Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal

Disszemináció - Erasmus+

erasmus-logo02

A honlapunkon található projekteket az Európai Bizottság támogatta. Az alábbiakban korábbi mobilitásokon részt vett kollégák beszámolóit olvashatják. 

A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.

 

hétfő, 11 szeptember 2023 21:30

Gamification and Game Based Learning - Barcelona

Írta:
Úti beszámoló Nagy Milán Game Based Learning And Gamification 2023. 08. 13-től 2023. 08. 24-ig Barcelona Pričalica A képzésre a Schooldrive „kurzuskeresőjében” találtam rá. A választásom során nagyon fontos volt, hogy olyan kurzust válasszak, amely összhangban van az iskolánk erasmusos célkitűzéseivel. A játékosítás és a játék alapú tanulás/tanítás egy jobb…
Augusztus 13 és 19 között vettem részt életem második Erasmus Plus képzésén, ezúttal Barcelonában. A kurzust a horvát Pricalica képző szervezte. A résztvevők, egy portugál kollégától eltekintve mind magyarok voltak. Volt köztünk magyart, informatikát, földrajzot, angolt, németet tanító kolléga, illetve gyógypedagógus is, így a játékokat, feladatokat rendkívül sokrétű módon tudtuk…
Akarod közelebbről megismerni a világot, akarod megfejteni a titkokat, tényleg a világ részévé szeretnél válni, akkor tanulj angolul. Én folyamatosan ezt teszem, és Dunát lehetne rekeszteni az angoltankönyvekkel, amit vásároltam eddig. Angol nyelvet csak a gimnáziumban tanultam két évig, utána barátok között külföldön építgettem nyelvtudásom. Öt évvel ezelőtt feleségem mondta,…

Unokaöcsém azt kérdezte amikor a nyári képzéseimről beszéltem, amin részt vettem, hogy össze tudnám foglalni röviden, hogy mit jelent az asszertív kommunikáció? Nagyon röviden kérdeztem, igen válaszolta. Nagyon röviden, nem. Nem csak megtanulni nemet mondani, kivédeni az agressziót, éberré, aktívvá tenni magát az embernek, hanem úgy képviselni a saját érdekeinket, hogy a másiké sem sérüljön.

Szász Ramóna vezetésével nagyon jó hangulatú, lendületes, szórakoztató órák keretében ismerhettük meg az asszertív kommunikáció kismillió aspektusát. Dinamikus, humort sem nélkülöző gyakorlatok során lettünk egyre beavatottabbak ezen a szakterületen. Érzékeny terület, vékonyjégen járunk, vigyázni kell, nem kapod meg csakúgy az asszertív kommunikációt, ha csakúgy megkapnád, nem lenne már az, ami…

És érdemes előbányászni Eric Berne Emberi játszmák című könyvét, újra, vagy először elolvasni. Én a magam részéről tovább tanulom, tanulmányozom az asszertív kommunikációt. És aktívan gyakorlom az életben. Nem direkte vettem elő, hogy most az első szembejövőn kipróbálom, de a muníció egy része már megvolt és frissen a feleségemen „kísérleteztem”, úgyhogy nem is tudtam, hogy ennyire átitatódtam ezzel a technikával, és ő sem tudta, hogy használom, de mérhetetlenül hasznos volt. Régóta egymásra rétegződő nehézségekről került le hirtelen a súly, és lett egy normálisan kezelhető helyzet. Köszönöm a beavatást!

Az idén sikerült ismét angol nyelvterületre utazni az intézményünk Erasmus+ pályázati projektje jóvoltából, hogy részt vehessek az ATC Language School Project-based Learning in the Digital Age kurzusán 2023. július 24-től 28-ig Dublinban. Az egyhetes kurzuson jórészt olasz kollégákkal voltunk egy csoportban, egy német és egy cseh résztvevővel kiegészülve. Kisebb csoportokban…
hétfő, 11 szeptember 2023 04:16

Rovinj, a nyelvtanulásra is ideális helyszín

Írta:

Az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Gyakorlóiskolájának pedagógusaként 2023. júl.16-22. között az „English Language Development for Teachers and Staff” elnevezésű egy hetes továbbképzésen vettem részt Horvátország csodaszép tengerparti városában, Rovinjban. A részvételt az Erasmus+ programok megszervezését és lebonyolítását segítő, intézményemmel már több éve együttműködő Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért irodának is köszönhettem. Rovinjt immáron második alkalommal választottam képzési helyszínként, amit egyrészt indokolt az előző évi tartalmas és színvonalas kurzus, másrészt a minden tekintetben nagyszerű környezet.  

A kurzus előzetes kiválasztásakor az volt a célom, hogy angol nyelvtudásomat frissítsem, illetve gyarapítsam. Választásom nagyon jónak bizonyult, hiszen igazán közvetlen, pedagógiai és módszertani téren nagyszerűen felkészült oktatónk az első perctől barátságos és oldott hangulatot teremtett 12 fős csoportunkban, megoldást találva az eltérő szintű előzetes felkészültségre is. A délutánonként zajló óráinkon többnyire a SpeakOut című könyv fejezeteit dolgoztuk fel elsősorban a szóbeli kommunikációra helyezve a hangsúlyt, de előfordult az is, hogy a város nevezetességeivel ismerkedtünk, természetesen angol nyelven. Oktatónk sok játékos szituációt teremtett, ezáltal a nyelvtanulás és nyelvgyakorlás sokszor száraznak tűnő folyamata jellemzően könnyednek és szórakoztatónak bizonyult.  Jó érzés volt országhatárainkon túlról érkező kollégákkal együtt dolgozni, különösen úgy, hogy az első esti kötetlen hangvételű ismerkedési vacsorán gyorsan összhangba került egymással csoportunk minden tagja.

A továbbképzést szervező iroda jóvoltából részt vettünk delfintúrán is, ahol a szerencse mellénk állt és több alkalommal szemtanúi voltunk egy a hajónk mellett fel-felbukkanó delfinrajnak. Fakultatív kulturális program keretein belül megcsodáltuk a sziklaszirtre épült, gyönyörű épületekkel és panorámával  rendelkező, középkori Motovun városát is. És bár idén is megszervezésre került az utolsó napi hajóút a közeli Lim-fjordba, de azt végül a bizonytalannak tűnő időjárás miatt kihagytam.

A továbbképzéshez tartozó tartalmi elemeken túl a kikapcsolódásra is volt lehetőségem. Szinte naponta felketestem az elmúlt évben megismert, számomra legkedvesebb tengerparti részt a Cuvi Beach vonzáskörzetében. Imádtam a kristálytiszta vízben történő úszkálást, illetve a hosszú sétákat a sziklás, öblökkel teli parton. Egy alkalommal egész hosszan felfedeztem a még be nem járt területeket egy bérelt elektromos roller segítségével. Aztán egy este sem hagytam ki a  csodálatos óvárost a hömpölygő tömeg ellenére sem. Két alkalommal különösen szerencsés voltam, hiszen a főtéren a Queen és az ABBA dalait játszották tehetséges horvát együttesek. A záró este pedig egy hangulatos vacsorával telt néhány csoporttársam társaságában.  

Mivel a képzésre személyautóval utaztam, így hazafelé megtekintettem az Isztriai-félsziget Rovinjtól északra található ismertebb településeit, illetve szebbnek tartott partvidéki szakaszait. Betértem egy-egy rövid túra erejéig Porec, aztán Umag és a szlovén Piran városaiba, de talán elfogultként megállapítottam, hogy Rovinj a félsziget igazi gyöngyszeme.

Beszámolóm záró gondolata idén is a köszöneté. Köszönöm Véghné Juhász Krisztina, a Hungary Expert ügyvezetője, valamint intézményem Erasmus+ koordinátorai, Dobos Edina és Zalánki Judit kolléganőim profi munkáját és segítségét, amivel hozzájárultak nyelvtanulásomhoz, illetve a nem mindennapi élmények megszerzéséhez. J

vasárnap, 10 szeptember 2023 17:38

Angol nyelvi kurzus Rovinjban

Írta:
2023. augusztus 5-én érkeztem Kisújszállásról Rovinjba angol nyelvi kurzusra. A továbbképzés egy gyönyörű gimnáziumban volt a város központjában. Az épület jól felszerelt és legkondicionált volt, minden feltétel meg volt ahhoz, hogy a meleg nyári napokon kellemes körülmények között tanulhassunk. A szervezés nagyon jó volt, lehetőség volt ebéd befizetésére, és különféle…

Rovinj, 2023. július 23-29.

A „XXI. századi készségek nem nyelvtanároknak, általános iskolai tanároknak” képzési program keretében szervezett „Matekos játék, játékos matek - képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok megismerése, gyakorlati alkalmazása” kurzuson vettem részt.

Egy hetes tanfolyam idejét Horvátország egy gyöngyszem városában, Rovinjban töltöttem. Egy középiskola tantermeiben, légkondicionált helységekben tanultunk. A kényelmünket még wifi hálózat is biztosította a gimnáziumban. Igen népszerű ez a képzés, 29 fő alkotta a csoportunkat, főként alsós matematikát tanítók és fejlesztő pedagógusok. Többnyire kelet- Magyarországról és Budapestről érkeztek a kollégák. Vidáman játszottunk, barkácsoltunk, hiszen néhány játékot mi magunk készítettünk el.

A képzés a saját felfedezésen alapuló, problémaközpontú tanulást lehetővé tevő matematikai játékokra, játékos feladatokra épült. Kipróbálhattuk magunkat a játékba bevonható hagyományos játékeszközök, újrahasznosított eszközök felhasználásával készíthető modellező játékokban, a logikus gondolkodás, következtetések, rendszerezés, osztályozás, fogalomalkotás fejlesztését célzó készletek elkészítésében, alkalmazásában, a játékok vezetésében.

Két kurzusvezetőnk Oravecz Márta és Kivovicsné Horváth Ágnes volt. Mindkét személyiség sok tapasztalattal rendelkezik, remek előadói készséggel, humorral fűszerezve adták át tudásukat. Minden nap sok újat hallottam-tanultam, imádtam minden percét. Az újdonságok mellett megmutatták azt is, hogy a régi dolgokat hogyan tudjuk leporolva, újragondolva használni. Nagyon jó hangulatban, fáradtság érzése nélkül, játszva tanultunk.

Két szervezett szabadidős program tette lehetővé valamennyi kurzus hallgatója számára a kötetlen ismerkedést, beszélgetést. Hajókiránduláson vettünk részt, megnéztük a Limszki- csatornát, felkapaszkodtunk Vrsar legmagasabb pontjára és még delfineket is láttunk.

Az utazás és a szállás keresésében nagyon sok segítséget kaptunk egymástól, hiszen a kurzus résztvevőiként már a program előtti hónapokban felvettük egymással a kapcsolatot a közösségi médián keresztül. Rovinj környékének felfedezését néhányan kerékpárral tettük meg, a város természeti, turisztikai jelentőségű helyein. Megnéztük a Szent- Eufémia templomot, ahonnan pazar kilátás nyílik az Adriára. Jártunk a város strandjain, hűsítő fürdőt vettünk naponta.

Szeretném buzdítani kollégáimat, hogy bátran vágjanak bele az Erasmus+ köznevelési mobilitási programba, mert energiával tölt fel, mentálisan és szakmailag is sokat ad.

Drobni Andrea

 

 

 

 

 

 

Napjainkban a társadalmi, gazdasági, technikai viszonyok rendkívül gyorsan változnak, így, nem tudjuk előre megjósolni, tíz, tizenöt év múlva az iskolából kikerülve milyen tudásra lesz szüksége a diákoknak. A korábban fontosnak hitt tudásanyag hamar haszontalanná válik. Nagyon sok családban van számítógép és az internet mindennapi eszköz, melynek segítségével hatalmas mennyiségű információhoz juthatunk. Rengeteg adat- és tényhalmazból kell kiválogatni mindenkinek a számára lényegeset, szükségeset. Az iskolának a szerepe és feladata ezért megváltozik, hiszen a tárgyi tudás közlése háttérbe szorul, mert sokkal inkább együttműködő, megújulásra képes, önállóan tanulni képes diákokra van szükség, akik kreatívan tudják a felmerülő problémákat megoldani.

Ezért választottam A XXI. századi tanár, diákközpontú oktatás Carl R. Rogers alapelveivel az oktatásban című ERASMUS+ képzést.

A képzés során egy hetet töltöttem a gyönyörű isztriai kisvárosban, Rovinjban. Habár az időjárás inkább a strandolóknak kedvezett, a gimnázium épületében légkondicionált termekben tanulhattunk.

A tanfolyam elvégzése megerősített abban, hogy a Rogers-i humanisztikus gondolkodásmód nagyon közel áll hozzám, mely szerint „…minden ember értékek kombinációjával rendelkezik, ami benne van akkor is, ha még senki nem bányászta ki. S ha ezzel a meggyőződéssel fordulunk hozzá, akkor az ő segítségével előhozhatjuk belőle a kincset.” A feltétel nélküli pozitív elfogadás, mely úgy érzem Rogers tanításának egyik alapja, minden ember számára alapvető igény. Ennek elérésére mindenkinek saját magán dolgoznia kell.

A kurzus megerősített abban is, hogy a tankönyvi tudás átadása már nem a tanítás legfontosabb célja és feladata, sokkal inkább a tapasztalati tanulásnak kell előtérbe kerülnie a tanulás során, ezt a tanulók aktív cselekvése által érhetjük el. Megváltozik a pedagógus szerepe is, hiszen a feladata így nem az információ átadása, hanem inkább facilitátor, aki a diákokban lévő természetes igényt a fejlődésre támogatja és segíti. A tanár ebben a szerepben olyan környezetet alakít ki, amelyben a tanulók biztonságban érzik magukat, kockázatot mernek vállalni és természetesen hibázhatnak is, amikből tanulnak.

Az interperszonális kapcsolatok fokozzák a tanulást, többet és mélyebben tanulnak így a diákok. Ez alátámasztja a kooperatív tanulási technikák alkalmazásának jelentőségét a tanórákon.

A tanfolyam zárásaként egy élménydús hajókiránduláson vettünk részt, mely során eljutottunk Vrsar-ba, ahol egy rövid sétát tettünk a városkában és még egy tengeri fürdőzés is belefért a hajón felszolgált ebéd előtt.

szombat, 09 szeptember 2023 16:49

Prágai nyelvtanulás

Írta:

Prágai nyelvtanulás

              2023. augusztus 14-18. között vettem részt az ITC szervezésében egy 21 órás angol tanfolyamon, Prágában. Mindent összegezve a mobilitás jócskán felülmúlta a várakozásaimat, remek élmény volt számomra, a kurzussal maximálisan elégedett vagyok, csakúgy, mint a képző ITC intézménnyel. A képzésem pontos neve: „English for Educators and Administrative Staff A2." Ez volt az első erasmusos utam, nagyon készültem rá, a kollégáimtól sok segítséget és sok hasznos tanácsot kaptam.

              Az utazást és a szállást magamnak intéztem, vonattal mentem, és a képzésem helyszínéhez közel volt a szállásom. A képzés Prága belvárosában zajlott, könnyen megközelíthető helyen, egy modern irodaházban. Az ITC-től már előzetesen is sok hasznos információt kaptam ímélben a közlekedéssel, a képzés tematikájával és a prágai látnivalókkal kapcsolatban. A helyben szerzett tapasztalataim alapján is csak jókat tudok mondani az ITC-ről: mindvégig rendkívül segítőkészek, gondoskodóak, kedvesek és jól szervezettek voltak.

              A mobilitásom célja az volt, hogy fejlesszem az angoltudásomat, használjam a nyelvet – ez teljes mértékben megvalósult. Az ötnapos képzés első napján megismerkedtünk a tanárunkkal, és bele is fogtunk a tanulásba. Délután egy csodás program várt ránk: egy roppant kedves és talpraesett idegenvezetővel 3 órás városnézésen vettünk részt – ez is angol nyelven folyt.

              A csoportban nyolcan voltunk, hatan Lettországból, egy hölgy Spanyolországból és jómagam. A 8 fő pont ideális a nyelvtanuláshoz, dolgoztunk 4 fős csoportokban és pármunkában is. Az iskolai időbeosztásunk hasonló volt minden nap: reggel a tanárunk irányításával megosztottuk egymással az előző délutáni élményeinket, tapasztalatainkat – természetesen angolul. Ezek után megbeszéltük, mivel fogunk aznap foglalkozni, mit fogunk tanulni. Minden napra jutott nyelvtanozás, szókincsbővítés és sok beszélgetés. Az óráink derűs, nyugodt, támogató és biztonságos légkörben zajlottak, mindenkinek mindig volt alkalma kérdéseket feltenni, véleményét kifejteni, tehát angol nyelven megnyilvánulni. Feltétlenül szeretném kiemelni, hogy nagyszerű tanárunk volt: rendkívül felkészült az órákra, nagyon empatikusan, toleránsan és gondoskodóan viselkedett velünk, alkalmazkodott a nyelvi szintünkhöz, az igényeinkhez. Házi feladatunk is akadt: fedezzük fel Prágát, látogassunk meg szép helyeket és kommunikáljunk minél többet angol nyelven. Jó diákként elkészítettem a házi feladatokat… Mivel magyart tanítok, ilyen szemmel is jártam Prágát: meglehetősen sok anyagot gyűjtöttem az irodalomtanításhoz: fotókat, rövid videókat készítettem a diákjaimnak.

              Bár valóban remek élmény volt számomra a prágai mobilitás, két észrevételt azért tennék. Az egyik a vonatút: átszállás nélkül, előre megvásárolt jeggyel utaztam, ám nagyon sok problémával szembesültem, a vasút hibájából. A vonat túlzsúfolt és levegőtlen volt, a folyosókon végig állt a tömeg, nem működött a légkondicionáló; lerobbant a vonatunk, ezért mozdonyt is kellett cserélni – így közel másfél órás késéssel érkeztem meg Prágába.

A másik megemlítendő nehézség a tanfolyami csoportomhoz kapcsolódik. Mint fentebb írtam, a nyolcfős csoportból hatan Lettországból érkeztek. Ők meglehetősen sokat beszéltek egymással az órák alatt is az anyanyelvükön, ez zavaró volt számomra, hiszen nem beszélek lettül. Itt megint elismerésemet fejezem ki a tanárommal kapcsolatban: tapintatosan és ügyesen kezelte ezeket a szituációkat, illetve ügyelt a differenciálásra is.

              Zárásként valóban csak azt tudom mondani, hogy az első Erasmus mobilitásom nagyszerűen sikerült, sok élménnyel gazdagodtam és a szakmai fejlődésem szempontjából is fontos előrelépésnek gondolom. Köszönöm a lehetőséget!

Budapest, 2023. 08. 21.

2023.júliusában az Erasmus + program keretében Izlandon, a PMS képzőintézet  „Body-Mind-Nature connection: well-being for a fully awareness and healthy lifestyle , outdoor and environmental session” képzésén vehettem részt. A tanfolyam célja olyan ismeretek, feladatok, játékok megismerése, átadása volt, melyek segítenek összekapcsolni a testünk mozgását, működését a figyelmünkkel, és melyek a természetben, de akár tantermi körülmények között egyaránt hasznosíthatóak.

 A tanfolyam hét napja egy jól felépített egységet foglalt magába, a PMS a képzés minden napján figyelt arra, hogy elméleti és gyakorlati ismeretekkel is bővítsük tudásunk.. A tanfolyam során megközelítőleg 70 %-ban szabadtéren, Reykjavík közeli óceánparton, kisebb hegyen, parkban, a maradék időben pedig egy szálloda konferenciatermében zajlott a képzés. A tanórák után lehetőségünk volt a képző szervezésében fakultatív programokon is részt venni, melyek ugyan nagyon drágák voltak, de hatalmas élményt nyújtottak.

 A csoportban huszonöten voltunk, olaszok, lengyelek, görögök, csehek, osztrákok egy Mexikóban született, de már Franciaországban tanító hölgy, és mi magyarok alkottuk a csapatot. Sokan, sok helyről, sokféle habitussal érkeztünk, a sok páros és csoportos feladatnak köszönhetően mégis hamar megtaláltuk a közös hangot.

 A tanfolyam nyelve az angol volt, trénerünk, Elena, spanyol élsportoló, sokszor nagyon erős akcentussal, a szavakat keresve beszélte az angolt, de ez csak erősítette a tanfolyam résztvevői között az együttműködést, a feladatok kitalálását, a játékok továbbgondolását. Az osztrák kollégákkal kimondottan szoros kapcsolat alakult ki, megbeszéltünk, hogy a tanév során iskolai szinten is felvesszük a kapcsolatot, de biztos vagyok benne, hogy az olasz, lengyel és cseh kollégák is nyitottak a további kapcsolattartásra.

 A képzés során sokrétű, izgalmas feladatokat, játékokat ismerhettem meg. Voltak gyakorlatok, melyeket testnevelő tanárként már régóta használok, és voltak olyanok, melyeket eddig egyáltalán nem ismertem és egészen biztosan ki fogok próbálni ősztól. A gyakorlatok mindegyike összefüggésben állt, összekapcsolta érzékszerveket az idegpályákkal és a mozgászervi rendszerrel, komlpex képességeket fejlesztettek.  A tanfolyam rávilágított arra is, hogy a testnevelőként evidens feladatok közül mennyi olyan van, amely apró módosítással tantermi körülmények között is jól működik és hasznos kiegészítője lehet szinte bármely tantárgynak, vagy akár osztályfőnöki órának. Ezen játékokat írásos segédanyagként és workshop  keretében is be fogom mutatni gimnáziumi kollégáimnak.

Izland nagyon különleges, szavakkal nehezen leírható ország. Reykjavík egyszerre egy nagyra nőtt halászfalú és egy főváros, számos túra, kaland kiindulási központja. Izland természeti szépsége lenyűgöző, számtalan vízesés, vulkáni kráter, sziklafal, gleccser, bálnák és delfinek a parttól nem is annyira messze, a szinte állandóan fújó szél, a ritkaság számba menő napsütés mind-mind varázslatos csodahellyé teszi a szigetet, ahova régi álmom volt eljutni. Hálás vagyok, hogy 2023-ban az Erasmus + program keretében eljuthattam oda és részt vehettem ezen a sok szempontból különleges és hasznos képzésen. Biztos vagyok benne, hogy a tanfolyamon megismertek nem csak az én óráimat teszik majd még sokrétegűbbé, és az általam tanított osztályokban fejtik majd ki jótékony hatásukat, hanem minden érdeklődő kolléga hasznosítani tud majd belőle elemeket.

péntek, 08 szeptember 2023 08:27

Angoltanulás Rovinjban

 Intenzív angoltanulás Rovinjban

A „2023-1-HU01-KA122-SCH-000124648 - Élménypedagógia és szociális kompetencia-fejlesztés a tanulási folyamatok hatékonyabbá tételéért” projekt keretében vettem részt tanári mobilitáson 2023. Július 22. és 29. között Rovinjban. A pályázati célok között szerepel az angol nyelvi fejlesztés, ezért volt lehetőség angol nyelvű tanfolyamon munkatársként is részt venni.

A kurzus címe: English Language Development for Teachers and Staff - Intermediate Level.

A jelentkezés elfogadását követően egy nyelvi tesztet kellett kitöltenem, így olyan csoportba osztottak, mely közel megfelelt aktuális nyelvi készségemnek. Egy ötfős csoportba kerültem. Az alacsony létszám garantálta az intenzív munkát, a tréner pedig a foglalkozások vezetése során folyamatosan biztosította a kommunikációs folyamatokat. Trénerünk – Michaéla - egy fiatal, Rovinjban élő horvát pedagógus. Az egyedüli kommunikációs lehetőségünk vele az angol nyelv volt, ami még intenzívebbé tette a tanulási folyamatot. Bár eltérő szinten értettük és beszéltük mind az öten a nyelvet, a közös alap mindenképpen megvolt, adott esetben tudtuk is segíteni egymást. A kurzus végére már egymás között is gyakrabban szólaltunk meg angolul. Nagy előnye és hozadéka a kurzusnak, hogy a kurzus részeként kaptunk egy kóddal ellátott tankönyvet, melynek segítségével a taneszköz teljes anyaga, hanganyaggal, online megoldási felületekkel, ellenőrzőkóddal elérhető két éven keresztül. Ez biztosíték és lehetőség is egyben a tanulási folyamat folytatására azok számára, akik szeretnének tovább fejlődni.

Az első két napon délelőtt, a későbbi napokon délután voltak az órák. Nem bántam a délutáni órákat. A foglalkozások fél hat körül így is véget értek, a legnagyobb hőségben légkondicionált teremben tölthettük a napot, az élet Rovinjban a mediterrán világnak megfelelően csak késő délután, koraeste indul be, a tengerben pedig délelőtt is kiválóan lehet fürdeni, még kellemesebb is, mert sokkal kevesebben vannak.

A kurzus egyik kiemelkedő értéke számomra az intenzív szókincsfejlesztés volt. Nagyon sokféle kifejezést, új szót ismertünk meg. Az intenzitást az segítette, hogy nem csupán találkoztunk egy-egy új kifejezéssel, és vagy kiszótáraztuk, vagy nem, hanem ezek tematikusan kötődtek, újabb és újabb feladatokban újra és újra elő kellett hívnunk, mondatba illeszteni, alkalmazni a feladatok során. Nyelvtai ismeretek is felszínre kerültek. Elsősorban a Present Perfect igeidő, amely a leggyakrabban használt forma az angol nyelvben. Középhaladó szinten nyilván nem újdonság, de a gyakoriság miatt hasznos volt az alkalmazását átismételni, kiszélesíteni. A szöveghallgatások, angol nyelvű kisfilmek sem hiányoztak a feladatok közül. Számomra ezek jelentették a legnagyobb kihívást. Feldolgozásukkal nem töltöttünk túl sok időt, és maradt is volna bennem hiányérzet a megértés segítése szempontjából, ha nem kaptuk volna meg a teljes hanganyagot és a hozzá tartozó szöveget is, aminek a segítségével annyiszor hallgathatom meg, vagy nézhetem meg ezeket az anyagokat, ahányszor csak akarom. Kaptunk útmutatást olyan digitális tanulási felülethez is, amely nem kapcsolódik a tankönyvhöz, de hasznos a szövegértés fejlesztéséhez, és még élvezetes is. (Ismert, klasszikus, angol nyelvű sláger szövegek hiányosan, megoldókulccsal, hanganyaggal.)

A legnagyobb élményt azonban a közös kommunikációs játékok, beszélgetések jelentették a foglalkozásokon. Olyan kommunikációs játékokat játszottunk, amelyek nemcsak a beszéd gyakorlására alkalmasak, de – akár magyarra fordítva – közösség- és érzelmi fejlesztő foglalkozásokon is kiválóan felhasználhatók.

A kurzus zárásaként trénerünkkel – aki egyébként abban az iskolában tanít, ahol maga a képzés zajlott – lesétáltunk az óvárosba, ahol megmutatott nekünk néhány olyan helyi nevezetességet, sajátosságot, ami talán kevésbé ismert az átlagos túristák előtt. Például a sajátos gyógynövényből készült röviditalt, melyet ott gyártanak. Neve: Pelinkovac.

Maga a képzés egy előestével kezdődött, ahol a megismerkedés és egyeztetést követően egy vacsorán vettünk részt. Itt már elkezdődhetett az ismerkedés. A képzés zárása pedig egy közös hajókirándulás volt, mely hihetetlen élményt jelentett. Behajóztunk a fjordba, ahol egy delfincsapattal találkoztunk, melyeket egész hosszasan tudtunk követni. Az embernek az volt az érzése, hogy kifejezetten a kedvünkért lubickolnak ott. Vrsar városban kikötöttünk, ott lehetőség volt megtekinteni az óvárost, mi inkább a kikötőben maradtunk. Ezután eltávolodva a partoktól a hajó megállt, és alkalom nyílt fürdőzésre a hajó körül, akár beugrálva a kétszintes hajóról a tengerbe.A hajón kaptunk ebédet, majd szép lassan, délutánra visszaértünk, Rovinjba.

Rovinj gyönyörű város. Igazi gyöngyszem. A messziről is látható Szent Eufémia templom a tornyával nagyon jellegzetes, és nincs olyan magasan, hogy az komolyabb kihívást jelentsen. A kilátás viszont lélegzetállító onnan. Az óváros zegzugos, velencei hangulatot áraszt, a horvátok kedves emberek, és gyakorlatilag mindenki beszél angolul. A tengerparton elterülő város parszakasza szinte végig egy szabadstrand különböző jellegű partokkal. A sziklás partok, öblöcskék a legromantikusabbak.

A megvalósult mobilitás igazi feltöltődést jelentett szakmailag és minden egyéb szempontból is. Minden évben szüksége lenne hasonló élményekre minden pedagógusnak!

2023. 08. 02.

Ungár Ágnes

péntek, 08 szeptember 2023 08:01

Mindfulness and Meditation

ICELAND-REYKJAVÍK MINDFULNESS and MEDITATION Időpont: 2023. augusztus 13-29. Képző intézmény: Smart Teachers Play More Bő egy hetes képzésen vettem részt Reykjavikban a Mindfulness and Meditaion kurzuson 2023 augusztusában. Már maga a helyszín is egy WOW érzés volt, hogy valaha eljuthatok ebbe a távoli, a világ egyik legtitokzatosabb, a tűz és…

Adatok:

Név: Porubszky Krisztina

Szak: német nyelv 

Munkahely: Esztergom, Árpád-házi Szent Erzsébet Gimnázium, Óvoda és Általános Iskola

Tanfolyam neve: Projekt Alapú Tanulás (PBL) megvalósítása a tanteremben

Ideje: 2023. 07. 16 – 22.

Ebben az évben először vettem részt Erasmus pályázaton, és csupa pozitív élménnyel és bővült módszertani ismeretekkel tértem haza a csodás kis horvátországi városkából Rovinjból.

A projekt alapú tanulás továbbképzést (PBL)Carrick Orsolya tréner vezette, óriási szaktudással, empátiával és rugalmassággal.

Az előzetes szervezési feladatok a JUTAKI Bt.-nek (Véghné Juhász Krisztinának) köszönhetően zökkenőmentesen zajlottak, bármiben szívesen segítettek, ha elakadtam. A képzés Rovinj egy központban fekvő középiskolájában zajlott, minden reggel itt találkoztunk a csoportunkkal. A mi tanfolyamunkkal egyidőben sok más továbbképzés is zajlott itt, sok más országból érkező résztvevővel, akiknek a képzése angol nyelven volt.

A hét folyamán, minden nap egyre több ismeretet szerezhettünk és kipróbálhattuk, milyen egy projekt alapú tanulás megszervezése és milyen szervezési feladatokat kell elvégezni, hogy sikeres és érdekes legyen az oktatni kívánt tananyagunk. Kis csoportokban, fantáziánkat szabadjára engedve saját projektet alkottunk, amit megosztottunk a többi csoporttárssal. Nagyon aktív, agilis, nyitott érdeklődésű csoportunkban öröm volt dolgozni. Nem csak szakmai tapasztalatcsere zajlott, hanem a jövőben is fogjuk egymást segíteni, osztálykirándulások szervezésénél. Az együtt gondolkodás, az ötletelés rengeteg új nézőpontot mutatott meg mindannyiunk számára, közös erővel építettük egymást és egészítettük ki egymás gondolatait és ötleteit. Mindeközben mindenki próbálta a saját tantárgyára, korosztályára átvinni a mások projektötleteit. Igazán inspiráló és motiváló kis csapat állt össze. Belekóstolhattunk a mesterséges intelligencia használatába is a projektötletelés során.

A tanulás mellett, lehetőségünk volt számtalan érdekes programon részt venni, megismerhettük a város nevezetességeit, delfineket nézhettünk naplementében, megismerhettük a helyi speciális gasztronómiát, hajókiránduláson megnézhettük a környező szigeteket és városkákat. Fantasztikus élmény volt ez a hét számomra, ahol a tanulás és pihenés összeötvözve remek program volt. Hálás vagyok, hogy ott lehettem, tanulhattam és ennyi kedves embert ismerhettem meg.

csütörtök, 07 szeptember 2023 17:42

Deutschkurs Standard in Wien

Beszámoló Erasmus tanártovábbképzés 2023. 07. 24. – 07. 28. Bécs Partner neve: Actilingua Language Studies A pályázat beadásakor zenével kapcsolatos kutlúrális továbbképzésre jelentkeztem, melyről időközben kiderült, hogy elmarad. Ekkor Deutschkurs Standard in Wien képzésre adtam be jelentkezésem egy másik partnerhez. Bár a nyelviskola elfogadta jelentkezésem, néhány héttel később a kapcsolattartóm…
csütörtök, 07 szeptember 2023 10:54

Projekt Tenerife

Írta:
A Vajda Péter Evangélikus Gimnázium 2022-2-HU01-KA122-SCH-000098670 számú Erasmus+ pályázatnak keretein belül eljuthattam Tenerife szigetére, ahol az Erasmus Learning Academy szervezésében egy módszertani kurzuson vettem részt, melynek témája a projekt alapú oktatás volt. Cseh, máltai, olasz, lengyel és magyar kollégákkal vettünk részt a kurzuson, amely angol nyelven folyt. Érdekes volt hallani,…
csütörtök, 07 szeptember 2023 10:54

Projekt Tenerife

Írta:
A Vajda Péter Evangélikus Gimnázium 2022-2-HU01-KA122-SCH-000098670 számú Erasmus+ pályázatnak keretein belül eljuthattam Tenerife szigetére, ahol az Erasmus Learning Academy szervezésében egy módszertani kurzuson vettem részt, melynek témája a projekt alapú oktatás volt. Cseh, máltai, olasz, lengyel és magyar kollégákkal vettünk részt a kurzuson, amely angol nyelven folyt. Érdekes volt hallani,…
csütörtök, 07 szeptember 2023 10:54

Projekt Tenerife

Írta:
A Vajda Péter Evangélikus Gimnázium 2022-2-HU01-KA122-SCH-000098670 számú Erasmus+ pályázatnak keretein belül eljuthattam Tenerife szigetére, ahol az Erasmus Learning Academy szervezésében egy módszertani kurzuson vettem részt, melynek témája a projekt alapú oktatás volt. Cseh, máltai, olasz, lengyel és magyar kollégákkal vettünk részt a kurzuson, amely angol nyelven folyt. Érdekes volt hallani,…
csütörtök, 07 szeptember 2023 09:18

Német nyelvi felfrissítő kurzus Regensburgban

Írta:
Felfrissítő kurzus némettanárok számára Regensburg, 2023 aug. 14-aug. 25 Német- és franciaszakos tanárként munkám fókuszában inkább a franciatanítás áll, a német nyelvet jóval kisebb óraszámban oktatom, hosszú évek óta volt az az érzésem, hogy második szakom elhanyagolt „kistestvér” a francia mellett. Ezért örültem meg nagyon, amikor egyik németszakos kolléganőm beszámolt…
csütörtök, 07 szeptember 2023 06:06

Empátia térképpel Bolognában

Írta:
A DSZC Bethlen Gábor Közgazdasági Technikum 2022-1-HU01-KA121-SCH-000066815 számú projektjének köszönhetően az iskola könyvtárosaként vehettem részt egy egy hetes olaszországi kurzuson. 2023 augusztus 20-26-ig lehettem Bolognában, és már a kurzus előtti első napunkon városnézést és közös vacsorát szerveztek nekünk az ELA munkatársai. A kurzus témája a kulturális identitás, a kulturális sokszínűség…
A Fóti Fáy András Általános Iskola matematika és kémia szakos tanáraként lehetőségem nyílt részt venni Írország fővárosában, Dublinban egy egyhetes kurzuson. A kurzus címe The 21st Century Classroom: New Ideas for a New Era volt. A kurzus tematikája követte a meghirdetett tartalmat kibővítve az érdeklődési körünknek megfelelő részletekkel. A csoportunkban…
szerda, 06 szeptember 2023 16:19

Erasmus továbbképzés Máltán

Írta:
A Vajda Péter Evangélikus Gimnázium 2022-2-HU01-KA122-SCH-000098670 számú Erasmus+ pályázatnak köszönhetően részt vehettem egy pedagógusok számára kiírt továbbképzésen 2023. augusztus 7-11. között Máltán. Az iskola és a szállásunk is a sziget északi részén található gyönyörű Szent Pál-öbölben volt. Az egyhetes képzést az Alpha School of English szervezte, melynek címe: Creative Use…
Kifejezetten a nyelvi készségek fejlesztésére és a kulturális tartalomra hangsúlyt fektető képzésre esett a választásom Corkban, Írország délnyugati partvidékén. A CEC színvonalas, elismert iskola kiválónak bizonyult az előzetes információszerzés során. Általános iskolai angol tanítóként feltétlenül szükséges nemcsak szinten tartanom a nyelvtudásomat, hanem a XXI. századi elvárásoknak folyamatosan fejleszteni is azt.…
szerda, 06 szeptember 2023 08:23

Az egészség érték

Írta:

A XX. Kerületi Gyulai István Általános Iskolából érkeztem Rovinjba AZ EGÉSZSÉG ÉRTÉK képzésre. Iskolánk 8 tanára először pályázott, így nagyon örültünk, hogy külföldi továbbképzésen vehetünk részt.

Rengeteg segítséget kaptunk Véghné Juhász Krisztinától az előkészületekben és a rovinji tartózkodásunk során. Nagyszerű volt a szervezés. Örültem, hogy ebédet is biztosítottak, így több szabadidőm maradt délutánra. A Messenger csoportnak köszönhető, hogy az első napon már ismerős arcokat láttam a teremben.

Az iskola épülete a város központjában helyezkedik el. A csodálatos kilátással és gyönyörű kerttel rendelkező épület a mai kornak megfelelő felszereléssel, klímás tantermekkel várt bennünket. Szerencsésnek éreztem magam, mert az apartmanunk pár percnyi sétára volt az iskolától. Nagyon kedves, vendégszerető és segítőkész házigazdáink voltak. Mindenben számíthattunk rájuk.

A trénerünk Szentgyörgyi Krisztina elragadó személyisége, empátiája meghatározta az órák kellemes hangulatát. A délelőtti csoportban vettem részt. Tízen voltunk, ami ideális létszámnak bizonyult. A beszélgető körök és gyakorlatok kapcsán közelebbről megismerhettem a többi résztvevőt. Az elméleti oktatáson túl, a gyakorlatban is kipróbálhattuk pl. az újraélesztést, a Heimlich-féle műfogást, a Rautek-féle műfogást és a sebkötözést. Eddig szerencsére nem kellett baleset kapcsán segítséget nyújtanom, de a továbbképzés után bátran merem majd alkalmazni a megszerzett ismereteket. Iskolánk egészségfejlesztési programjának összeállításában is tudom majd hasznosítani a tanultakat.

Az időjárás kedvezően alakult az előző hét viharos napjai után, így a tengerparton töltöttük a délutánokat. Egy közeli, jól felszerelt kempinget találtunk, ahol a tenger hullámain kívül a medencékben is fürdőzhettünk és napágyakon pihenhettünk. Esténként sétálgattunk, étteremben vacsoráztunk és sokat beszélgettünk a szállásadóinkkal.

Az utolsó napon a hajókirándulás fergetegesre sikerült. A házigazdánk, Samanta remek hangulatot varázsolt a fedélzetre. A kapitány finom, kiadós ebédet készített nekünk, amíg Vsarban sétálgattunk.

Számomra nagyon hasznos volt ez a hét. Sokat tanultam, ismerkedtem és csodaszép helyeken jártam. Szeretnék a jövőben is pályázni és képzéseken részt venni. Fantasztikus élmény volt.

 

2023. augusztus 19. és augusztus 26. között Izland fővárosában, Reykjavíkban vettem részt egy „Innovative Methodologies and ICT tools in the Classroom” című képzésen, amelynek keretein belül az osztályteremben használható innovatív és interaktív módszerekkel ismerkedtünk meg, valamint számos új mobiltelefonos alkalmazást vagy érdekes szoftvert is bemutattak nekünk (pl. Trello, Goose Chase,…
kedd, 05 szeptember 2023 16:59

A Smaragd szigeten

Írta:
Iskolánk első Erasmus pályázatán vettem részt augusztusban, és rögtön két hetet töltöttem el egy kedves kolléganőmmel Írország déli részén, Corkban. Bár Cork az ország második legnagyobb városa, Dublin rendezettségben és „csillogásban” messze megelőzi. Ez természetesen mit sem vont le az élmények gazdagságának megéléséből. Elég időnk volt megismerni a várost és…
kedd, 05 szeptember 2023 15:39

Az örök tavasz szigete

Írta:
Fantasztikus 1 hetet töltöttem el Puerto de la Cruz-ban, Tenerife szigetén. A tanfolyam elnevezése: Promoting Creativity, Critical Thinking and Problem-Solving in the Classroom volt, a kurzus 2023. 08. 13 és 08. 19 között került megrendezésre. A csodálatos táj méltó környezetet biztosított a tanfolyam számára, mely a szállásunknak is helyet adó…

2023 júliusában egy fantasztikus, a várakozáson felüli képzésen vettem részt Isztambulban, mivel a 2023-1-HU01-KA121-SCH-000126119-es pályázatunk sikeresnek bizonyult.

A képzés címe is már ígéretes volt: Learn in Museums! / Tanuljunk múzeumokban!

És valóban: rengeteget tanultam, és valóban különféle múzeumokban. A képzést egy, az Isztambuli Egyetem fiatal oktatója, Saziye Cikrikci tartotta, aki nem mellesleg Krúdy Gyula Szindbád kalandjait fordította török nyelvre. Mondhatom, hogy jól ismerem Isztambult, a múzeumait, hiszen sokszor megfordultam már ott, de Shaziyenek sikerült olyan kiállításokat, múzeumokat megmutatnia, amelyekről még csak nem is hallottam. A képzés 5 napjából mindösszesen egy alkalommal voltunk tanteremben, a többit érdekes, izgalmas kiállításokon töltöttük, például a török kávé múzeumában, az Egyiptomi Bazárban, a Boszporusz partján egy, a modern török festészetnek szentelt, csodás fekvésű tárlaton, vagy épp hajókázva Ázsia és Európa között, vagy akár egy vasúttörténeti kiállításon, amelynek a megalopolisz egy régi vasúti pályaudvara adott otthont, ahova például a Budapestet is érintő, és ide végállomásra érkező Orient expressz is gyakori vendég volt az 1890-es években.

Nagyon sok olyan applikációt ismertem meg a képzés során, amelyet remekül tudok majd alkalmazni a mindennapi munkámban, és nagyszerűen tudom ötvözni a múzeum és a köznevelés kettősét, és valóban tudunk majd a gyermekeimmel tanulni a múzeumokban is.

Az igen szerény létszámú kurzus (összesen hárman voltunk csak) lehetőséget adott arra, hogy minden minket érdeklő kérdést meg tudunk vitatni, a képző hölgy közvetlensége, felkészültsége az egyéni igények kielégítésére is alkalmas volt.

Bármelyik kollégám számára szeretettel ajánlom a kurzust, mivel nagyon hasznos információkhoz jutottam, valamint a 16 milliós Konstantinápoly felfedezése is mega élményt garantál.

                                                                                                   Márkus Róbert Zsolt, EKKE Gyakorlóiskola

2023. július 23-29 között Rovinjban, ebben a gyönyörű tengerparti horvát városkában vehettem részt életem első Erasmus+ továbbképzésén. 

A magyar nyelvű kurzus (A 21. századi tanár – diákközpontú oktatás Carl R. Rogers alapelveivel az oktatásban) kifejezetten pedagógusoknak szólt, így azonnal kollégák között találtam magam, akik az ország számos pontjáról érkeztek, különféle iskolatípusokból. A felkészült és a téma iránt elkötelezett kedves és közvetlen oktatónk, Szász Ramóna által megosztott tudást kiválóan kiegészítették a kollégák hozzászólásai, különböző élethelyzetekből hozott példái, a kölcsönös tapasztalatcsere. Az órák így olyannyira interaktívak voltak, hogy hamar elrepültek a délelőttök, az is előfordult, hogy kifutottunk az időből. A Carl R. Rogers által képviselt humanisztikus pszichológia alapelveinek az oktatásba való gyakorlati átültetése volt a fő témánk. Ennek lehetőségeit sokoldalúan és gyakorlati módon megközelítve elemeztük, az elméletet mindig helyzetgyakorlatokban, konkrét példákon alkalmazva, egyéni és csoportmunkában feldolgozva. Nagyon inspiráló volt számomra az oktatónk által képviselt megközelítés: nem egy módszert, receptet tanulunk arra, hogy sikeres és jó tanárok legyünk a 21. században, hanem egy pozitív tanári attitűd kialakításán fáradozunk, vagyis magunkon dolgozunk, a személyes életterünkbe emeljük be a rogersi szemléletet és ez hozza a változást.  

A délelőtti órák után maradt szabadidőnk és ezt maximálisan ki is használtuk. Kolléganőmmel fedeztük fel Rovinj és a környék szépségeit. Egy késő esti hangversenyre is eljutottam a Szent Eufémia székesegyházba, ami különleges élmény volt. Nappal is megcsodáltam a bazilikát, a toronyból a kilátást, a tengerre vezető utcácskákat. Rengeteg fotót készítettem. Kolléganőmmel Porecsben és Pula városában jártunk. Porecsben lenyűgözött az Eufrázius bazilika csodálatos bizánci mozaikjaival és ókori, koraközépkori emlékeivel. Pulában már jártam régebben, de nagyon jó volt visszatérni, újra körbejárni a hatalmas amfiteátrumot, átmenni a diadalív alatt és még több római kori műemléket felfedezni! 

Természetesen a strandolást sem hagytuk ki, és esténként Rovinj varázslatos óvárosában bolyongtunk, finom és különleges ételeket kóstoltunk. Feledhetetlen a rovinji naplemente a kikötőből nézve! 

A kurzust közös, családias hangulatú hajókirándulással zártuk. A tenger gyönyörű volt, és amikor a hajónk lehorgonyzott, fürdeni is lehetett. Az ebédünket a hajón készítették a helyi tengerészek. A nap megkoronázása az volt, amikor delfinek bukkantak fel a hajónk mellett! 

Szakmai és szabadidős élményekben gazdag volt ez a hét, kedvet kaptam a folytatásra! Köszönöm a szervezést a Jutaki Bt-Hungary Expertnek, a személyes odafigyelést és támogatást Véghné Juhász Krisztinának. 

kedd, 05 szeptember 2023 11:57

Tanári kommunikáció

Írta:

Tanári kommunikáció – Rovinj

 

2023. július 23-29-ig egy ERASMUS+ mobilitás keretében lehetőségem volt részt venni a „Tanári kommunikáció” témájú kurzuson.

A kurzusokat szervező Hungary Expert kurzuskínálatából a vezetői munkámat leginkább támogató „Tanári kommunikációt” választottam. Vezetőként és tanárként is nagyon fontosnak tartom a kifinomult kommunikációt vezető – pedagógus, vezető – diák, vezető – szülő, pedagógus – pedagógus, pedagógus – diák, pedagógus - szülő viszonylatában.

Iskolámban nagy hangsúlyt fektetek a tanári „jóllét”, a mentális „jóllét” meglétére. Meggyőződésem, hogy csak az a pedagógus testület képes igazán eredményes munkát végezni, ahol béke van, ahol fontos az egymás segítése, megértése, a figyelő, odafigyelő attitűd megléte. Eddigi tapasztalataimból igyekeztem megteremteni ennek támogató légkörét. A kurzus tartalmától ennek megerősítését, valamint plusz eszközöket, módszertani fejlődést vártam. Óriási szerencsém volt, mert Lukács Gabriella, a tanfolyam vezetője magas szintű hozzáértéssel, érzékenységgel vezette a csoport munkáját. Szerencsésen alakult a csoport összetétele is, mindenki nyitottan, tettre készen állt a feladatok elé. Gabriella a képzés végére szinte észrevétlenül igazi közösséget kovácsolt a különböző helyről érkezett, különböző tudományterületek képviselőiből álló csoportból.

Vasárnap délután találkozott először a társaság, ahol ráhangolódtunk a témára, ismerkedtünk egymással. Ezt követte egy közös vacsora.

Már az első napon rendkívül vidám hangulatban, vicces játékok után megkezdtük az érdemi munkát, meghatároztuk a tanári kommunikáció speciális jellemzőit.

Az egész hetet jó hangulat, segítő légkör, egymásra figyelés jellemezte, miközben feldolgoztuk a non verbális kommunikáció jellemzőit, játszottunk „tekintet” játékot, használtuk a mimikai eszközeinket. Különböző helyzetgyakorlatokon keresztül feldolgoztuk a testbeszéd lehetőségeit, pl.: „gesztus-írás” és „gesztus-olvasás”. Sokat foglalkoztunk az érzelmeinkkel, többféle szituációs játékon keresztül ismerkedtünk saját személyiségünkkel, és csodálkozhattunk rá csoporttársaink helyzet-megoldásaira. Igyekeztünk elsajátítani az értő figyelem képességét, gyakoroltuk a hallgatás művészetét. Olyan retorikai tudást kaptunk, amivel könnyebben tudjuk a diákok, kollégák figyelmét fenntartani.

Fontos elemei voltak a képzésnek a konfliktusok felismerésének és kezelésének technikái. Megtanultuk átlátni a másik fél konfliktuskezelési képességeit, és ehhez alkalmazkodva igyekeztünk oldani a kialakult félreértést. Felismertük, hogy mindig az asszertív kommunikációra szükséges törekednünk. Belső világomat gazdagította, hogy a képzésen foglalkoztunk a negatív automatikus gondolatok monitorozásával, a belső kommunikációnkkal, a kritikus belső hangokra történő odafigyelés fontosságával.

 Dolgoztunk önmagunkkal, magabiztosságunk növelésével, ismerkedtünk vezetői stílusokkal. Játékaink során speciális tanári helyzeteket szimuláltunk, pl.: fegyelmezés, reagálás kortárs bántalmazásra, beszélgetés szülővel, stb. A helyzeteket spontán kialakult csoportokban mutattuk be, így gyakorlatilag mindenki mindenkivel gyakorolhatta az együttműködés legkülönfélébb formáit.

A képzés helyszíne az Adria egyik „ékszerdoboza” Rovinj volt. Az óváros évszázados kövei, a régi épületek, nevezetességek felfedezése, a nyüzsgés, a napsütötte tengerpart, a hajók sokasága, a kirándulások igazi feltöltődést jelentettek a délelőtti tanulás után. Igyekeztem felfedezni a környéket, részt venni hajókirándulásokon, ismerkedni az „Istria” csodáival. (Pula, Porec,)

A képzés szervezésének feladatait Véghné Juhász Krisztina és csapata végezte, melyet  kedvesség,  segítőkészség és profizmus jellemzett. Hálás köszönettel és szeretettel gondolok rájuk.

Szellemileg és fizikailag feltöltődve érkeztem haza, a kurzust szívesen ajánlom kollégáimnak, és én is nagyon várom a folytatást…

Őri Csilla, Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Budapest

hétfő, 04 szeptember 2023 17:57

Nem csak füzet és ceruza

Írta:

Az Erasmus+ program keretében idén július 16-29 között részt vehettem a „Nem csak füzet és ceruza” című képzésen Rovinj-ban. Regisztrációval kezdtünk, aztán bemutatták az előadóinkat és az estét egy kellemes vacsorával folytattuk. Itt derült ki, hogy erre a képzésre Magyarország minden részéről, sőt még a határon túlról Felvidékről és Erdélyből is érkeztek kollégák, ami nagyszerű lehetőség volt az ismerkedésen túl a tapasztalatok cseréjére is.
Ezt a kéthetes továbbképzést két remek tréner tartotta Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta. Ők ketten irigylésre méltó fiatalos lendülettel és őszinte lelkesedéssel adták át több éves szakmai tudásuk, tapasztalatuk egy részét. Ez a kurzus két különálló hétből állt, az első héten a „ Vonások és fogások..” című tanfolyam volt, itt a 6-10 éves gyermekek tevékenységgel és játékkal támogatott anyanyelvi neveléséhez kaptunk elméleti és gyakorlati képzést. Megismerhettük és gyakorolhattuk a különböző szövegek építkezését, megalkotásuk és megjelenítésük módját is. Képességfejlesztő tevékenységeket, játékokat ismerhettünk meg és próbálhattunk ki, amelyekkel biztosíthatjuk a tanítás során a gyermeki kifejező kedv felkeltését és fenntartását. A második héten „ Matekos játék, játékos matek” című tanfolyammal folytatódott a hét, ahol a 6-10 éves gyermekek tevékenységgel és játékkal támogatott matematikai neveléséhez kaptunk elméleti és gyakorlati képzést. A játék alkalmas arra is, hogy segítse a gondolkodást gátló jelenségek leküzdésében. A játékok felkelthetik az érdeklődést az óra elején, vagy szórakoztató módon lezárhatnak egy-egy tanulási szakaszt is. Elősegíthetik a tanító és a gyerek vagy a gyerekek közötti beszélgetést, vitát. A játék aktív részvételt kíván, de a gyerekek csak akkor tanulnak meg valamit, ha mellettük maradunk nem hagyjuk magukra őket a játék bemutatása után, hanem hagyjuk őket, hogy kritikusan, építően gondolkodjanak a játék elött és után is.
A délelőtti szakmai napokon túl a szervezőnk a Jutaki Bt ( akitől rengeteg információt és segítséget kaptunk bármilyen kérdéssel-kéréssel fordultunk hozzájuk) változatos fakultatív programokat szervezett nekünk, hogy felfedezhessük a környék látnivalóit. Nekem személy szerint két kedvencem volt az egyik Pula, Isztria fővárosa, nagymúltú pezsgő történelmi város, hangulatos, szép óvárossal a kihagyhatatlan római Amfiteatrum-mal, a Sergius diadalív-vel, a Róma és Augustus templomával és persze a városházával és sorolhatnám még. A második nagy kedvencem cseles mert két különálló helyről is van szó az egyik Groznjan. Groznjan története a középkorig nyúlik vissza, lakói főként mezőgazdasággal ezen belül szőlő és olivabogyó termesztéssel foglalkoztak, na meg a falusi turizmusból éltek-élnek. Minden év májusától fellendül a város élete és megtelik a képzőművészet a színház és zeneművészetet kedvelő emberek hadával. A másik kedvencem Motovun városa, ami szintén középkori épségében megmaradt. Ahogy ott sétálunk a színes házak mellett egyszer csak felérünk a tetejére a várhoz. Onnan a kilátás szinte leírhatatlan.
A kurzus végét egy fantasztikus hajókirándulással zártuk, ahol megcsodálhattuk Vrsar városát és a Lim fjordot.
Zárásként köszönetet mondanék a szervezőknek és a koordinátoraimnak, hogy segítségükkel, irányításukkal eljuthattam erre a nagyszerű helyre és kurzusra.
Tóthné Juhász Ildikó

The best digital tools for language teachers 2023 augusztus 7 és 12 között lehetőségem volt, hogy az Erasmus program keretében a legjobb digitális eszközöket tanulmányozzam a franciaországi Nizzában. Nagyon hálás vagyok, hogy egy csodálatos mediterrán környezetben sajátíthattam el ezeket a készségeket. Mivel francia-angol szakos tanár vagyok, ezért már a pályázat…
hétfő, 04 szeptember 2023 09:18

Kicsik és nagyok játékai

Írta:

2023. július 16-22. között vettem részt Rovinjban pedagógusoknak szervezett továbbképzésen, melynek a címe „Játékkaleidoszkóp: Kicsik és nagyok játékai” volt.

24 fős csoportunk kiváló trénere Móricz Márk volt. Az elméleti ismeretek mellett nagyon hasznos gyakorlati segítséget is kaptunk munkánkhoz. Az elméleti tudnivalók segítenek tudatosabban választani a játékok közül, a gyerekek személyiségét fejleszeni, korábbi tanítási-nevelési módszereimet változatosabbá tenni. Nagyon sok játékot kipróbálhattunk, amelyek segítenek a tanulók megismerésében, fejlesztésében és a közösség formálásában. Lehetőségünk volt egy közös hajókirándulásra, városnézésre is az utolsó napon.

Hálás vagyok a lehetőségért, hogy ilyen hasznos tudást szerezhettem, új kollégákkal kerültem kapcsolatba, akikkel még a tanfolyam befejezése után is tartjuk a kapcsolatot, tanácsokkal, ötletekkel segítve egymás munkáját.

hétfő, 04 szeptember 2023 09:18

Kicsik és nagyok játékai

Írta:

2023. július 16-22. között vettem részt Rovinjban pedagógusoknak szervezett továbbképzésen, melynek a címe „Játékkaleidoszkóp: Kicsik és nagyok játékai” volt.

24 fős csoportunk kiváló trénere Móricz Márk volt. Az elméleti ismeretek mellett nagyon hasznos gyakorlati segítséget is kaptunk munkánkhoz. Az elméleti tudnivalók segítenek tudatosabban választani a játékok közül, a gyerekek személyiségét fejleszeni, korábbi tanítási-nevelési módszereimet változatosabbá tenni. Nagyon sok játékot kipróbálhattunk, amelyek segítenek a tanulók megismerésében, fejlesztésében és a közösség formálásában. Lehetőségünk volt egy közös hajókirándulásra, városnézésre is az utolsó napon.

Hálás vagyok a lehetőségért, hogy ilyen hasznos tudást szerezhettem, új kollégákkal kerültem kapcsolatba, akikkel még a tanfolyam befejezése után is tartjuk a kapcsolatot, tanácsokkal, ötletekkel segítve egymás munkáját.

hétfő, 04 szeptember 2023 08:30

(Vallettában) Tanulni de csodás!

Írta:
(Vallettában) Tanulni de csodás! Angol nyelvtanulás Máltán az ERASMUS-szal - elmesélem. Az emberélet útjának felén (messze?) túl is rácsodálkozik az ember, mekkora élmény a tanulás. A megismerés vágya, a találkozások öröme, a gyarapodás és gazdagodás sokféle dimenzióban felejthetetlen élményt adnak. Érdemes nehéznek tűnő, (vagy talán csak kényelmetlen helyzeteket?) vállalni ezekért,…
vasárnap, 03 szeptember 2023 17:01

Cork színei

Írta:
Az első év sikeres Erasmus útjairól hallva én is kedvet kaptam, hogy nekivágjak, éljek a lehetőséggel. Nem volt könnyű dönteni mit tanuljak, merre induljak, hisz annyi program, helyszín közül lehetett választani. Végül Cork nyert. Írország második legnagyobb városa, ahol 35 éve jártam egy kórus fesztiválon és nagyon kedves emlékeket ébresztett…
vasárnap, 03 szeptember 2023 16:40

Tanári jóllét (Well-being)

Írta:

A szélsőséges időjárási viszonyoknak köszönhetően ázva-fázva, kissé kalandosan érkeztünk meg Rovinjba. A több mint 14 órás út után azonban a városka hangulata mindenért kárpótolt bennünket. Szállásunk a csodálatos óvárosi részen volt, jobbat nem is kívánhattunk volna magunknak.

A továbbképzést megelőző napon lehetőségünk nyílt megismerkedni Szász Ramónával, a kurzus vezetőjével, illetve egy közös vacsora alkalmával azokkal, akik szintén erre a kurzusra jelentkeztek.

Délelőttönként a képzésen elméleti és gyakorlati feladatok váltották egymást. Az önismereti feladatok segítségével egy kicsit közelebb kerültünk a saját belső énünkhöz is. Megtanultuk, hogy hogyan húzhatjuk meg a saját határainkat, hogy mondjunk nemet bizonyos helyzetekben.Hatékony eszközöket és stratégiákat kaptunk arra,  miként lehet megküzdeni a diákok és a szülők elvárásaival szemben.Megismertük, elsajátítottuk és különböző szituációs helyzetekben ki is próbáltuk az asszertív kommunikációs technikát. Bár a kurzusra Magyarország különböző pontjairól érkeztünk, jó kis csapattá kovácsolódtunk, a délelőtti órák nagyon jó hangulatban teltek. Ezt koronázta meg a szombati nap, amikor a kis csapatunkkal kihajóztunk a tengerre, érintve útközben a Lim-fjord hosszan tekergő, vadregényes öblét. Ezt követően kikötöttünk Vrsar szigetén is. Az út nagyon jó hangulatban telt, köszönhetően Samanthának, a hajóskapitány feleségének is, aki a finom ebéd felszolgálása közben is gondoskodott a jó hangulatról.

Mindezek mellett délutánonként jutott idő Rovinj szépségeinek a felfedezésére. A varázslatos szűk kis sikátorok, a monumentális Szent Eufrémia Székesegyház, a csodás tenger, a gyönyörű tengerparti naplemente, az éttermekből áradó illatkavalkád, a szépséges virágok mind- mind olyan élményekkel töltötték fel a lelkünket, melyet még sokáig magunkkal viszünk a hétköznapok során is.

Köszönöm a lehetőséget, hogy részese lehettem ennek a projektnek, szakmailag fejlődhettem és egyedülálló élményekkel gazdagodtam.

DISSZEMINÁCIÓ REGENSBURG, 2023. július 30 – augusztus 14 AUFFRISCHUNGSKURS FÜR DEUTSCHLEHRER: „Methoden und Sprache” Iskolánk a 2022-23-as tanévben csatlakozott először az Erasmus+ programhoz. Polyákné Dobos Márta kolléganőnk lelkesen mutatta be ezt a pályázási lehetőséget, így aztán több kollégámmal is úgy döntöttünk, hogy ezen mi is részt szeretnénk venni. Igazgatónőnk örömmel…
szombat, 02 szeptember 2023 13:48

Erasmus plusz Nice

Írta:
Erasmus + ösztöndíj 2023.július 3-7, Nizza, FL Language School Nizzában vettem részt az ösztöndíjas képzés keretében egy egyhetes haladó francia nyelvtanfolyamon. Nyelvtanárként és az idegennyelvi munkaközösség vezetőjeként először sikerült elnyernem külföldi nyelvi képzést, az eddig máshol beadott pályázataim nem jártak sikerrel. Azért a francia nyelvet választottam, mert a többi nyelvi…
Az Erasmus mobilitási program keretében 2023. júlis 31-augusztus 4-ig vettem rész Írország fővárosában, Dublinban egy módszertani kurzuson. A kurzus célja egyrészt a résztvevő angoltanárok nyelvi fejlesztése volt, másrészt pedig az új módszerekkel is megismerkedtünk. Az órák az Emerald Cultural Institute-ban voltak megtartva, amely egy gyönyörű környezetben található épület. Az órák…

Iskolánk, a Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola nyertes Erasmus Plus pályázatának köszönhetően tanártovábbképzésen vehettem részt egyik kolléganőmmel a horvát tengerparton fekvő festői szépségű kisvárosban, Rovinjban. A mobilitás során megélhettem az új helyek felfedezésének örömeit, és a tanulás mellett változatosan eltöltött szabadidő harmóniáját.

Utazásunk első napját Szlovéniában töltöttük, ahol két világhírű turista látványosságot látogattunk meg. Először Postojnába mentünk az óriási cseppkőbarlangba, aminek belsejében kisvonattal közlekedtünk, majd gyalogtúrát tettünk álmélkodva a szebbnél szebb kőképződmények között. A nagy nyári melegben először jólesett a hűvös barlangi levegő, de végül jól átfagytunk. Innen a 800 éves, 123 méter magas sziklába épített tündérmesékbe illő predjamai várhoz autóztunk, ami a XV. században a szlovén rablólovag, Erasmus von Luegg birtokában volt. A földrajzi, történelmi és kulturális ismereteink bővítését követően indultunk tovább Rovinj felé.

A tanfolyam vasárnap kezdődött délelőtti regisztrációval, tájékoztatóval, és egy ismerkedéssel egybekötött közös vacsorával. Hétfőn és kedden a coaching technika elméleti alapjairól tanultunk összehasonlítva a hagyományos tanítási módszerek folyamataival, valamint újra gondoltuk saját tantermi kihívásainkat, és azok lehetséges megoldásait. A hét második felében gyakorlati feladatok kerültek előtérbe, amikkel csoportokban, illetve pármunkában foglalkoztunk. Kipróbáltunk többféle coaching eszközt, mint például a megfelelő kérdésfeltevést, a coaching wheel-t, a tanulói SWOT vagy SLO analízist. A legfontosabb tanulság számomra az volt, hogy a problémákra adott válaszok már bennünk vannak. Jó kérdésfeltevéssel és eszközökkel meg tudjuk találni a megoldásokat, és az elakadásainkon túl tudunk lendülni. Hasonlóképpen utat tudunk mutatni tanítványainknak is. Pénteken a csoportunk minden tagja bemutatta saját projektjét, egy coaching-gal megtámogatott tanóra vázlatát. A csoportunknak nyolc tagja volt, heten Magyarorszáról, egy fő pedig Katalóniából érkezett. A közös tanulás igazán pozitív légkörben, angol nyelven zajlott, sokat formálódott gondolkodásunk néhány nap leforgása alatt, és inspirációt kaptunk pedagógiánk megújításához. Trénerünk, Kovács Gabriella lelkesedése ránk is átragadt.

A délelőtti tanulást követően igyekeztünk a szabadidőnket hasznosan eltölteni. Részt vettünk delfinleső hajókiránduláson, megnéztük Porecsben az Euphrasius-bazilikát, aminek építése még a keresztényüldözéskor, a IV. században kezdődött, és jelenleg a világörökség részét képezi. Buszkirándulás keretében meglátogattunk két hangulatos, hegytetőn elhelyezkedő, várfallal körülvett kis falut, ahonnan gyönyörködhettünk a csodálatos kilátásban. Mindemellett naponta úsztunk, fürödtünk a tengerben, és esténként jártuk Rovinj zegzugos utcácskáit, időnként hódolva a horvát konyhaművészetnek egy-egy hangulatos étterem teraszán.

A tanfolyam szombati zárására tervezett, hajókirándulással egybekötött kapcsolatépítő találkozás a többi tanfolyam résztvevőivel az időjárási viszonyok miatt nagy bánatomra elmaradt.

A hazafelé vezető utunkon azonban koordinátor társammal már az őszi Erasmus napokat kezdtük tervezni az iskolánkban!

Úgy érzem, az új tanévet szakmailag felfrissülve, új szemléletmóddal és pozitív hozzáállással fogom tudni elkezdeni. Hálás vagyok, hogy élhettem az Erasmus Plus nyújtotta lehetőséggel, és a Jutaki Bt, Hunagary Expert a Tanárokért és a Diákokért színvonalas képzésén vehettem részt.

péntek, 01 szeptember 2023 18:55

Szent Eufémia vonzásában

Írta:
Szent Eufémia vonzásában A budapesti Gyulai István Általános Iskola 8 fős tanári csapatának tagjaként idén először vettem részt nemzetközi továbbképzésen a festői Rovinjban. Angoltanárként mindenképpen angol nyelvű és nyelvtanítással kapcsolatos témát szerettem volna választani. Szász Ramóna Tanulói autonómia: az önállóság fejlesztése a nyelvtanulás során című képzése jó választás volt. Az…
A kurzus címe: English Language Development for Teachers Időpont: 2023.07.10.-2023.07.21. A kolléganőmmel a kisújszállási NABOK Kossuth gimijéből vágtunk bele az írországi utazásba, a Centre of English Studies által szervezett kurzusokon vettünk részt. Az enyém egy nyelvi fejlesztési kurzus volt, amin 10 napot töltöttem. A kurzust egy szintfelmérő teszt előzte meg.…
Technology in the Classroom and Language development Inlingua Edinburgh Edinburgh, Skócia, UK 2022. augusztus 8. – 19. A Xántus János Két Tanítási Nyelvű Gimnázium angol nyelv és célnyelvi civilizáció és kultúra tanáraként nyílt lehetőségem részt venni Skócia fővárosában, Edinburghben, megrendezésre került kéthetes kurzuson 2022. augusztus 8. és 19. között. Az…
The Fundamental ICT Tools for Education
2023. július 24-29.
Split, Horvátország

2023 nyarán, július 24-29. között a Xántus János Két Tanítási Nyelvű Gimnázium tanáraként lehetőségem volt részt venni a ”The Fundamental ICT Tools for Education” című tanártovábbképzésen, IKT témakörben, amiért ezúton is hálával tartozom mindenkinek, aki hozzásegített ehhez a lehetőséghez.
 
A kurzusra a környezettudatos utazás jegyében busszal érkeztem, mely 12 óra alatt juttatott el Budapestről Split városába. A 38 fokos reggeli hőségben szerencsére hamar megtaláltam szállásom, mely ottlétem első pár napjában adott otthont, míg kintlétem másik felében a város központjában élvezhettem a horvát nyüzsgést. Második szállásom nemcsak azért volt jó, mert az óváros szívében helyezkedett el, hanem azért is, mert három percnyi sétára volt a kurzus helyszínétől.
 
Tanfolyamunkat két hölgy tartotta: Alenka Miljević a tanfolyam első három napján felelt az órákért, míg Marijana Duša a tanfolyam második szakaszában oktatta csoportunkat. Mindkettőjük személyében csupaszív embereket ismerhettem meg, akik azon túl, hogy minden erejükkel azon voltak, hogy minél több információt tudjanak átadni a kurzus témakörében, nagy hangsúlyt fektettek a kulturális ismeretterjesztésre is: segítségükkel ismerkedhettünk meg Split legjobb éttermeivel, a horvát gasztronómia legnépszerűbb fogásaival, de Split egy-egy eldugott gyöngyszemét is megmutatták nekünk óráink előtt vagy után.
 
Ami a csoportot illeti, a kurzuson tizenhárman vettünk részt szerte Európából: hazánkon és a fogadó országon túl Olaszország, Spanyolország, Portugália, Lengyelország, Románia és Szlovákia is képviseltette magát. Kurzustársaim személyében kedves, nyitott embereket ismerhettem meg, akik közül pár kollégával a tanfolyamon kívül, kulturális programokon is részt vettem: pár kurzustársammal együtt mentünk városnéző túrára, illetve egy olasz kollégával a Splittől 15 kilométerre található Klissza várát együtt látogattuk meg.
 
Maga a kurzus a fentebb megjelölt napokon zajlott, minden nap ugyanabban az idősávban, 9:00-13:30 között, egy hosszabb vagy két rövidebb szünettel. Az órák struktúrája – az első nap kivételével – meglehetősen hasonlított egymásra: először bemutatásra került az aktuális weboldal / alkalmazás / IKT eszköz, amit az óra során érintettünk, majd az önálló alkotásra került a sor. Ezzel szemben, az első napon a követelmények ismertetésével és egymás személyének, kultúrájának megismerésével töltöttük az időt. Az oktatók előzetesen arra kértek bennünket, hogy készítsünk magunkról egy rövid prezentációt, amelyben bemutatjuk magunkat, iskolánkat és pár szót szólunk saját országunk, városunk jellegzetességéről is. A prezentációk rendkívül érdekesnek bizonyultak, jó volt látni a résztvevők országainak, kultúrájának egy-egy, általuk fontosnak tartott szegmensét.
 
A közös munka a második napon indult. Az aznapi órán megismerkedtünk különböző képszerkesztő programokkal, kipróbáltuk a TED-Ed weboldalt, amelynek segítségével videók felhasználásával nyílik lehetőség a tudásátadásra és annak ellenőrzésére, illetve kipróbáltuk a Bitmoji oldalt is, ahol mindenki elkészíthette saját avatárját és a figura segítségével kifejezhette aktuális érzéseit. Az elkészült alkotásokat a Padlet nevű oldalon, egy kollaboratív falon kellett megosztani, míg a kommunikációhoz az internetes levelezőrendszeren túl a Google Classroom szolgált segítségül.
 
A harmadik nap nagyon termékenynek bizonyult: az óra elején különböző kvízoldalakkal foglalkoztunk (Quizlet, Quizizz, Gimkit), melyekből mindenkinek egyet kellett választania és azzal kellett elkészítenie egy feladatot, melyet saját óráin felhasználhat. Ezután a LearningApps és Thinglink oldalakkal ismerkedtünk, melyekből szintén egy felhasználásával kellett oktatási anyagot készíteni. Mivel én a fentebb felsorolt alkalmazások zömét már ismertem, az óra keretén belül a Gimkit és Thinglink nyújtotta lehetőségeket fedeztem fel. Örültem a lehetőségnek, mert úgy gondolom, mindkét esetben olyan webes programokról beszélhetünk, amelyek kialakításukkal, funkcióikkal a diákok tetszését is elnyerhetik. Az óra második felében a Nearpod és Breaking News nevű oldalakkal foglalkoztunk.
 
A negyedik napon a szófelhők készítésének technikájával ismerkedtünk meg, illetve az Edpuzzle oldallal, ami a TED-Ed felületéhez hasonló, videókat alapul vevő internetes program. Az Edpuzzle esetében lehetőség van arra is, hogy nyomon kövessük diákjaink feladatmegoldását, illetve az is látható, ki hány percet töltött el az adott felületen, egy adott feladat megoldásával.
 
Az ötödik, egyben utolsó napon a Wordwall, Weebly és Genially oldalakkal foglalkoztunk. A Wordwall esetében egyénileg kellett feladatot készítenünk szakjainkhoz kapcsolódóan, míg a Weebly internetes programot illetően betekintést nyerhettünk, hogyan lehet egy egyszerűbb weboldalt elkészíteni. A Genially webes felület segítségével pedig lehetőségünk adódott csapatban egy internetes szabadulószobát létrehozni. A nap végén, a tanfolyam lezárásaként a két kurzusvezető, némi ünneplés keretében átadta számunkra a kurzus részvételét igazoló okleveleket. Az együtt töltött idő megkoronázásaként a hivatalos ceremónia után egy közeli étteremben intettünk búcsút egymásnak.
Köszönöm még egyszer, hogy részese lehettem a projektnek, úgy érzem, szakmailag és emberileg is sokat tanultam az ott töltött idő alatt.
 
Budapest, 2023. 08. 28.
csütörtök, 31 augusztus 2023 19:09

Játék - kaleidoszkóp: Kicsik és nagyok játékai

Írta:

A tavalyi évem meghatározó élménye volt a Rovinjban lévő matematikai módszertani tanfolyam, hiszen az ott tanultak azóta is a mindennapi munkám szerves részét képezik. Így nem is volt kérdés számomra, hogy ha újra lehetőségem nyílik a tanulásra, fejlődésre mindenképp élni fogok vele.

Idén, továbbra is a gyerekekhez való kapcsolódást fókuszba helyezve a Játékkaleidoszkóp – Kicsik és nagyok játékai kurzust választottam, hiszen magam is nagy társasjáték rajongó vagyok.

A képzés helyszínére, az olaszos hangulatú, sikátorokkal tarkított tengerparti isztriai kisvárosba, Rovinjba, ismerősként tértünk vissza. Az iskola épülete közvetlenül az óváros mellett található, így a légkondicionált termekből is élvezhettük a kilátást a Szent Eufémia templom tornyára.

Vasárnap az adminisztrációs feladatok után körbejártuk a gimnáziumot, és megismerkedtünk leendő csoporttársainkkal és a képzés vezetőjével, Móricz Márkkal. Már az első alkalommal magával ragadott dinamikus és kedves személyisége. Számomra fontos volt, hogy segítőkészen, játékokkal könnyítette meg az ismerkedés sokszor feszengéssel teli pillanatait.

Az estét egy közös tengerparti vacsorával folytattuk, ahol nagy örömömre számos régi kedves csoporttárssal is találkoztam. Lehetőségünk nyílt tovább folytatni a bemutatkozást, ahol kiderült, hogy több határon túli kolléga is részt vesz a képzéseken.

Hétfőn reggel a folyosón lévő víztartályból feltöltve kulacsainkat, beléptünk a terembe, ahol rengeteg kihelyezett társasjáték fogadott bennünket. Külön szívet melengető volt számomra, hogy az előzetes kérdőívek alapján beírt gyermekkori kedvenc pónis játékomat Márk előkereste nekem otthon.

A kurzus ideje alatt egyaránt volt elmélet és rengeteg élvezetes gyakorlat, és az egész hét rendkívül jó hangulatban telt el. A gyakorlati munka során megtapasztalhattuk, hogy a játék mennyire közel hozza az embereket egymáshoz, és egy nagyon összetartó csapat kovácsolódott belőlünk a közös élmények nyomán.

Megismerkedtünk a 7 játékos archetípussal, melyek nem egyeznek a személyiségtípusokkal. Már ezek tisztázása is segíthet abban egy esetleges játék során, hogy mindenkinek megtaláljuk a megfelelő játékostársat. Másrészt önismereti szempontból is nagyon érdekes volt az elméleti alapok elsajátítása, hiszen már az első nap végén más perspektívából láttam magam, miután a rám illő archetípusnak megfelelő játékokat is alkalmam volt kipróbálni.

A gyakorlati ismeretbővítést ezután a 3 játéktípus (konfrontatív, kompetitív és kooperatív) megismerésével folytattuk, és levontuk azt a következtetést, hogy mennyire fontos a gyerekközösségeknél, hogy kellően változatos játékkínálatról tudjunk gondoskodni, annak érdekében, hogy mindenki megtalálja a neki megfelelőt. Az előnyadás pedagógiáját több oldalról is megvizsgáltuk, hogy mikor és hogyan érdemes, illetve egyáltalán szükséges-e nyerni hagyni a gyereket. Végül a hét második felében a játékok evolúciójával folytattuk a kurzust, az ősi játékoktól egészen a modern játékokig.

Már a gyakorlati oktatás során is folyamatosan azon gondolkodtam, hogy melyik játékot melyik tanórára, vagy délutáni foglalkozásra vihetném be. A komplexebb játékok mellett sok rövidebb játékot is megismerhettünk, amik jó alternatívák lehetnek egy óraközi szünet változatosabb eltöltésére is.

A kurzus lezárásaként egy hangulatos hajókiránduláson vettünk részt, mely során meglátogattuk Casanovát Vrsar városában, majd hazafelé a Lim Fjordnál kikötve, lehetőség volt egy kis fürdésre is, amíg készült az ebéd.

Köszönöm a lehetőséget és a sok segítséget, koordinátoromnak Tóth Margitnak, illetve a precíz szervezést, és állandó rendelkezésre állást Véghné Juhász Krisztinának és a JUTAKI Bt-nek.

csütörtök, 31 augusztus 2023 18:20

Minden út Rómába vezet

Sok évvel ezelőtt, egy hideg egyetemi kollégium kis szobájában ókori római vizsgámra készülve álmodoztam, hogy milyen lehet ott lenni, az örök városban, akkor ,amikor még álmodni sem lehetett Fekete fehér fényképek és néhány színes dia, na meg csodálatos tanáraim kurzusai alapján képzeltem el az ókori metropoliszt. A művészettörténeti könyvecskék révén,…
csütörtök, 31 augusztus 2023 15:37

Játékos tanulás Rovinjban

Írta:

Matekos játék, játékos matek—képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok részére --- Beszámoló

Az Erasmus+ pályázat keretében 2023.07.23. - 2023.07.29. között első alkalommal vettem részt külföldi pedagógus továbbképzésen, a horvátországi Rovinjban. A képzés szervezője a JUTAKI BT. – Hungary Expert for Teachers.

Vasárnap délután a regisztráció után megismerkedtünk a tanfolyam résztvevőivel, és a trénerekkel. Később egy közeli étteremben vacsoráztunk, ahol kötetlenebb formában folytattuk az ismerkedést.

Hétfőtől kezdődött a tanulás. A délelőtt mindig két részből állt. A két nagyszerű trénerünk váltotta egymást. Oravecz Márta az 1-2. osztályban alkalmazható módszereket és játékokat ismertette  meg velünk, Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes pedig azokat a módszereket, amelyeket a 3-4. osztályos gyerekeknél lehet alkalmazni.

Az órák mindennap nagyon jó hangulatban teltek és nagyon gyorsan elrepült az idő. Újra gyerekeknek érezhettük magunkat, mindenki igazán beleélte magát a játékba, játékos tevékenységekbe. A feladatokhoz legtöbb esetben mi készítettük el az eszközöket, amelyeket roppant egyszerűen a gyerekekkel is elkészíthetünk, így még izgalmasabb lesz számukra a közös tevékenység. Sok játéknál kiemelt szerepet kapott a mozgás, a nagymozgástól kezdve a finommotoros mozgásig. Mindennap más-más témát jártunk körül, ismertünk meg.

Első nap a  cselekvő tapasztalatszerzés és a problémamegoldó gondolkodás kapott hangsúlyt  és  sok tájékozódást segítő játékot is kipróbáltunk.

Kedden a logikai készlettel ismerkedtünk meg és rengeteg játékos feladatot is kipróbáltunk ezzel az eszközzel.

Szerdai nap főszereplője a dobókocka volt. Jó néhány számomra új játékkal találkoztam. Kedvencem a Tenzi játék lett.

Csütörtökön a táblázatokkal, számegyenesekkel ismerkedtünk és a Sudoku játék több formájával, ami szintén a kedvencem lett.

Pénteken együttműködésre épülő tevékenységeket és játékokat próbálhattunk ki. A hetet egy hajókirándulással zártuk, ami nagyon jó program volt.

Nagyon köszönöm a szervezőknek és az oktatóknak ezt a tanfolyamot. Rengeteg új módszert, játékot tanultam és már nagyon várom, hogy alkalmazni tudjam a tanításban azt itt megszerzett tudást.