Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal

Disszemináció - Erasmus+

erasmus-logo02

A honlapunkon található projekteket az Európai Bizottság támogatta. Az alábbiakban korábbi mobilitásokon részt vett kollégák beszámolóit olvashatják. 

A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.

 

hétfő, 31 július 2023 19:05

A 21. századi tanár

Írta:

 

A budapesti Bethlen Gábor Általános Iskola és Gimnázium tanítójaként, július végén egy hetet töltöttem Rovinjban. A 21. századi tanár Diákközpontú oktatás Carl R. Rogers alapelvei az oktatásban című továbbképzésen vettem részt. Nagy várakozás volt bennem, hiszen a továbbképzés címe nagyon ígéretesnek bizonyult. Trénerünk Szász Ramóna, rendkívül tapasztalt coach, nagyon sok információs anyagot készített számunkra, amit az iskolában is tudunk majd használni (Pl.: önismereti teszt, Diákközpontú tanterem kialakítása stb.).  Az egy hét alatt megtanultuk, hogy miként segítenek a humanisztikus pszichológia vívmányai, milyen a diákközpontú oktatás viselkedésmegváltoztató hatása az iskola szereplőire, a humanisztikus oktatás céljainak elérését segítő alapelveket, az együttműködésen alapuló munka, hét normáját, mit kell tennünk annak érdekében, hogy ne égjünk ki a pályán és a magánéletben.  Ramóna gyakorlati példákkal támasztotta alá az elméletet. Szakirodalmi információkat kaptunk minden témához. Többször lehetőséget adott arra, hogy csoportos munkaformában, különböző technikákkal dolgozhassuk ki a tréner által elmondott információkat, új fogalmakat. A csoportok dinamikája jól működött, szünetekben is folytatódtak a szakmai megbeszélések, tapasztalatok megosztása. Megerősítést kaptam Ramónától és a kollégáimtól egyaránt, hogy jó úton járok és folytatnom kell azt a tevékenységet, amiben eddig is hittem, a kapcsolatépítést diákokkal, szülőkkel egyaránt. Köszönöm a lehetőséget, hogy megismerhettem hozzám hasonlóan gondolkodó embereket, fantasztikus pedagógusokat és hat napot tölthettem velük egy „ékszerdobozban”!

hétfő, 31 július 2023 19:05

A 21. századi tanár

Írta:

 

A budapesti Bethlen Gábor Általános Iskola és Gimnázium tanítójaként, július végén egy hetet töltöttem Rovinjban. A 21. századi tanár Diákközpontú oktatás Carl R. Rogers alapelvei az oktatásban című továbbképzésen vettem részt. Nagy várakozás volt bennem, hiszen a továbbképzés címe nagyon ígéretesnek bizonyult. Trénerünk Szász Ramóna, rendkívül tapasztalt coach, nagyon sok információs anyagot készített számunkra, amit az iskolában is tudunk majd használni (Pl.: önismereti teszt, Diákközpontú tanterem kialakítása stb.).  Az egy hét alatt megtanultuk, hogy miként segítenek a humanisztikus pszichológia vívmányai, milyen a diákközpontú oktatás viselkedésmegváltoztató hatása az iskola szereplőire, a humanisztikus oktatás céljainak elérését segítő alapelveket, az együttműködésen alapuló munka, hét normáját, mit kell tennünk annak érdekében, hogy ne égjünk ki a pályán és a magánéletben.  Ramóna gyakorlati példákkal támasztotta alá az elméletet. Szakirodalmi információkat kaptunk minden témához. Többször lehetőséget adott arra, hogy csoportos munkaformában, különböző technikákkal dolgozhassuk ki a tréner által elmondott információkat, új fogalmakat. A csoportok dinamikája jól működött, szünetekben is folytatódtak a szakmai megbeszélések, tapasztalatok megosztása. Megerősítést kaptam Ramónától és a kollégáimtól egyaránt, hogy jó úton járok és folytatnom kell azt a tevékenységet, amiben eddig is hittem, a kapcsolatépítést diákokkal, szülőkkel egyaránt. Köszönöm a lehetőséget, hogy megismerhettem hozzám hasonlóan gondolkodó embereket, fantasztikus pedagógusokat és hat napot tölthettem velük egy „ékszerdobozban”!

hétfő, 31 július 2023 18:57

21. századi tanár

Írta:

  Kedves Kollégák!                                  

A budapesti Bethlen Gábor Általános Iskola és Gimnázium tanítójaként, július végén egy hetet töltöttem Rovinjban. A 21. századi tanár Diákközpontú oktatás Carl R. Rogers alapelvei az oktatásban című továbbképzésen vettem részt. Nagy várakozás volt bennem, hiszen a továbbképzés címe nagyon ígéretesnek bizonyult. Trénerünk Szász Ramóna, rendkívül tapasztalt coach, nagyon sok információs anyagot készített számunkra, amit az iskolában is tudunk majd használni (Pl.: önismereti teszt, Diákközpontú tanterem kialakítása stb.).  Az egy hét alatt megtanultuk, hogy miként segítenek a humanisztikus pszichológia vívmányai, milyen a diákközpontú oktatás viselkedésmegváltoztató hatása az iskola szereplőire, a humanisztikus oktatás céljainak elérését segítő alapelveket, az együttműködésen alapuló munka, hét normáját, mit kell tennünk annak érdekében, hogy ne égjünk ki a pályán és a magánéletben.  Ramóna gyakorlati példákkal támasztotta alá az elméletet. Szakirodalmi információkat kaptunk minden témához. Többször lehetőséget adott arra, hogy csoportos munkaformában, különböző technikákkal dolgozhassuk ki a tréner által elmondott információkat, új fogalmakat. A csoportok dinamikája jól működött, szünetekben is folytatódtak a szakmai megbeszélések, tapasztalatok megosztása. Megerősítést kaptam Ramónától és a kollégáimtól egyaránt, hogy jó úton járok és folytatnom kell azt a tevékenységet, amiben eddig is hittem, a kapcsolatépítést diákokkal, szülőkkel egyaránt. Köszönöm a lehetőséget, hogy megismerhettem hozzám hasonlóan gondolkodó embereket, fantasztikus pedagógusokat és hat napot tölthettem velük egy „ékszerdobozban”!

hétfő, 31 július 2023 18:57

21. századi tanár

Írta:

  Kedves Kollégák!                                  

A budapesti Bethlen Gábor Általános Iskola és Gimnázium tanítójaként, július végén egy hetet töltöttem Rovinjban. A 21. századi tanár Diákközpontú oktatás Carl R. Rogers alapelvei az oktatásban című továbbképzésen vettem részt. Nagy várakozás volt bennem, hiszen a továbbképzés címe nagyon ígéretesnek bizonyult. Trénerünk Szász Ramóna, rendkívül tapasztalt coach, nagyon sok információs anyagot készített számunkra, amit az iskolában is tudunk majd használni (Pl.: önismereti teszt, Diákközpontú tanterem kialakítása stb.).  Az egy hét alatt megtanultuk, hogy miként segítenek a humanisztikus pszichológia vívmányai, milyen a diákközpontú oktatás viselkedésmegváltoztató hatása az iskola szereplőire, a humanisztikus oktatás céljainak elérését segítő alapelveket, az együttműködésen alapuló munka, hét normáját, mit kell tennünk annak érdekében, hogy ne égjünk ki a pályán és a magánéletben.  Ramóna gyakorlati példákkal támasztotta alá az elméletet. Szakirodalmi információkat kaptunk minden témához. Többször lehetőséget adott arra, hogy csoportos munkaformában, különböző technikákkal dolgozhassuk ki a tréner által elmondott információkat, új fogalmakat. A csoportok dinamikája jól működött, szünetekben is folytatódtak a szakmai megbeszélések, tapasztalatok megosztása. Megerősítést kaptam Ramónától és a kollégáimtól egyaránt, hogy jó úton járok és folytatnom kell azt a tevékenységet, amiben eddig is hittem, a kapcsolatépítést diákokkal, szülőkkel egyaránt. Köszönöm a lehetőséget, hogy megismerhettem hozzám hasonlóan gondolkodó embereket, fantasztikus pedagógusokat és hat napot tölthettem velük egy „ékszerdobozban”!

2023 júliusában egy hetet töltöttem az Erasmus+ pályázat keretén belül a Jutaki Bt. által szervezett képzésen Rovinjban. Első Erasmus+ pályázatom volt így nagy izgalommal vágtam bele az utazásba. A kurzus címe, amin részt vettem: 21. századi tanár, Diákközpontú oktatás az iskolában. A kurzuson egyedüli gyógypedagógusként voltam jelen.

 A „nulladik napon” egy esti vacsora keretében megismertük egymást kurzusunk oktatójával és a többi résztvevővel. Az oktatónk Szász Ramóna, hiteles, jól felkészült szakemberként egy jól felépített, tanfolyammal készült.

A kurzus folyamán megbeszéltük, a 21. századi oktatás kihívásait, és ezek lehetséges megoldásait, mindenki megosztotta a saját tapasztalatait, gyakorlati példáinkon keresztül számoltunk be arról, hogy hogyan működünk együtt diákjainkkal. Megismertük a Rogers-i szemléletet, a Rogers-i alapelveket, hogy milyen elvek mentén válik az oktatás diákközpontúvá, milyen a tanulást támogató környezet, hogy mi a humanisztikus pszichológia lényege és haszna az osztályteremben. Részletesen kitértünk a humanisztikus oktatás céjaira, és a célok elérését segítő alapelvekre, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a diákok megtapasztalják a tanulás örömét, ami elősegíti a kibontakozásukat, megkönnyítve ezzel a tehetségük felismerését. Sorra vettük a tanulási stratégiákat, és az intelligencia típusokat, hogy a diákjainkat, megismerve később a tanulásukhoz hatékony segítséget tudjunk nyújtani.  Gyakorlati példákon keresztül, bemutattunk, hogy milyennek képzeljük el a diákközpontú tantermet, 5 kisebb csoportban tartottunk „workshopokat” arról, hogy mi hogyan változtattuk a tantermünket diákközpontúvá. Nagyon sok hasznos ötletet osztottunk meg egymással, amit már a következő tanévtől alkalmazni is tudunk. Kitértünk a tanár facilitátor szerepére, mely szerint a tanár egyik legfontosabb feladata a tanulás segítése, a tanulás tanítása. Néhány önismereti teszten és beszélgetésen keresztül még inkább megismertük önmagunkat, ami azért fontos, mert a tanár „jól léte” meghatározza a diákok jól létét. A mentális egészség kapcsán szóba került a kiégés témája is, a tünetektől a megoldásig. Összességében nagyon sok új elméleti ismeretet kaptunk a diákközpontú oktatásról, praktikus tanácsokat, gyakorlati ötleteket. Egy apró pozitív változás, az életet igenlő életszemlélet is elindíthat óriási változásokat. Az oktatásban milyen módon hat egymásra a pedagógus és a diák, hogy egy nyitottabb személettel milyen óriási eredményeket lehet elérni. Gyógypedagógusként külön öröm volt számomra ennyi nagyszerű, a diákközpontú pedagógiára nyitott „többségi pedagógus kollégával” együtt gondolkodni.

Köszönöm a lehetőséget, várom a folytatást!

2023.07.31.

Víg Eszter

2023 júliusában egy hetet töltöttem az Erasmus+ pályázat keretén belül a Jutaki Bt. által szervezett képzésen Rovinjban. Első Erasmus+ pályázatom volt így nagy izgalommal vágtam bele az utazásba. A kurzus címe, amin részt vettem: 21. századi tanár, Diákközpontú oktatás az iskolában. A kurzuson egyedüli gyógypedagógusként voltam jelen.

 A „nulladik napon” egy esti vacsora keretében megismertük egymást kurzusunk oktatójával és a többi résztvevővel. Az oktatónk Szász Ramóna, hiteles, jól felkészült szakemberként egy jól felépített, tanfolyammal készült.

A kurzus folyamán megbeszéltük, a 21. századi oktatás kihívásait, és ezek lehetséges megoldásait, mindenki megosztotta a saját tapasztalatait, gyakorlati példáinkon keresztül számoltunk be arról, hogy hogyan működünk együtt diákjainkkal. Megismertük a Rogers-i szemléletet, a Rogers-i alapelveket, hogy milyen elvek mentén válik az oktatás diákközpontúvá, milyen a tanulást támogató környezet, hogy mi a humanisztikus pszichológia lényege és haszna az osztályteremben. Részletesen kitértünk a humanisztikus oktatás céjaira, és a célok elérését segítő alapelvekre, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a diákok megtapasztalják a tanulás örömét, ami elősegíti a kibontakozásukat, megkönnyítve ezzel a tehetségük felismerését. Sorra vettük a tanulási stratégiákat, és az intelligencia típusokat, hogy a diákjainkat, megismerve később a tanulásukhoz hatékony segítséget tudjunk nyújtani.  Gyakorlati példákon keresztül, bemutattunk, hogy milyennek képzeljük el a diákközpontú tantermet, 5 kisebb csoportban tartottunk „workshopokat” arról, hogy mi hogyan változtattuk a tantermünket diákközpontúvá. Nagyon sok hasznos ötletet osztottunk meg egymással, amit már a következő tanévtől alkalmazni is tudunk. Kitértünk a tanár facilitátor szerepére, mely szerint a tanár egyik legfontosabb feladata a tanulás segítése, a tanulás tanítása. Néhány önismereti teszten és beszélgetésen keresztül még inkább megismertük önmagunkat, ami azért fontos, mert a tanár „jól léte” meghatározza a diákok jól létét. A mentális egészség kapcsán szóba került a kiégés témája is, a tünetektől a megoldásig. Összességében nagyon sok új elméleti ismeretet kaptunk a diákközpontú oktatásról, praktikus tanácsokat, gyakorlati ötleteket. Egy apró pozitív változás, az életet igenlő életszemlélet is elindíthat óriási változásokat. Az oktatásban milyen módon hat egymásra a pedagógus és a diák, hogy egy nyitottabb személettel milyen óriási eredményeket lehet elérni. Gyógypedagógusként külön öröm volt számomra ennyi nagyszerű, a diákközpontú pedagógiára nyitott „többségi pedagógus kollégával” együtt gondolkodni.

Köszönöm a lehetőséget, várom a folytatást!

2023.07.31.

Víg Eszter

Az idei Erasmus+ pályázatunk célja a sajátos nevelési igényű tanulók tanításához kapcsolódó módszertani eszköztárbővítés volt. Így ehhez a témakörhöz kapcsolódóan egy egyhetes, angol nyelvű képzésen vettem részt, amelynek címe: „Embracing Neurodiversity - Supporting Special Educational Needs (SEN) in the Classroom” volt. A kurzus St. Julians-ban, Máltán egy igazán hangulatos, de…
hétfő, 31 július 2023 17:11

Csapatépítés Rovinjban

 Marczin Zsoltné vagyok, a Gyöngyösi Egressy Béni Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola fejlesztő pedagógusa. 2023. július 16-tól 27-ig a horvátországi Rovinjban vettem részt az ERASMUS+ tanártovábbképzés egyik kurzusán. A képzés célja a Csapatépítés: együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák alapos megismerése volt.

A kurzus maximálisan beváltotta a hozzá fűzött reményeimet: pontosan azt kaptam, amit vártam. Az oktatónk, UHRIN CSABA egy végtelenül nyitott, empatikus, nagy tudású pedagógus volt, aki az első naptól kezdve nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy alaposan megismerje egymást a csoport minden tagja. Már ezen a napon is sok „ismerkedős” játékot játszottunk, így elérte, hogy a kurzust indító vacsorán név szerint szólítottuk egymást. Ilyen típusú feladat minden napra jutott, így egyre mélyeben beleláttunk társaink életébe, gondjaiba, örömeibe. A kurzus végén úgy éreztük, hogy évek óta ismerjük egymást. Barátságok, szakmai kapcsolatok alakultak ki, melyeket a jövőben bőven tudunk kamatoztatni. Ezeket a játékos gyakorlatokat remekül lehet majd alkalmazni egy új osztályközösség kialakításánál, akár a gyerekek, akár a szülői csapat körében. Úgy gondolom, hogy iskolánk tantestületének tagjai régóta együtt dolgoznak, de egy-egy vidám játéknak, technikának a felhasználásával még erősebb lesz köztünk az összetartozás érzése.

Ezeken kívül rengeteg együttműködésre ösztönző feladatunk is volt, ahol mindenki a saját erősségét tudta kamatoztatni a csapatán belül. Ezek a csapatok mindig spontán alakultak, hol 4, hol 5, hol 6 fővel. Voltak beszélős, rajzolós, pantomimes, mozgásos játékok, változatos sorrendben. Ennek a feladattípusnak a lényege, és ezt kell, hogy erősítse a gyerekekben is, hogy MINDENKI JÓ VALAMIBEN, mindenkire szükség van, mindenki hasznos tagja csapatának. Számomra ezek a játékok voltak a legtanulságosabbak, leghasznosabbak. Alsó tagozatos gyerekeket tanítok, ahol az együttműködés elengedhetetlen feltétele az eredményes munkának. Ezekkel a gyakorlatokkal elérhetjük, hogy könnyebben elfogadják egymást, toleránsak legyenek a másikkal. Ha ez kisgyermek korukban természetessé válik, egy megértő, nyitott társadalmat építünk.

Nagyszerű volt, hogy a sok hasznos délelőtt után mindig lehetőséget kaptunk valamilyen fakultatív programon is részt venni, ami által jobban megismerhettük Rovinjt, és környékét.

A kurzus zárására szervezett hajókirándulás volt az egy hét koronája. Remek időben, remek hangulatban, remek társaságban telt el ez a nap.

Köszönöm szépen a rengeteg tudást, barátságot, élményt, amit ettől a továbbképzéstől kaptam.  

                                                                                              Marczin Zsoltné

hétfő, 31 július 2023 17:00

Vonások és fogások- Beszámoló

Írta:

Idén újra visszatértem Rovinjba....

A tavalyi évben szerzett tudás, annyira meghatározója volt a tanévemnek, hogy idén úgy döntöttem a matematika után, az írást és fogalmazást is szeretném még jobban elsajátítani.A választott kurzus címe a "Vonások és fogások". Márti és Ágnes, a két oktató, akkora benyomást tett rám már korábban is, hogy nem volt kétség, hogy náluk folytatom tanulmányaimat.

Az első napon rutinosan szedtem a lábaimat a már jól ismert macskaköves úton. Az iskola kapujához érve, izgatottan dobbant a szívem, igen visszatértem. Valami ilyesmit érezhetnek a kisdiákok is , miután megérkeznek a szünidőről.Boldogan néztem körül először az iskola udvarán, majd szemügyre vettem az embereket. Örömömre, rengeteg tavalyról ismert kollégával üdvözölhettük újra egymást. A helyi szervezőtől, Véghné Juhász Krisztinától megkaptuk a tájékoztatást, majd mindenki elvonult a trénerével az osztálytermekbe. Az épület még mindig gyönyörű, modern, klimativált. A teremben elmondtuk ki, honnan jött és jó volt tapasztalni, hogy nemcsak magyar csoporttársaink lesznek a héten, hanem határon túliak is.  A bemutatkozás után elindultunk egy étterembe, ahol folytattuk az ismerkedést egy kicsit oldottabb hangulatban. Este már ismerősként búcsúztunk el egymástól a másnapi viszontlátásig.

Hétfőn aztán felvátva voltak az óráink, hol Ágival , akivel lefektettük a jó fogalmazás alaptégláit, hol Mártival, akivel az írás alapjaitól indultunk. Számomra nem volt nehéz összehangolódni Velük, hisz ismerem már az "észjárásukat", volt szerencsém megismerni Őket. Tudtam, hogy fantasztikus dolgokat fogunk Tőlük hallani. Rengeteg új játékot, motivációs gyakorlatot tanultam tőlük , amik mind-mind komplex feladatot kapnak egy-egy óra keretében. Hisz ezekkel nemcsak új tudást közvetítünk, hanem a meglévő ismereteket is elmélyítjük, kreativitásra ösztönzünk, csapat vagy enyéni versenyzésre buzdítunk, de szociális képességekkel is bír, de folytathatnám a sort.

Valahogy minden alkalommal azt érzem, hogy a munkásságom egy-egy darabja átkerül egy másik polcra, a megfelelő helyre, ahol tudom, hogy miért is van ott. A Velük folytatott munka motivátsággal tölt fel, új lendületet kap az életem.Hálával távozom minden egyes nap után.  Az újonnan szerzett tapasztalatokat megosztom majd  kollégáimmal és arra buzdítom Őket, hogy Ők is vegyenek részt ezeken a képzéseken.

Hogy látom Ágit és Mártit? Mint két vízcseppet a tengerben. Két nagyon meghatározó vízcseppet. Akik a feléjük vetődő tutajt vagy csónakot, de akár a hajót  is úgy kísérik útjukon, hogy azok célba érjenek. S lehet sima a tenger, vagy csapkodhatnak a hullámok, az a kishajó mindig révbe ér. 

 

Írta: Kertesi Zsuzsanna

 

A 21. századi oktatás egyik nagy kihívása, hogy egy információkkal sűrített, rohanó világban olyan nyugodt, biztonságos közeget teremtsen a tanulóknak, hogy személyiségük minden aspektusában kiegyensúlyozottan tudjanak fejlődni.

Idén Rovinjban, ebben a festői szépségű isztriai kisvárosban tanulhattam arról, hogy mindezeknek a kihívásoknak hogyan tudok megfeleli. Carl Rogers személete nem áll messze tőlem, de így összefoglalva és rendszerezve segítséget adott arra, hogy ezeket tudatosabban használjam a mindennapokban. Felhívta a fegyelmemet arra, hogy milyen fontos a tanár személyisége, hogy milyen attitűdökkel rendelkezik. Támpontokat adott arra, hogy mikét legyek a tanulóim facilitátora az ismeretszerzés útján.   

Jó volt szakmai eszmecserét folytatni a kollégákkal, fantasztikus csapat gyűlt össze. Egymás jó gyakorlataiból sok ötletet tudunk meríteni.

Természetesen a lenyűgöző környezet is hozzájárult ahhoz, hogy egy felejthetetlen hetet töltsek el Rovinjban.

Köszönöm Erasmus +!                                                                                                                                                                                                        

A 21. századi oktatás egyik nagy kihívása, hogy egy információkkal sűrített, rohanó világban olyan nyugodt, biztonságos közeget teremtsen a tanulóknak, hogy személyiségük minden aspektusában kiegyensúlyozottan tudjanak fejlődni.

Idén Rovinjban, ebben a festői szépségű isztriai kisvárosban tanulhattam arról, hogy mindezeknek a kihívásoknak hogyan tudok megfeleli. Carl Rogers személete nem áll messze tőlem, de így összefoglalva és rendszerezve segítséget adott arra, hogy ezeket tudatosabban használjam a mindennapokban. Felhívta a fegyelmemet arra, hogy milyen fontos a tanár személyisége és az, hogy milyen attitűdökkel rendelkezik. Támpontokat adott arra, hogy miként legyek a tanulóim facilitátora az ismeretszerzés útján.   

Jó volt szakmai eszmecserét folytatni a kollégákkal, fantasztikus csapat gyűlt össze. Egymás jó gyakorlataiból sok ötletet tudunk meríteni.

Természetesen a lenyűgöző környezet is hozzájárult ahhoz, hogy egy felejthetetlen hetet töltsek el Rovinjban.

Köszönöm Erasmus +!                                                                                                                                                                                                        

hétfő, 31 július 2023 16:38

Vonások és fogások

Írta:

Vonások és fogások

 

 

 

 

Idén előszőr vettem részt Erasmus+ tanári mobilitási programban, melyet izgatottan vártam.

Az egyhetes képzés helyszíne Rovinj volt. Ez a gyönyörű isztriai város teljesen elvarázsolt kopott lépcsős, ódon utcácskáival, festői szépségű sziklás tengerpartjával.

A tanfolyam, amit választottam a Vonások és fogások-Az írás és a fogalmazás jelentősége az anyanyelv tanításában alsós pedagógusok számára. Oravecz Márta és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes személyébe két fantasztikus pedagógust ismerhettem meg. Márti és Ági személyisége, szakmai tudása, vidámsága, lendületessége az első pillanattól magával ragadott.

A képzésre az ország több pontjáról és határon túlról is érkeztek alsós tanítók. A kurzus az írás alapjaitól vezetett el minket a szövegalkotás, fogalmazás folyamatáig. Bemutatta mennyire játékossá lehet tenni a tanulást ezen a jelentőségteljes ám kevésbé népszerű területen. Az ötletes feladatokat mindannyian élvezettel próbáltuk ki.

Sok új ötletet kaptam a tanfolyamon melyet mindenképpen hasznosítani fogok munkám során. Rengeteg élménnyel gazdagodtam a képzésen, megerősítést nyert bennem a játékos tanulás fontossága.

A szervezett kirándulások összekovácsolták a kis közösséget és új ismeretekkel is gazdagodtunk a környék történelméről, kultúrájáról.

                                                                              Patakiné Füredi Szilvia

„Inkluzív nevelés, oktatás”

2023. július 16. – július 22.

Horvátország, Rovinj

Idén nyáron harmadik alkalommal vehettem részt Erasmus+ képzésen, mely most is izgalmas tapasztalatokkal gazdagított. A tartalmas, jó hangulatú kurzus önmagában is élmény volt, melyet az Adria partján elterülő Rovinj festői helyszíne csak még emlékezetesebbé tett.

Iskolám 2018 óta befogadó iskolaként működik. Egyik napról a másikra olyan kihívásokkal kellett megküzdenünk, melyre nem voltunk felkészülve. Saját tapasztalat alapján sok mindent megtanul az ember, de szakemberektől tanulni hasznosabb dolog. Ezért választottam az „Inkluzív nevelés, oktatás” elnevezésű kurzust. A Gyermekek Háza inkluzív nevelési, oktatási gyakorlatára épülő képzés célja, hogy a pedagógusokat megismertesse a méltányosságon alapuló, befogadó iskolai környezet kialakításának elméletével és módszereivel. A hangsúlyozottan gyakorlatorientált képzés során megismerhettem az egyéni sajátosságok tanórai kezelésének lehetőségeit, pedagógiai módszereit, az adaptív, tanulói aktivitásra és együttműködésre építő tanulásszervezési módokat, az egyéni fejlesztés lehetőségeit. Ez a tanfolyam szemléletváltásra ösztönöz, olyan elfogadó légkört igényel, mely a nevelési-oktatási folyamat résztvevőinek együttműködésével jön, illetve jöhet csak létre. Élveztem a képzés minden pillanatát!

A Jutaki Bt. nemcsak a kurzusok megszervezéséről gondoskodott, hanem a szabadidő hasznos eltöltésére is adott lehetőséget. Így kapva az alkalmon buszos kirándulásokkal a környéket is felfedezhettük. Eljutottam Motovun és Grožnjan középkori hangulatot megőrző városkáiba, megcsodálhattam Porečben az Euphrasius-bazilika VI. századi bizánci mozaikjait, hajóval kirándultam a Lim-fjordba és Vrsar városába, valamint élvezhettem a tengeri kajakozás izgalmait is.

Mindezek mellett maradt időm a kulináris élvezetekre is. „Isztria aranya”, vagyis a félsziget különlegessége a fekete és fehér szarvasgomba.

Speciálisan elkészített változatait érdemes megkóstolni. A szarvasgombás tagliatelle vagy a sertésszűz szarvasgombamártásban egy pohár hideg bor kíséretében pompás vacsora.

Köszönöm a lehetőséget, csodálatos hét volt!

2023. július 31.

                                                                                   Gyúriné Boros Adrienn

Varázsold elő tanítványodból a talentumot – Komplex3+T program

Rovinj, Horvátország 2023.07.16-22.

Nagy várakozással néztem elébe a képzésnek, mely be is váltotta reményeimet. A helyi gimnázium új szárnyában, légkondicionált teremben folyt minden délelőtt a program. A tréner Orbán Sándor felkészülten várta a 15 fős csoportot. Többségében rajz, testnevelés szakos kollégák jöttünk össze.

A képzés első és ötödik napján az elméleti ismeretek – előzmények, tematika, eredmények, sikerek, érzékenyítés – kaptak nagyobb hangsúlyt. Számomra élménytelibb volt a gyakorlati bemutatás, interaktív megoldások, együtt dolgozás, aktív közreműködés. Szerencsére ebben is volt részünk bőven.

Az affektív képességek kibontakoztatását rajzolás/festéssel párban próbáltuk ki. Elég sikeresen.

A természettudományok iránt a figyelmet csoportos kutatómunkával keltette fel Sándor bennünk. A kognitív képesség minden fázisát megpróbálhattuk. Témaválasztás, kutatás, plakátkészítés, előadás. Nem csak a módszer, hanem még a tartalom is izgalmas volt.

Leginkább vidám és érzékletes a szomatikus képességek gyakorlása volt, ügyességi feladatokkal. A nehézségi fokokat jól felépítetten állította össze a tréner.

A végére bizonyságot nyertünk, hogy a három képességterület mennyire harmonizál, ill. kiegészíti egymást.

A magam kézműves területéhez is kaptam inspirációt, de a más tudományterületek beemelése sok jó ötlettel gazdagított.

Örültem, hogy kedves kollégákkal ismerkedhettem meg az ország minden területéről és határon túlról is.

Szállást, étkezést egyénileg foglaltam. A reggelire az iskolai lehetőséget vettem igénybe. Ez bőséges, minden igényt kielégítő volt.

Szervezett fakultatív programokból a delfintúrába kapcsolódtam be. Valóban jöttek delfinek – nagy élmény volt. A képzésre a koronát az utolsó napi hajókirándulás tette fel.

A képzés szervezése, megvalósítása mindenre kiterjedő, magas színvonalú. Számomra tartalmas, változatos élményt nyújtott. Köszönöm Véghné Juhász Krisztina mentornak és Hutlassa Zsuzsanna koordinátornak, hogy részem lehetett mindebben.

Budapest, 2023. 07. 27.

dr. Huszár Péterné

Varázsold elő tanítványodból a talentumot – Komplex3+T program

Rovinj, Horvátország 2023.07.16-22.

Nagy várakozással néztem elébe a képzésnek, mely be is váltotta reményeimet. A helyi gimnázium új szárnyában, légkondicionált teremben folyt minden délelőtt a program. A tréner Orbán Sándor felkészülten várta a 15 fős csoportot. Többségében rajz, testnevelés szakos kollégák jöttünk össze.

A képzés első és ötödik napján az elméleti ismeretek – előzmények, tematika, eredmények, sikerek, érzékenyítés – kaptak nagyobb hangsúlyt. Számomra élménytelibb volt a gyakorlati bemutatás, interaktív megoldások, együtt dolgozás, aktív közreműködés. Szerencsére ebben is volt részünk bőven.

Az affektív képességek kibontakoztatását rajzolás/festéssel párban próbáltuk ki. Elég sikeresen.

A természettudományok iránt a figyelmet csoportos kutatómunkával keltette fel Sándor bennünk. A kognitív képesség minden fázisát megpróbálhattuk. Témaválasztás, kutatás, plakátkészítés, előadás. Nem csak a módszer, hanem még a tartalom is izgalmas volt.

Leginkább vidám és érzékletes a szomatikus képességek gyakorlása volt, ügyességi feladatokkal. A nehézségi fokokat jól felépítetten állította össze a tréner.

A végére bizonyságot nyertünk, hogy a három képességterület mennyire harmonizál, ill. kiegészíti egymást.

A magam kézműves területéhez is kaptam inspirációt, de a más tudományterületek beemelése sok jó ötlettel gazdagított.

Örültem, hogy kedves kollégákkal ismerkedhettem meg az ország minden területéről és határon túlról is.

Szállást, étkezést egyénileg foglaltam. A reggelire az iskolai lehetőséget vettem igénybe. Ez bőséges, minden igényt kielégítő volt.

Szervezett fakultatív programokból a delfintúrába kapcsolódtam be. Valóban jöttek delfinek – nagy élmény volt. A képzésre a koronát az utolsó napi hajókirándulás tette fel.

A képzés szervezése, megvalósítása mindenre kiterjedő, magas színvonalú. Számomra tartalmas, változatos élményt nyújtott. Köszönöm Véghné Juhász Krisztina mentornak és Hutlassa Zsuzsanna koordinátornak, hogy részem lehetett mindebben.

Budapest, 2023. 07. 27.

dr. Huszár Péterné

hétfő, 31 július 2023 15:02

Szabadszavas beszámoló

Írta:

Molnár Gyula

 

PBl Projekt Alapú Tanulás megvalósulása a tanteremben

2023 július 16-22. között a horvátországi Rovinjban a nemzetközi Erasmus+ program keretében több tanároknak szóló módszertani továbbképzés indult német, angol és magyar nyelven. Közel négyszáz tanár jelent meg Európa több országából. Jómagam 13 kollégámmal együtt Carrick Orsolya PLB kurzusán vettem részt.

A kurzuson résztvevő kollégákkal gyakorlatilag lefedtük a közoktatást, hiszen alsós tanítóktól, felsős tanárokon át a középiskolai tanárig képviseltettük magunkat, sőt Gábor egy Waldorf iskolából érkezett illetve egy szlovákiai nemzetiségi iskolából is volt egy kolléganő. A 0. napon az ismerkedő kör – ahol röviden bemutatkoztunk és elmondtuk mit várunk, remélünk a kurzustól egy nagyon jó alapot képezett, amire bátran lehetett később építeni. Jómagam kissé szkeptikus voltam a témával kapcsolatban. Nem igazán láttam rá a teljes témára illetve kétségeim voltak a PBL-el kapcsolatban. Nevezetesen: Nehezen tudtam elképzelni, hogy a középiskolában a nagy létszámú osztályok, a feszített tempó és az igencsak fontos kimeneti mérés (érettségi) miatt ez mennyire megvalósítható. Mint kiderült ezzel az aggodalmammal nem voltam egyedül. Ugyanakkor, mint ezt jeleztem a többiek felé, teljesen nyitottan és meggyőzhetően álltam hozzá a kérdéshez, mert tisztában vagyok azzal, hogy tévedhetek és, hogy nem nekem van igazam.

Szerencsére a jó indítás és az utána következő „csapatépítő vacsora” nemcsak az alapokat teremtette meg, hanem a kapcsolatépítésben is kulcsszerepet játszott. Ez a kapcsolat szerencsére nemcsak a kurzus idejére korlátozódott. Az elején ismerkedés céljával megindult chat csoport azóta is működik és osztunk meg egymással gondolatot, tippeket.

Maga a kurzus rendkívül pozitív érzéseket hagyott bennem. Az öt nap alatt megismerkedünk a PLB alapjaival és működésével. Mindezt úgy, hogy az első napon kicsit szárazabb – frontális – módon megismerkedtünk a főbb fogalmakkal, majd mindezt kezdeti önszerveződő csoportmunka formájában mélyítettük el. Itt a csoportmunka még döcögősebb volt (legalábbis én annak éreztem), de ezzel nem volt baj, hiszen az igazi munka a második naptól kezdődött. Ekkor ugyanis új csoportokat alakítottunk tanított diákok korosztálya szerint és egy általunk kitalált projekt segítségével sajátítottuk, illetve mélyítettük el ismereteinket. Ez nagyon módon tetszett, mert így a projektmunka mindkét – tanári és diák – oldalát is megismerhettük. Ezt rendkívül fontosnak találtam, mert az első komolyabb akadály, amit le kell gyűrnünk az az, hogy a diák érdeklődését felkeltsük és ne nyűgnek, ne kötelezően letudható feladatnak lássa a projektet, hanem egy izgalmas kreatív feladatnak, ahol kiteljesedhet. Ez a feladat, amin három napon keresztül dolgoztunk remekül összehozta a csoportot. Béla – aki a csoportunkban a legfiatalabb és legtapasztaltabb – különösen inspiráló volt számomra. Ő már számos projektfeladott dolgozott ki a diákjainak, úgyhogy ő lett a kis csoportunk nemhivatalos vezetője.

Az utolsó napon a mesterséges intelligenciáról volt szó. Megismerkedtünk a chatGTP-vel és komoly vita alakul ki körünkben erről az új lehetőségről. Végül arra jutottunk, hogy a chatGTP ötletadóként segítséget nyújthat nekünk és a diákoknak. De ügyelnünk és vigyáznunk kell arra, hogy ne éljenek a diákok vissza vele.

            Összességében a kurzusról elmondhatom, hogy a PLB engem meggyőzött. A fejemben a korábbi rendezetlenség rendezettséggé vált. A PLB egyes elemeit már korábban is használtam, úgyhogy az itt tanultakat a következő tanévtől már biztosan alkalmazhatom és alkalmazni is fogom. Ugyanakkor abban még most sem vagyok biztos, hogy teljes 35 fős osztály esetében is ugyanolyan jól tudnám működtetni, mint kisebb csoportokban. Viszont emelésen és szakkörön kitűnő lehetőségeket adhat.

Végezetül a képzésnek helyet adó intézmény egy horvát-olasz két tanítási nyelvű gimnázium és szakközépiskola volt, ahol a tantermek jól felszereltek (minden teremben projektor, légkondícionáló, viszonylag stabil internetkapcsolat). Rengeteg segítséget kaptunk a papírmunkához, amelyet előzetesen el kellett végeznünk. A képzést szervező intézmény ügyvezető igazgatója végig a helyszínen tartózkodott, készséggel válaszolt minden felmerülő kérdésre, az esetleges problémákat orvosolta, az egész folyamatot precízen koordinálta. Hálás vagyok, hogy ezen a kurzuson részt tudtam venni.

hétfő, 31 július 2023 09:40

Wien erleben

Írta:
Kedves Mindenki! Szeretném megosztani veletek az újabb Erasmus+ tapasztalataimat. Idén Bécset választottam úticélomnak. Kozma Júlia vagyok, a Karolina Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium német nyelvtanáraként dolgozom, és ez már a második alkalom, hogy csatlakoztam a programhoz. A választott tanfolyam nagyon inspiráló volt, lehetőségem nyílt rengeteg módszertani…
hétfő, 31 július 2023 09:40

Wien erleben

Írta:
Kedves Mindenki! Szeretném megosztani veletek az újabb Erasmus+ tapasztalataimat. Idén Bécset választottam úticélomnak. Kozma Júlia vagyok, a Karolina Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium német nyelvtanáraként dolgozom, és ez már a második alkalom, hogy csatlakoztam a programhoz. A választott tanfolyam nagyon inspiráló volt, lehetőségem nyílt rengeteg módszertani…
hétfő, 31 július 2023 09:40

Wien erleben

Írta:
Kedves Mindenki! Szeretném megosztani veletek az újabb Erasmus+ tapasztalataimat. Idén Bécset választottam úticélomnak. Kozma Júlia vagyok, a Karolina Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium német nyelvtanáraként dolgozom, és ez már a második alkalom, hogy csatlakoztam a programhoz. A választott tanfolyam nagyon inspiráló volt, lehetőségem nyílt rengeteg módszertani…
hétfő, 31 július 2023 09:40

Wien erleben

Írta:
Kedves Mindenki! Szeretném megosztani veletek az újabb Erasmus+ tapasztalataimat. Idén Bécset választottam úticélomnak. Kozma Júlia vagyok, a Karolina Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium német nyelvtanáraként dolgozom, és ez már a második alkalom, hogy csatlakoztam a programhoz. A választott tanfolyam nagyon inspiráló volt, lehetőségem nyílt rengeteg módszertani…
hétfő, 31 július 2023 08:52

Málta, Easy School of Languages

Írta:
Málta, Easy School of Languages Július 17 és 23-a között Máltán, Vallettában, a hangulatos belvárosban, Alan Marsh tanár és tréner irányításával tanultunk az Easy School of Languages-ben. Szerencsénk volt, Alan tapasztalt tanár, nagy tekintélynek örvend, hozzáértő módon vezette a tanfolyamot, változatos feladatokat biztosított a készségek fejlesztéséhez (reading, writing, speaking, pronunciation),…
hétfő, 31 július 2023 08:52

Málta, Easy School of Languages

Írta:
Málta, Easy School of Languages Július 17 és 23-a között Máltán, Vallettában, a hangulatos belvárosban, Alan Marsh tanár és tréner irányításával tanultunk az Easy School of Languages-ben. Szerencsénk volt, Alan tapasztalt tanár, nagy tekintélynek örvend, hozzáértő módon vezette a tanfolyamot, változatos feladatokat biztosított a készségek fejlesztéséhez (reading, writing, speaking, pronunciation),…
hétfő, 31 július 2023 08:07

Spanyol nyelvkurzus Valencia-ban

Írta:
Beszámoló: 2023. július 17-től július 21-ig Erasmus + tanártovábbképzésen vettem részt Valencia-ban az Enforex nyelviskola szervezésében indított spanyol nyelvű 30 órás „Super Intensive Spanish course” képzésen. Nekem ezzel az utazással egy álmom vált valóra, hiszen eredeti környezetben, anyanyelvűektől tanulhattam egy rövid ideig. Az órák minden nap 9 órától kezdődtek egészen…

Beszámoló – Project alapú tanulás

Matheika Gábor

 

A Waldorf pedagógia élményalapú pedagógiának definiálja magát. Mint Waldorf iskolából érkező pedagógus, kiemelkedően fontosnak érzem az átélhetőség, a megélés szerepét a tanítási mindennapokban. A tananyag megtapasztalása, élménnyé válása alapvető jelentőségű egy magát korszerűnek tartó iskolában. Ugyanakkor ennek a szemléletnek, törekvésnek a hétköznapok forgatagában történő megvalósítása nagy kihívás, és gyakran érezzük szükségét valamiféle segítségnek, „mankónak”, ami megkönnyíti munkánk ezen részét. Ezért csillant fel a szemem, mikor megpillantottam ezt a képzést. Egy eszköz, „szerszám”, struktúra lehet ez, vagy egy újabb lehetőség, ami közelebb vihet az élménygazdag iskolai jelenlét megteremtéséhez.

 

Egy olyan kurzus részese lehettem, amely a mindennapi törekvéseknek formát, struktúrát tud adni. Orsi, a kurzus vezetője nagyszerűen felépített vázra fűzte fel a mondanivalóját, mindvégig ügyelve arra, hogy a párbeszéd fennmaradjon. Irigylésre méltó energiával sarkallt minket arra, hogy aktívan, lelkesen lehessünk jelen, és akár egy jól definiált projektben, bizony folytonosan ki- kilépegettünk a komfortzónánkból. Nem tehettünk mást, és persze ezt várjuk el mi is a diákjainktól. Csapatokban volt lehetőségünk dolgozni: végigvittük egy konkrét projekt folyamatát, az alap ötleteléstől a részletek kidolgozásáig. Ki kellett állnunk a többiek elé, beszámolnunk a munkánkról, a folyamatokról, meggyőzően kellett érvelnünk, csapatban játszanunk, érvényesülnünk kellett és teret adnunk a többieknek; csupa olyan készségünket dolgoztattuk, amit a diákjainktól is elvárunk és ami amúgy is alapvető fontosságú egy iskolai közösségben.

 

Természetesen a projektben gondolkodás nem csupán az élményszerű tanításról szól. Ez egy lehetőség, amely azonban avval kitűnik a többi, sok szempontból hasonló pedagógiai módszer közül, hogy ívet, folyamatot, felépítettséget ad és vár el, ahhoz, hogy jól működjön. Kilépteti a diákot a – hosszabb vagy rövidebb értelemben vett – pillanat vagy perc kihívásai közül. Ez sokkal fontosabb erény, mint ahogy azt elsőre talán gondolnánk. Ma tényleg minden, vagy sok minden beszorul az adott pillanat dimenziójába. Egy poszt, egy netes üzenetváltás, és sok minden más is a pillanat, a másodperc relációjában, terében, időbeliségében mozog. Még mindig nem kaptam választ? Pedig már eltelt 12 másodperc!

Egy projekt lehet rövidebb, vagy hosszabb távú. Eltarthat mondjuk 1 tanórányitól akár hónapokig is. Egy dologban azonban közös minden tanítási projekt: kiléptet a pillanat villanásszerű magányából. Van jelene, majd hirtelen lesz múltja, és a folyamat befejezéséig mindvégig van jövője is. Tervezni kell, munkafázisokban gondolkodni, együttműködni, a saját helyemet megtalálni a működésben, a folyamatban. Önállóság és csapatban dolgozás. Csupa korszerű, fontos tapasztalás. És ennek tetejében jelenik meg az, ami az alapvető gondolat: az élmény.

 

Élemedett koromhoz viszonyítva viszonylag rövid ideje vagyok tanár, a következő lesz a 15. tanévem. Ezen idő alatt Waldorf pedagógiához köthető továbbképzéseken, tanári összejöveteleken, előadásokon, alkotói műhelyekben vettem részt. Régóta gondolkodtam azon, hogy talán fontos lenne egyszer-egyszer kilépni a Waldorfos közegből, és kitekinteni a „hagyományos” oktatás világába, találkozni nem Waldorfos kollégákkal. Ez nagyszerű lehetőség volt erre. Vannak alapvető különbségek is, és látszik, hogy néhány dologban nem tudunk egy platformon lenni: talán az értékelés kérdése ilyen, és a média szerepe, megfelelő időzítése és felhasználhatósága is egy jellemző példa. Ám nagyon jó és felemelő volt megélni, hogy mennyire sok dolog van, amelyek viszont összekötnek minket. Ugyanaz a célunk, és ugyanúgy a következő generációkért dolgozunk, és főleg azért, hogy a világ, amelyben élünk, minden egyes osztállyal, ami kikerül a kezünk alól, jobb és élhetőbb hely legyen. Továbbra is úgy gondolom, hogy ma Magyarországon a legjobb hely erre egy Waldorf iskola, most is úgy érzem, hogy ebben a típusú oktatási intézményben szeretnék dolgozni. De megnyugtató és nagyszerű élmény volt látni, hogy milyen elhivatott és remek kollégák dolgoznak – még most is – a többi iskolában.

vasárnap, 30 július 2023 18:51

Tanfolyam a tenger ölelésében

Írta:

2023. júliusában az Erasmus + pályázatnak köszönhetően ismét részt vehettem egy tengerparti kis városban egy nagyon hasznos kurzuson a JUTAKI Bt. szervezésében. A Vonások és fogások tanfolyam hallgatója voltam Rovinjban 1 héten keresztül. Nemcsak hallgattam, hanem végig játszottam és aktívan részt vettem benne. Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta több évtizedes tapasztalatukkal, megkérdőjelezhetetlen szakmai tudásukkal magával ragadó, fantasztikus képzést tartottak alsó tagozatos pedagógusoknak. A kurzus tartalma az írás és fogalmazás tanításának jelentőségéről szólt az anyanyelv tanításában. Bebizonyosodott, hogy e kevésbé népszerű területen is lehet eredményt elérni játékos gyakorlati eljárásokkal, sok aktivitással, mozgással. Nagyon sok játékot próbálhattam ki, melyek kedvet ébresztenek a gyerekekben a kifejezőképességre és annak ébrentartására. Felfrissítettem régi ismereteimet és újakat is szereztem melléjük. A tanfolyam egy finom ismerkedős vacsorával indult és egy csodálatos hajókirándulással zárult. A Lim csatorna mentén hajóztunk. Fürdéssel, Vrsar városnézéssel és finom zenés ebéddel fokoztuk a jó hangulatot. A képzésen megismerkedhettünk határon túli magyarokkal és olasz pedagógusokkal is. 30 év tanítás után még mindig tudtam új dolgokat tanulni. A sok élmény mellett rengeteg új ötletet kaptam, amit örömmel osztok meg kolléganőimmel és használok majd a tanítás során. Sok új barátot is szereztem, akikkel tovább ötletelünk, gondolkodunk és tapasztalatot cserélünk. A csodálatos helyszín, a hangulatos sikátorok, a tenger morajlása és a sok napsütés teljesen elvarázsolt és megújult energiával töltött fel.

vasárnap, 30 július 2023 18:51

Tanfolyam a tenger ölelésében

Írta:

2023. júliusában az Erasmus + pályázatnak köszönhetően ismét részt vehettem egy tengerparti kis városban egy nagyon hasznos kurzuson a JUTAKI Bt. szervezésében. A Vonások és fogások tanfolyam hallgatója voltam Rovinjban 1 héten keresztül. Nemcsak hallgattam, hanem végig játszottam és aktívan részt vettem benne. Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta több évtizedes tapasztalatukkal, megkérdőjelezhetetlen szakmai tudásukkal magával ragadó, fantasztikus képzést tartottak alsó tagozatos pedagógusoknak. A kurzus tartalma az írás és fogalmazás tanításának jelentőségéről szólt az anyanyelv tanításában. Bebizonyosodott, hogy e kevésbé népszerű területen is lehet eredményt elérni játékos gyakorlati eljárásokkal, sok aktivitással, mozgással. Nagyon sok játékot próbálhattam ki, melyek kedvet ébresztenek a gyerekekben a kifejezőképességre és annak ébrentartására. Felfrissítettem régi ismereteimet és újakat is szereztem melléjük. A tanfolyam egy finom ismerkedős vacsorával indult és egy csodálatos hajókirándulással zárult. A Lim csatorna mentén hajóztunk. Fürdéssel, Vrsar városnézéssel és finom zenés ebéddel fokoztuk a jó hangulatot. A képzésen megismerkedhettünk határon túli magyarokkal és olasz pedagógusokkal is. 30 év tanítás után még mindig tudtam új dolgokat tanulni. A sok élmény mellett rengeteg új ötletet kaptam, amit örömmel osztok meg kolléganőimmel és használok majd a tanítás során. Sok új barátot is szereztem, akikkel tovább ötletelünk, gondolkodunk és tapasztalatot cserélünk. A csodálatos helyszín, a hangulatos sikátorok, a tenger morajlása és a sok napsütés teljesen elvarázsolt és megújult energiával töltött fel.

vasárnap, 30 július 2023 18:51

Tanfolyam a tenger ölelésében

Írta:

2023. júliusában az Erasmus + pályázatnak köszönhetően ismét részt vehettem egy tengerparti kis városban egy nagyon hasznos kurzuson a JUTAKI Bt. szervezésében. A Vonások és fogások tanfolyam hallgatója voltam Rovinjban 1 héten keresztül. Nemcsak hallgattam, hanem végig játszottam és aktívan részt vettem benne. Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta több évtizedes tapasztalatukkal, megkérdőjelezhetetlen szakmai tudásukkal magával ragadó, fantasztikus képzést tartottak alsó tagozatos pedagógusoknak. A kurzus tartalma az írás és fogalmazás tanításának jelentőségéről szólt az anyanyelv tanításában. Bebizonyosodott, hogy e kevésbé népszerű területen is lehet eredményt elérni játékos gyakorlati eljárásokkal, sok aktivitással, mozgással. Nagyon sok játékot próbálhattam ki, melyek kedvet ébresztenek a gyerekekben a kifejezőképességre és annak ébrentartására. Felfrissítettem régi ismereteimet és újakat is szereztem melléjük. A tanfolyam egy finom ismerkedős vacsorával indult és egy csodálatos hajókirándulással zárult. A Lim csatorna mentén hajóztunk. Fürdéssel, Vrsar városnézéssel és finom zenés ebéddel fokoztuk a jó hangulatot. A képzésen megismerkedhettünk határon túli magyarokkal és olasz pedagógusokkal is. 30 év tanítás után még mindig tudtam új dolgokat tanulni. A sok élmény mellett rengeteg új ötletet kaptam, amit örömmel osztok meg kolléganőimmel és használok majd a tanítás során. Sok új barátot is szereztem, akikkel tovább ötletelünk, gondolkodunk és tapasztalatot cserélünk. A csodálatos helyszín, a hangulatos sikátorok, a tenger morajlása és a sok napsütés teljesen elvarázsolt és megújult energiával töltött fel.

vasárnap, 30 július 2023 18:51

Tanfolyam a tenger ölelésében

Írta:

2023. júliusában az Erasmus + pályázatnak köszönhetően ismét részt vehettem egy tengerparti kis városban egy nagyon hasznos kurzuson a JUTAKI Bt. szervezésében. A Vonások és fogások tanfolyam hallgatója voltam Rovinjban 1 héten keresztül. Nemcsak hallgattam, hanem végig játszottam és aktívan részt vettem benne. Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta több évtizedes tapasztalatukkal, megkérdőjelezhetetlen szakmai tudásukkal magával ragadó, fantasztikus képzést tartottak alsó tagozatos pedagógusoknak. A kurzus tartalma az írás és fogalmazás tanításának jelentőségéről szólt az anyanyelv tanításában. Bebizonyosodott, hogy e kevésbé népszerű területen is lehet eredményt elérni játékos gyakorlati eljárásokkal, sok aktivitással, mozgással. Nagyon sok játékot próbálhattam ki, melyek kedvet ébresztenek a gyerekekben a kifejezőképességre és annak ébrentartására. Felfrissítettem régi ismereteimet és újakat is szereztem melléjük. A tanfolyam egy finom ismerkedős vacsorával indult és egy csodálatos hajókirándulással zárult. A Lim csatorna mentén hajóztunk. Fürdéssel, Vrsar városnézéssel és finom zenés ebéddel fokoztuk a jó hangulatot. A képzésen megismerkedhettünk határon túli magyarokkal és olasz pedagógusokkal is. 30 év tanítás után még mindig tudtam új dolgokat tanulni. A sok élmény mellett rengeteg új ötletet kaptam, amit örömmel osztok meg kolléganőimmel és használok majd a tanítás során. Sok új barátot is szereztem, akikkel tovább ötletelünk, gondolkodunk és tapasztalatot cserélünk. A csodálatos helyszín, a hangulatos sikátorok, a tenger morajlása és a sok napsütés teljesen elvarázsolt és megújult energiával töltött fel.

vasárnap, 30 július 2023 18:51

Tanfolyam a tenger ölelésében

Írta:

2023. júliusában az Erasmus + pályázatnak köszönhetően ismét részt vehettem egy tengerparti kis városban egy nagyon hasznos kurzuson a JUTAKI Bt. szervezésében. A Vonások és fogások tanfolyam hallgatója voltam Rovinjban 1 héten keresztül. Nemcsak hallgattam, hanem végig játszottam és aktívan részt vettem benne. Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta több évtizedes tapasztalatukkal, megkérdőjelezhetetlen szakmai tudásukkal magával ragadó, fantasztikus képzést tartottak alsó tagozatos pedagógusoknak. A kurzus tartalma az írás és fogalmazás tanításának jelentőségéről szólt az anyanyelv tanításában. Bebizonyosodott, hogy e kevésbé népszerű területen is lehet eredményt elérni játékos gyakorlati eljárásokkal, sok aktivitással, mozgással. Nagyon sok játékot próbálhattam ki, melyek kedvet ébresztenek a gyerekekben a kifejezőképességre és annak ébrentartására. Felfrissítettem régi ismereteimet és újakat is szereztem melléjük. A tanfolyam egy finom ismerkedős vacsorával indult és egy csodálatos hajókirándulással zárult. A Lim csatorna mentén hajóztunk. Fürdéssel, Vrsar városnézéssel és finom zenés ebéddel fokoztuk a jó hangulatot. A képzésen megismerkedhettünk határon túli magyarokkal és olasz pedagógusokkal is. 30 év tanítás után még mindig tudtam új dolgokat tanulni. A sok élmény mellett rengeteg új ötletet kaptam, amit örömmel osztok meg kolléganőimmel és használok majd a tanítás során. Sok új barátot is szereztem, akikkel tovább ötletelünk, gondolkodunk és tapasztalatot cserélünk. A csodálatos helyszín, a hangulatos sikátorok, a tenger morajlása és a sok napsütés teljesen elvarázsolt és megújult energiával töltött fel.

vasárnap, 30 július 2023 17:02

Lingua e cultura italiana

Írta:
2023.07.03. – 2023.07.14. Az olasz kultúrához és művészethez kötődő vonzalmam és kitartó érdeklődésem miatt az Erasmus+ tanártovábbképzés lehetőségeiből az olaszországi kurzusokat részesítettem előnyben. A Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium vizuális kultúra tanáraként korábban már részt vehettem egy egyhetes művészettörténet kurzuson Firenzében (szintén az Erasmus+ tanártovábbképzés kínálatából), ami…
vasárnap, 30 július 2023 14:42

Ékszerdoboz az Isztrián

Írta:

Ékszerdoboz az Isztrián

Egy hetem Rovinjban

Iskolám, a gödi Huzella Tivadar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola sikeresen pályázott az Erasmus által kínált tanfolyamokra 2023-ban. Sok kollégámmal együtt utaztunk a Hungary Expert által megvalósított képzésekre. Nagy izgalommal és kíváncsisággal vártam a „Vonások és fogások” című programját.

Első estére közös vacsorát szerveztek, ahol megismerkedhettünk a csoporttársakkal és a képzőkkel, illetve a helyi gasztronómia ínycsiklandó ételeit is megízlelhettük. Az ország minden szegletéből érkeztek hallgatók, illetve sok határon túli magyarral is találkoztam.

Másnap elkezdődött az ötnapos utazásom. A szívem és a lelkem megnyílt. A továbbképzés két oktatója Oravecz Márta és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes volt. Személyiségük, szakmai felkészültségük, lelkesedésük, gyermekközpontú szemléletük magával ragadó. A képzés alatt aktív résztvevői voltunk a feladatoknak, átélhettünk milyen gyermekként padban ülni vagy játszani. Megismerhettünk jól alkalmazható játékokat és játékos feladatokat, amelyek segítségével könnyebbé tudjuk tenni a kis elsős írástanulását vagy a nagyobbak szövegalkotási nehézségeit. A sok nevetés mellé hatalmas tudásanyagot kaptunk, amellyel feltöltődve kezdhetem meg a következő, a 20. tanévemet.

Délutánonként az óváros utcáin csatangolva fedeztük fel a város nevezetességeit. Megmászva a Szent Eufémia 63 méter magas templomtornya után jólesett a vacsora és a desszert. Hajnalonként pedig futócipőt húzni és elkocogni a Park suma Zlatnithoz felemelő érzés volt. Az időjárás is kegyes volt hozzánk, így csodaszép naplementés delfineket néző hajózáson vettem részt. A képzés pedig az oklevelek átadásával és közös hajókirándulással zárult. Vrsar városába hajóztunk át, majd a Lim Fjord felé vettük az irányt.

Köszönet a szervezőknek, a trénereknek, és a koordinátoromnak Rétváriné Mészáros Máriának, hogy lehetővé tették szakmai fejlődésemet és feltöltődésemet.

 

vasárnap, 30 július 2023 14:34

English Language Development in Rovinj

Mivel a tavalyi Erasmus + Programba iskolai szinten nem fértem be, ezért idén újra pályáztam. Olyan mobilitást választottam, amire manapság nagy szükségünk van a világban, a nyelvismeret. A kurzus szervezője a „JUTAKI Bt. – Hungary Expert a Tanárokért és Diákokért” volt. A kurzus címe: English Language Development for Teachers and…
A mai gyerekek izgalomra, pörgésre vágynak a tanórán is. A hagyományos "Nyisd ki s tankönyvet a ..oldalon..." kezdetű mondatok nem eléggé motiválóak a mai kor tanulói számára. Ahhoz, hogy tanóráinkat érdekessé tegyük, rengeteg újat tanulhattunk amerikai oktatónktól, Huntertől. A Jutaki Bt. által szervezett rovinji képzés célja az online platformok bemutatása…
vasárnap, 30 július 2023 11:50

Egy varázslatos hét Rovinjban

Írta:

Idén első alkalommal került be iskolánk, a Budafoki Kossuth Lajos Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, a rövid futamidejű Erasmus+ programba. Jómagam a Learner Autonomy: developing independence in acquiring language képzésen vettem részt angol nyelven, a Jutaki Bt. szervezésében.

Projektünk egyik kiemelt célja a tanulás támogatása módszertani megújulással, melynek egyik módja önállósághoz juttatni a nyelvtanulót. A kurzus ideje alatt számos olyan területet fedtünk le, melyek hagyományosnak minősülnek, ugyanakkor kreatív megközelítéssel kiváló lehetőséget nyújtanak arra, hogy a tanulókat az önálló, tudatos és felelősségteljes tanulásra készíthessük fel.

A kurzus a festői Rovinjban került megszervezésre; egy inspiráló kurzus, inspiráló környezetben, a több száz éves házak, keskeny utcák és a tenger bűvöletében – történelem, motiváció, kreativitás együtt.

A tanfolyam megerősített abban, hogy a tanítás egy olyan művészet, melynek kiapadhatatlan szellemi forrásai vannak, csak elég mélyre kell ásnunk.

Remek hét volt!

vasárnap, 30 július 2023 08:12

Francia nyelvi kurzus Vichyben

Írta:
Kéthetes francia nyelvkurzus az Erasmus+ keretében Vichyben Franciaországba utazni önmagában is kivételes lehetőség, akkor pedig külön is örömként élhetjük meg mindezt, ha történelem és magyar szakos tanárként nyílik erre lehetőségünk. S ha az utazást egy tudásunkat felfrissítő intenzív nyelvi kurzussal is össze tudjuk kötni, akkor páratlan ajándékként tekinthetünk például arra…
szombat, 29 július 2023 23:16

Web Solutions for the Classroom

Web Solutions for the Classroom Helyszín: La Laguna Language Campus, Tenerife, Spanyolország Időpont: 2022.07.09-17. A Web solutions for classroom tanári mobilitási kurzusra 2022.07.09-én érkeztem meg Tenerifére, Spanyolországba. A kiutazás zökkenőmentes volt, ugyanakkor a távolság miatt az utazás hosszadalmasra sikerült, mely anyagi szempontból sem volt másodlagos. Fapados járat a kellő konstrukcióban…
péntek, 28 július 2023 08:19

Irish Culture & English Languages

Írta:
Idén először lehetőségünk nyílt a köznevelési szektorban csatlakozni Erasmus+ projektekhez. Az Újpesti Bajza József Általános Iskola képviseletében az ATC Language School szervezésében vettem részt ezen a kurzuson. Ezt a kurzust mindenkinek csak ajánlani tudom. Profi szervezés, jól képzett tanárok szuper nyelviskola. A szállással kapcsolatban talán annyi lenne a megjegyzésem, hogy…
csütörtök, 27 július 2023 11:50

Deutsch lernen in Regensburg

Írta:
Regensburgban, a Sprachschule Horizonte (nyelviskola) szevezésében vettem részt a “Learning German in Regensburg / Deutsch lernen in Regensburg” nyelvtanfolyamon. Indíttatásomban szerepet játszott, hogy Magyarország lakossága erősen egynyelvű, nem mobilis, zárt világban mozog. Sajnos ezt a tábort erősítem én is. Bár rendelkezem nyelvvizsgával, munkámhoz és mindennapjaimhoz nem szükséges az idegennyelv használat,…
Bologna 2022.07.30-2022.08.07. 2022 nyarán egy intenzív angol nyelvi kurzuson vettem részt (július 30. és augusztus 7-e között). A nyelvtanfolyamra a KA-122-es Erasmus pályázat keretében sikerült kijutnom Bolognába, hála egy angol szakos kolléganőmnek, Foster Dórának, akinek szívügye, hogy megismertesse kollégáival a nyelvtanulás élményét a modern nyelvtanítási módszereken keresztül, mindezt nemzetközi környezetbe…
szerda, 26 július 2023 07:57

IKT Palermóban

Írta:
The best apps and tools in Palermo Az ELA (Erasmus Learning Academy) Discover the best apps and tools for E-learning and web design című 1 hetes képzésén vettem részt Palermóban. A tíz fős csoportunkban hárman voltunk magyarok, rajtunk kívül 4 spanyol, illetve izlandi, horvát és ciprusi kolléga alkotta a csapatot.…
Idén először lehetőségünk nyílt a köznevelési szektorban csatlakozni Erasmus+ projektekhez. Az Újpesti Bajza József Általános Iskola képviseletében a PMS szervezésében vettem részt ezen a kurzuson. Projektünk és így választott kurzusom egyik célja a tanulóink és kollégáink testi és lelki egészségének fejlesztése és a környezettudatos szemlélet tanulmányozása volt. A kurzus alatt…
hétfő, 24 július 2023 18:50

Language Developments in Ireland

Írta:
2023. július 3-tól 7-ig életemben először az Erasmus+ program keretében nyelvi továbbképzésen vettem részt Dublinban, Írországban. Azért választottam a nyelvtanulást, mert kommunikációnk fejlesztése nem csak az anyanyelvünkön, hanem más, idegen nyelveken is szükséges. Fontos, hogy kellően ismerjük, ne csupán a tankönyvekből szerezzük meg az ismeretek. Az élőszóban hallott idegen nyelvi…
2023.július 24-28 között Tallinnban vettem részt az alábbi tanfolyamon: How to integrate coaching into teaching / Hogyan illesszük be a tanítási folyamatokba a coaching alapelveit? Az alapgondolat a következő: a tanítás/ tanulás során milyen eszközökkel tudjuk felkelteni/ fenntartani a diákok érdeklődését, valamint milyen következményei lehetnek (ez is opcionális) a tanácsadásnak?…
A Szent Ágoston Keresztény Általános Iskola és Gimnázium második éve működik, ebben a tanévben első alkalommal pályáztunk az Erasmus+ programra. Első lépés című projektünk keretében idén 14 kollégánk vehet részt különböző külföldi képzéseken, ami nagy lehetőséget jelent számunkra iskolánk arculatának kialakításában. 2023. július 1-jén utaztam Dublinba, ahol bekapcsolódhattam egy kéthetes…
Dublin – Irish Culture and Contemporary English Nekem ez volt az első Erasmus+ képzésem, mert félek a repüléstől és nem szeretek egyedül utazni. De szerencsére minden simán ment, hatalmas élmény volt és így utólag nagy hiba lett volna kihagyni ezt a fantasztikus lehetőséget. Azért jelentkeztem erre a tanfolyamra, mert soha…
Dublin – Irish Culture and Contemporary English Nekem ez volt az első Erasmus+ képzésem, mert félek a repüléstől és nem szeretek egyedül utazni. De szerencsére minden simán ment, hatalmas élmény volt és így utólag nagy hiba lett volna kihagyni ezt a fantasztikus lehetőséget. Azért jelentkeztem erre a tanfolyamra, mert soha…
A Europass Teacher Academy szervezte mind a két kurzust, amelyen részt vettem 2023 júniusában. Az első héten (Communication Strategies Course for Parent-Teacher Relationships (teacheracademy.eu)) a képzés témája nagyon ígéretes volt. A leírás alapján tanultunk volna a hatékony kommunikációról, a kommunikációs stratégiákról, akadályokról, az érzelmi intelligenciáról, a konfliktusok kezelésének elméletéről és…
szerda, 19 július 2023 15:59

Egy hét Firenzében

Írta:
Egy hét Firenzében Iskolám, a MTE Nádasi Ferenc Gimnáziuma és Kollégiuma 2022-ben nyerte meg első Erasmus pályázatát „Tanulni, megosztani és lelkesíteni” Grand jeté Europába címmel. A program egyik megvalósítójaként 2022. 07.03.-07. 10. között részt vettem egy olaszországi továbbképzésen Firenzében. A továbbképzés hivatalos neve: „There is an App for That!” Az…
A Corrib-folyó torkolatánál, az Atlanti óceán partján található Galway, Írország nyugati partvonalán az egyik legismertebb kikötőváros, az ország kulturális fővárosa. Két egyetem, számtalan gasztro pub, egy várostörténeti múzeum, a Miasszonyunk Mennybemenetele és Szent Miklós-székesegyház mellett Galway-ben található az Atlantic Language School egyik oktatási központja is, ahol 2023. július 10-14. egy…
vasárnap, 16 július 2023 21:56

Robotika workshop Rovinjban

2023 júliusában egy hetes továbbképzésen vehettem részt a Horvátországi Rovinjban az Erasmus program segítségével, Robotics Workshops for Educators címmel. Nagy várakozással tekintettem a kurzusra! Sok szempontból szokatlan volt számomra a helyzet: engem fognak képezni és nem én képzek másokat, továbbá angol nyelvű kurzusról van szó. A felkészülést már januárban el…