Tanártovábbképzés külföldön - pályázattal

kedd, 19 november 2019 22:11

Mindfulness-kurzus Brightonban

Írta: Rávai-Csontos Éva
  • Helyszín: ELC - Brighton - Egyesült Királyság

2019. július 15. és 26. között lehetőségem nyílt részt venni Brighton-ban, az ELC nyelvi központban 'Mindfulness and Emotional Intelligence in (Language) Teaching' címmel nyelvtanárok számára szervezett két hetes kurzuson. A tanfolyamvezető Lawrence Body tréner volt, összesen 11-en vettünk részt a programon Argentínából, Németországból, Finnországból, Spanyolországból és hárman Magyarországról. A workshop foglalkozások délelőtt 9-től du. 3 óráig tartottak, délután pedig változatos kulturális programok közül lehetett választani, mint például kirándulások a tengerparton, ill. az Üvöltő Szelek című színdarab megtekintése.

A képzés során megismerkedtünk a tudatos jelenlét alapú kognitív terápia azon eszközeivel, melyek segítségével hatékonyabban vehetjük fel a mindennapi harcot a stressz, a szorongás és a segítő szakmában dolgozókra jellemző 'burn-out' (kiégés) szindróma ellen. A felgyorsult életvitel, az infokommunikációs eszközök folyamatos használata, a közösségi média társadalmi nyomása, az iskolai követelmények egyre több tanuló számára jelentenek komoly érzelmi és fizika terheket. Rendkívül fontos, hogy a mindennapos stressz hatásokra napjainkban fellépő közöny és apátia megelőzésére fejlesszük az érzelmi intelligenciát, az inter- és intraperszonális készségeinket. Trénerünk, Mr. Body bemutatta, hogy a „tudatos jelenlét” olyan speciális figyelmi állapotot, tudati beállítódást jelent, amely a jelenre fókuszál, növeli a mentális folyamatokkal kapcsolatos tudatosságot, a gondolatok kíváncsi megfigyelését és elfogadását javasolja. A standard kognitív terápiától eltérően nem akarja megváltoztatni az emocionális distresszt kiváltó negatív gondolatokat, hanem az azoktól való távolságtartásra bátorítja az egyént. Fő üzenete az, hogy a személyiség több és gazdagabb, mint gondolataink összessége. A depresszióban, szorongásos állapotokban megjelenő negatív gondolatok pusztán tudattartalmak, amelyek lehet, hogy igazak, de lehet, hogy nem: azonban semmiképpen sem azonosak a személlyel. A jelenben való létezés és pl. a kényszergondolatoktól való távolságtartás nagyon hatékony a stresszel kapcsolatos betegségek megelőzésében.

A képzés során megismerkedtünk a 'Mindfulness' 10 alapszabályával, melyek fő ismérvei az ítélkezésmentes, nyitott és elfogadó attitűdök. Számos pszichológiai és pedagógiai ismeretet szereztünk. Megtanultuk, hogyan azonosíthatjuk a legfontosabb érzelmeket és Paul Gilbert kognitív érzelemszabályozást bemutató modelljének segítségével megértettük, hogyan kezelhetjük a negatív érzéseinket is. Martin Seligman, a pozitív pszichológia képviselőjének 'PERMA 5' modellje segített abban, hogyan törekedhetünk a tudatos boldogság állapotának elérésére a mindennapokban. Mindemellett fontos, hogy az érzékszerveinkkel tudatosan érzékeljük a körülöttünk lévő világot a látás, hallás, tapintás, szaglás és ízlelés segítségével. Mindezt a gyakorlatban is kipróbálhatunk, amikor az egyik délutáni workshop-unkat nem az iskolában, hanem terepen, egy kirándulás keretében a drámai hatást keltő Seven Sisters szikláknál tartotta a trénerünk. A zord idő ellenére lelkesen követtük őt és együtt, csapatban, ill. egyénileg is feladatokat oldottunk meg a természeti jelenségek megfigyelésével. A napsütés, a szél, a tenger zúgása, a parton heverő kavicsok megfigyelése és megérintése által bennünk keletkező érzéseket és gondolatokat kellett tudatosítanunk.

Pedagógia ismereteinket elevenítettük fel a Bloom-féle osztályozás áttekintésével, mely a  tanulási célok elérésének hatékonyságát eredményezi. Bloom a gondolkodási tevékenységeket hat, egymásra épülő részekre osztotta, melyek a felidézés - megértés - alkalmazás - elemzés - értékelés - létrehozás. A legalacsonyabb szintű az ismeretek felidézése, a legmagasabb új dolgok létrehozása. Mindegyikre szükség van, a sorrend nem értéket, hanem csak növekvő komplexitást jelez. Ezen kognitív tevékenységek tudatos alkalmazása a mindennapokban nagyon hasznosak a kritikai gondolkodás elsajátításában is. Megvizsgáltuk az intelligencia fogalmának összetettségét és ezen belül kitértünk Howard Gardner többszörös intelligencia elméletére, melyek főbb területei a nyelvi-,logikai-,téri-,zenei-,kinesztéziás-, inter- és intraperszonális-,természeti- és egzisztenciális intelligencia.

A kurzus olyan megküzdési stratégiákat is bemutatott, amelyek segítségével csökkenthető a diákok és tanárok körében mindennapos stressz és szorongás, ezáltal eredményesebben aktiválhatják kreatív készségeiket, tudatosabbá tehetik a tananyag közvetítését és elsajátítását. A megismert gyakorlatok segítségével növelhető a tanulók érzelmi intelligenciája és empatikus képességei, melyek segítségével hatékonyabban tudnak csoportban dolgozni és közös eredményeket elérni. Mr. Body kitért arra is, hogy mind a pozitív, mind a negatív érzelmek azonosítása felismerése és elfogadása egyaránt fontos ahhoz, hogy képesek legyünk a megfelelő cselekvések és reakciók kiválasztásához, az indulataink kordában tartásához.

Az egyik legfontosabb tapasztalat a mobilitás során az volt, hogy a különféle országokból (Németország, Finnország, Spanyolország, Argentína) érkező kollégák problémái is hasonlóak voltak, eltérő nemzetiségünk ellenére ugyanazokkal az iskolai problémákkal, nehéz szituációkkal, stresszhelyzetekkel kell szembenéznünk tanítási gyakorlatunk során.

A képzés az utolsó napon úgynevezett SPRE-projekttel zárult, mely során posztert kellett készítenünk  a két hét alattt elhangzottak alapján. Fel kellett vázolnunk egy helyzetet, megfogalmazni egy kérdést, erre reagálni és mindezt értékelni egy bemutató keretében. Azok a tanárkollégák, akik más tematikájú kurzusokon vettek részt mindezt megtekinthették és előadás keretében meg is hallgathatták. Ezt követően került sor a zárórendezvényre, mely során a tanúsítványokat is átvehettük.

A két hét során számos tapasztalt és intelligens kollégával ismerkedtem meg, akikkel csapatként tudtunk együttműködni, egymást ösztönözni, ha valakinek problémája akadt, akkor vigasztalni és biztatni is. Remélem, hogy a jövőben is lesz alkalmunk még találkozni és közös mobilitási projektekben együttműködni.

Kapcsolódó elemek

Új hozzászólás