A honlapunkon található projekteket az Európai Bizottság támogatta. Az alábbiakban korábbi mobilitásokon részt vett kollégák beszámolóit olvashatják.
A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.
Diákközpontú oktatásról Rovinjban- A 21. századi tanár – diákközpontú oktatás Carl R. Rogers alapelveivel az oktatásban
Írta: Fórisné CecíliaA 21. századi oktatás egyik nagy kihívása, hogy egy információkkal sűrített, rohanó világban olyan nyugodt, biztonságos közeget teremtsen a tanulóknak, hogy személyiségük minden aspektusában kiegyensúlyozottan tudjanak fejlődni.
Idén Rovinjban, ebben a festői szépségű isztriai kisvárosban tanulhattam arról, hogy mindezeknek a kihívásoknak hogyan tudok megfeleli. Carl Rogers személete nem áll messze tőlem, de így összefoglalva és rendszerezve segítséget adott arra, hogy ezeket tudatosabban használjam a mindennapokban. Felhívta a fegyelmemet arra, hogy milyen fontos a tanár személyisége, hogy milyen attitűdökkel rendelkezik. Támpontokat adott arra, hogy mikét legyek a tanulóim facilitátora az ismeretszerzés útján.
Jó volt szakmai eszmecserét folytatni a kollégákkal, fantasztikus csapat gyűlt össze. Egymás jó gyakorlataiból sok ötletet tudunk meríteni.
Természetesen a lenyűgöző környezet is hozzájárult ahhoz, hogy egy felejthetetlen hetet töltsek el Rovinjban.
Köszönöm Erasmus +!
Diákközpontú oktatásról Rovinjban- A 21. századi tanár – diákközpontú oktatás Carl R. Rogers alapelveivel az oktatásban
Írta: Fórisné CecíliaA 21. századi oktatás egyik nagy kihívása, hogy egy információkkal sűrített, rohanó világban olyan nyugodt, biztonságos közeget teremtsen a tanulóknak, hogy személyiségük minden aspektusában kiegyensúlyozottan tudjanak fejlődni.
Idén Rovinjban, ebben a festői szépségű isztriai kisvárosban tanulhattam arról, hogy mindezeknek a kihívásoknak hogyan tudok megfeleli. Carl Rogers személete nem áll messze tőlem, de így összefoglalva és rendszerezve segítséget adott arra, hogy ezeket tudatosabban használjam a mindennapokban. Felhívta a fegyelmemet arra, hogy milyen fontos a tanár személyisége és az, hogy milyen attitűdökkel rendelkezik. Támpontokat adott arra, hogy miként legyek a tanulóim facilitátora az ismeretszerzés útján.
Jó volt szakmai eszmecserét folytatni a kollégákkal, fantasztikus csapat gyűlt össze. Egymás jó gyakorlataiból sok ötletet tudunk meríteni.
Természetesen a lenyűgöző környezet is hozzájárult ahhoz, hogy egy felejthetetlen hetet töltsek el Rovinjban.
Köszönöm Erasmus +!
Vonások és fogások
Idén előszőr vettem részt Erasmus+ tanári mobilitási programban, melyet izgatottan vártam.
Az egyhetes képzés helyszíne Rovinj volt. Ez a gyönyörű isztriai város teljesen elvarázsolt kopott lépcsős, ódon utcácskáival, festői szépségű sziklás tengerpartjával.
A tanfolyam, amit választottam a Vonások és fogások-Az írás és a fogalmazás jelentősége az anyanyelv tanításában alsós pedagógusok számára. Oravecz Márta és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes személyébe két fantasztikus pedagógust ismerhettem meg. Márti és Ági személyisége, szakmai tudása, vidámsága, lendületessége az első pillanattól magával ragadott.
A képzésre az ország több pontjáról és határon túlról is érkeztek alsós tanítók. A kurzus az írás alapjaitól vezetett el minket a szövegalkotás, fogalmazás folyamatáig. Bemutatta mennyire játékossá lehet tenni a tanulást ezen a jelentőségteljes ám kevésbé népszerű területen. Az ötletes feladatokat mindannyian élvezettel próbáltuk ki.
Sok új ötletet kaptam a tanfolyamon melyet mindenképpen hasznosítani fogok munkám során. Rengeteg élménnyel gazdagodtam a képzésen, megerősítést nyert bennem a játékos tanulás fontossága.
A szervezett kirándulások összekovácsolták a kis közösséget és új ismeretekkel is gazdagodtunk a környék történelméről, kultúrájáról.
