A honlapunkon található projekteket az Európai Bizottság támogatta. Az alábbiakban korábbi mobilitásokon részt vett kollégák beszámolóit olvashatják.
A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.
Gamification in Practice - Rovinj 2023
Írta: Gazdagné Lados ZsuzsannaEnglish language developement for teachers and staff working in education
Írta: Dobos KrisztiánLanguage and Culture Experience -- Dublin
Írta: Antalics-Sebján KatalinLanguage and Culture Experience-Dublin
Írta: Laluja-Pusztai Fanny AnnaLanguage and Culture Experience-Dublin
Írta: Laluja-Pusztai Fanny AnnaLanguage and Culture Experience-Dublin
Írta: Laluja-Pusztai Fanny AnnaLanguage and Culture Experience-Dublin
Írta: Laluja-Pusztai Fanny AnnaLanguage and Culture Experience-Dublin
Írta: Laluja-Pusztai Fanny AnnaFenntarthatóság: Sustainability and Environment in Education (Dublin)
Írta: Székácsné László Éva MáriaMatekos játék, játékos matek - Képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára
Írta: Scheibli ZsuzsannaMatekos játék, játékos matek
Képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára
2023. július 23-29 között a JUTAKI Bt- HUNGARY EXPERT szervezésében 1 hetes képzésen vehettem részt Rovinjban. A tanfolyam fókuszában az 1-4. osztályos matematikaoktatás volt, játékos feladatokkal.
2022-ben már részese lehettem Rovinjban egy két hetes képzésnek, mégpedig az Engedd, hogy csináljam! című tanfolyamnak. Ekkor közelebbről is megismerhettem az idei képzés oktatóját, Oravecz Mártát. Nagyon magával ragadó személyisége, a képzésen tanultak segítettek abban, hogy ezen a nyáron olyan képzést válasszak, melyben ismét tőle tanulhatok új módszereket.
A tanfolyamot Dr. Kivovicsné Horváth Ágnessel tartották. Márti az 1-2., Ági a 3-4. osztályos matematikaoktatás rejtelmeibe vezetett be bennünket.
A képzés első napján – a regisztráció után - megismerkedtünk az oktatókkal, s csoporttársainkkal. A tagok között voltak fővárosiak, vidékiek, Kárpátaljáról, Délvidékről. Többen voltunk olyanok, akik már többször részt vettek Erasmus+ képzésen, de sokak elsőként voltak részesei ezen képzések egyikén. Egy közös cél biztos, hogy volt a csoportban: a motiváltság.
Csapatépítésként közös vacsorával folytattuk az első napot.
Június 24-étől 5 napon keresztül a tanító helyett a tanuló szerepkörében vettem részt a képzésen, melynek minden percét nagyon élveztem.
Előadóink hangsúlyozták, hogy a matematikaoktatás során nagyon fontos a cselekedtető tapasztalatszerzés, mégpedig a saját tapasztalatszerzés. Mely során különböző érzékszervek kapcsolódása, a sokféle eszköz használata elengedhetetlen. A kisgyermek mindig a konkrétból indul ki, s végül eljut az elvont gondolkodás szintjére. A tevékenység és a manipuláció a legfontosabb eszközünk alsó tagozatban a nevelés és az oktatás folyamatában. Ezen belül is kiemelkedő szerepet kap az alkotás, a játékos tevékenység és a játék. Mindig az előzményekre építünk, s ráépítünk a tanultakra. A tanórákon fontos az örömteli légkör, a vita lehetősége, a humor. Mindez elősegítheti a matematika, mint tantárgy megszeretését.
Mindezen gondolatok – úgy vélem – minden tantárgy esetében megállják a helyüket. Hiszen az alsó tagozatos pedagógusok egyik kiemelkedő feladata a tanulás megszerettetése a gyerekek számára.
Az öt nap során, ahogy a tanfolyam címe is sugallja - Matekos játék, játékos matek - a játékos tevékenységre fókuszáltunk. Megbeszéltük a „játék”, a „játékos” és a „nem játék” kifejezések közötti fontos tartalmi különbségeket. Majd az előre ismertetett tematika szerint haladva számos olyan játékot, illetve játékos tevékenységet tanultunk meg, melyeket saját pedagógiai környezetünkben fogunk tudni majd használni.
A játékok mellett tisztáztuk a gondolkodás műveletét, feladatát, típusait, illetve fajtáit. A logikus és a kritikus gondolkodás fajtáit, az absztrahálás és az összehasonlítás fontosságát is.
Számtalan játékot ismerhettünk meg.
Így például a tevékenységgel, mozgással, érzékeléssel kapcsolatos játékokat.
Az iskolai eszközökkel való játékok, mint például a logikai készlet, a színesrúd készlet a dobókocka is rengeteg játékos feladatot rejt magában, melyekkel matematikai készségeket, képességeket fejleszthetünk, oktathatunk.
S ki gondolná, hogy a hétköznapi életben fellelhető számtalan eszköz, mint például a gomb, a tojástartó, a kupak, a csipesz stb. használata is segíti a matematikai törvényszerűségek, analógiák megértését.
A tanfolyam végére kiderült számunkra, hogy a játék, mind amellett, hogy szórakoztató és közösségépítő, nagyon fontos szerepe van a 6-10 éves gyerekek nevelésében és oktatásában.
Fejleszti erkölcsi érzéküket, segíti az éntudatos és a magabiztosság kifejlődését, emellett a másokkal való együttműködésre is tanít. Az óra eleji játék felkeltheti a gyermekek érdeklődését az adott témakör iránt, vagy lezárhat egy-egy tanulási szakaszt.
A képzés során mi /pedagógusok/ is gyermeki lelkesedéssel vettünk részt a feladatok megoldásában, a játékok kipróbálásában.
A tanfolyam alatt fejlődött a kezdeményezőkészségem és a vállalkozói készségem is.
A továbbképzés elvégzésével tanóráimon alkalmazni tudom a különböző technikákat, melyekkel a gyermekek matematikai kompetenciáit fejleszthetem:
- a tanulás iránti érdeklődés és nyitottság felkeltése
- a tanulók pozitív hozzáállása az adott tantárgyhoz
- kognitív képességek fejlesztése
- problémamegoldó gondolkodás fejlesztése
- matematikai kompetenciák fejlesztése
- cselekvő tapasztalatszerzés
- jó gyakorlatok alkalmazása
Emellett céljaim között szerepel a tanult módszerek adaptivitása iskolánk alsó tagozatán.
Ennek színterei:
- munkatársi értekezlet
- workshop a kollégákkal
Nagyon tartalmas és eredményes képzésen vagyok túl. Sok kollégával ismerkedhettem meg, s ezáltal bővült szakmai „hálózatom” is. A közös facebook csoportunk garancia arra, hogy kapcsolatunk (emberi/szakmai) ne csak erre a hétre redukálódjon.
Minden alsós kollégának szeretném ajánlani ezt a képzést, hiszen a pedagógiai eszköztár bővítése, egy másik szemlélet megismerése csakis hasznos lehet számunkra.
Szeretném megköszönni Heinczinger-Nedeczky Anitának és a JUTAKI Bt- HUNGARY EXPERT részéről Véghné Juhász Krisztinának, aki segítőkészen támogatott a képzés előtt és közben egyaránt, s ezáltal részese lehettem ennek a magas színvonalú képzésnek!
Scheibli Zsuzsanna
A budapesti, 3. ker.-i Pais Dezső Általános Iskola igazgatójaként vettem részt az iskolánk Erasmus+ pályázatának az összeállításában és megvalósításában egyaránt.
Iskolánk pályázatának két hangsúlyos pillére van: a szakmódszertani megújulás és az angol nyelv tanulása, gyakorlása.
Én az angolnyelv-tanfolyamot választottam, ugyanis az iskolánkban 2. éve zajlik a bilingual-oktatás, és a vendégtanárok miatt egyre fontosabbá válik a nyelv ismerete és használata. A tanfolyam Horvátország egyik épen fennmaradt középkori városában, Rovinjban zajlott, pontosabban a város egyik korszerűsített iskolaépületében.
Sok éve már a pályán vagyok, s ebből kifolyólag számtalan képzést és továbbképzést is elvégeztem az elmúlt évtizedekben, amelyek közül viszonylag kevés olyan volt, amely ennyi év után megmaradt az emlékezetemben. A jelenlegi angolnyelv-tanfolyam biztosan azok közé fog tartozni, amelyre mindig szívesen fogok visszagondolni úgy tanulás szempontjából, mint emberi oldaláról. Már a kezdetektől nagyon profi módon zajlott a szervezőkkel a kommunikáció. Eleve az online- és felhőalapú információmegosztás sokat segített a gyors és hatékony kommunikációban, ill. a felmerülő kérdések és feladatok megoldásában. A szervezők jártassága és a partneri viszonyulása mindig átsegített minden elbizonytalanodáson vagy váratlan nehézségen. Számomra ez egy olyan továbbképzés volt, ahol azt éreztem, hogy itt most én vagyok fontos, az én kompetenciafejlesztésem van a középpontban. Ezt erősítette a helyszín kiválasztása is: az iskola igényesen felszerelt és korszerű volt, ahol mindvégig figyeltek a jóllétünkre és a tisztaságra. De nem csak a környezet volt igényes, hanem maga az oktató is. Személyében egy empatikus és nagyon jól felkészült szakembert ismertem meg. Magyarázatai pontosak és könnyen érthetőek voltak, ugyanis a gyakorlati nyelvhasználatból indult ki, amely sokkal érthetőbbé tette mindenki számára az új elemeket.
Az isztriai napfény, a mediterrán ételek, a vendégfogadók szívélyessége és nem utolsó sorban a tenger mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy egy jól sikerült továbbképzés élményével térhessek haza.
Rovinj- Játék határok nélkül
2023. július 23-29. között az Erasmus + támogatásával egyhetes továbbképzésen vettem részt Horvátországban, Rovinj városában. Jelenlegi osztályomban, akik idén voltak elsősök nagyon szerették a délutáni foglalkozások közötti társasjátékokkal való időtöltést. Mivel én magam úgy gondolom, hogy játékkal rengeteg minden fejleszthető, emellett a képzés mellett, melynek címe -Játék- kaleidoszkóp, játékkultúra alsó tagozaton- döntöttem. Izgatottan vártam a képzésem indulását, hiszen kíváncsi voltam, milyen plusz módszerekkel, technikákkal gyarapíthatom tudásomat játékok terén. Képzés első napján a regisztrációt és az eligazítást követően ismerkedős vacsorán vehettünk részt egy tengerparti étteremben. A helyszínül szolgáló intézmény megfelelő körülményeket biztosított számunkra, tágas tanterem, mozgósítható asztalok, klimatizált helyiség. A mi képzésünk délelőtt zajlott és tizennyolcan vettünk részt benne. Trénerünk, Móricz Márk személyében volt hivatalos.
Hihetetlen átadó, játékos személyiségével, precízen, jól felépítve tematikáját ismertetett meg bennünket a játékos archetípusokkal (stratégiai, harcos, kalandor, szociális, fenegyerek, építész, nyomozó).
Egy színskála segítségével besoroltuk magunkat a ránk jellemző kategóriákba, majd az azonos archetípusú társainkkal kisebb csoportokba vergődve, körforgás-szerűen próbálhattuk ki az asztalokra kihelyezett, négyfelé csoportosított játékokat.
Belépő feladatunk az volt, még mielőtt elkezdtük volna a képzést, mindegyikünknek meg kellet vizsgálnia egy kaleidoszkópot, melyet, ha mozgattunk a benne levő kristályok különböző kombinációjú mandala képeket mutatott. Ezt követően eszköz nélküli ismerkedős játékokat játszva ismerkedtünk egymással. Mondanom sem kell, mindegyik önfeledt szórakozást jelentett számunkra. A kurzus három részre volt osztva, két beiktatott rövid szünetekkel karöltve. Ezekben a szünetekben volt alkalmunk egy kicsit jobban megismerni a csoport többi tagját, illetve tapasztalatokat átadni egymásnak. Számomra a legimpozánsabb az volt, amit átbeszéltünk elméleti részt, azt gyakorlatban is alkalmazni tudtuk. Arányában is teljesen megfelelő mértékben, kevesebb elméleti és több gyakorlati részre volt osztva a tanfolyam. Rátértünk arra, milyen helyzetben kell a gyermeket nyerni hagyni, vagy hogyan tud a kicsi és a nagy együtt játszani. Beszéltünk a játékos szereplőkről, majd azokat csoportba is osztottuk: csaló, győztes- és vesztes, szemlélők, játékosok-és játékvezetők, játékrontók. Áttekintettük a játékkultúra történetét, fejlődését és a modern játékokat. Ősi játékokon belül megnéztük az ősi táblajátékokat. Ezek után a játékok közti kapcsolatot elemeztük: játékcsaládok és játékváltozatok. Megbeszéltük hogyan válasszunk játékot, hol játszunk, mikor és mivel játszunk. Rengeteg körjátékot, csapatjátékot játszottunk, legfőképpen olyat, melyek nem igényelnek eszközöket, mint például a Bökős-játék.
A képzés utolsó napján egy hajókiránduláson vettünk részt. A kirándulás alkalmával ellátogattunk Vrsar városába, ahol megnézhettük a város szépségeit, magával ragadó panorámáját a nyílt tengerrel. A hajóról ugrálva fürödhettünk a kristálytiszta vízben, ha szerencsénk volt delfinekkel is találkozhattunk az utunk során.
A délutáni szabadidőnkben pedig lehetőségünk nyílt megismerni Isztria látnivalóit. Ellátogattunk Pulába, ahol megnézhettük az Amfiteátrumot. Elutazhattunk Prementurába, azon belül a varázslatos szépségű Kamenjak- félszigetet. Itt megcsodálhattuk a Kék-barlangot és felfedezhettük ennek a szigetnek növény és madárfaját.
Hatalmas élmény volt a kurzus, fontos volt számomra a szakmai tapasztalatszerzés, új ismeretek szerzése. Kiváló kurzusvezetővel, nagyon jó csapattal tanulhattam együtt. Hálás vagyok a képzés megszervezéséért, lebonyolításáért a szervezők segítőkész és lelkes hozzáállásért! Örülök, hogy részese lehettem a 2023-as Erasmus + pályázatnak és a Jutaki Bt-nek, hogy tudásomat, tapasztalatomat fejleszthettem. Bízom benne, hogy a jövőben is lesz alkalmam ilyen tapasztalatszerzésben és ilyen jellegű képzésen részt venni!
Fiedlerné Pálfalvi Tímea, Vác
A digitális történetmesélés eszközei & oktatási célú videókészítés - Web 3.0
Írta: Horváth-Zobay Katalin ÁgnesA Projektoktatás alkalmazása a tehetséggondozásban: természettudományok, IT, sport és művészet a tehetségazonosítás szolgálatában
Írta: Terman BeátaA Horvátországban, Rovinjban 2023.08.06-08.12-ig lebonyolított 2023-1-HU01-KA122-SCH-000124543 számú Erasmus+ projektjének keretében megrendezésre kerülő továbbképzési hét első napja ismerkedéssel, a fontos információk közlésével indult. A beiratkozásnál minden felmerülő kérdésre pontos választ kaptunk, megtudtuk az adott napra vonatkozó konkrétumokat, melyeket információs táblák segítségével egész héten naprakészen követhettünk. A délután folyamán találkoztunk mind az oktatónkkal, mind a csoporttársakkal, és egy hangulatos étteremben fogyaszthattuk el a helyi specialitást is tartalmazó finom vacsoránkat.
A kurzus több oldalról közelítette meg a témát. A hétfői nap körbejárta a tehetséggondozás kérdéskörét, rámutatva arra, hogy mi a különbség a legtöbb esetben megvalósuló, illetve a jelenleg bemutatott tehetséggondozás, mint hatékony alternatíva között. A nap főként elméleti oktatással zajlott, a zárásként pedig csoportmunkában kezdtünk bele az egész héten át futó Mars projekt megvalósításába, annak kezdő lépéseibe. Ekkor már jobban megismerhettük egymást és az előadónkat is. Orbán Sándor tanár úr kiemelkedő személyiség. Elhivatottsága minden napunkat átjárta. Egyszerűen, logikusan beszélt, építette fel a hetet. A bemutatottak alapján is láthattuk, hogy a tehetséggondozás terén milyen óriási gyakorlatra tett szert, és milyen kiemelkedő eredményeket ért el, mind az elmúlt évtizedekben, mind ér el jelenleg is. Mindez nem csak a jelenlegi iskolájában valósul meg, hanem társintézményekben. Hatása a Rovinjban található iskolák esetében is igen motiváló volt, kiemelkedő eredményeket értek el mindenütt. A csoport összetétele változatos volt, több szaktanár a saját maga által oktatott tantárgyai, felkészültsége révén más és más oldalról tudta megközelíteni a felvetett problémákat. A délután közös szervezése egy fantasztikus hajós kirándulásra vitt minket, ahol a tenger vizében úszkáló delfineket nézhettünk meg óriási lelkesedéssel.
A keddi nap a tehetséggondozás témakörében az újabb szemléletű projektoktatásra fókuszált. Ebben az esetben is megmutatva az alkalmazott projektoktás folyamatát, lépéseit, de továbbmenve, azokat a fontos különbségeket is, melyek túlmutatnak a pillanatnyilag, aktuálisan elért projekteredményeken, az elkészült produktumokon. A le nem záródó, hanem folyamatosan előremutató alternatíva fokozza a diákok szellemi képességeit, kreativitását, miközben egyesíti a művészeteket, sportot, természettudományos alapokat. Az előzetesen elkezdett projektfeladattal szintet léptünk, a csoportmunkában létrehozott alapokat közösen elemeztük, egyeztettük, és plakát formájában egy lehetséges Marstelep létrehozásának, működésének a kritériumait vázoltuk fel kreatív módon. A délután egy nagyon jó hangulatú csapatépítő, késő esti sétával zárult ebben a különlegesen szép városban.
A hét középső napja komoly feladattal, a tervezett telep makettjének megvalósításával indult. A kapott alapanyagok hulladékok, ezek újrahasznosításával, a bennük rejlő lehetőségekre alapozva kreatívan és ami fontos, közösen megalkotott terepasztal készült el. Ezek után néztük át fotókkal, és a tanárunk szemléletes előadásával azt a folyamatot, mely során az e témában megvalósuló iskolai fejlesztésben a gyerekek lépésről lépésre egyre magasabb szintre emelték a saját projektjüket.
Csütörtökön az önálló feladatmegoldáson, a saját fantáziánkon alapuló tervezésen volt a hangsúly. Közösen, az egész csoport részvételével kellett kitalálnunk egy olyan folyamatosan fejleszthető, hosszútávon végigvihető projektet, mely alappilléreit dolgoztuk ki. Végignéztük a felmerülő buktaókat, milyen vonalon fejleszthetők általuk a diákok, milyen témakörök kapcsolhatók be a választott projektbe a kezdet kezdetétől. Felnőtt fejjel gondolkodtunk, hiszen egy ökofalu létrehozása kapcsán ötleteltünk. Mint szembesültünk vele, az előttünk lévő csapat is e téren kezdte ezt a munkát. Ez kicsit mutatja azt is, hogy a mi korosztályunkban tudatosult a környezetvédelem fontossága, az igény arra vonatkozóan, hogy környezetbarát életet éljünk. A diákoknál ez még nem feltétlenül van így, hiszen ismereteik alapján, korukból adódóan nem biztos, hogy ez a téma megmozgatja a fantáziájukat, viszont falusi iskolában felkarolhatónak ítélem meg.
A hét utolsó oktatási napján áttekintettük a teljes hét tartalmát. Előadónk újra végigvezetett a megismertek mentén, végezetül bemutatva azokat a kiemelkedő eredményeket, melyeket azok a diákok értek el, kik részt vettek e folyamatban. A csoport minden tagja egyetértett abban, hogy e tehetséggondozási forma kiemelkedően hatékony. Több csoporttag már az előző év alapozó tanfolyamán is részt vett, ebben az évben pedig folytatta a technika megismerését. Sok helyről érkeztünk, különböző intézményekből. Volt, aki határon túlról, Komárnóból. Mindannyian megismerhettük egy olyan lehetőséget, melyet alkalmazni tudunk a saját viszonyaink között, a saját iskolánkban. Akár tanórai keretek között, akár nagyobb léptékben, a kollégákkal összehangoltan egy közös cél, a diákok tehetségének kibontakoztatása érdekében.
E csodaszép helyet zárásként még jobban megismerhettük. Közös hajókirándulással zárta a teljes közösség ezt az emlékezetes hetet. A tanfolyam lebonyolításáért, a szervezésekért külön köszönet illeti a Jutaki Bt. munkatársait is, akik folyamatosan rendelkezésünkre álltak, és minden téren számíthattunk segítségükre. Részünkről még többet kaptunk e lehetőség által, hiszen a tantestületünk 10 tagja vett részt ezen a mobilitási programon. Bár különböző vonalon bővíthettük tudásunkat, az együtt töltött idő pozitív és megerősítő hatással volt az amúgy is összetartó tantestületünkre. Mindehhez Rovinj mesebeli keretet adott. Mindannyian várjuk, hogy a tanultakat bemutathassuk a többiek számára, és a jövőben is lehetőségünk legyen egy ilyen élményre, gyakorlatra.
Tanári kommunikáció Rovinjban
Július 23-29.között vettem részt Rovinjban az Erasmus + tanártovábbképzés 2023-1-HU01-KA121-SCH-000126119-es pályázata keretében egy felejthetetlen héten. Ez a 3. Erasmusos utazásom, és az eddigi angol nyelvű kurzusok után most egy magyar nyelvű képzést választottam, a Jutaki bt. szervezésében. A képzésem címe Tanári kommunikáció, mely során a drámapedagógia módszereire épülő improvizációs gyakorlatokkal, játékokkal, jelenetekkel dolgoztuk fel a kommunikáció, érzelmek, konfliktusok , konfliktusmegoldások, közösségépítés témakörét. Trénerünknek, Lukács Gabriellának köszönhetően , aki a Holdkő Alapítvány és a Rogers Intézet munkatársa, számos komoly és vidám feladattal, mély beszélgetéssel, páros és kiscsoportos módszerrel találkoztunk, melyeket saját magunkon kipróbálva, átélve, majd a keletkezett érzelmeket , tapasztalásokat elemezve pedagógiai munkánkban is nagyon jól tudunk hasznosítani. Az ország minden részéről érkező 14 fő között hamar nagyon szoros kapcsolat alakult ki és a gátlásokat elfelejtve őszintén tudtunk egymással, egymásnak játszani. A képzés után felfedezhettem Rovinj bájos óvárosát, építészeti, kulturális és gasztronómiai sajátosságait ,és megismerkedhettem az azúrkék tenger minden csodájával. A képzés utolsó napja egy fantasztikus hajóút volt, amin minden csoport részt vett, így utoljára még együtt tölthettünk egy szép napot. A képzésekhez igyekeztek a szervezők minden szükséges feltételt biztosítani (ivóvíz,klíma,tárgyi és digitális eszközök, étkezés) , melyek jól szolgálták a csoportokban zajló munkát. A nemzetközi környezet lehetővé tette az idegen nyelvi kommunikációt,kapcsolatteremtést is. Nagyon jó csoportban, kiváló trénerrel dolgozhattam együtt , maradandó emlékeket szerezve.
Honlapunk : https://gyakorlo.uni-eszterhazy.hu/
Tanári Jóllét Írta: Richter Márta
A győri Örömhír Általános Iskola sikeres pályázatának köszönhetően először vettem részt
kolléganőmmel az ERASMUS + programján. A képzés csodálatos horvátországi helyszínen
zajlott, a festőien szép Rovinjban.
Az utazást Flix busszal oldottuk meg, az út hosszú volt, de kárpótolta a város gyönyörű
látványa, amikor megérkeztünk. Vasárnap kezdődött a képzés egy ismerkedéssel egybekötött
vacsorával.
Számomra nagyon sokat jelentett ez a program, mivel sok új dolgot tanultam, az emberi
kapcsolatokról, önismeretre tettem szert, továbbá nagyon jól hasznosítható időgazdálkodási
tippeket is kaptam. Az asszertív kommunikáció új távlatokat nyitott előttem abban, hogy
hogyan kell konfliktusainkat a legkisebb stresszel, de a határainkért kiállva rendezni úgy,
hogy mind a két fél nyertes legyen. Oktatónk Szász Ramona tapasztalt, jól felkészült,
dinamikus, jó előadói képeséggel rendelkező tréner. Élvezettel hallgattuk az előadásait,
nagyon sok gyakorlati feladattal tette érthetővé számunkra az előadottakat, és mélyítette a
tudásunkat. Sokszor párban vagy csoportosan oldottuk meg a számunkra kijelölt feladatokat,
ezen beszélgetések során más intézmények és tantestületek életébe is bepillantást nyerhettünk.
A képzés szépen felújított iskolaépületben volt, amely maximálisan biztosította a tanfolyam
kényelmét.
Hétfőtől péntekig délelőttönként vettünk részt a foglalkozásokon. A délutánokat a Jutaki Bt.
jóvoltából városnéző- és hajókirándulásokkal tölthettük. Az idegenvezető közreműködésével
az istriai-félsziget történelmével és helyi jellegzetességeivel is megismerkedhettünk. A város
gasztronómiai különlegeségeit is megkóstoltuk, esténként élveztük a tenger hűsítő hullámait a
strandon, gyönyörködtünk a csodálatos naplementékben. Este az utcazenészek jó hangulatot
teremtő játékát élvezhettük. Pulában a napjainkig fennmaradt, rómaiak által épített arénát
látogattuk meg. Az utolsó napon, szombaton, a képzés összes résztvevője, három hajóval,
egy kiránduláson finom ebéddel búcsúzott a várostól és egymástól. A hajók kikötöttek Vrsar
városába és meglátogattuk a Lim fjordot.
Ez a program minden várakozásomat felülmúlta, nagyon szép hetet töltöttünk itt a
kolléganőmmel, testileg, lelkileg feltöltődve jöttünk haza. Köszönöm a szervezőknek és az
előadóknak a színvonalas munkájukat.
Győr, 2023.08.27.
Engedd, hogy csináljam! – Matematika módszertan kisiskolásokkal foglalkozó tanítóknak, nevelőknek, segítő szakembereknek 1-2. osztály – Utána angol nyelvtanfolyammal
Írta: Stumphauser IldikóIskolám, az Egri Lenkey János Általános Iskola több éve pályázik sikerrel az Erasmus+ továbbképzési programra. A múlt tanévben akkreditációt is kapott, így tantestületünk tagjainak könnyebbé vált a kurzusokra való jelentkezés. Én is jelentkeztem. Mindenképpen magyar nyelvű képzés volt számomra a legmegfelelőbb, melynek keretében lappangó angol nyelvtudásomat is feleleveníthettem. Így esett a választásom a fent megnevezett rovinji képzésre.
A továbbképzésre 2023. július 15. és 29. között került sor. Az első nap, vasárnap közös vacsorával indult, melynek alkalmával az ország különböző részeiről és a határon túlról érkező kollégákkal összeismerkedtünk, és megosztottuk egymással tanítási tapasztalatainkat, megfogalmaztuk a képzéssel kapcsolatos elvárásinkat.
A nyelvtanfolyam a délelőtti órákra esett. A nyelvi szintfelmérő teszt alapján a középhaladó csoportba osztottak be. Tanárunk egy fiatal horvát hölgy volt, akivel csak angolul tudtuk a gondolatainkat megosztani. Az órák jó hangulatban, sok humorral fűszerezve teltek. A változatos, beszélgetésre ösztönző feladatokkal hamar bővült szókincsünk és fejlődött nyelvi kifejezőkészségünk. A záróteszt előtt városnéző sétán vettünk részt angol nyelvű idegenvezetéssel, és az itt elhangzottakból vizsgáztunk. Nagy öröm volt számomra, hogy minden kérdésre tudtam a választ.
Ebéd után kezdődtek a matematikaóráink melynek keretében megismerhettük a Varga Tamás és C. Neményi Eszter nevéhez fűződő valóságból kiinduló cselekvő tapasztalatszerzésen alapuló matematikatanítási szemléletet. Kurzusvezetőnk, Oravecz Márta volt, aki társszerzője annak a tankönyvcsaládnak, mely erre a módszerre épül. Óráin megtapasztalhattuk, mennyire fontos, hogy a matematikai fogalmakat a valóságból vett példákból sok játékkal színesítve alakítsuk ki. Legfontosabb vezérgondolata a „kép a fejben”, mely minden matematikai művelet alapja. Nagy lelkesedéssel és gyermeki örömmel vettünk részt ezeken az érdekes, érzékszerveinket is igénybe vevő matematikaórákon. Rakosgattuk, válogattuk a logikai lapokat, piros-kék korongokat; szőnyegeztünk, mértünk színes rudakkal, saját készítésű mérőszalaggal; műveletek végeztünk a dobókockákkal kidobott számokkal; tükörrel kerestünk érdekes alakzatokat. Ezeket az eszközöket mi is használjuk a saját óráinkon, viszont a kurzus keretében tudatosan felépítve, szorosan kapcsolódva a matematikai műveletekhez komplexen és változatos formában tanulhattuk meg az alkalmazásukat. Különösen nagy élmény volt, hogy a magyar és a francia kártyát is a matematikatanulás szolgálatába állítottuk. Ezen kívül mindenféle tárgyat felhasználtunk a műveletek modellezésére: gomb, gémkapocs, gyufa, pálcika, kupakok, bábuk és még sok más, a háztartásban megtalálható eszköz. Nagymozgásos játékokkal, feladatokkal készítettük elő a matematikai relációkat, láb- és kézujjaink segítségével megkönnyítettük az összeadás, kivonás, szorzás műveletét. Oktatónk gazdag szakmai tapasztalata, tudása, lendületes előadásmódja, szeretetteljes hozzáállása bennünk is megerősítette a matematikatanítás cselekvésen alapuló módszerének fontosságát.
A fakultatív kirándulásokon az Isztriai-félsziget nyugati részének jelentősebb kulturális, építészeti és természeti örökségeit ismerhettük meg angol nyelvi idegenvezetéssel. Számomra hatalmas élményt jelentettek ezek a rövid utazások.
Ha lehetőségem adódik, jövőre is részt szeretnék venni az Erasmus+ által felkínált képzések valamelyikén, és kollégáimat is buzdítom, hogy jelentkezzenek bátran, mert új lendületet kaphatnak szakmai megújulásukhoz, valamint hazai és nemzetközi kapcsolatokat építhetnek ki. A jó gyakorlatok megosztása által tanítási módszereink is bővülnek, amely hozzájárul, hogy tanítványainkban sikeresebben keltsük fel tudás iránti vágyukat.
A képzés szervezőinek nagyon hálásan köszönöm, hogy a kurzus alatt mindenben a rendelkezésünkre álltak és mindenben segítettek. Külön köszönet a jó hangulatú, élményekben gazdag kirándulásokért.
Találkozások beszélő szobrokkal, r/fókával, inspiráló kollégákkal és az ír néplélekkel
Írta: Ungor Andrea2023. 07. 10-14. Málta-Valletta "Using digital technology in the classroom"
Írta: Almási Éva2023. augusztus 6-12. között, egy Erasmus+ mobilitás keretében, lehetőségem volt részt venni a „Tanári jóllét”: tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére című kurzuson.
A kurzusosokat szervező Hungary Expert kínálatából nagyon tudatosan nem tantárgyi/szakmódszertani továbbképzést választottam, hanem olyat, amely elvégzése által saját személyiségemet fejleszthetem. Pedagógusként a tantárgyi és módszertani tudásom mellett a személyiségem is a munkaeszközöm, így saját mentális jóllétemre való tudatos odafigyelés a kiégés megelőzésének és a hatékony, örömteli munkavégzés feltétele. A kurzus tematikája megszólított és a gyakorlatban is maximálisan beváltotta a hozzá fűzött előzetes reményeimet.
Kiindulópontunk az önismeret fontossága volt, hasznos feladatokat kaptunk az erősségeink és fejlesztendő területeink beazonosításához, céljaink meghatározásához, a „mit” és „hogyan” mellett a „miért”-jeink definiálásához. Mindezek, valamint a (tanári) önismereti napló és a naplózás gyakorlatának megismerése biztosan segítségemre lesz abban, hogy a továbbiakban tudatosabban és eredményesebben határozzam meg a személyes és szakmai céljaimat, valamint nyomon kövessem azok megvalósulását. Az itt elsajátítottakat a tanári munkámban is alkalmazni tudom, például biztosan szeretném megismertetni az érettségire készülő diákjaimmal a célállítás SMART-modelljét, mellyel – úgy vélem - egyénivé, a belső motivációra épülővé, koncentráltabbá, fejlődésfókuszúvá tehetjük az érettségi vizsgára való felkészülést.
Hasznos volt rálátni a személyiségfejlesztés, a karrierépítés és az érzelmi intelligencia közötti szoros kapcsolatra. Szemléletemet gazdagította, hogy kurzuson szó esett a negatív automatikus gondolatok monitorozásáról, az önmagunkkal való belső kommunikációra, a gyakorta kritikus hangokra történő odafigyelés fontosságáról, a vágyott jövőkép vizualizációjáról, a tanult optimizmus gyakorlatáról, az értő figyelem hasznosságáról, kapcsolatalakító hatásairól.
A célállítás mellett arról is tanultunk és csoportos szituációs feladatokban tesztelhettük, miként tudjuk céljainkat, szándékainkat asszertív módon, önmagunk és a másik érdekeit is figyelembe véve kommunikálni, érvényre juttatni, „win-win” helyzeteket teremteni. Megállapíthattam, hogy ez nem is olyan könnyű, de szerencsére tanulható.
A csoportunk egyik leginkább várt témája a nemet mondás és az énhatárok védelme volt. Körüljártuk azon lehetséges tudatos és tudattalan okokat, amelyek miatt nehezen megy a nemet mondás, ötleteket gyűjtöttünk, javaslatokat kaptunk arra, hogyan tudjuk magunkat ezen helyzetekre felkészíteni, megerősíteni, érzelmi-lelki határainkat mások felé egyértelműen kommunikálni, azokat tartani, a határsértéseket megelőzni.
Trénerünk, Szász Ramóna kedves, mosolygós személyiségével oldott hangulatot, érzelmileg biztonságos közeget teremtett. Sokéves tapasztalata garantálta a szakmai hitelességet és gyakorlatorientáltságot. Figyelemmel volt arra, mely témakörök érdeklik leginkább a csoportot, ezek nagyobb hangsúlyt kaptak a kurzus során, emellett szakirodalom ajánlásával segítette az érintett témákban való későbbi egyéni elmélyedést.
A 23 fős csoportunk lendületesen, együttműködve, egymás iránti érdeklődéssel és nyitottsággal, sokat nevetve dolgozott, tanultunk egymástól, felismerésekkel, ötletekkel, „megoldókulcsokkal” gazdagodtunk. Az egyéni, páros és csoportos feladatok, saját élményű gyakorlatok a csoporttársaim megismerése mellett az önmagamra való reflektálásra késztettek, segítséget adtak ahhoz, hogy a kizökkenjek a szokásos, rutinszerű működésmódomból, bátorságot és biztonságot adtak ahhoz, hogy a megismert gyakorlatokat a későbbiekben is alkalmazzam, kollégáimnak, tanítványaimnak továbbadjam.
A képzés helyszíne az Adria egyik gyöngyszeme, Rovinj volt. A nyüzsgő, életvidám, napsütéses város, a csodálatos tengerpartjával kiválóan lehetőséget adott a feltöltődésre, tökéletesen illett a tanári jóllét kurzus tematikájához.
Délutánjaimat Rovinj nevezetességeinek és a környező települések (Motovun, Porec, Pula) felfedezésével töltöttem egyéni és csoportos kirándulás keretében. A kirándulások és a tanfolyamok szervezésének és lebonyolításának lelke Véghné Juhász Krisztina volt, akinek segítőkészségére, kedvességére, profizmusára köszönettel gondolok.
A kurzus lezárulta után az új ismeretségek örömével, a fejlődés és belső változás beindulásának megélésével, valamint a következő évben való visszatérés vágyával és szándékával indultam haza Rovinjból. Pedagógus kollégáimat szeretettel bátorítom ezen tanfolyam elvégzésére, jómagam pedig örömmel vennék részt ennek a kurzusnak a folytatásán.
Istenes Mónika (Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zenei AMI, Budapest)
Horvátország, Erasmus+ 2023
Varázslat Rovinjban
Idén nyáron az Erasmus+ pályázat keretein belül egy magyar nyelvű tanfolyamon vehettem részt Rovinjban.
A címe „Varázsold elő tanítványodból a talentumot” – Komplex3+ T program.
Bátran állíthatom nemcsak a tanfolyam varázsolt el, hanem maga a városka is, lenyűgöző fekvésével, hangulatos utcáival és nyüzsgő kikötőivel.
Az Isztriai- félsziget egyik csodás kis ékszerdoboza ez a város. A mediterrán életérzés, az olaszos hangulatú óváros, a kristálytiszta tenger azonnal rabul ejtett érkezésünkkor.
A tanfolyamunk egy helyi középiskola patinás falai közt zajlott.
A csoportunk 15 fős volt. Európa különböző pontjairól érkeztünk a tanfolyamra, hogy megismerkedhessünk kurzusvezetőnk, Orbán Sándor speciális módszerével, a Komplex3+ T programmal. Annak különösen örültem, hogy a csoportban sok rajzszakos kolléga volt, így hamar, egy hullámhosszra kerültünk a hét folyamán.
A tanfolyam alatt megtudtuk, hogy a tehetséggondozást holisztikus szemléletben – a test- lélek- szellem egységben érdemes fejleszteni, így tudunk a tehetséges diákokból a legtöbb képességet elővarázsolni.
Nagyon szimpatikus számomra ennél a módszernél, hogy többféle tudományág (fizika, kémia, földrajz, biológia, informatika stb.) és művészeti területek (rajz, zene) és a sport együtt alkalmazva, egymást segítve működhet a tehetség kibontakoztatásában.
Azért komplex 3 módszer, mert három képességterületet fejleszt egyszerre.
A kognitív, affektív és szomatikus képességeket.
Az átfogó képességfejlesztés nélkül, sok gyermek tehetsége rejtve marad, ezzel a módszerrel viszont könnyen felszínre hozhatók ezen rejtett képességek.
Külön témánk volt a mozgáskoordináció. Az összetett sportmozgásnak jelentős hatása van az idegrendszer fejlődésére, ennek fejlesztéséről és fontosságáról sokat beszéltünk.
Gyakorlati feladatoknál ki is próbálhattuk hatékonyságát és tényleg működik!
Mint megtudtam, magát a módszert egy projekt keretein belül lehet legjobban megvalósítani.
Előny valamilyen kutatással kapcsolatos projektet kitalálni (Pl. Marson az élet), mivel a kutatás folyamata a diákokat a rendszerben való gondolkodásra készteti. Egy osztállyal már a felső tagozat elején, ötödikben el lehet kezdeni egy kitalált témát és azt akár nyolcadik osztály végéig fejleszteni, kivitelezni. A projekt folyamatosan alakul, változik, a gyerekek érdeklődési körétől függően. Ez különösen tetszett nekem, mert kellő szabadságot kapnak a diákok, de maga a téma mégis egy keretet biztosít számukra.
A tanfolyamot egy szombati hajókirándulással zártuk.
Hálás vagyok, hogy ismét részt vehettem egy Erasmus+ programon, továbbá külön köszönet Véghné Juhász Krisztinának és csapatának a profi szervezésért, mindenben készségesen segítettek a tanfolyam alatt az előkészítő és utó munkálatokban is.
A viharos éjszakai utazás után reggel kellemes időjárás fogadott minket Rovinjban. A szállásunk az óvárostól 15 perc távolságra volt, nem túl messze az iskolától. A szombati nap a város felfedezésével telt, bejártuk a sikátorokat és a tengerpartot egyaránt. Vasárnap délelőtt tele lelkesedéssel és kíváncsisággal mentünk el a regisztrációra. Tetszett az iskola épülete és találkoztam ismerősökkel is, akik szintén az én képzésemre jelentkeztek. Délután megismerhettem a tréneremet, aki ízelítőt adott a hét során feldolgozásra kerülő tananyagról, beszélt az egyéb programokról majd együtt átmentünk egy közös, ismerkedéses vacsora helyszínére. Útközben leszakadt az ég, hatalmas jégeső elől kellett menekülnünk. Hétfőn kezdődött a várva várt oktatás, 8.30-tól 12.45-ig tanultunk kisebb szünetekkel. Az első nap az önismereté volt. Tanári stressz elkerülése önismerettel, hatékony stratégiákkal. Motivációs eszközöket kerestünk és a motiváció pszichológiájáról beszélgettünk. Kedden coachingoltunk, a miérteket kerestük, életünk meghatározó eseményeit elemeztük és az érzelmi intelligencia ismérveit kutattuk. Megpróbáltunk megszabadulni a negatív automatikus gondolatoktól és a kognitív torzításoktól, valós események feldolgozásával és szituációs gyakorlatokon keresztül. Szerdán a Carl Rogers-i pozitív pszichológiával foglalkoztunk, megbeszéltük, hogyan lehetünk empatikusak, játszottunk az értő figyelem fejlesztésére és sorra került a kiégés, aminek a leghatásosabb ellenszere a VÁLTOZÁS. Szó volt még a stressz managementről is, hatékony időgazdálkodási tippeket kaptunk. Csütörtökön az asszertív kommunikáció következett, célok, jogok, jellemzők. A saját jogaim képviselete, hogy közben figyelembe vegyem a másikat, tiszteletben tartsam az ő véleményét is. Nagyon sok gyakorlati tanácsot kaptunk, amivel biztosan elérjük a célunkat. Megtanultunk nemet mondani, ami bizony sok esetben nem könnyű. Pénteken a csoport dinamika megfigyelésére is szolgáló játékkal kezdtünk és probléma megoldási technikákat gyűjtöttünk. Ismét choachingoltunk-tárgyakká változtunk és ez által kutattuk, elemeztük önmagunkat. Majd következett a zseniális 4 évszak játék, amiben az erősségeink és a gyengeségeink domborodtak ki. A nap, illetve a hét zárásaként kisebb csoportokban értékelni kellett a képzést. Az én csoportom versbe szedte az élményeit. A délutáni programok is a „jóllét” jegyében teltek. A szállásunkon rendelkezésre álltak kerékpárok, amivel kisebb-nagyobb túrákat tettünk a félszigeten. Felderítettük a legszebb strandokat, este bebarangoltuk az óváros összes zegzugos utcáját. Voltunk hajókiránduláson delfineket csodálni és minden este gyönyörködtünk a naplementében. Finom pizzákat és fagylaltokat ettünk. Szombaton, a kurzus záróprogramja Vrsar szigetére vitt el minket egy hajókirándulás keretében, ami hasonlított Rovinjra, csak kicsiben. Megnéztük a városka tetején álló templomot, felmásztunk a templom mellett álló toronyba, megcsodáltuk a gyönyörű kilátást a tengerre és a környező szigetvilágra. Fürödtünk a nyílt tengeren, ahol be lehetett ugrálni a hajóról a vízbe. Majd búcsúzóul kaptunk egy finom ebédet. Csodálatos volt számomra ez az egy hét. Rengeteg hasznos, gyakorlatias tanácsot kaptam a tréneremtől, amit szeretnék majd tovább adni a kollégáimnak. Azért, hogy ők is „jóllétben” legyenek, mint önmagukkal, mint a kollégáikkal és nem utolsó sorban a tanítványaikkal. Megtapasztalhassák, hogy milyen jó érzéssel tölti el őket, egy pozitív pszichológián és asszertív kommunikáción alapuló kapcsolat. Hálás vagyok és nagy köszönettel tartozom a szervezésért Véghné Juhász Krisztina és a „Hungary Expert a tanárokért és diákokért” csapatának, a tréneremnek, Szász Ramónának, az iskolám koordinátorainak Szászné Süle Annamáriának és Kissné Papp Gabriellának és mindazoknak, akik hozzásegítettek ehhez a felejthetetlen élményhez.
Gödöllő,2023.08.15
https://godoll-petofi.hu/erasmus+/
Az ERASMUS+ tanári mobilitási pályázat lehetőséget nyújtott a számomra, hogy részt vegyek egy, egy hetes továbbképzésen Rovinjban 2023.08.06-12. között. Az egészség érték című képzésen vettem részt. A továbbképzéseknek egy helyi középiskola adott otthont, ami nem csak önmagában egy nagyon impozáns, jól felszerelt épület volt, hanem csodálatos kilátás nyílt az ablakból a tengerre.
A tanfolyam nagyon jó és aktuális témát dolgozott fel 35 órában, valamint a trénerünk egy hozzáértő és jó szakember volt, aki nagyon részletesen és alaposan, változatos módon adta át számunkra a tudást. A hét során több témát is érintettünk, a hét elején az intézményi egészségfejlesztési területekkel foglalkoztunk. Itt nagyon sokat ötleteltünk, közösen gondolkodtunk, hogy milyen innovatív tevekénységekkel lehet színesíteni, megújítani a saját iskolánk programjait az egészség nevelés terén.
A hét második felében már áttértünk az elsősegélynyújtási protokollokra, amit rengeteg gyakorlással el is sajátítottunk. Megtanultuk az eszméletlen beteg elsősegélynyújtását, stabil oldalfektetést, az újraélesztési protokollt, csecsemő-és kigyermekek újraélesztését, autóból mentést, vérzéscsillapítást, kötözési módokat. Az oktatónk egy olyan módszerrel tanított minket, amit ő maga is alkalmaz a gyakorlati óráin, a tanítványai körében nagy hatékonysággal. „Négyes oktatási módszer”
1 – folyamatában mutatja a gyakorlatot
2 – a részeire bontja és magyarázza
3 – a tanár végzi a tevékenységet és a tanuló utasít/magyaráz
4 – a tanuló végzi a gyakorlatot, miközben másik tanuló instruálja
Ez a módszer számomra nagyon szimpatikus volt, és én is szeretném a tanításban alkalmazni.
Minden napot ráhangoló gyakorlatokkal, élménybeszámolókkal kezdtünk, majd átismételtük az előző napon tanultakat, megbeszéltük a felmerülő kérdéseket. A hét során nagyon jól összekovácsolódott kis csapat lettünk, de ez már az első pillanattól kezdve lehetett sejteni, hiszen mindenki nyitott és elfogadó személyiség volt. A csoporttársak többnyire testnevelő-biológia szakos tanárok voltak az ország különböző pontjairól. Összeségében egy nagyon jó hangulatú, interaktív továbbképzés volt, ahol könnyedén sajátítottuk el elméletben és gyakorlatban is a legfontosabbakat. Ez elsősorban a felkészült és alapos trénerünknek volt köszönhető, aki mindenre és mindenkire nagyon oda figyelt, fontos volt számára, hogy jól és hatékonyan tudjon együtt működni a csoport és a gyakorlatban is maximálisan elsajátítsunk mindent.
Rovinjba három másik kolléganőmmel, a férjemmel és a kiskutyámmal érkeztem. A kolléganőim is részt vettek továbbképzéseken más témákban. Egy nagyon szép és jól felszerelt apartmanban laktunk kicsit távolabb a nyüzsgő város zajától. A napi közlekedést, iskolába járást, városnézést, strandolást a szállásunkhoz tartozó kerékpárokkal oldottuk meg, ami nagyban megkönnyítette a nagyobb távolságok leküzdését. A közös reggeli után együtt tekertünk el az iskolába, ahol mindenki ment a saját kurzusára és haza is együtt mentünk. Otthon csodás ebéd várt minket, amit a férjem főzött a számunkra. Ebéd közben, mindig megbeszéltük a napi programot, ki hová szeretne menni, mit fog csinálni, illetve az iskolába tanultakról is beszámoltunk egymásnak. A hét során mindennap strandoltunk, nagyon finomakat ettünk, sokat sétáltunk ebben a csodálatos városkában. Még hívatlan vendégeink is voltak két kis skorpió személyében. Ez nagyon különleges élmény volt a számomra.
Az iskola több programot is szervezett, az első este az ismerkedést követően volt közös vacsora egy helyi étteremben, illetve az utolsó napon hajókiránduláson vehettünk rész, áthajóztunk egy szomszédos kis városkába Vrsarba, ahol volt lehetőség sétálgatni és gyönyörködni a tájban, majd a hajó lehorgonyzott és a gyönyörű kék tengerben fürdőztünk, nagyon finom ebédet kaptunk és tulajdon képen itt volt a búcsú, ennek a tartalmas és vidám hétnek a lezárása.
Rovinj az Isztriai-félsziget egyik leglátványosabb kis városkája, egy igazi turista paradicsom, ami egy félszigetre épült, szűk kis utcácskák szelik keresztül, kasul az óvárost, rengeteg étterem van a parton, nagy a nyüzsgés. Minden nap másik strandon fürödtünk és a tapasztalat az volt, hogy nagyon figyelnek a tisztaságra, nem nagyon szemetelnek az emberek, és ami a számunkra kardinális kérdés volt a KUTYA. Itt mindenki imádta a kutyusokat, az éttermekben nem is nagyon kellett szólni, szinte azonnal hozták a vizet, a strandokon is szívesen látták őket, úgyhogy a mi kis Bélink is remekül érezte magát egész héten.
Összegezve:
Csodás hetet tölthettem el Rovinjban. A kurzuson nagyon sok jó és értékes, sok oldalú kollégát ismerhettem meg, lehetőséget kaptam felfrissíteni, bővíteni a már meglévő tudásomat, tapasztalataimat a témában. Nem csak kaptam, hanem én is adhattam a többiek számára. A tanulás mellett feltöltődtem és fantasztikus élményekkel gazdagodtam és bízom benne, hogy lesz még lehetőségem ilyen különleges helyen, ilyen rendkívüli körülmények között, nagy tudású emberektől tanulni.
https://godollo-petofi.hu/erasmus/
Az ERASMUS + program keretén belül a Nézsai Mikszáth Kálmán Szlovák Nemzetiségi Általános Iskola tanítójaként 2023. július 16-22-ig lehetőségem volt részt venni egy igazán izgalmas és rendkívül hasznos képzésen a Horvátországban, csodálatos Isztriai- félsziget egyik legszebb városában, Rovinjban. A továbbképzést a „JUTAKI Bt. – Hungary Expert a Tanárokért és Diákokért” szervezte. A tanfolyam címe: Vonások és fogások- Az írás és fogalmazás tanításának jelentősége az anyanyelv tanításában.
A képzés a helyi gimnázium patinás épületében zajlott, ahol minden terem légkondicionált, így a júliusi melegben is kellemes környezetben tölthettük a képzés napjait.
A magyar nyelv és irodalom tantárgy az alsó tagozaton, az alapfokú képzés első nevelési-oktatási szakaszában komplex egységet alkot. Az olvasás és írás jelrendszerének tanítása párhuzamosan folyik a többi nyelvi készség és képesség, a szóbeli és írásbeli nyelvhasználati területek (beszéd, olvasás, hallott és olvasott szöveg értése, írás, helyesírás, szóbeli és írásbeli szövegalkotás) folyamatos fejlesztésével.
Az általam választott tanfolyam ezen területek közül a kevésbé népszerű, gyakran kitartó és nagy erőfeszítéseket igénylő írás, helyesírás, szó- és írásbeli szövegalkotás területek tanítását helyezte a középpontba.
A program 7 napból állt. Rengeteg színes kreatív feladatot ismerhettem meg, különböző játékos módszert mutattak be, melyeket könnyedén beilleszthetünk a mindennapjainkba, ezáltal is színesítve a tanórákat.
Szerencsésnek érzem magam mivel két fantasztikus pedagógustól tanulhattam ezen a tanfolyamon. A mentoraink Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta voltak. Magas szintű szakmai tudásuk mellett nagyon kedves, barátságos, szimpatikus pedagógusok.
Már az első napon rengetek ráhangoló játékkal vártak bennünket, hiszen céljuk a tevékenységgel és játékkal támogatott anyanyelvi neveléshez bővíteni ismereteinket. A barátságos légkörben tartott órákon olyan szervezési feladatokkal, képességfejlesztő tevékenységekkel, játékokkal ismerkedhettünk meg, amelyek nagy segítséget nyújtanak nekem abban, hogy a 6-10 éves gyermek aktív résztvevője lehessen a kommunikációnak tanóráimon. Az írástanítást az alapoktól egészen a kész szövegekig végig kísértük. Különböző finommozgás fejlesztésen, tájékozódás fejlesztésén, betűkön keresztül jutottunk el a szavakkal, szószerkezetekkel, mondatokkal és mondattömbökkel foglalkozó játékokig.
A csoport nagyon motivált és nyitott volt a játékos feladatokban való részvételre ill. a közös munkára. A tanórák nagyon jó hangulatban teltek.
A színvonalas órák mellett mindenképp írnék néhány sort a képző által szervezett fakultatív programokról is, amelyek már az első nap elkezdődtek és nagyon jónak bizonyultak. Már érkezésünk napján egy közös vacsorát szerveztek, amin mindenki részt vett így már az első nap is ismeretségek kötődtek más országok pedagógusaival is. Részt vehettünk egy egész napos hajókiránduláson, ezáltal megcsodálhattuk az Isztriai- félsziget nyugati részén található Vrsar városát.
A tanórák után lehetőségem volt a történelmi óváros felfedezésére, ami gyönyörű a maga csinos boltjaival és kis művészeti galériáival, éttermeivel, kávézóival. Színes házak, szorosan egymás mellé épített épültek, és keskeny, romantikus sikátorok szövik át az óvárost, ami engem nagyon lenyűgözött.
Meglátogattam a halászkikötő a Szent Eufémia-templomot, ahonnan fantasztikus kilátást nyílt a kéklő tengerre.
Egyik délután Pulába utaztunk, ahol az ókori arénát látogattuk meg.
Néhányszor sikerült kijutnom a helyi piacra is, és nem utolsó sorban rátalálni, szebbnél szebb tengerpartokra, ahol hűsölni lehetett.
Felejthetetlen élményekkel gazdagodtam. Köszönöm Erasmus+, hogy ennek a programnak részese lehettem. Remélem hamarosan visszatérhetek.
ETWINNING & JOB SHADOWING PARTNER FINDING WORKSHOPS – Reykjavík, Izland
Írta: Tóth-Bodogán MártaCreative minds towards an active citizenship and problem solving
Írta: Krisztina SzűcsiA kreatív gondolkodás fejlesztése egy inspiráló szigeten
Írta: Gombos Kata2023. július 16-22. között az Erasmus+ támogatásával egyhetes Játék- Kaleidoszkóp kicsik és nagyok játékai továbbképzésen vettem részt a horvátországi festői szépségű Rovinjban. Szeretek játszani és matematikaszakkört is tartok, így nagyon izgatottan vártam az okítást. A képzés az olasz-horvát kéttannyelvű iskolában kiváló körülményekkel, háttérrel biztosított a tágas és a klimatizált életteret.
A trénerünk, Móricz Márk lelkes vezetésével a játékok szerepével, csoportosításával, módjaival, a játékos archetípusokkal ismerkedhettünk a képzés során. A játékkultúra történetét, fejlődését és a modern társasjátékokat kronológiai szempontokból is vizsgálhattuk. Sokat tapasztalt kollegánk, tanítói támogatást kaptunk abban, hogy a játékok bőséges útvesztőiben miféleképpen igazodjunk el, hogyan keressünk, válasszunk játékot a gyerekek életkorának, személyiségének megfelelően. A fergeteges játék használat mellett az elengedhetetlen „játékzsivajban és csatazajban” játszottunk. A foglalkozásokon kiváló előadónknak köszönhetően emelkedett, harsány hangulat volt jellemző, egy-egy újabb játéknak köszönhetően. Minél több játékot szerettem volna kipróbálni, de néha a játék hevében úgy elfeledtem az időt, teret, hogy maradt kipróbálatlan játék, melyet „hazavihettünk házifeladatként”.
A csoporttagok között is profin működött a kohézió, változó csoportösszetételben, egymást is tanítva gyakoroltunk. A tanultakat kollégáimmal és tanítványaimmal is mielőbb szeretném megosztani, játszva tanítani.
Délutánonként megismertük a helyi nevezetességeket, sétáltunk, strandoltunk és nem maradhatott ki a tengerparti vacsora sem. A szervezett programok is mind fenomenálisak voltak: az ismerkedő vacsora, a naplementés delfintúra és a hajókirándulás.
Sok-sok szakmai élménnyel és ismerettel bővítettem tudástáramat a tanfolyam során. Köszönöm a szervezők a munkáját és szeretnék részt venni hasonló képzésen, képzéseken.
Játék-Kaleidoszkóp: kicsik és nagyok játékai
Írta: Takácsné Balogh Edit2023. július 16-22. között az Erasmus+ támogatásával egyhetes továbbképzésen vehettem részt a horvátországi Rovinjban. Mivel szeretek játszani és szakköri keretben a gyerekeknek is tartok logikafoglalkozásokat, izgatottan vártam a képzést. A helyszínül szolgáló iskola nagyszerű körülményeket biztosított tágas és klimatizált tantermével. Meglátva a rengeteg játékot, igazi Kánaánban éreztem magam.
A trénerünk, Móricz Márk lelkes vezetésével megismerkedhettünk a játékos archetípusokkal, a játékok szerepével, csoportosításával, módjaival. Áttekintettük a játékkultúra történetét, fejlődését és a modern társasjátékokat. Sok segítséget kaptunk abban, hogyan igazodjunk el a társasjátékok között, hogyan válasszunk a gyerekek életkorához, személyiségéhez, helyszínhez megfelelő játékot. Az elmélet mellett természetesen rengeteget játszottunk. A foglalkozásokon mindig remek hangulat uralkodott miközben újabb és újabb közösségi és társasjátékokat ismertünk meg. Igyekeztem a lehető legtöbbet kipróbálni, de néha magával ragadott egy-egy addig ismeretlen játék és sajnáltam, hogy vége a foglalkozásnak.
A csoporttagok között is remek együttműködés alakult ki, változó csoportösszetételben, egymást is tanítva gyakoroltunk. Szeretném a tanultakat a kollégáimmal és a tanítványaimmal is mielőbb kipróbálni.
Délutánonként megismertük a helyi nevezetességeket, barangoltunk Rovinj festői kis utcáin, strandoltunk és nem maradhatott ki a tengerparti vacsora sem. Nagyszerűek voltak a szervezett programok is: az ismerkedő vacsora, a naplementés delfintúra és a hajókirándulás az utolsó napon.
Sok-sok élménnyel és szakmai ismerettel gazdagodtam a tanfolyam során. Köszönöm a szervezők a munkáját és remélem lesz még lehetőségem részt venni hasonló képzésen.
2023. július 16. és 23. között vettem részt Rovinjban a Jutaki Bt. által szervezett "Inkluzív nevelés, oktatás" című tanfolyamon. Izgatottam vártam ezt a hetet. Egyrészt mert nagyon kíváncsi voltam, milyen formában "kapjuk" majd az oktatást, mennyire lesz száraz vagy inkább gyakorlatorientált a képzés. Másrészt pedig nagy kalandnak ígérkezett ez a néhány nap, hiszen családommal együtt indultunk útnak.
Érkezésünkkor szinte mellbevágó volt a fülledt, páradús levegő, de a panoráma kárpótolt bennünket, alig tudtunk betelni a tenger látványával és a városka hangulatával. Vasárnap délután a kurzus regisztrációval,majd egy rövid ismerkedéssel indult. Bemutatkoztak oktatóink illetve a csapat többi tagja. A többség a pesti tankerületekből érkezett, de hárman egészen Gyimesből (Erdély) utaztak idáig, jómagam pedig Nézsáról, Nógrád megyéből. Sokszínű csapat alakult ki, akik minden korosztályban érintettek óvodától a középiskoláig. Az estét egy közös vacsorával zártuk.
Oktatóink -Kókayné Lányi Marietta és Vajna Kinga - a Gyermekek Háza alternatív iskola tanítói. Rögtön mély benyomást tett rám, hogy kiemelkedő elméleti tudásuk mellett saját tapasztalataikból is merítenek, és próbálják nekünk is átadni mindezt.
Első napunk mottója "Fontos vagy". Játékos feladatok segítségével ismerkedtünk egymással,illetve a kurzus főbb témaköreivel. Integráció, inkluzió fontosságáról beszélgettünk,ki hogyan éli meg ezt saját munkája során. Ami különösen tetszett, hogy rengeteg gyakorlati ötletet, tippet kaptunk,amit mi is "használhatunk", beépíthetünk a mindennapok során, akár alsós tanítóként, szakos tanárként vagy épp pegadógiai asszisztensként dolgozunk.
Másnap megtekinthettünk egy filmet, amiben bemutatták oktatóink a Gyermekek Háza alternatív általános iskolát és gimnáziumot. A film elemzése kapcsán beszélgettünk az inkluzív nevelés főbb vonalairól, a befogadó iskola jellemzőiről. Amit kiemeltek számunkra, hogy "A differenciálás alapja a gyermek ismerete." Ez a mottó valóban átszövi mindennapjaikat, az iskola, a tantermek kialakítása lehetővé teszi a kiscsoportos vagy akár egyéni foglalkozásokat tanóra közben is.
Szerdán főként a tanári módszerekről kaptunk elméleti és nagyon sok gyakorlati oktatást. Beszéltünk a kooperatív módszer és projektmunkák hatékonyságáról, valamint megismertük a többszörös intelligencia fogalmát. Mindezt sok-sok, a saját bőrünkön is megtapasztalt feladattal, játékkal tettük még színesebbé. Nagyon kreatív, jó humorú, egymásra odafigyelő csapatokká szerveződtünk.
Mindazt a tudást,amit eddig kaptunk, a következő napon még jobban igyekeztünk elmélyíteni és a gyakorlatba átültetni. A differenciált rétegmunka felépítését magunk is gyakorolhattuk, feladatunk egy tanóra megtervezése volt a tanult szempontok alapján. Rendkívül összetett feladat ez a mindennapokban, de egyik oktatónk mondata különösen megragadta figyelmem: " Ezek a tanult módszerek nagyon időigényesek az oktató számára, viszont a vele kapott kompetenciák -a gyermek részére- egy életet határoznak meg."
Végezetül azzal zártuk pénteken a tanulásszervezési részt, hogy meghallgattuk, átbeszéltük a kis csoportokban megtervezett tanórákat. Kölcsönösen sok ötletet adtunk át így egymásnak. Ezután betekintést kaptunk az aktuális törvényi rendelkezésekbe, főként az SNI-vel és BTMN- nel küzdő tanulók oktatásával kapcsolatosan, melyek ismerete adott esetben nagyon hasznos lehet.
Visszatekintve a hétre...egy nagyon intenzív, hatékony oktatás részese lehettem egy vidám, nyitott csapat tagjaként. Külön kiemelném, hogy a hét során bármilyen kérdésünk merült fel, akár a tanfolyammal, akár a helyi sajátoságokkal, programokkal kapcsolatban (pl. merre találunk strandot, hajókázási lehetőséget, éttermet, mit érdemes megnézni a városban), a szervezők azonnal és készségesen segítettek nekünk. Ezúton is köszönjük!
Annak ellenére, hogy családdal érkeztem, nem volt túlságosan megterhelő az oktatáson részt venni, hisz a délelőtti órák után volt lehetőségünk szabad programra is. Kiélveztük a tenger adta lehetőségeket, búvárkodtunk, hajókáztunk, és este naplemente után nagyokat sétáltunk Rovinj óvárosában. A hőség miatt kirándulásra kevesebb alkalmunk adódott kicsi gyerekekkel, de azért Pula kikötőjét és a fantasztikus kolosszeum látványát nem hagytuk ki.
Remélem, lesz alkalmunk visszajönni ide, és bátran ajánlom másoknak is!
Fábiánné Oláh Zsuzsanna
Egy hét - jóllét Tanári jóllét (Well-being): tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére
Írta: Kovács Villő KláraEGY HÉT – JÓLLÉT
Tanári jóllét (Well-being): tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére
Nagy izgalommal és reménykedéssel vártam a tanártámogató tréninget Rovinjban (2023. augusztus 6-12.), hiszen első alkalommal vettem részt továbbképzésen az Erasmus-program keretében. A vasárnapi ismerkedési estre kissé rányomta bélyegét az óriási jégeső és felhőszakadás, ami miatt a program csúszott, sokan bőrig áztak… Majd kárpótolt minket a gyönyörű szivárvány és a tartalmas, csodás együtt töltött egy hét.
A jól felépített tréninget Szász Ramóna vezette, aki tudásával, empátiájával, humorával segített minket abban, hogy felismerjük erősségeinket és gyengeségeinket, megtanuljunk asszertíven kommunikálni, és nemet mondani.
Első nap a tudatosság és a motiváció állt a középpontban, mindezekhez időgazdálkodási tippeket is kaptunk.
Kedden az érzelmileg intelligens ember legfőbb tulajdonságait ismertük meg, valamint megtudtuk, melyek azok a negatív gondolatok, torzítások, melyek rossz irányba befolyásolhatják egy-egy fontos döntésünket, válaszunkat, reakciónkat.
A harmadik napon a „burnout”-tal foglalkoztunk. Megbeszéltük a kiégési szindróma okait, fázisait. Ramóna irányításával összegyűjtöttük, mit lehet ez ellen tenni. Felkutattuk erősségeinket a szakmánkban, kapcsolatainkban és személyes kiteljesedésünkben.
Csütörtökön következett az asszertív kommunikáció. Ehhez megbeszéltük, mi mindenhez van jogunk, mi hasznos és mi nem, milyen az asszertív kommunikáció. Felismertük, hogyan kezeljük a konfliktusainkat, megbeszéltük, mikor és hogyan mondjunk NEM-et. Tanácsokat kaptunk azzal kapcsolatban is, hogyan legyünk empatikusak egy-egy vitában, konfliktusban úgy, hogy azért ne legyünk kihasználhatók.
Az utolsó napon is foglalkoztuk még a NEM-et mondással, illetve különböző elkerülési stratégiákat gyűjtöttünk össze.
A gyakorlati feladatok során sokat nevettünk, egy-egy fájdalmon könnyeztünk is. A 23 fős társaság minden tagja odafigyelt a másikra, támogattuk egymást, segítettünk jól bevált ötletekkel.
Várakozáson felüli, rendkívül hasznos volt a tréning! Ha címszavakban kellene összeszednem, a következőket írnám: felismertem, rádöbbentem, megtanultam, nevettem, átéreztem, felidéztem, megértettem, pihentem, feltöltődtem, változtam, változtatok, képes vagyok…
Mindemellett a város is gyönyörű viharban és napsütésben egyaránt. Sok szabadidős program közül választhattunk, melyekről szóban is és információs táblán is tájékozódhattunk Véghné Juhász Krisztina jóvoltából.
Bármikor újra elmennék!!!
Kreativitás és problémamegoldás fejlesztése/fejlődése Tenerifén
Írta: Hudacsek ÉvaAngol nyelvtanfolyam Horvátországban. A tankönyv teljesen angol nyelvű volt, a tréner nem tudott magyarul és nem hagyta, hogy anyanyelvünkön sugdolózzunk. Elég sokat tanultam, ismét diáknak éreztem magam egy jó iskolában.
Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal