A honlapunkon található projekteket az Európai Bizottság támogatta. Az alábbiakban korábbi mobilitásokon részt vett kollégák beszámolóit olvashatják.
A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.
Játék - kaleidoszkóp – Játékkultúra az alsó tagozaton
Írta: Csipakné Erős EdinaAz Erasmus+ pályázat keretén belül első alkalommal vettem részt külföldi pedagógus továbbképzésen (2023.07.23 - 2023.07.29. között) a meseszép Rovinj városában.
A képzés szervezője a JUTAKI Kereskedelmi és Szolgáltató BT. – Hungary Expert for Teachers and Students.
Mind a szervezés, mind a lebonyolítás gördülékenyen zajlott. Köszönjük a Jutaki Bt. képviselőjének, Véghné Juhász Krisztinának a segítőkészségét, a rugalmasságát!
A kurzus címe: Játék - kaleidoszkóp – Játékkultúra az alsó tagozaton
A kurzus vezetője: Móricz Márk, aki széleskörű szakmai tudással, tapasztalattal rendelkezik. Lelkesedésével, humorával, fiatalos lendületével, élménnyé tette a tanulás folyamatát.
Az oktatás helyszíne is tökéletes volt: a városközpontban elhelyezkedő középiskola, a Talijanska Srednja Škola épülete, klimatizált, tágas, jól felszerelt tantermekkel.
A kurzus nulladik napján egy általános ismertetővel/bevezetővel kezdtünk, majd egy csapatépítő vacsorával folytatódott egy helyi étteremben.
A foglalkozások délelőtt zajlottak, alkalmazkodva a csoport igényeihez. Márk végtelenül rugalmas, energetikus, színes egyéniségével lehetővé tette az önfeledt, felszabadult tanulást.
Egy kicsit mindenki újra gyerek lehetett. Voltak könnyek, volt sok nevetés, élmény, vidámság.
A kurzus során bemutatta nekünk a játék "evolúcióját", megismerkedtünk a játékos és játéktípusokkal.
A megismert játékok során tudatosítottuk pedagógusként, hogy az adott játékkal mit és hogyan fejlesztünk a gyerekeknél.
Sok játéknál kiemelt szerepet kapott a mozgás, a nagymozgásoktól egészen a finommotoros mozgásformákig.
Beszéltünk a játékkészítés előnyeiről is, arról, hogyan válasszunk játékot, hol játsszuk, mikor játsszuk, mivel játsszuk és kivel/kikkel játsszuk.
Megtanultuk, hogy nem minden játék való mindenkinek, meg kell keresnünk a gyermek igényeinek, típusának megfelelő játékokat a siker érdekében.
Körjátékokat, csapatjátékokat, kiscsoportos játékokat is kipróbáltunk. Olyat is, aminek tétje nincs, mégis gyönyörködtet, örömet okoz.
A hét gyorsan elillant. Egy önfeledt, élményekkel teli ismeret és -tapasztalatszerzés volt, amit a hétköznapokba eredményesen be tudok majd építeni.
A tanfolyamot azoknak ajánlom, akik szeretnek játszani, szabályokkal vagy anélkül, csoportosan vagy párosan, eszközzel vagy a nélkül ….és még sorolhatnám. ?
Köszönöm a lehetőséget, a jövőben is szeretnék az Erasmus + program keretén belül hasonló tapasztalat/tudásszerző képzésen, hospitáláson részt venni.
Felfedezés, kalandozás a matematika világában
Írta: Vincze Sarolta
2023. 07. 23-tól 07. 29-ig a Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért szervezésében felnőtképzésen vehettem részt Rovinjban, Horvátországban.
A szervezőmunkáról csak szuperlatívuszokban tudnék beszélni, minden információ és segítség folyamatosan rendelkezésünkre állt.
A kurzus témája első olvasatra megragadott: A felfedezés örömforrás – Ne áruld el, segítsd a felfedezésben! – Felfedeztetés matematika órákon 2.0; máris döntöttem, erre esett a választásom. Az öt nap tematikája még inkább felkeltette az érdeklődésemet, nagy várakozással indultam útnak.
A Rovinjba való megérkezés kellemes emlékeket elevenített fel, a városka ismét elbűvölt.
A vasárnapi regisztrációt követően trénereinkkel, Jakucs Erikával és Pereczes Mariannával bemutatkozó beszélgetésre vonult a csoportunk az osztálytermünkbe. Ezt követően közös vacsora keretében folytatódott az ismerkedés egy közeli étteremben.
Hétfőn kezdődött az érdemi munka – ahogyan a kurzus címe ígérte – felfedezéssel, és ez az egész hetet végig kisérte. Erika és Mariann – óriási tapasztalattal és felkészültséggel - sok-sok játékos ötletet, rengeteg eszközt hozott, amivel a felfedezés, a megismerés öröme garantált volt. Mi más vihetne közelebb a matematikához?
Ötödikes, hatodikos diákokká váltunk, dolgoztunk párban, kis csoportokban, rengeteg egyszerűen elkészíthető „segédlethez” kaptunk ötletet, útmutatást. Kisdiákként játszottunk, önfeledten keresgéltük a feladványok megoldásait, tévedhettünk, vitahelyzetekbe keveredtünk, győzködtük egymást. Esher munkáit magam is bemutatom a tanítványaimnak a transzformációk tanításánál, de hogy ehhez hasonló elven a gyerekek is készíthetnek ilyen rajzokat, ez meglepett és elvarázsolt.
Mindig volt lehetőség, idő a felmerülő kérdések megbeszélésére, hiszen az ország több pontjáról érkező kollégák más-más nehézséggel kerültek szembe.
Repült az idő, fogytak a napok és máris péntek… a kurzus értékelése és a dokumentumok átadása zárta a közös munkát.
Délutánonként csatangoltunk a városban, élveztük a tenger hullámait, kóstolgattuk a horvát ízeket, eljutottunk Porecbe, barangoltunk a világ legkisebb városában Humbabában. Remekül kiegészítette egymást a délelőtti munka és a délutáni kikapcsolódás, a szombati hajókirándulás pedig megkoronázása volt ennek a tartalmas, csodálatos egy hétnek.
Csapatépítés, együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák
Hangyálné Praszna Éva2023. július 16-tól 22-ig részt vehettem az Erasmus + ösztöndíj keretében egy tanárképzési kurzuson, Horvátországban, Rovinjban, immár második alkalommal. A kurzus címe: Csapatépítés, együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák. A kurzus szervezője: a JUTAKI Bt.-Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért szervezet volt.
A tanári továbbképzés ügyvezetője Véghné Juhász Krisztina, akitől nagyon sok segítséget kaptunk a program egész ideje alatt, étkezés, szállás, képzési tudnivalók, fakultatív programok tekintetében. Támogatásával előzetes tudás- és igényfelmérő kérdőívet töltöttünk ki. Nagyon tetszett az idei képzésen az, hogy naponta voltak fakultatív programok. Így elmehettünk evezni, delfinnézőbe, ellátogathattunk Pulába, Porecbe, Motovunba, illetve akik kéthetes kurzuson vehettek részt Abbáziába és Velencébe is mehettek kirándulni.
A kurzus trénere Uhrin Csaba drámapedagógus volt, aki a kurzus kezdete előtt ismertette a részletes heti programot, s nagyon sok játékot ígért nekünk.
A tanfolyam célja volt, hogy miként, milyen mértékben működhetünk együtt, hogy betekinthessünk a kulisszák mögé, hogy megfigyelhessük, mitől működik egy játék, technika, vagy mitől nem. Hogyan kell egy csapatot vezetni. A szórakoztató, motiváló csapatépítő tevékenységek inspirálóan hathatnak az összetartás kialakítására, az összetartozás és a közösség, a tolerancia és a csapatszellem légkörének megerősödéséhez, valamint a kommunikációs készségek fejlesztéséhez. A csapatépítő feladatok hozzájárulnak a közös problémamegoldáshoz, fejlesztik az empátiát és a csoportba és önmagunkba vetett bizalmat, fokozzák a kreativitást és növelik az önbecsülést.
Ennek alapján állította össze Csaba a heti „órarendet” is, volt ismerkedési játék, névtanulás, közös pontok, közös vonások keresése, kapcsolatteremtő, bizalomjátékok, építés, rajzolás, kártyajátékok, improvizáció. Önismereti, társismereti játékok. Ezeket a játékokat a kisiskolás kortól egészen a felnőtt csapatépítési tréningeken át lehet alkalmazni. Nagyon tetszett az, hogy mindig mozgásban, lendületben voltunk, drámapedagógiai módszereket is tanultunk, hogy naponta felelevenítettük az előző nap játékait. A kurzus végén ígéretet kaptunk arra, hogy ezeket a játékokat összegyűjtve, rendszerezve megkapjuk a tanév kezdetén.
A továbbképzés zárásaként értékeltük a tanfolyamot, elégedettségi kérdőívet töltöttünk ki, s felvettük a kapcsolatot egymással és a tanfolyam vezetőjével is. A szombati napon pedig egy csodálatos hajókiránduláson vehettünk részt.
A továbbképzés során rengeteg új ismeretre tettem szert, új emberekkel találkoztam, akikkel megoszthattam tudásomat, tapasztalataimat. A kurzusra az ország valamennyi részéről érkeztek kollégák, voltak Romániából is hallgatók a többi képzésen. Úgy érzem, hogy jól választottam a képzések közül, hiszen 2022-ben lettem drámapedagógus, s ezen a kurzuson tovább bővíthettem ismereteimet drámajátékokból, drámapedagógiai módszerekből. A kurzus végére igazi csapatot építettünk.
Fót, 2023. augusztus 22. Hangyálné Praszna Éva - Fáy András Általános Iskola, Fót
Tanári jóllét ( Well-beeing): tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére
Írta: Szilágyiné Deres AnikóA bajai MNÁMK pedagógusaként nagy öröm volt, hogy intézményünk sikeresen pályázott az Erasmus + tanári mobilitására. Így 2023. augusztus 6-12. között részt vehettem a Tanári jóllét ( Well-beeing): tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére elnevezésű kurzuson.
Az elmúlt és a következő időszak minden magyar köznevelésben dolgozónak nehéz. Ezért volt különösen jó, hogy végre olyan képzésen vehettem részt, ami RÓLAM szól. Hogyan szerezzem vissza a motivációmat, miként újulhatok meg érzelmileg és mentálisan, hogyan ismerjem fel, előzzem meg a kiégést. Boldog tanár = Boldog diák
Két kolléganőmmel indultunk útnak, de az esős utazás végén Isztria ragyogó napsütéssel fogadott minket, Rovinj városa pedig azonnal elvarázsolt. Vasárnap este finom vacsora mellett találkozhattunk a többi résztvevővel, hétfőn reggel pedig megismerhettük trénerünket, a vidám és profin felkészült Szász Ramóna személyében.
Megkaptuk a hét tematikáját, s elsőként a motiváció volt a téma, valamint a tudatosság. Önismereti naplót kaptunk, melyet a hét folyamán vezettünk. Kerestük önmagunkat, mire születtem, mire vagyok összerakva, Simon Sinek „Találd meg a miérted” c. coachingjával. Megismerkedtünk a negatív korlátozó hiedelmekkel, gyakorlati tippeket kaptunk a pozitív pszichológiából. Pozitív lépéseket tettünk a jóllét felé, tudatosodott, hogy egyensúlyt kell teremtenünk a munka és a magánélet között, s hogy vigyáznunk kell az egészségünkre, valamint kaptam időgazdálkodási tippeket. Remek gyakorlati tippeket kaptunk arra, hogy hogyan mondjunk NEM-et, az asszertív kommunikáció tréning különböző szituációkban pedig személyes kedvencem volt. Erősségeimet jobban megismertem, meghúzni a határaimat pedig ezentúl sokkal ügyesebben fogom.
A hangulat mindig remek volt, Ramóna humora, profizmusa, felkészültsége egyedülálló! Még sosem találkoztam nála jobb trénerrel!
Rovinj városát bejárni, megismerni csodálatos volt. Véghné Juhász Krisztina, a kurzus szervezője remek munkát végzett, mindenben a segítségünkre volt. Voltunk delfinnéző hajókiránduláson, a Lim-fjordban, Vrsarban, és fürödtünk a nyílt tengeren.
A helyszín, a szervezés, a kurzus, minden tökéletes volt.
Nagyon szívesen részt vennék ennek a tréningnek a folytatásán, de bármelyik másikon is. Köszönöm szépen ezt a csodás hetet!
DIGITAL STORYTELLING - egy ősi művészeti forma XXI. századi megközelítésben
Írta: Lakatos GabriellaBÁNKIS DIÁKOK ÉS TANÁROK KALANDJAI ÍRORSZÁGBAN ÉS MÁLTÁN EGY ÚJABB ERASMUS PÁLYÁZAT KERETÉBEN
Írta: Fekete-Vadas Zsuzsanna„Communication, Emotion and the Silent Intermediate Tone”, Rovinj - 2023
Írta: Simon Klára"Vonások és fogások - Az írás és fogalmazás tanításának jelentősége az anyanyelv tanításában" - Rovinj
Írta: Keményné Mellár AlizErasmus + képzésen először vehettem részt idén a csodálatos horvátországi Rovinjban 2023. július 16-22-ig. Nagy várakozással töltött el ez az egy hét, mert sikerült a „Vonások és fogások – Az írás és fogalmazás tanításának jelentősége az anyanyelv tanításában” c. kurzusra bekerülnöm, mely tanítói munkám során nagy segítség lehet. Szervező a „JUTAKI Bt. – Hungary Expert a Tanárokért és Diákokért”.
A továbbképzés helyszíne egy középiskola klimatizált épülete volt, melyben kényelmesen, jó körülmények között tanulhattunk. Már a regisztrációnál minden gördülékenyen ment, közben megismerkedtem több hazánkban és külföldön tanító kollégával. Az első este egy közös vacsorán találkozhattunk a tanfolyam többi résztvevőjével is.
A mi csoportunk alsó tagozaton dolgozó pedagógusokból, tanítókból, fejlesztőpedagógusokból állt. Nagyon jól éreztem magam közöttük! Jó volt beszélgetni és tapasztalatot cserélni.
A mentoraink Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta voltak. Magas szintű szakmai tudásuk mellett nagyon kedves, barátságos, szimpatikus pedagógusok. Már az első napon rengetek ráhangoló játékkal vártak bennünket, hiszen céljuk a tevékenységgel és játékkal támogatott anyanyelvi neveléshez bővíteni ismereteinket. A barátságos légkörben tartott órákon olyan szervezési feladatokkal, képességfejlesztő tevékenységekkel, játékokkal ismerkedhettünk meg, amelyek nagy segítséget nyújtanak nekem abban, hogy a 6-10 éves gyermek aktív résztvevője lehessen a kommunikációnak tanóráimon. Az írástanítást az alapoktól egészen a kész szövegekig végigkísértük. Különböző finommozgás fejlesztésen, tájékozódás fejlesztésén, betűkön keresztül jutottunk el a szavakkal, szószerkezetekkel, mondatokkal és mondattömbökkel foglalkozó játékokig. Várom, hogy az itt tanult ismereteket, játékokat, eszközöket, csapatépítő módszereket bevihessem a saját óráimra.
Amikor nem ismereteinket bővítettük lehetőségük nyílt a kisváros felfedezésére, fürdőzésre, valamint a Jutaki Bt. jóvoltából különböző fakultatív programokon való részvételre. Ezek közül a hajóút és a delfinek adták a legnagyobb élményt számomra.
Köszönöm ERASMUS+, hogy elutazhattam Horvátországba és részt vehettem ezen a kurzuson!
Keményné Mellár Aliz
Váci Árpád Fejedelem Általános Iskola
’Culture and Heritage in Iceland - A sustainable lifestyle connected with the local environment.’
Írta: Deák Anikó JúliaCreative use of Technology in the classroom
Írta: Márné Balogh Krisztina JolánElső Erasmus továbbképzésem: Going Digital in an Innovative Classroom; Prága, Csehország
Írta: Nagy KrisztinaA Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium Erasmus akkreditáció keretében lehetőségem volt idén is részt venni egy egyhetes szakmai magyar nyelvű továbbképzésen Rovinjban.
A képzés a helyi gimnázium patinás épületében zajlott, ahol minden terem légkondicionált, így az augusztusi melegben is kellemes környezetben tölthettünk öt napot, ahol magas szinten felkészült trénerünk, Szász Ramóna vezetett be minket a tanári jóllét rejtelmeibe.
A kurzus vasárnap kezdődött egy rövid ismerkedéssel a helyszínen, majd egy finom vacsorával folytatódott egy közeli étteremben.
Hétfőtől péntekig délelőtt vettünk részt a foglalkozásokon, ahol mélységeket és magasságokat is megjártunk. Önismereti teszttel kezdtünk. Simon Sinek „Találd meg a miérted” coachingja segített abban, hogy mire is születtünk a szívünk mélyén. Tanultunk pozitív pszichológiát, motivációt, empátiát, hitet önmagunkban. Megtanultuk felismerni a kiégés jeleit és kezelni is azt. Meghúztuk a határainkat és megtanultunk nemet mondani. Belemerültünk az asszertív kommunikáció rejtelmeibe, a naplózás művészetébe. Számtalan egyéni, páros, csoportos gyakorlaton mélyítettük el a megszerzett tudást.
A képzés egy nagyon klassz, jó hangulatú hajóúttal zárult a Lim fjordba és a közeli Vrsar városába.
A képzés alatt fakultatív programokon is volt lehetőség részt venni és minden kérdésben segítségünkre volt Véghné Juhász Krisztina, melyet ezúton is köszönök neki.
Köszönöm Horváth Bernadett koordinátorunknak, hogy az utazás tervezésében és előkészítésében rengeteg segítséget nyújtott.
Úgy érzem, hogy idén is egy nagyon hasznos, tartalmas képzésen vettem részt. A megszerzett tudás segítségemre lesz a továbbiakban, kamatoztatni tudom a hétköznapokon.
Iskolánk mobilitásairól a Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium honlapján is olvashatnak a látogatók.
https://dkrmg.hu/erasmus/erasmus
Dunakeszi, 2023. 08. 23. Molnár Gabriella
A Budafoki Kossuth Lajos Magyar- Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola pedagógusaként, Rovinjban vettem részt az Erasmus + programjában.
A tanfolyamunk szervezőjének köszönhetően naprakész információink voltak, hiszen szinte állandóan rendelkezésünkre állt.
A tanfolyamom címe Tanári jóllét volt, ami teljesen méltó nevet kapott, mivel szinte maximálisan feltöltödve jöttem ki a tanfolyamról, nem csak szakmailag. Hihetetlenül sok pluszt adott a továbbiakhoz a pályán és a magánéletben is. Csak párat említenék az érintett témakörök közül. Kaptunk időgazdálkodási tippeket, feltártuk az erősségeinket, rengeteg motiválási lehetőséget kaptunk, alkalmaztuk az asszertív kommunikációt. Kaptunk példákat arra, hogyan húzzuk meg a határainkat és hogyan képviseljük azokat. Segítséget kaptunk abban is, hogyan kezeljük konfliktusainkat és hogy milyen konkrét lépéseket tudunk tenni a jóllét felé. Az oktatónk rendkívül felkészült volt, precízen felépített tematikával. Egyszóval ez a tanfolyam megalapozta a tanári jóllétünk, természetesen sok-sok gyakorlati tanáccsal.
Számomra ez egy nagyon izgalmas hét volt, ahol összeköthettem a kellemest a hasznossal. Ráadásul a szervezők még elvittek minket egy nagyon tartalmas hajóútra is a végén. Rovinj pedig egy csodálatos ékszerdoboz kis utcákkal, gyönyörű tengerpartttal.
Tanári jóllét (Well-being) tanártámogató tréning- Rovinj
Írta: Mária BordásDisszemináció
2023. július 16-22-ig az Erasmus program keretében ismét egy fantasztikus továbbképzésen vehettem részt Rovinjban, „Inkluzív nevelés és oktatás” címmel. A Gyermekek Házának két kiváló pedagógusa: Kókayné Lányi Marietta és Szabóné Vajna Kinga mentorok vezetésével.
Ezúton is szeretném megköszönni a lehetőséget a tapasztalatszerzésre.
A továbbképzés folyamán találkozhattunk, ismerkedhettünk Erdélyből, Horvátországból és Olaszországból érkezett kollegákkal, velük beszélgetve, esetenként együtt dolgozva ismeretet szerezhettünk az ő tanítási módszereikről, oktatási rendszerükről is.
Fejlesztő- pedagógusként az inklúzió , az inkluzív nevelés elkötelezett híve vagyok. Kíváncsian vártam ezt a továbbképzést, hiszen az előadók iskolája, oktatási módszereik, szemléletük a méltányosságon alapuló, befogadó iskolai környezet kialakításának elméletével és gyakorlati módszereivel ismertetett meg.
Különösen tetszett és újdonság volt számomra a többszíntű intelligenciára épülő tanulásszervezés, amely az egyéni képességeket, erősségeket veszi figyelembe a differenciált tanulásszervezés során. A kooperatív technikák, a gyermekek aktivitására építő tanulásszervezés tudatosan háttérbe szorítja a kudarcokat, segíti az együttműködést, a tudásmegosztást, egymás elfogadását, segítését, a környezet pozitív visszajelzésein, illetve az apró de gyakori sikereken keresztül ébreszti fel és tartja szinten a folyamatos tudásvágyat. Ennek következményeként nem csupán az új ismereteket sajátítják el a tanulók, de könnyen átélik közben az alkotás szépségét, dinamikusan fejlődnek a kognitív és értelmi képességek.
Új, legikább csapatépítő, közösségformáló és együttmöködést/elfogadást segítő játékok tanulására, tanításának kipróbálására volt lehetőségem játékosként és játékvezetőként, melyet be tudok építeni mindennapi munkám során a differenciált fejlesztő- órák tervezésébe és a fejlesztés menetébe. Az adott oktatási cél eléréséhez leginkább illő játékok, kooperatív technikák kiválasztására, gyűjtésére, megosztására is kaptunk ötleteket.
Mindezek mellet a továbbképzés a digitalis kompetencia fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektetett, hiszen a játékok kiválasztása, megosztása a világhálón és elektronikus levelezési rendszerben történt. Bizonyos játékok/feladatok játszhatók/megoldhatók táblagépen és egyéb elektrotechnikai eszközökön is.
Összességében elmondható, hogy a tanfolyamon elsajátított módszerek, játékok inspirálnak arra, hogy fejlesztő-pedagógiai munkám során éljek az inkluzív nevelést elősegítő kooperatív módszerek, valamint a többszíntű intelligenciára épülő tanulásszervezés nyújtotta tanulmányi előmenetelt is növelő hatékony lehetőségével.
Kászonyi Ildikó (fejlesztő- differenciáló pedagógus) - Fóti Fáy András Általános Iskola
Asszertív kommunikáció
Az Erasmus + programnak köszönhetően 1 hetet tölthettem a horvátországi Rovinjban. A kedves, hangulatos tengerparti városka gimnáziuma kiváló helyszíne volt a továbbképzésnek. Minden a kényelmünket és a gondtalan tanulásunkat szolgálta. A gimnáziumban befizethettünk reggelire és ebédre, valamint remek kirándulásokra.
A csoporttal már vasárnap este egy közös vacsorán találkoztunk. Akkor még csak óvatosan méregettük egymást. Legfőbb témánk az utazás és a szállás volt.
Másnaptól azonban elkezdődött a közös munka. Különböző iskolákból érkeztünk, különböző beosztásokban dolgozunk, de nagyon gyorsan egymásra tudtunk hangolódni. Ezt segítette vezetőnk Szász Ramóna sok ötletes feladata. Ügyelt rá, hogy szinte mindig más-más csoportban dolgozzunk. Nemcsak az együttműködési készségünket fejlesztette, hanem az önismeretünket is.
Alapos tudományos ismereteket szereztünk, sok hasznos szakirodalom került szóba.
A feladatok újszerűek, érdekesek és tanulságosak voltak. Kedves vicces pillanatainkra sokáig fogok emlékezni. Kiváló csoporttársakkal és kedves, céltudatos, jól felkészült és nagyon asszertív csoportvezetővel töltve ezt a hetet csak úgy repült az idő.
A délutánokat aktív pihenéssel töltöttük: lubickoltunk a tengerben, kirándultunk, hajókáztunk, felfedeztük az Óváros hangulatos kis sikátorait, finom ételeket ettünk.
Szombatra sajnos elromlott az idő, így a közös hajózás helyett még egy ráadás napon vettünk részt. Olyan játékokat játszottunk, amelyekkel a tanítványainkat is együttműködésre késztethetjük.
Nagyon köszönöm, hogy egy ilyen jól szervezett, nagyon hasznos és emlékezetes továbbképzésen vehettem részt.
Botosné Varga Sára
Dunakeszi Szent István Általános Iskola
Digital Education Tools for Absolute Beginners/Greece/Athens
Írta: Kissné Mészáros EdinaAsszertív kommunikáció - Hogyan kommunikáljunk hatékonyan és erőteljesen, és legyünk győztesek. írta: Benkó Róbert
Az első ERASMUS+ program amin részt vettem, az Rovinjba került megrendezésre 2023.07.30.-08.05. közötti héten. A tanfolyam címe: Asszertív kommunikáció - Hogyan kommunikáljunk hatékonyan és erőteljesen, és legyünk győztesek. A képzés rendkívül jól elő volt készítve, és a szervezés nem hagyott maga után kívánnivalót. A Jutaki Bt. hibátlanul szervezte meg a képzést.
A képzés azért keltette fel a figyelmemet, mert tisztában vagyok vele, hogy a megfelelő kommunikáció a tanári szakmában elkerülhetettlen, legyen szó diákkal, kollégával, intézményvezetővel vagy akár szülőkkel való kommunikációról. Bíztam benne, hogy a kurzus nagyon sok gyakorlatot, illetve technikai elemet fog tartalmazni. Nem kellett csalódnom! Trénerünk nagyon sokoldalú volt, és különböző, nagyon színes módszertani repertoárral érkezett közénk.
Szász Ramóna trénert, és a többi résztvevőt a kurzus első napján vasárnap délután ismertük meg, egy foglalkozás és az azt követő vacsora alkalmával.
A munka másnap délelőtt folytatódott Rovinjban található gimnáziumban. A tantermünk tágas és jól felszerelt volt, alkalmas arra, hogy a sok gyakorlati feladatunkhoz megfelelő teret biztosítson. A nap folyamán megismerkedtünk az asszertív kommunikáció jelentésével, és azzal is szembesültünk, hogy elválaszthatatlan az önismeretünktől. Kommunikációs csapdákat ismertünk meg, és rá kellett jönnünk, hogy az agresszív kommunikáció szavainak milyen hatása lehet a másik emberre.
Kedden az agresszív kommunikáció, és annak az ellenszereiről beszéltünk. Majd rátértünk arra, hogy mikor, miként is kell NEM-et mondanunk, miként kezeljük indulatainkat kommunikációnk közben. Rengeteg gyakorlati feladatot kombinálta Ramóna azzal, hogy szinte mindig más csoporttagokkal kerültünk párba, egy csoportba, így egyre jobban ráhangolódtunk egymásra. Nagyon jól összekovácsolódott a csoport.
A hét közepén már a belső igényeink, szükségleteink, érzéseink hatékony kifejezésénél tartottunk és ehhez kapcsolódott az asszertív testbeszéd. A testbeszédhez kapcsolódó gyakorlat volt talán a legszínesebb gyakorlatok egyike.
Csütörtökön miután tudatosult bennünk, hogy önazonosak csak megfelelő önismeret birtokában lehetünk, így önismereti gyakorlatokat végeztünk, illetve coach-on vettünk részt, amit én nagyon érdekesnek és izgalmasnak, sőt, megdöbbentőnek találtam. Nagyon élveztem ezeket a foglalkozásokat.
Pénteken összefoglaltuk a hetet majd végül olyan foglalkozások következtek, ami abban segít, hogy hogyan kapcsolódjunk, figyeljünk, illetve működjünk együtt azzal, akivel kommunikálunk, vagy éppen hallgatjuk.
Sajnos a szombatra tervezett hajókirándulás a rossz időjárási körülmények miatt elmeredt, helyette a délutáni csoporttal kiegészülve játékos foglalkozáson vettünk részt az iskolába.
Rendkívül hasznosnak érzem az egész hetet, amihez természetesen hozzájárult, hogy nagyon sok kollégát ismertem meg az ország sok pontjáról, ugyanúgy, mint a határokon kívülről. A délutáni feltöltődéshez jobb helyszín talán nem is lehetett volna, mint ez a csodás Isztriai városka, színes házaival, felejthetetlen utcácskáival és csodás strandjaival.
Köszönöm a lehetőséget az ERASMUS+-nak!
Benkó Róbert Nézsai Mikszáth Kálmán Szlovák Nemzetiségi Általános Iskola
Tanári jóllét (Well-being): tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére
Írta: Vassné Szabó DóraAz Erasmus+ pályázat keretében 2023. augusztus 6-12-ig Rovinjban tölthettem egy csodálatos hetet. A továbbképzést a JUTAKI Bt. - Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért szervezte. Minden információt, dokumentációt, segítséget időben megkaptunk. Az oktatás és a programok is zökkenőmentesen zajlottak. A helyszínen Véghné Juhász Krisztina mindig a rendelkezésünkre állt, mindig számíthattunk rá.
Ez volt életem első (remélem, hogy nem az utolsó) Erasmus+ képzése, ezért nagy izgalommal vártam a programot, mely megérkezésünk után egy finom, közös vacsorával és ismerkedéssel kezdődött, majd hétfőn az iskolában folytatódott.
A Tanári jóllét (Well-being): tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére kurzus minden várakozásomat felülmúlta. A képzés tartalmas és érdekes volt, a mindennapi élet és a munka területén hasznosítható tudással látott el. Fontos kiemelnem, hogy nem csak elméleti, hanem gyakorlati tudásra is szert tettem a tanfolyam ideje alatt. Ehhez kellett a trénerünk, Szász Ramóna szaktudása és profizmusa.
Minden nap izgatottam vártam, hogy a képzési tervünkben található témakörök mit is takarnak pontosan, és hogyan fogjuk ezeket feldolgozni. Ramóna személyisége és a kollégák érdeklődése nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy az órák jó hangulatban teltek, érdeklődve hallgattuk az előadásokat, csináltuk végig a feladatokat. Többször és szívesen dolgoztunk csoportban vagy párban, érdekes volt megismerni az ország minden részéről érkező kollégák tapasztalatait, véleményeit.
A továbbképzés során sokat tanultam önmagamról, mi az, ami motivál, miért fontos a tudatosság, a pozitív pszichológia, az asszertív kommunikáció, a stresszkezelés. Megtanultam, hogyan és mikor mondjak nem-et, hogyan alkalmazzam ezeket a technikákat a különböző szituációkban. Úgy érzem, hogy mentálisan és érzelmileg is sikerült megújulnom. Ez fontos lépés, hiszen, a pedagógus “jólléte” szükséges ahhoz, hogy a diákok is jól érezzék magukat az iskolában.
Ezalatt az egy hét alatt rengeteg olyan témával foglalkoztunk, ami segíteni fog a kihívások leküzdésében. A mi „segítő szakmánkban” gyakori jelenség a kiégés. Feltártuk a lehetséges okokat, a fázisait, és ami a legfontosabb, megoldási javaslatokat is kaptunk.
A mentorálás és coaching során olyan stratégiákat sajátítottam el, melyek segítségével a motivációm új erőre kapott, megtanulhattam, hogyan tarthatom meg a határaimat és hogyan hozzam ki a legtöbbet magamból.
Biztos vagyok benne, hogy az itt szerzett ismeretek, tapasztalatok hosszú távon is segítségemre lesznek az életem és a munkám során.
Rengeteg élményt köszönhetek ennek az egy hétnek, melyhez hozzájárult a képzés helyszíne, Rovinj is. A festői szépségű városban hatalmas sétákat tettünk, megcsodáltuk a szűk, macskaköves utcák spalettás házait, a tengerpartot, a Szent Eufémia-székesegyházat, a naplementét. Mivel gyönyörű időnk volt, többször a strandon folytattuk a beszélgetést a kollégákkal.
A képzés mellett több fakultatív kirándulásra is jelentkezhettek a résztvevők, melyhez segítséget Véghné Juhász Krisztinától kaptunk. A képzés egy közös hajókirándulással zárult, mely során Vrsar településre hajóztunk át, útközben pedig megcsodáltuk a Lim fjordot, fürödtünk a tengerben, és egy finom ebédet is elfogyasztottunk.
Köszönöm ezt a fantasztikus lehetőséget a szervezőknek (JUTAKI Bt.) és a trénerünknek (Szász Ramóna). Hálás vagyok, hogy ilyen nagyszerű képzésen vehettem részt, és ennyi élménnyel gazdagodhattam. Bízom, benne, hogy a jövőben lesz még lehetőségem Erasmus+ képzésen részt venni.
Vassné Szabó Dóra
Learner Autonomy - Developing independence in learning, Rovinj
Írta: Zboroczkiné Korpás Emese ÉvaMedia and Technology in Education kurzus Barcelonában
Írta: Gutmayer HelgaPozitív osztályterem, coaching eszközök és Rovinj
Írta: Barsi BoglárkaEgy varázslatos hét Rovinjban
Írta: Horváth Gabriella
Első alkalommal volt szerencsém részt venni Erasmus képzésen a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium képviseletében. A 21. századi tanár- diákközpontú oktatás Carl R. Rogers alapelveivel az oktatásban című kurzus helyszíne a festői szépségű Rovinj volt. Az egy hétig tartó képzést Szász Ramóna vezette. Mentoromban egy magasan kvalifikált, ugyanakkor közvetlen, barátságos, szimpatikus embert ismerhettem meg. Nemcsak elméleti tudását osztotta meg a hallgatósággal, hanem rengeteg személyes tapasztalatot, élményét mesélte el nekünk, amit eddigi pályafutása során élt meg mind tanárként, mind coachként. A képzés során lehetőség nyílt arra, hogy a tanfolyam résztvevői egymással is megoszthassák tapasztalataikat, így sok ötletet hallhattunk egymástól, amit szintén be tudunk építeni saját pedagógiai munkánkba. A 23 résztvevő kolléga a legkülönbözőbb iskolatípusokból érkezett, mégis a beszélgetések során az vált számomra világossá, hogy mindenki hasonló problémákkal találja szembe magát munkája során, mindenkiben a tenni akarás, a jobbító szándék dominált, ezért is jelentkeztek erre a képzésre. A tanfolyamon hallottak részben megerősítettek abban, hogy jó úton járok, de továbbgondolásra késztet a kurzus témája. Tulajdonképpen egy belső, önismereti utazásra inspirál mind az, amit egy hét alatt megismertünk Rogers diákközpontú módszertanáról. Nagyon pozitív hatással volt rám többek között az, hogy a körülöttem lévő emberek milyen értékesek, tehetségesek, már ez az érzés is igen inspiráló számomra. Jó dolog ennyi hasonlóan gondolkodó, új emberrel megismerkedni! (ha lehet ezt így egy hét távlatából kijelenteni?!) Igen örvendetes volt számomra, hogy nem egyedül utaztam a tanfolyamra, hanem két kolléganőm társaságában, akikkel végre a délelőtti előadás után volt idő úgy ”isten igazából” kibeszélni magunkat! Ezt a munkahelyünkön csak futólag tehetjük meg, ezért arra is alkalmas volt ez az egy hét, hogy még jobban megismerjük egymást! A szabad délutánokon együtt barangoltuk be a környéket, vagy fedeztük fel a szebbnél szebb fürdőző helyeket. Úgy érzem, ez az együtt töltött hét még inkább összehozott minket!
Igazán hálás vagyok a lehetőségért, hogy életemben először részt vehettem egy ilyen továbbképzésen! Bízom benne, hogy jövőre ismételten megpályázhatom az Erasmus valamelyik felnőtt képzését, mert fantasztikus élményeket adott ez az egy hét!
Practical Ideas for Teaching Higher Level Learners
Írta: Belley KingaMatekos játék, játékos matek – képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára
Bolyky Miklósné fejlesztő pedagógus2023. július 22-től július 30-ig részt vehettem a Jutaki Kereskedelmi és Szolgáltató Bt. felnőttképzésében Rovinjban az Erasmus + program támogatásával mind a Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola fejlesztőpedagógusa. Hogy bővítsem fejlesztőpedagógusi eszköztáramat a „ Matekos Játék, Játékos Matek – képesség fejlesztő tevékenységek, Játékok, feladatok, alsóspedagógusok számára című egy hetes kurzusra jelentkeztem, melyet Oravecz Márta és Dr Kivovicsné Horváth Ágnes matematika szakos tanítók tartottak magyar nyelven. 2018 óta az ERASMUS + program keretében mindketten több kurzust vezettek trénerként.
A kurzus ugyan magyar nyelven folyt, de az idegen nyelvű környezetben, a mindennapi kommunikációban folyamatosan gyakorolhattam nyelvtudásomat, kapcsolatokat építhettem csoporttársaimmal. Rovinjban a képzést befogadó iskolaépület – ahol a képzés volt – egy ebédlővel, tornapályával, klímával, IKT
eszközökkel jól felszerelt, három emeletes épület volt, mely a tanulási igényeinket maximálisankiszolgálta. Ivóvíz vételi, reggeli és ebéd lehetőséget biztosítottak számunkra a délelőtti tanulás mellett – ezzel is megkönnyítve számunkra az amúgy is gyorsan futó időt.
Nagyon jó választás volt számomra ez a képzés, mert a két remek mentorral felépített órák során sok új és régi matekos játékot ismerhettem meg és próbálhattam ki páros és csoportmunkában. Készíthettem egyszerű eszközöket a matematikai tananyag játékos megtanításához. Sok új dolgot tanultam, melyeket jól fogok tudni kamatoztatni a következő tanév során, mint fejlesztő pedagógus.
Megtapasztalhattam, hogy az „únt, utált matematika” lehet szerethető tantárgy, csak éppen nem értelmetlen gyakorlással kell helyettesíteni az értő tanulást. Mindenki szeret játszani. A játék azonban nem pusztán haszontalan időtöltés, hanem a megfelelően vezetett és jól összeállított játékok nagyon komoly fejlesztő hatásúak. A saját élményen alapuló képzések segítenek a pedagógusoknak abban, hogy a játékos oktatás egyes elemeit saját maguk kipróbálják és így sokkal hatékonyabban tudják beépíteni a szakmai munkájuk során a hétköznapok tevékenységei közé. A módszertani struktúrák jól rendszerezik ezeket az egymásra épülő játékokat, melyek során az alsós gyermekek sokkal hatékonyabban tanulhatják meg az egyes matematikai szabályokat és azokat készség szinten tudják majd alkalmazni sokkal hatékonyabban, mint az korábban elképzelhető volt.
Oravecz Márta 1-2 osztályra lebontva megmutatta hogyan lehet a gyerekekkel élményszerűvé tenni a matematika tantárgyat úgy, hogy eljátszom, lejátszom a folyamatokat, miközben a legfontosabb módszertani eszközként a tevékenykedtetést használom fel akár egy mértékegység átváltásnál, akár a szorzótábla tanításánál.
Dr Kivovicsné Horváth Ágnes matematika tanár megmutatta,hogyan épül az 1-2 osztály témáira spirálisan a 3-4 osztály tananyaga. Megmutatta, hogy lehet a kicsiknek szánt játékokat továbbfejleszteni, nehezíteni, hogy 3-4 osztályban is játszhatóvá váljanak. Megmutatta, hogyan lehet elsajátítani a matematika tudást, hogy az idő elrepül s a gyerek észre sem veszi, hogy játékosan mennyi mindent megtanult, megtapasztalt. A délelőttöket azért is élveztem, mert a két mentor felváltva tartotta meg óráit a délelőtt során és ez változatosságot, fenntartott figyelmet vitt bele a tanulás folyamatába. Így nagyon gyorsan eltelt a hét, melyet nagyon sajnáltam: tanultam volna még.
A tanulási hét során a délutáni szabadidő alatt lehetőségem nyílt megismerkedni a horvát kultúrával.
A szervezett programok ideje alatt közelebbi barátságot kötöttünk a képzés többi résztvevőjével és az itt élő horvát emberekkel. Élvezhettük vendégszeretetüket, megtapasztaltuk segítőkészségüket. Megismerkedtünk az ország történelmével, felfedeztük gazdag épített örökségét.
Iskolámból többen is részt vettek több turnusban és több csoportban Rovinjban a program keretében különböző képzéseken. A szabadidős programok lehetőséget nyújtottak kötetlen beszélgetésekre, a munkatársak jobb megismerésére, ami úgy érzem a következő tanévben segíteni fog a közös munkában mindannyiunk számára.
Sok ilyen élményteli, magas színvonalú képzést kívánok a többi résztvevőnek is. Remélem, hogy a jövőben lesz még lehetőségem részt venni hasonló jól szervezett, magas színvonalú képzésen az ERASMUS + program keretében.
Asszertív kommunikáció– Hogyan kommunikáljunk hatékonyan és erőteljesen, és legyünk győztesek
Írta: Dabis-Szöllősi Anna“Az egészség nem minden, de az egészség nélkül minden semmi.” Arthur Shopenhauer
Írta: Domokos AnitaA Budafoki Kossuth Lajos Magyar- Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola pedagógusaként, Rovinjban vettem részt életem első, rövid futamidejű Erasmus + programjában, Holisztikus innováció című pályázatunk keretében.
A tanfolyamunk szervezőjének Véghné Juhász Krisztinának (Jutaki Bt.) és segítőinek köszönhetően már jóval a tanfolyam előtt rengeteg információval rendelkeztem a képzéssel és minden egyébbel kapcsolatban. Segítőkészségét ott létünk során is megtapasztalhattuk, hiszen szinte állandóan rendelkezésünkre állt.
Alsós tanítóként „Az egészség érték„ megnevezésű képzésen vettem részt, amelynek vezetője Szentgyörgyi Krisztina, már a bemelegítő játékokkal megkezdte a csapatépítést, amelyet egész héten át szépen alakított, így már a tanfolyam elején egy jól együttműködő, egymás irányába kifejezetten figyelmes társaságot hozott létre. Végig oldott, felszabadult hangulatban tanulhattunk. Személyében egyébként is egy nagyon jó előadót ismertem meg, aki emellett még kifejezetten empatikus, figyelmes ember is. Tudását pedig mindig érthetően, egyértelműen, magabiztosan adta át nekünk, közben folyamatosan figyelve kérdéseinkre, mindenre igyekezett választ adni, megoldással szolgálni. Kurzusunk első részében az egészséggel, az egészséges életmóddal foglalkoztunk, amelynek során eddigi ismereteinket, nem csak a Krisztina által tanítottakkal egészítettük ki, hanem egymás jó gyakorlatait is megismerhettük. Különösen jó volt, hogy mi résztvevők, különböző életkorú gyermekeket tanítunk, így alsós tanítóként betekintést nyerhettem, milyen pl. egy középiskolában megrendezett egészségnap. Megismerhettem az ő életükben előforduló egészséggel kapcsolatos problémákat is. Tanfolyamunk második fele az elsősegélynyújtásról szólt. Kifejezetten gyakorlatorientált volt, Krisztina pedig folyamatosan ellenőrzött bennünket, hogy helyesen rögzüljenek bennünk a tennivalók. Gyakoroltuk pl. az újraélesztést különböző életkorú személyek esetén, de kipróbáltuk azt is, milyen módszerrel lehet kiszedni autóból a sérültet.
Nagyon tartalmas hét volt, sok információval, tudással, élménnyel gazdagodva tértem haza. Az pedig csak hab a tortán, hogy egy közös vacsorán és egy hajóúton is részt vehettünk. Rovinj, ez a hangulatos városka önmagában is varázslatos, de számomra most telt meg tartalommal igazán.
Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal