A Permakultúra Pedagógia kurzus célja, hogy a résztvevő tanárok elsajátítsák a fenntarthatóság és ökológiai szemlélet alapelveit, és képesek legyenek ezeket integrálni a tanítási gyakorlatukba. A képzés során az oktatók megismerkednek a permakultúra alapjaival, a fenntartható életmódhoz kapcsolódó gyakorlati módszerekkel és az ökológiai nevelés pedagógiai eszköztárával.
A program hangsúlyt fektet a természetközeli szemléletmód kialakítására és az élet minden területére kiterjedő fenntartható gyakorlatokra. A kurzus végére a résztvevők olyan tudással és módszerekkel gazdagodnak, amelyekkel képesek lesznek a diákokat az ökológiai tudatosság és a környezet iránti felelősségvállalás útján vezetni.
A kurzus tartalma:
Ez a képzés a fenntarthatóságra és ökológiai szemléletre épülő permakultúra pedagógiát mutatja be, hogy a tanárok megtanulják, hogyan építhetnek be természetközeli, környezettudatos nevelést a tanítási gyakorlatukba. A kurzus azzal kezdődik, hogy a résztvevők megismerkednek a permakultúra alapelveivel, amelyek a természet mintáinak és folyamataihoz igazodó rendszerek létrehozását célozzák. Az oktatók megtanulják, hogyan ösztönözhetik diákjaikat a fenntarthatóság alapelveire, és hogyan érthetik meg az ökológiai egyensúly és a környezeti rendszerek működését.
A képzés során a résztvevők megismerkednek az ökológiai tudatosság fejlesztésének módjaival, megtanulják, hogyan nevelhetik diákjaikat a természettel való tiszteletteljes kapcsolatra és hogyan ösztönözhetik őket felelősségteljes döntések meghozatalára. Olyan élményszerű tanulási módszereket és játékos technikákat sajátítanak el, amelyek megkönnyítik a diákok számára a természetközeli életmód alapjainak megtanulását, és lehetőséget adnak arra, hogy közel kerüljenek a természethez, érzékeljék annak működését és értékét.
A program hangsúlyozza a környezetbarát, fenntartható megoldások gyakorlati alkalmazását, különös figyelmet fordítva a diákok ökológiai lábnyomának csökkentésére. Az oktatók olyan gyakorlatokat tanulnak, amelyek segítenek a fiatalokat arra ösztönözni, hogy figyeljenek fogyasztási szokásaikra és az általuk termelt hulladékra. A résztvevők megismerik a környezeti nevelés olyan módszereit, mint például a komposztálás, a közösségi kertek létrehozása, vagy a hulladékmentes életmód alapjai, amelyek segítenek a tanulók környezettudatosságának és a fenntarthatósági szokások kialakításában.
A közösségi kertek és egyéb ökológiai projektek tervezésének gyakorlati része arra készíti fel az oktatókat, hogy saját közösségeikben is kezdeményező szerepet vállaljanak, és diákjaikat bevonják a fenntartható rendszerek kialakításába. Ezen keresztül a tanulók megértik az együttműködés és közösségi munka fontosságát, valamint azt, hogyan működhet egy ökologikus rendszer, amely a közösség tagjainak szükségleteit is figyelembe veszi.
A kurzus külön figyelmet fordít az élményalapú tanulás és a projektalapú pedagógia integrálására. A résztvevők megismerik, hogyan lehet a valós tapasztalatokat és élményeket beépíteni az oktatásba, hogy a diákok maguk fedezhessék fel a természet törvényszerűségeit és a fenntarthatóság jelentőségét. A tanárok olyan eszközöket és módszereket kapnak, amelyekkel motiváló, élményekben gazdag környezetet teremthetnek a diákok számára, hogy azok ne csak elméleti, hanem gyakorlati tudást is szerezzenek a fenntarthatóságról.
A képzés zárásaként a résztvevők egy saját fenntarthatósági projektet dolgoznak ki, amelyet a csoport előtt bemutatnak. A záróprojekt lehetőséget ad arra, hogy a tanárok kreatív, közösségi projekteket hozzanak létre, amelyeket később saját iskolájukban is megvalósíthatnak. Az utolsó alkalom visszajelzésekkel, ötletcserékkel és jövőbeli alkalmazási lehetőségek feltárásával zárul, amely a fenntarthatósági és ökológiai pedagógia gyakorlatba való átültetését segíti elő.
A képzés célja, célkitűzései
A Permakultúra Pedagógia képzés célja, hogy a szakképzésben és közoktatásban dolgozó tanárokat felkészítse a fenntarthatóság és az ökológiai szemlélet átadására. A program keretében a résztvevők megtanulják, hogyan alakíthatnak ki olyan oktatási környezetet, amelyben a diákok megértik a természeti rendszerek működését, felismerik az emberi tevékenység környezetre gyakorolt hatását, és saját életükben is alkalmazni tudják a fenntartható szemléletmódot.
A képzés célkitűzései:
- Fenntarthatóság alapjainak átadása: A résztvevők megértik a fenntarthatóság alapelveit, és képesek lesznek ezek integrálására az oktatásban, hogy diákjaik természetesnek vegyék a környezetkímélő és felelős életmódot.
- Ökológiai szemlélet és természettudatos nevelés fejlesztése: A képzés célja, hogy az oktatók olyan pedagógiai eszközöket és módszereket sajátítsanak el, amelyekkel diákjaikat az ökológiai tudatosság, a természet tisztelete és a felelős döntéshozatal felé vezetik.
- Projektalapú és élményközpontú tanítás alkalmazása: Az oktatók megismerkednek a projektalapú és élményközpontú oktatás lehetőségeivel, amely lehetővé teszi a diákok számára, hogy valódi, tapasztalati úton szerezzenek tudást a fenntartható életmódról.
- Környezetbarát gyakorlati megoldások tanítása: A képzés során a résztvevők gyakorlati megoldásokat és technikákat sajátítanak el, amelyekkel a diákokat arra ösztönzik, hogy mindennapi életükben is figyeljenek a fenntarthatóságra (például a komposztálás, energiahatékonyság, hulladékmentes életmód).
- Közösségi szemlélet és együttműködés ösztönzése: A tanárok elsajátítják, hogyan építhetnek közösséget diákjaikkal közösen, és hogyan használhatják a közösségi kertészet és a csoportos projektmunkák eszközeit az együttműködés és társadalmi felelősségvállalás fejlesztésére.
- Permakultúra alapelvek integrálása az oktatásba: Az oktatók megismerik, hogyan alkalmazhatják a permakultúra tervezési elveit az iskolai környezetben, segítve a diákokat abban, hogy komplexen lássák a természeti rendszerek összefüggéseit és az emberi szerepet ezek fenntartásában.
A képzés végére az oktatók egy olyan átfogó szemléletmóddal és módszertani eszköztárral gazdagodnak, amelynek segítségével képesek lesznek fenntarthatósági és ökológiai szemléletű nevelést nyújtani, hosszú távon hozzájárulva a környezettudatos generáció neveléséhez.
Várható tanulási eredmények
A képzés befejezésével a szakképzésben és közoktatásban dolgozó résztvevők képesek lesznek:
- Fenntarthatóság alapelveinek oktatására: Az oktatók magabiztosan alkalmazzák a fenntarthatósági alapelveket tanóráikon, integrálva azokat a tantervbe, hogy diákjaik megértsék és értékeljék a környezettudatos életmód fontosságát.
- Ökológiai szemlélet és felelősségteljes döntéshozatal előmozdítására: A résztvevők képesek lesznek olyan tanítási módszerek alkalmazására, amelyek segítségével a diákok megértik az ökológiai egyensúly fontosságát, és felelősségteljes, környezettudatos döntéseket hoznak.
- Permakultúra alapelveinek gyakorlati tanítására: Az oktatók át tudják adni a permakultúra alapelveit, megtanítva a diákokat arra, hogyan lehet fenntartható módon gazdálkodni és élni a természeti rendszerekkel harmóniában.
- Közösségi projektek vezetésére: A résztvevők képesek lesznek saját közösségi kertészeti projekteket és ökológiai kezdeményezéseket megtervezni és megvalósítani, bevonva a diákokat a közösségi munka és az együttműködés gyakorlásába.
- Élmény- és projektalapú tanítási módszerek alkalmazására: A képzés során elsajátított élménypedagógiai és projektalapú tanítási technikák révén az oktatók hatékonyan ösztönözhetik diákjaikat a fenntarthatósággal kapcsolatos ismeretek és készségek elmélyítésére.
- Gyakorlati fenntarthatósági megoldások bevezetésére: Az oktatók gyakorlati fenntarthatósági megoldásokat – például komposztálás, hulladékmentesség és energiahatékonyság – tudnak bevezetni az iskolai környezetben, hogy a diákok mindennapi életük részévé tegyék ezeket a szokásokat.
- Természetközeli szemléletmód átadására: A résztvevők képesek lesznek a diákok körében egy természetközeli, a természeti rendszerek tiszteletén alapuló szemléletmód kialakítására, amely hosszú távon is hatással lesz a diákok életére.
A képzés végére az oktatók olyan készségekkel és módszertannal rendelkeznek, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy diákjaikban tudatos, környezetbarát és fenntarthatóságra törekvő szemléletet alakítsanak ki, elősegítve, hogy a következő generáció felelősségteljesen gondoskodjon a Földről.
Célcsoport: A képzés célcsoportja a szakképzésben és közoktatásban dolgozó tanárok, akik szeretnék integrálni a fenntarthatóság és az ökológiai szemlélet alapelveit a mindennapi oktatási gyakorlatukba. Azoknak az oktatóknak szól, akik elkötelezettek a környezeti tudatosság növelése iránt, és olyan pedagógiai eszköztárra vágynak, amely lehetővé teszi számukra, hogy diákjaikban fejlesszék a természet tiszteletét, a fenntartható életmód iránti elkötelezettséget, valamint a közösségi együttműködést.
A kurzus vezető trénere: Carrick Orsolya
A kurzus időtartama: 35 tanóra (7 nap)
A kurzus nyelve: magyar, a kurzus elvégzéséhez min. B2-C1 nyelvtudás szükséges
A kurzus helyszíne: Rovinj, Horvátország
A kurzus időpontja: 2025. július 20-26.
A kurzus díja: 595 EUR
A kurzusdíj magában foglalja a kurzust, az Europass igazolást, az Erasmus+ dokumentációt (akinek szükséges), welcome ebédet vagy vacsorát, valamint egy kulturális programot.
Igényelhető források: Az Erasmus+ program keretében minden mobilitási költséget /utazási költség, tanfolyami díjak, szállás, megélhetési költségek/ az ösztöndíj fedez.
Tréner
Orsolya Carrick
A Kids and Teens English Club alapítója és működési vezetője
Carrick Orsolya alapítója és működési vezetője a Kids and Teens English Clubnak, a gyerekek angol nyelvű oktatására szakosodott magánnyelviskolájának.
Kattintson a gombra, jelentkezzen!
Jelentkezem erre a képzésre!