Patakiné Füredi Szilvia
„Inkluzív nevelés, oktatás”
2023. július 16. – július 22.
Horvátország, Rovinj
Idén nyáron harmadik alkalommal vehettem részt Erasmus+ képzésen, mely most is izgalmas tapasztalatokkal gazdagított. A tartalmas, jó hangulatú kurzus önmagában is élmény volt, melyet az Adria partján elterülő Rovinj festői helyszíne csak még emlékezetesebbé tett.
Iskolám 2018 óta befogadó iskolaként működik. Egyik napról a másikra olyan kihívásokkal kellett megküzdenünk, melyre nem voltunk felkészülve. Saját tapasztalat alapján sok mindent megtanul az ember, de szakemberektől tanulni hasznosabb dolog. Ezért választottam az „Inkluzív nevelés, oktatás” elnevezésű kurzust. A Gyermekek Háza inkluzív nevelési, oktatási gyakorlatára épülő képzés célja, hogy a pedagógusokat megismertesse a méltányosságon alapuló, befogadó iskolai környezet kialakításának elméletével és módszereivel. A hangsúlyozottan gyakorlatorientált képzés során megismerhettem az egyéni sajátosságok tanórai kezelésének lehetőségeit, pedagógiai módszereit, az adaptív, tanulói aktivitásra és együttműködésre építő tanulásszervezési módokat, az egyéni fejlesztés lehetőségeit. Ez a tanfolyam szemléletváltásra ösztönöz, olyan elfogadó légkört igényel, mely a nevelési-oktatási folyamat résztvevőinek együttműködésével jön, illetve jöhet csak létre. Élveztem a képzés minden pillanatát!
A Jutaki Bt. nemcsak a kurzusok megszervezéséről gondoskodott, hanem a szabadidő hasznos eltöltésére is adott lehetőséget. Így kapva az alkalmon buszos kirándulásokkal a környéket is felfedezhettük. Eljutottam Motovun és Grožnjan középkori hangulatot megőrző városkáiba, megcsodálhattam Porečben az Euphrasius-bazilika VI. századi bizánci mozaikjait, hajóval kirándultam a Lim-fjordba és Vrsar városába, valamint élvezhettem a tengeri kajakozás izgalmait is.
Mindezek mellett maradt időm a kulináris élvezetekre is. „Isztria aranya”, vagyis a félsziget különlegessége a fekete és fehér szarvasgomba.
Speciálisan elkészített változatait érdemes megkóstolni. A szarvasgombás tagliatelle vagy a sertésszűz szarvasgombamártásban egy pohár hideg bor kíséretében pompás vacsora.
Köszönöm a lehetőséget, csodálatos hét volt!
2023. július 31.
Gyúriné Boros Adrienn
Varázsold elő tanítványodból a talentumot – Komplex3+T program
Dr Huszár PéternéVarázsold elő tanítványodból a talentumot – Komplex3+T program
Rovinj, Horvátország 2023.07.16-22.
Nagy várakozással néztem elébe a képzésnek, mely be is váltotta reményeimet. A helyi gimnázium új szárnyában, légkondicionált teremben folyt minden délelőtt a program. A tréner Orbán Sándor felkészülten várta a 15 fős csoportot. Többségében rajz, testnevelés szakos kollégák jöttünk össze.
A képzés első és ötödik napján az elméleti ismeretek – előzmények, tematika, eredmények, sikerek, érzékenyítés – kaptak nagyobb hangsúlyt. Számomra élménytelibb volt a gyakorlati bemutatás, interaktív megoldások, együtt dolgozás, aktív közreműködés. Szerencsére ebben is volt részünk bőven.
Az affektív képességek kibontakoztatását rajzolás/festéssel párban próbáltuk ki. Elég sikeresen.
A természettudományok iránt a figyelmet csoportos kutatómunkával keltette fel Sándor bennünk. A kognitív képesség minden fázisát megpróbálhattuk. Témaválasztás, kutatás, plakátkészítés, előadás. Nem csak a módszer, hanem még a tartalom is izgalmas volt.
Leginkább vidám és érzékletes a szomatikus képességek gyakorlása volt, ügyességi feladatokkal. A nehézségi fokokat jól felépítetten állította össze a tréner.
A végére bizonyságot nyertünk, hogy a három képességterület mennyire harmonizál, ill. kiegészíti egymást.
A magam kézműves területéhez is kaptam inspirációt, de a más tudományterületek beemelése sok jó ötlettel gazdagított.
