Egyéb nyelvterület (324)
Az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Gyakorlóiskolájának pedagógusaként 2023. júl.16-22. között az „English Language Development for Teachers and Staff” elnevezésű egy hetes továbbképzésen vettem részt Horvátország csodaszép tengerparti városában, Rovinjban. A részvételt az Erasmus+ programok megszervezését és lebonyolítását segítő, intézményemmel már több éve együttműködő Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért irodának is köszönhettem. Rovinjt immáron második alkalommal választottam képzési helyszínként, amit egyrészt indokolt az előző évi tartalmas és színvonalas kurzus, másrészt a minden tekintetben nagyszerű környezet.
A kurzus előzetes kiválasztásakor az volt a célom, hogy angol nyelvtudásomat frissítsem, illetve gyarapítsam. Választásom nagyon jónak bizonyult, hiszen igazán közvetlen, pedagógiai és módszertani téren nagyszerűen felkészült oktatónk az első perctől barátságos és oldott hangulatot teremtett 12 fős csoportunkban, megoldást találva az eltérő szintű előzetes felkészültségre is. A délutánonként zajló óráinkon többnyire a SpeakOut című könyv fejezeteit dolgoztuk fel elsősorban a szóbeli kommunikációra helyezve a hangsúlyt, de előfordult az is, hogy a város nevezetességeivel ismerkedtünk, természetesen angol nyelven. Oktatónk sok játékos szituációt teremtett, ezáltal a nyelvtanulás és nyelvgyakorlás sokszor száraznak tűnő folyamata jellemzően könnyednek és szórakoztatónak bizonyult. Jó érzés volt országhatárainkon túlról érkező kollégákkal együtt dolgozni, különösen úgy, hogy az első esti kötetlen hangvételű ismerkedési vacsorán gyorsan összhangba került egymással csoportunk minden tagja.
A továbbképzést szervező iroda jóvoltából részt vettünk delfintúrán is, ahol a szerencse mellénk állt és több alkalommal szemtanúi voltunk egy a hajónk mellett fel-felbukkanó delfinrajnak. Fakultatív kulturális program keretein belül megcsodáltuk a sziklaszirtre épült, gyönyörű épületekkel és panorámával rendelkező, középkori Motovun városát is. És bár idén is megszervezésre került az utolsó napi hajóút a közeli Lim-fjordba, de azt végül a bizonytalannak tűnő időjárás miatt kihagytam.
A továbbképzéshez tartozó tartalmi elemeken túl a kikapcsolódásra is volt lehetőségem. Szinte naponta felketestem az elmúlt évben megismert, számomra legkedvesebb tengerparti részt a Cuvi Beach vonzáskörzetében. Imádtam a kristálytiszta vízben történő úszkálást, illetve a hosszú sétákat a sziklás, öblökkel teli parton. Egy alkalommal egész hosszan felfedeztem a még be nem járt területeket egy bérelt elektromos roller segítségével. Aztán egy este sem hagytam ki a csodálatos óvárost a hömpölygő tömeg ellenére sem. Két alkalommal különösen szerencsés voltam, hiszen a főtéren a Queen és az ABBA dalait játszották tehetséges horvát együttesek. A záró este pedig egy hangulatos vacsorával telt néhány csoporttársam társaságában.
Mivel a képzésre személyautóval utaztam, így hazafelé megtekintettem az Isztriai-félsziget Rovinjtól északra található ismertebb településeit, illetve szebbnek tartott partvidéki szakaszait. Betértem egy-egy rövid túra erejéig Porec, aztán Umag és a szlovén Piran városaiba, de talán elfogultként megállapítottam, hogy Rovinj a félsziget igazi gyöngyszeme.
Beszámolóm záró gondolata idén is a köszöneté. Köszönöm Véghné Juhász Krisztina, a Hungary Expert ügyvezetője, valamint intézményem Erasmus+ koordinátorai, Dobos Edina és Zalánki Judit kolléganőim profi munkáját és segítségét, amivel hozzájárultak nyelvtanulásomhoz, illetve a nem mindennapi élmények megszerzéséhez. J
Matekos játék, játékos matek- képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára
Írta: Drobni AndreaRovinj, 2023. július 23-29.
A „XXI. századi készségek nem nyelvtanároknak, általános iskolai tanároknak” képzési program keretében szervezett „Matekos játék, játékos matek - képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok megismerése, gyakorlati alkalmazása” kurzuson vettem részt.
Egy hetes tanfolyam idejét Horvátország egy gyöngyszem városában, Rovinjban töltöttem. Egy középiskola tantermeiben, légkondicionált helységekben tanultunk. A kényelmünket még wifi hálózat is biztosította a gimnáziumban. Igen népszerű ez a képzés, 29 fő alkotta a csoportunkat, főként alsós matematikát tanítók és fejlesztő pedagógusok. Többnyire kelet- Magyarországról és Budapestről érkeztek a kollégák. Vidáman játszottunk, barkácsoltunk, hiszen néhány játékot mi magunk készítettünk el.
A képzés a saját felfedezésen alapuló, problémaközpontú tanulást lehetővé tevő matematikai játékokra, játékos feladatokra épült. Kipróbálhattuk magunkat a játékba bevonható hagyományos játékeszközök, újrahasznosított eszközök felhasználásával készíthető modellező játékokban, a logikus gondolkodás, következtetések, rendszerezés, osztályozás, fogalomalkotás fejlesztését célzó készletek elkészítésében, alkalmazásában, a játékok vezetésében.
Két kurzusvezetőnk Oravecz Márta és Kivovicsné Horváth Ágnes volt. Mindkét személyiség sok tapasztalattal rendelkezik, remek előadói készséggel, humorral fűszerezve adták át tudásukat. Minden nap sok újat hallottam-tanultam, imádtam minden percét. Az újdonságok mellett megmutatták azt is, hogy a régi dolgokat hogyan tudjuk leporolva, újragondolva használni. Nagyon jó hangulatban, fáradtság érzése nélkül, játszva tanultunk.
Két szervezett szabadidős program tette lehetővé valamennyi kurzus hallgatója számára a kötetlen ismerkedést, beszélgetést. Hajókiránduláson vettünk részt, megnéztük a Limszki- csatornát, felkapaszkodtunk Vrsar legmagasabb pontjára és még delfineket is láttunk.
Az utazás és a szállás keresésében nagyon sok segítséget kaptunk egymástól, hiszen a kurzus résztvevőiként már a program előtti hónapokban felvettük egymással a kapcsolatot a közösségi médián keresztül. Rovinj környékének felfedezését néhányan kerékpárral tettük meg, a város természeti, turisztikai jelentőségű helyein. Megnéztük a Szent- Eufémia templomot, ahonnan pazar kilátás nyílik az Adriára. Jártunk a város strandjain, hűsítő fürdőt vettünk naponta.
Szeretném buzdítani kollégáimat, hogy bátran vágjanak bele az Erasmus+ köznevelési mobilitási programba, mert energiával tölt fel, mentálisan és szakmailag is sokat ad.
Drobni Andrea
A XXI. századi tanár, diákközpontú oktatás Carl R. Rogers alapelveivel az oktatásban
Írta: Laczóné Monos LillaNapjainkban a társadalmi, gazdasági, technikai viszonyok rendkívül gyorsan változnak, így, nem tudjuk előre megjósolni, tíz, tizenöt év múlva az iskolából kikerülve milyen tudásra lesz szüksége a diákoknak. A korábban fontosnak hitt tudásanyag hamar haszontalanná válik. Nagyon sok családban van számítógép és az internet mindennapi eszköz, melynek segítségével hatalmas mennyiségű információhoz juthatunk. Rengeteg adat- és tényhalmazból kell kiválogatni mindenkinek a számára lényegeset, szükségeset. Az iskolának a szerepe és feladata ezért megváltozik, hiszen a tárgyi tudás közlése háttérbe szorul, mert sokkal inkább együttműködő, megújulásra képes, önállóan tanulni képes diákokra van szükség, akik kreatívan tudják a felmerülő problémákat megoldani.
Ezért választottam A XXI. századi tanár, diákközpontú oktatás Carl R. Rogers alapelveivel az oktatásban című ERASMUS+ képzést.
A képzés során egy hetet töltöttem a gyönyörű isztriai kisvárosban, Rovinjban. Habár az időjárás inkább a strandolóknak kedvezett, a gimnázium épületében légkondicionált termekben tanulhattunk.
A tanfolyam elvégzése megerősített abban, hogy a Rogers-i humanisztikus gondolkodásmód nagyon közel áll hozzám, mely szerint „…minden ember értékek kombinációjával rendelkezik, ami benne van akkor is, ha még senki nem bányászta ki. S ha ezzel a meggyőződéssel fordulunk hozzá, akkor az ő segítségével előhozhatjuk belőle a kincset.” A feltétel nélküli pozitív elfogadás, mely úgy érzem Rogers tanításának egyik alapja, minden ember számára alapvető igény. Ennek elérésére mindenkinek saját magán dolgoznia kell.
A kurzus megerősített abban is, hogy a tankönyvi tudás átadása már nem a tanítás legfontosabb célja és feladata, sokkal inkább a tapasztalati tanulásnak kell előtérbe kerülnie a tanulás során, ezt a tanulók aktív cselekvése által érhetjük el. Megváltozik a pedagógus szerepe is, hiszen a feladata így nem az információ átadása, hanem inkább facilitátor, aki a diákokban lévő természetes igényt a fejlődésre támogatja és segíti. A tanár ebben a szerepben olyan környezetet alakít ki, amelyben a tanulók biztonságban érzik magukat, kockázatot mernek vállalni és természetesen hibázhatnak is, amikből tanulnak.
Az interperszonális kapcsolatok fokozzák a tanulást, többet és mélyebben tanulnak így a diákok. Ez alátámasztja a kooperatív tanulási technikák alkalmazásának jelentőségét a tanórákon.
A tanfolyam zárásaként egy élménydús hajókiránduláson vettünk részt, mely során eljutottunk Vrsar-ba, ahol egy rövid sétát tettünk a városkában és még egy tengeri fürdőzés is belefért a hajón felszolgált ebéd előtt.
Prágai nyelvtanulás
2023. augusztus 14-18. között vettem részt az ITC szervezésében egy 21 órás angol tanfolyamon, Prágában. Mindent összegezve a mobilitás jócskán felülmúlta a várakozásaimat, remek élmény volt számomra, a kurzussal maximálisan elégedett vagyok, csakúgy, mint a képző ITC intézménnyel. A képzésem pontos neve: „English for Educators and Administrative Staff A2." Ez volt az első erasmusos utam, nagyon készültem rá, a kollégáimtól sok segítséget és sok hasznos tanácsot kaptam.
Az utazást és a szállást magamnak intéztem, vonattal mentem, és a képzésem helyszínéhez közel volt a szállásom. A képzés Prága belvárosában zajlott, könnyen megközelíthető helyen, egy modern irodaházban. Az ITC-től már előzetesen is sok hasznos információt kaptam ímélben a közlekedéssel, a képzés tematikájával és a prágai látnivalókkal kapcsolatban. A helyben szerzett tapasztalataim alapján is csak jókat tudok mondani az ITC-ről: mindvégig rendkívül segítőkészek, gondoskodóak, kedvesek és jól szervezettek voltak.
A mobilitásom célja az volt, hogy fejlesszem az angoltudásomat, használjam a nyelvet – ez teljes mértékben megvalósult. Az ötnapos képzés első napján megismerkedtünk a tanárunkkal, és bele is fogtunk a tanulásba. Délután egy csodás program várt ránk: egy roppant kedves és talpraesett idegenvezetővel 3 órás városnézésen vettünk részt – ez is angol nyelven folyt.
A csoportban nyolcan voltunk, hatan Lettországból, egy hölgy Spanyolországból és jómagam. A 8 fő pont ideális a nyelvtanuláshoz, dolgoztunk 4 fős csoportokban és pármunkában is. Az iskolai időbeosztásunk hasonló volt minden nap: reggel a tanárunk irányításával megosztottuk egymással az előző délutáni élményeinket, tapasztalatainkat – természetesen angolul. Ezek után megbeszéltük, mivel fogunk aznap foglalkozni, mit fogunk tanulni. Minden napra jutott nyelvtanozás, szókincsbővítés és sok beszélgetés. Az óráink derűs, nyugodt, támogató és biztonságos légkörben zajlottak, mindenkinek mindig volt alkalma kérdéseket feltenni, véleményét kifejteni, tehát angol nyelven megnyilvánulni. Feltétlenül szeretném kiemelni, hogy nagyszerű tanárunk volt: rendkívül felkészült az órákra, nagyon empatikusan, toleránsan és gondoskodóan viselkedett velünk, alkalmazkodott a nyelvi szintünkhöz, az igényeinkhez. Házi feladatunk is akadt: fedezzük fel Prágát, látogassunk meg szép helyeket és kommunikáljunk minél többet angol nyelven. Jó diákként elkészítettem a házi feladatokat… Mivel magyart tanítok, ilyen szemmel is jártam Prágát: meglehetősen sok anyagot gyűjtöttem az irodalomtanításhoz: fotókat, rövid videókat készítettem a diákjaimnak.
Bár valóban remek élmény volt számomra a prágai mobilitás, két észrevételt azért tennék. Az egyik a vonatút: átszállás nélkül, előre megvásárolt jeggyel utaztam, ám nagyon sok problémával szembesültem, a vasút hibájából. A vonat túlzsúfolt és levegőtlen volt, a folyosókon végig állt a tömeg, nem működött a légkondicionáló; lerobbant a vonatunk, ezért mozdonyt is kellett cserélni – így közel másfél órás késéssel érkeztem meg Prágába.
A másik megemlítendő nehézség a tanfolyami csoportomhoz kapcsolódik. Mint fentebb írtam, a nyolcfős csoportból hatan Lettországból érkeztek. Ők meglehetősen sokat beszéltek egymással az órák alatt is az anyanyelvükön, ez zavaró volt számomra, hiszen nem beszélek lettül. Itt megint elismerésemet fejezem ki a tanárommal kapcsolatban: tapintatosan és ügyesen kezelte ezeket a szituációkat, illetve ügyelt a differenciálásra is.
Zárásként valóban csak azt tudom mondani, hogy az első Erasmus mobilitásom nagyszerűen sikerült, sok élménnyel gazdagodtam és a szakmai fejlődésem szempontjából is fontos előrelépésnek gondolom. Köszönöm a lehetőséget!
Budapest, 2023. 08. 21.
Body-Mind-Nature connection képzés, Reykjavík 2023.07.22-29.
Írta: Koren Natasa2023.júliusában az Erasmus + program keretében Izlandon, a PMS képzőintézet „Body-Mind-Nature connection: well-being for a fully awareness and healthy lifestyle , outdoor and environmental session” képzésén vehettem részt. A tanfolyam célja olyan ismeretek, feladatok, játékok megismerése, átadása volt, melyek segítenek összekapcsolni a testünk mozgását, működését a figyelmünkkel, és melyek a természetben, de akár tantermi körülmények között egyaránt hasznosíthatóak.
A tanfolyam hét napja egy jól felépített egységet foglalt magába, a PMS a képzés minden napján figyelt arra, hogy elméleti és gyakorlati ismeretekkel is bővítsük tudásunk.. A tanfolyam során megközelítőleg 70 %-ban szabadtéren, Reykjavík közeli óceánparton, kisebb hegyen, parkban, a maradék időben pedig egy szálloda konferenciatermében zajlott a képzés. A tanórák után lehetőségünk volt a képző szervezésében fakultatív programokon is részt venni, melyek ugyan nagyon drágák voltak, de hatalmas élményt nyújtottak.
A csoportban huszonöten voltunk, olaszok, lengyelek, görögök, csehek, osztrákok egy Mexikóban született, de már Franciaországban tanító hölgy, és mi magyarok alkottuk a csapatot. Sokan, sok helyről, sokféle habitussal érkeztünk, a sok páros és csoportos feladatnak köszönhetően mégis hamar megtaláltuk a közös hangot.
A tanfolyam nyelve az angol volt, trénerünk, Elena, spanyol élsportoló, sokszor nagyon erős akcentussal, a szavakat keresve beszélte az angolt, de ez csak erősítette a tanfolyam résztvevői között az együttműködést, a feladatok kitalálását, a játékok továbbgondolását. Az osztrák kollégákkal kimondottan szoros kapcsolat alakult ki, megbeszéltünk, hogy a tanév során iskolai szinten is felvesszük a kapcsolatot, de biztos vagyok benne, hogy az olasz, lengyel és cseh kollégák is nyitottak a további kapcsolattartásra.
A képzés során sokrétű, izgalmas feladatokat, játékokat ismerhettem meg. Voltak gyakorlatok, melyeket testnevelő tanárként már régóta használok, és voltak olyanok, melyeket eddig egyáltalán nem ismertem és egészen biztosan ki fogok próbálni ősztól. A gyakorlatok mindegyike összefüggésben állt, összekapcsolta érzékszerveket az idegpályákkal és a mozgászervi rendszerrel, komlpex képességeket fejlesztettek. A tanfolyam rávilágított arra is, hogy a testnevelőként evidens feladatok közül mennyi olyan van, amely apró módosítással tantermi körülmények között is jól működik és hasznos kiegészítője lehet szinte bármely tantárgynak, vagy akár osztályfőnöki órának. Ezen játékokat írásos segédanyagként és workshop keretében is be fogom mutatni gimnáziumi kollégáimnak.
Izland nagyon különleges, szavakkal nehezen leírható ország. Reykjavík egyszerre egy nagyra nőtt halászfalú és egy főváros, számos túra, kaland kiindulási központja. Izland természeti szépsége lenyűgöző, számtalan vízesés, vulkáni kráter, sziklafal, gleccser, bálnák és delfinek a parttól nem is annyira messze, a szinte állandóan fújó szél, a ritkaság számba menő napsütés mind-mind varázslatos csodahellyé teszi a szigetet, ahova régi álmom volt eljutni. Hálás vagyok, hogy 2023-ban az Erasmus + program keretében eljuthattam oda és részt vehettem ezen a sok szempontból különleges és hasznos képzésen. Biztos vagyok benne, hogy a tanfolyamon megismertek nem csak az én óráimat teszik majd még sokrétegűbbé, és az általam tanított osztályokban fejtik majd ki jótékony hatásukat, hanem minden érdeklődő kolléga hasznosítani tud majd belőle elemeket.
Intenzív angoltanulás Rovinjban
A „2023-1-HU01-KA122-SCH-000124648 - Élménypedagógia és szociális kompetencia-fejlesztés a tanulási folyamatok hatékonyabbá tételéért” projekt keretében vettem részt tanári mobilitáson 2023. Július 22. és 29. között Rovinjban. A pályázati célok között szerepel az angol nyelvi fejlesztés, ezért volt lehetőség angol nyelvű tanfolyamon munkatársként is részt venni.
A kurzus címe: English Language Development for Teachers and Staff - Intermediate Level.
A jelentkezés elfogadását követően egy nyelvi tesztet kellett kitöltenem, így olyan csoportba osztottak, mely közel megfelelt aktuális nyelvi készségemnek. Egy ötfős csoportba kerültem. Az alacsony létszám garantálta az intenzív munkát, a tréner pedig a foglalkozások vezetése során folyamatosan biztosította a kommunikációs folyamatokat. Trénerünk – Michaéla - egy fiatal, Rovinjban élő horvát pedagógus. Az egyedüli kommunikációs lehetőségünk vele az angol nyelv volt, ami még intenzívebbé tette a tanulási folyamatot. Bár eltérő szinten értettük és beszéltük mind az öten a nyelvet, a közös alap mindenképpen megvolt, adott esetben tudtuk is segíteni egymást. A kurzus végére már egymás között is gyakrabban szólaltunk meg angolul. Nagy előnye és hozadéka a kurzusnak, hogy a kurzus részeként kaptunk egy kóddal ellátott tankönyvet, melynek segítségével a taneszköz teljes anyaga, hanganyaggal, online megoldási felületekkel, ellenőrzőkóddal elérhető két éven keresztül. Ez biztosíték és lehetőség is egyben a tanulási folyamat folytatására azok számára, akik szeretnének tovább fejlődni.
Az első két napon délelőtt, a későbbi napokon délután voltak az órák. Nem bántam a délutáni órákat. A foglalkozások fél hat körül így is véget értek, a legnagyobb hőségben légkondicionált teremben tölthettük a napot, az élet Rovinjban a mediterrán világnak megfelelően csak késő délután, koraeste indul be, a tengerben pedig délelőtt is kiválóan lehet fürdeni, még kellemesebb is, mert sokkal kevesebben vannak.
A kurzus egyik kiemelkedő értéke számomra az intenzív szókincsfejlesztés volt. Nagyon sokféle kifejezést, új szót ismertünk meg. Az intenzitást az segítette, hogy nem csupán találkoztunk egy-egy új kifejezéssel, és vagy kiszótáraztuk, vagy nem, hanem ezek tematikusan kötődtek, újabb és újabb feladatokban újra és újra elő kellett hívnunk, mondatba illeszteni, alkalmazni a feladatok során. Nyelvtai ismeretek is felszínre kerültek. Elsősorban a Present Perfect igeidő, amely a leggyakrabban használt forma az angol nyelvben. Középhaladó szinten nyilván nem újdonság, de a gyakoriság miatt hasznos volt az alkalmazását átismételni, kiszélesíteni. A szöveghallgatások, angol nyelvű kisfilmek sem hiányoztak a feladatok közül. Számomra ezek jelentették a legnagyobb kihívást. Feldolgozásukkal nem töltöttünk túl sok időt, és maradt is volna bennem hiányérzet a megértés segítése szempontjából, ha nem kaptuk volna meg a teljes hanganyagot és a hozzá tartozó szöveget is, aminek a segítségével annyiszor hallgathatom meg, vagy nézhetem meg ezeket az anyagokat, ahányszor csak akarom. Kaptunk útmutatást olyan digitális tanulási felülethez is, amely nem kapcsolódik a tankönyvhöz, de hasznos a szövegértés fejlesztéséhez, és még élvezetes is. (Ismert, klasszikus, angol nyelvű sláger szövegek hiányosan, megoldókulccsal, hanganyaggal.)
A legnagyobb élményt azonban a közös kommunikációs játékok, beszélgetések jelentették a foglalkozásokon. Olyan kommunikációs játékokat játszottunk, amelyek nemcsak a beszéd gyakorlására alkalmasak, de – akár magyarra fordítva – közösség- és érzelmi fejlesztő foglalkozásokon is kiválóan felhasználhatók.
A kurzus zárásaként trénerünkkel – aki egyébként abban az iskolában tanít, ahol maga a képzés zajlott – lesétáltunk az óvárosba, ahol megmutatott nekünk néhány olyan helyi nevezetességet, sajátosságot, ami talán kevésbé ismert az átlagos túristák előtt. Például a sajátos gyógynövényből készült röviditalt, melyet ott gyártanak. Neve: Pelinkovac.
Maga a képzés egy előestével kezdődött, ahol a megismerkedés és egyeztetést követően egy vacsorán vettünk részt. Itt már elkezdődhetett az ismerkedés. A képzés zárása pedig egy közös hajókirándulás volt, mely hihetetlen élményt jelentett. Behajóztunk a fjordba, ahol egy delfincsapattal találkoztunk, melyeket egész hosszasan tudtunk követni. Az embernek az volt az érzése, hogy kifejezetten a kedvünkért lubickolnak ott. Vrsar városban kikötöttünk, ott lehetőség volt megtekinteni az óvárost, mi inkább a kikötőben maradtunk. Ezután eltávolodva a partoktól a hajó megállt, és alkalom nyílt fürdőzésre a hajó körül, akár beugrálva a kétszintes hajóról a tengerbe.A hajón kaptunk ebédet, majd szép lassan, délutánra visszaértünk, Rovinjba.
Rovinj gyönyörű város. Igazi gyöngyszem. A messziről is látható Szent Eufémia templom a tornyával nagyon jellegzetes, és nincs olyan magasan, hogy az komolyabb kihívást jelentsen. A kilátás viszont lélegzetállító onnan. Az óváros zegzugos, velencei hangulatot áraszt, a horvátok kedves emberek, és gyakorlatilag mindenki beszél angolul. A tengerparton elterülő város parszakasza szinte végig egy szabadstrand különböző jellegű partokkal. A sziklás partok, öblöcskék a legromantikusabbak.
A megvalósult mobilitás igazi feltöltődést jelentett szakmailag és minden egyéb szempontból is. Minden évben szüksége lenne hasonló élményekre minden pedagógusnak!
2023. 08. 02.
Ungár Ágnes
Projekt alapú tanulás (PBL) megvalósítása a tanteremben ROVINJ
Írta: Porubszky KrisztinaAdatok:
Név: Porubszky Krisztina
Szak: német nyelv
Munkahely: Esztergom, Árpád-házi Szent Erzsébet Gimnázium, Óvoda és Általános Iskola
Tanfolyam neve: Projekt Alapú Tanulás (PBL) megvalósítása a tanteremben
Ideje: 2023. 07. 16 – 22.
Ebben az évben először vettem részt Erasmus pályázaton, és csupa pozitív élménnyel és bővült módszertani ismeretekkel tértem haza a csodás kis horvátországi városkából Rovinjból.
A projekt alapú tanulás továbbképzést (PBL)Carrick Orsolya tréner vezette, óriási szaktudással, empátiával és rugalmassággal.
Az előzetes szervezési feladatok a JUTAKI Bt.-nek (Véghné Juhász Krisztinának) köszönhetően zökkenőmentesen zajlottak, bármiben szívesen segítettek, ha elakadtam. A képzés Rovinj egy központban fekvő középiskolájában zajlott, minden reggel itt találkoztunk a csoportunkkal. A mi tanfolyamunkkal egyidőben sok más továbbképzés is zajlott itt, sok más országból érkező résztvevővel, akiknek a képzése angol nyelven volt.
A hét folyamán, minden nap egyre több ismeretet szerezhettünk és kipróbálhattuk, milyen egy projekt alapú tanulás megszervezése és milyen szervezési feladatokat kell elvégezni, hogy sikeres és érdekes legyen az oktatni kívánt tananyagunk. Kis csoportokban, fantáziánkat szabadjára engedve saját projektet alkottunk, amit megosztottunk a többi csoporttárssal. Nagyon aktív, agilis, nyitott érdeklődésű csoportunkban öröm volt dolgozni. Nem csak szakmai tapasztalatcsere zajlott, hanem a jövőben is fogjuk egymást segíteni, osztálykirándulások szervezésénél. Az együtt gondolkodás, az ötletelés rengeteg új nézőpontot mutatott meg mindannyiunk számára, közös erővel építettük egymást és egészítettük ki egymás gondolatait és ötleteit. Mindeközben mindenki próbálta a saját tantárgyára, korosztályára átvinni a mások projektötleteit. Igazán inspiráló és motiváló kis csapat állt össze. Belekóstolhattunk a mesterséges intelligencia használatába is a projektötletelés során.
A tanulás mellett, lehetőségünk volt számtalan érdekes programon részt venni, megismerhettük a város nevezetességeit, delfineket nézhettünk naplementében, megismerhettük a helyi speciális gasztronómiát, hajókiránduláson megnézhettük a környező szigeteket és városkákat. Fantasztikus élmény volt ez a hét számomra, ahol a tanulás és pihenés összeötvözve remek program volt. Hálás vagyok, hogy ott lehettem, tanulhattam és ennyi kedves embert ismerhettem meg.
A XX. Kerületi Gyulai István Általános Iskolából érkeztem Rovinjba AZ EGÉSZSÉG ÉRTÉK képzésre. Iskolánk 8 tanára először pályázott, így nagyon örültünk, hogy külföldi továbbképzésen vehetünk részt.
Rengeteg segítséget kaptunk Véghné Juhász Krisztinától az előkészületekben és a rovinji tartózkodásunk során. Nagyszerű volt a szervezés. Örültem, hogy ebédet is biztosítottak, így több szabadidőm maradt délutánra. A Messenger csoportnak köszönhető, hogy az első napon már ismerős arcokat láttam a teremben.
Az iskola épülete a város központjában helyezkedik el. A csodálatos kilátással és gyönyörű kerttel rendelkező épület a mai kornak megfelelő felszereléssel, klímás tantermekkel várt bennünket. Szerencsésnek éreztem magam, mert az apartmanunk pár percnyi sétára volt az iskolától. Nagyon kedves, vendégszerető és segítőkész házigazdáink voltak. Mindenben számíthattunk rájuk.
A trénerünk Szentgyörgyi Krisztina elragadó személyisége, empátiája meghatározta az órák kellemes hangulatát. A délelőtti csoportban vettem részt. Tízen voltunk, ami ideális létszámnak bizonyult. A beszélgető körök és gyakorlatok kapcsán közelebbről megismerhettem a többi résztvevőt. Az elméleti oktatáson túl, a gyakorlatban is kipróbálhattuk pl. az újraélesztést, a Heimlich-féle műfogást, a Rautek-féle műfogást és a sebkötözést. Eddig szerencsére nem kellett baleset kapcsán segítséget nyújtanom, de a továbbképzés után bátran merem majd alkalmazni a megszerzett ismereteket. Iskolánk egészségfejlesztési programjának összeállításában is tudom majd hasznosítani a tanultakat.
Az időjárás kedvezően alakult az előző hét viharos napjai után, így a tengerparton töltöttük a délutánokat. Egy közeli, jól felszerelt kempinget találtunk, ahol a tenger hullámain kívül a medencékben is fürdőzhettünk és napágyakon pihenhettünk. Esténként sétálgattunk, étteremben vacsoráztunk és sokat beszélgettünk a szállásadóinkkal.
Az utolsó napon a hajókirándulás fergetegesre sikerült. A házigazdánk, Samanta remek hangulatot varázsolt a fedélzetre. A kapitány finom, kiadós ebédet készített nekünk, amíg Vsarban sétálgattunk.
Számomra nagyon hasznos volt ez a hét. Sokat tanultam, ismerkedtem és csodaszép helyeken jártam. Szeretnék a jövőben is pályázni és képzéseken részt venni. Fantasztikus élmény volt.
2023 júliusában egy fantasztikus, a várakozáson felüli képzésen vettem részt Isztambulban, mivel a 2023-1-HU01-KA121-SCH-000126119-es pályázatunk sikeresnek bizonyult.
A képzés címe is már ígéretes volt: Learn in Museums! / Tanuljunk múzeumokban!
És valóban: rengeteget tanultam, és valóban különféle múzeumokban. A képzést egy, az Isztambuli Egyetem fiatal oktatója, Saziye Cikrikci tartotta, aki nem mellesleg Krúdy Gyula Szindbád kalandjait fordította török nyelvre. Mondhatom, hogy jól ismerem Isztambult, a múzeumait, hiszen sokszor megfordultam már ott, de Shaziyenek sikerült olyan kiállításokat, múzeumokat megmutatnia, amelyekről még csak nem is hallottam. A képzés 5 napjából mindösszesen egy alkalommal voltunk tanteremben, a többit érdekes, izgalmas kiállításokon töltöttük, például a török kávé múzeumában, az Egyiptomi Bazárban, a Boszporusz partján egy, a modern török festészetnek szentelt, csodás fekvésű tárlaton, vagy épp hajókázva Ázsia és Európa között, vagy akár egy vasúttörténeti kiállításon, amelynek a megalopolisz egy régi vasúti pályaudvara adott otthont, ahova például a Budapestet is érintő, és ide végállomásra érkező Orient expressz is gyakori vendég volt az 1890-es években.
Nagyon sok olyan applikációt ismertem meg a képzés során, amelyet remekül tudok majd alkalmazni a mindennapi munkámban, és nagyszerűen tudom ötvözni a múzeum és a köznevelés kettősét, és valóban tudunk majd a gyermekeimmel tanulni a múzeumokban is.
Az igen szerény létszámú kurzus (összesen hárman voltunk csak) lehetőséget adott arra, hogy minden minket érdeklő kérdést meg tudunk vitatni, a képző hölgy közvetlensége, felkészültsége az egyéni igények kielégítésére is alkalmas volt.
Bármelyik kollégám számára szeretettel ajánlom a kurzust, mivel nagyon hasznos információkhoz jutottam, valamint a 16 milliós Konstantinápoly felfedezése is mega élményt garantál.
Márkus Róbert Zsolt, EKKE Gyakorlóiskola
A 21. századi tanár - tanártovábbképzés Rovinjban
Írta: Bene Julianna2023. július 23-29 között Rovinjban, ebben a gyönyörű tengerparti horvát városkában vehettem részt életem első Erasmus+ továbbképzésén.
A magyar nyelvű kurzus (A 21. századi tanár – diákközpontú oktatás Carl R. Rogers alapelveivel az oktatásban) kifejezetten pedagógusoknak szólt, így azonnal kollégák között találtam magam, akik az ország számos pontjáról érkeztek, különféle iskolatípusokból. A felkészült és a téma iránt elkötelezett kedves és közvetlen oktatónk, Szász Ramóna által megosztott tudást kiválóan kiegészítették a kollégák hozzászólásai, különböző élethelyzetekből hozott példái, a kölcsönös tapasztalatcsere. Az órák így olyannyira interaktívak voltak, hogy hamar elrepültek a délelőttök, az is előfordult, hogy kifutottunk az időből. A Carl R. Rogers által képviselt humanisztikus pszichológia alapelveinek az oktatásba való gyakorlati átültetése volt a fő témánk. Ennek lehetőségeit sokoldalúan és gyakorlati módon megközelítve elemeztük, az elméletet mindig helyzetgyakorlatokban, konkrét példákon alkalmazva, egyéni és csoportmunkában feldolgozva. Nagyon inspiráló volt számomra az oktatónk által képviselt megközelítés: nem egy módszert, receptet tanulunk arra, hogy sikeres és jó tanárok legyünk a 21. században, hanem egy pozitív tanári attitűd kialakításán fáradozunk, vagyis magunkon dolgozunk, a személyes életterünkbe emeljük be a rogersi szemléletet és ez hozza a változást.
A délelőtti órák után maradt szabadidőnk és ezt maximálisan ki is használtuk. Kolléganőmmel fedeztük fel Rovinj és a környék szépségeit. Egy késő esti hangversenyre is eljutottam a Szent Eufémia székesegyházba, ami különleges élmény volt. Nappal is megcsodáltam a bazilikát, a toronyból a kilátást, a tengerre vezető utcácskákat. Rengeteg fotót készítettem. Kolléganőmmel Porecsben és Pula városában jártunk. Porecsben lenyűgözött az Eufrázius bazilika csodálatos bizánci mozaikjaival és ókori, koraközépkori emlékeivel. Pulában már jártam régebben, de nagyon jó volt visszatérni, újra körbejárni a hatalmas amfiteátrumot, átmenni a diadalív alatt és még több római kori műemléket felfedezni!
Természetesen a strandolást sem hagytuk ki, és esténként Rovinj varázslatos óvárosában bolyongtunk, finom és különleges ételeket kóstoltunk. Feledhetetlen a rovinji naplemente a kikötőből nézve!
A kurzust közös, családias hangulatú hajókirándulással zártuk. A tenger gyönyörű volt, és amikor a hajónk lehorgonyzott, fürdeni is lehetett. Az ebédünket a hajón készítették a helyi tengerészek. A nap megkoronázása az volt, amikor delfinek bukkantak fel a hajónk mellett!
Szakmai és szabadidős élményekben gazdag volt ez a hét, kedvet kaptam a folytatásra! Köszönöm a szervezést a Jutaki Bt-Hungary Expertnek, a személyes odafigyelést és támogatást Véghné Juhász Krisztinának.
Még...
Tanári kommunikáció – Rovinj
2023. július 23-29-ig egy ERASMUS+ mobilitás keretében lehetőségem volt részt venni a „Tanári kommunikáció” témájú kurzuson.
A kurzusokat szervező Hungary Expert kurzuskínálatából a vezetői munkámat leginkább támogató „Tanári kommunikációt” választottam. Vezetőként és tanárként is nagyon fontosnak tartom a kifinomult kommunikációt vezető – pedagógus, vezető – diák, vezető – szülő, pedagógus – pedagógus, pedagógus – diák, pedagógus - szülő viszonylatában.
Iskolámban nagy hangsúlyt fektetek a tanári „jóllét”, a mentális „jóllét” meglétére. Meggyőződésem, hogy csak az a pedagógus testület képes igazán eredményes munkát végezni, ahol béke van, ahol fontos az egymás segítése, megértése, a figyelő, odafigyelő attitűd megléte. Eddigi tapasztalataimból igyekeztem megteremteni ennek támogató légkörét. A kurzus tartalmától ennek megerősítését, valamint plusz eszközöket, módszertani fejlődést vártam. Óriási szerencsém volt, mert Lukács Gabriella, a tanfolyam vezetője magas szintű hozzáértéssel, érzékenységgel vezette a csoport munkáját. Szerencsésen alakult a csoport összetétele is, mindenki nyitottan, tettre készen állt a feladatok elé. Gabriella a képzés végére szinte észrevétlenül igazi közösséget kovácsolt a különböző helyről érkezett, különböző tudományterületek képviselőiből álló csoportból.
Vasárnap délután találkozott először a társaság, ahol ráhangolódtunk a témára, ismerkedtünk egymással. Ezt követte egy közös vacsora.
Már az első napon rendkívül vidám hangulatban, vicces játékok után megkezdtük az érdemi munkát, meghatároztuk a tanári kommunikáció speciális jellemzőit.
Az egész hetet jó hangulat, segítő légkör, egymásra figyelés jellemezte, miközben feldolgoztuk a non verbális kommunikáció jellemzőit, játszottunk „tekintet” játékot, használtuk a mimikai eszközeinket. Különböző helyzetgyakorlatokon keresztül feldolgoztuk a testbeszéd lehetőségeit, pl.: „gesztus-írás” és „gesztus-olvasás”. Sokat foglalkoztunk az érzelmeinkkel, többféle szituációs játékon keresztül ismerkedtünk saját személyiségünkkel, és csodálkozhattunk rá csoporttársaink helyzet-megoldásaira. Igyekeztünk elsajátítani az értő figyelem képességét, gyakoroltuk a hallgatás művészetét. Olyan retorikai tudást kaptunk, amivel könnyebben tudjuk a diákok, kollégák figyelmét fenntartani.
Fontos elemei voltak a képzésnek a konfliktusok felismerésének és kezelésének technikái. Megtanultuk átlátni a másik fél konfliktuskezelési képességeit, és ehhez alkalmazkodva igyekeztünk oldani a kialakult félreértést. Felismertük, hogy mindig az asszertív kommunikációra szükséges törekednünk. Belső világomat gazdagította, hogy a képzésen foglalkoztunk a negatív automatikus gondolatok monitorozásával, a belső kommunikációnkkal, a kritikus belső hangokra történő odafigyelés fontosságával.
Dolgoztunk önmagunkkal, magabiztosságunk növelésével, ismerkedtünk vezetői stílusokkal. Játékaink során speciális tanári helyzeteket szimuláltunk, pl.: fegyelmezés, reagálás kortárs bántalmazásra, beszélgetés szülővel, stb. A helyzeteket spontán kialakult csoportokban mutattuk be, így gyakorlatilag mindenki mindenkivel gyakorolhatta az együttműködés legkülönfélébb formáit.
A képzés helyszíne az Adria egyik „ékszerdoboza” Rovinj volt. Az óváros évszázados kövei, a régi épületek, nevezetességek felfedezése, a nyüzsgés, a napsütötte tengerpart, a hajók sokasága, a kirándulások igazi feltöltődést jelentettek a délelőtti tanulás után. Igyekeztem felfedezni a környéket, részt venni hajókirándulásokon, ismerkedni az „Istria” csodáival. (Pula, Porec,)
A képzés szervezésének feladatait Véghné Juhász Krisztina és csapata végezte, melyet kedvesség, segítőkészség és profizmus jellemzett. Hálás köszönettel és szeretettel gondolok rájuk.
Szellemileg és fizikailag feltöltődve érkeztem haza, a kurzust szívesen ajánlom kollégáimnak, és én is nagyon várom a folytatást…
Őri Csilla, Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Budapest
Az Erasmus+ program keretében idén július 16-29 között részt vehettem a „Nem csak füzet és ceruza” című képzésen Rovinj-ban. Regisztrációval kezdtünk, aztán bemutatták az előadóinkat és az estét egy kellemes vacsorával folytattuk. Itt derült ki, hogy erre a képzésre Magyarország minden részéről, sőt még a határon túlról Felvidékről és Erdélyből is érkeztek kollégák, ami nagyszerű lehetőség volt az ismerkedésen túl a tapasztalatok cseréjére is.
Ezt a kéthetes továbbképzést két remek tréner tartotta Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta. Ők ketten irigylésre méltó fiatalos lendülettel és őszinte lelkesedéssel adták át több éves szakmai tudásuk, tapasztalatuk egy részét. Ez a kurzus két különálló hétből állt, az első héten a „ Vonások és fogások..” című tanfolyam volt, itt a 6-10 éves gyermekek tevékenységgel és játékkal támogatott anyanyelvi neveléséhez kaptunk elméleti és gyakorlati képzést. Megismerhettük és gyakorolhattuk a különböző szövegek építkezését, megalkotásuk és megjelenítésük módját is. Képességfejlesztő tevékenységeket, játékokat ismerhettünk meg és próbálhattunk ki, amelyekkel biztosíthatjuk a tanítás során a gyermeki kifejező kedv felkeltését és fenntartását. A második héten „ Matekos játék, játékos matek” című tanfolyammal folytatódott a hét, ahol a 6-10 éves gyermekek tevékenységgel és játékkal támogatott matematikai neveléséhez kaptunk elméleti és gyakorlati képzést. A játék alkalmas arra is, hogy segítse a gondolkodást gátló jelenségek leküzdésében. A játékok felkelthetik az érdeklődést az óra elején, vagy szórakoztató módon lezárhatnak egy-egy tanulási szakaszt is. Elősegíthetik a tanító és a gyerek vagy a gyerekek közötti beszélgetést, vitát. A játék aktív részvételt kíván, de a gyerekek csak akkor tanulnak meg valamit, ha mellettük maradunk nem hagyjuk magukra őket a játék bemutatása után, hanem hagyjuk őket, hogy kritikusan, építően gondolkodjanak a játék elött és után is.
A délelőtti szakmai napokon túl a szervezőnk a Jutaki Bt ( akitől rengeteg információt és segítséget kaptunk bármilyen kérdéssel-kéréssel fordultunk hozzájuk) változatos fakultatív programokat szervezett nekünk, hogy felfedezhessük a környék látnivalóit. Nekem személy szerint két kedvencem volt az egyik Pula, Isztria fővárosa, nagymúltú pezsgő történelmi város, hangulatos, szép óvárossal a kihagyhatatlan római Amfiteatrum-mal, a Sergius diadalív-vel, a Róma és Augustus templomával és persze a városházával és sorolhatnám még. A második nagy kedvencem cseles mert két különálló helyről is van szó az egyik Groznjan. Groznjan története a középkorig nyúlik vissza, lakói főként mezőgazdasággal ezen belül szőlő és olivabogyó termesztéssel foglalkoztak, na meg a falusi turizmusból éltek-élnek. Minden év májusától fellendül a város élete és megtelik a képzőművészet a színház és zeneművészetet kedvelő emberek hadával. A másik kedvencem Motovun városa, ami szintén középkori épségében megmaradt. Ahogy ott sétálunk a színes házak mellett egyszer csak felérünk a tetejére a várhoz. Onnan a kilátás szinte leírhatatlan.
A kurzus végét egy fantasztikus hajókirándulással zártuk, ahol megcsodálhattuk Vrsar városát és a Lim fjordot.
Zárásként köszönetet mondanék a szervezőknek és a koordinátoraimnak, hogy segítségükkel, irányításukkal eljuthattam erre a nagyszerű helyre és kurzusra.
Tóthné Juhász Ildikó
2023. július 16-22. között vettem részt Rovinjban pedagógusoknak szervezett továbbképzésen, melynek a címe „Játékkaleidoszkóp: Kicsik és nagyok játékai” volt.
24 fős csoportunk kiváló trénere Móricz Márk volt. Az elméleti ismeretek mellett nagyon hasznos gyakorlati segítséget is kaptunk munkánkhoz. Az elméleti tudnivalók segítenek tudatosabban választani a játékok közül, a gyerekek személyiségét fejleszeni, korábbi tanítási-nevelési módszereimet változatosabbá tenni. Nagyon sok játékot kipróbálhattunk, amelyek segítenek a tanulók megismerésében, fejlesztésében és a közösség formálásában. Lehetőségünk volt egy közös hajókirándulásra, városnézésre is az utolsó napon.
Hálás vagyok a lehetőségért, hogy ilyen hasznos tudást szerezhettem, új kollégákkal kerültem kapcsolatba, akikkel még a tanfolyam befejezése után is tartjuk a kapcsolatot, tanácsokkal, ötletekkel segítve egymás munkáját.
2023. július 16-22. között vettem részt Rovinjban pedagógusoknak szervezett továbbképzésen, melynek a címe „Játékkaleidoszkóp: Kicsik és nagyok játékai” volt.
24 fős csoportunk kiváló trénere Móricz Márk volt. Az elméleti ismeretek mellett nagyon hasznos gyakorlati segítséget is kaptunk munkánkhoz. Az elméleti tudnivalók segítenek tudatosabban választani a játékok közül, a gyerekek személyiségét fejleszeni, korábbi tanítási-nevelési módszereimet változatosabbá tenni. Nagyon sok játékot kipróbálhattunk, amelyek segítenek a tanulók megismerésében, fejlesztésében és a közösség formálásában. Lehetőségünk volt egy közös hajókirándulásra, városnézésre is az utolsó napon.
Hálás vagyok a lehetőségért, hogy ilyen hasznos tudást szerezhettem, új kollégákkal kerültem kapcsolatba, akikkel még a tanfolyam befejezése után is tartjuk a kapcsolatot, tanácsokkal, ötletekkel segítve egymás munkáját.
Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal