Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal

Egyéb nyelvterület (324)

kedd, 29 augusztus 2023 17:09

Játék, határok nélkül

Rovinj- Játék határok nélkül
2023. július 23-29. között az Erasmus + támogatásával egyhetes továbbképzésen vettem részt Horvátországban, Rovinj városában. Jelenlegi osztályomban, akik idén voltak elsősök nagyon szerették a délutáni foglalkozások közötti társasjátékokkal való időtöltést. Mivel én magam úgy gondolom, hogy játékkal rengeteg minden fejleszthető, emellett a képzés mellett, melynek címe -Játék- kaleidoszkóp, játékkultúra alsó tagozaton- döntöttem. Izgatottan vártam a képzésem indulását, hiszen kíváncsi voltam, milyen plusz módszerekkel, technikákkal gyarapíthatom tudásomat játékok terén. Képzés első napján a regisztrációt és az eligazítást követően ismerkedős vacsorán vehettünk részt egy tengerparti étteremben. A helyszínül szolgáló intézmény megfelelő körülményeket biztosított számunkra, tágas tanterem, mozgósítható asztalok, klimatizált helyiség. A mi képzésünk délelőtt zajlott és tizennyolcan vettünk részt benne. Trénerünk, Móricz Márk személyében volt hivatalos.
Hihetetlen átadó, játékos személyiségével, precízen, jól felépítve tematikáját ismertetett meg bennünket a játékos archetípusokkal (stratégiai, harcos, kalandor, szociális, fenegyerek, építész, nyomozó).
Egy színskála segítségével besoroltuk magunkat a ránk jellemző kategóriákba, majd az azonos archetípusú társainkkal kisebb csoportokba vergődve, körforgás-szerűen próbálhattuk ki az asztalokra kihelyezett, négyfelé csoportosított játékokat.
Belépő feladatunk az volt, még mielőtt elkezdtük volna a képzést, mindegyikünknek meg kellet vizsgálnia egy kaleidoszkópot, melyet, ha mozgattunk a benne levő kristályok különböző kombinációjú mandala képeket mutatott. Ezt követően eszköz nélküli ismerkedős játékokat játszva ismerkedtünk egymással. Mondanom sem kell, mindegyik önfeledt szórakozást jelentett számunkra. A kurzus három részre volt osztva, két beiktatott rövid szünetekkel karöltve. Ezekben a szünetekben volt alkalmunk egy kicsit jobban megismerni a csoport többi tagját, illetve tapasztalatokat átadni egymásnak. Számomra a legimpozánsabb az volt, amit átbeszéltünk elméleti részt, azt gyakorlatban is alkalmazni tudtuk. Arányában is teljesen megfelelő mértékben, kevesebb elméleti és több gyakorlati részre volt osztva a tanfolyam. Rátértünk arra, milyen helyzetben kell a gyermeket nyerni hagyni, vagy hogyan tud a kicsi és a nagy együtt játszani. Beszéltünk a játékos szereplőkről, majd azokat csoportba is osztottuk: csaló, győztes- és vesztes, szemlélők, játékosok-és játékvezetők, játékrontók. Áttekintettük a játékkultúra történetét, fejlődését és a modern játékokat. Ősi játékokon belül megnéztük az ősi táblajátékokat. Ezek után a játékok közti kapcsolatot elemeztük: játékcsaládok és játékváltozatok. Megbeszéltük hogyan válasszunk játékot, hol játszunk, mikor és mivel játszunk. Rengeteg körjátékot, csapatjátékot játszottunk, legfőképpen olyat, melyek nem igényelnek eszközöket, mint például a Bökős-játék.

A képzés utolsó napján egy hajókiránduláson vettünk részt. A kirándulás alkalmával ellátogattunk Vrsar városába, ahol megnézhettük a város szépségeit, magával ragadó panorámáját a nyílt tengerrel. A hajóról ugrálva fürödhettünk a kristálytiszta vízben, ha szerencsénk volt delfinekkel is találkozhattunk az utunk során.
A délutáni szabadidőnkben pedig lehetőségünk nyílt megismerni Isztria látnivalóit. Ellátogattunk Pulába, ahol megnézhettük az Amfiteátrumot. Elutazhattunk Prementurába, azon belül a varázslatos szépségű Kamenjak- félszigetet. Itt megcsodálhattuk a Kék-barlangot és felfedezhettük ennek a szigetnek növény és madárfaját.
Hatalmas élmény volt a kurzus, fontos volt számomra a szakmai tapasztalatszerzés, új ismeretek szerzése. Kiváló kurzusvezetővel, nagyon jó csapattal tanulhattam együtt. Hálás vagyok a képzés megszervezéséért, lebonyolításáért a szervezők segítőkész és lelkes hozzáállásért! Örülök, hogy részese lehettem a 2023-as Erasmus + pályázatnak és a Jutaki Bt-nek, hogy tudásomat, tapasztalatomat fejleszthettem. Bízom benne, hogy a jövőben is lesz alkalmam ilyen tapasztalatszerzésben és ilyen jellegű képzésen részt venni!

Fiedlerné Pálfalvi Tímea, Vác

Tanári kommunikáció Rovinjban

Július 23-29.között vettem részt Rovinjban az Erasmus + tanártovábbképzés  2023-1-HU01-KA121-SCH-000126119-es pályázata  keretében egy felejthetetlen héten. Ez a 3. Erasmusos utazásom, és az eddigi angol nyelvű kurzusok után most  egy magyar nyelvű képzést választottam, a Jutaki bt. szervezésében. A képzésem címe Tanári kommunikáció, mely során  a drámapedagógia módszereire épülő improvizációs gyakorlatokkal, játékokkal, jelenetekkel dolgoztuk fel a kommunikáció, érzelmek, konfliktusok , konfliktusmegoldások, közösségépítés témakörét. Trénerünknek, Lukács Gabriellának köszönhetően , aki a Holdkő Alapítvány és a Rogers Intézet munkatársa, számos komoly és vidám feladattal, mély beszélgetéssel, páros és kiscsoportos módszerrel találkoztunk, melyeket saját magunkon kipróbálva, átélve, majd a keletkezett érzelmeket , tapasztalásokat elemezve pedagógiai munkánkban is nagyon jól tudunk hasznosítani. Az ország minden részéről érkező 14 fő között hamar nagyon szoros kapcsolat alakult ki és a gátlásokat elfelejtve őszintén tudtunk egymással, egymásnak játszani. A képzés után felfedezhettem Rovinj bájos óvárosát, építészeti, kulturális és gasztronómiai sajátosságait ,és megismerkedhettem az azúrkék tenger minden csodájával. A képzés utolsó napja egy fantasztikus hajóút volt, amin minden csoport részt vett, így utoljára még együtt tölthettünk egy szép napot. A képzésekhez igyekeztek a szervezők minden szükséges feltételt biztosítani (ivóvíz,klíma,tárgyi és digitális eszközök, étkezés) , melyek jól szolgálták a csoportokban zajló munkát. A nemzetközi környezet lehetővé tette az idegen nyelvi kommunikációt,kapcsolatteremtést is. Nagyon jó csoportban, kiváló trénerrel dolgozhattam együtt , maradandó emlékeket szerezve.

Honlapunk : https://gyakorlo.uni-eszterhazy.hu/

A Horvátországban, Rovinjban 2023.08.06-08.12-ig lebonyolított 2023-1-HU01-KA122-SCH-000124543 számú Erasmus+ projektjének keretében megrendezésre kerülő továbbképzési hét első napja ismerkedéssel, a fontos információk közlésével indult. A beiratkozásnál minden felmerülő kérdésre pontos választ kaptunk, megtudtuk az adott napra vonatkozó konkrétumokat, melyeket információs táblák segítségével egész héten naprakészen követhettünk. A délután folyamán találkoztunk mind az oktatónkkal, mind a csoporttársakkal, és egy hangulatos étteremben fogyaszthattuk el a helyi specialitást is tartalmazó finom vacsoránkat.

A kurzus több oldalról közelítette meg a témát. A hétfői nap körbejárta a tehetséggondozás kérdéskörét, rámutatva arra, hogy mi a különbség a legtöbb esetben megvalósuló, illetve a jelenleg bemutatott tehetséggondozás, mint hatékony alternatíva között. A nap főként elméleti oktatással zajlott, a zárásként pedig csoportmunkában kezdtünk bele az egész héten át futó Mars projekt megvalósításába, annak kezdő lépéseibe. Ekkor már jobban megismerhettük egymást és az előadónkat is. Orbán Sándor tanár úr kiemelkedő személyiség. Elhivatottsága minden napunkat átjárta. Egyszerűen, logikusan beszélt, építette fel a hetet.  A bemutatottak alapján is láthattuk, hogy a tehetséggondozás terén milyen óriási gyakorlatra tett szert, és milyen kiemelkedő eredményeket ért el, mind az elmúlt évtizedekben, mind ér el jelenleg is. Mindez nem csak a jelenlegi iskolájában valósul meg, hanem társintézményekben. Hatása a Rovinjban található iskolák esetében is igen motiváló volt, kiemelkedő eredményeket értek el mindenütt. A csoport összetétele változatos volt, több szaktanár a saját maga által oktatott tantárgyai, felkészültsége révén más és más oldalról tudta megközelíteni a felvetett problémákat.  A délután közös szervezése egy fantasztikus hajós kirándulásra vitt minket, ahol a tenger vizében úszkáló delfineket nézhettünk meg óriási lelkesedéssel.

A keddi nap a tehetséggondozás témakörében az újabb szemléletű projektoktatásra fókuszált. Ebben az esetben is megmutatva az alkalmazott projektoktás folyamatát, lépéseit, de továbbmenve, azokat a fontos különbségeket is, melyek túlmutatnak a pillanatnyilag, aktuálisan elért projekteredményeken, az elkészült produktumokon. A le nem záródó, hanem folyamatosan előremutató alternatíva fokozza a diákok szellemi képességeit, kreativitását, miközben egyesíti a művészeteket, sportot, természettudományos alapokat. Az előzetesen elkezdett projektfeladattal szintet léptünk, a csoportmunkában létrehozott alapokat közösen elemeztük, egyeztettük, és plakát formájában egy lehetséges Marstelep létrehozásának, működésének a kritériumait vázoltuk fel kreatív módon. A délután egy nagyon jó hangulatú csapatépítő, késő esti sétával zárult ebben a különlegesen szép városban.

A hét középső napja komoly feladattal, a tervezett telep makettjének megvalósításával indult. A kapott alapanyagok hulladékok, ezek újrahasznosításával, a bennük rejlő lehetőségekre alapozva kreatívan és ami fontos, közösen megalkotott terepasztal készült el. Ezek után néztük át fotókkal, és a tanárunk szemléletes előadásával azt a folyamatot, mely során az e témában megvalósuló iskolai fejlesztésben a gyerekek lépésről lépésre egyre magasabb szintre emelték a saját projektjüket.

Csütörtökön az önálló feladatmegoldáson, a saját fantáziánkon alapuló tervezésen volt a hangsúly. Közösen, az egész csoport részvételével kellett kitalálnunk egy olyan folyamatosan fejleszthető, hosszútávon végigvihető projektet, mely alappilléreit dolgoztuk ki. Végignéztük a felmerülő buktaókat, milyen vonalon fejleszthetők általuk a diákok, milyen témakörök kapcsolhatók be a választott projektbe a kezdet kezdetétől. Felnőtt fejjel gondolkodtunk, hiszen egy ökofalu létrehozása kapcsán ötleteltünk. Mint szembesültünk vele, az előttünk lévő csapat is e téren kezdte ezt a munkát. Ez kicsit mutatja azt is, hogy a mi korosztályunkban tudatosult a környezetvédelem fontossága, az igény arra vonatkozóan, hogy környezetbarát életet éljünk. A diákoknál ez még nem feltétlenül van így, hiszen ismereteik alapján, korukból adódóan nem biztos, hogy ez a téma megmozgatja a fantáziájukat, viszont falusi iskolában felkarolhatónak ítélem meg.

A hét utolsó oktatási napján áttekintettük a teljes hét tartalmát. Előadónk újra végigvezetett a megismertek mentén, végezetül bemutatva azokat a kiemelkedő eredményeket, melyeket azok a diákok értek el, kik részt vettek e folyamatban. A csoport minden tagja egyetértett abban, hogy e tehetséggondozási forma kiemelkedően hatékony. Több csoporttag már az előző év alapozó tanfolyamán is részt vett, ebben az évben pedig folytatta a technika megismerését. Sok helyről érkeztünk, különböző intézményekből. Volt, aki határon túlról, Komárnóból. Mindannyian megismerhettük egy olyan lehetőséget, melyet alkalmazni tudunk a saját viszonyaink között, a saját iskolánkban. Akár tanórai keretek között, akár nagyobb léptékben, a kollégákkal összehangoltan egy közös cél, a diákok tehetségének kibontakoztatása érdekében.

E csodaszép helyet zárásként még jobban megismerhettük. Közös hajókirándulással zárta a teljes közösség ezt az emlékezetes hetet. A tanfolyam lebonyolításáért, a szervezésekért külön köszönet illeti a Jutaki Bt. munkatársait is, akik folyamatosan rendelkezésünkre álltak, és minden téren számíthattunk segítségükre. Részünkről még többet kaptunk e lehetőség által, hiszen a tantestületünk 10 tagja vett részt ezen a mobilitási programon. Bár különböző vonalon bővíthettük tudásunkat, az együtt töltött idő pozitív és megerősítő hatással volt az amúgy is összetartó tantestületünkre. Mindehhez Rovinj mesebeli keretet adott.  Mindannyian várjuk, hogy a tanultakat bemutathassuk a többiek számára, és a jövőben is lehetőségünk legyen egy ilyen élményre, gyakorlatra.

kedd, 29 augusztus 2023 11:06

Tanári jóllét

Írta:

Tanári Jóllét         Írta: Richter Márta


A győri Örömhír Általános Iskola sikeres pályázatának köszönhetően először vettem részt
kolléganőmmel az ERASMUS + programján. A képzés csodálatos horvátországi helyszínen
zajlott, a festőien szép Rovinjban.
Az utazást Flix busszal oldottuk meg, az út hosszú volt, de kárpótolta a város gyönyörű
látványa, amikor megérkeztünk. Vasárnap kezdődött a képzés egy ismerkedéssel egybekötött
vacsorával.
Számomra nagyon sokat jelentett ez a program, mivel sok új dolgot tanultam, az emberi
kapcsolatokról, önismeretre tettem szert, továbbá nagyon jól hasznosítható időgazdálkodási
tippeket is kaptam. Az asszertív kommunikáció új távlatokat nyitott előttem abban, hogy
hogyan kell konfliktusainkat a legkisebb stresszel, de a határainkért kiállva rendezni úgy,
hogy mind a két fél nyertes legyen. Oktatónk Szász Ramona tapasztalt, jól felkészült,
dinamikus, jó előadói képeséggel rendelkező tréner. Élvezettel hallgattuk az előadásait,
nagyon sok gyakorlati feladattal tette érthetővé számunkra az előadottakat, és mélyítette a
tudásunkat. Sokszor párban vagy csoportosan oldottuk meg a számunkra kijelölt feladatokat,
ezen beszélgetések során más intézmények és tantestületek életébe is bepillantást nyerhettünk.
A képzés szépen felújított iskolaépületben volt, amely maximálisan biztosította a tanfolyam
kényelmét.
Hétfőtől péntekig délelőttönként vettünk részt a foglalkozásokon. A délutánokat a Jutaki Bt.
jóvoltából városnéző- és hajókirándulásokkal tölthettük. Az idegenvezető közreműködésével
az istriai-félsziget történelmével és helyi jellegzetességeivel is megismerkedhettünk. A város
gasztronómiai különlegeségeit is megkóstoltuk, esténként élveztük a tenger hűsítő hullámait a
strandon, gyönyörködtünk a csodálatos naplementékben. Este az utcazenészek jó hangulatot
teremtő játékát élvezhettük. Pulában a napjainkig fennmaradt, rómaiak által épített arénát
látogattuk meg. Az utolsó napon, szombaton, a képzés összes résztvevője, három hajóval,
egy kiránduláson finom ebéddel búcsúzott a várostól és egymástól. A hajók kikötöttek Vrsar
városába és meglátogattuk a Lim fjordot.
Ez a program minden várakozásomat felülmúlta, nagyon szép hetet töltöttünk itt a
kolléganőmmel, testileg, lelkileg feltöltődve jöttünk haza. Köszönöm a szervezőknek és az
előadóknak a színvonalas munkájukat.
Győr, 2023.08.27.

Iskolám, az Egri Lenkey János Általános Iskola több éve pályázik sikerrel az Erasmus+ továbbképzési programra. A múlt tanévben akkreditációt is kapott, így tantestületünk tagjainak könnyebbé vált a kurzusokra való jelentkezés. Én is jelentkeztem. Mindenképpen magyar nyelvű képzés volt számomra a legmegfelelőbb, melynek keretében lappangó angol nyelvtudásomat is feleleveníthettem. Így esett a választásom a fent megnevezett rovinji képzésre.

A továbbképzésre 2023. július 15. és 29. között került sor. Az első nap, vasárnap közös vacsorával indult, melynek alkalmával az ország különböző részeiről és a határon túlról érkező kollégákkal összeismerkedtünk, és megosztottuk egymással tanítási tapasztalatainkat, megfogalmaztuk a képzéssel kapcsolatos elvárásinkat.

A nyelvtanfolyam a délelőtti órákra esett. A nyelvi szintfelmérő teszt alapján a középhaladó csoportba osztottak be. Tanárunk egy fiatal horvát hölgy volt, akivel csak angolul tudtuk a gondolatainkat megosztani. Az órák jó hangulatban, sok humorral fűszerezve teltek. A változatos, beszélgetésre ösztönző feladatokkal hamar bővült szókincsünk és fejlődött nyelvi kifejezőkészségünk. A záróteszt előtt városnéző sétán vettünk részt angol nyelvű idegenvezetéssel, és az itt elhangzottakból vizsgáztunk. Nagy öröm volt számomra, hogy minden kérdésre tudtam a választ.

Ebéd után kezdődtek a matematikaóráink melynek keretében megismerhettük a Varga Tamás és C. Neményi Eszter nevéhez fűződő valóságból kiinduló cselekvő tapasztalatszerzésen alapuló matematikatanítási szemléletet.  Kurzusvezetőnk, Oravecz Márta volt, aki társszerzője annak a tankönyvcsaládnak, mely erre a módszerre épül. Óráin megtapasztalhattuk, mennyire fontos, hogy a matematikai fogalmakat a valóságból vett példákból sok játékkal színesítve alakítsuk ki. Legfontosabb vezérgondolata a „kép a fejben”, mely minden matematikai művelet alapja. Nagy lelkesedéssel és gyermeki örömmel vettünk részt ezeken az érdekes, érzékszerveinket is igénybe vevő matematikaórákon. Rakosgattuk, válogattuk a logikai lapokat, piros-kék korongokat; szőnyegeztünk, mértünk színes rudakkal, saját készítésű mérőszalaggal; műveletek végeztünk a dobókockákkal kidobott számokkal; tükörrel kerestünk érdekes alakzatokat. Ezeket az eszközöket mi is használjuk a saját óráinkon, viszont a kurzus keretében tudatosan felépítve, szorosan kapcsolódva a matematikai műveletekhez komplexen és változatos formában tanulhattuk meg az alkalmazásukat. Különösen nagy élmény volt, hogy a magyar és a francia kártyát is a matematikatanulás szolgálatába állítottuk. Ezen kívül mindenféle tárgyat felhasználtunk a műveletek modellezésére: gomb, gémkapocs, gyufa, pálcika, kupakok, bábuk és még sok más, a háztartásban megtalálható eszköz. Nagymozgásos játékokkal, feladatokkal készítettük elő a matematikai relációkat, láb- és kézujjaink segítségével megkönnyítettük az összeadás, kivonás, szorzás műveletét. Oktatónk gazdag szakmai tapasztalata, tudása, lendületes előadásmódja, szeretetteljes hozzáállása bennünk is megerősítette a matematikatanítás cselekvésen alapuló módszerének fontosságát.

A fakultatív kirándulásokon az Isztriai-félsziget nyugati részének jelentősebb kulturális, építészeti és természeti örökségeit ismerhettük meg angol nyelvi idegenvezetéssel. Számomra hatalmas élményt jelentettek ezek a rövid utazások.

Ha lehetőségem adódik, jövőre is részt szeretnék venni az Erasmus+ által felkínált képzések valamelyikén, és kollégáimat is buzdítom, hogy jelentkezzenek bátran, mert új lendületet kaphatnak szakmai megújulásukhoz, valamint hazai és nemzetközi kapcsolatokat építhetnek ki. A jó gyakorlatok megosztása által tanítási módszereink is bővülnek, amely hozzájárul, hogy tanítványainkban sikeresebben keltsük fel tudás iránti vágyukat.

A képzés szervezőinek nagyon hálásan köszönöm, hogy a kurzus alatt mindenben a rendelkezésünkre álltak és mindenben segítettek. Külön köszönet a jó hangulatú, élményekben gazdag kirándulásokért.

kedd, 29 augusztus 2023 08:53

Tanári jóllét kurzus Rovinj-ban

Írta:

2023. augusztus 6-12. között, egy Erasmus+ mobilitás keretében, lehetőségem volt részt venni a „Tanári jóllét”: tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére című kurzuson.

A kurzusosokat szervező Hungary Expert kínálatából nagyon tudatosan nem tantárgyi/szakmódszertani továbbképzést választottam, hanem olyat, amely elvégzése által saját személyiségemet fejleszthetem. Pedagógusként a tantárgyi és módszertani tudásom mellett a személyiségem is a munkaeszközöm, így saját mentális jóllétemre való tudatos odafigyelés a kiégés megelőzésének és a hatékony, örömteli munkavégzés feltétele. A kurzus tematikája megszólított és a gyakorlatban is maximálisan beváltotta a hozzá fűzött előzetes reményeimet.

Kiindulópontunk az önismeret fontossága volt, hasznos feladatokat kaptunk az erősségeink és fejlesztendő területeink beazonosításához, céljaink meghatározásához, a „mit” és „hogyan” mellett a „miért”-jeink definiálásához. Mindezek, valamint a (tanári) önismereti napló és a naplózás gyakorlatának megismerése biztosan segítségemre lesz abban, hogy a továbbiakban tudatosabban és eredményesebben határozzam meg a személyes és szakmai céljaimat, valamint nyomon kövessem azok megvalósulását. Az itt elsajátítottakat a tanári munkámban is alkalmazni tudom, például biztosan szeretném megismertetni az érettségire készülő diákjaimmal a célállítás SMART-modelljét, mellyel – úgy vélem - egyénivé, a belső motivációra épülővé, koncentráltabbá, fejlődésfókuszúvá tehetjük az érettségi vizsgára való felkészülést.

Hasznos volt rálátni a személyiségfejlesztés, a karrierépítés és az érzelmi intelligencia közötti szoros kapcsolatra. Szemléletemet gazdagította, hogy kurzuson szó esett a negatív automatikus gondolatok monitorozásáról, az önmagunkkal való belső kommunikációra, a gyakorta kritikus hangokra történő odafigyelés fontosságáról, a vágyott jövőkép vizualizációjáról, a tanult optimizmus gyakorlatáról, az értő figyelem hasznosságáról, kapcsolatalakító hatásairól.

A célállítás mellett arról is tanultunk és csoportos szituációs feladatokban tesztelhettük, miként tudjuk céljainkat, szándékainkat asszertív módon, önmagunk és a másik érdekeit is figyelembe véve kommunikálni, érvényre juttatni, „win-win” helyzeteket teremteni. Megállapíthattam, hogy ez nem is olyan könnyű, de szerencsére tanulható.

A csoportunk egyik leginkább várt témája a nemet mondás és az énhatárok védelme volt. Körüljártuk azon lehetséges tudatos és tudattalan okokat, amelyek miatt nehezen megy a nemet mondás, ötleteket gyűjtöttünk, javaslatokat kaptunk arra, hogyan tudjuk magunkat ezen helyzetekre felkészíteni, megerősíteni, érzelmi-lelki határainkat mások felé egyértelműen kommunikálni, azokat tartani, a határsértéseket megelőzni.

Trénerünk, Szász Ramóna kedves, mosolygós személyiségével oldott hangulatot, érzelmileg biztonságos közeget teremtett. Sokéves tapasztalata garantálta a szakmai hitelességet és gyakorlatorientáltságot. Figyelemmel volt arra, mely témakörök érdeklik leginkább a csoportot, ezek nagyobb hangsúlyt kaptak a kurzus során, emellett szakirodalom ajánlásával segítette az érintett témákban való későbbi egyéni elmélyedést.

A 23 fős csoportunk lendületesen, együttműködve, egymás iránti érdeklődéssel és nyitottsággal, sokat nevetve dolgozott, tanultunk egymástól, felismerésekkel, ötletekkel, „megoldókulcsokkal” gazdagodtunk.  Az egyéni, páros és csoportos feladatok, saját élményű gyakorlatok a csoporttársaim megismerése mellett az önmagamra való reflektálásra késztettek, segítséget adtak ahhoz, hogy a kizökkenjek a szokásos, rutinszerű működésmódomból, bátorságot és biztonságot adtak ahhoz, hogy a megismert gyakorlatokat a későbbiekben is alkalmazzam, kollégáimnak, tanítványaimnak továbbadjam.

A képzés helyszíne az Adria egyik gyöngyszeme, Rovinj volt. A nyüzsgő, életvidám, napsütéses város, a csodálatos tengerpartjával kiválóan lehetőséget adott a feltöltődésre, tökéletesen illett a tanári jóllét kurzus tematikájához.

Délutánjaimat Rovinj nevezetességeinek és a környező települések (Motovun, Porec, Pula) felfedezésével töltöttem egyéni és csoportos kirándulás keretében. A kirándulások és a tanfolyamok szervezésének és lebonyolításának lelke Véghné Juhász Krisztina volt, akinek segítőkészségére, kedvességére, profizmusára köszönettel gondolok.

A kurzus lezárulta után az új ismeretségek örömével, a fejlődés és belső változás beindulásának megélésével, valamint a következő évben való visszatérés vágyával és szándékával indultam haza Rovinjból. Pedagógus kollégáimat szeretettel bátorítom ezen tanfolyam elvégzésére, jómagam pedig örömmel vennék részt ennek a kurzusnak a folytatásán.

Istenes Mónika (Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zenei AMI, Budapest)

kedd, 29 augusztus 2023 07:58

Varázslat Rovinjban

Horvátország, Erasmus+ 2023

Varázslat Rovinjban

Idén nyáron az Erasmus+ pályázat keretein belül egy magyar nyelvű tanfolyamon vehettem részt Rovinjban. 

A címe „Varázsold elő tanítványodból a talentumot” – Komplex3+ T program.

Bátran állíthatom nemcsak a tanfolyam varázsolt el, hanem maga a városka is, lenyűgöző fekvésével, hangulatos utcáival és nyüzsgő kikötőivel.

Az Isztriai- félsziget egyik csodás kis ékszerdoboza ez a város. A mediterrán életérzés, az olaszos hangulatú óváros, a kristálytiszta tenger azonnal rabul ejtett érkezésünkkor.

A tanfolyamunk egy helyi középiskola patinás falai közt zajlott.

A csoportunk 15 fős volt. Európa különböző pontjairól érkeztünk a tanfolyamra, hogy megismerkedhessünk kurzusvezetőnk, Orbán Sándor speciális módszerével, a Komplex3+ T programmal. Annak különösen örültem, hogy a csoportban sok rajzszakos kolléga volt, így hamar, egy hullámhosszra kerültünk a hét folyamán.

A tanfolyam alatt megtudtuk, hogy a tehetséggondozást holisztikus szemléletben – a test- lélek- szellem egységben érdemes fejleszteni, így tudunk a tehetséges diákokból a legtöbb képességet elővarázsolni.

Nagyon szimpatikus számomra ennél a módszernél, hogy többféle tudományág  (fizika, kémia, földrajz, biológia, informatika stb.) és művészeti területek (rajz, zene) és a sport együtt alkalmazva, egymást segítve működhet a tehetség kibontakoztatásában.

Azért komplex 3 módszer, mert három képességterületet fejleszt egyszerre.

A kognitív, affektív és szomatikus képességeket.

Az átfogó képességfejlesztés nélkül, sok gyermek tehetsége rejtve marad, ezzel a módszerrel viszont könnyen felszínre hozhatók ezen rejtett képességek.

Külön témánk volt a mozgáskoordináció. Az összetett sportmozgásnak jelentős hatása van az idegrendszer fejlődésére, ennek fejlesztéséről és fontosságáról sokat beszéltünk.

Gyakorlati feladatoknál ki is próbálhattuk hatékonyságát és tényleg működik!

Mint megtudtam, magát a módszert egy projekt keretein belül lehet legjobban megvalósítani.

Előny valamilyen kutatással kapcsolatos projektet kitalálni (Pl. Marson az élet), mivel a kutatás folyamata a diákokat a rendszerben való gondolkodásra készteti. Egy osztállyal már a felső tagozat elején, ötödikben el lehet kezdeni egy kitalált témát és azt akár nyolcadik osztály végéig fejleszteni, kivitelezni. A projekt folyamatosan alakul, változik, a gyerekek érdeklődési körétől függően. Ez különösen tetszett nekem, mert kellő szabadságot kapnak a diákok, de maga a téma mégis egy keretet biztosít számukra.

A tanfolyamot egy szombati hajókirándulással zártuk.

Hálás vagyok, hogy ismét részt vehettem egy Erasmus+ programon, továbbá külön köszönet Véghné Juhász Krisztinának és csapatának a profi szervezésért, mindenben készségesen segítettek a tanfolyam alatt az előkészítő és utó munkálatokban is.

A viharos éjszakai utazás után reggel kellemes időjárás fogadott minket Rovinjban. A szállásunk az óvárostól 15 perc távolságra volt, nem túl messze az iskolától. A szombati nap a város felfedezésével telt, bejártuk a sikátorokat és a tengerpartot egyaránt. Vasárnap délelőtt tele lelkesedéssel és kíváncsisággal mentünk el a regisztrációra. Tetszett az iskola épülete és találkoztam ismerősökkel is, akik szintén az én képzésemre jelentkeztek. Délután megismerhettem a tréneremet, aki ízelítőt adott a hét során feldolgozásra kerülő tananyagról, beszélt az egyéb programokról majd együtt átmentünk egy közös, ismerkedéses vacsora helyszínére. Útközben leszakadt az ég, hatalmas jégeső elől kellett menekülnünk. Hétfőn kezdődött a várva várt oktatás, 8.30-tól 12.45-ig tanultunk kisebb szünetekkel. Az első nap az önismereté volt. Tanári stressz elkerülése önismerettel, hatékony stratégiákkal. Motivációs eszközöket kerestünk és a motiváció pszichológiájáról beszélgettünk.  Kedden coachingoltunk, a miérteket kerestük, életünk meghatározó eseményeit elemeztük és az érzelmi intelligencia ismérveit kutattuk. Megpróbáltunk megszabadulni a negatív automatikus gondolatoktól és a kognitív torzításoktól, valós események feldolgozásával és szituációs gyakorlatokon keresztül. Szerdán a Carl Rogers-i pozitív pszichológiával foglalkoztunk, megbeszéltük, hogyan lehetünk empatikusak, játszottunk az értő figyelem fejlesztésére és sorra került a kiégés, aminek a leghatásosabb ellenszere a VÁLTOZÁS. Szó volt még a stressz managementről is, hatékony időgazdálkodási tippeket kaptunk.  Csütörtökön az asszertív kommunikáció következett, célok, jogok, jellemzők. A saját jogaim képviselete, hogy közben figyelembe vegyem a másikat, tiszteletben tartsam az ő véleményét is. Nagyon sok gyakorlati tanácsot kaptunk, amivel biztosan elérjük a célunkat. Megtanultunk nemet mondani, ami bizony sok esetben nem könnyű.  Pénteken a csoport dinamika megfigyelésére is szolgáló játékkal kezdtünk és probléma megoldási technikákat gyűjtöttünk. Ismét choachingoltunk-tárgyakká változtunk és ez által kutattuk, elemeztük önmagunkat. Majd következett a zseniális 4 évszak játék, amiben az erősségeink és a gyengeségeink domborodtak ki. A nap, illetve a hét zárásaként kisebb csoportokban értékelni kellett a képzést. Az én csoportom versbe szedte az élményeit. A délutáni programok is a „jóllét” jegyében teltek. A szállásunkon rendelkezésre álltak kerékpárok, amivel kisebb-nagyobb túrákat tettünk a félszigeten. Felderítettük a legszebb strandokat, este bebarangoltuk az óváros összes zegzugos utcáját. Voltunk hajókiránduláson delfineket csodálni és minden este gyönyörködtünk a naplementében. Finom pizzákat és fagylaltokat ettünk.   Szombaton, a kurzus záróprogramja Vrsar szigetére vitt el minket egy hajókirándulás keretében, ami hasonlított Rovinjra, csak kicsiben. Megnéztük a városka tetején álló templomot, felmásztunk a templom mellett álló toronyba, megcsodáltuk a gyönyörű kilátást a tengerre és a környező szigetvilágra. Fürödtünk a nyílt tengeren, ahol be lehetett ugrálni a hajóról a vízbe. Majd búcsúzóul kaptunk egy finom ebédet. Csodálatos volt számomra ez az egy hét. Rengeteg hasznos, gyakorlatias tanácsot kaptam a tréneremtől, amit szeretnék majd tovább adni a kollégáimnak.  Azért, hogy ők is „jóllétben” legyenek, mint önmagukkal, mint a kollégáikkal és nem utolsó sorban a tanítványaikkal. Megtapasztalhassák, hogy milyen jó érzéssel tölti el őket, egy pozitív pszichológián és asszertív kommunikáción alapuló kapcsolat.   Hálás vagyok és nagy köszönettel tartozom a szervezésért Véghné Juhász Krisztina és a „Hungary Expert a tanárokért és diákokért” csapatának, a tréneremnek, Szász Ramónának, az iskolám koordinátorainak Szászné Süle Annamáriának és Kissné Papp Gabriellának és mindazoknak, akik hozzásegítettek ehhez a felejthetetlen élményhez.    

Gödöllő,2023.08.15

https://godoll-petofi.hu/erasmus+/

Az ERASMUS+ tanári mobilitási pályázat lehetőséget nyújtott a számomra, hogy részt vegyek egy, egy hetes továbbképzésen Rovinjban 2023.08.06-12. között. Az egészség érték című képzésen vettem részt. A továbbképzéseknek egy helyi középiskola adott otthont, ami nem csak önmagában egy nagyon impozáns, jól felszerelt épület volt, hanem csodálatos kilátás nyílt az ablakból a tengerre.

A tanfolyam nagyon jó és aktuális témát dolgozott fel 35 órában, valamint a trénerünk egy hozzáértő és jó szakember volt, aki nagyon részletesen és alaposan, változatos módon adta át számunkra a tudást. A hét során több témát is érintettünk, a hét elején az intézményi egészségfejlesztési területekkel foglalkoztunk. Itt nagyon sokat ötleteltünk, közösen gondolkodtunk, hogy milyen innovatív tevekénységekkel lehet színesíteni, megújítani a saját iskolánk programjait az egészség nevelés terén.

A hét második felében már áttértünk az elsősegélynyújtási protokollokra, amit rengeteg gyakorlással el is sajátítottunk. Megtanultuk az eszméletlen beteg elsősegélynyújtását, stabil oldalfektetést, az újraélesztési protokollt, csecsemő-és kigyermekek újraélesztését, autóból mentést, vérzéscsillapítást, kötözési módokat. Az oktatónk egy olyan módszerrel tanított minket, amit ő maga is alkalmaz a gyakorlati óráin, a tanítványai körében nagy hatékonysággal. „Négyes oktatási módszer”

1 – folyamatában mutatja a gyakorlatot

2 – a részeire bontja és magyarázza

3 – a tanár végzi a tevékenységet és a tanuló utasít/magyaráz

4 – a tanuló végzi a gyakorlatot, miközben másik tanuló instruálja

Ez a módszer számomra nagyon szimpatikus volt, és én is szeretném a tanításban alkalmazni.

Minden napot ráhangoló gyakorlatokkal, élménybeszámolókkal kezdtünk, majd átismételtük az előző napon tanultakat, megbeszéltük a felmerülő kérdéseket. A hét során nagyon jól összekovácsolódott kis csapat lettünk, de ez már az első pillanattól kezdve lehetett sejteni, hiszen mindenki nyitott és elfogadó személyiség volt. A csoporttársak többnyire testnevelő-biológia szakos tanárok voltak az ország különböző pontjairól. Összeségében egy nagyon jó hangulatú, interaktív továbbképzés volt, ahol könnyedén sajátítottuk el elméletben és gyakorlatban is a legfontosabbakat. Ez elsősorban a felkészült és alapos trénerünknek volt köszönhető, aki mindenre és mindenkire nagyon oda figyelt, fontos volt számára, hogy jól és hatékonyan tudjon együtt működni a csoport és a gyakorlatban is maximálisan elsajátítsunk mindent.

Rovinjba három másik kolléganőmmel, a férjemmel és a kiskutyámmal érkeztem. A kolléganőim is részt vettek továbbképzéseken más témákban. Egy nagyon szép és jól felszerelt apartmanban laktunk kicsit távolabb a nyüzsgő város zajától. A napi közlekedést, iskolába járást, városnézést, strandolást a szállásunkhoz tartozó kerékpárokkal oldottuk meg, ami nagyban megkönnyítette a nagyobb távolságok leküzdését. A közös reggeli után együtt tekertünk el az iskolába, ahol mindenki ment a saját kurzusára és haza is együtt mentünk. Otthon csodás ebéd várt minket, amit a férjem főzött a számunkra. Ebéd közben, mindig megbeszéltük a napi programot, ki hová szeretne menni, mit fog csinálni, illetve az iskolába tanultakról is beszámoltunk egymásnak. A hét során mindennap strandoltunk, nagyon finomakat ettünk, sokat sétáltunk ebben a csodálatos városkában. Még hívatlan vendégeink is voltak két kis skorpió személyében. Ez nagyon különleges élmény volt a számomra.

Az iskola több programot is szervezett, az első este az ismerkedést követően volt közös vacsora egy helyi étteremben, illetve az utolsó napon hajókiránduláson vehettünk rész, áthajóztunk egy szomszédos kis városkába Vrsarba, ahol volt lehetőség sétálgatni és gyönyörködni a tájban, majd a hajó lehorgonyzott és a gyönyörű kék tengerben fürdőztünk, nagyon finom ebédet kaptunk és tulajdon képen itt volt a búcsú, ennek a tartalmas és vidám hétnek a lezárása.

Rovinj az Isztriai-félsziget egyik leglátványosabb kis városkája, egy igazi turista paradicsom, ami egy félszigetre épült, szűk kis utcácskák szelik keresztül, kasul az óvárost, rengeteg étterem van a parton, nagy a nyüzsgés. Minden nap másik strandon fürödtünk és a tapasztalat az volt, hogy nagyon figyelnek a tisztaságra, nem nagyon szemetelnek az emberek, és ami a számunkra kardinális kérdés volt a KUTYA. Itt mindenki imádta a kutyusokat, az éttermekben nem is nagyon kellett szólni, szinte azonnal hozták a vizet, a strandokon is szívesen látták őket, úgyhogy a mi kis Bélink is remekül érezte magát egész héten.

Összegezve:

Csodás hetet tölthettem el Rovinjban. A kurzuson nagyon sok jó és értékes, sok oldalú kollégát ismerhettem meg, lehetőséget kaptam felfrissíteni, bővíteni a már meglévő tudásomat, tapasztalataimat a témában. Nem csak kaptam, hanem én is adhattam a többiek számára.  A tanulás mellett feltöltődtem és fantasztikus élményekkel gazdagodtam és bízom benne, hogy lesz még lehetőségem ilyen különleges helyen, ilyen rendkívüli körülmények között, nagy tudású emberektől tanulni.

https://godollo-petofi.hu/erasmus/

 

hétfő, 28 augusztus 2023 18:38

Rovinj - Vonások és fogások

Írta:

 

Az ERASMUS + program keretén belül a Nézsai Mikszáth Kálmán Szlovák Nemzetiségi Általános Iskola tanítójaként 2023. július 16-22-ig lehetőségem volt részt venni egy igazán izgalmas és rendkívül hasznos képzésen a Horvátországban, csodálatos Isztriai- félsziget egyik legszebb városában, Rovinjban. A továbbképzést a „JUTAKI Bt. – Hungary Expert a Tanárokért és Diákokért” szervezte.  A tanfolyam címe: Vonások és fogások- Az írás és fogalmazás tanításának jelentősége az anyanyelv tanításában.

A képzés a helyi gimnázium patinás épületében zajlott, ahol minden terem légkondicionált, így a júliusi melegben is kellemes környezetben tölthettük a képzés napjait.

A magyar nyelv és irodalom tantárgy az alsó tagozaton, az alapfokú képzés első nevelési-oktatási szakaszában komplex egységet alkot. Az olvasás és írás jelrendszerének tanítása párhuzamosan folyik a többi nyelvi készség és képesség, a szóbeli és írásbeli nyelvhasználati területek (beszéd, olvasás, hallott és olvasott szöveg értése, írás, helyesírás, szóbeli és írásbeli szövegalkotás) folyamatos fejlesztésével.
Az általam választott tanfolyam ezen területek közül a kevésbé népszerű, gyakran kitartó és nagy erőfeszítéseket igénylő írás, helyesírás, szó- és írásbeli szövegalkotás területek tanítását helyezte a középpontba.
A program 7 napból állt. Rengeteg színes kreatív feladatot ismerhettem meg, különböző játékos módszert mutattak be, melyeket könnyedén beilleszthetünk a mindennapjainkba, ezáltal is színesítve a tanórákat.

Szerencsésnek érzem magam mivel két fantasztikus pedagógustól tanulhattam ezen a tanfolyamon. A mentoraink Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta voltak. Magas szintű szakmai tudásuk mellett nagyon kedves, barátságos, szimpatikus pedagógusok.

Már az első napon rengetek ráhangoló játékkal vártak bennünket, hiszen céljuk a tevékenységgel és játékkal támogatott anyanyelvi neveléshez bővíteni ismereteinket. A barátságos légkörben tartott órákon olyan szervezési feladatokkal, képességfejlesztő tevékenységekkel, játékokkal ismerkedhettünk meg, amelyek nagy segítséget nyújtanak nekem abban, hogy a 6-10 éves gyermek aktív résztvevője lehessen a kommunikációnak tanóráimon. Az írástanítást az alapoktól egészen a kész szövegekig végig kísértük. Különböző finommozgás fejlesztésen, tájékozódás fejlesztésén, betűkön keresztül jutottunk el a szavakkal, szószerkezetekkel, mondatokkal és mondattömbökkel foglalkozó játékokig.

A csoport nagyon motivált és nyitott volt a játékos feladatokban való részvételre ill. a közös munkára. A tanórák nagyon jó hangulatban teltek.

     
A színvonalas órák mellett mindenképp írnék néhány sort a képző által szervezett fakultatív programokról is, amelyek már az első nap elkezdődtek és nagyon jónak bizonyultak. Már érkezésünk napján egy közös vacsorát szerveztek, amin mindenki részt vett így már az első nap is ismeretségek kötődtek más országok pedagógusaival is. Részt vehettünk egy egész napos hajókiránduláson, ezáltal megcsodálhattuk az Isztriai- félsziget nyugati részén található Vrsar városát.

A tanórák után lehetőségem volt a történelmi óváros felfedezésére, ami gyönyörű a maga csinos boltjaival és kis művészeti galériáival, éttermeivel, kávézóival. Színes házak, szorosan egymás mellé épített épültek, és keskeny, romantikus sikátorok szövik át az óvárost, ami engem nagyon lenyűgözött.

Meglátogattam a halászkikötő a Szent Eufémia-templomot, ahonnan fantasztikus kilátást nyílt a kéklő tengerre.

Egyik délután Pulába utaztunk, ahol az ókori arénát látogattuk meg.

Néhányszor sikerült kijutnom a helyi piacra is, és nem utolsó sorban rátalálni, szebbnél szebb tengerpartokra, ahol hűsölni lehetett.

Felejthetetlen élményekkel gazdagodtam. Köszönöm Erasmus+, hogy ennek a programnak részese lehettem. Remélem hamarosan visszatérhetek.

6. oldal / 24