Örültem, hogy kedves kollégákkal ismerkedhettem meg az ország minden területéről és határon túlról is.
Szállást, étkezést egyénileg foglaltam. A reggelire az iskolai lehetőséget vettem igénybe. Ez bőséges, minden igényt kielégítő volt.
Szervezett fakultatív programokból a delfintúrába kapcsolódtam be. Valóban jöttek delfinek – nagy élmény volt. A képzésre a koronát az utolsó napi hajókirándulás tette fel.
A képzés szervezése, megvalósítása mindenre kiterjedő, magas színvonalú. Számomra tartalmas, változatos élményt nyújtott. Köszönöm Véghné Juhász Krisztina mentornak és Hutlassa Zsuzsanna koordinátornak, hogy részem lehetett mindebben.
Budapest, 2023. 07. 27.
dr. Huszár Péterné
Varázsold elő tanítványodból a talentumot – Komplex3+T program
Dr Huszár PéternéVarázsold elő tanítványodból a talentumot – Komplex3+T program
Rovinj, Horvátország 2023.07.16-22.
Nagy várakozással néztem elébe a képzésnek, mely be is váltotta reményeimet. A helyi gimnázium új szárnyában, légkondicionált teremben folyt minden délelőtt a program. A tréner Orbán Sándor felkészülten várta a 15 fős csoportot. Többségében rajz, testnevelés szakos kollégák jöttünk össze.
A képzés első és ötödik napján az elméleti ismeretek – előzmények, tematika, eredmények, sikerek, érzékenyítés – kaptak nagyobb hangsúlyt. Számomra élménytelibb volt a gyakorlati bemutatás, interaktív megoldások, együtt dolgozás, aktív közreműködés. Szerencsére ebben is volt részünk bőven.
Az affektív képességek kibontakoztatását rajzolás/festéssel párban próbáltuk ki. Elég sikeresen.
A természettudományok iránt a figyelmet csoportos kutatómunkával keltette fel Sándor bennünk. A kognitív képesség minden fázisát megpróbálhattuk. Témaválasztás, kutatás, plakátkészítés, előadás. Nem csak a módszer, hanem még a tartalom is izgalmas volt.
Leginkább vidám és érzékletes a szomatikus képességek gyakorlása volt, ügyességi feladatokkal. A nehézségi fokokat jól felépítetten állította össze a tréner.
A végére bizonyságot nyertünk, hogy a három képességterület mennyire harmonizál, ill. kiegészíti egymást.
A magam kézműves területéhez is kaptam inspirációt, de a más tudományterületek beemelése sok jó ötlettel gazdagított.
Örültem, hogy kedves kollégákkal ismerkedhettem meg az ország minden területéről és határon túlról is.
Szállást, étkezést egyénileg foglaltam. A reggelire az iskolai lehetőséget vettem igénybe. Ez bőséges, minden igényt kielégítő volt.
Szervezett fakultatív programokból a delfintúrába kapcsolódtam be. Valóban jöttek delfinek – nagy élmény volt. A képzésre a koronát az utolsó napi hajókirándulás tette fel.
A képzés szervezése, megvalósítása mindenre kiterjedő, magas színvonalú. Számomra tartalmas, változatos élményt nyújtott. Köszönöm Véghné Juhász Krisztina mentornak és Hutlassa Zsuzsanna koordinátornak, hogy részem lehetett mindebben.
Budapest, 2023. 07. 27.
dr. Huszár Péterné
Molnár Gyula
PBl Projekt Alapú Tanulás megvalósulása a tanteremben
2023 július 16-22. között a horvátországi Rovinjban a nemzetközi Erasmus+ program keretében több tanároknak szóló módszertani továbbképzés indult német, angol és magyar nyelven. Közel négyszáz tanár jelent meg Európa több országából. Jómagam 13 kollégámmal együtt Carrick Orsolya PLB kurzusán vettem részt.
A kurzuson résztvevő kollégákkal gyakorlatilag lefedtük a közoktatást, hiszen alsós tanítóktól, felsős tanárokon át a középiskolai tanárig képviseltettük magunkat, sőt Gábor egy Waldorf iskolából érkezett. A 0. napon az ismerkedő kör – ahol röviden bemutatkoztunk és elmondtuk mit várunk, remélünk a kurzustól egy nagyon jó alapot képezett, amire bátran lehetett később építeni. Jómagam kissé szkeptikus voltam a témával kapcsolatban. Nem igazán láttam rá a teljes témára illetve kétségeim voltak a PBL-el kapcsolatban. Nevezetesen: Nehezen tudtam elképzelni, hogy a középiskolában a nagy létszámú osztályok, a feszített tempó és az igencsak fontos kimeneti mérés (érettségi) miatt ez mennyire megvalósítható. Mint kiderült ezzel az aggodalmammal nem voltam egyedül. Ugyanakkor, mint ezt jeleztem a többiek felé, teljesen nyitottan és meggyőzhetően álltam hozzá a kérdéshez, mert tisztában vagyok azzal, hogy tévedhetek és, hogy nem nekem van igazam.
Szerencsére a jó indítás és az utána következő „csapatépítő vacsora” nemcsak az alapokat teremtette meg, hanem a kapcsolatépítésben is kulcsszerepet játszott. Ez a kapcsolat szerencsére nemcsak a kurzus idejére korlátozódott. Az elején ismerkedés céljával megindult chat csoport azóta is működik és osztunk meg egymással gondolatot, tippeket.
Maga a kurzus rendkívül pozitív érzéseket hagyott bennem. Az öt nap alatt megismerkedünk a PLB alapjaival és működésével. Mindezt úgy, hogy az első napon kicsit szárazabb – frontális – módon megismerkedtünk a főbb fogalmakkal, majd mindezt kezdeti önszerveződő csoportmunka formájában mélyítettük el. Itt a csoportmunka még döcögősebb volt (legalábbis én annak éreztem), de ezzel nem volt baj, hiszen az igazi munka a második naptól kezdődött. Ekkor ugyanis új csoportokat alakítottunk tanított diákok korosztálya szerint és egy általunk kitalált projekt segítségével sajátítottuk, illetve mélyítettük el ismereteinket. Ez nagyon módon tetszett, mert így a projektmunka mindkét – tanári és diák – oldalát is megismerhettük. Ezt rendkívül fontosnak találtam, mert az első komolyabb akadály, amit le kell gyűrnünk az az, hogy a diák érdeklődését felkeltsük és ne nyűgnek, ne kötelezően letudható feladatnak lássa a projektet, hanem egy izgalmas kreatív feladatnak, ahol kiteljesedhet. Ez a feladat, amin három napon keresztül dolgoztunk remekül összehozta a csoportot. Béla – aki a csoportunkban a legfiatalabb és legtapasztaltabb – különösen inspiráló volt számomra. Ő már számos projektfeladott dolgozott ki a diákjainak, úgyhogy ő lett a kis csoportunk nemhivatalos vezetője.
Az utolsó napon a mesterséges intelligenciáról volt szó. Megismerkedtünk a chatGTP-vel és komoly vita alakul ki körünkben erről az új lehetőségről. Végül arra jutottunk, hogy a chatGTP ötletadóként segítséget nyújthat nekünk és a diákoknak. De ügyelnünk és vigyáznunk kell arra, hogy ne éljenek a diákok vissza vele.
Összességében a kurzusról elmondhatom, hogy a PLB engem meggyőzött. A fejemben a korábbi rendezetlenség rendezettséggé vált. A PLB egyes elemeit már korábban is használtam, úgyhogy az itt tanultakat a következő tanévtől már biztosan alkalmazhatom és alkalmazni is fogom. Ugyanakkor abban még most sem vagyok biztos, hogy teljes 35 fős osztály esetében is ugyanolyan jól tudnám működtetni, mint kisebb csoportokban. Viszont emelésen és szakkörön kitűnő lehetőségeket adhat.
Végezetül a képzésnek helyet adó intézmény egy horvát-olasz két tanítási nyelvű gimnázium és szakközépiskola volt, ahol a tantermek jól felszereltek (minden teremben projektor, légkondícionáló, viszonylag stabil internetkapcsolat). Rengeteg segítséget kaptunk a papírmunkához, amelyet előzetesen el kellett végeznünk. A képzést szervező intézmény ügyvezető igazgatója végig a helyszínen tartózkodott, készséggel válaszolt minden felmerülő kérdésre, az esetleges problémákat orvosolta, az egész folyamatot precízen koordinálta. Hálás vagyok, hogy ezen a kurzuson részt tudtam venni.
Beszámoló a Projekt alapú tanulás című kurzuson szerzett élményeimről
Írta: Matheika GáborBeszámoló – Project alapú tanulás
Matheika Gábor
A Waldorf pedagógia élményalapú pedagógiának definiálja magát. Mint Waldorf iskolából érkező pedagógus, kiemelkedően fontosnak érzem az átélhetőség, a megélés szerepét a tanítási mindennapokban. A tananyag megtapasztalása, élménnyé válása alapvető jelentőségű egy magát korszerűnek tartó iskolában. Ugyanakkor ennek a szemléletnek, törekvésnek a hétköznapok forgatagában történő megvalósítása nagy kihívás, és gyakran érezzük szükségét valamiféle segítségnek, „mankónak”, ami megkönnyíti munkánk ezen részét. Ezért csillant fel a szemem, mikor megpillantottam ezt a képzést. Egy eszköz, „szerszám”, struktúra lehet ez, vagy egy újabb lehetőség, ami közelebb vihet az élménygazdag iskolai jelenlét megteremtéséhez.
Egy olyan kurzus részese lehettem, amely a mindennapi törekvéseknek formát, struktúrát tud adni. Orsi, a kurzus vezetője nagyszerűen felépített vázra fűzte fel a mondanivalóját, mindvégig ügyelve arra, hogy a párbeszéd fennmaradjon. Irigylésre méltó energiával sarkallt minket arra, hogy aktívan, lelkesen lehessünk jelen, és akár egy jól definiált projektben, bizony folytonosan ki- kilépegettünk a komfortzónánkból. Nem tehettünk mást, és persze ezt várjuk el mi is a diákjainktól. Csapatokban volt lehetőségünk dolgozni: végigvittük egy konkrét projekt folyamatát, az alap ötleteléstől a részletek kidolgozásáig. Ki kellett állnunk a többiek elé, beszámolnunk a munkánkról, a folyamatokról, meggyőzően kellett érvelnünk, csapatban játszanunk, érvényesülnünk kellett és teret adnunk a többieknek; csupa olyan készségünket dolgoztattuk, amit a diákjainktól is elvárunk és ami amúgy is alapvető fontosságú egy iskolai közösségben.
Természetesen a projektben gondolkodás nem csupán az élményszerű tanításról szól. Ez egy lehetőség, amely azonban avval kitűnik a többi, sok szempontból hasonló pedagógiai módszer közül, hogy ívet, folyamatot, felépítettséget ad és vár el, ahhoz, hogy jól működjön. Kilépteti a diákot a – hosszabb vagy rövidebb értelemben vett – pillanat vagy perc kihívásai közül. Ez sokkal fontosabb erény, mint ahogy azt elsőre talán gondolnánk. Ma tényleg minden, vagy sok minden beszorul az adott pillanat dimenziójába. Egy poszt, egy netes üzenetváltás, és sok minden más is a pillanat, a másodperc relációjában, terében, időbeliségében mozog. Még mindig nem kaptam választ? Pedig már eltelt 12 másodperc!
Egy projekt lehet rövidebb, vagy hosszabb távú. Eltarthat mondjuk 1 tanórányitól akár hónapokig is. Egy dologban azonban közös minden tanítási projekt: kiléptet a pillanat villanásszerű magányából. Van jelene, majd hirtelen lesz múltja, és a folyamat befejezéséig mindvégig van jövője is. Tervezni kell, munkafázisokban gondolkodni, együttműködni, a saját helyemet megtalálni a működésben, a folyamatban. Önállóság és csapatban dolgozás. Csupa korszerű, fontos tapasztalás. És ennek tetejében jelenik meg az, ami az alapvető gondolat: az élmény.
Élemedett koromhoz viszonyítva viszonylag rövid ideje vagyok tanár, a következő lesz a 15. tanévem. Ezen idő alatt Waldorf pedagógiához köthető továbbképzéseken, tanári összejöveteleken, előadásokon, alkotói műhelyekben vettem részt. Régóta gondolkodtam azon, hogy talán fontos lenne egyszer-egyszer kilépni a Waldorfos közegből, és kitekinteni a „hagyományos” oktatás világába, találkozni nem Waldorfos kollégákkal. Ez nagyszerű lehetőség volt erre. Vannak alapvető különbségek is, és látszik, hogy néhány dologban nem tudunk egy platformon lenni: talán az értékelés kérdése ilyen, és a média szerepe, megfelelő időzítése és felhasználhatósága is egy jellemző példa. Ám nagyon jó és felemelő volt megélni, hogy mennyire sok dolog van, amelyek viszont összekötnek minket. Ugyanaz a célunk, és ugyanúgy a következő generációkért dolgozunk, és főleg azért, hogy a világ, amelyben élünk, minden egyes osztállyal, ami kikerül a kezünk alól, jobb és élhetőbb hely legyen. Továbbra is úgy gondolom, hogy ma Magyarországon a legjobb hely erre egy Waldorf iskola, most is úgy érzem, hogy ebben a típusú oktatási intézményben szeretnék dolgozni. De megnyugtató és nagyszerű élmény volt látni, hogy milyen elhivatott és remek kollégák dolgoznak – még most is – a többi iskolában.
2023. júliusában az Erasmus + pályázatnak köszönhetően ismét részt vehettem egy tengerparti kis városban egy nagyon hasznos kurzuson a JUTAKI Bt. szervezésében. A Vonások és fogások tanfolyam hallgatója voltam Rovinjban 1 héten keresztül. Nemcsak hallgattam, hanem végig játszottam és aktívan részt vettem benne. Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta több évtizedes tapasztalatukkal, megkérdőjelezhetetlen szakmai tudásukkal magával ragadó, fantasztikus képzést tartottak alsó tagozatos pedagógusoknak. A kurzus tartalma az írás és fogalmazás tanításának jelentőségéről szólt az anyanyelv tanításában. Bebizonyosodott, hogy e kevésbé népszerű területen is lehet eredményt elérni játékos gyakorlati eljárásokkal, sok aktivitással, mozgással. Nagyon sok játékot próbálhattam ki, melyek kedvet ébresztenek a gyerekekben a kifejezőképességre és annak ébrentartására. Felfrissítettem régi ismereteimet és újakat is szereztem melléjük. A tanfolyam egy finom ismerkedős vacsorával indult és egy csodálatos hajókirándulással zárult. A Lim csatorna mentén hajóztunk. Fürdéssel, Vrsar városnézéssel és finom zenés ebéddel fokoztuk a jó hangulatot. A képzésen megismerkedhettünk határon túli magyarokkal és olasz pedagógusokkal is. 30 év tanítás után még mindig tudtam új dolgokat tanulni. A sok élmény mellett rengeteg új ötletet kaptam, amit örömmel osztok meg kolléganőimmel és használok majd a tanítás során. Sok új barátot is szereztem, akikkel tovább ötletelünk, gondolkodunk és tapasztalatot cserélünk. A csodálatos helyszín, a hangulatos sikátorok, a tenger morajlása és a sok napsütés teljesen elvarázsolt és megújult energiával töltött fel.
2023. júliusában az Erasmus + pályázatnak köszönhetően ismét részt vehettem egy tengerparti kis városban egy nagyon hasznos kurzuson a JUTAKI Bt. szervezésében. A Vonások és fogások tanfolyam hallgatója voltam Rovinjban 1 héten keresztül. Nemcsak hallgattam, hanem végig játszottam és aktívan részt vettem benne. Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta több évtizedes tapasztalatukkal, megkérdőjelezhetetlen szakmai tudásukkal magával ragadó, fantasztikus képzést tartottak alsó tagozatos pedagógusoknak. A kurzus tartalma az írás és fogalmazás tanításának jelentőségéről szólt az anyanyelv tanításában. Bebizonyosodott, hogy e kevésbé népszerű területen is lehet eredményt elérni játékos gyakorlati eljárásokkal, sok aktivitással, mozgással. Nagyon sok játékot próbálhattam ki, melyek kedvet ébresztenek a gyerekekben a kifejezőképességre és annak ébrentartására. Felfrissítettem régi ismereteimet és újakat is szereztem melléjük. A tanfolyam egy finom ismerkedős vacsorával indult és egy csodálatos hajókirándulással zárult. A Lim csatorna mentén hajóztunk. Fürdéssel, Vrsar városnézéssel és finom zenés ebéddel fokoztuk a jó hangulatot. A képzésen megismerkedhettünk határon túli magyarokkal és olasz pedagógusokkal is. 30 év tanítás után még mindig tudtam új dolgokat tanulni. A sok élmény mellett rengeteg új ötletet kaptam, amit örömmel osztok meg kolléganőimmel és használok majd a tanítás során. Sok új barátot is szereztem, akikkel tovább ötletelünk, gondolkodunk és tapasztalatot cserélünk. A csodálatos helyszín, a hangulatos sikátorok, a tenger morajlása és a sok napsütés teljesen elvarázsolt és megújult energiával töltött fel.
2023. júliusában az Erasmus + pályázatnak köszönhetően ismét részt vehettem egy tengerparti kis városban egy nagyon hasznos kurzuson a JUTAKI Bt. szervezésében. A Vonások és fogások tanfolyam hallgatója voltam Rovinjban 1 héten keresztül. Nemcsak hallgattam, hanem végig játszottam és aktívan részt vettem benne. Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta több évtizedes tapasztalatukkal, megkérdőjelezhetetlen szakmai tudásukkal magával ragadó, fantasztikus képzést tartottak alsó tagozatos pedagógusoknak. A kurzus tartalma az írás és fogalmazás tanításának jelentőségéről szólt az anyanyelv tanításában. Bebizonyosodott, hogy e kevésbé népszerű területen is lehet eredményt elérni játékos gyakorlati eljárásokkal, sok aktivitással, mozgással. Nagyon sok játékot próbálhattam ki, melyek kedvet ébresztenek a gyerekekben a kifejezőképességre és annak ébrentartására. Felfrissítettem régi ismereteimet és újakat is szereztem melléjük. A tanfolyam egy finom ismerkedős vacsorával indult és egy csodálatos hajókirándulással zárult. A Lim csatorna mentén hajóztunk. Fürdéssel, Vrsar városnézéssel és finom zenés ebéddel fokoztuk a jó hangulatot. A képzésen megismerkedhettünk határon túli magyarokkal és olasz pedagógusokkal is. 30 év tanítás után még mindig tudtam új dolgokat tanulni. A sok élmény mellett rengeteg új ötletet kaptam, amit örömmel osztok meg kolléganőimmel és használok majd a tanítás során. Sok új barátot is szereztem, akikkel tovább ötletelünk, gondolkodunk és tapasztalatot cserélünk. A csodálatos helyszín, a hangulatos sikátorok, a tenger morajlása és a sok napsütés teljesen elvarázsolt és megújult energiával töltött fel.
2023. júliusában az Erasmus + pályázatnak köszönhetően ismét részt vehettem egy tengerparti kis városban egy nagyon hasznos kurzuson a JUTAKI Bt. szervezésében. A Vonások és fogások tanfolyam hallgatója voltam Rovinjban 1 héten keresztül. Nemcsak hallgattam, hanem végig játszottam és aktívan részt vettem benne. Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta több évtizedes tapasztalatukkal, megkérdőjelezhetetlen szakmai tudásukkal magával ragadó, fantasztikus képzést tartottak alsó tagozatos pedagógusoknak. A kurzus tartalma az írás és fogalmazás tanításának jelentőségéről szólt az anyanyelv tanításában. Bebizonyosodott, hogy e kevésbé népszerű területen is lehet eredményt elérni játékos gyakorlati eljárásokkal, sok aktivitással, mozgással. Nagyon sok játékot próbálhattam ki, melyek kedvet ébresztenek a gyerekekben a kifejezőképességre és annak ébrentartására. Felfrissítettem régi ismereteimet és újakat is szereztem melléjük. A tanfolyam egy finom ismerkedős vacsorával indult és egy csodálatos hajókirándulással zárult. A Lim csatorna mentén hajóztunk. Fürdéssel, Vrsar városnézéssel és finom zenés ebéddel fokoztuk a jó hangulatot. A képzésen megismerkedhettünk határon túli magyarokkal és olasz pedagógusokkal is. 30 év tanítás után még mindig tudtam új dolgokat tanulni. A sok élmény mellett rengeteg új ötletet kaptam, amit örömmel osztok meg kolléganőimmel és használok majd a tanítás során. Sok új barátot is szereztem, akikkel tovább ötletelünk, gondolkodunk és tapasztalatot cserélünk. A csodálatos helyszín, a hangulatos sikátorok, a tenger morajlása és a sok napsütés teljesen elvarázsolt és megújult energiával töltött fel.
2023. júliusában az Erasmus + pályázatnak köszönhetően ismét részt vehettem egy tengerparti kis városban egy nagyon hasznos kurzuson a JUTAKI Bt. szervezésében. A Vonások és fogások tanfolyam hallgatója voltam Rovinjban 1 héten keresztül. Nemcsak hallgattam, hanem végig játszottam és aktívan részt vettem benne. Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta több évtizedes tapasztalatukkal, megkérdőjelezhetetlen szakmai tudásukkal magával ragadó, fantasztikus képzést tartottak alsó tagozatos pedagógusoknak. A kurzus tartalma az írás és fogalmazás tanításának jelentőségéről szólt az anyanyelv tanításában. Bebizonyosodott, hogy e kevésbé népszerű területen is lehet eredményt elérni játékos gyakorlati eljárásokkal, sok aktivitással, mozgással. Nagyon sok játékot próbálhattam ki, melyek kedvet ébresztenek a gyerekekben a kifejezőképességre és annak ébrentartására. Felfrissítettem régi ismereteimet és újakat is szereztem melléjük. A tanfolyam egy finom ismerkedős vacsorával indult és egy csodálatos hajókirándulással zárult. A Lim csatorna mentén hajóztunk. Fürdéssel, Vrsar városnézéssel és finom zenés ebéddel fokoztuk a jó hangulatot. A képzésen megismerkedhettünk határon túli magyarokkal és olasz pedagógusokkal is. 30 év tanítás után még mindig tudtam új dolgokat tanulni. A sok élmény mellett rengeteg új ötletet kaptam, amit örömmel osztok meg kolléganőimmel és használok majd a tanítás során. Sok új barátot is szereztem, akikkel tovább ötletelünk, gondolkodunk és tapasztalatot cserélünk. A csodálatos helyszín, a hangulatos sikátorok, a tenger morajlása és a sok napsütés teljesen elvarázsolt és megújult energiával töltött fel.
Ékszerdoboz az Isztrián
Egy hetem Rovinjban
Iskolám, a gödi Huzella Tivadar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola sikeresen pályázott az Erasmus által kínált tanfolyamokra 2023-ban. Sok kollégámmal együtt utaztunk a Hungary Expert által megvalósított képzésekre. Nagy izgalommal és kíváncsisággal vártam a „Vonások és fogások” című programját.
Első estére közös vacsorát szerveztek, ahol megismerkedhettünk a csoporttársakkal és a képzőkkel, illetve a helyi gasztronómia ínycsiklandó ételeit is megízlelhettük. Az ország minden szegletéből érkeztek hallgatók, illetve sok határon túli magyarral is találkoztam.
Másnap elkezdődött az ötnapos utazásom. A szívem és a lelkem megnyílt. A továbbképzés két oktatója Oravecz Márta és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes volt. Személyiségük, szakmai felkészültségük, lelkesedésük, gyermekközpontú szemléletük magával ragadó. A képzés alatt aktív résztvevői voltunk a feladatoknak, átélhettünk milyen gyermekként padban ülni vagy játszani. Megismerhettünk jól alkalmazható játékokat és játékos feladatokat, amelyek segítségével könnyebbé tudjuk tenni a kis elsős írástanulását vagy a nagyobbak szövegalkotási nehézségeit. A sok nevetés mellé hatalmas tudásanyagot kaptunk, amellyel feltöltődve kezdhetem meg a következő, a 20. tanévemet.
Délutánonként az óváros utcáin csatangolva fedeztük fel a város nevezetességeit. Megmászva a Szent Eufémia 63 méter magas templomtornya után jólesett a vacsora és a desszert. Hajnalonként pedig futócipőt húzni és elkocogni a Park suma Zlatnithoz felemelő érzés volt. Az időjárás is kegyes volt hozzánk, így csodaszép naplementés delfineket néző hajózáson vettem részt. A képzés pedig az oklevelek átadásával és közös hajókirándulással zárult. Vrsar városába hajóztunk át, majd a Lim Fjord felé vettük az irányt.
Köszönet a szervezőknek, a trénereknek, és a koordinátoromnak Rétváriné Mészáros Máriának, hogy lehetővé tették szakmai fejlődésemet és feltöltődésemet.
Gamify your classroom - Motivating students digitally in the modern classroom
Írta: Kővágó DorottyaIdén első alkalommal került be iskolánk, a Budafoki Kossuth Lajos Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, a rövid futamidejű Erasmus+ programba. Jómagam a Learner Autonomy: developing independence in acquiring language képzésen vettem részt angol nyelven, a Jutaki Bt. szervezésében.
Projektünk egyik kiemelt célja a tanulás támogatása módszertani megújulással, melynek egyik módja önállósághoz juttatni a nyelvtanulót. A kurzus ideje alatt számos olyan területet fedtünk le, melyek hagyományosnak minősülnek, ugyanakkor kreatív megközelítéssel kiváló lehetőséget nyújtanak arra, hogy a tanulókat az önálló, tudatos és felelősségteljes tanulásra készíthessük fel.
A kurzus a festői Rovinjban került megszervezésre; egy inspiráló kurzus, inspiráló környezetben, a több száz éves házak, keskeny utcák és a tenger bűvöletében – történelem, motiváció, kreativitás együtt.
A tanfolyam megerősített abban, hogy a tanítás egy olyan művészet, melynek kiapadhatatlan szellemi forrásai vannak, csak elég mélyre kell ásnunk.
Remek hét volt!
Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal