Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal

Disszemináció - Erasmus+

erasmus-logo02

A honlapunkon található projekteket az Európai Bizottság támogatta. Az alábbiakban korábbi mobilitásokon részt vett kollégák beszámolóit olvashatják. 

A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.

 

2023 tavaszán pályáztam a Károli Gáspár Református Egyetemen az Erasmus+ programban való részvételre, és nagy örömömre sikerrel jártam. Mivel a nyelv egy folyamatosan változó, élő dolog, nagyon fontosnak tartom, hogy ezeket a változásokat kövessem, így sok időt töltök azzal, hogy filmeket, sorozatokat nézek francia nyelven, youtubon keresek folyamatosan újabb és…
2023. július 31. és augusztus 12. között töltöttem el két hetet Dublinban a CES Dublin „Methodology and Language Development” kurzusán. Sokan, sok szépet leírtak már a városról, a környék látványosságairól, sőt még a tanfolyamról is ezen a felületen, így ezeket nem ismétlem meg. Az alábbiakban talán néhány tippel szolgálhatok még…
Egyhetes képzésen vettem részt az Easy School of Languages oktatási központban Valettában 2023.07.10-14-ig. A kurzus címe, digitális kultúra használata az osztályteremben. A csoportunkban összesen heten voltunk. Volt köztünk egy idősebb nyugdíjas hölgy Németországból, aki a korát meghazudtolva aktív és érdeklődő volt az új ismeretek iránt. A csoport korosztályát tekintve nagyon…
Harmath Gábor Making the most of new technologies, apps and social media in the classroom Beszámoló az ERASMUS+ tanári mobilitás továbbképzés programjáról Az ERASMUS+ továbbképzési program keretében 2023. 07.30. és 2023. 08. 05. között Bolognában, Olaszországban részt vettem az ELA-Erasmus Learning Academy szervezésében egy angol nyelvű kurzuson, melynek címe: „Making…
kedd, 29 augusztus 2023 08:53

Tanári jóllét kurzus Rovinj-ban

Írta:

2023. augusztus 6-12. között, egy Erasmus+ mobilitás keretében, lehetőségem volt részt venni a „Tanári jóllét”: tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére című kurzuson.

A kurzusosokat szervező Hungary Expert kínálatából nagyon tudatosan nem tantárgyi/szakmódszertani továbbképzést választottam, hanem olyat, amely elvégzése által saját személyiségemet fejleszthetem. Pedagógusként a tantárgyi és módszertani tudásom mellett a személyiségem is a munkaeszközöm, így saját mentális jóllétemre való tudatos odafigyelés a kiégés megelőzésének és a hatékony, örömteli munkavégzés feltétele. A kurzus tematikája megszólított és a gyakorlatban is maximálisan beváltotta a hozzá fűzött előzetes reményeimet.

Kiindulópontunk az önismeret fontossága volt, hasznos feladatokat kaptunk az erősségeink és fejlesztendő területeink beazonosításához, céljaink meghatározásához, a „mit” és „hogyan” mellett a „miért”-jeink definiálásához. Mindezek, valamint a (tanári) önismereti napló és a naplózás gyakorlatának megismerése biztosan segítségemre lesz abban, hogy a továbbiakban tudatosabban és eredményesebben határozzam meg a személyes és szakmai céljaimat, valamint nyomon kövessem azok megvalósulását. Az itt elsajátítottakat a tanári munkámban is alkalmazni tudom, például biztosan szeretném megismertetni az érettségire készülő diákjaimmal a célállítás SMART-modelljét, mellyel – úgy vélem - egyénivé, a belső motivációra épülővé, koncentráltabbá, fejlődésfókuszúvá tehetjük az érettségi vizsgára való felkészülést.

Hasznos volt rálátni a személyiségfejlesztés, a karrierépítés és az érzelmi intelligencia közötti szoros kapcsolatra. Szemléletemet gazdagította, hogy kurzuson szó esett a negatív automatikus gondolatok monitorozásáról, az önmagunkkal való belső kommunikációra, a gyakorta kritikus hangokra történő odafigyelés fontosságáról, a vágyott jövőkép vizualizációjáról, a tanult optimizmus gyakorlatáról, az értő figyelem hasznosságáról, kapcsolatalakító hatásairól.

A célállítás mellett arról is tanultunk és csoportos szituációs feladatokban tesztelhettük, miként tudjuk céljainkat, szándékainkat asszertív módon, önmagunk és a másik érdekeit is figyelembe véve kommunikálni, érvényre juttatni, „win-win” helyzeteket teremteni. Megállapíthattam, hogy ez nem is olyan könnyű, de szerencsére tanulható.

A csoportunk egyik leginkább várt témája a nemet mondás és az énhatárok védelme volt. Körüljártuk azon lehetséges tudatos és tudattalan okokat, amelyek miatt nehezen megy a nemet mondás, ötleteket gyűjtöttünk, javaslatokat kaptunk arra, hogyan tudjuk magunkat ezen helyzetekre felkészíteni, megerősíteni, érzelmi-lelki határainkat mások felé egyértelműen kommunikálni, azokat tartani, a határsértéseket megelőzni.

Trénerünk, Szász Ramóna kedves, mosolygós személyiségével oldott hangulatot, érzelmileg biztonságos közeget teremtett. Sokéves tapasztalata garantálta a szakmai hitelességet és gyakorlatorientáltságot. Figyelemmel volt arra, mely témakörök érdeklik leginkább a csoportot, ezek nagyobb hangsúlyt kaptak a kurzus során, emellett szakirodalom ajánlásával segítette az érintett témákban való későbbi egyéni elmélyedést.

A 23 fős csoportunk lendületesen, együttműködve, egymás iránti érdeklődéssel és nyitottsággal, sokat nevetve dolgozott, tanultunk egymástól, felismerésekkel, ötletekkel, „megoldókulcsokkal” gazdagodtunk.  Az egyéni, páros és csoportos feladatok, saját élményű gyakorlatok a csoporttársaim megismerése mellett az önmagamra való reflektálásra késztettek, segítséget adtak ahhoz, hogy a kizökkenjek a szokásos, rutinszerű működésmódomból, bátorságot és biztonságot adtak ahhoz, hogy a megismert gyakorlatokat a későbbiekben is alkalmazzam, kollégáimnak, tanítványaimnak továbbadjam.

A képzés helyszíne az Adria egyik gyöngyszeme, Rovinj volt. A nyüzsgő, életvidám, napsütéses város, a csodálatos tengerpartjával kiválóan lehetőséget adott a feltöltődésre, tökéletesen illett a tanári jóllét kurzus tematikájához.

Délutánjaimat Rovinj nevezetességeinek és a környező települések (Motovun, Porec, Pula) felfedezésével töltöttem egyéni és csoportos kirándulás keretében. A kirándulások és a tanfolyamok szervezésének és lebonyolításának lelke Véghné Juhász Krisztina volt, akinek segítőkészségére, kedvességére, profizmusára köszönettel gondolok.

A kurzus lezárulta után az új ismeretségek örömével, a fejlődés és belső változás beindulásának megélésével, valamint a következő évben való visszatérés vágyával és szándékával indultam haza Rovinjból. Pedagógus kollégáimat szeretettel bátorítom ezen tanfolyam elvégzésére, jómagam pedig örömmel vennék részt ennek a kurzusnak a folytatásán.

Istenes Mónika (Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zenei AMI, Budapest)

kedd, 29 augusztus 2023 07:58

Varázslat Rovinjban

Horvátország, Erasmus+ 2023

Varázslat Rovinjban

Idén nyáron az Erasmus+ pályázat keretein belül egy magyar nyelvű tanfolyamon vehettem részt Rovinjban. 

A címe „Varázsold elő tanítványodból a talentumot” – Komplex3+ T program.

Bátran állíthatom nemcsak a tanfolyam varázsolt el, hanem maga a városka is, lenyűgöző fekvésével, hangulatos utcáival és nyüzsgő kikötőivel.

Az Isztriai- félsziget egyik csodás kis ékszerdoboza ez a város. A mediterrán életérzés, az olaszos hangulatú óváros, a kristálytiszta tenger azonnal rabul ejtett érkezésünkkor.

A tanfolyamunk egy helyi középiskola patinás falai közt zajlott.

A csoportunk 15 fős volt. Európa különböző pontjairól érkeztünk a tanfolyamra, hogy megismerkedhessünk kurzusvezetőnk, Orbán Sándor speciális módszerével, a Komplex3+ T programmal. Annak különösen örültem, hogy a csoportban sok rajzszakos kolléga volt, így hamar, egy hullámhosszra kerültünk a hét folyamán.

A tanfolyam alatt megtudtuk, hogy a tehetséggondozást holisztikus szemléletben – a test- lélek- szellem egységben érdemes fejleszteni, így tudunk a tehetséges diákokból a legtöbb képességet elővarázsolni.

Nagyon szimpatikus számomra ennél a módszernél, hogy többféle tudományág  (fizika, kémia, földrajz, biológia, informatika stb.) és művészeti területek (rajz, zene) és a sport együtt alkalmazva, egymást segítve működhet a tehetség kibontakoztatásában.

Azért komplex 3 módszer, mert három képességterületet fejleszt egyszerre.

A kognitív, affektív és szomatikus képességeket.

Az átfogó képességfejlesztés nélkül, sok gyermek tehetsége rejtve marad, ezzel a módszerrel viszont könnyen felszínre hozhatók ezen rejtett képességek.

Külön témánk volt a mozgáskoordináció. Az összetett sportmozgásnak jelentős hatása van az idegrendszer fejlődésére, ennek fejlesztéséről és fontosságáról sokat beszéltünk.

Gyakorlati feladatoknál ki is próbálhattuk hatékonyságát és tényleg működik!

Mint megtudtam, magát a módszert egy projekt keretein belül lehet legjobban megvalósítani.

Előny valamilyen kutatással kapcsolatos projektet kitalálni (Pl. Marson az élet), mivel a kutatás folyamata a diákokat a rendszerben való gondolkodásra készteti. Egy osztállyal már a felső tagozat elején, ötödikben el lehet kezdeni egy kitalált témát és azt akár nyolcadik osztály végéig fejleszteni, kivitelezni. A projekt folyamatosan alakul, változik, a gyerekek érdeklődési körétől függően. Ez különösen tetszett nekem, mert kellő szabadságot kapnak a diákok, de maga a téma mégis egy keretet biztosít számukra.

A tanfolyamot egy szombati hajókirándulással zártuk.

Hálás vagyok, hogy ismét részt vehettem egy Erasmus+ programon, továbbá külön köszönet Véghné Juhász Krisztinának és csapatának a profi szervezésért, mindenben készségesen segítettek a tanfolyam alatt az előkészítő és utó munkálatokban is.

Nyelvi és módszertani képzés Rómában (Bartáné Győrfi Marianna beszámolója) Iskolánk sikeres Erasmus pályázatának köszönhetően egy hetet töltöttem júliusban az örök városban, Rómában, ahol olasz nyelvi-kulturális és módszertani képzést szervezett a Leonardo da Vinci Nyelviskola. A délelőtti nyelvtanfolyamot egy apró, de annál temperamentumosabb nápolyi tanárnő, Rossana tartotta. A csoportban volt lengyel,…

A viharos éjszakai utazás után reggel kellemes időjárás fogadott minket Rovinjban. A szállásunk az óvárostól 15 perc távolságra volt, nem túl messze az iskolától. A szombati nap a város felfedezésével telt, bejártuk a sikátorokat és a tengerpartot egyaránt. Vasárnap délelőtt tele lelkesedéssel és kíváncsisággal mentünk el a regisztrációra. Tetszett az iskola épülete és találkoztam ismerősökkel is, akik szintén az én képzésemre jelentkeztek. Délután megismerhettem a tréneremet, aki ízelítőt adott a hét során feldolgozásra kerülő tananyagról, beszélt az egyéb programokról majd együtt átmentünk egy közös, ismerkedéses vacsora helyszínére. Útközben leszakadt az ég, hatalmas jégeső elől kellett menekülnünk. Hétfőn kezdődött a várva várt oktatás, 8.30-tól 12.45-ig tanultunk kisebb szünetekkel. Az első nap az önismereté volt. Tanári stressz elkerülése önismerettel, hatékony stratégiákkal. Motivációs eszközöket kerestünk és a motiváció pszichológiájáról beszélgettünk.  Kedden coachingoltunk, a miérteket kerestük, életünk meghatározó eseményeit elemeztük és az érzelmi intelligencia ismérveit kutattuk. Megpróbáltunk megszabadulni a negatív automatikus gondolatoktól és a kognitív torzításoktól, valós események feldolgozásával és szituációs gyakorlatokon keresztül. Szerdán a Carl Rogers-i pozitív pszichológiával foglalkoztunk, megbeszéltük, hogyan lehetünk empatikusak, játszottunk az értő figyelem fejlesztésére és sorra került a kiégés, aminek a leghatásosabb ellenszere a VÁLTOZÁS. Szó volt még a stressz managementről is, hatékony időgazdálkodási tippeket kaptunk.  Csütörtökön az asszertív kommunikáció következett, célok, jogok, jellemzők. A saját jogaim képviselete, hogy közben figyelembe vegyem a másikat, tiszteletben tartsam az ő véleményét is. Nagyon sok gyakorlati tanácsot kaptunk, amivel biztosan elérjük a célunkat. Megtanultunk nemet mondani, ami bizony sok esetben nem könnyű.  Pénteken a csoport dinamika megfigyelésére is szolgáló játékkal kezdtünk és probléma megoldási technikákat gyűjtöttünk. Ismét choachingoltunk-tárgyakká változtunk és ez által kutattuk, elemeztük önmagunkat. Majd következett a zseniális 4 évszak játék, amiben az erősségeink és a gyengeségeink domborodtak ki. A nap, illetve a hét zárásaként kisebb csoportokban értékelni kellett a képzést. Az én csoportom versbe szedte az élményeit. A délutáni programok is a „jóllét” jegyében teltek. A szállásunkon rendelkezésre álltak kerékpárok, amivel kisebb-nagyobb túrákat tettünk a félszigeten. Felderítettük a legszebb strandokat, este bebarangoltuk az óváros összes zegzugos utcáját. Voltunk hajókiránduláson delfineket csodálni és minden este gyönyörködtünk a naplementében. Finom pizzákat és fagylaltokat ettünk.   Szombaton, a kurzus záróprogramja Vrsar szigetére vitt el minket egy hajókirándulás keretében, ami hasonlított Rovinjra, csak kicsiben. Megnéztük a városka tetején álló templomot, felmásztunk a templom mellett álló toronyba, megcsodáltuk a gyönyörű kilátást a tengerre és a környező szigetvilágra. Fürödtünk a nyílt tengeren, ahol be lehetett ugrálni a hajóról a vízbe. Majd búcsúzóul kaptunk egy finom ebédet. Csodálatos volt számomra ez az egy hét. Rengeteg hasznos, gyakorlatias tanácsot kaptam a tréneremtől, amit szeretnék majd tovább adni a kollégáimnak.  Azért, hogy ők is „jóllétben” legyenek, mint önmagukkal, mint a kollégáikkal és nem utolsó sorban a tanítványaikkal. Megtapasztalhassák, hogy milyen jó érzéssel tölti el őket, egy pozitív pszichológián és asszertív kommunikáción alapuló kapcsolat.   Hálás vagyok és nagy köszönettel tartozom a szervezésért Véghné Juhász Krisztina és a „Hungary Expert a tanárokért és diákokért” csapatának, a tréneremnek, Szász Ramónának, az iskolám koordinátorainak Szászné Süle Annamáriának és Kissné Papp Gabriellának és mindazoknak, akik hozzásegítettek ehhez a felejthetetlen élményhez.    

Gödöllő,2023.08.15

https://godoll-petofi.hu/erasmus+/

Az ERASMUS+ tanári mobilitási pályázat lehetőséget nyújtott a számomra, hogy részt vegyek egy, egy hetes továbbképzésen Rovinjban 2023.08.06-12. között. Az egészség érték című képzésen vettem részt. A továbbképzéseknek egy helyi középiskola adott otthont, ami nem csak önmagában egy nagyon impozáns, jól felszerelt épület volt, hanem csodálatos kilátás nyílt az ablakból a tengerre.

A tanfolyam nagyon jó és aktuális témát dolgozott fel 35 órában, valamint a trénerünk egy hozzáértő és jó szakember volt, aki nagyon részletesen és alaposan, változatos módon adta át számunkra a tudást. A hét során több témát is érintettünk, a hét elején az intézményi egészségfejlesztési területekkel foglalkoztunk. Itt nagyon sokat ötleteltünk, közösen gondolkodtunk, hogy milyen innovatív tevekénységekkel lehet színesíteni, megújítani a saját iskolánk programjait az egészség nevelés terén.

A hét második felében már áttértünk az elsősegélynyújtási protokollokra, amit rengeteg gyakorlással el is sajátítottunk. Megtanultuk az eszméletlen beteg elsősegélynyújtását, stabil oldalfektetést, az újraélesztési protokollt, csecsemő-és kigyermekek újraélesztését, autóból mentést, vérzéscsillapítást, kötözési módokat. Az oktatónk egy olyan módszerrel tanított minket, amit ő maga is alkalmaz a gyakorlati óráin, a tanítványai körében nagy hatékonysággal. „Négyes oktatási módszer”

1 – folyamatában mutatja a gyakorlatot

2 – a részeire bontja és magyarázza

3 – a tanár végzi a tevékenységet és a tanuló utasít/magyaráz

4 – a tanuló végzi a gyakorlatot, miközben másik tanuló instruálja

Ez a módszer számomra nagyon szimpatikus volt, és én is szeretném a tanításban alkalmazni.

Minden napot ráhangoló gyakorlatokkal, élménybeszámolókkal kezdtünk, majd átismételtük az előző napon tanultakat, megbeszéltük a felmerülő kérdéseket. A hét során nagyon jól összekovácsolódott kis csapat lettünk, de ez már az első pillanattól kezdve lehetett sejteni, hiszen mindenki nyitott és elfogadó személyiség volt. A csoporttársak többnyire testnevelő-biológia szakos tanárok voltak az ország különböző pontjairól. Összeségében egy nagyon jó hangulatú, interaktív továbbképzés volt, ahol könnyedén sajátítottuk el elméletben és gyakorlatban is a legfontosabbakat. Ez elsősorban a felkészült és alapos trénerünknek volt köszönhető, aki mindenre és mindenkire nagyon oda figyelt, fontos volt számára, hogy jól és hatékonyan tudjon együtt működni a csoport és a gyakorlatban is maximálisan elsajátítsunk mindent.

Rovinjba három másik kolléganőmmel, a férjemmel és a kiskutyámmal érkeztem. A kolléganőim is részt vettek továbbképzéseken más témákban. Egy nagyon szép és jól felszerelt apartmanban laktunk kicsit távolabb a nyüzsgő város zajától. A napi közlekedést, iskolába járást, városnézést, strandolást a szállásunkhoz tartozó kerékpárokkal oldottuk meg, ami nagyban megkönnyítette a nagyobb távolságok leküzdését. A közös reggeli után együtt tekertünk el az iskolába, ahol mindenki ment a saját kurzusára és haza is együtt mentünk. Otthon csodás ebéd várt minket, amit a férjem főzött a számunkra. Ebéd közben, mindig megbeszéltük a napi programot, ki hová szeretne menni, mit fog csinálni, illetve az iskolába tanultakról is beszámoltunk egymásnak. A hét során mindennap strandoltunk, nagyon finomakat ettünk, sokat sétáltunk ebben a csodálatos városkában. Még hívatlan vendégeink is voltak két kis skorpió személyében. Ez nagyon különleges élmény volt a számomra.

Az iskola több programot is szervezett, az első este az ismerkedést követően volt közös vacsora egy helyi étteremben, illetve az utolsó napon hajókiránduláson vehettünk rész, áthajóztunk egy szomszédos kis városkába Vrsarba, ahol volt lehetőség sétálgatni és gyönyörködni a tájban, majd a hajó lehorgonyzott és a gyönyörű kék tengerben fürdőztünk, nagyon finom ebédet kaptunk és tulajdon képen itt volt a búcsú, ennek a tartalmas és vidám hétnek a lezárása.

Rovinj az Isztriai-félsziget egyik leglátványosabb kis városkája, egy igazi turista paradicsom, ami egy félszigetre épült, szűk kis utcácskák szelik keresztül, kasul az óvárost, rengeteg étterem van a parton, nagy a nyüzsgés. Minden nap másik strandon fürödtünk és a tapasztalat az volt, hogy nagyon figyelnek a tisztaságra, nem nagyon szemetelnek az emberek, és ami a számunkra kardinális kérdés volt a KUTYA. Itt mindenki imádta a kutyusokat, az éttermekben nem is nagyon kellett szólni, szinte azonnal hozták a vizet, a strandokon is szívesen látták őket, úgyhogy a mi kis Bélink is remekül érezte magát egész héten.

Összegezve:

Csodás hetet tölthettem el Rovinjban. A kurzuson nagyon sok jó és értékes, sok oldalú kollégát ismerhettem meg, lehetőséget kaptam felfrissíteni, bővíteni a már meglévő tudásomat, tapasztalataimat a témában. Nem csak kaptam, hanem én is adhattam a többiek számára.  A tanulás mellett feltöltődtem és fantasztikus élményekkel gazdagodtam és bízom benne, hogy lesz még lehetőségem ilyen különleges helyen, ilyen rendkívüli körülmények között, nagy tudású emberektől tanulni.

https://godollo-petofi.hu/erasmus/

 

kedd, 29 augusztus 2023 06:16

Angol nyelvi kurzus Rovinjban

Írta:
A pécsi Cserepka Iskolából érkeztem Rovinjba 2023. július 21-én egy angol nyelvi képzésre. A kurzus a város gimnáziumában volt tartva, amely egy hatalmas, jól felszerelt, légkondicionált, igényes épület az óváros felett. Egyes termekből még a tengerre is rá lehetett látni. Nagyon hálás vagyok hogy részt vehettem, fantasztikus lehetőség a pedagógusok…
hétfő, 28 augusztus 2023 18:38

Rovinj - Vonások és fogások

Írta:

 

Az ERASMUS + program keretén belül a Nézsai Mikszáth Kálmán Szlovák Nemzetiségi Általános Iskola tanítójaként 2023. július 16-22-ig lehetőségem volt részt venni egy igazán izgalmas és rendkívül hasznos képzésen a Horvátországban, csodálatos Isztriai- félsziget egyik legszebb városában, Rovinjban. A továbbképzést a „JUTAKI Bt. – Hungary Expert a Tanárokért és Diákokért” szervezte.  A tanfolyam címe: Vonások és fogások- Az írás és fogalmazás tanításának jelentősége az anyanyelv tanításában.

A képzés a helyi gimnázium patinás épületében zajlott, ahol minden terem légkondicionált, így a júliusi melegben is kellemes környezetben tölthettük a képzés napjait.

A magyar nyelv és irodalom tantárgy az alsó tagozaton, az alapfokú képzés első nevelési-oktatási szakaszában komplex egységet alkot. Az olvasás és írás jelrendszerének tanítása párhuzamosan folyik a többi nyelvi készség és képesség, a szóbeli és írásbeli nyelvhasználati területek (beszéd, olvasás, hallott és olvasott szöveg értése, írás, helyesírás, szóbeli és írásbeli szövegalkotás) folyamatos fejlesztésével.
Az általam választott tanfolyam ezen területek közül a kevésbé népszerű, gyakran kitartó és nagy erőfeszítéseket igénylő írás, helyesírás, szó- és írásbeli szövegalkotás területek tanítását helyezte a középpontba.
A program 7 napból állt. Rengeteg színes kreatív feladatot ismerhettem meg, különböző játékos módszert mutattak be, melyeket könnyedén beilleszthetünk a mindennapjainkba, ezáltal is színesítve a tanórákat.

Szerencsésnek érzem magam mivel két fantasztikus pedagógustól tanulhattam ezen a tanfolyamon. A mentoraink Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta voltak. Magas szintű szakmai tudásuk mellett nagyon kedves, barátságos, szimpatikus pedagógusok.

Már az első napon rengetek ráhangoló játékkal vártak bennünket, hiszen céljuk a tevékenységgel és játékkal támogatott anyanyelvi neveléshez bővíteni ismereteinket. A barátságos légkörben tartott órákon olyan szervezési feladatokkal, képességfejlesztő tevékenységekkel, játékokkal ismerkedhettünk meg, amelyek nagy segítséget nyújtanak nekem abban, hogy a 6-10 éves gyermek aktív résztvevője lehessen a kommunikációnak tanóráimon. Az írástanítást az alapoktól egészen a kész szövegekig végig kísértük. Különböző finommozgás fejlesztésen, tájékozódás fejlesztésén, betűkön keresztül jutottunk el a szavakkal, szószerkezetekkel, mondatokkal és mondattömbökkel foglalkozó játékokig.

A csoport nagyon motivált és nyitott volt a játékos feladatokban való részvételre ill. a közös munkára. A tanórák nagyon jó hangulatban teltek.

     
A színvonalas órák mellett mindenképp írnék néhány sort a képző által szervezett fakultatív programokról is, amelyek már az első nap elkezdődtek és nagyon jónak bizonyultak. Már érkezésünk napján egy közös vacsorát szerveztek, amin mindenki részt vett így már az első nap is ismeretségek kötődtek más országok pedagógusaival is. Részt vehettünk egy egész napos hajókiránduláson, ezáltal megcsodálhattuk az Isztriai- félsziget nyugati részén található Vrsar városát.

A tanórák után lehetőségem volt a történelmi óváros felfedezésére, ami gyönyörű a maga csinos boltjaival és kis művészeti galériáival, éttermeivel, kávézóival. Színes házak, szorosan egymás mellé épített épültek, és keskeny, romantikus sikátorok szövik át az óvárost, ami engem nagyon lenyűgözött.

Meglátogattam a halászkikötő a Szent Eufémia-templomot, ahonnan fantasztikus kilátást nyílt a kéklő tengerre.

Egyik délután Pulába utaztunk, ahol az ókori arénát látogattuk meg.

Néhányszor sikerült kijutnom a helyi piacra is, és nem utolsó sorban rátalálni, szebbnél szebb tengerpartokra, ahol hűsölni lehetett.

Felejthetetlen élményekkel gazdagodtam. Köszönöm Erasmus+, hogy ennek a programnak részese lehettem. Remélem hamarosan visszatérhetek.

Amikor az álmok valóra válnak…..tantestületünk 5 fantasztikus pedagógusa álmodott egy nagyot és 2022. szeptemberében – októberében megírta és beadta a Hatvani 5. Számú Általános Iskola első ERASMUS+ tanári mobilitási pályázatát: Nemzetközi vizeken együtt egy 21. századi modern és digitálisan hatékony iskoláért. A közös gondolkodást, pályázatírást siker koronázta, valóban nemzetközi vizekre…
hétfő, 28 augusztus 2023 16:44

CREATIVE MINDS Iceland, Reykjavík

Írta:
2023. július 23-29.-ig volt lehetőségem részt venni az öt napos Creative Minds képzésben. A képzés Izland fővárosában, Reykjavíkban valósult meg, három kolléganőmmel érkeztünk a szigetországba. A páratlan lehetőség több élményt is tartogatott a számomra: egyrészt úticélunk sokak számára „bakancslistás” ország, nem sokan tehetik meg, hogy elutaznak erre a távoli, zord,…
hétfő, 28 augusztus 2023 16:41

Teacher wellbeing course - Rovinj

Írta:
A fóti Szent Ágoston Általános Iskola és Gimnázium tanáraként óriási öröm számomra, hogy az álmom, hogy 10 év után újra, már nem csak egyedül, de tanárkollegáimmal együtt Erasmus tanártovábbképzésen vegyek részt, teljesült!!! A kurzusom mottójához: „Boldog tanár, boldog diák” rám vonatkozó, első feléhez hűen, rengeteg olyan élményt szereztem, ismeretet tanultam,…
2023. július 23-29. között Izlandon, Reykjavíkban vettem részt egy nagyon izgalmasnak ígérkező képzésen. A Creative minds towards an active citizenship and problem solving című oktatást minden nap 9-14 óra között tartotta egy Horvátországból érkezett, nagyon kedves, agilis fiatal előadó, tanárnő. A képzést a spanyolországi központú PMS Erasmus+ képzőintézmény szervezte. A…
Kreatív gondolkodást és aktív állampolgárságot erősítő kurzuson vettem részt július 23-29. közt Reykjavikban. A továbbképzés minden nap 9-14 óra közt volt megtartva, így bőven volt lehetőség a szigetország felfedezésére is. A hihetetlen természeti képződmények látványa, amiket a közös szabadidős tevékenységek során láttunk, segítették megnyitni elménket a kurzuson is, egyre bátrabban…
Francia tanároknak szánt felfrissítő nyelvi kurzuson vettem részt két hétig Nizzában. A kurzus alapvetően két részből állt: az első héten nyelvi (nyelvtan és szókincs) kérdésekkel foglalkoztunk, a második héten pedig kultúrával (film, színház, média, chanson, irodalom). Mindkét héten több tanár is foglalkozott velünk, de elsősorban egy-egy tanár volt felelős a…
vasárnap, 27 augusztus 2023 21:13

Játék- Kaleidoszkóp kicsik és nagyok játékai

Írta:

2023. július 16-22. között az Erasmus+ támogatásával egyhetes Játék- Kaleidoszkóp kicsik és nagyok játékai továbbképzésen vettem részt a horvátországi festői szépségű Rovinjban. Szeretek játszani és matematikaszakkört is tartok, így nagyon izgatottan vártam az okítást. A képzés az olasz-horvát kéttannyelvű iskolában kiváló körülményekkel, háttérrel biztosított a tágas és a klimatizált életteret.

A trénerünk, Móricz Márk lelkes vezetésével  a játékok szerepével, csoportosításával, módjaival, a játékos archetípusokkal ismerkedhettünk a képzés során. A játékkultúra történetét, fejlődését és a modern társasjátékokat kronológiai szempontokból is vizsgálhattuk. Sokat tapasztalt kollegánk, tanítói támogatást kaptunk abban, hogy a játékok bőséges útvesztőiben miféleképpen igazodjunk el, hogyan keressünk, válasszunk játékot a gyerekek életkorának, személyiségének megfelelően.  A fergeteges játék használat mellett az elengedhetetlen „játékzsivajban és csatazajban” játszottunk. A foglalkozásokon kiváló előadónknak köszönhetően emelkedett, harsány hangulat volt jellemző, egy-egy újabb játéknak köszönhetően. Minél több játékot szerettem volna kipróbálni, de néha a játék hevében úgy elfeledtem az  időt, teret, hogy maradt kipróbálatlan játék, melyet „hazavihettünk házifeladatként”.

 A csoporttagok között is profin működött a kohézió, változó csoportösszetételben, egymást is tanítva gyakoroltunk. A tanultakat kollégáimmal és tanítványaimmal is mielőbb szeretném megosztani, játszva tanítani.  

Délutánonként megismertük a helyi nevezetességeket, sétáltunk, strandoltunk és nem maradhatott ki a tengerparti vacsora sem. A szervezett programok is mind fenomenálisak voltak: az ismerkedő vacsora, a naplementés delfintúra és a hajókirándulás.

Sok-sok szakmai élménnyel és ismerettel bővítettem tudástáramat a tanfolyam során. Köszönöm a szervezők a munkáját és szeretnék részt venni hasonló képzésen, képzéseken.

2023. július 16-22. között az Erasmus+ támogatásával egyhetes továbbképzésen vehettem részt a horvátországi Rovinjban. Mivel szeretek játszani és szakköri keretben a gyerekeknek is tartok logikafoglalkozásokat, izgatottan vártam a képzést. A helyszínül szolgáló iskola nagyszerű körülményeket biztosított tágas és klimatizált tantermével. Meglátva a rengeteg játékot, igazi Kánaánban éreztem magam. 

A trénerünk, Móricz Márk lelkes vezetésével megismerkedhettünk a játékos archetípusokkal, a játékok szerepével, csoportosításával, módjaival. Áttekintettük a játékkultúra történetét, fejlődését és a modern társasjátékokat. Sok segítséget kaptunk abban, hogyan igazodjunk el a társasjátékok között, hogyan válasszunk a gyerekek életkorához, személyiségéhez, helyszínhez megfelelő játékot.  Az elmélet mellett természetesen rengeteget játszottunk. A foglalkozásokon mindig remek hangulat uralkodott miközben újabb és újabb közösségi és társasjátékokat ismertünk meg.  Igyekeztem a lehető legtöbbet kipróbálni, de néha magával ragadott egy-egy addig ismeretlen játék és sajnáltam, hogy vége a foglalkozásnak.

 A csoporttagok között is remek együttműködés alakult ki, változó csoportösszetételben, egymást is tanítva gyakoroltunk. Szeretném a tanultakat a kollégáimmal és a tanítványaimmal is mielőbb kipróbálni.  

Délutánonként megismertük a helyi nevezetességeket, barangoltunk Rovinj festői kis utcáin, strandoltunk és nem maradhatott ki a tengerparti vacsora sem. Nagyszerűek voltak a szervezett programok is: az ismerkedő vacsora, a naplementés delfintúra és a hajókirándulás az utolsó napon.

Sok-sok élménnyel és szakmai ismerettel gazdagodtam a tanfolyam során. Köszönöm a szervezők a munkáját és remélem lesz még lehetőségem részt venni hasonló képzésen.

2023. július 10 és 14 között vettem részt Málta fővárosában, Valettában az Easy School of Languages nyelviskola szervezésében az Using Digital Technology in the Classroom című továbbképzésen. Az ötnapos kurzus minden nap reggel 9-től délután 14:30-ig tartott, két 30 perces szünettel. A kurzus oktatója Edward Vassallo volt, aki egy nagyon…

2023. július 16. és 23. között vettem részt Rovinjban a Jutaki Bt. által szervezett "Inkluzív nevelés, oktatás" című tanfolyamon. Izgatottam vártam ezt a hetet. Egyrészt mert nagyon kíváncsi voltam, milyen formában "kapjuk" majd az oktatást, mennyire lesz száraz vagy inkább gyakorlatorientált a képzés. Másrészt pedig nagy kalandnak ígérkezett ez a néhány nap, hiszen családommal együtt indultunk útnak.

Érkezésünkkor szinte mellbevágó volt a fülledt, páradús levegő, de a panoráma kárpótolt bennünket, alig tudtunk betelni a tenger látványával és a városka hangulatával. Vasárnap délután a kurzus regisztrációval,majd egy rövid ismerkedéssel indult. Bemutatkoztak oktatóink illetve a csapat többi tagja. A többség a pesti tankerületekből érkezett, de hárman egészen Gyimesből (Erdély) utaztak idáig, jómagam pedig Nézsáról, Nógrád megyéből. Sokszínű csapat alakult ki, akik minden korosztályban érintettek óvodától a középiskoláig. Az estét egy közös vacsorával zártuk. 

Oktatóink -Kókayné Lányi Marietta és Vajna Kinga - a Gyermekek Háza alternatív iskola tanítói. Rögtön mély benyomást tett rám, hogy kiemelkedő elméleti tudásuk mellett saját tapasztalataikból is merítenek, és próbálják nekünk is átadni mindezt.

Első napunk mottója "Fontos vagy". Játékos feladatok segítségével ismerkedtünk egymással,illetve a kurzus főbb témaköreivel. Integráció, inkluzió fontosságáról beszélgettünk,ki hogyan éli meg ezt saját munkája során. Ami különösen tetszett, hogy rengeteg gyakorlati ötletet, tippet kaptunk,amit mi is "használhatunk", beépíthetünk a mindennapok során, akár alsós tanítóként, szakos tanárként vagy épp pegadógiai asszisztensként dolgozunk.
Másnap megtekinthettünk egy filmet, amiben bemutatták oktatóink a Gyermekek Háza alternatív általános iskolát és gimnáziumot. A film elemzése kapcsán beszélgettünk az inkluzív nevelés főbb vonalairól, a befogadó iskola jellemzőiről. Amit kiemeltek számunkra, hogy "A differenciálás alapja a gyermek ismerete." Ez a mottó valóban átszövi mindennapjaikat, az iskola, a tantermek kialakítása lehetővé teszi a kiscsoportos vagy akár egyéni foglalkozásokat tanóra közben is.
Szerdán főként a tanári módszerekről kaptunk elméleti és nagyon sok gyakorlati oktatást. Beszéltünk a kooperatív módszer és projektmunkák hatékonyságáról, valamint megismertük a többszörös intelligencia fogalmát. Mindezt sok-sok, a saját bőrünkön is megtapasztalt feladattal, játékkal tettük még színesebbé. Nagyon kreatív, jó humorú, egymásra odafigyelő csapatokká szerveződtünk.
Mindazt a tudást,amit eddig kaptunk, a következő napon még jobban igyekeztünk elmélyíteni és a gyakorlatba átültetni. A differenciált rétegmunka felépítését magunk is gyakorolhattuk, feladatunk egy tanóra megtervezése volt a tanult szempontok alapján. Rendkívül összetett feladat ez a mindennapokban, de egyik oktatónk mondata különösen megragadta figyelmem: " Ezek a tanult módszerek nagyon időigényesek az oktató számára, viszont a vele kapott kompetenciák -a gyermek részére- egy életet határoznak meg."
Végezetül azzal zártuk pénteken a tanulásszervezési részt, hogy meghallgattuk, átbeszéltük a kis csoportokban megtervezett tanórákat. Kölcsönösen sok ötletet adtunk át így egymásnak. Ezután betekintést kaptunk az aktuális törvényi rendelkezésekbe, főként az SNI-vel és BTMN- nel küzdő tanulók oktatásával kapcsolatosan, melyek ismerete adott esetben nagyon hasznos lehet.


Visszatekintve a hétre...egy nagyon intenzív, hatékony oktatás részese lehettem egy vidám, nyitott csapat tagjaként. Külön kiemelném, hogy a hét során bármilyen kérdésünk merült fel, akár a tanfolyammal, akár a helyi sajátoságokkal, programokkal kapcsolatban (pl. merre találunk strandot, hajókázási lehetőséget, éttermet, mit érdemes megnézni a városban),  a szervezők azonnal és készségesen segítettek nekünk. Ezúton is köszönjük!

Annak ellenére, hogy családdal érkeztem, nem volt túlságosan megterhelő az oktatáson részt venni, hisz a délelőtti órák után volt lehetőségünk szabad programra is. Kiélveztük a tenger adta lehetőségeket, búvárkodtunk, hajókáztunk, és este naplemente után nagyokat sétáltunk Rovinj óvárosában. A hőség miatt kirándulásra kevesebb alkalmunk adódott kicsi gyerekekkel, de azért Pula kikötőjét és a fantasztikus kolosszeum látványát nem hagytuk ki. 

Remélem, lesz alkalmunk visszajönni ide, és bátran ajánlom másoknak is!

Fábiánné Oláh Zsuzsanna

vasárnap, 27 augusztus 2023 11:47

Irish Culture & English Language Development

Írta:
2023. augusztus 6-tól az "Irish Culture & English Language Development - For all teachers to develop their English and explore Irish culture and heritage" című kurzuson vettem részt, ami egy héten keresztül tartott. Pontosabban 4 intenzív napon keresztül mert auguszus első vasárnapja utáni hétfő "Bank Holiday" - munkaszüneti nap Írországban…

EGY HÉT – JÓLLÉT

Tanári jóllét (Well-being): tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére

Nagy izgalommal és reménykedéssel vártam a tanártámogató tréninget Rovinjban (2023. augusztus 6-12.), hiszen első alkalommal vettem részt továbbképzésen az Erasmus-program keretében. A vasárnapi ismerkedési estre kissé rányomta bélyegét az óriási jégeső és felhőszakadás, ami miatt a program csúszott, sokan bőrig áztak… Majd kárpótolt minket a gyönyörű szivárvány és a tartalmas, csodás együtt töltött egy hét.

A jól felépített tréninget Szász Ramóna vezette, aki tudásával, empátiájával, humorával segített minket abban, hogy felismerjük erősségeinket és gyengeségeinket, megtanuljunk asszertíven kommunikálni, és nemet mondani.

Első nap a tudatosság és a motiváció állt a középpontban, mindezekhez időgazdálkodási tippeket is kaptunk.

Kedden az érzelmileg intelligens ember legfőbb tulajdonságait ismertük meg, valamint megtudtuk, melyek azok a negatív gondolatok, torzítások, melyek rossz irányba befolyásolhatják egy-egy fontos döntésünket, válaszunkat, reakciónkat.

A harmadik napon a „burnout”-tal foglalkoztunk. Megbeszéltük a kiégési szindróma okait, fázisait. Ramóna irányításával összegyűjtöttük, mit lehet ez ellen tenni. Felkutattuk erősségeinket a szakmánkban, kapcsolatainkban és személyes kiteljesedésünkben.

Csütörtökön következett az asszertív kommunikáció. Ehhez megbeszéltük, mi mindenhez van jogunk, mi hasznos és mi nem, milyen az asszertív kommunikáció. Felismertük, hogyan kezeljük a konfliktusainkat, megbeszéltük, mikor és hogyan mondjunk NEM-et. Tanácsokat kaptunk azzal kapcsolatban is, hogyan legyünk empatikusak egy-egy vitában, konfliktusban úgy, hogy azért ne legyünk kihasználhatók.

Az utolsó napon is foglalkoztuk még a NEM-et mondással, illetve különböző elkerülési stratégiákat gyűjtöttünk össze.

A gyakorlati feladatok során sokat nevettünk, egy-egy fájdalmon könnyeztünk is. A 23 fős társaság minden tagja odafigyelt a másikra, támogattuk egymást, segítettünk jól bevált ötletekkel.

Várakozáson felüli, rendkívül hasznos volt a tréning! Ha címszavakban kellene összeszednem, a következőket írnám: felismertem, rádöbbentem, megtanultam, nevettem, átéreztem, felidéztem, megértettem, pihentem, feltöltődtem, változtam, változtatok, képes vagyok…

Mindemellett a város is gyönyörű viharban és napsütésben egyaránt. Sok szabadidős program közül választhattunk, melyekről szóban is és információs táblán is tájékozódhattunk Véghné Juhász Krisztina jóvoltából.

Bármikor újra elmennék!!!

szombat, 26 augusztus 2023 14:15

Improve Your English

Improve your English - Erasmus+ 2023. augusztus - Reykjavík (Izland) Írta: Lénárt Ibolya Azért választottam ezt a tanfolyamot, melynek kifejezett célja a nyelvi készség fejlesztése, mert a mindennapi életben és az iskolában is egyre többször van szükségem az angol nyelv használatára. Augusztus 5-én átszállás nélkül érkeztünk a Keflavik repülőtérre, onnan…
A leendő Dunakeszi Diáknegyed IV. Béla király gimnáziumának első Erasmus+ projektje keretében a Promoting Creativity, Critical Thinking and Problem Solving in the classroom című tanfolyamon vettem részt az Erasmus Learning Academy ELA szervezésében Tenerife szigetén Puerto de la Cruz városában augusztus 13 – 19. között. A tanfolyamon a 21.századi készségek,…
péntek, 25 augusztus 2023 17:26

Angoltanulás Rovinjban

Írta:

Angol nyelvtanfolyam Horvátországban. A tankönyv teljesen angol nyelvű volt, a tréner nem tudott magyarul és nem hagyta, hogy anyanyelvünkön sugdolózzunk. Elég sokat tanultam, ismét diáknak éreztem magam egy jó iskolában.

Az Erasmus+ pályázat keretén belül első alkalommal vettem részt külföldi pedagógus továbbképzésen (2023.07.23 - 2023.07.29. között) a meseszép Rovinj városában.

A képzés szervezője a JUTAKI Kereskedelmi és Szolgáltató BT. – Hungary Expert for Teachers and Students.

Mind a szervezés, mind a lebonyolítás gördülékenyen zajlott. Köszönjük a Jutaki Bt. képviselőjének, Véghné Juhász Krisztinának a segítőkészségét, a rugalmasságát!

A kurzus címe: Játék - kaleidoszkóp – Játékkultúra az alsó tagozaton

A kurzus vezetője: Móricz Márk, aki széleskörű szakmai tudással, tapasztalattal rendelkezik. Lelkesedésével, humorával, fiatalos lendületével, élménnyé tette a tanulás folyamatát.

Az oktatás helyszíne is tökéletes volt: a városközpontban elhelyezkedő középiskola, a Talijanska Srednja Škola épülete, klimatizált, tágas, jól felszerelt tantermekkel.

A kurzus nulladik napján egy általános ismertetővel/bevezetővel kezdtünk, majd egy csapatépítő vacsorával folytatódott egy helyi étteremben.

A foglalkozások délelőtt zajlottak, alkalmazkodva a csoport igényeihez. Márk végtelenül rugalmas, energetikus, színes egyéniségével lehetővé tette az önfeledt, felszabadult tanulást.

Egy kicsit mindenki újra gyerek lehetett. Voltak könnyek, volt sok nevetés, élmény, vidámság.

A kurzus során bemutatta nekünk a játék "evolúcióját", megismerkedtünk a játékos és játéktípusokkal.

A megismert játékok során tudatosítottuk pedagógusként, hogy az adott játékkal mit és hogyan fejlesztünk a gyerekeknél.

Sok játéknál kiemelt szerepet kapott a mozgás, a nagymozgásoktól egészen a finommotoros mozgásformákig.

Beszéltünk a játékkészítés előnyeiről is, arról, hogyan válasszunk játékot, hol játsszuk, mikor játsszuk, mivel játsszuk és kivel/kikkel játsszuk.

Megtanultuk, hogy nem minden játék való mindenkinek, meg kell keresnünk a gyermek igényeinek, típusának megfelelő játékokat a siker érdekében.

Körjátékokat, csapatjátékokat, kiscsoportos játékokat is kipróbáltunk. Olyat is, aminek tétje nincs, mégis gyönyörködtet, örömet okoz.

A hét gyorsan elillant. Egy önfeledt, élményekkel teli ismeret és -tapasztalatszerzés volt, amit a hétköznapokba eredményesen be tudok majd építeni.

A tanfolyamot azoknak ajánlom, akik szeretnek játszani, szabályokkal vagy anélkül, csoportosan vagy párosan, eszközzel vagy a nélkül ….és még sorolhatnám. ?

Köszönöm a lehetőséget, a jövőben is szeretnék az Erasmus + program keretén belül hasonló tapasztalat/tudásszerző képzésen, hospitáláson részt venni.

Nagyon izgatottan vágtam neki az útnak, hisz még sosem voltam egyedül külföldi tanfolyamon. Bátorságom elnyerte jutalmát, emlékezetes utazásnak lehettem részese. Dublin egy kiadós esővel várt rám, de utána végig szerencsém volt a kellemes, tavaszias időjárással. Csak az esőkabátot nem szabad soha otthon felejteni. Angol nyelvtanfolyamra jelentkeztem. Az Emerald Cultural Institute…
péntek, 25 augusztus 2023 10:17

Gifted children in Paris

Somody Bea vagyok és „Gifted children” képzésre jelentkeztem, amit 2023. július 9-14-ig hirdettek meg Párizsban. A tehetséggondozás, a tehetséges gyermekek felismerése és támogatása nagyon érdekelt engem. Úgy gondolom, hogy a tanév során ezeknek a tanulóknak sokkal több támogatásra van szükségük, hogy ne veszítsék el a motivációjukat. Reméltem, hogy módszereket kapunk…
péntek, 25 augusztus 2023 10:03

Creativity and Motivation in the Clasrrom

Írta:
2023. július 24-től július 28-ig részt vettem az Erasmus + program támogatásával a „Creativity and Motivation in the Classroom and Teacher Language Development” című kurzuson Valettában, Máltán. A kurzuson a Budapest XXII. kerületi Budai Nagy Antal Gimnáziumot képviseltem angol szakos gimnáziumi tanárként. Célom az volt, hogy bővítsem módszertani ismereteimet, megismerjek…

Felfedezés, kalandozás a matematika világában

Írta: Vincze Sarolta

2023. 07. 23-tól 07. 29-ig a Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért szervezésében felnőtképzésen vehettem részt Rovinjban, Horvátországban.

A szervezőmunkáról csak szuperlatívuszokban tudnék beszélni, minden információ és segítség folyamatosan rendelkezésünkre állt.

A kurzus témája első olvasatra megragadott: A felfedezés örömforrás – Ne áruld el, segítsd a felfedezésben! – Felfedeztetés matematika órákon 2.0; máris döntöttem, erre esett a választásom. Az öt nap tematikája még inkább felkeltette az érdeklődésemet, nagy várakozással indultam útnak.

A Rovinjba való megérkezés kellemes emlékeket elevenített fel, a városka ismét elbűvölt.

A vasárnapi regisztrációt követően trénereinkkel, Jakucs Erikával és Pereczes Mariannával bemutatkozó beszélgetésre vonult a csoportunk az osztálytermünkbe. Ezt követően közös vacsora keretében folytatódott az ismerkedés egy közeli étteremben.

Hétfőn kezdődött az érdemi munka – ahogyan a kurzus címe ígérte – felfedezéssel, és ez az egész hetet végig kisérte. Erika és Mariann – óriási tapasztalattal és felkészültséggel -   sok-sok játékos ötletet, rengeteg eszközt hozott, amivel a felfedezés, a megismerés öröme garantált volt. Mi más vihetne közelebb a matematikához?

Ötödikes, hatodikos diákokká váltunk, dolgoztunk párban, kis csoportokban, rengeteg egyszerűen elkészíthető „segédlethez” kaptunk ötletet, útmutatást. Kisdiákként játszottunk, önfeledten keresgéltük a feladványok megoldásait, tévedhettünk, vitahelyzetekbe keveredtünk, győzködtük egymást. Esher munkáit magam is bemutatom a tanítványaimnak a transzformációk tanításánál, de hogy ehhez hasonló elven a gyerekek is készíthetnek ilyen rajzokat, ez meglepett és elvarázsolt.

Mindig volt lehetőség, idő a felmerülő kérdések megbeszélésére, hiszen az ország több pontjáról érkező kollégák más-más nehézséggel kerültek szembe.

 Repült az idő, fogytak a napok és máris péntek… a kurzus értékelése és a dokumentumok átadása zárta a közös munkát.

Délutánonként csatangoltunk a városban, élveztük a tenger hullámait, kóstolgattuk a horvát ízeket, eljutottunk Porecbe, barangoltunk a világ legkisebb városában Humbabában. Remekül kiegészítette egymást a délelőtti munka és a délutáni kikapcsolódás, a szombati hajókirándulás pedig megkoronázása volt ennek a tartalmas, csodálatos egy hétnek.

2023. július 16-tól 22-ig részt vehettem az Erasmus + ösztöndíj keretében egy tanárképzési kurzuson, Horvátországban, Rovinjban, immár második alkalommal. A kurzus címe: Csapatépítés, együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák. A kurzus szervezője: a JUTAKI Bt.-Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért szervezet volt.

A tanári továbbképzés ügyvezetője Véghné Juhász Krisztina, akitől nagyon sok segítséget kaptunk a program egész ideje alatt, étkezés, szállás, képzési tudnivalók, fakultatív programok tekintetében. Támogatásával előzetes tudás- és igényfelmérő kérdőívet töltöttünk ki. Nagyon tetszett az idei képzésen az, hogy naponta voltak fakultatív programok. Így elmehettünk evezni, delfinnézőbe, ellátogathattunk Pulába, Porecbe, Motovunba, illetve akik kéthetes kurzuson vehettek részt Abbáziába és Velencébe is mehettek kirándulni.

A kurzus trénere Uhrin Csaba drámapedagógus volt, aki a kurzus kezdete előtt ismertette a részletes heti programot, s nagyon sok játékot ígért nekünk.

A tanfolyam célja volt, hogy miként, milyen mértékben működhetünk együtt, hogy betekinthessünk a kulisszák mögé, hogy megfigyelhessük, mitől működik egy játék, technika, vagy mitől nem. Hogyan kell egy csapatot vezetni. A szórakoztató, motiváló csapatépítő tevékenységek inspirálóan hathatnak az összetartás kialakítására, az összetartozás és a közösség, a tolerancia és a csapatszellem légkörének megerősödéséhez, valamint a kommunikációs készségek fejlesztéséhez. A csapatépítő feladatok hozzájárulnak a közös problémamegoldáshoz, fejlesztik az empátiát és a csoportba és önmagunkba vetett bizalmat, fokozzák a kreativitást és növelik az önbecsülést.

Ennek alapján állította össze Csaba a heti „órarendet” is, volt ismerkedési játék, névtanulás, közös pontok, közös vonások keresése, kapcsolatteremtő, bizalomjátékok, építés, rajzolás, kártyajátékok, improvizáció. Önismereti, társismereti játékok.  Ezeket a játékokat a kisiskolás kortól egészen a felnőtt csapatépítési tréningeken át lehet alkalmazni. Nagyon tetszett az, hogy mindig mozgásban, lendületben voltunk, drámapedagógiai módszereket is tanultunk, hogy naponta felelevenítettük az előző nap játékait. A kurzus végén ígéretet kaptunk arra, hogy ezeket a játékokat összegyűjtve, rendszerezve megkapjuk a tanév kezdetén.

A továbbképzés zárásaként értékeltük a tanfolyamot, elégedettségi kérdőívet töltöttünk ki, s felvettük a kapcsolatot egymással és a tanfolyam vezetőjével is. A szombati napon pedig egy csodálatos hajókiránduláson vehettünk részt.

A továbbképzés során rengeteg új ismeretre tettem szert, új emberekkel találkoztam, akikkel megoszthattam tudásomat, tapasztalataimat. A kurzusra az ország valamennyi részéről érkeztek kollégák, voltak Romániából is hallgatók a többi képzésen. Úgy érzem, hogy jól választottam a képzések közül, hiszen 2022-ben lettem drámapedagógus, s ezen a kurzuson tovább bővíthettem ismereteimet drámajátékokból, drámapedagógiai módszerekből. A kurzus végére igazi csapatot építettünk.

Fót, 2023. augusztus 22.            Hangyálné Praszna Éva - Fáy András Általános Iskola, Fót

A bajai MNÁMK pedagógusaként nagy öröm volt, hogy intézményünk sikeresen pályázott az Erasmus + tanári mobilitására. Így 2023. augusztus 6-12. között részt vehettem a Tanári jóllét ( Well-beeing): tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére elnevezésű kurzuson.

Az elmúlt és a következő időszak minden magyar köznevelésben dolgozónak nehéz. Ezért volt különösen jó, hogy végre olyan képzésen vehettem részt, ami RÓLAM szól. Hogyan szerezzem vissza a motivációmat, miként újulhatok meg érzelmileg és mentálisan, hogyan ismerjem fel, előzzem meg a kiégést. Boldog tanár = Boldog diák

Két kolléganőmmel indultunk útnak, de az esős utazás végén Isztria ragyogó napsütéssel fogadott minket, Rovinj városa pedig azonnal elvarázsolt. Vasárnap este finom vacsora mellett találkozhattunk a többi résztvevővel, hétfőn reggel pedig megismerhettük trénerünket, a vidám és profin felkészült Szász Ramóna személyében.

Megkaptuk a hét tematikáját, s elsőként a motiváció volt a téma, valamint a tudatosság. Önismereti naplót kaptunk, melyet a hét folyamán vezettünk. Kerestük önmagunkat, mire születtem, mire vagyok összerakva, Simon Sinek „Találd meg a miérted” c. coachingjával. Megismerkedtünk a negatív korlátozó hiedelmekkel, gyakorlati tippeket kaptunk a pozitív pszichológiából. Pozitív lépéseket tettünk a jóllét felé, tudatosodott, hogy egyensúlyt kell teremtenünk a munka és a magánélet között, s hogy vigyáznunk kell az egészségünkre, valamint kaptam időgazdálkodási tippeket. Remek gyakorlati tippeket kaptunk arra, hogy hogyan mondjunk NEM-et, az asszertív kommunikáció tréning különböző szituációkban pedig személyes kedvencem volt. Erősségeimet jobban megismertem, meghúzni a határaimat pedig ezentúl sokkal ügyesebben fogom.

A hangulat mindig remek volt, Ramóna humora, profizmusa, felkészültsége egyedülálló! Még sosem találkoztam nála jobb trénerrel!

Rovinj városát bejárni, megismerni csodálatos volt. Véghné Juhász Krisztina, a kurzus szervezője remek munkát végzett, mindenben a segítségünkre volt. Voltunk delfinnéző hajókiránduláson, a Lim-fjordban, Vrsarban, és fürödtünk a nyílt tengeren.

A helyszín, a szervezés, a kurzus, minden tökéletes volt.

Nagyon szívesen részt vennék ennek a tréningnek a folytatásán, de bármelyik másikon is. Köszönöm szépen ezt a csodás hetet!

A Szegedi Vörösmarty Mihály Általános sikeresen pályázott Játszunk EGYÜTT (Európai Gyermekközpontú Ügyesedő Tanulás Támogatás) című projektjével az Erasmus+ Rövidtávú mobilitási programok keretén belül 2023 tavaszán. Az intézmény pedagógusaként részt vehettem az Europass Teacher Academy Digital Storytelling: Apps and Software for Creative Writing tematikájú továbbképzésén 2023. 08.07-08.12. Barcelonában. A kurzust Joost…
csütörtök, 24 augusztus 2023 11:22

English for European Educators

Írta:
A BMSZC Neumann János Informatikai Technikum 2023-1-HU01-KA122-VET-000149891 számú Erasmus+ pályázatának keretei között két hetet töltöttem 2023. július 16-29. között Dublinban. Az InterEducation szervezett angol nyelvi kurzust pedagógusok számára, amelyen a nyelvtanulás mellett az ír oktatási rendszer, történelem, kultúra, hagyományok megismerése is fontos szerepet kapott. Hétfőtől péntekig délelőtt és délután is…
csütörtök, 24 augusztus 2023 09:37

Képzés Rovinjban, egy csodaszép városban

Írta:
Képzés Rovinjban, egy csodaszép városban Szegedről érkeztem Rovinjba 2023 július 15-én angol nyelvi képzésre, amit a város központjában, a gimnázium gyönyörű épületében tartottak. A képzés helyszíne a belvárosban helyezkedett el, egyes tantermek gyönyörű kilátással rendelkeztek. A légkondícionált tanterem gondoskodott arról, hogy kellemes körülmények között éljük meg a forró nyári napokon…
Iskolánk lehetőséget kapott az Erasmus KA122-SCH pályázat során, hogy 27 diákkal és 6 pedagógussal (3 kísérőtanárral és 3 szakmai látogatáson résztvevő kollégával) ellátogasson Írországba és Máltára 2023. február 26 és március 12-e között. Fő célunk az volt, hogy angol nyelvterületen fejleszthessük diákjaink digitális kompetenciáit, környezettudatosságát, illetve tanáraink frissíthessék szakmai eszköztárukat,…
2023. július 16-22 között Erasmus+ KA1 mobilitás keretében vehettem részt Rovinjban egy angol nyelvű kommunikációs továbbképzésen, melynek már a címe is ígéretes volt: „Communication, Emotion and the Silent Intermediate Tone”. Képzőnk a bécsi származású Mag.a Verena Krutzler volt, aki hatalmas mindennapi életből vett tapasztalattal rendelkezett trénerként. A kurzuson új szempontból…

Erasmus + képzésen először vehettem részt idén a csodálatos horvátországi Rovinjban 2023. július 16-22-ig. Nagy várakozással töltött el ez az egy hét, mert sikerült a „Vonások és fogások – Az írás és fogalmazás tanításának jelentősége az anyanyelv tanításában” c. kurzusra bekerülnöm, mely tanítói munkám során nagy segítség lehet. Szervező a „JUTAKI Bt. – Hungary Expert a Tanárokért és Diákokért”.

            A továbbképzés helyszíne egy középiskola klimatizált épülete volt, melyben kényelmesen, jó körülmények között tanulhattunk. Már a regisztrációnál minden gördülékenyen ment, közben megismerkedtem több hazánkban és külföldön tanító kollégával. Az első este egy közös vacsorán találkozhattunk a tanfolyam többi résztvevőjével is.

            A mi csoportunk alsó tagozaton dolgozó pedagógusokból, tanítókból, fejlesztőpedagógusokból állt. Nagyon jól éreztem magam közöttük! Jó volt beszélgetni és tapasztalatot cserélni.

A mentoraink Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta voltak. Magas szintű szakmai tudásuk mellett nagyon kedves, barátságos, szimpatikus pedagógusok. Már az első napon rengetek ráhangoló játékkal vártak bennünket, hiszen céljuk a tevékenységgel és játékkal támogatott anyanyelvi neveléshez bővíteni ismereteinket. A barátságos légkörben tartott órákon olyan szervezési feladatokkal, képességfejlesztő tevékenységekkel, játékokkal ismerkedhettünk meg, amelyek nagy segítséget nyújtanak nekem abban, hogy a 6-10 éves gyermek aktív résztvevője lehessen a kommunikációnak tanóráimon. Az írástanítást az alapoktól egészen a kész szövegekig végigkísértük. Különböző finommozgás fejlesztésen, tájékozódás fejlesztésén, betűkön keresztül jutottunk el a szavakkal, szószerkezetekkel, mondatokkal és mondattömbökkel foglalkozó játékokig. Várom, hogy az itt tanult ismereteket, játékokat, eszközöket, csapatépítő módszereket bevihessem a saját óráimra.

            Amikor nem ismereteinket bővítettük lehetőségük nyílt a kisváros felfedezésére, fürdőzésre, valamint a Jutaki Bt. jóvoltából különböző fakultatív programokon való részvételre. Ezek közül a hajóút és a delfinek adták a legnagyobb élményt számomra.

Köszönöm ERASMUS+, hogy elutazhattam Horvátországba és részt vehettem ezen a kurzuson!

Keményné Mellár Aliz

Váci Árpád Fejedelem Általános Iskola

szerda, 23 augusztus 2023 20:34

Gamification in practice course Rovinjban

Írta:
Az Erasmus + tette lehetővé, hogy 2023.07.30-2023.08.05. között Rovinjban részt vegyek a Gamification in practice nevű kurzuson. Az itt eltöltött egy hét nemcsak szakmai fejlődésnek, hanem nyári programnak is kiválónak bizonyult. A kurzus szervezője a „JUTAKI Bt. – Hungary Expert a Tanárokért és Diákokért” volt. A program vasárnap délután egy…
Deák Anikó Júlia Kultúra és örökség Izlandon - A helyi környezethez kapcsolódó fenntartható életmód. Az Erasmus+ tanári mobilitási program keretén belül 2023. július 15-22-ig lehetőségem nyílt arra, hogy részt vegyek a PMS ERASMUS + SL által szervezett ’Culture and Heritage in Iceland - A sustainable lifestyle connected with the local…
A Bethlen Gábor Közgazdasági Technikum oktatójaként az Erasmus+ program keretében a „Creative use of Technology in the classroom” elnevezésű, Alpha School of English továbbképző intézmény szervezésében megvalósuló szakmai továbbképzésen vettem részt Máltán. A képzés célja a technika nyújtotta lehetőségek kreatív tantermi használatának megismerése volt, így az öt nap alatt számos…
szerda, 23 augusztus 2023 18:52

Well-being and Stress Management

Izlandi kalandozások az Erasmus + program jóvoltából /Well-being and Stress Management/ Reykjavik, Izland 2023.08.05.-08.12. Pontosan 7 napot töltöttem Izlandon egy tanártovábbképzés keretein belül. Az élmény fantasztikusan jó volt, minden részletében izgalmas és érdekes. A képzésem arról szólt, hogy hogyan legyünk jól a bőrünkben, hogyan tudjuk a jól létünket nem csak…
szerda, 23 augusztus 2023 15:08

Methodology of TEFL

Methodology of TEFL Ciprus/Limassol 2023. 08. 07 - 11. Több éve nem volt lehetőségem ehhez hasonló továbbképzésen részt venni, ezért választottam ezt a tanfolyamot. Nagy izgalommal készülődtem a kurzusra. Mikor meg tudtam, hogy a helyszín a mesés Ciprus szigete lesz még jobban örültem. Az iskola a Bayswater Language School volt,…
Going Digital in an Innovative Classroom 2023. július 24-28. Prága, Csehország Egyetemi tanulmányaim során kéthetes terepgyakorlaton vettem részt Európa országaiban, így megismerkedhettem Szlovákia, Csehország és Lengyelország természeti tájaival, társadalmi jelenségeivel. Utolsó állomásunk, a cseh város, Brno volt, ami olyan nagy hatással volt rám, hogy elhatároztam, hogy visszatérek még ebbe az…
szerda, 23 augusztus 2023 14:11

Tanári jóllét Rovinjban

Írta:

A Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium Erasmus akkreditáció keretében lehetőségem volt idén is részt venni egy egyhetes szakmai magyar nyelvű továbbképzésen Rovinjban. 

A képzés a helyi gimnázium patinás épületében zajlott, ahol minden terem légkondicionált, így az augusztusi melegben is kellemes környezetben tölthettünk öt napot, ahol magas szinten felkészült trénerünk, Szász Ramóna vezetett be minket a tanári jóllét rejtelmeibe.

A kurzus vasárnap kezdődött egy rövid ismerkedéssel a helyszínen, majd egy finom vacsorával folytatódott egy közeli étteremben.

Hétfőtől péntekig délelőtt vettünk részt a foglalkozásokon, ahol mélységeket és magasságokat is megjártunk. Önismereti teszttel kezdtünk. Simon Sinek „Találd meg a miérted” coachingja segített abban, hogy mire is születtünk a szívünk mélyén. Tanultunk pozitív pszichológiát, motivációt, empátiát, hitet önmagunkban. Megtanultuk felismerni a kiégés jeleit és kezelni is azt. Meghúztuk a határainkat és megtanultunk nemet mondani. Belemerültünk az asszertív kommunikáció rejtelmeibe, a naplózás művészetébe. Számtalan egyéni, páros, csoportos gyakorlaton mélyítettük el a megszerzett tudást.

A képzés egy nagyon klassz, jó hangulatú hajóúttal zárult a Lim fjordba és a közeli Vrsar városába.

A képzés alatt fakultatív programokon is volt lehetőség részt venni és minden kérdésben segítségünkre volt Véghné Juhász Krisztina, melyet ezúton is köszönök neki.

Köszönöm Horváth Bernadett koordinátorunknak, hogy az utazás tervezésében és előkészítésében rengeteg segítséget nyújtott.

Úgy érzem, hogy idén is egy nagyon hasznos, tartalmas képzésen vettem részt. A megszerzett tudás segítségemre lesz a továbbiakban, kamatoztatni tudom a hétköznapokon.

Iskolánk mobilitásairól a Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium honlapján is olvashatnak a látogatók.

https://dkrmg.hu/erasmus/erasmus

Dunakeszi, 2023. 08. 23.                                                                  Molnár Gabriella

szerda, 23 augusztus 2023 13:37

Tanári jóllét

Írta:

A Budafoki Kossuth Lajos Magyar- Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola pedagógusaként, Rovinjban vettem részt  az Erasmus + programjában.

A tanfolyamunk szervezőjének köszönhetően naprakész információink voltak, hiszen szinte állandóan rendelkezésünkre állt.

A tanfolyamom címe Tanári jóllét volt, ami teljesen méltó nevet kapott, mivel szinte maximálisan feltöltödve jöttem ki a tanfolyamról, nem csak szakmailag. Hihetetlenül sok pluszt adott a továbbiakhoz a pályán és a magánéletben is. Csak párat említenék az érintett témakörök közül. Kaptunk időgazdálkodási tippeket, feltártuk az erősségeinket, rengeteg motiválási lehetőséget kaptunk, alkalmaztuk az asszertív kommunikációt. Kaptunk példákat arra, hogyan húzzuk meg a határainkat és hogyan képviseljük azokat. Segítséget kaptunk abban is, hogyan kezeljük konfliktusainkat és hogy milyen konkrét lépéseket tudunk tenni a jóllét felé. Az oktatónk rendkívül felkészült volt, precízen felépített tematikával. Egyszóval ez a tanfolyam megalapozta a tanári jóllétünk, természetesen sok-sok gyakorlati tanáccsal.

Számomra ez egy nagyon izgalmas hét volt, ahol összeköthettem a kellemest a hasznossal. Ráadásul a szervezők még elvittek minket egy nagyon tartalmas hajóútra is a végén. Rovinj pedig egy csodálatos ékszerdoboz kis utcákkal, gyönyörű tengerpartttal.

Életem első mobilitási programján vehettem részt Rovinjban, melyet Erasmus+ keretein belül, amit a JUTAKI Bt-Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért tanárképző intézmény szervezett. A továbbképzés címe, a Tanári jóllét, mely név méltán tükrözi az ott tanultakat. Vasárnapi napon nagyon izgatottan vártam az első találkozást az iskola épületén belül Szász…
szerda, 23 augusztus 2023 12:40

Nyelvtanulás Máltán

Írta:
A(z) Vajda Péter Evangélikus Gimnázium intézmény 2022-2-HU01-KA122-SCH-000098670 számú Erasmus+ projektjének keretében egy hetes tanfolyamon vettem részt Málta szigetén.A tanfolyam egy angol kommunikációt fejlesztő kurzus volt(Professional Communication Skills), melyet az Executive Trainig Institute nyelviskola szervezett. Az nyelviskola minden dolgozója nagyon barátságos és segítőkész volt, mindamellett nagyon komolyan vették a tanulás részét…
szerda, 23 augusztus 2023 12:33

IKT továbbképzés Máltán

Írta:
A Vajda Péter Evangélikus Gimnázium 2022-2-HU01-KA122-SCH-000098670 számú Erasmus+ sikeres pályázatnak köszönhetően egyhetes tanfolyamon vehettem részt Máltán. A tanároknak szóló továbbképzést az ETI Málta (Executive Training Institute, Malta) szervezte, a kurzus neve Boost your ICT Skills - Technology for the Classroom (Az IKT eszközök használatának növelése az iskolai órákon) volt. Az…