnek, az iskolámnak, hogy lehetővé tették ezt a továbbképzési lehetőséget; rám így igazán igaz az élethosszig tartó aktív tanulás.
*L. Annaeus Seneca 106. levél
** Marc Prensky: Digitális bennszülöttek, digitális bevándorlók http://goliat.eik.bme.hu/~emese/gtk-mo/didaktika/digital_kids.pdf
(Letöltés: 2023. 08. 07.)
Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal