A honlapunkon található projekteket az Európai Bizottság támogatta. Az alábbiakban korábbi mobilitásokon részt vett kollégák beszámolóit olvashatják.
A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.
English Language Development for Techer and Staff – Intermediate Level - Rovinj
Írta: Magyarné Andics MariannaSoft Skills and Emotional Intelligence for teachers and education staff
Írta: Vígh-Németh NóraKörnyezetbarát iskolák a fenntartható jövőért – Egy hét Izland szigetén
Írta: Brücknerné Bánhidi CsillaZsigri Marianna
angol nyelvtanár
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Kurzus: ICT in Education
Prága, 2023.08.07-11
Első kurzusom
A Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola Erasmus pályázatának keretében előszőr vettem részt külföldi kurzuson 2023. augusztus 7-11-ig az International Training Centre szervezésében. Az ICT in Education kurzust választottam. A továbbképzés Csehország fővárosában a száztornyú Prágában volt egy nagyon modern irodaépület 3. emeletén ahol más kurzus nem zajlott párhuzamosan, így csak saját csoportom tagjaival és a kurzus szervezőivel tudtam megismerkedni. A környezettudatosság jegyében repülő helyett nemzetközi vonattal utaztam. A szállásomat már tavasszal lefoglaltam a város központjában, így a képzés helyszínétől és a főbb nevezetességektől 10 percnyi sétára laktam. A kurzust azért választottam, hogy „digitális bevándorlóként” jobban megérthessem a „digitális bennszülöttek” világát. A képzés célja az volt, hogy megismertessen olyan alkalmazásokkal, weboldalakkal, egyszerűbb programokkal, amelyekkel érdekesebbé tehetjük a tanítás-tanulás folyamatát, motiváltabbá váljanak a diákok, hiszen olyan felületeket, eszközöket hívtunk segítségül a tananyag elsajátításához, amelyekben járatosak. Lehetővé teszik a figyelem és az érdeklődés fenntartását, megőrzését. A csoportban mindenki Erasmus+ keretében vett részt, 1 román, 2 görög, 1 spanyol és 1 magyar (én) résztvevő volt. A 2 görög hölgy közül az egyik nem beszélt angolul, így ő inkább megfigyelőként vett részt a kurzusban. Rajtam kívül mindenki tapasztalt Erasmus+ résztvevő volt. Az első napon mindenki bemutatkozott és bemutatta saját iskoláját is. Erre az alkalomra én egy power point bemutatóval készültem.
A tanárunk Morgan Vaček - tanártovábbképző és középiskolai tanár is egyben- volt, aki nagyon oldott légkört teremtett. Az első napokban Iva Brozova, majd David Brož, az ITC részéről egész héten a segítségünkre voltak, folyamatosan ellenőrizték, hogy a kurzuson rendben zajlanak-e az órák, van-e valakinek problémája, kérése. A szünetekben tea, kávé és nassolnivalók mindig a rendelkezésünkre álltak.
A kurzuson jó arányban szerepelt az elmélet és a gyakorlat. Az első nap megvitattuk az online alkalmazások lehetséges előnyeit és hátrányait, beszámoltunk róla, hogy ki milyen informatikai eszközöket, alkalmazásokat használ saját gyakorlatában. Kiderült, hogy az online oktatás hozzánk hasonlóan próbára tette a többi ország iskoláit is, és hogy az akkor megszerzett tudásból mindenki örömmel használ néhányat az iskolai keretek között is. A mobiltelefon iskolai használatáról és annak szabályozásáról illetve problémáiról is megosztottuk tapasztalatainkat. Ezzel kapcsolatban két gondolatébresztő videót is megnéztünk, majd megvitattunk az órák során: Simon Sinek on Millennials in the Workplace és Jean Twege - iGen: The Smartphone Generation.
Alkalmazások, melyeket kipróbáltuk a hét folyamán: Quizizz, skribbl.io, QuiverVision, Weebly, QR-code-generator, learningapps, Canva, Ozobot, ChatGPT. Néhányban ezek közül hosszabban is elmélyedtünk, például weblapot készítettünk a Weebly segítségével.
A QUIZIZZ learning platform használatával részletesebben is megismerkedtünk.. Hogy megértettük-e, azt azzal mutattuk meg, hogy egyenként legalább öt kérdésből álló feladatsort állítottunk össze egymásnak, majd -mint a tanulóknak órán- meg is oldottuk/ oldattuk. Nagyon tetszett az egész alkalmazás, legtöbbünknek ez csak hallomásból volt ismerős.
Az egyik etapot színezéssel kezdtük. Nem tudtuk mire vélni a dolgot, de pihenésképpen jó volt elbíbelődni vele. Aztán kiderült, hogy ez egy Team Viewer telefonos applikáció, mellyel ezeket a rajzokat 3D-ben életre kelthetjük. Sajnos fizetős....
Hétfőn délután közös prágai városnézésen vettünk részt, bejártuk a belváros leghíresebb nevezetességeit.
Egy délután nagyon kevés Prága megismerésére, így a kurzus többi napján is délutánonként többnyire gyalogosan bejártam Prága óvárosát, a várnegyedet és elmentem a távolabb eső külvárosi részekre is, a tömegközlekedés kiváló.
Napi átlag 14 km-t tettem meg lábon.
Prága egy varázslatos város! Az épületek, a rengeteg látnivaló, a hangulat… Csodálatos volt!
English Language Developemnt for Techer and Staff
Írta: Szalonnay EmmaMatekos játék, játékos matek- képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára
Írta: Néder-Buzási ÉvaMatekos játék, játékos matek- képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára
Néder-Buzási Éva
tanító
2023-1-HU01-KA122-SCH-000124648 számú Erasmus+ Élménypedagógia és szociális kompetencia- fejlesztés a tanulási folyamatok hatékonyabbá tételéért” projekt keretében volt szerencsém részt venni egy hetes kurzuson júl.23-tól júl.30-ig Rovinjban.
Az utazást nagy izgalommal vártam, rendkívül örültem, hogy a kellemeset a hasznossal ilyen kiváló módon össze lehet kötni.
A felnőttképzési iroda nagyon sok hasznos információval látott el minket, pontos korrekt tájékoztatást kaptunk mindenről, így a szállásfoglalás és az utazás megszervezése is könnyen ment.
Első napunk az ismerkedésről szólt, egy rövid tájékoztató után közös vacsora következett. Zárójelben szeretném megjegyezni-a bemutatkozásom után- ahogy megemlítettem, hogy melyik iskolából jövök - rengeteg gratulációt zsebeltem be, csodálkozva kérdezgettek a kollégák, hogy nálunk mi hogy működik. Nagyon büszke voltam ?
A kurzusunkat délelőttre rakták, így minden nap fél 9-kor beültem az iskolapadba. A tanfolyam egy középiskolában volt, nagyon kultúrált, szép környezetben. Trénereink Oravecz Márta és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes voltak, akik rendkívül szórakoztató módon ismertettek meg módszereikkel, játékaikkal. Nyugodt szívvel mondhatom, hogy én egy hétig játszva tanultam.
Első napon az általános készségfejlesztésről és tájékozódásról szólt. Megismerkedtünk a labirintus játékkal és különbőző téri tájékozódást segítő játékokkal.
Másnap a logikai lapokról szólt. Eddig is a mindennapjaink része volt ez a készlet, viszont most megtanultam tudatosabban használni. Érdekes feladatokat végeztünk, a periodikusság, barchoba játékok voltak a középpontban.
A hét közepén a dobókocka kapta a főszerepet. Sokat beszélgettünk a valószínűségről, kombinatorikáról. Az egyik játékban olyan szerencsém volt végig, hogy komoly kísértést éreztem egy igazi kaszinó látogatására.
Csütörtökön a táblázatokról, számegyenesekről tanultunk. Számfogalmat bővítettünk, célzó és közelítő játékokat játszottunk, megismerkedtünk egy különleges bűvös négyzettel is. Nagyon jó módszerekkel ismerkedtünk meg a szorzó-és bennfoglaló tábla elmélyítésére.
Utolsó napon az együttműködésre épülő játékokat tanultunk. Sokat kártyáztunk , térbeli sudokuval játszottunk. Megtanultam Zingózni, Snóblizni és Átkelni a folyón ?
Rengeteget tanultam. Nemcsak játékokat, hanem azt az életigenlést, ami ebből a két pedagógusból áradt.
A tanfolyam közös hajókirándulással zárult, ellátogattunk egy gyönyőrű apró városkába, aztán egy fjord belsejében még delfinek is úszkáltak körülöttünk. meseszép volt.
Köszönöm a lehetőséget és a sok háttérmunkát, biztosan kamatoztatni fogom ezt a sok tudást és napsütést jövőben.
English Language Developemnt for Techer and Staff – Intermediate Level
Írta: Nagy KittiGlobális felelősségvállalásra nevelés a fenntarthatóság tükrében - kurzus Valenciában, Spanyolország rejtett ékkövében
Írta: Megyesi ÉvaGame-Based Learning and Gamification Barcelona 2023.08.12-25
Írta: Mező GyörgyIzland, a természet és az ember csodája -Well-being and stress management képzés Reykjavíkban
Írta: Kárpáti ZsuzsaEgy csodás hét Rovinjban (2023. július 30. – augusztus 5.)
Írta: Schwarcz GyulaEgy csodás hét Rovinjban (2023. július 30. – augusztus 5.)
Idén is megadatott, a tavalyi nagyszerű kurzus után, hogy idén is jelentkezhettem egy újabb kurzusra, amely szintén ebben a fantasztikus városban került megrendezésre. Mivel tavaly teljes mértékben elégedett voltam a Jutaki Bt. által szervezett kurzusommal, idén is tőlük választottam ki egy kurzust, bízva abban, hogy ugyanolyan színvonalas lesz, mint a tavalyi és ugyanúgy hasznosítani fogom tudni a tanítási munkám során.
A pályázati finanszírozás a kurzus előtt kb. 1 hónappal derült ki, így csak későn tudtam szervezni a szállást és az egyéb dolgokat. Idén szintén a családommal együtt terveztük az utat és olyan nagy szerencsénk volt, hogy – valószínűleg egy visszamondás miatt – nagyon jó helyen, az iskolától 2 percre, a többihez képest jó áron kaptunk egy nagyon színvonalas szállást, egy Monarchia korabeli házban. A parkolás volt egy kicsit macerás, de azt is meg tudtuk oldani zökkenőmentesen.
A kurzusom címe: Kalandra fel! – IKT 2. A kurzust egy nagy tudású kollégánk, Krizsán Pál tartotta, aki aktívan tanít Pilisvörösváron, mellette pedig több éve oktatási informatikai szakértő is. A kurzus témája mindenféle olyan informatikai alkalmazás megismerése, amely a mindennapokban nagymértékben segíti az oktató munkánkat.
Esős időben indultunk el a kurzus előtti szombaton, ami ki is tartott majdnem Rovinjig. A vasárnapi ismerkedéskor kiderült, hogy egytől-egyig nagyon szimpatikus kollégákkal és trénerrel leszek 1 hétig ezen a kurzuson. A Jutaki Bt. mindenben precízen segítette a tanfolyam zavartalan működését, amely szintén a patinás gimnázium épületében zajlott.
A tanfolyamon megismerkedtünk trénerünk segítségével több, mint 20 alkalmazással illetve sok olyan oktatást segítő ötlettel, tippel, trükkel, amelyek nagy része, nekem, mint informatika tanárnak is ismeretlen volt eddig. Felsorolni is sok lenne, de nekem leginkább a Clipchamp egyszerű videószerkesztő, a Blooket, Educaplay és a Genially oktatást segítő játékos programok tetszettek. Inspirációt, kedvet adott ahhoz, hogy új dolgokat próbáljunk ki munkánk során, illetve megismertessük majd otthon kollégáinkkal ezeket az alkalmazásokat.
A hétköznapokban délutánonként a tengerparton, esténként a csodás belvárosban töltöttük az időnket, illetve 2 kirándulást tettünk a szomszédos városokba, Porečbe és Pulába, ahol szintén strand és városnézés volt a program. Sajnos pénteken és szombaton volt nagyon rossz idő, ami miatt a hajókirándulás elmaradt, de a tanfolyam szervezői tanulási és konzultációs lehetőséget biztosítottak számunkra ekkor is az iskolában.
Összességében nagyon tartalmas héten vagyok túl, ahol nagyon jól éreztem magam és mindennel meg voltam elégedve. Köszönet érte a Jutaki Bt.-nek a lebonyolításért, Korponai-Szabó Péternek a rengeteg szervezői munkáért és az iskolavezetésnek a lehetőségért.
Teaching Resources for Environmental Education on Sustainability
RékaTeaching Resources for Environmental Education on Sustainability
RékaTeaching Resources for Environmental Education on Sustainability
Réka A pécsi Cserepka Iskolában dolgozom tanítóként, idén lehetőségem nyílt eltölteni Rovinjban egy hetet. Utazásom célja az Eramus + keretein belül, a Tanári jóllét (Well-being) tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére, nevű kurzus elvégzése volt.
Izgatottan vártam, hogy miket fogok majd megtanulni, elsajátítani a hét alatt.
Vasárnap délután volt a megismerkedésünk első napja. Nagyon sokfelől érkeztünk pedagógusok erre a képzésre. Mosolygósan telt ez a délután, megismertük Szász Ramónát aki a képzést tartotta nekünk. Megtudtuk a fontosabb információkat a héttel kapcsolatban és láttuk a csapattársainkat is, majd ezt követően egy jó hangulatú közös vacsorával zártuk a napot.
Hétfőn már fejest is ugrottunk a tanagyagba. Már az első napok során sokat foglalkoztunk az önismeret témakörével. Elengedhetetlen része ez a kurzusunknak, hiszen fontos volt, hogy megtaláljuk a bennünk rejlő motivációt, a belőlünk eredő megoldásokat, célokat, valamint a számunkra alkalmas problémamegoldási stratégiákat. El kellett sajátítani a képességet, hogy meg tudjuk fogalmazni az elvárásainkat, kéréseinket és meg tudjuk húzni a saját határainkat.
Megtanultuk, hogy pedagógusként elsősorban nekünk kell jól lennünk és magunkon kell dolgozunk. „Hiszen boldog tanár, boldog gyerek.”
Beszélgettünk a pozitív és negatív gondolkodásmódokról. Megtanultuk a negatív korlátozó gondolat helyes kezelését és hogy a pozitív gondolkodás tanulható! Ezekhez természetesen mind kaptunk gyakorlati tippeket is.
A képzés során több írásos anyagot is kézhez kaptunk, amely segítségével rögzülni tudott az átadott tudás. Ezek között voltak személyiség tesztek is, amelyek segítségével jobban megismertük magunkat, az elfojtott érzelmeinket, vágyainkat, kezeletlen haragot, dühöt valamint a fent említett határainkat is. Még számomra is, akit egyébként is érdekel az önismeret, meglepő volt, mennyi új információt tudott Ramóna a felszínre hozni saját magunkról.
Tanultunk a tudatosságról és megtanultuk hogyan mondjunk NEM-et.
Az utolsó napok egyik fő témája, többek kérésére az asszertív kommunikáció volt. Legtöbben egyetértettünk abban, hogy ez rendkívül fontos a mi szakmánkban és a magánéletünkben is egyaránt.
Gyakoroltuk ezzel kapcsolatban, mit mondjunk? - hogyan mondjuk? Hogyan érhetjük el, hogy egy beszélgetésben mindkét fél egyformán meg legyen hallgatva és képviselhesse az érdekeit.
Tanultunk az érzelmi intelligenciáról és természetesen a kiégés elkerüléséről és annak megelőzéséről is.
Nagyon jól, követhetően felépített tananyag volt, gyakorlati feladatokkal segítve az elsajátítást.
Emellett nagyon hasznosnak gondolom ezt a fajta tudást hiszen a pedagógus a lelke a tanításnak, az út a gyermekhez, és a gyermek tanulni, tudni vágyásához.
Nagyon hálás vagyok, hogy pályakezdőként vehettem részt ezen a kurzuson. Ennek köszönhetően sok gyakorlati és elméleti tudással felvértezve folytathatom a tanítást. A képzés összeségében nagyon jó hangulatban telt, sokat dolgoztunk csapatmunkában. A kollégákkal baráti kapcsolatok szövődtek, sokat nevettünk a héten. Ramóna és a csapat személyisége, sokban hozzájárult ehhez az élményhez!
A képzések után várt ránk Rovinj, egy elképesztően gyönyörű, lenyűgöző város a tenger partján. Csodás napsütéssel, a sós tengerrel, szép kis utcákkal, monumentális főtérrel. Igazi feltöltődés volt számomra.
Az utolsó nap egy remek hajókiránduláson vehettünk rész. Nagyon szép kilátással, finom étellel, a hajóról a vízbe csobbanás lehetőségével és ismét szuper hangulattal. Bármikor és bárhol nagyon szívesen részt vennék újabb kurzuson hiszen mind tudásban, mind élményben rengeteget adott hozzám és a személyiségemhez ez a 8 nap.
Köszönöm szépen mindenki munkáját és persze a lehetőséget!
https://sites.google.com/cserepkasuli.hu/cserepkaiskola-erasmus/f%C5%91oldal
Élményvideó:
https://www.youtube.com/watch?v=JJcs5G4-iic&ab_channel=Dez%C5%91Zsuzsanna
A pécsi Cserepka Iskolában dolgozom tanítóként, idén lehetőségem nyílt eltölteni Rovinjban egy hetet. Utazásom célja az Eramus + keretein belül, a Tanári jóllét (Well-being) tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére, nevű kurzus elvégzése volt.
Izgatottan vártam, hogy miket fogok majd megtanulni, elsajátítani a hét alatt.
Vasárnap délután volt a megismerkedésünk első napja. Nagyon sokfelől érkeztünk pedagógusok erre a képzésre. Mosolygósan telt ez a délután, megismertük Szász Ramónát aki a képzést tartotta nekünk. Megtudtuk a fontosabb információkat a héttel kapcsolatban és láttuk a csapattársainkat is, majd ezt követően egy jó hangulatú közös vacsorával zártuk a napot.
Hétfőn már fejest is ugrottunk a tanagyagba. Már az első napok során sokat foglalkoztunk az önismeret témakörével. Elengedhetetlen része ez a kurzusunknak, hiszen fontos volt, hogy megtaláljuk a bennünk rejlő motivációt, a belőlünk eredő megoldásokat, célokat, valamint a számunkra alkalmas problémamegoldási stratégiákat. El kellett sajátítani a képességet, hogy meg tudjuk fogalmazni az elvárásainkat, kéréseinket és meg tudjuk húzni a saját határainkat.
Megtanultuk, hogy pedagógusként elsősorban nekünk kell jól lennünk és magunkon kell dolgozunk. „Hiszen boldog tanár, boldog gyerek.”
Beszélgettünk a pozitív és negatív gondolkodásmódokról. Megtanultuk a negatív korlátozó gondolat helyes kezelését és hogy a pozitív gondolkodás tanulható! Ezekhez természetesen mind kaptunk gyakorlati tippeket is.
A képzés során több írásos anyagot is kézhez kaptunk, amely segítségével rögzülni tudott az átadott tudás. Ezek között voltak személyiség tesztek is, amelyek segítségével jobban megismertük magunkat, az elfojtott érzelmeinket, vágyainkat, kezeletlen haragot, dühöt valamint a fent említett határainkat is. Még számomra is, akit egyébként is érdekel az önismeret, meglepő volt, mennyi új információt tudott Ramóna a felszínre hozni saját magunkról.
Tanultunk a tudatosságról és megtanultuk hogyan mondjunk NEM-et.
Az utolsó napok egyik fő témája, többek kérésére az asszertív kommunikáció volt. Legtöbben egyetértettünk abban, hogy ez rendkívül fontos a mi szakmánkban és a magánéletünkben is egyaránt.
Gyakoroltuk ezzel kapcsolatban, mit mondjunk? - hogyan mondjuk? Hogyan érhetjük el, hogy egy beszélgetésben mindkét fél egyformán meg legyen hallgatva és képviselhesse az érdekeit.
Tanultunk az érzelmi intelligenciáról és természetesen a kiégés elkerüléséről és annak megelőzéséről is.
Nagyon jól, követhetően felépített tananyag volt, gyakorlati feladatokkal segítve az elsajátítást.
Emellett nagyon hasznosnak gondolom ezt a fajta tudást hiszen a pedagógus a lelke a tanításnak, az út a gyermekhez, és a gyermek tanulni, tudni vágyásához.
Nagyon hálás vagyok, hogy pályakezdőként vehettem részt ezen a kurzuson. Ennek köszönhetően sok gyakorlati és elméleti tudással felvértezve folytathatom a tanítást. A képzés összeségében nagyon jó hangulatban telt, sokat dolgoztunk csapatmunkában. A kollégákkal baráti kapcsolatok szövődtek, sokat nevettünk a héten. Ramóna és a csapat személyisége, sokban hozzájárult ehhez az élményhez!
A képzések után várt ránk Rovinj, egy elképesztően gyönyörű, lenyűgöző város a tenger partján. Csodás napsütéssel, a sós tengerrel, szép kis utcákkal, monumentális főtérrel. Igazi feltöltődés volt számomra.
Az utolsó nap egy remek hajókiránduláson vehettünk rész. Nagyon szép kilátással, finom étellel, a hajóról a vízbe csobbanás lehetőségével és ismét szuper hangulattal. Bármikor és bárhol nagyon szívesen részt vennék újabb kurzuson hiszen mind tudásban, mind élményben rengeteget adott hozzám és a személyiségemhez ez a 8 nap.
Köszönöm szépen mindenki munkáját és persze a lehetőséget!
https://sites.google.com/cserepkasuli.hu/cserepkaiskola-erasmus/f%C5%91oldal
Élményvideó:
https://www.youtube.com/watch?v=JJcs5G4-iic&ab_channel=Dez%C5%91Zsuzsanna
A pécsi Cserepka Iskolában dolgozom tanítóként, idén lehetőségem nyílt eltölteni Rovinjban egy hetet. Utazásom célja az Eramus + keretein belül, a Tanári jóllét (Well-being) tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére, nevű kurzus elvégzése volt.
Izgatottan vártam, hogy miket fogok majd megtanulni, elsajátítani a hét alatt.
Vasárnap délután volt a megismerkedésünk első napja. Nagyon sokfelől érkeztünk pedagógusok erre a képzésre. Mosolygósan telt ez a délután, megismertük Szász Ramónát aki a képzést tartotta nekünk. Megtudtuk a fontosabb információkat a héttel kapcsolatban és láttuk a csapattársainkat is, majd ezt követően egy jó hangulatú közös vacsorával zártuk a napot.
Hétfőn már fejest is ugrottunk a tanagyagba. Már az első napok során sokat foglalkoztunk az önismeret témakörével. Elengedhetetlen része ez a kurzusunknak, hiszen fontos volt, hogy megtaláljuk a bennünk rejlő motivációt, a belőlünk eredő megoldásokat, célokat, valamint a számunkra alkalmas problémamegoldási stratégiákat. El kellett sajátítani a képességet, hogy meg tudjuk fogalmazni az elvárásainkat, kéréseinket és meg tudjuk húzni a saját határainkat.
Megtanultuk, hogy pedagógusként elsősorban nekünk kell jól lennünk és magunkon kell dolgozunk. „Hiszen boldog tanár, boldog gyerek.”
Beszélgettünk a pozitív és negatív gondolkodásmódokról. Megtanultuk a negatív korlátozó gondolat helyes kezelését és hogy a pozitív gondolkodás tanulható! Ezekhez természetesen mind kaptunk gyakorlati tippeket is.
A képzés során több írásos anyagot is kézhez kaptunk, amely segítségével rögzülni tudott az átadott tudás. Ezek között voltak személyiség tesztek is, amelyek segítségével jobban megismertük magunkat, az elfojtott érzelmeinket, vágyainkat, kezeletlen haragot, dühöt valamint a fent említett határainkat is. Még számomra is, akit egyébként is érdekel az önismeret, meglepő volt, mennyi új információt tudott Ramóna a felszínre hozni saját magunkról.
Tanultunk a tudatosságról és megtanultuk hogyan mondjunk NEM-et.
Az utolsó napok egyik fő témája, többek kérésére az asszertív kommunikáció volt. Legtöbben egyetértettünk abban, hogy ez rendkívül fontos a mi szakmánkban és a magánéletünkben is egyaránt.
Gyakoroltuk ezzel kapcsolatban, mit mondjunk? - hogyan mondjuk? Hogyan érhetjük el, hogy egy beszélgetésben mindkét fél egyformán meg legyen hallgatva és képviselhesse az érdekeit.
Tanultunk az érzelmi intelligenciáról és természetesen a kiégés elkerüléséről és annak megelőzéséről is.
Nagyon jól, követhetően felépített tananyag volt, gyakorlati feladatokkal segítve az elsajátítást.
Emellett nagyon hasznosnak gondolom ezt a fajta tudást hiszen a pedagógus a lelke a tanításnak, az út a gyermekhez, és a gyermek tanulni, tudni vágyásához.
Nagyon hálás vagyok, hogy pályakezdőként vehettem részt ezen a kurzuson. Ennek köszönhetően sok gyakorlati és elméleti tudással felvértezve folytathatom a tanítást. A képzés összeségében nagyon jó hangulatban telt, sokat dolgoztunk csapatmunkában. A kollégákkal baráti kapcsolatok szövődtek, sokat nevettünk a héten. Ramóna és a csapat személyisége, sokban hozzájárult ehhez az élményhez!
A képzések után várt ránk Rovinj, egy elképesztően gyönyörű, lenyűgöző város a tenger partján. Csodás napsütéssel, a sós tengerrel, szép kis utcákkal, monumentális főtérrel. Igazi feltöltődés volt számomra.
Az utolsó nap egy remek hajókiránduláson vehettünk rész. Nagyon szép kilátással, finom étellel, a hajóról a vízbe csobbanás lehetőségével és ismét szuper hangulattal. Bármikor és bárhol nagyon szívesen részt vennék újabb kurzuson hiszen mind tudásban, mind élményben rengeteget adott hozzám és a személyiségemhez ez a 8 nap.
Köszönöm szépen mindenki munkáját és persze a lehetőséget!
https://sites.google.com/cserepkasuli.hu/cserepkaiskola-erasmus/f%C5%91oldal
Élményvideó:
https://www.youtube.com/watch?v=JJcs5G4-iic&ab_channel=Dez%C5%91Zsuzsanna
A pécsi Cserepka Iskolában dolgozom tanítóként, idén lehetőségem nyílt eltölteni Rovinjban egy hetet. Utazásom célja az Eramus + keretein belül, a Tanári jóllét (Well-being) tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére, nevű kurzus elvégzése volt.
Izgatottan vártam, hogy miket fogok majd megtanulni, elsajátítani a hét alatt.
Vasárnap délután volt a megismerkedésünk első napja. Nagyon sokfelől érkeztünk pedagógusok erre a képzésre. Mosolygósan telt ez a délután, megismertük Szász Ramónát aki a képzést tartotta nekünk. Megtudtuk a fontosabb információkat a héttel kapcsolatban és láttuk a csapattársainkat is, majd ezt követően egy jó hangulatú közös vacsorával zártuk a napot.
Hétfőn már fejest is ugrottunk a tanagyagba. Már az első napok során sokat foglalkoztunk az önismeret témakörével. Elengedhetetlen része ez a kurzusunknak, hiszen fontos volt, hogy megtaláljuk a bennünk rejlő motivációt, a belőlünk eredő megoldásokat, célokat, valamint a számunkra alkalmas problémamegoldási stratégiákat. El kellett sajátítani a képességet, hogy meg tudjuk fogalmazni az elvárásainkat, kéréseinket és meg tudjuk húzni a saját határainkat.
Megtanultuk, hogy pedagógusként elsősorban nekünk kell jól lennünk és magunkon kell dolgozunk. „Hiszen boldog tanár, boldog gyerek.”
Beszélgettünk a pozitív és negatív gondolkodásmódokról. Megtanultuk a negatív korlátozó gondolat helyes kezelését és hogy a pozitív gondolkodás tanulható! Ezekhez természetesen mind kaptunk gyakorlati tippeket is.
A képzés során több írásos anyagot is kézhez kaptunk, amely segítségével rögzülni tudott az átadott tudás. Ezek között voltak személyiség tesztek is, amelyek segítségével jobban megismertük magunkat, az elfojtott érzelmeinket, vágyainkat, kezeletlen haragot, dühöt valamint a fent említett határainkat is. Még számomra is, akit egyébként is érdekel az önismeret, meglepő volt, mennyi új információt tudott Ramóna a felszínre hozni saját magunkról.
Tanultunk a tudatosságról és megtanultuk hogyan mondjunk NEM-et.
Az utolsó napok egyik fő témája, többek kérésére az asszertív kommunikáció volt. Legtöbben egyetértettünk abban, hogy ez rendkívül fontos a mi szakmánkban és a magánéletünkben is egyaránt.
Gyakoroltuk ezzel kapcsolatban, mit mondjunk? - hogyan mondjuk? Hogyan érhetjük el, hogy egy beszélgetésben mindkét fél egyformán meg legyen hallgatva és képviselhesse az érdekeit.
Tanultunk az érzelmi intelligenciáról és természetesen a kiégés elkerüléséről és annak megelőzéséről is.
Nagyon jól, követhetően felépített tananyag volt, gyakorlati feladatokkal segítve az elsajátítást.
Emellett nagyon hasznosnak gondolom ezt a fajta tudást hiszen a pedagógus a lelke a tanításnak, az út a gyermekhez, és a gyermek tanulni, tudni vágyásához.
Nagyon hálás vagyok, hogy pályakezdőként vehettem részt ezen a kurzuson. Ennek köszönhetően sok gyakorlati és elméleti tudással felvértezve folytathatom a tanítást. A képzés összeségében nagyon jó hangulatban telt, sokat dolgoztunk csapatmunkában. A kollégákkal baráti kapcsolatok szövődtek, sokat nevettünk a héten. Ramóna és a csapat személyisége, sokban hozzájárult ehhez az élményhez!
A képzések után várt ránk Rovinj, egy elképesztően gyönyörű, lenyűgöző város a tenger partján. Csodás napsütéssel, a sós tengerrel, szép kis utcákkal, monumentális főtérrel. Igazi feltöltődés volt számomra.
Az utolsó nap egy remek hajókiránduláson vehettünk rész. Nagyon szép kilátással, finom étellel, a hajóról a vízbe csobbanás lehetőségével és ismét szuper hangulattal. Bármikor és bárhol nagyon szívesen részt vennék újabb kurzuson hiszen mind tudásban, mind élményben rengeteget adott hozzám és a személyiségemhez ez a 8 nap.
Köszönöm szépen mindenki munkáját és persze a lehetőséget!
https://sites.google.com/cserepkasuli.hu/cserepkaiskola-erasmus/f%C5%91oldal
Élményvideó:
https://www.youtube.com/watch?v=JJcs5G4-iic&ab_channel=Dez%C5%91Zsuzsanna
Matekos játék, játékos matek – Rovinjban
Írta: Magyarosné Mencző AnitaErasmus pályázatának köszönhetően életem első külföldi útján és egy fantasztikus továbbképzésen vehettem részt a Budapest XVIII. Kerületi Csontváry Kosztka Tivadar Általános Iskola képviseletében. A horvátországi Rovinjban, az Adriai-tenger egy csodálatos félszigetén elhelyezkedő varázslatos városkában volt alkalmam egy hetet eltölteni. A festői szépségű város Horvátország egy ékszerdoboza.
Matekos játék, játékos matek – képességfejlesztő tevékenységek, játékos feladatok alsós pedagógusok számára című kurzuson szereztem új ismereteket. Rengeteg játékkal ismerkedtem meg, melyek segítségével a tanítás – tanulás folyamatát tehetem élvezetesebbé és élményszerűbbé. Olyan módszerekkel gazdagodtam, melyeket beépítve a mindennapi oktatási folyamatba segíthetem a gyerekek tanulási folyamatait. Megkönnyíthetem a megértést játékos feladatok és módszerek segítségével. A matematika rejtelmein belül a tantárgyi koncentráció fontossága és tárháza is megnyilvánult. A saját eszközök készítésének számtalan lehetősége jelent meg. Az együtt töltött órákon, a közös játékokon a közösségépítés, a kommunikáció mellett a játékos logikai gondolkodás fejlesztése sokrétűen szerepelt. A kurzus tematikája a gyermekek lételemére a játékra épült, a kézzel fogható tapasztalás, a játékokon keresztül fejleszthető gondolkodásmód számtalan lehetőségét ismerhettem meg. A délelőtti tanítási órák vidám hangulata, a végigjátszott játékok újra felelevenítették bennem a gyermeket. Alig vártam a következő napot, milyen új játékokat ismerhetek meg, ezáltal milyen új ismeretekre teszek szert. A két nagyszerű trénernek, Oravecz Mártának és Kivovicsné Horváth Ágnesnek köszönöm azt a hihetetlen tudástárat melyet felsorakoztattak számunkra!
A feladatok közös elvégzése során, a szünetekben, a házi feladatok elvégzésénél kapcsolatokat építettem, új barátokat szereztem. Lehetőségem adódott a kötetlen beszélgetések mellett szakmai beszélgetésekre, tapasztalatok cserélésre. A közös programok, változatos módszereknek köszönhetően egy vidám, jókedvű baráti társaság alakult ki.
A szervezők által biztosított vacsora és hajókirándulás további kapcsolatépítésekre adott lehetőséget. A kialakult barátságokat ezek a programok megerősítették. Vrsar városának megismerése, a kellemes kirándulás, delfinnézés olyan élményeket adott, melyeket sosem felejtek el.
Köszönöm a lehetőséget!
Üllő, 2023. 08. 18.
Magyarosné Mencző Anita
PROMOTING CREATIVITY, CRITICAL THINKING AND PROBLEM-SOLVING INTHE CLASSROOM
Írta: Baditz lászlóA „2023-1-HU01-KA122-SCH-000124648 - Élménypedagógia és szociális kompetencia-fejlesztés a tanulási folyamatok hatékonyabbá tételéért” projekt keretében volt lehetőségem részt venni tanári mobilitáson 2023. július 22. - 29-ig Horvátországban, Rovinjban.
A kurzus címe: 21. századi tanár- Diákközpontú oktatás - Carl R. Rogers alapelvei az oktatásban
Izgalommal vártam a képzést. Egyrészt, én magam is a diákközpontú oktatásban hiszek, és szeretnék minél több módszert és szemléletet megtanulni, amit a mindennapi munkámba beépíthetek, másrészt, sosem jártam még Horvátországban.
Rovinj gyönyörű város. Szerencsémre, pont az óváros közepén volt a szállásom, így részese lehettem a mindennapi pörgős, kicsit olaszos estéknek.
A kurzus egy kis ismerkedéssel indult, ahol mindenki mesélt pár mondatot magáról, hogy honnan érkezett és miért ezt a képzést választotta. A közös beszélgetést követően egy vacsorára mentünk, ami jó alkalom volt a mélyebb ismerkedésre. Igazán izgalmas, érdekes emberekkel ismerkedtem meg. Nagyon jó szakmai beszélgetések zajlottak.
Az első napokban megismerkedtünk az oktatás mai kihívásaival, megtanultuk mik Carl R. Rogers alapfeltevései, melyekkel kialakítható a pozitív osztálytermi légkör és a tanulást támogató környezet.
Minden nap volt 1-1 csoportmunka. Ezek az alkalmak nagyon jók voltak, sok ötletet, tapasztalatot osztottunk meg egymással a csoportban. Nagyon megerősítő volt számomra, hogy iskolánkban hasonló gondolatokkal dolgozunk évek óta.
Megtudtuk, hogy Rogers nem egy módszert talált ki, hanem sok-sok kutatáson, tapasztalaton keresztül felismerte, hogy a tanári hozzáállás, attitűd milyen pozitív hatással van a diákokra.
Példát kaptunk arra, hogyan érhető el a diákoknál a magasabb szintű gondolkodás, milyen tanulási stratégiák vannak és melyek a különböző intelligencia típusok.
Az utolsó 2 nap inkább önismereti rész volt. Sokat tanultam arról, hogy hogyan lehet védekezni a szakmai kiégés ellen és milyen fontos, hogy a tanár „jól legyen”. Segítséget és tippeket kaptunk, arra, hogy hogyan védekezzünk a munkahelyi stressz ellen.
Számomra a kurzus folyamán sok volt az előadás rész és kevés a gyakorlat. Egy-egy kooperatív struktúrával feldolgozva szerintem könnyebben el tudtuk volna sajátítani az elméleti részeket.
A kurzus egy közös hajókirándulással zárult. Volt szerencsém látni egy delfin csapatot, megnéztünk egy gyönyörű kis várost és fürdőztünk a tengerben. Igazán különleges élményekkel gazdagodtam, nagyon feltöltő, kellemes nap volt.
Pozitív hozadéka volt ennek a hétnek, hogy angol és olasz nyelvtudásomat kicsit feleleveníthettem.
Visszatérés Rovinjba
Írta: Rétváriné Mészáros Mária
Olyan szerencsésnek mondhatom magam, hogy idén harmadszorra vehettem részt nemzetközi továbbképzésen, s ebből az utolsó két kurzus helyszíne a festői szépségű Rovinj volt.
Gödről, a Huzella Tivadar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolából érkeztem ,,Az egészség érték” képzésre, melynek tervezetét előre bocsátották a szervezők. A tanfolyam szervezettségével, helyszínével maximálisan elégedett voltam. A klimatizált, jól felszerelt tanterem minden feltételt biztosított a színvonalas oktatáshoz. Előadónk, Szentgyörgyi Krisztina tapasztalt, szakmailag felkészült, egészségvédelemben, elsősegélynyújtásban jártas, magával ragadó személyiség volt.
A továbbképzés kiterjedt az egészségneveléstől kezdve a helyes táplálkozás, a mozgás fontosságán át az elsősegélynyújtásig. Szakmai ismereteim bővültek az egészségfejlesztésről, a balesetek megelőzéséről, az újraélesztésről, sebek és vérzések ellátásáról. A hét első felében elméleti, a második felében gyakorlati oktatás került előtérbe, melynek keretében kipróbáltam, kipróbáltuk a Rautek-féle műfogást, légúti idegentest ellátását, sebkötözést.
Hasznos segítséget kaptam ahhoz, hogy magabiztosan alkalmazzam a megszerzett ismereteket és segítséget nyújtsak iskolám egészségfejlesztési programjának összeállításában.
Szabadidőmben a városban sétáltam vagy a képző által szervezett csoportos kirándulásokon, programokon vettem részt. Motovun és Groznjan bájos, egyedi épületeivel, idegenvezető által ismertetett történelmével visszarepített bennünket az időben. Számomra a legnagyobb élmény a Rovinj-szigetek szépségét felfedező kajak túra volt, melyen lehetőség nyílt a Vörös- sziget víz alatti világát megcsodálni búvárkodás közben.
A tréning az oklevelek átvételével és egy jó hangulatú hajókirándulással zárult. E program lehetőséget biztosított arra, hogy Vrsar nevezetességeit megcsodáljuk és csapatunkat még jobban összekovácsolja.
Köszönet a szervezőknek, az előadónknak, hogy lehetővé tette ezt a szakmai feltöltődést, fejlődést.
Mikor beléptem a terembe, társasjátékok sokasága fogadott. Aztán kiderült, hogy más játékok sokasága is jelen van.
A Játékkaleidoszkóp - kicsik és nagyok játékai című kurzuson vettem részt idén nyáron Rovinjban az ERASMUS+ keretein belül.
Nyaralás volt csupa játékkal. Illetve játék csupa nyaralással. A szabadidőt munkatársaimmal töltöttem, csodálatos ajándék volt ez az idő egymás mélyebb megismerésével, és kincset érő beszélgetésekkel.
A képzésen pedig komoly munka folyt: játszottunk. Társas- és drámajátékok terén tapasztaltként volt bennem egy kis félelem, hogy nem fogok sok új játékot megismerni. Ez a félelmem igen hamar elszállt. Rengeteg új szabályt, játékmechanizmust ismertem meg.
A kurzus számomra leghasznosabb része a játékok több szempont szerinti strukturálása volt, mely segített egy olyan rendszert kialakítanom a fejemben, ami az iskolai készlet teljesebbé tételének és a gyerekek játszatásának alapköve lett.
A játékos archetípusok megismerése önismereti szempontból is érdekesnek bizonyult – megerősödött bennem, hogy a szociális archetípus erős bennem, legszívesebben kooperatív játékokat játszom, azonban ha egy játék nem ilyen, felébred bennem a versenyszellem, és igazzá válik rám a kurzuson elhangzott egyik kedvenc mondatom: „Ha két emberrel is kiszúrhatok, nem baj, ha én vagyok az egyik.” Emellett a gyerekcsoportjaimnak olyan játékokat választhatok ki az archetípusok és játékmechanizmusok rendszerét megismerve, melyben mindenki talál olyan társast, ami a neki megfelelő szabályokkal, lendülettel és kinézettel működik.
Érdekes volt látnom, hogy a különböző korosztályú csoporttársaim milyen játékrutinnal rendelkeznek, ki milyen szabálymagyarázást igényel, ez a gyakorlatba is beforgatható tapasztalatot jelent.
A legmaradandóbb élmény számomra a társaim csillogó tekintete játék közben, akár a kurzus közben egy társasjáték, akár egy vízicsata, rák-etetés, a világ legkisebb városa, vagy naplemente legyen a játék eszköze.
Idén az ERASMUS+ program második alkalommal adott lehetőséget, hogy újból részt vehessek egy fantasztikus egy hetes tanfolyamon a számomra mindig gyönyörű Rovinj városában.
Azt gondolom nagyon jól választottam amikor a Játékos kaleidoszkóp címmel meghirdetett tanfolyamra jelentkeztem.
Ez már egészen az elején nyilvánvalóvá vált számomra, hiszen mikor beléptem az oktatás helyszínére láttam, hogy rengeteg különféle társasjáték, kártyajáték logikai játék volt rendszerezve a teremben.
Azt gondolom, hogy játékok soha nem látott mennyiségben és változatosságban vesznek körül minket. A gyerekek szobája zsúfolva van játékkal, mégis ebben a játék-dzsungelben sokszor magányosan és fásultan léteznek. Vagy fordítva: nincs körülöttük megfelelő játékinger, vagy a játékélmény leginkább egy elektronikus kütyübe sűrűsödik.
Márpedig a gyerekeknek (is) a játék létszükséglet. A szórakozáson túl a jó közérzet részeként a lelki, szellemi fejlődéshez elengedhetetlen. Játszani tanulni kell!
A tanfolyam 0. napján vasárnap találkoztunk az megadott tanteremben, ahol nemcsak hogy, mint már írtam rengeteg játék várt ránk de ezenfelül nyilvánvalóvá vált számomra, hogy a gyakorlati órák lesznek többségben. A terembe való belépés sem volt szokványos egy kaleidoszkópot kaptunk a kezünkbe, ebbe kellett belenézni majd indító beszélgetésnek elmondani, hogy ki mit látott benne. Ki merre indult el a saját kis fantázia világában.
A hét folyamán bebizonyosodott, hogy egy lényegre törően, strukturáltan felépített elméleti háttérrel lett megtámasztva a gyakorlati foglalkozás és így egy tökéletes programot kaphattam. Nagyon élveztem, hogy rengeteg új játékot, játéktípust, stílust ismerhettem meg. Sok új információt, tapasztalatot gyűjthettem a játékokkal kapcsolatos attitűd formálás fejlesztés terén. Megismerhettem a játékokra irányuló reflektív és rendszerező gondolkodás lehetőségeit. Megtapasztalhattam, játszó közösség megalapításához szükséges szemlélet kialakítását. Beszéltük arról, hogyan válasszunk játékot, hol játszunk, mikor és mivel játszunk. Rengeteg körjátékot, csapatjátékot játszottunk, legfőképpen olyat, melyek nem igényelnek eszközöket, mint például a Evolúciós játék, Sárkány lovag királylány, Bökős-játék.
A hét folyamán kisebb csoportokban ismerkedtünk meg különböző játéktípusokkal kezdve az ismerkedős játékokkal majd játék az oktatásban, népi játékokkal, modern népi játékok, közösség építő játékok, foglalkoztunk játékkészítéssel ill. játéktanmenet készítéséről is tanulhattunk.
A csoport nagyon motivált és nyitott volt a játékos feladatokban való részvételre ill. a közös munkára. A tanórák nagyon jó hangulatban teltek.
A színvonalas órák mellett mindenképp írnék néhány sort a képző által szervezett fakultatív programokról is, amelyek már az első nap elkezdődtek és nagyon jónak bizonyultak. Érkezésünk napján egy közös vacsorát szerveztek, amin mindenki részt vett így már az első nap ismeretségek kötődtek. A tanfolyam záró napján részt vehettünk egy egész napos hajókiránduláson ezáltal megcsodálhattuk az Isztriai- félsziget nyugati részén található Vrsar városát.
A tanórák után lehetőségem volt meglátogatni a Szent Eufémia-templomot, ahonnan fantasztikus kilátást nyílt a kéklő tengerre. Egyik délután Pulába utaztunk, ahol a Colosseumot látogattuk meg és sétálgattunk a városban. Sikerült eljutni a Kamenjaki félszigetre, ahol a kék barlangot csodálhattam meg.
Összességében ismét elmondhatom, hogy felejthetetlen élményekkel, tudással tapasztalattal gazdagodtam köszönöm, hogy részese lehettem újból az Erasmus+ programnak.
Kissné Lami Mónika Zita
Beszámoló
2023. augusztus 6–12. között vettem részt az Erasmus+ program keretében továbbképzésen Horvátországban, Rovinjban. A program tervezetét a kiutazás előtt jóval már rendelkezésünkre bocsátották, így tudtam előre tervezni a program és a beosztás ismeretében. Mivel én a délutáni csoportba kerültem, délelőtt és este vehettem részt szabadidős tevékenységekben. A kurzus vezeetője felkészült és tapasztalt volt, érződött, hogy rendszeresen oktatja az egészségvédelmet és az elsősegélynyújtást. Kiemelendő, hogy a képzés során végig rendkívül kedves, motiváló és pozitív volt, ami segített a nem mindig könnyű témákat is befogadni.
A kurzus során szó esett az egészségnevelés különféle aspektusairól, például a helyes táplálkozás és a mozgás fontosságáról, a kerülendő magatartásformákról. Alaposan körbejértuk a lehetőségeket, amelyekkel vonzóbbá tehetők az iskolások számára az ezek oktatását és megszerettetését célzó foglalkozások. A hét második felében a gyakorlati tanulás került előtérbe, mentési, elsősegélynyújtási és sebellátási szituációkat vettünk át lépésről lépésre és gyakoroltunk. Az iskolai környezetben (remélhetőleg) ritkán előforduló esetekről segédanyagokat kaptunk, amelyek alapján a disszeminációs előadást is könnyebben meg tudjuk tartani. Összességében úgy érzem, hasznos segítséget kaptunk ahhoz, hogy szükség esetén magabiztosan léphessünk fel egy sajnálatos baleset esetén.
Szabadidőmben a városban és környékén is lehetőségem volt kirándulni, kulturális programokon részt venni. Rovinjban számos helyen lehet kerékpárt bérelni, különbség az árazáson kívül leginkább az elszámolás órára, illetve napra történő mivoltában tapasztalható: van, ahol reggeltől estig, máshol 8-tól 8-ig tart egy napi bérlés. A kerékpáros közlekedés alapvetően kellemes és jól megoldott, de a várost elhagyó túraútvonalakon gyakran hiányosak voltak a jelölések, aktív térképhasználatot kívánt. Autóval érdemes a környező településekre is ellátogatni, sok helyen vannak olyan műemlékek, amelyek megérdemlik a figyelmet. Reggelente érdemes ellátogatni Rovinj piacára, ahol friss halat, zöldséget, gyümölcsöt, továbbá sajtot és húsokat volt érdemes vásárolni. Kenyeret és pékárukat rengeteg helyen lehet vásárolni, a legtöbb helyen a minőség is kifogástalan.
A helyiek nyelvismeretével nem volt gond, a legtöbb helyen beszéltek angolul, aki pedig ért olaszul, annak kifejezetten javaslom, hogy gyarapítsa tudását ezen a környéken.
Beszámoló
2023. augusztus elején asszertív kommunikációs Erasmus+ képzésen vettem részt Rovinjban. A program végig átgondoltan és jól szervezetten zajlott. Egyből az első napon egy oldott hangulatú közös vacsorát szerveztek nekünk, ami segítette az ismerkedést a többi résztvevővel.
Olyan sokan érdeklődtünk a téma iránt, hogy két csoport indult, jómagam a délutániba kerültem. Így lehetőségem volt délelőttönként sétálgatni a gyönyörű óvárosban, egyszer-egyszer még a fürdőzés is belefért az időbe. A tanfolyamot Szász Ramóna vezette, aki felkészültségével és kedves, közvetlen személyiségével igazi csapattá kovácsolta a csoportrésztvevőket. Szívet melengető élmény volt napról napra közösen haladni egy önismereti úton, aminek a végén arra jutottam, hogy ezt a témát érdemes tovább boncolgatnom, tanulmányoznom, és ami a legfontosabb, naponta gyakorolnom.
Az egyéb választható programok közül én az esti delfin szafari mellett döntöttem, ami remek választásnak bizonyult, és valóban rengeteg delfin bukkant fel a sétahajózás során, ami mint kiderült, nincs mindig így.
Az időjárás sajnos keresztbe húzta a képzés zárására tervezett egész napos hajókirándulást. Helyette a szervezők összevonták a délelőtti és a délutáni asszertív kommunikációs csoportok résztvevőit, aminek interaktív csapatépítés lett a vége, sok nevetéssel és játékkal.
Hálás vagyok a lehetőségért, hogy részt vehettem ezen az Erasmus+ mobilitáson. Profi csapat állt a program mögött, mind szervezői, mind oktatói oldalról. A mindennapi munkám során hasznos ismereteket szereztem, amit törekszem gyakorolni, kommunikációban a hozzáállásomat asszertívan megjeleníteni. Köszönet mindezért a képzést szervező JUTAKI Bt-nek, és a mobilitást vezető Szász Ramónának.
Beszámoló
2023. augusztus elején asszertív kommunikációs Erasmus+ képzésen vettem részt Rovinjban. A program végig átgondoltan és jól szervezetten zajlott. Egyből az első napon egy oldott hangulatú közös vacsorát szerveztek nekünk, ami segítette az ismerkedést a többi résztvevővel.
Olyan sokan érdeklődtünk a téma iránt, hogy két csoport indult, jómagam a délutániba kerültem. Így lehetőségem volt délelőttönként sétálgatni a gyönyörű óvárosban, egyszer-egyszer még a fürdőzés is belefért az időbe. A tanfolyamot Szász Ramóna vezette, aki felkészültségével és kedves, közvetlen személyiségével igazi csapattá kovácsolta a csoportrésztvevőket. Szívet melengető élmény volt napról napra közösen haladni egy önismereti úton, aminek a végén arra jutottam, hogy ezt a témát érdemes tovább boncolgatnom, tanulmányoznom, és ami a legfontosabb, naponta gyakorolnom.
Az egyéb választható programok közül én az esti delfin szafari mellett döntöttem, ami remek választásnak bizonyult, és valóban rengeteg delfin bukkant fel a sétahajózás során, ami mint kiderült, nincs mindig így.
Az időjárás sajnos keresztbe húzta a képzés zárására tervezett egész napos hajókirándulást. Helyette a szervezők összevonták a délelőtti és a délutáni asszertív kommunikációs csoportok résztvevőit, aminek interaktív csapatépítés lett a vége, sok nevetéssel és játékkal.
Hálás vagyok a lehetőségért, hogy részt vehettem ezen az Erasmus+ mobilitáson. Profi csapat állt a program mögött, mind szervezői, mind oktatói oldalról. A mindennapi munkám során hasznos ismereteket szereztem, amit törekszem gyakorolni, kommunikációban a hozzáállásomat asszertívan megjeleníteni. Köszönet mindezért a képzést szervező JUTAKI Bt-nek, és a mobilitást vezető Szász Ramónának.
Deutschland kulturell entdecken – Ideen für virtuell-kulturelles Lernen”
Írta: Majoros ÁgotaBeszámoló
Készítette: Mácsainé Szalai Tünde
Képzés címe: Engedd, hogy csináljam! – Matematika módszertan kisiskolásokkal foglalkozó tanítóknak, nevelőknek, segítő szakembereknek 1-2. osztály – Angol nyelvtanfolyammal kiegészítve
Képzés trénere: Oravecz Márta
Képzés időpontja: 2023.07.16-29.
Képzés helyszíne: Horvátország, Rovinj
A tanfolyam előtti napon az ismerkedés egy helyi étteremben elfogyasztott vacsora mellett kezdődött.
A matematika továbbképzésen megismerkedtünk egy olyan matematika-tanítási módszerrel, ami eredetileg Varga Tamás és C. Neményi Eszter nevéhez fűződik. Oravecz Márta a főiskolán találkozott ezzel a módszerrel, és pályája során ezt a szemléletet vitte tovább. Rengeteg bemutató órát tartott, akkreditált tanfolyamot vezetett, és a tankönyvírásba is bekapcsolódott. Jelenleg a NAT 2020-as Építsük fel! tankönyvcsalád kapcsolódik ehhez a módszerhez. A módszer lényege a valóságon alapuló konkrét cselekvő tapasztalatszerzés gazdag eszközhasználattal a fogalomalakításhoz és a gondolkodási folyamatokhoz.
Oravecz Márta most is tele van energiával, lelkesedéssel és kreatív ötletekkel. Hiteles és példaértékű személyiség.
Az angol órákat egy helyi nyelvtanár tartotta, akivel kizárólag angol nyelven tudtunk kommunikálni. Itt lehetőséget kaptunk rá, hogy fejlesszük a szóbeli és írásbeli kommunikációs képességünket, illetve az olvasás és a hallás utáni szövegértésünket. Az utolsó napon városnézésre mentünk angol nyelvű idegenvezetéssel. Utána egy kvízversenyben mérhettük össze csoportmunkában a tudásunkat. A nyelvtudásomat a vásárlások során is jól tudtam hasznosítani.
Kiegészítő programként részt vettünk egy csodálatos hajóúton, ahol más külföldiekkel együtt utaztunk. Az érdeklődők egyéb fakultatív kirándulásokon is felfedezhették a környéket, szintén angol nyelvű idegenvezetés mellett.
Nagyon értékesnek gondolom, hogy megismerkedhettünk más tanítókkal, és kicserélhettük a tapasztalatainkat. A szakmai fejlődés mellett azonban bőven jutott idő a strandolásra és egyéb kikapcsolódásra is.
Köszönöm a főszervezőnek, Véghné Juhász Krisztinának és minden segítőnek, hogy részese lehettem ennek a tartalmas programnak.
Asszertív kommunikáció tréning Rovonjban
Írta: Budácsik Éva BeatrixIdén először vettem részt az Erasmus+ programon. Egy hetet töltöttem Rovinjban asszertív kommunikáció tréningen.
A képzés szervezője a Jutaki Bt, a mobilitás vezetője Szász Ramóna volt. A szervezés és a lebonyolítás is remek volt, sokat tanultam, nagyon jól éreztem magam.
Az első ismerkedős foglalkozás után, minden nap a délutáni csoportban tanultam, ahol nagyszerű kollegákat ismerhettem meg!
Izgalmas belső utazáson vehettünk részt a kurzuson.Saját, megélt konfliktusainkon keresztül próbáltuk kibogozni belső mozgatórugóinkat, valamint, hogy mennyire hatékonyan tudjuk kifejezni magunkat. Trénerünk többször is kitért arra, hogy az asszertív kommunikáció – és az élet minden területe – megkívánja az önismeretet és tudatosságot, ezekkel kapcsolatban is gyakorlati feladatokat végeztünk. Foglalkoztunk az önazonossággal, és az aktív hallgatással is.
Rengeteg lehetőségünk volt arra, hogy csapatban dolgozzunk, és megvitassunk problémákat. A „belső utazások” során igazán magunkba nézhettünk, illetve az egyes helyzetekre más szemmel tekinthettünk. Persze mindez oldott légkörben zajlott.
Az utolsó napon sajnos nagyon rossz idő volt, így a tervezett kirándulás helyett tantermi gyakorlatokon vettünk részt. Bár szomorúak voltunk, hogy a hajókázás elmaradt, de nagyon jó kommunikációs, önismereti, csapatépítő játékokat játszottunk, melyeket mindennapi munkám során is hasznosítani tudok. Ez az alkalom jó volt arra is, hogy a másik asszertív komminikáció csoport tagjaival is megismerkedjünk.
A képzés fantasztikus volt, a szervező csapat is igazán profin és segítőkészen viszonyult hozzánk!
Természetesen a tanulás mellett bejártuk a várost, hajókiránduláson is voltunk. Nagy szerencsénk volt, delfinek sokaságát láttuk! A tengerpart és a város szépsége elvarázsolt, feltöltött energiával! Az óvárosi részben laktunk a kolléganőmmel egy csodálatos szálláson, így számtalanszor végig sétálhattunk az ódon falak között. Több éttermet kipróbáltunk, és persze a tengerparton is eltöltöttünk jó néhány órácskát.
A kurzus témája már régóta érdekelt, így nagyon örültem ennek a lehetőségnek. Egy hét ugyan nagyon kevés volt, de egy-egy dologra sikerült ráfókuszálni, így már a mindennapi életben érzem a képzés hatását, másként tekintek bizonyos kommunikációs helyzetekre. Persze semmiképpen nem érzem magam profinak, de remélem, hogy iskolai helyzetekben is pozitív tapasztalataim lesznek majd.
Csapatépítés: együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák
Írta: Bölcs-Fedák KatalinÚTINAPLÓ – avagy Bölcs-Fedák Katalin beszámolója
Rovinj, 2023. 07.15. – 23.
Erasmus+ pályázaton nyert iskolánk egyhetes, magyar nyelvű továbbképzéseket. Ennek keretében utazhattam én is a horvátországi Rovinjba; „Csapatépítés: együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák” elnevezésű kurzusra.
Az út időben igen hosszú volt; közel 12 órán át tartott a sok horvát autópálya-kapu miatti torlódások következtében. De azért 15-én délután 4-re csak odaértünk! Rovinj egy igazán szép kisváros; rendezett házak, utcák, szépen rendben tartott kertek és közterületek sokaságával találkozhatunk. Megérkezve a szállásra a kipakolás után elindultunk felfedezni a környéket: mit hol találhatunk, és persze hol van a képzésünk helyszíne.
2023.07.16. vasárnap:
A regisztrációt követően egy órás ismerkedés kezdődött mind az oktatóval, mind a résztvevőkkel, és persze a teremmel, amiben a képzés egy héten át tart majd. A sok ismeretlen kíváncsian nézegette egymást, nyitottan állt mindenki az elkövetkezendő héthez. Este – folytatva az ismerkedést – egy közös vacsorán vettünk részt.
2023.07.17. hétfő:
Hamar kiderült, hogy a légkondi nem működik megfelelően a termünkben, ugyanis olyan meleg volt bent, mint a légkondicionálóval nem rendelkező folyosón. Így egész nap szakadt rólunk a víz, legyezgettük magunkat. De azért lelkesen vetettük bele magunkat az ismerkedős játékokba; találtunk magunknak keresztnevünkkel alliteráló vezetéknevet, és így hamar megtanultuk a csoport tagjainak nevét. Kis csoportokban együttműködést segítő játékokat játszottunk, ezzel is megismerve az éppen aktuális csapattársakat, illetve azok személyiségét.
2023.07.18. kedd:
A kinti hőség miatt a terem kezd elviselhetetlen hőmérsékletű lenni. Komoly erőfeszítést igényel a foglakozásokon való odafigyelés, koncentráció. Pedig nagyon jó játékokat tanultunk! Mindenki nagy kedvence volt a gombolyag-játék, amit nagyon sok féleképpen lehet játszani, ezzel igen jól beépíthető bármely tantárgy foglakozásai közé. A nap második felében izgalmas, „rémes” játékokat követően feszültséglevezető, agressziókezelő játékkal, a kínai harccal lett igazán teljes a keddi nap. E napon is sokat tanultunk egymástól és egymásról is.
2023.07.19 szerda:
Végre kaptunk egy másik termet, amiben működik a légkondicionáló, ezért teljes mértékben koncentrálhattunk a feladatokra, játékokra. Ez meg is látszott a csapaton!
Ezen a napon a papírlapé, illetve a rajzolásé volt a főszerep; együttműködés és társismeret, valamint persze csapatépítés volt szerdán a középpontban. Minden játékot nagyon élveztünk, szívesen gondolok vissza én például a robotos játékokra, vagy a hógolyó-csatára éppúgy, mint a képregény rajzolóra.
2023.07.20. csütörtök:
Ezen a napon rengeteg mozgásos feladattal találkoztunk, sokat nevettünk, és inspirálódtunk. Közben a csoport immár csapattá kovácsolódott, egyre jobban megismertük egymást, és egyre jobban ment az együttműködés is. A kártyás játékokkal mély érzések, gondolatok láttak napvilágot, a papírtorony építésnél az egyéni ötletek és az együttműködés kettősségével találkozhattunk, míg a mozgásos feladatok a csapatépítésen túl a jókedvünket is növelték. Sok tapasztalattal gazdagodtunk.
2023.07.21. péntek:
Eljött az utolsó „tanítási nap”. A csapat, mint egy összeszokott osztály volt már jelen, aki sajnálja, hogy véget ér a kaland… Erre jó példa az üzenet-áradat, amelyet a nap végén egymásnak írtunk mindössze száz szó felhasználásával.
Ezen a napon sokat improvizáltunk. Érdekes volt látni, hogy a véletlenszerűen összekerült párok mennyire egy hullámhosszon vannak már; szinte egymás gondolatait folytatták! Persze pénteken is volt izgalmas mozgásos játék két labdával, mely az együttműködést hivatott szolgálni.
Összességében egy nagyon jó képzésen vettem/vehettünk részt. Sok mindent tudok majd a tanítási mindennapokban használni, így igen hasznosnak bizonyult ezen a téren a képzés, de szemléletformáló játékai, helyzetei révén a hozzáállásom, gondolataim is átalakultak, aminek szintén nagy hasznát veszem majd a jövőben. Jó volt a csapattagokkal a sok beszélgetés, tapasztalatcsere, jó baráti viszonyok is kialakultak. Jó volt megismerni a nemzetközi viszonyokat is, és megosztani egymással a tudásunkat.
2023.07.22 szombat:
A képzés zárásaként egy közös hajókirándulással búcsúztunk a csapattól, az oktatónktól, illetve a szervezőktől. Vrsarba látogattunk el, megnézhettük a csodás kis városkát, aztán a közeli fjordba hajóztunk, ahol a tengerben fürödtünk, és még delfint is láthattunk. Végül még a vihar előtt visszaértünk Rovinjba, ahol a búcsúé volt a főszerep.
2023.07.23. vasárnap:
A képzésnek vége, már csak a hazautazás van hátra! Ismét nagyon hosszúra sikerült; kb 10 órát töltöttünk az autóban ülve. De szerencsésen megérkeztünk igen fáradtan, azonban élményekkel teli!
Csapatépítés: együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák
Írta: Bölcs-Fedák KatalinÚTINAPLÓ – avagy Bölcs-Fedák Katalin beszámolója
Rovinj, 2023. 07.15. – 23.
Erasmus+ pályázaton nyert iskolánk egyhetes, magyar nyelvű továbbképzéseket. Ennek keretében utazhattam én is a horvátországi Rovinjba; „Csapatépítés: együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák” elnevezésű kurzusra.
Az út időben igen hosszú volt; közel 12 órán át tartott a sok horvát autópálya-kapu miatti torlódások következtében. De azért 15-én délután 4-re csak odaértünk! Rovinj egy igazán szép kisváros; rendezett házak, utcák, szépen rendben tartott kertek és közterületek sokaságával találkozhatunk. Megérkezve a szállásra a kipakolás után elindultunk felfedezni a környéket: mit hol találhatunk, és persze hol van a képzésünk helyszíne.
2023.07.16. vasárnap:
A regisztrációt követően egy órás ismerkedés kezdődött mind az oktatóval, mind a résztvevőkkel, és persze a teremmel, amiben a képzés egy héten át tart majd. A sok ismeretlen kíváncsian nézegette egymást, nyitottan állt mindenki az elkövetkezendő héthez. Este – folytatva az ismerkedést – egy közös vacsorán vettünk részt.
2023.07.17. hétfő:
Hamar kiderült, hogy a légkondi nem működik megfelelően a termünkben, ugyanis olyan meleg volt bent, mint a légkondicionálóval nem rendelkező folyosón. Így egész nap szakadt rólunk a víz, legyezgettük magunkat. De azért lelkesen vetettük bele magunkat az ismerkedős játékokba; találtunk magunknak keresztnevünkkel alliteráló vezetéknevet, és így hamar megtanultuk a csoport tagjainak nevét. Kis csoportokban együttműködést segítő játékokat játszottunk, ezzel is megismerve az éppen aktuális csapattársakat, illetve azok személyiségét.
2023.07.18. kedd:
A kinti hőség miatt a terem kezd elviselhetetlen hőmérsékletű lenni. Komoly erőfeszítést igényel a foglakozásokon való odafigyelés, koncentráció. Pedig nagyon jó játékokat tanultunk! Mindenki nagy kedvence volt a gombolyag-játék, amit nagyon sok féleképpen lehet játszani, ezzel igen jól beépíthető bármely tantárgy foglakozásai közé. A nap második felében izgalmas, „rémes” játékokat követően feszültséglevezető, agressziókezelő játékkal, a kínai harccal lett igazán teljes a keddi nap. E napon is sokat tanultunk egymástól és egymásról is.
2023.07.19 szerda:
Végre kaptunk egy másik termet, amiben működik a légkondicionáló, ezért teljes mértékben koncentrálhattunk a feladatokra, játékokra. Ez meg is látszott a csapaton!
Ezen a napon a papírlapé, illetve a rajzolásé volt a főszerep; együttműködés és társismeret, valamint persze csapatépítés volt szerdán a középpontban. Minden játékot nagyon élveztünk, szívesen gondolok vissza én például a robotos játékokra, vagy a hógolyó-csatára éppúgy, mint a képregény rajzolóra.
2023.07.20. csütörtök:
Ezen a napon rengeteg mozgásos feladattal találkoztunk, sokat nevettünk, és inspirálódtunk. Közben a csoport immár csapattá kovácsolódott, egyre jobban megismertük egymást, és egyre jobban ment az együttműködés is. A kártyás játékokkal mély érzések, gondolatok láttak napvilágot, a papírtorony építésnél az egyéni ötletek és az együttműködés kettősségével találkozhattunk, míg a mozgásos feladatok a csapatépítésen túl a jókedvünket is növelték. Sok tapasztalattal gazdagodtunk.
2023.07.21. péntek:
Eljött az utolsó „tanítási nap”. A csapat, mint egy összeszokott osztály volt már jelen, aki sajnálja, hogy véget ér a kaland… Erre jó példa az üzenet-áradat, amelyet a nap végén egymásnak írtunk mindössze száz szó felhasználásával.
Ezen a napon sokat improvizáltunk. Érdekes volt látni, hogy a véletlenszerűen összekerült párok mennyire egy hullámhosszon vannak már; szinte egymás gondolatait folytatták! Persze pénteken is volt izgalmas mozgásos játék két labdával, mely az együttműködést hivatott szolgálni.
Összességében egy nagyon jó képzésen vettem/vehettünk részt. Sok mindent tudok majd a tanítási mindennapokban használni, így igen hasznosnak bizonyult ezen a téren a képzés, de szemléletformáló játékai, helyzetei révén a hozzáállásom, gondolataim is átalakultak, aminek szintén nagy hasznát veszem majd a jövőben. Jó volt a csapattagokkal a sok beszélgetés, tapasztalatcsere, jó baráti viszonyok is kialakultak. Jó volt megismerni a nemzetközi viszonyokat is, és megosztani egymással a tudásunkat.
2023.07.22 szombat:
A képzés zárásaként egy közös hajókirándulással búcsúztunk a csapattól, az oktatónktól, illetve a szervezőktől. Vrsarba látogattunk el, megnézhettük a csodás kis városkát, aztán a közeli fjordba hajóztunk, ahol a tengerben fürödtünk, és még delfint is láthattunk. Végül még a vihar előtt visszaértünk Rovinjba, ahol a búcsúé volt a főszerep.
2023.07.23. vasárnap:
A képzésnek vége, már csak a hazautazás van hátra! Ismét nagyon hosszúra sikerült; kb 10 órát töltöttünk az autóban ülve. De szerencsésen megérkeztünk igen fáradtan, azonban élményekkel teli!
ÚTINAPLÓ – avagy Bölcs-Fedák Katalin beszámolója
Rovinj, 2023. 07.15. – 23.
Erasmus+ pályázaton nyert iskolánk egyhetes, magyar nyelvű továbbképzéseket. Ennek keretében utazhattam én is a horvátországi Rovinjba; „Csapatépítés: együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák” elnevezésű kurzusra.
Az út időben igen hosszú volt; közel 12 órán át tartott a sok horvát autópálya-kapu miatti torlódások következtében. De azért 15-én délután 4-re csak odaértünk! Rovinj egy igazán szép kisváros; rendezett házak, utcák, szépen rendben tartott kertek és közterületek sokaságával találkozhatunk. Megérkezve a szállásra a kipakolás után elindultunk felfedezni a környéket: mit hol találhatunk, és persze hol van a képzésünk helyszíne.
2023.07.16. vasárnap:
A regisztrációt követően egy órás ismerkedés kezdődött mind az oktatóval, mind a résztvevőkkel, és persze a teremmel, amiben a képzés egy héten át tart majd. A sok ismeretlen kíváncsian nézegette egymást, nyitottan állt mindenki az elkövetkezendő héthez. Este – folytatva az ismerkedést – egy közös vacsorán vettünk részt.
2023.07.17. hétfő:
Hamar kiderült, hogy a légkondi nem működik megfelelően a termünkben, ugyanis olyan meleg volt bent, mint a légkondicionálóval nem rendelkező folyosón. Így egész nap szakadt rólunk a víz, legyezgettük magunkat. De azért lelkesen vetettük bele magunkat az ismerkedős játékokba; találtunk magunknak keresztnevünkkel alliteráló vezetéknevet, és így hamar megtanultuk a csoport tagjainak nevét. Kis csoportokban együttműködést segítő játékokat játszottunk, ezzel is megismerve az éppen aktuális csapattársakat, illetve azok személyiségét.
2023.07.18. kedd:
A kinti hőség miatt a terem kezd elviselhetetlen hőmérsékletű lenni. Komoly erőfeszítést igényel a foglakozásokon való odafigyelés, koncentráció. Pedig nagyon jó játékokat tanultunk! Mindenki nagy kedvence volt a gombolyag-játék, amit nagyon sok féleképpen lehet játszani, ezzel igen jól beépíthető bármely tantárgy foglakozásai közé. A nap második felében izgalmas, „rémes” játékokat követően feszültséglevezető, agressziókezelő játékkal, a kínai harccal lett igazán teljes a keddi nap. E napon is sokat tanultunk egymástól és egymásról is.
2023.07.19 szerda:
Végre kaptunk egy másik termet, amiben működik a légkondicionáló, ezért teljes mértékben koncentrálhattunk a feladatokra, játékokra. Ez meg is látszott a csapaton!
Ezen a napon a papírlapé, illetve a rajzolásé volt a főszerep; együttműködés és társismeret, valamint persze csapatépítés volt szerdán a középpontban. Minden játékot nagyon élveztünk, szívesen gondolok vissza én például a robotos játékokra, vagy a hógolyó-csatára éppúgy, mint a képregény rajzolóra.
2023.07.20. csütörtök:
Ezen a napon rengeteg mozgásos feladattal találkoztunk, sokat nevettünk, és inspirálódtunk. Közben a csoport immár csapattá kovácsolódott, egyre jobban megismertük egymást, és egyre jobban ment az együttműködés is. A kártyás játékokkal mély érzések, gondolatok láttak napvilágot, a papírtorony építésnél az egyéni ötletek és az együttműködés kettősségével találkozhattunk, míg a mozgásos feladatok a csapatépítésen túl a jókedvünket is növelték. Sok tapasztalattal gazdagodtunk.
2023.07.21. péntek:
Eljött az utolsó „tanítási nap”. A csapat, mint egy összeszokott osztály volt már jelen, aki sajnálja, hogy véget ér a kaland… Erre jó példa az üzenet-áradat, amelyet a nap végén egymásnak írtunk mindössze száz szó felhasználásával.
Ezen a napon sokat improvizáltunk. Érdekes volt látni, hogy a véletlenszerűen összekerült párok mennyire egy hullámhosszon vannak már; szinte egymás gondolatait folytatták! Persze pénteken is volt izgalmas mozgásos játék két labdával, mely az együttműködést hivatott szolgálni.
Összességében egy nagyon jó képzésen vettem/vehettünk részt. Sok mindent tudok majd a tanítási mindennapokban használni, így igen hasznosnak bizonyult ezen a téren a képzés, de szemléletformáló játékai, helyzetei révén a hozzáállásom, gondolataim is átalakultak, aminek szintén nagy hasznát veszem majd a jövőben. Jó volt a csapattagokkal a sok beszélgetés, tapasztalatcsere, jó baráti viszonyok is kialakultak. Jó volt megismerni a nemzetközi viszonyokat is, és megosztani egymással a tudásunkat.
2023.07.22 szombat:
A képzés zárásaként egy közös hajókirándulással búcsúztunk a csapattól, az oktatónktól, illetve a szervezőktől. Vrsarba látogattunk el, megnézhettük a csodás kis városkát, aztán a közeli fjordba hajóztunk, ahol a tengerben fürödtünk, és még delfint is láthattunk. Végül még a vihar előtt visszaértünk Rovinjba, ahol a búcsúé volt a főszerep.
2023.07.23. vasárnap:
A képzésnek vége, már csak a hazautazás van hátra! Ismét nagyon hosszúra sikerült; kb 10 órát töltöttünk az autóban ülve. De szerencsésen megérkeztünk igen fáradtan, azonban élményekkel teli!
ÚTINAPLÓ – avagy Bölcs-Fedák Katalin beszámolója
Rovinj, 2023. 07.15. – 23.
Erasmus+ pályázaton nyert iskolánk egyhetes, magyar nyelvű továbbképzéseket. Ennek keretében utazhattam én is a horvátországi Rovinjba; „Csapatépítés: együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák” elnevezésű kurzusra.
Az út időben igen hosszú volt; közel 12 órán át tartott a sok horvát autópálya-kapu miatti torlódások következtében. De azért 15-én délután 4-re csak odaértünk! Rovinj egy igazán szép kisváros; rendezett házak, utcák, szépen rendben tartott kertek és közterületek sokaságával találkozhatunk. Megérkezve a szállásra a kipakolás után elindultunk felfedezni a környéket: mit hol találhatunk, és persze hol van a képzésünk helyszíne.
2023.07.16. vasárnap:
A regisztrációt követően egy órás ismerkedés kezdődött mind az oktatóval, mind a résztvevőkkel, és persze a teremmel, amiben a képzés egy héten át tart majd. A sok ismeretlen kíváncsian nézegette egymást, nyitottan állt mindenki az elkövetkezendő héthez. Este – folytatva az ismerkedést – egy közös vacsorán vettünk részt.
2023.07.17. hétfő:
Hamar kiderült, hogy a légkondi nem működik megfelelően a termünkben, ugyanis olyan meleg volt bent, mint a légkondicionálóval nem rendelkező folyosón. Így egész nap szakadt rólunk a víz, legyezgettük magunkat. De azért lelkesen vetettük bele magunkat az ismerkedős játékokba; találtunk magunknak keresztnevünkkel alliteráló vezetéknevet, és így hamar megtanultuk a csoport tagjainak nevét. Kis csoportokban együttműködést segítő játékokat játszottunk, ezzel is megismerve az éppen aktuális csapattársakat, illetve azok személyiségét.
2023.07.18. kedd:
A kinti hőség miatt a terem kezd elviselhetetlen hőmérsékletű lenni. Komoly erőfeszítést igényel a foglakozásokon való odafigyelés, koncentráció. Pedig nagyon jó játékokat tanultunk! Mindenki nagy kedvence volt a gombolyag-játék, amit nagyon sok féleképpen lehet játszani, ezzel igen jól beépíthető bármely tantárgy foglakozásai közé. A nap második felében izgalmas, „rémes” játékokat követően feszültséglevezető, agressziókezelő játékkal, a kínai harccal lett igazán teljes a keddi nap. E napon is sokat tanultunk egymástól és egymásról is.
2023.07.19 szerda:
Végre kaptunk egy másik termet, amiben működik a légkondicionáló, ezért teljes mértékben koncentrálhattunk a feladatokra, játékokra. Ez meg is látszott a csapaton!
Ezen a napon a papírlapé, illetve a rajzolásé volt a főszerep; együttműködés és társismeret, valamint persze csapatépítés volt szerdán a középpontban. Minden játékot nagyon élveztünk, szívesen gondolok vissza én például a robotos játékokra, vagy a hógolyó-csatára éppúgy, mint a képregény rajzolóra.
2023.07.20. csütörtök:
Ezen a napon rengeteg mozgásos feladattal találkoztunk, sokat nevettünk, és inspirálódtunk. Közben a csoport immár csapattá kovácsolódott, egyre jobban megismertük egymást, és egyre jobban ment az együttműködés is. A kártyás játékokkal mély érzések, gondolatok láttak napvilágot, a papírtorony építésnél az egyéni ötletek és az együttműködés kettősségével találkozhattunk, míg a mozgásos feladatok a csapatépítésen túl a jókedvünket is növelték. Sok tapasztalattal gazdagodtunk.
2023.07.21. péntek:
Eljött az utolsó „tanítási nap”. A csapat, mint egy összeszokott osztály volt már jelen, aki sajnálja, hogy véget ér a kaland… Erre jó példa az üzenet-áradat, amelyet a nap végén egymásnak írtunk mindössze száz szó felhasználásával.
Ezen a napon sokat improvizáltunk. Érdekes volt látni, hogy a véletlenszerűen összekerült párok mennyire egy hullámhosszon vannak már; szinte egymás gondolatait folytatták! Persze pénteken is volt izgalmas mozgásos játék két labdával, mely az együttműködést hivatott szolgálni.
Összességében egy nagyon jó képzésen vettem/vehettünk részt. Sok mindent tudok majd a tanítási mindennapokban használni, így igen hasznosnak bizonyult ezen a téren a képzés, de szemléletformáló játékai, helyzetei révén a hozzáállásom, gondolataim is átalakultak, aminek szintén nagy hasznát veszem majd a jövőben. Jó volt a csapattagokkal a sok beszélgetés, tapasztalatcsere, jó baráti viszonyok is kialakultak. Jó volt megismerni a nemzetközi viszonyokat is, és megosztani egymással a tudásunkat.
2023.07.22 szombat:
A képzés zárásaként egy közös hajókirándulással búcsúztunk a csapattól, az oktatónktól, illetve a szervezőktől. Vrsarba látogattunk el, megnézhettük a csodás kis városkát, aztán a közeli fjordba hajóztunk, ahol a tengerben fürödtünk, és még delfint is láthattunk. Végül még a vihar előtt visszaértünk Rovinjba, ahol a búcsúé volt a főszerep.
2023.07.23. vasárnap:
A képzésnek vége, már csak a hazautazás van hátra! Ismét nagyon hosszúra sikerült; kb 10 órát töltöttünk az autóban ülve. De szerencsésen megérkeztünk igen fáradtan, azonban élményekkel teli!
Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal