Egyéb nyelvterület (324)
“Az egészség nem minden, de az egészség nélkül minden semmi.” Arthur Shopenhauer
Írta: Domokos AnitaA Budafoki Kossuth Lajos Magyar- Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola pedagógusaként, Rovinjban vettem részt életem első, rövid futamidejű Erasmus + programjában, Holisztikus innováció című pályázatunk keretében.
A tanfolyamunk szervezőjének Véghné Juhász Krisztinának (Jutaki Bt.) és segítőinek köszönhetően már jóval a tanfolyam előtt rengeteg információval rendelkeztem a képzéssel és minden egyébbel kapcsolatban. Segítőkészségét ott létünk során is megtapasztalhattuk, hiszen szinte állandóan rendelkezésünkre állt.
Alsós tanítóként „Az egészség érték„ megnevezésű képzésen vettem részt, amelynek vezetője Szentgyörgyi Krisztina, már a bemelegítő játékokkal megkezdte a csapatépítést, amelyet egész héten át szépen alakított, így már a tanfolyam elején egy jól együttműködő, egymás irányába kifejezetten figyelmes társaságot hozott létre. Végig oldott, felszabadult hangulatban tanulhattunk. Személyében egyébként is egy nagyon jó előadót ismertem meg, aki emellett még kifejezetten empatikus, figyelmes ember is. Tudását pedig mindig érthetően, egyértelműen, magabiztosan adta át nekünk, közben folyamatosan figyelve kérdéseinkre, mindenre igyekezett választ adni, megoldással szolgálni. Kurzusunk első részében az egészséggel, az egészséges életmóddal foglalkoztunk, amelynek során eddigi ismereteinket, nem csak a Krisztina által tanítottakkal egészítettük ki, hanem egymás jó gyakorlatait is megismerhettük. Különösen jó volt, hogy mi résztvevők, különböző életkorú gyermekeket tanítunk, így alsós tanítóként betekintést nyerhettem, milyen pl. egy középiskolában megrendezett egészségnap. Megismerhettem az ő életükben előforduló egészséggel kapcsolatos problémákat is. Tanfolyamunk második fele az elsősegélynyújtásról szólt. Kifejezetten gyakorlatorientált volt, Krisztina pedig folyamatosan ellenőrzött bennünket, hogy helyesen rögzüljenek bennünk a tennivalók. Gyakoroltuk pl. az újraélesztést különböző életkorú személyek esetén, de kipróbáltuk azt is, milyen módszerrel lehet kiszedni autóból a sérültet.
Nagyon tartalmas hét volt, sok információval, tudással, élménnyel gazdagodva tértem haza. Az pedig csak hab a tortán, hogy egy közös vacsorán és egy hajóúton is részt vehettünk. Rovinj, ez a hangulatos városka önmagában is varázslatos, de számomra most telt meg tartalommal igazán.
Intenzív angol nyelvi kurzus Izlandon B1-ről B2-re
Írta: Rákosné Varga EditÉletemben először vettem részt Erasmus tanártovábbképzésen, ezért izgalommal vegyes lelkesedéssel vágtam bele a nagy kalandba. Mivel angoltudásom erősen megkopott az évek alatt, a képzést megelőző hetekben már lelkesen tanulgattam, s részt vettem a pályázatíró kollégám által szervezett angolórákon is.
A képzés egy intenzív grammatikai, szövegértésfejlesztő, nyelvvizsgaelőkészítő jellegű tanfolyam volt Reykjavík központjában. A kezdeti félelmem pillanatok alatt elszállt, köszönhetően a profi és mindenről gondoskodó szervezésnek, a felkészült és rendkívül empatikus tanári vezetésnek. Különleges élmény volt együtt dolgozni Európa különböző országából érkező pedagóguskollégákkal, megismerni tanítási módszereiket, hagyományaikat, kultúrájukat. Kiemelt célom, hogy angoltudásomat tovább fejlesztve részt vehessek a jövőben más szakmai-módszertani képzéseken – fejlesztve ezzel saját kompetenciáimat s hozzájárulva intézményem fejlődéséhez is.
Izland pedig egyszerűen lenyűgöző, szavakat is nehéz találni a természeti szépségeire. Kötelező látogatni valók vannak bőven: gejzírek, vízesések, vulkánok, termálfürdők, tengerpartok, fjordok, gleccserek. Érdemes a város közeli tájakat vagy akár az egész szigetet is bebarangolni, ha van rá lehetőség – helyenként megdöbbentően különleges, már-már holdbéli tájakon is járhat az utazó.
Mi tanárok példát mutatunk, egy életre elköteleztük magunkat a tanulás/tanítás mellett,
élvezettel vetjük bele magunkat az újabbnál-újabb pedagógiai feladatokba, módszertani játékokba.
Az Áldás Utcai Általános Iskola Erasmus+ nyertes pályázatával tanulhattam két hétig Rovinjban, ahol délelőtt angol nyelvtanfolyamon, délután, az Engedd, hogy csináljam… A matematika tanítása pedagógusok részére mobilitáson vehettem részt fantasztikus előadókkal.
Minden képzési órán, az örömteli, motivált légkörben pedagógustársaimmal, újra gyerekek lehettünk, absztrakciós folyamattal matematikai tapasztalatokat kaptunk, és játékosan oldottunk meg szinte mindent. A hívószavak - : kép a fejben, tapasztalat, játék, tevékenykedtetés, … -gondosan lejegyzetelve várják az új tanévet. Annyi kreatív ötletet kaptunk, hogy már alig várom, hogy kipróbálhassam a diákjaimmal.
Trénerünk, Oravecz Márta vezette órákon a szociális kompetenciák fejlődése teljes mértékben megvalósult, melyet a kooperatív tevékenység, a felnőttkori közös tanulás generált.
A hangulat vidám, kellemes, nyitott pedagógustársakkal élvezhettem a Varga Tamás és C. Naményi Eszter nevéhez fűződő matematikatanítási módszer és más, inkább verbalitásra támaszkodó
módszerek összehasonlítását.
Az angol nyelvi órákat mindig az izgalom előzte meg, mert anyanyelvi tanárunk nem kímélt minket, minden apró dologra kíváncsi volt, amire mi „nem is” gondoltunk volna, azonnal leállította ha magyarul próbáltunk valamit megkérdezni társainktól, csak
Gyakorlati feladatként Rovinj turisztikai feltérképezését kaptuk. A beszédközpontúság jellemezte óráinkat, persze a nyelvtant is folyamatosan javította J
Számomra az egyik legérdekes feladat Einstein matematikai rejtvénye volt, melyet angolul megoldani nagy kihívást jelentett.
A tananyagi témakörök, munkaformák változatosak voltak. Sok ötletet viszek haza.
Az utolsó tanítási napon Rovinj történetét, legendáját ismerhettük meg angolul, az óvárost bejártuk az oktatónk, - Matea- idegenvezetésével.
Természetesen a hallottakról kahoot csapatversenyt szervezett angol nyelvi tanárokkal közösen.:)
Rovinj az Isztria-félsziget nyugati partján fekszik Rovinj. Érdekessége, hogy a város egy kis félszigeten helyezkedik el. Számos szűk, sikátor kaszabolja keresztül Rovinj labirintus jellegű óvárosát és nagyon tiszta strandok találhatók a környéken. Érdekesség, hogy sok utca a tengerbe fut bele. Lenyűgöztek ezek a kis tengeri utcák. Három utca vezet felfele a Szent Eufémia templomhoz. Sokszor jó meredekek ezek az utcák. Jól csúsznak a fényesre koptatott macskakövek, így óvatosan haladtunk felfele és lefele.
Az óvárosban az Eufémia templom, ami külön nevezetesség. Érdekes látnivaló a torony tetején álló Szent Eufémia szobor, hiszen a szobor nem a szentély felé néz, hátat fordít annak és a helyi uralkodó szélirányt mutatja a hajósoknak.
A mobilitás alatt Véghné Juhász Krisztina szervező, túrákkal, kirándulásokkal, hajóutakkal, színesítette a szabadidő kínálatot, akinek külön köszönök minden programot és odafigyelést. Emlékezetes hajós programmal zártuk a két hetes mobilitást.
Szeretném ezt a képzést ajánlani minden pedagógustársamnak, amely a feltöltődés feladatát maradéktalanul teljesítette.
Mi tanárok példát mutatunk, egy életre elköteleztük magunkat a tanulás/tanítás mellett,
élvezettel vetjük bele magunkat az újabbnál-újabb pedagógiai feladatokba, módszertani játékokba.
Az Áldás Utcai Általános Iskola Erasmus+ nyertes pályázatával tanulhattam két hétig Rovinjban, ahol délelőtt angol nyelvtanfolyamon, délután, az Engedd, hogy csináljam… A matematika tanítása pedagógusok részére mobilitáson vehettem részt fantasztikus előadókkal.
Minden képzési órán, az örömteli, motivált légkörben pedagógustársaimmal, újra gyerekek lehettünk, absztrakciós folyamattal matematikai tapasztalatokat kaptunk, és játékosan oldottunk meg szinte mindent. A hívószavak - : kép a fejben, tapasztalat, játék, tevékenykedtetés, … -gondosan lejegyzetelve várják az új tanévet. Annyi kreatív ötletet kaptunk, hogy már alig várom, hogy kipróbálhassam a diákjaimmal.
Trénerünk, Oravecz Márta vezette órákon a szociális kompetenciák fejlődése teljes mértékben megvalósult, melyet a kooperatív tevékenység, a felnőttkori közös tanulás generált.
A hangulat vidám, kellemes, nyitott pedagógustársakkal élvezhettem a Varga Tamás és C. Naményi Eszter nevéhez fűződő matematikatanítási módszer és más, inkább verbalitásra támaszkodó
módszerek összehasonlítását.
Az angol nyelvi órákat mindig az izgalom előzte meg, mert anyanyelvi tanárunk nem kímélt minket, minden apró dologra kíváncsi volt, amire mi „nem is” gondoltunk volna, azonnal leállította ha magyarul próbáltunk valamit megkérdezni társainktól, csak
Gyakorlati feladatként Rovinj turisztikai feltérképezését kaptuk. A beszédközpontúság jellemezte óráinkat, persze a nyelvtant is folyamatosan javította J
Számomra az egyik legérdekes feladat Einstein matematikai rejtvénye volt, melyet angolul megoldani nagy kihívást jelentett.
A tananyagi témakörök, munkaformák változatosak voltak. Sok ötletet viszek haza.
Az utolsó tanítási napon Rovinj történetét, legendáját ismerhettük meg angolul, az óvárost bejártuk az oktatónk, - Matea- idegenvezetésével.
Természetesen a hallottakról kahoot csapatversenyt szervezett angol nyelvi tanárokkal közösen.:)
Rovinj az Isztria-félsziget nyugati partján fekszik Rovinj. Érdekessége, hogy a város egy kis félszigeten helyezkedik el. Számos szűk, sikátor kaszabolja keresztül Rovinj labirintus jellegű óvárosát és nagyon tiszta strandok találhatók a környéken. Érdekesség, hogy sok utca a tengerbe fut bele. Lenyűgöztek ezek a kis tengeri utcák. Három utca vezet felfele a Szent Eufémia templomhoz. Sokszor jó meredekek ezek az utcák. Jól csúsznak a fényesre koptatott macskakövek, így óvatosan haladtunk felfele és lefele.
Az óvárosban az Eufémia templom, ami külön nevezetesség. Érdekes látnivaló a torony tetején álló Szent Eufémia szobor, hiszen a szobor nem a szentély felé néz, hátat fordít annak és a helyi uralkodó szélirányt mutatja a hajósoknak.
A mobilitás alatt Véghné Juhász Krisztina szervező, túrákkal, kirándulásokkal, hajóutakkal, színesítette a szabadidő kínálatot, akinek külön köszönök minden programot és odafigyelést. Emlékezetes hajós programmal zártuk a két hetes mobilitást.
Szeretném ezt a képzést ajánlani minden pedagógustársamnak, amely a feltöltődés feladatát maradéktalanul teljesítette.
Játék - kaleidoszkóp – Játékkultúra az alsó tagozaton
Pócsi VeronikaAz Aquincum Angol – Magyar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola alsós angol tagozatos tanítójaként vettem részt 2023 július 23 - 29-ig tartó Játék - kaleidoszkóp – Játékkultúra az alsó tagozaton című képzésen Rovinjban.
A mesés környezetben megtartott tanfolyamon való részvétel során rengeteg pozitív élménnyel és tudással gazdagodtam, mely köszönhető a Jutaki-Bt. szervezésésnek és természetesen Móricz Márknak, aki fantasztikus energiával, fiatalos lendülettel és végtelen nagy szakmai tudással adta át mindazt, amivel nemcsak én, hanem minden csoporttársam gazdagodott az egy hét során.
A tanfolyam nagyon jól felépített volt. A hét első napján ismerkedős játékok halmazával kezdtünk. Érdekes volt számomra a hétféle játékos archetípus megismerése, mely által választ kaptunk arra, hogy mivel nem vagyunk egyformák, így „ ...nem mindenkinek való minden játék.” (Móricz M.) . A tanfolyam következő napjaiban megtudtuk, hogy vannak oktató és szórakoztató játékok. Megismerkedtünk a játékok evolúciójával; a játékok kultúrában betöltött szerepével; beszéltünk a népi játékokról. Megbeszéltük a játszó csoportok fogalmát; a játékok szereplőinek fontosságát; az „előnyadás pedagógiáját”. Olyan érdekes kérdésekre is kerestük a választ, hogy „Hagyjuk – e nyerni a gyereket?” Megismerkedtünk az alapvető játékélményekkel, illetve a játékkultúrával az iskolában, a csoportban.
Köszönhetően Márknak, csodálatosan jó arányban volt felépítve a tanfolyam napjai során az érdekes elméleti rész és a sok-sok játékos gyakorlat. Nagyon sok játékot kipróbáltunk mi magunk is, mely során egy kicsit újra gyerekek lehettünk és felnőttként is mindig gyermeki izgalommal vártuk a játékok kimenetelét.
A Játékkaleidoszkóp tanfolyam végére a játékokkal kapcsolatos hozzáállásom nagyon pozitív irányban változott. Törekszem a jövőben munkám során a nevelés és oktatás területén minden tanult hasznos dolgot alkalmazni, mely által nemcsak színesebbé és érdekesebbé tudom tenni óráimat, hanem a tanítványaim személyiségét is sokféle képpen tudom fejleszteni. Bízom benne, hogy a gyerekek, a közösség a sok-sok jókor és jól alkalmazott játék során megtanulják egymást elfogadni és tisztelni, pozitív, szeretetteljes légkört tudunk kialakítani és mindemellett önállóságra is tudom a gyermekeket nevelni.
Nagyon hálás vagyok, hogy részt vehettem ezen a nagyszerű tanfolyamon és bízom benne, hogy jövőre lesz folytatása a Játék - kaleidoszkópnak.
Játék - kaleidoszkóp – Játékkultúra az alsó tagozaton
Pócsi VeronikaAz Aquincum Angol – Magyar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola alsós angol tagozatos tanítójaként vettem részt 2023 július 23 - 29-ig tartó Játék - kaleidoszkóp – Játékkultúra az alsó tagozaton című képzésen Rovinjban.
A mesés környezetben megtartott tanfolyamon való részvétel során rengeteg pozitív élménnyel és tudással gazdagodtam, mely köszönhető a Jutaki-Bt. szervezésésnek és természetesen Móricz Márknak, aki fantasztikus energiával, fiatalos lendülettel és végtelen nagy szakmai tudással adta át mindazt, amivel nemcsak én, hanem minden csoporttársam gazdagodott az egy hét során.
A tanfolyam nagyon jól felépített volt. A hét első napján ismerkedős játékok halmazával kezdtünk. Érdekes volt számomra a hétféle játékos archetípus megismerése, mely által választ kaptunk arra, hogy mivel nem vagyunk egyformák, így „ ...nem mindenkinek való minden játék.” (Móricz M.) . A tanfolyam következő napjaiban megtudtuk, hogy vannak oktató és szórakoztató játékok. Megismerkedtünk a játékok evolúciójával; a játékok kultúrában betöltött szerepével; beszéltünk a népi játékokról. Megbeszéltük a játszó csoportok fogalmát; a játékok szereplőinek fontosságát; az „előnyadás pedagógiáját”. Olyan érdekes kérdésekre is kerestük a választ, hogy „Hagyjuk – e nyerni a gyereket?” Megismerkedtünk az alapvető játékélményekkel, illetve a játékkultúrával az iskolában, a csoportban.
Köszönhetően Márknak, csodálatosan jó arányban volt felépítve a tanfolyam napjai során az érdekes elméleti rész és a sok-sok játékos gyakorlat. Nagyon sok játékot kipróbáltunk mi magunk is, mely során egy kicsit újra gyerekek lehettünk és felnőttként is mindig gyermeki izgalommal vártuk a játékok kimenetelét.
A Játékkaleidoszkóp tanfolyam végére a játékokkal kapcsolatos hozzáállásom nagyon pozitív irányban változott. Törekszem a jövőben munkám során a nevelés és oktatás területén minden tanult hasznos dolgot alkalmazni, mely által nemcsak színesebbé és érdekesebbé tudom tenni óráimat, hanem a tanítványaim személyiségét is sokféle képpen tudom fejleszteni. Bízom benne, hogy a gyerekek, a közösség a sok-sok jókor és jól alkalmazott játék során megtanulják egymást elfogadni és tisztelni, pozitív, szeretetteljes légkört tudunk kialakítani és mindemellett önállóságra is tudom a gyermekeket nevelni.
Nagyon hálás vagyok, hogy részt vehettem ezen a nagyszerű tanfolyamon és bízom benne, hogy jövőre lesz folytatása a Játék - kaleidoszkópnak.
Kalandra fel! - IKT a tanórákon 2.0, Rovinj
Írta: Kruzslikné Pintér BeatrixAz Erasmus+ pályázat keretében 2023.07.30 - 2023.08.05. között első alkalommal vettem részt külföldi pedagógus továbbképzésen, a gyönyörű Rovinj városában. A képzés szervezője a JUTAKI BT. – Hungary Expert for Teachers. A szervezés és a lebonyolítás tökéletes volt.
A Kalandra fel! – IKT a tanórákon 2.0 című képzésen vettem részt. A kurzus vezetője Krizsán Pál mesterpedagógus, digitális szaktanácsadó, aki széleskörű szakmai tudással és nemzetközi tapasztalatokkal rendelkezik az oktatást támogató alkalmazások területén. Lelkesedésével, humorával, segítőkészségével élménnyé tette a tanulás folyamatát.
A képzésnek egy csodálatos iskolaépület szolgált helyszínéül, tágas és jól felszerelt légkondicionált termekkel. A remekül megszervezett kurzus az első napon egy általános ismertetővel kezdődött, majd egy ismerkedési esttel folytatódott egy helyi étteremben, ahol nagyon finom vacsorát kaptunk.
Ezen a kurzuson továbbfejlesztettük tudásunkat a kollaboratív felületek, tabletek tanórai használatával kapcsolatban. Több nagyon hasznos oktatástechnológiai platformmal ismerkedtünk meg. A hét folyamán olyan alkalmazások használatát sajátítottuk el, amelyek megkönnyítik a képek, videók, virtuális túrák további hivatkozásokkal és információkkal való kiegészítését. Betekintést kaptunk a szerzői jogi rendszer, Creative Commons alkalmazásába, és több a témát érintő kérdést beszéltünk meg. Új, a tanulói kreativitást fejlesztő játékos alkalmazásokkal, webes felületek használatával ismerkedtünk meg. A multimédia témaköréhez tartozó alkalmazások használatával is foglalkoztunk, hang- és video fájlokat szerkesztettünk.
IKT eszköztáram sok új programmal gazdagodott, melyek segítségével multimédiás, interaktív, webes tartalmak készíthetők. Játékos tanulásra, motiválásra, gyakorlásra, prezentálásra, kreativitás fejlesztésére kitűnően alkalmasak.
A képzés ideje alatt nagyon hasznos applikációk használatát sajátítottam el, melyek segítségével érdekesebb, látványosabb, s nem utolsó sorban hatékonyabb lehet az ismeretszerzés folyamata.
Sok élménnyel és tudással gazdagodtam, megtekintettem Rovinj város fő nevezetességeit, gyakorolhattam idegen nyelvi tudásomat. A különböző területekről érkező kollégákkal hasznos tapasztalatcserét valósítottunk meg, az együttműködés során szakmai kapcsolatok alakultak ki közöttünk. Rovinj tökéletes helyszínül szolgált a kulturális ismeretek szerzésével összekötött szakmai továbbképzésre.
Köszönöm a szervezőknek, Véghné Juhász Krisztinának és munkatársainak a kiválóan szervezett, professzionális munkájukat, és segítőkészségüket!
Idén nem angol, hanem magyar nyelvű tanfolyamot választottam, hiszen kolléganőm agyon dicsérte a kurzust, az oktatót és nem utolsó sorban a helyszínt is, így egyértelműnek láttam, hogy nekem is ott a helyem! A Kalandra fel! c. tanfolyam valóban nem okozott csalódást.
1 hét alatt arról szerezhettem tudást, hogy hogyan használhatjuk az okos eszközöket és applikációkat a tanítás során. Tavaly is hasonló tematikájún voltam, de mégis sok újdonságot tanultam. Az egyes applikációkat először megnéztük a diákok szemszögéből, tehát mi is „játszottunk”. Ezután az oktató rövid videókat mutatott az ő tanóráiról. Láttuk ő hogyan alkalmazza az appokat és hogy a gyerekek hogyan viszonyulnak ezekhez, mik a reakcióik. Ez volt az egyik legjobb rész, hiszen sokat beszélt a saját tapasztalatairól, mind negatív, mind pozitív irányban. Ezután részletesen átnéztük az adott app működését és saját magunk is elkészítettünk a saját tárgyunkhoz megfelelő feladatot, játékot. Megismerkedtem a Kahoot, Quizlet, LearningApps, EdPuzzle, Okosdoboz és a Flippity használatával, illetve még sok mással is. Az egyik kedvencem a QR kód kereső játék volt. Csapatokban bejártuk az iskolát QR kódokat keresve, amit, ha beolvastunk, 1 kérdésre kellett választ találni.
Délutánonként a tengerparton napozva pihentem ki az év fáradalmait, esténként pedig a várost felderítve merítettem erőt a következőhöz.
Nem mondom, hogy nem fáradtam el, de másnak is ilyen jellegű fáradalmakat kívánok. Kellemest a hasznossal! Hálás vagyok a lehetőségért, hogy Rovinjban tanulhattam, pihenhettem!
Idén nem angol, hanem magyar nyelvű tanfolyamot választottam, hiszen kolléganőm agyon dicsérte a kurzust, az oktatót és nem utolsó sorban a helyszínt is, így egyértelműnek láttam, hogy nekem is ott a helyem! A Kalandra fel! c. tanfolyam valóban nem okozott csalódást.
1 hét alatt arról szerezhettem tudást, hogy hogyan használhatjuk az okos eszközöket és applikációkat a tanítás során. Tavaly is hasonló tematikájún voltam, de mégis sok újdonságot tanultam. Az egyes applikációkat először megnéztük a diákok szemszögéből, tehát mi is „játszottunk”. Ezután az oktató rövid videókat mutatott az ő tanóráiról. Láttuk ő hogyan alkalmazza az appokat és hogy a gyerekek hogyan viszonyulnak ezekhez, mik a reakcióik. Ez volt az egyik legjobb rész, hiszen sokat beszélt a saját tapasztalatairól, mind negatív, mind pozitív irányban. Ezután részletesen átnéztük az adott app működését és saját magunk is elkészítettünk a saját tárgyunkhoz megfelelő feladatot, játékot. Megismerkedtem a Kahoot, Quizlet, LearningApps, EdPuzzle, Okosdoboz és a Flippity használatával, illetve még sok mással is. Az egyik kedvencem a QR kód kereső játék volt. Csapatokban bejártuk az iskolát QR kódokat keresve, amit, ha beolvastunk, 1 kérdésre kellett választ találni.
Délutánonként a tengerparton napozva pihentem ki az év fáradalmait, esténként pedig a várost felderítve merítettem erőt a következőhöz.
Nem mondom, hogy nem fáradtam el, de másnak is ilyen jellegű fáradalmakat kívánok. Kellemest a hasznossal! Hálás vagyok a lehetőségért, hogy Rovinjban tanulhattam, pihenhettem!
A finn oktatási rendszer bemutatása Helsinkiben
Írta: Zsuponyó Ágnes2023 augusztus 7-12-ig egy újabb Erasmus+ úton vehettem részt, immáron 6. alkalommal. A kurzus, amelyet választottam a finn oktatási modell csodáját mutatta be, angol nyelven. Már voltak előzetes ismereteim a témával kapcsolatban, hiszen rengeteg cikk, videó, szakirodalom taglalja az ország oktatási rendszerének sikerességét. Az utazásom célja az volt, hogy személyes tapasztalatokat gyűjtsek a finn kultúráról, miért is olyan boldogok az itt élő emberek, és a kurzus által olyan módszertani ötletekkel gazdagodjak, amelyet az iskolában én is tudok hasznosítani.
Az oktatás az első két napon délutánonként, majd a további napokon délelőtt zajlott. Az első nap meglepetten tapasztaltam a tekintélyes 21 fős létszámunkat, amely igazi nemzetiségi kavalkád volt. Többek között tanultam együtt ír, osztrák, spanyol, olasz, holland és svéd származású tanárokkal, és rajtam kívül két magyarral. A finn oktatási rendszer népszerűségét mutatja, hogy egy egyetemi tanár is részt vett a kurzuson, aki szintén hasznosítani szerette volna az itt tanultakat.
A tanfolyam azzal indult, hogy mindenki a saját iskolájáról egy bemutató prezentációt tartott, amellyel betekinthettünk más országok iskolarendszerébe, tanulhattunk egymásról-egymástól, és azt is megtapasztalhattuk, hogy máshol milyen problémák jelentkeznek az oktatás területén.
A bevezetést követően elkezdődött a tanulás: a tanfolyam többek között kitért a kulturális sajátosságokra, az iskolák működésére, a tanárok helyzetére és közben választ kaphattunk a feltett kérdéseinkre is. A tanárunk Mia, egy fiatal, nagy tudású hölgy volt, aki közvetlenül beszélt mindenről, és a szünetekben emberként is jobban megismerhettük.
Közösségi programokon is részt vettünk a hét folyamán: kedden egy walking tour alkalmával sok érdekes információt hallhattunk az idegenvezetőnktől a városról, szerdán pedig a Nemzeti Könyvtárat látogattuk meg, amely maga volt a csoda! A könyvtár nagyon modern, amely nem csak egy hatalmas könyvekkel teli szobát rejtett, hanem többek között játék-szobákat, digitális termeket, ahol az embereknek lehetőségük nyílik poadcast-eket fölvenni, hangszereket kipróbálni, zenét szerezni, és még karaokézni is. Emellett pedig különböző workshopok, előadások, koncertek színesítik a könyvtárat, és van egy külön étterme is! Elképesztő volt mindezt látni, mert egy álomnak tűnt az egész, főként azért, mert a könyvtár ingyenes mindenkinek. Úgy vélem, az a cél, hogy a gyerekek-felnőttek szeressenek könyvárba járni, olvassanak, és ez a gondolkodásmód hatásos: rengeteg ember jár ide, és élvezik az itt eltöltött időt. A könyvtár mellett pedig a sok múzeum, amely a városban található, további kulturális lehetőségeket biztosít, amelyeket én is meglátogattam a hét során. Mindemellett hajóra szállni is érdemes, mert csodálatos félszigeteket-szigeteket láthatunk, járhatunk be.
A hét során megértettem, hogy miért is olyan boldogok a finnek. Azért, mert tesznek azért, hogy így legyen. Az emberek rendkívüli módon figyelnek a környezetükre: mindenhol tisztaság, tiszta levegő érezhető, és szelektíven gyűjtik a hulladékokat. Az emberek elfogadóak, tisztelettudóak egymással, és rendkívül barátságosak. Az autósok nyugodtan közlekednek, és ha azt látják, a zebra felé közelít egy járókelő, azonnal megállnak. Mindenki a pozitív gondolkodás híve, élvezik az életet, és ezt az időjárási viszontagságok sem tudják elrontani. A tanárunkat megkérdeztem az egyik nap, hogy miért van ez így. A válasz az oktatásban keresendő: kiskoruktól kezdve a gyereket a környezettudatos magatartásra, egymás tiszteletére tanítják, és az a legfontosabb nekik, hogy a gyerekek boldogok legyenek. Teszik mindezt a szülőkkel együtt, közösen.
Fantasztikus volt látni a hét során, hogy egy jó oktatási rendszer mennyi változást hozhat egy társadalom életébe. Rendkívüli élményekkel gazdagodtam, amit az Erasmus+ program nélkül nem élhettem volna át. Köszönöm a szervezők munkáját, különösen Fucskó Panniét!
Még...
Matekos játék, játékos matek (Rovinj)
Írta: Nagy-Füzesséry BernadettA Matekos játék, játékos matek – képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára című továbbképzésen vettem részt 2023. július 23-29 között az Erasmus+ keretein belül, amit a Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért tanárképző intézmény szervezett. Először utaztam Rovinjba és vettem részt mobilitási programban, így izgatottan vártam.
Vasárnap délután a regisztráció után megismerkedtünk a tanfolyam résztvevőivel, valamint a trénerekkel, Oravecz Mártával és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnessel. Később egy csodálatos vacsora keretein belül kötetlenebb formában folytattuk az ismerkedést.
Az órák a délelőtti, illetve a kora délutáni órákban zajlottak. Minden nap két részből állt. A két trénerünk mindig váltotta egymást, Oravecz Márta az 1-2. osztályban alkalmazható játékokat, játékos feladatokat mutatta be, Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes pedig a 3-4. osztályban.
Minden nap izgatottan vártam az órákat, hogy milyen új módszerekkel, játékokkal ismerkedünk meg. Napjaink nagyon jó hangulatban teltek, jó kis csapattá váltunk. Újra gyerekeknek érezhettük magunkat, mindenki igazán beleélte magát a játékba, játékos tevékenységekbe. A feladatokhoz legtöbb esetben mi készítettük el az eszközöket, amelyeket roppan egyszerűen a gyerekekkel is elkészíthetünk, így még izgalmasabb lesz számukra a közös tevékenység.
Hétfőn beszélgettünk az általános készségfejlesztésről, a gondolkodás műveleteiről és fejlesztéséről. Megvitattuk a tájékozódás fontosságát, illetve megismerkedtünk a labirintus játékokkal.
Kedden a logikai készletek alkalmazásáról és nélkülözhetetlen szerepéről a matematika tanításában esett szó. Számomra újdonság volt az, hogy milyen sok helyzetben, illetve mennyire sokoldalúan lehet őket alkalmazni.
A szerdai nap középpontjában a dobókockás, dominós játékok álltak. Ezek közül a kedvenceim: Dienes Zoltán kockajátéka, közelítő játék dobókockával, Tenzi, Malac, Latolgató.
Csütörtökön a táblázatok, számegyenesek fontosságáról győződtünk meg, illetve megismerkedtünk ezek alkalmazását játékokkal, játékos feladatokkal. Itt szeretném kiemelni a Trópusi eső játékos tevékenységet, a Hajtogató játékot.
Pénteken együttműködésre épülő tevékenységeket, játékokat próbálhattunk ki.
Délutánonként lehetőségünk nyílt felfedezni Rovinj meseszép belvárosát, fürödni az Adriai-tengerben, valamint felfedezni a környező települések nevezetességeit. A szakmai programokon kívül a szervezők változatos és színes szabadidős programokat szerveztek, melyek remek lehetőséget adtak a környék felfedezésére, az ismerkedésre. Nagy pozitívum számomra az is, hogy megismerkedtem más iskolákból, más várósokból, sőt más országokból érkezett kollégákkal, így határon túli kapcsolatokat is kialakíthattam.
A továbbképzés egy feledhetetlen hajókirándulással zárult, mely során ellátogattunk Vrsar városába.
Szeretném megköszönni a szervezőknek, illetve az oktatóknak ezt a fantasztikus tanfolyamot. Rengeteg új módszerrel, játékokkal ismerkedtem meg, melyeket alig várok, hogy alkalmazzak a munkám során.
Remélem, hogy a jövőben is lehetőségem lesz további kurzusokon fejleszteni szakmai tudásomat.
Eger, 2023. augusztus 16.
Kalandra fel! - IKT a tanórákon 1.0 – Játék – élmény – tanulás
Írta: Szabó EtelkaElső alkalommal és nagy izgalommal indultam Rovinjba, mert 2023. július 23-29 között Erasmus+ tanár továbbképzésen vettem részt, amit a Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért tanárképző intézmény szervezett. Akit érdekel a digitális eszközök használata a tanórákon ajánlom Krizsán Pál kurzusát: Kalandra fel! - IKT a tanórákon 1.0 – Játék – élmény – tanulás.
A képzés anyagát, időbeosztását profi módon állította össze. A tanfolyam résztvevői az oktatás számos területéről és különböző ismeretekkel érkeztek, mégis mindenki megtalálhatta a számítását. Az előadónk mindenben támogatott bennünket és egymást is segítettük az oktatás során. Jó volt megismerkedni más intézményben tanító kollégákkal, eszmét cserélni az oktatási módszerekről, lehetőségekről, valamint az örömökről és a nehézségekről.
Az egy hét alatt rengeteg programmal, applikációval ismerkedtünk meg. Először a programok tanórai használatának lehetőségeit, a tanulói felületet használtuk. Ezután a tanári oldalon regisztráltunk, és feladatot szerkesztettünk. Az oktatónk felhívta a figyelmünket a lehetőségekre és a buktatókra. Hangsúlyozta, hogy mindig valamilyen pedagógiai célt szolgálnak a programok, a tanárt nem helyettesíti, viszont színesebbé, a tanulók számára vonzóbbá teszi az oktatást.
Foglalkoztunk a Symbaloo, Padlet, Lino, Classroom, Mentimeter, NKP oldal, WordWall, LearningApps, Okos doboz, PurposeGames, StudyStack, Bubbl.us, QRcode Monkey, Educaplay, Meme generator- imgflip, Crossword Puzzle Maker, Crossword Labs, Edpuzzle, Jigsaw Planet, WordArt, Flippity, Plickers, Quizlet, Wizer.me, Kahoot, Quizizz, programokkal és felületekkel. A tanulók motivációjának növeléséhez biztosan használni fogom a most megismert lehetőségeket az oktatás során.
Nagyon jónak tartottam a kurzus időbeosztását, mert a kora délutáni befejezése után lehetőségünk volt felfedezni Horvátországban néhány Rovinjhoz közeli várost, fürdeni a tengerben, és megkóstolni a jellegzetes ételeket, ízeket. Részt vettünk közös vacsorán és hajókiránduláson. A sok-sok impulzus hatására nemcsak az oktatásunk színesedik, hanem más ország kultúrájába való bepillantással szélesedik a látókörünk.
A tanfolyamnak van folytatása, ami jövő nyáron is megszervezésre kerül. Nagyon szeretnék azon is részt venni!
Köszönöm a vérbeli pedagógusnak, Krizsán Pálnak a fantasztikus oktatást; és a Hungary Expert csapatának a profi szervezést!
Szubjektív beszámoló a Csapatépítés: együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák elnevezésű kurzusról Rovinjban, 2023. augusztus 6. és 12. között
Ha Rovinj városát kell egyetlen szóban jellemeznem, az ízlés szó jut szembe, vagy még inkább a jóízlés. A kurzus szervezői nagyon jó érzékkel választották helyszínnek Isztria egyik legfontosabb települését. A csodálatos fekvésű, öblökkel, félszigetekkel és szigetekkel, hatalmas parkokkal (és a lényeg), nagy tengerparti sávval rendelkező város a hagyományos turisztikai beágyazottságon túl tud valamit, ami még az Adria nagyszerű „ékszerdobozai” között is egyedi: kultúrateremtő, hiszen lakosai maguk is a legtágabb értelemben kultúrafüggők, ami látszik a régi és az új épületek összeillésén, az emberléptékűségen, és az ökológiai szempontok maximális tiszteletben tartásán. A rovinjiak egyszerűen szeretik városukat, megbecsülik értékeit, és vigyáznak rá. Nincs olyan porta, ahol ne lenne szelektív hulladékgyűjtés, nincs szemét, az autósok tiszteletben tartják a gyalogosokat azzal, hogy kivétel nélkül megállnak a gyalogátkelőhelyen, és még a távolabbi tengerpart elhagyott épületei, standjai között sem éreztem gondatlanságot: a békés enyészetnek kitett maradványokat vagy a természet, vagy strandolók vették birtokukba.
Ugyanez a gondosság érződik a kurzus szűkebb helyszínéül szolgáló, városközpontban lévő iskolán, mely ideális helyszínnek bizonyult a kurzus lebonyolítása szempontjából: tágas kiszolgáló terek, légkondicionált, kiválóan felszerelt osztálytermek álltak rendelkezésre a kurzusok vezetői és résztvevői számára, attól függetlenül, hogy a kurzus éppen a személyközi kommunikációt vagy az infokommunikációs eszközöket részesítette előnyben: az épített környezeten az is látszott, hogy a város nem sajnálja a pénzt sem arra, hogy az iskola terei kifogástalan állapotban várják évközben a diákokat, tanárokat, nyáron pedig a kurzusok közönségét. Ennek legjobb példája, hogy a csodás sportudvart a diákok nyáron is birtokba veszik, gyakorta láttunk kosarazó fiatalokat az udvaron.
Azok közé tartozom, akik nem egy számukra idegen témában szerettek volna ismereteket, tapasztalatokat szerezni, hanem egy nagyon is jól ismert terepen kívántam tovább elmélyedni: majd harminc éve dolgozom drámatanárként (az ének-zene tanításával és a zenei alkotó- és előadóművészettel párhuzamosan, ebbéli tudásomat éppen a drámával „keresztezve”, egyben kreatív zenetanárként), színjátszó csoportok vezetőjeként, így a csapatépítés tematikája számomra nem volt ismeretlen. Itt ugyanazt írom, mint amit a kurzuson válaszoltam az ilyen irányú kérdésre a saját céljaimmal kapcsolatban, szintén egyetlen szóban kifejezve: „vérfrissítésre” vágytam saját, kissé megfáradt praxisomban, és ezt a célt az Uhrin Csaba kollégám által vezetett kurzus maradéktalanul be is töltötte. Sőt: mikor a kurzusra készültem nem gondoltam volna, hogy 80-85%-ban számomra vagy teljesen ismeretlen, vagy ugyan már ismert, mégis, szerkezetében-céljában az általam megszokottól eltérő formátumú játékokat, gyakorlatokat tapasztalhatok meg a kurzus folyamán. Nagyon tetszett Uhrin Csaba játékvezetési stílusa is: a nagyszámú játék és gyakorlat vezetése közben sosem éreztette azt, hogy „nála van a bölcsek köve”. Lényegében mindnyájan tehettünk javaslatokat (néha én egy-egy hasonló gyakorlatot, gyakorlat-variációt meg is mutathattam); mély figyelemmel volt arra, hogy mikor fáradunk el, mikor kell egy-egy feszültebb pillanatot egy másik játékkal feloldani, miközben természetesen nem vált kérdésessé az ő vezetői státusza. Mivel a csoportban heten voltunk (szerencsére jó arányban: a kurzusvezetővel együtt négy hölgy és négy férfi), jó néhány gyakorlat nem tudta az eredeti teljes vagy félosztályos formáját mutatni: ilyenkor Csaba szépen végigsorolta az összes eshetőséget, problémát, amivel a játékot vezető tanár az osztályteremben szembesülhet. Nagyon tetszett az is, hogy Csaba – bár tradicionálisan drámás eszközökkel dolgozik – több társművészeti eszközt is bevetett, nyilván ezt a tematika is indokolta, hiszen a csapatépítés részét képezhetik másféle diszciplinák is. Leginkább a képzőművészeti vonal erősödött fel ezen a téren. Egy alkalommal megadott témák kapcsán egy spontán rajzos nonverbális dialógusból, párokban dolgozva, a lapokat továbbadva, a rajzos megoldásokat képregény-szerűn kiegészítve négy összefüggő történet kerekedett ki. De ugyanilyen egymásra hangoltságot kívánó, revelatív végeredményű feladat volt az is, amikor pusztán A4-es lapokból, csak ragasztót és gyurmát használva egy tornyot kellett építenünk. Jelentem két részre osztott csoport mindét tornya elérte a plafont (ha lett volna még hová felelé, túl is nyúlt volna rajta). Uhrin Csaba kurzusvezető tevékenységét leginkább az minősíti, hogy a hét végére, a tanult játékok-gyakorlatok hatására tényleges és valódi csapattá értünk, akik szívesen maradtak együtt a kurzust záró hajókiránduláson, sőt, néhányan még utána is. És akiknek nemcsak informálisan, de szakmai téren is "közük lett egymáshoz", dolgozzanak bár a közoktatás különböző területein, különböző pozíciókban, más-más korosztályokkal. Úgy gondolom, egy egyhetes kurzus nem nagyon adhat többet ennél.
Bár jómagam családosként, fiammal, és autóval érkezve nem vettem részt a kiegészítő programokon, úgy gondolom, hogy az előkészítés, a szervezés, az olajozott lebonyolítás, valamint a kurzus nyitó- és záróakkordjai minden tekintetben professzionális, figyelmes és odaadó háttérmunkára utalnak. (Az első napi vacsorát részben elmosó viharról senki nem tehetett, cserébe viszont a hajókirándulást, az ezzel egybekötött városnézést, nyílt tengeri fürdőzést és az edédet a legragyogóbb időben, sziporkázó napsütésben élvezhettük.) Véghné Juhász Krisztinát, a kurzus főszervezőjét bármilyen kéréssel, bármikor meglehetett találni, mindenre volt válasza, megoldása. Diszkrét jelenléte végig megnyugtató volt, ezt úgy tudnám jellemezni ezúttal két szóban: empátia és professzionalizmus. Amennyiben módom lesz rá, máskor is szívesen visszatérnék a cég által szervezett kurzusokra, akár ide Rovinjba, akár máshová.
Pap Gábor (Papesz)
zene- és drámatanár, Vörösmarty Gimnázium
A matematika felfedezése valódi örömforrás
Írta: Szegedi-Viczencz KatalinNagy örömmel és várakozással vettem részt idén nyáron 2023. július 23-29-ig egy felfedezőtúrán, melyen ismert matematikai törvények új megvilágításba kerültek. Két nagyszerű kolléganőnk Jakucs Erika és Pereczes Mariann tartotta Rovinj egy középiskolájában a Hungary Expert szervezésében. Tavaly is nagyon sok játékkerettel ismerkedtünk meg, amelyeket feltöltöttem otthon saját feladataimmal. Idén pedig újabb témaköröket beszéltünk át. Eljutottunk a háromszög szögösszegétől a síkot parkettázva Escherig, s a négyzetrácsot sokféleképpen használtuk. Néztünk számolós bűvésztrükköket, érdekes geometriai transzformációkat a síkon és a koordináta-rendszerben. Köszönjük nekik a vidám feladatokat, melyekkel gondolkodásra hívtak és mosolyt csaltak vele az arcunkra.
Délutánonként felfedeztük Rovinj bevárosát, feljutottam a Szent-Eufémia templom tornyába is, mely a nem tériszonyos turistáknak is kihívás lehet. Fürödhettünk a hullámzó tengerben és Motovun várába is felmászhattunk, gyönyörködve a kilátásban, mely egy középkori város hangulatával volt fűszerezve. Az utolsó napi hajókirándulás alkalmával pedig még többet beszélgethettem kedves tavalyról megismert és új kollégáimmal egy salátás sült hal mellett.
Köszönjük, hogy nagyszerű ötletekkel, feladatokkal térhettem haza várva, hogy megoszthassam ezt diákjaimmal, kollégáimmal. Másoknak is ajánlom ezt a továbbképzést, mely szakmailag és mentálisan is feltöltött, megéri az előtte és utólag is befektetett munkát! Köszönet még egyszer előadóinknak és szervezőinknek!
Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal